PDA

View Full Version : Afkomen van die 'blues'



E-J
25 april 2010, 22:52
Dit klinkt misschien gek maar ik zou graag mijn spel weer minder 'bluesy' willen maken. Ik heb een dik jaar met veel plezier in een bluesband gespeeld en veel geleerd. Nu probeer ik weer meer rockmuziek te spelen (wat mij beter ligt) maar ik merk dat wat ik ook speel, ik erg 'bluesig' blijf spelen. Dit klinkt natuurlijk niet verkeerd maar het gaat mij zo nu en dan wat vervelen als ik een rocksolo moet spelen over een nummer maar kom met wat eerder lijkt op een blues solo.

Hoe zou ik hier weer een beetje af kunnen komen? Andere toonladders leren (ik ken alleen mineur/majeur pentatonisch)? Hopelijk hebben jullie tips!

Dank,
Emiel

EuroCinema
25 april 2010, 23:03
Werk aan je timing, probeer het "hangen" en na de tel spelen van de blues even te parkeren en echt recht op de tel te gaan spelen.

Fireburst
26 april 2010, 00:11
Je moet je blues achtergrond als een voordeel zien, Emiel. Tenslotte is rock een evolutie uit de blues (bv Led Zep, AC/DC).
Een bend minder of een iets andere turnaround kunnen je solo direct iets anders doen klinken.

E-J
26 april 2010, 02:30
Bedankt. Ja, je hebt zeker gelijk Fireburst. Het is vooral bij het improviseren waar ik nu het verschil merk. Met blues ben ik geneigd om rond bepaalde fretten te blijven zweven en voor een ander effect op de hals rustig op te schuiven. Ik beschouw het ook wel als een soort van voordeel, ik leer zo nu en dan wat jazz stukjes en dat combineren met blues klinkt vaak verschrikkelijk mooi (en speciaal)... Recht op de tel staan zoals je zei Eurocinema... ik snap wat je bedoelt! Dat vind ik het mooie van blues, op een onverwacht moment kan die ene lekkere noot/lick komen, rock is dan anders... wat voorspelbaarder qua timing. Zal het zeker gaan uitproberen. Ik merk wel wat het moeilijk is om even iets anders te spelen als je improviseert. Ik wil er ook niet vanaf, enkel wat minder 'puur' blues spelen :)

Als er nog andere tips zijn hoor ik dat graag. Misschien is het ook goed om wat meer naar die typisch jaren '70 rockbands te gaan kijken... die blues als inspiratiebron hebben maar dat niet spelen zegmaar...

Tho
26 april 2010, 02:44
Ik denk dat je gewoon heel veel naar rockbands die je goed vind moet luisteren, dan krijg je vanzelf een ander soort inspiratie

jannest
26 april 2010, 03:05
velvet underground nummers spelen

volgen l reed was blues daar taboe

edje kadetje
26 april 2010, 10:08
bereid je toonladders uit met de twee ontbrekende noten.

Overigens is dit wel een bekend 'probleem'. Ik kan ook alleen maar één soort solo maken en zou ook af en toe wel eens een beetje verrassend uit de hoek willen komen. Maar aan de andere kant zie ik het ook maar gewoon als m'n eigen stijl.

EuroCinema
26 april 2010, 12:16
velvet underground nummers spelen

volgen l reed was blues daar taboe

Nou ja, ome Lou is erg goed in quotes en oneliners, maar het verschil tussen Run run Run en een willekeurig John Lee Hooker nummer is natuurlijk heel klein.

rijsberman
26 april 2010, 12:32
Volgens mij wordt het verschil tussen een blues- en een rockfeel in heel hoge mate bepaald door timing. Een rocksolo met een blues timing wordt een bluessolo. Ongeacht welke toonladder je gebruikt.

-=JEROEN=-
26 april 2010, 14:10
Toch zou ik me ook wat meer gaan verdiepen in toonladders. Met welke ladders speel jij je solo's? Ben je een echte penta-blues freak of ben je een mixo-dorian meester? Ga ook eens aan de slag met lydian (C maj over een Fmaj7 akkoord) en gypsy ladders (spaans (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=E&scchnam=Spanish+Gypsy&get2=Get&t=0&choice=1) of hongaars (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=E&scchnam=Hungarian+Gypsy+Persian&get2=Get&t=0&choice=1)) om je solo's een andere kleur te geven.

rijsberman
26 april 2010, 14:15
@-=jeroen=-:

(ik ken alleen mineur/majeur pentatonisch)

E-J
26 april 2010, 14:31
Toch zou ik me ook wat meer gaan verdiepen in toonladders. Met welke ladders speel jij je solo's? Ben je een echte penta-blues freak of ben je een mixo-dorian meester? Ga ook eens aan de slag met lydian (C maj over een Fmaj7 akkoord) en gypsy ladders (spaans (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=E&scchnam=Spanish+Gypsy&get2=Get&t=0&choice=1) of hongaars (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=E&scchnam=Hungarian+Gypsy+Persian&get2=Get&t=0&choice=1)) om je solo's een andere kleur te geven.

Hoi Jeroen,

Ik speel erg op mijn gehoor maar ga in eerste instantie uit van mineur pentatonisch waarbij ik hier en daar noten uit majeur pak. De blues die ik speelde was heel erg 'standaard', I-IV-V blues... BB King, Freddie King, Eric Clapton, Rolling Stones, SRV, ZZ Top bijvoorbeeld. Ik ben absoluut geen blues purist, luister het nauwelijks maar qua spel vind ik Peter Green, Snowy White en Freddie King wel erg gaaf. Die probeerde ik dan te spelen en ik redde het altijd wel met pentatonisch mineur/majeur... voor de rest ben ik echt een leek qua toonladders.

Het lijkt mij leuk om mijn bluessolo's wat meer rocky en/of meer jazzy te maken. De tips die reeds genoemd zijn zijn zeer handig en ik zal ze ook allemaal goed bekijken :)

jannest
26 april 2010, 17:58
Nou ja, ome Lou is erg goed in quotes en oneliners, maar het verschil tussen Run run Run en een willekeurig John Lee Hooker nummer is natuurlijk heel klein.

blues ?????

hoe kom je er bij ???
:soinnocent:
http://www.youtube.com/watch?v=6Nt4IBGu8G0

EuroCinema
26 april 2010, 18:39
:seriousf:

Ik vind Zappa trouwens altijd een goed voorbeeld van een gitarist die pentatonische bluesideeen in 101 soorten nummers kon laten "kloppen".

Zomaar een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=W1IzySRln_I&feature=related

telecastermaster
26 april 2010, 19:00
Leer de octotonische ladder eens.

-=JEROEN=-
26 april 2010, 21:03
De blues die ik speelde was heel erg 'standaard', I-IV-V blues
Kijk hier eens naar:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

Leuke site om eens kennis te maken met andere ladders dan penta ;)

Comfortably Daniel
27 april 2010, 11:40
Ik heb dit "probleem" ook. Ik ga veel te vaak uit van de typische blues laddertjes. Al speel ik in blues ook niet alleen de pentatonische. Ik gebruik erg vaak wat andere noten die gewoon lekker klinken.
Ik speel een berg van Gary Moore, Santana(komen erg leuke ideeën uit), Lenny Kravitz(ook niet echt standaard), Bonnamassa, Supertramp, Genesis, Floyd(uiteraard) en de laatste tijd een hoop funk...etc.
Ik vind meestal iedere keer als ik meespeel met een CD'tje weer wat nieuws en probeer dat dan in m'n eigen spel te integreren.

Ik ben ook echt een leek wat betreft toonladders en heb ook eigenlijk niet echt de behoefte of het geduld om er wat mee te doen, maar probeer dus om zoveel mogelijk te pikken van anderen en daar m'n eigen spel mee uit te breiden...hoe lastig dat soms ook kan zijn.

EuroCinema
27 april 2010, 11:57
Dat laatste is wel een erg belangrijk punt hoor. Zo'n ladder kom pas tot leven als je wat goeie licks leert die er gebruik van maken. Dan hoef je die licks niet na te gaan spelen, maar je snapt de mogelijkheden dan beter. Ik ben heel lang geleden met dorisch aan de slag gegaan nadat ik wat Santana dingen had uitgezocht bijvoorbeeld. En mijn eerste octotonische lick was van Brian Setzer (Stray Cat Strut solo). Opeens vat je het dan.

Comfortably Daniel
27 april 2010, 12:07
Dat laatste is wel een erg belangrijk punt hoor. Zo'n ladder kom pas tot leven als je wat goeie licks leert die er gebruik van maken. Dan hoef je die licks niet na te gaan spelen, maar je snapt de mogelijkheden dan beter. Ik ben heel lang geleden met dorisch aan de slag gegaan nadat ik wat Santana dingen had uitgezocht bijvoorbeeld. En mijn eerste octotonische lick was van Brian Setzer (Stray Cat Strut solo). Opeens vat je het dan.

Inderdaad...je hebt wel een context nodig waarin je de nieuwe dingen in kan gebruiken. Santana is voor mij altijd wel een goed voorbeeld geweest om uit de standaard blues te komen. Ik gebruik daardoor ook vaak wat lickjes van hem....wat dus schijnbaar dorisch is.:soinnocent:

Glaucus
29 april 2010, 15:34
Denk niet dat het in eerste instantie het meeste nut heeft een andere toonladder te leren.

De vraag blijft natuurlijk wat vaag omdat we niet weten wat je precies met 'blues' en 'minder blues' en 'meer rock' bedoelt en waarom je teveel in de blues blijft hangen en niet dat rock geluid kan vinden dat je zoekt. Geen idee of je meer jazz of meer klassiek of wat dan ook wilt.

Ik neem aan dat het verder ook over improviseren gaat. Grote truc is de tonen eerst in je hoofd te horen en ze dan bewust te spelen. Dus spelen op klank en niet op fysiek toonladder-patroon. Dat is heel moeilijk maar de meest belangrijke techniek die je kan leren. Je kunt zingen en fluiten wat je in je hoofd hoort. Maar spelen wat je in je hoofd hoort is veel moeilijker.