PDA

View Full Version : Elementen waxen of niet?



Don Olivier
26 april 2010, 14:14
Afgezien van het feit dat het uiteraard microfonie tegengaat (=goed) vraag ik me af of het geluid van het element veranderd als ie ge-wax-potted is.

Zitten er uberhaupt nadelen aan het wax potten van pickups?

HaroldA
26 april 2010, 14:23
Ik laat altijd een theelichtje een tijdje branden totdat hij volledig gesmoten is, stukje tape over de gaten in de cover, kaarsvet er in gieten en snel het element er in drukken. :ok:

Don Olivier
26 april 2010, 14:44
Ok, maar eh; veranderd het geluid nou?

groovieguitarguus
26 april 2010, 14:55
Het schijnt (maar kan ook geneuzel zijn) dat de klank wat veranderd.
Als je veel rock c.q. lead solo's speelt, is het voordeel stukken malen groter dan een eventueel verschil in sound. De meeste nieuwe elementen van b.v. Seymour Duncan zijn Gewaxpotted, of het zijn typisch vintage replica's
als b.v. De Antique series en Pearly gates achtige elementen.
Voordeel t.o.v. nadeel denk 95% tegen 5%... Wel voorzichtig ermee omgaan als je het zelf doet!

aaronstonebeat
26 april 2010, 15:04
Ik heb laatst een element voor iemand gepot omdat het al te microfonisch was. Het microfonische is weg maar ik had de indruk dat het een klein beetje hoog en helderheid kostte. Een klein beetje maar.

Ricochet
26 april 2010, 15:14
Volgens Jason Lollar, samen met Bill Lawrence nog een van de weinige echte autoriteiten op het gebied van pickups, kan je een element ook over(wax)potten. Dan is de spoel dusdanig verzadigd dat er geen leven meer inzit. M.a.w. je krijgt een enigzins klinisch geluid(ook het probleem van epoxy gepotte pickups).

Don Olivier
26 april 2010, 15:23
Over wax-potten....daar heb ik nooit van gehoord maar klinkt als logisch....????

Antiquity's van Seymour DUncan zijn overigens NIET ge-waxed

oigun
26 april 2010, 15:24
Als je gaat potten gebruik dan naast theelichtjes(parafine) ook wat bijenwas (+/-15%). dit zorgt ervoor dat de was wat kleffer wordt en niet gaat breken. rustig au bain marie verhitten niet heter dan 70graden en er in hangen totdat er geen belletjes meer komen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AY47BWMO.jpg
Deze elementen horen?http://www.youtube.com/watch?v=wUaqalW_JeA
Ik denk dat het verschil in geluid wat duidelijker is in een (semi)hollow gitaar. Omdat een ongepot element wat microfonischer is.

E-J
26 april 2010, 16:31
Nadelen... ik heb wel eens verhalen gehoord dat gewaxpotte pickups wat langzamer reageren en wat 'eerlijker' klinken. Wat je je daarbij moet voorstellen... geen idee.

In mijn Les Paul zitten die Antiquity pickups van Seymour Duncan en die gaan inderdaad wel wat piepen met veel oversturing. Dan praat je wel over bakken met gain... aan de andere kant zijn ze wel eerlijker, m.a.w. je kunt veel met aanslag, dynamiek en feedback spelen, wat ik bij andere humbuckergitaren wat vaker mis...

hole
26 april 2010, 16:33
Ik dacht dat je alleen hoeft te waxen als er haar op zit?:hippie:

Orpheo
26 april 2010, 16:59
ik waxpot pickups met enige regelmaat, en ik heb gemerkt dat je het beste wat zuur bij de was kunt doen. accuzuur oid, maar in HEEL erg geringe mate. de zuur dood de bacterien en schimmels die in de bijenwas zitten. Ik heb ooit een pup in handen gehad die 't niet meer deed, omdat in de was een schimmel zat, die zich een weg is gaan vreten door de was, is gaan groeien, en de draadjes van de spoel kapot heeft gedrukt.



Verder: de invloed op de tone; was pot met mate. alles moet met mate, en waxpotten ook. Als je het subtiel doet, en alleen de leegtes wilt vullen van je pickup, is t top, maar niet helemaal dichtsmeren. heeft gewoon geen nut.

Wat het beste is, is niet erin gieten, maar het hangen in een glazen potje waar de was in zit, gesmolten natuurlijk, en dan wachten tot er geen bubbels uit komen.

het water van au bain marie mag natuurlijk niet koken, maar das logisch. de was zelf ook niet, dan kan je het bobbinmateriaal smelten.

oigun
26 april 2010, 17:04
Bijenwas beschimmelen? Ik dacht dat het antiseptisch was.

Orpheo
26 april 2010, 17:19
Bijenwas beschimmelen? Ik dacht dat het antiseptisch was.

nop. er kan een schimmel inzitten. het gaat dn helemaal groen uitslaan.

bass blom
26 april 2010, 21:45
wellicht een reaxie met iets?
ik zie het inderdaad bij mijn 2 jaar? geleden gewaxte custom pups, die zijn wat groenig.
het pannetje was is niets mis mee.

Antoon
28 april 2010, 10:31
ik waxpot pickups met enige regelmaat, en ik heb gemerkt dat je het beste wat zuur bij de was kunt doen. accuzuur oid, maar in HEEL erg geringe mate. de zuur dood de bacterien en schimmels die in de bijenwas zitten. Ik heb ooit een pup in handen gehad die 't niet meer deed, omdat in de was een schimmel zat, die zich een weg is gaan vreten door de was, is gaan groeien, en de draadjes van de spoel kapot heeft gedrukt.

HaHa, accuzuur, moet je vooral doen! Helpt zeker ook tegen corrosie van de magneten.. Mijn vader verkoopt al 40 jaar bijenwas en van schimmel of bederf heb ik nog nooit gehoord. Je moet 2/3 harde parafine nemen (wat bijvoorbeeld aan de buitenkant van kaarsen zit) en 1/3 bijenwas. Je krijgt dan een harde taaie was die flexibel is en niet smelt als je gitaar op een zomerdag in de auto ligt.

En ja, wax potten verandert je geluid. Ik heb er verschillende oude Fender elementen mee verknoeid. Een bepaalde mate van microfonie is nodig voor een goed geluid. Don Mare en Jason Lollar (beste single coils van dit moment) doen heel geheimzinnig over hun wax-pot methode. Wat ze zeker niet doen is de spoel helemaal verzadigen. Ik zelf wax pot alleen de buitenste wikkelingen en verder zet ik metalen onderdelen vast met was. 90% van de problemen met feedback/piepen komt door loszittende metalen onderdeln van het element, zoals kapjes of plaatjes en heeft niets met losse wikkelingen te maken. Als ik een nieuw gewikkeld element heb doe ik het wax potten altijd zelf door dunne flinters was met een fohn of verfafbrander vast te smelten op de spoel om zo alleen was aan de buitenkant te krijgen. Ik hang nooit de hele spoel erin.

Tenzij het persee moet om feedback tegen te gaan wordt je geluid nooit beter van wax potten. Er zijn trouwens prima alternatieven voor was om de spoel te impregneren.

stratie
28 april 2010, 10:38
haha, accuzuur, moet je vooral doen! Helpt zeker ook tegen corrosie van de magneten.. Mijn vader verkoopt al 40 jaar bijenwas en van schimmel of bederf heb ik nog nooit gehoord. Je moet 2/3 harde parafine nemen (wat bijvoorbeeld aan de buitenkant van kaarsen zit) en 1/3 bijenwas. Je krijgt dan een harde taaie was die flexibel is en niet smelt als je gitaar op een zomerdag in de auto ligt.

En ja, wax potten verandert je geluid. Ik heb er verschillende oude fender elementen mee verknoeid. Een bepaalde mate van microfonie is nodig voor een goed geluid. Don mare en jason lollar (beste single coils van dit moment) doen heel geheimzinnig over hun wax-pot methode. Wat ze zeker niet doen is de spoel helemaal verzadigen. Ik zelf wax pot alleen de buitenste wikkelingen en verder zet ik metalen onderdelen vast met was. 90% van de problemen met feedback/piepen komt door loszittende metalen onderdeln van het element, zoals kapjes of plaatjes en heeft niets met losse wikkelingen te maken. Als ik een nieuw gewikkeld element heb doe ik het wax potten altijd zelf door dunne flinters was met een fohn of verfafbrander vast te smelten op de spoel om zo alleen was aan de buitenkant te krijgen. Ik hang nooit de hele spoel erin.

Tenzij het persee moet om feedback tegen te gaan wordt je geluid nooit beter van wax potten. Er zijn trouwens prima alternatieven voor was om de spoel te impregneren.

+1 12345678

oigun
28 april 2010, 15:21
HaHa, accuzuur, moet je vooral doen! Helpt zeker ook tegen corrosie van de magneten.. Mijn vader verkoopt al 40 jaar bijenwas en van schimmel of bederf heb ik nog nooit gehoord. Je moet 2/3 harde parafine nemen (wat bijvoorbeeld aan de buitenkant van kaarsen zit) en 1/3 bijenwas. Je krijgt dan een harde taaie was die flexibel is en niet smelt als je gitaar op een zomerdag in de auto ligt.

En ja, wax potten verandert je geluid. Ik heb er verschillende oude Fender elementen mee verknoeid. Een bepaalde mate van microfonie is nodig voor een goed geluid. Don Mare en Jason Lollar (beste single coils van dit moment) doen heel geheimzinnig over hun wax-pot methode. Wat ze zeker niet doen is de spoel helemaal verzadigen. Ik zelf wax pot alleen de buitenste wikkelingen en verder zet ik metalen onderdelen vast met was. 90% van de problemen met feedback/piepen komt door loszittende metalen onderdeln van het element, zoals kapjes of plaatjes en heeft niets met losse wikkelingen te maken. Als ik een nieuw gewikkeld element heb doe ik het wax potten altijd zelf door dunne flinters was met een fohn of verfafbrander vast te smelten op de spoel om zo alleen was aan de buitenkant te krijgen. Ik hang nooit de hele spoel erin.

Tenzij het persee moet om feedback tegen te gaan wordt je geluid nooit beter van wax potten. Er zijn trouwens prima alternatieven voor was om de spoel te impregneren.

Ok hier zijn de meningen over verdeeld maar ik kan me er wel iets bij indenken. Ik ben nog een noob op het gebied van wikkelen/potten maar ik ga zeker jou methode eens proberen. Thanx!

Orpheo
29 april 2010, 12:27
er word weer eens niet goed gelezen; een BEETJE zuur moet erin. dat anderen er geen ervaring mee hebben, met schimmel in was, betekent niet dat 't niet bestaat.

Omdat je slechts een klein beetje bijenwas gebruikt, en dus ook een beetje zuur nodig hebt om 't te doden, zal dat absoluut niks doen met je metalen onderdelen. Dimarzio en duncan gebruiken ook een beetje zuur in de was, en daar jankt niemand over.

Kakihara
29 april 2010, 12:39
Bill Lawrence placht (ik weet niet of het nu nog zo is) zijn pickups te 'waxen' met epoxy...

Oops : ze worden afgesloten met epoxy of polyesterhars, gewaxt met "hightemperature resistant wax ", wat dat ook moge zijn.