PDA

View Full Version : Eerste gitaar: niet teveel geld uitgeven?



speedof1
25 april 2010, 13:52
Hoi allen,

allereerst: mijn naam is Sander, ben 21 jaar en een ervaren toetsenist. Ik doe veel home-studio dingetjes en het frustrerende is vaak dat ik zelf geen gitaarpartijen in kan spelen en dus vaak niet kan doorwerken aan een nummer.

Daarom heb ik besloten mij op het gitaar leren spelen te richten. Ik heb het volgende pakket al besteld: http://www.learnandmaster.com/guitar/ Het zijn 20 dvd's, dus ik ga ervan uit dat ik hier wel wat van kan opsteken.

Nu de hamvraag: welke gitaar moet ik kopen? Ik had tot voor kort geen idee hoe duur gitaren zijn, dus ik ging uit van een budget rond de 600 euro. Dit blijkt echter al vrij veel te zijn voor een gitaar, dus hier de vragen:

1. Is 600 euro een te groot bedrag voor een beginner om een akoustische gitaar te kopen?
2. Ik ben een lefty. Heb het rechts geprobeerd, maar dat werkt gewoon echt niet. Welke gitaar rond dat bedrag (of misschien minder) zouden jullie aanraden? Ben op zoek naar een steel-string: element is niet verplicht omdat ik mijn gitaren altijd met condenser mics opneem.

Bedankt alvast!

bass blom
25 april 2010, 13:58
goed begin is het halve werk :D

600 kun je vast een hoop mooie gitaren voor kopen :P
mooiste die ik ooit had was een taylor (wel veel duurder)

en nu ben ik best blij, als ik er heel af en toe op speel met mijn cocobolo ibanez.

tja, moeilijk als je het nog niet kan kun je ook niet zo ff wat testen.
links maakt het nog iets moeilijker, succes!

Muzieknono
25 april 2010, 17:28
Kijk eens bij Yamaha in de FG serie, als ik me niet vergis is daar ook een linkshandig exemplaar van.
Mvgr. Dirk Jan :B

speedof1
26 april 2010, 00:54
Die zie ik voor 350 euro staan. Heb je dan een redelijke gitaar? Zoals ik al zei reikt mijn budget tot ongeveer 600 euro.


Nog een vraagje: ik hoor veel mensen zeggen dat je je duim achter de hals moet houden. Nu zie ik veel filmpjes van o.a. Clapton, John Mayer, Hendrix, Stevie Ray Vaughan die allen hun duim ver over de hals laten komen. In hoeverre houdt die 'theorie' van duim achter de hals nog stand?

LaurentB
26 april 2010, 01:13
Die zie ik voor 350 euro staan. Heb je dan een redelijke gitaar? Zoals ik al zei reikt mijn budget tot ongeveer 600 euro.


Nog een vraagje: ik hoor veel mensen zeggen dat je je duim achter de hals moet houden. Nu zie ik veel filmpjes van o.a. Clapton, John Mayer, Hendrix, Stevie Ray Vaughan die allen hun duim ver over de hals laten komen. In hoeverre houdt die 'theorie' van duim achter de hals nog stand?

Ten eerste: als je eventueel 600 wilt uitgeven zou ik nog wat verder kijken.
Probeer ook eens Seagull en Blueridge, en de wat duurdere Yamaha's.

Wat het tweede punt betreft: je noemt daar wel allemaal (voornamelijk) elektrische gitaristen, en de hals van een elektrische gitaar is ten eerste vaak wat dunner en smaller, en ten tweede spelen die lichter.
Om een goede tegenkracht voor je vingers te kunnen bieden is het een goede techniek de duim achter de hals te houden, ongeveer tegenover je middelvinger.

Dat is althans de oorspronkelijke techniek, maar er zijn er ook die daarvan afwijken.

Het grootste probleem van die duim erover heen laten hangen vind ik dat het de bewegingsvrijheid van de vingers belemmert.

charles
26 april 2010, 01:13
Geen ervaring met "Learn and Master the Guitar" gehad, maar heb er hele goede dingen van mensen over gehoord.

600 euro is een leuk bedrag - ik zou zoveel mogelijke gitaren uitproberen. Klank is natuurlijk heel belangrijk, maar het moet ook lekker spelen. Een beetje lastig om te beoordelen als beginner, natuurlijk. Ze kunnen wel afgesteld zijn (makkelijker om de snaren in te drukken), maar de hals moet vooral goed voelen - te dik, te dun, te smal, te breed - is voor iedereen anders. Als het niet lekker voelt, is het ook niet motiverend.

Als ik 600 had, zou ik misschien naar een Yamaha, Seagull, Epiphone, Blueridge, Walden kijken. Tweedehands misschien een solid-wood Blueridge, Larrivee 03 serie (weet niet of dat lukt), of een van de goedkopere Martins (DM, bijvoorbeeld). Of Taylor. Maar kijk en luister naar wat je het zelf mooi vindt - er is geen merk die het "beste" is. Linkshandig is natuurlijk wat lastiger, jammer dat er minder keus in de winkels is.

Succes!

O ja - over de duim - dat is voor iedereen anders. Voor barre akkorden, heb je je duim achter de hals. Maar voor open akkoorden, kan je je duim ook gebruiken om de bas noot/noten te pakken, je moet maar zien wat het voor jou het beste voelt bij open akkoorden.

speedof1
26 april 2010, 12:15
Dank allen.

Heb even rondgesnuffeld en ben tot een aantal namen gekomen:

0. Washburn D10S 250 euro
1. Yamaha FG 720 315 euro
2. Art Lutherie Antique Burst Cedar 349 euro
3. Seagull S6 419 euro
4.Takamine EG523SC 555 euro
5. Martin DX-1L 569 euro
6. Yamaha APX 700 579 euro
7. Taylor 110 639 euro


Welke zouden jullie prijs/kwalitatief gezien aanraden en welke iig afraden?

LaurentB
26 april 2010, 13:57
Dank allen.

Heb even rondgesnuffeld en ben tot een aantal namen gekomen:

0. Washburn D10S 250 euro
1. Yamaha FG 720 315 euro
2. Art Lutherie Antique Burst Cedar 349 euro
3. Seagull S6 419 euro
4.Takamine EG523SC 555 euro
5. Martin DX-1L 569 euro
6. Yamaha APX 700 579 euro
7. Taylor 110 639 euro


Welke zouden jullie prijs/kwalitatief gezien aanraden en welke iig afraden?

8. Blueridge.

En die Yamaha APX serie lijkt echt vooral bedoeld voor versterkt spelen, akoestisch komt daar weinig geluid uit, vind ik.

speedof1
26 april 2010, 17:54
8. Blueridge.

En die Yamaha APX serie lijkt echt vooral bedoeld voor versterkt spelen, akoestisch komt daar weinig geluid uit, vind ik.

Bestaan van Blueridge ook linkshandige modellen in Nederland / Duitsland? Kan ze nl. niet vinden..

Olorin
26 april 2010, 18:24
http://www.desnaar.nl/index2.php?aid=1&main=merk&groep=11&merk=405

rijsberman
26 april 2010, 18:43
Dank allen.

Heb even rondgesnuffeld en ben tot een aantal namen gekomen:

0. Washburn D10S 250 euro
1. Yamaha FG 720 315 euro
2. Art Lutherie Antique Burst Cedar 349 euro
3. Seagull S6 419 euro
4.Takamine EG523SC 555 euro
5. Martin DX-1L 569 euro
6. Yamaha APX 700 579 euro
7. Taylor 110 639 euro


Welke zouden jullie prijs/kwalitatief gezien aanraden en welke iig afraden?
Goh, niks van LAG of Tanglewood? Erg goede prijs-kwaliteit in de prijsklasse tot 400/500 euro, waar ik zelf ook uitgebreid in gezocht heb. De LAGs en Tanglewoods zijn m.i. duidelijk beter (afwerking, klank) dan die Washburn.

Verder ben ik zelf ook erg te spreken over de Art Lutherie en Seagull gitaren. Die Takamine en Yamaha overtuigden me niet toen ik ze speelde, ik weet 't niet, karakterloos ofzo.
De Martin lijdt een beetje onder het feit dat 'ie de goedkoopste uit de stal is, terwijl hij nog best veel geld moet opbrengen. Die Taylor vond ik wel weer erg lekker, maar wat duurder dan ik er voorover had.

Ik ben uitgekomen bij een Godin 5th Avenue, via guitarguitar.co.uk. Wat een heerlijk ding.... (maar wellicht heel anders dan jij zoekt).

speedof1
26 april 2010, 21:00
Ok, is dit wat?

LAG 4Seasons Spring 100DCEL

Is 300 euro bij musik-produktiv. Vervelende is dat bijna geen enkele winkel een redelijk aanbod heeft van linkshandige gitaren.

Moet dus naar verschillende winkels: musicstore in Keulen, Musik Produktiv, Feedback...Nog meer tips voor lefty's?

Abbas
28 april 2010, 17:46
Ik heb een spaans akoustische gitaar gekocht voor 70 euro. Hij doet het goed en daar leer ik spelen. Voor eerste gitaar vind ik het wel goed.

Dirty Harry
28 april 2010, 17:48
Als je per se een gitaar wilt kopen en hij is niet in een lefty uitvoering beschikbaar, dan draai je toch gewoon de snaren om?
Snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet.

speedof1
28 april 2010, 18:26
ik heb me laten vertellen dat een acoustische gitaar, hoewel deze vaak symmetrisch lijkt, zeker niet symetrisch is. Daar komt bij dat je, wanneer je de snaren omdraait, de gitaar nooit helemaal zuiver krijgt. Bij individuele noten schijnt het nog wel te gaan, maar wanneer je sommige akkoorden aanslaat klinkt het gewoon net niet.

LaurentB
28 april 2010, 20:50
Als je per se een gitaar wilt kopen en hij is niet in een lefty uitvoering beschikbaar, dan draai je toch gewoon de snaren om?
Snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet.

Bij een staalsnarige gitaar staat het zadel (dat witte stukje kunststof/been op het bovenblad) niet loodrecht op de snaren. Bij de lagere snaren is de snaarlengte iets langer om de toon zuiver te houden bij het fretten.
Als je een snaar op een fret drukt, neemt de spanning, en dus de toonhoogte, namelijk iets meer toe in die snaar dan je puur berekend op de positie van die fret zou verwachten. Naarmate de (kern van de) snaar dikker is neemt die benodigde spanning, en dus de verhoging van de toon, toe.

Om dat effect te compenseren staat het zadel bij staalsnarige gitaren dus schuin. Bij nylonsnarige gitaren is dat meestal niet zo, omdat dat effect veel minder is vanwege de lagere spanning in nylon snaren.