PDA

View Full Version : Tweeter Plaatsen



Fred at the Bass
23 april 2003, 22:22
Goeiendaag,

ik heb dus een peavey combo bass amp met een 15" speaker... ik zou graag een tweeter bijplaatsen in mijn kast om een beter geluid te krijgen.

1) Is dit mogelijk ???
2) Hoe doe ik dit best ?

Danku

Rectifier
24 april 2003, 10:26
Da's een goeie, dat wil ik nl. ook.
Ik heb een Trace 1x15 en mis ook wat sprankles.
M'n neef (amp reparateur) zei dat et wel kan.

Volgens mij gewoon vanaf je speaker uitgang een filtertje voor naar de tweeter en de rest naar de speaker.

iemand anders ervaring mee?

Fvddungen
24 april 2003, 10:54
Als je piezotweeters gebruikt heb je helemaal geen filter nodig. En deze dingen zijn nog spotgoedkoop ook.

Probleem is alleen dat je hem in serie of parallel moet schakelen wat de impedantie beinvloedt. Daar moet je even goed naar kijken.

PeeVee
2 mei 2003, 14:37
Piezo heeft vrij hoge weerstand, je moet dus altijd parallel schakelen, de totale weerstand wordt dan iets lager dan de weerstand van de normale speaker. In de praktijk dus geen invloed. Je kunt evt. voor de piezo nog een weerstand schakelen (in serie met de piezo tweeter) en/of een C-tje om alleen het hoog door te laten. Op deze manier kun je ook een "normale" tweeter bijschakelen.

Bates15
4 mei 2003, 22:01
pieao op een bass amp? Zal een vragen of dat kan of klinkt. Ik zou geoon een 1" driver met een vette instelbare filter inbouwen. Met instelbaar bedoel ik volume. Zoals Eden het ook heeft. Als het allemaal wat schel wordt kan je er nog wat mee..