PDA

View Full Version : Telecaster Thinline: andere pick-up's?



titzenpitzer
25 april 2010, 18:25
Hoi!

Ik speel al een aantal jaar met een Fender tele thinline 69'.
Als versterker gebruik ik een Fender hotrod deluxe.

Tegenwoordig begin ik me nogal te storen aan het wel erg schelle geluid. Ik besef wel degelijk dat mijn materiaal niet anders dan schel kan klinken, maar ik wil hier toch verandering in brengen, zonder een nieuwe gitaar te moeten kopen.

Het komt erop neer dat ik een betere sound wil halen door kleine ingrepen. Ik wil geen volledig cleane sound natuurlijk, nu heb ik nogal veel last van dat plèng-ploing-geluid, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Zo had ik eerst een redelijk goedkope oplossing in gedachten: nieuwe pick-up's, maar ik heb geen idee welke ik zou moeten nemen. Sowieso warme gevallen, en iets meer output. Maar geen idee of dat wel veel zal helpen, aangezien de structuur van een thinline een én al 'sparkle' is, toch?

Een maatregel die iets drastischer is, is een nieuwe versterker aanschaffen. Ik heb het gevoel dat een hotrod ook een nogal schelle versterker is; ik dacht aan een Fender bandmaster, maar die chorus, delay, ... zie ik me niet direct gebruiken. (ik ben zot van het typische fender-geluid, dus ga me beperken tot hun producten qua versterkers...)

Suggesties?

Luigi
25 april 2010, 18:42
probeer eens andere (waardes van je) potmeters. Ik meen dat er in jouw thinline 1 meg potmeters zitten. Als je die vervant door 250k of 500k krijg je een warmer geluid.

Mitch
25 april 2010, 18:45
Het komt erop neer dat ik een betere sound wil halen door kleine ingrepen. Ik wil geen volledig cleane sound natuurlijk, nu heb ik nogal veel last van dat plèng-ploing-geluid, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Voordat er nou meteen zes merken pickups worden geroepen zou ik eigenlijk hier meer op in willen gaan. Dat plèng ploing...ik associeer dat niet direct met een schel geluid. Wat bedoel je dus eigenlijk? Is het schel als in "het hoog doet pijn aan je oren", mis je sustain, mis je laag of mid?

Fuhgawz
25 april 2010, 18:59
Ik las pas iets over mensen die hun Vox AC30 lieten modificeren om hem minder schel te maken. Misschien kan iets dergelijks ook met de Hod Rod gebeuren? Je kunt ook overwegen om de speaker te vervangen. Dit lijkt me goedkoper en eenvoudiger dan nieuwe elementen. Zeker wanneer je tweedehands een goed ingespeelde speaker koopt. Maar als eerste zou ik de tip van Luigi eens proberen.

Mitch
25 april 2010, 19:01
Geen idee hoe het met een HotRod zit qua bright cap, maar naar mijn idee heeft dat ding naast de component kwaliteit vooral ook veel te lijden van de slechte speaker. Maar goed, als ik het verhaal zo lees denk ik toch eerder aan iets in de gitaar.

titzenpitzer
25 april 2010, 19:11
Voordat er nou meteen zes merken pickups worden geroepen zou ik eigenlijk hier meer op in willen gaan. Dat plèng ploing...ik associeer dat niet direct met een schel geluid. Wat bedoel je dus eigenlijk? Is het schel als in "het hoog doet pijn aan je oren", mis je sustain, mis je laag of mid?

Die 'plèng ploing' is inderdaad bijkomstig, excuses.
Wat ik nog moest vermelden: ik wil dus met zo min mogelijk materiaal een gewone, goede sound krijgen. Niets fancy, gewoon een goeie punch zonder mijn EQ op extreme waardes te moeten zetten. Ik zal zo meteen een voorbeeldje van die sound op youtube zoeken en hier plaatsen.
Zo gebruik ik ofwel:

- mijn clean kanaal. Hier krijg ik die plèng-ploing toestanden: totaal géén sustain (ik hou natuurlijk wel rekening met het feit dat mijn snaren al wat oud zijn, maar heb het dan ook al getest met nieuwe en er is niet veel verschil). Als ik de volumeknop redelijk wat opendraai verbetert de boel er wel een beetje op, maar het geheel blijft te schel en vooral: het is gewoon té luid. Dat ligt volgens mij grotendeels aan de gitaar?

- mijn overdrive-kanaal: tja, deze vind ik eigenlijk gewoon kut. Ook veel te schel, te leeg. Ik heb deze even gebruikt tijdens de laatste repetities omdat in het band-formatie wel vet klinkt maar ik speel ook erg veel op men eentje en dan is het gewoon niet aan te horen.

Mitch
25 april 2010, 19:17
Geen laag en geen sustain dus. Sustain kán aan de amp liggen maar zoek je toch primair in de gitaar. Hoe is het verschil als je 'm niet ingeplugd hebt? Heeft de gitaar het dan wel?
Dat overdrive kanaal, sja, het is een HotRod. Dat klinkt als een slecht pedaal.

Overmatig hoog kan trouwens inderdaad zoals al genoemd aan de pots liggen. Als dat 1M pots zijn kun je met prima resultaat terug naar 250k pots. Mijn Jazzmaster is daar ook enorm van opgeknapt.

titzenpitzer
25 april 2010, 19:23
Dat overmatig hoog irriteert me vooral omdat ik die EQ zo belachelijk moet afstellen voor ik een deftige sound krijg, en dan nog. Ik ga zeker die pots eens bekijken! Bedankt allensins daarvoor!

Ohja: ik vind het unplugged geluid van de gitaar best OK, om eerlijk te zijn. Sowieso niet superveel sustain, wel..

En misschien moet ik die hotrod toch maar weg-bonjouren. Als ik tijd heb zal ik toch, voor de nieuwsgierigheid te sussen, die bandmaster checken. Iemand ervaring met deze versterker?

Robin5150
25 april 2010, 19:33
Het klinkt gek maar koop een Blues versterker.
Op die manier haal je een mooie warme en zuivere klank uit je Tele naar boven maar kan je ook een wat harder geluid bereiken.
Anders zou ik gewoon de potmeters vervangen zoals eerder genoemd.
Het is sowieso al een verdomd goede gitaar en ik zelf zou de elementen lekker laten zitten;)

Hendriks
25 april 2010, 19:37
Setje andere en goede buizen kan al een wereld van verschil maken .

titzenpitzer
25 april 2010, 20:48
http://www.fromthebasement.tv/artists/gnarls-barkley/performances/whos-gonna-save-my-soul

(prachtige versie overigens)

Nu, die gitaarsound is daar ook wel redelijk "schel", of beter, erg open, maar bij mij is het schel op een manier dat je'r meteen een pijnlijke grimas op het gezicht van krijgt.

Pepe
25 april 2010, 20:56
Ik heb een japanse thinline die schel kan klinken wat weten te temmen door brass saddles en nocaster pickups en niet dramatisch maar genoeg om te merken. Een mod die ik ook op elke dunne schelle seventies tele van harte kan aanbevelen.
Wil je nog minder tophoog, get rid of het koperen plaatje onder de tele brugpup.

oigun
25 april 2010, 23:26
Hey Titzen, Als je de pots van waarde wil veranderen kan dat ook door een weerstand van dezelfde waarde tussen de buitenste polen te solderen, hierdoor wordt de pot de helft van z'n oorspronleijke waarde. Heb je bijv. een pot van 500k dan zet je er een weerstand bij van 500k en dan wordt hij 250k Kost je (bijna niks) en kan je kijken of het bevalt.

FruscianteFan
26 april 2010, 01:46
Dat overmatig hoog irriteert me vooral omdat ik die EQ zo belachelijk moet afstellen voor ik een deftige sound krijg, en dan nog. Ik ga zeker die pots eens bekijken! Bedankt allensins daarvoor!

Ohja: ik vind het unplugged geluid van de gitaar best OK, om eerlijk te zijn. Sowieso niet superveel sustain, wel..

En misschien moet ik die hotrod toch maar weg-bonjouren. Als ik tijd heb zal ik toch, voor de nieuwsgierigheid te sussen, die bandmaster checken. Iemand ervaring met deze versterker?
Ik heb op mijn Blues Junior de treble heel lang niet hoger dan 3 gezet (met 1 meg pots op de gitaar vooral), en nu ik met wat donkerder geluid speel gaat-ie tot de 4, misschien 5. Nog meer treble, en het wordt een dunne, schelle boel.

Enneh, die EQ is er om te gebruiken. Ik zou geen andere versterker nemen omdat je anders de treble-knop dicht moet draaien (ok, is erg overdreven, maar toch).

hubert
26 april 2010, 11:39
Ik heb zelf een thinline'69 RI mim.

Zitten idd 1M potmeters in.

Ik heb de potmeters vervangen door 250k.
tegelijkertijd ook Rio Grandes elementen (geen idee welk type) er in laten zetten.

Maakt een wereld van verschil.
Tis nu niet meer die dunne schelle futloze bak, maar een dynamische volle bak die duideljk tele is.

titzenpitzer
26 april 2010, 19:00
Vet! Heb em gisteren uit elkaar gehaald en ie heeft inderdaad 1M potmeters.