PDA

View Full Version : Welke Telecaster als backup/allround-plank?



Nitefly7
26 april 2010, 11:28
Weinig reactie op m'n poll (luxe-probleem, maar na pedaal-GAS (GASpedaal?) te stillen, heb ik een klein tikje gitaar-GAS..),
maar toch een meer serieuze vraag m.b.t. Tele's:

ik zoek een Tele (of evt. semi-hollow ES o.i.d. maar waarsch een Tele, omdat deze IMHO al 'goed' zijn vanaf de Squier CV-reeks) gitaar die ik af en toe ergens kan stallen, als ik ipv auto een trein neem, en geen zin heb om 2 gitaren te slepen, of m'n hollowbody-koffer te groot vind; de tele of semi kunnen dan zowel voor jams, als voor big band ingezet worden...
budget: liever 300 dan 800 euro :)

- jazz-klank/toon heb ik bij 'n Tele eerder 'in m'n vingers' dan bij een strat (ik weet niet zeker of dit aan de rosewood toets van strat, of de nek-singlecoil en brug van de Tele ligt..)
- rock/fusion rolt bij 'n Tele ook eerder door de speakers dan bij een hollowbody met alleen een halselement ..

de gerichte vragen waar ik nog in het duister tast t.a.v. Tele:

- maple vs. rosewood fretboard Tele's (klank ?)
- P90 vs. tele-singles in de hals (bruikbaarheid toon 'bite' ?)
- solid vs. semi-hollow/thinline Tele's (open klank/compressie ?)
- ash vs. alder ?

wie verheldert het Tele-systeem?

Outline
29 april 2010, 04:39
Voor een standaard-Tele zou ik zeggen:


- maple fretboard
- tele-singles in de hals
- solid Tele's
- ash


Deze heb ik zelf en is helemaal Tele: http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/ASAT_Classic/index.asp Weet er nog 1 te hangen uit de voorraad van de oude importeur en mag voor 399 weg. Ze zijn wel zwaar maar dat neem je graag voor lief. Google ze ook maar 'ns.

Maar je kan natuurlijk ook voor een Bleusboy gaan: http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/ASAT_Classic_BBSH/index.asp Zeer leuk en bruikbaar en weet er ook nog 1 voor weinig te hangen.

Nitefly7
29 april 2010, 10:41
hoe zou jij de Classic en de Bluesboy vergelijken? als ik de youtube filmpjes bekijk waarin ze side-by-side vergeleken worden (prima filmpje overigens), dan lijkt de Classic meer 'Tele-spank' te hebben op het hals-element, en de Bluesboy toch een donkerder/humbucker-typisch geluid te hebben..
qua overdrive wordt deze teneur een beetje doorgezet, en qua jazz-klanken vind ik ze eigenlijk niet voor elkaar onder doen (en als ik eerlijk ben, levert de humbucker daar maar 'n marginaal 'extraatje')..

is de Bluesboy beduidend lichter dan de Classic?
en hoe zwaar is die Classic?

de Classic die je 'weet te liggen', welke kleur heeft die? of is dit eerder een PM-kwestie (if so, just PM me ..!)




Deze heb ik zelf en is helemaal Tele: http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/ASAT_Classic/index.asp Weet er nog 1 te hangen uit de voorraad van de oude importeur en mag voor 399 weg. Ze zijn wel zwaar maar dat neem je graag voor lief. Google ze ook maar 'ns.

Maar je kan natuurlijk ook voor een Bleusboy gaan: http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/ASAT_Classic_BBSH/index.asp Zeer leuk en bruikbaar en weet er ook nog 1 voor weinig te hangen.

Luke-wannabe
29 april 2010, 10:43
Squier CV Thinline?
Edit: Of een tweedehands MIM 50's RI

Nitefly7
29 april 2010, 10:53
Squier CV Thinline?
Edit: Of een tweedehands MIM 50's RI

heej Luke :)
altijd goed als je antwoord, echter...
ik heb al 'n shortlist, muziekcatalogusfotografisch-geheugen (GAS-symptoom volgens mij..)

heb je zelf ervaring of 'n motivatie voor de types?

Hendriks
29 april 2010, 10:56
Beetje afgezaagt , maar wel toepasselijk: ga proberen , een beetje winkel heeft er een stuk of 10 hangen kun je vergelijken.

flitslicht
29 april 2010, 11:07
Als je wat van gitaren weet, zelf de afstelling kan doen en er niet tegen opziet om eventueel de frets te vlakken kan ik je deze wel aanraden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129993 (sound samples staan ergens aan het einde van de draad)

Ik ben er zelf in ieder geval erg blij mee en hij kost bijna niets. Fretjes vlakken doe ik hiermee: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2334950&postcount=207

Overigens is dat fretten vlakken naar mijn mening bij de meeste goedkope gitaren geen slecht idee.

Outline
30 april 2010, 04:19
hoe zou jij de Classic en de Bluesboy vergelijken? als ik de youtube filmpjes bekijk waarin ze side-by-side vergeleken worden (prima filmpje overigens), dan lijkt de Classic meer 'Tele-spank' te hebben op het hals-element, en de Bluesboy toch een donkerder/humbucker-typisch geluid te hebben..
qua overdrive wordt deze teneur een beetje doorgezet, en qua jazz-klanken vind ik ze eigenlijk niet voor elkaar onder doen (en als ik eerlijk ben, levert de humbucker daar maar 'n marginaal 'extraatje')..

is de Bluesboy beduidend lichter dan de Classic?
en hoe zwaar is die Classic?

de Classic die je 'weet te liggen', welke kleur heeft die? of is dit eerder een PM-kwestie (if so, just PM me ..!)



Qua geluid geef je zelf al het antwoord, dus daar hoef ik je niet meer op te antwoorden.

De Bluesboy is stukken lichter dan de Classic, Bleusboy is semi-hollow en de Classic dus niet. En wees gewaarschuwd, die Classic is aan de stevige kant qua gewicht, iig met de rest wat ik hier heb staan (zie sig). Maar het komt de klank alleen maar ten goede...

Die Classic en Bleusboy hebben allebei een Sunburst maar vraag me niet precies welke.

Je kunt ze hier vinden: http://www.klompmuziek.nl/
Linkje naar de aanbieding: http://www.klompmuziek.nl/content/occasioninfo.asp?OccId=609 Die Blue Burst staat ondertussen al lang hier... ;)

En doe Mario en Cor maar de groeten van Richard!

tomcat
30 april 2010, 10:30
Ik heb nog geen enkele goedkope tele (squire/MIM) tegen gekomen die qua klank, bespeelbaarheid en hardware tegen een London City Comet opkan.
Ik zou het wel weten: tweede hands comet, nieuwe gecompenseerde brug (mogelijk nieuwe pu's, maar niet echt nodig vind ik). De duurdere thinline is zeker ook de moeite. In elk geval onder 300 euro gesteld.
Ik gebruik ze soms ook als back-up. Betrouwbaar en meer dan z'n geld waard, zeker in vergelijking met de MIM.

Rooker
30 april 2010, 10:49
Wilde ook net een London City voorstellen. Nog nooit op gespeeld, maar wel in mijn handen gehad en dat zag er echt wel mooi afgewerkt uit. En was in verhouding niet duur.

Morio66
30 april 2010, 11:29
Wellicht is dit wat?
Heb net een CV tele besteld, anders was ik wellicht voor deze gegaan!
EUR 175 is vraagprijs... dus...

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/london-city-comet-65130161.html?q=london+city

Ruudj
30 april 2010, 11:37
Ik heb een prima PEAVEY telacastermodel te koop: zwart, met witte slagplaat voor maar 100,- :sssh:

Outline
30 april 2010, 14:37
Ter aanvulling: Klomp heeft ook London City's hangen, net als USA-G&L's en diverse Fenders (MIM & USA). Genoeg vergelijkingsmateriaal op Tele-gebied dus.

Nitefly7
2 mei 2010, 17:26
Nou, vandaag even snel rondje Feedback gedaan en korte bevindingen zijn tot nu toe (natuurlijk exemplarisch, maar toch), niet ingeplugd:

- CV Tele '50s, ik wilde 'haar' zo graag goed vinden, maar de hals vind ik een beetje dunnig/plat'ish en qua feel was ik niet zwaar onder de indruk.. akoestisch een beetje tam, maar niet vervelend
- CV Custom '62 ('60?): fijne hals, fijne klank en lekker in de hand.. voor de prijs echt dik, dik, dik (+1) in orde ... short-list waardig, hoewel ik eigenlijk dacht dat ik per sé een maple toets wilde....
- Baja Telecaster; dik in orde, lekkere sound akoestisch en fijne hals, niet te dik/niet te dun en een maple toets... ook shortlist, maar eigenlijk buiten budget van een 'beater-guitar' of 'laat 'm maar even ergens anders staan'...
2ehands misschien erg interessant als short-list optie...
- American Special Telecaster: zelfde 'gevoel' als de CV '50s (wat wel grappig is natuurlijk), maar ook hier geen echt 'woepdiedoe'-gevoel..


- St. Blues dingetjes; prima feel, maar spuuglelijk...

de setup speelt natuurlijk heel erg mee, maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat een prima spelende/klinkende Tele dus niet veel duurder hoeft te zijn dan (2ehandsprijs van) een Baja Telecaster of de CV Custom '62... !

Even kijken of er in de buurt van R'dam nog London City's te testen zijn....



..we zoeken voort !

Ezyduck
2 mei 2010, 19:11
Dat is een mooie van een tele. Hij is ontworpen als een lopende bandproduct met in het achterhoofd de toen aanwezige betaalbare grondstoffen. Voornamelijk elzen en esdoorn, later rosewood, voor mij is een gitaar vooral HOUT. Goedkope tele's kunnen prima zijn, qua productie wijken ze vaak niet zo veel af van het origineel: Lopende bandwerk en hout dat ruim voor handen is. Nog steeds:elzen, rosewood of esdoorn

Nitefly7
2 mei 2010, 20:44
Dat is een mooie van een tele. Hij is ontworpen als een lopende bandproduct met in het achterhoofd de toen aanwezige betaalbare grondstoffen. Voornamelijk elzen en esdoorn, later rosewood, voor mij is een gitaar vooral HOUT. Goedkope tele's kunnen prima zijn, qua productie wijken ze vaak niet zo veel af van het origineel: Lopende bandwerk en hout dat ruim voor handen is. Nog steeds:elzen, rosewood of esdoorn

well spoken, hoewel er bllijkbaar toch nog een zekere marge bestaat in 'lopende bandwerk'.. case in point vond ik wel dat ik de American Special (8xx euro volgens mij) en de Classic Vibe (3xx euro..?) geen dag/nacht verschil gaven qua feel (ingeplugd dus niet geprobeerd), maar dat ik de Classic Vibe Custom en de Baja (Mex) dan wel erg kon waarderen....

ik ben benieuwd hoe de nek van een London City zal bevallen, ik lees overal dat ze een nogal dun nekje hebben (...)

Outline
3 mei 2010, 03:22
What happened to the G&L's?

Nitefly7
3 mei 2010, 09:07
What happened to the G&L's?

zodra ik ze tegen 't lijf loop, zal ik ze zeker testen..!