PDA

View Full Version : overwound of niet? P90



bass blom
25 april 2010, 12:44
ik wil dus bare knuckles mississippi queens in mijn 'nieuwe' custom zetten.
in de bare knuckle shop zijn alleen de opties: goud en leg length 1/4 of 1/2 te kiezen.
maar ik lees her en der dat er dingen mogelijk zijn als over/under wound..
alnico 3 4 of 5 magneten.
coil tap, denk niet dat ik dat nodig vind.
RWRP das handig voor als je bij stroomstoring speelt :crazyhappy:
heb de gasten van BKP al gevraagd wat de mogelijkheden zijn, maar wellicht dat ik hier ook nog wat kennis op kan doen.
ben nooit zo met dat soort dingen bezig geweest.
overwound geeft dikkere tone lees ik :P
maar minder hoog, mwah, op veel amps heb ik dat toch vaak gewoon in het midden staan.
ik wil de heldere toon van P90 maar toch ook wel het bijten en dik van humbuckers.
het minder hoog is dan eventueel weer te compenseren door een alnico 3 magneet?
help? :chicken:

Fuhgawz
25 april 2010, 13:06
Overwound wil niet perse zeggen dat er minder hoog is. Als je alnico 5 magneten erin duwt dan zou je toch genoeg hoog moeten hebben. Over het algemeen hebben brug P90's meer dan genoeg hoog hoor. Ik heb ooit lijstjes gevonden in dit topic (http://www.mylespaul.com/forums/pickups/66023-different-magnet-tones.html):

A2 can be said to have a rounded high end
A3 Fluty in the neck and woody/organic in the bridge.
A4 Clear and a bit twangy in the bridge
A5 Power and bite, clarity
A6 Similar to A5
A8 Well balanced across the frequency spectrum--better for high output pickups
-KevinT

I´d like to add some and tell me if you think i´m wrong.
A2 a little compressed
A3 heard they are bright
A4 has good mids
A5 Power and bite, clarity scooped mids
A6 don´t know
A8 A good alternative to ceramic if you wan´t the ouput but not the harsh tone you sometimes get with ceramic.
-MrRhoads

Trouwens, als je het toch 'custom' wilt laten doen door die Bare Knuckle dude, dan denk ik beter dat je het aan hem kunt vragen. Misschien kan hij je element zo voor je winden dat het aan jouw eigenschappen voldoet. Ik persoonlijk zou hem wel overwound bij de brug doen, tenzij je enkel superantieke cleane zeikmuziek maakt. Ik zou ze overigens wel RWRP laten maken. Kan nooit kwaad en is alleen maar handig.

In wat voor gitaar komt het trouwens?

EDIT: kijk ook eens op het Seymour Duncan forum. Daar zitten magneetwisselaars genoeg. Ook BKP heeft een forum waar je misschien wat info kunt vinden.

bass blom
25 april 2010, 13:13
kijk, daar heb ik meer aan.
antwoord van BKP, wel snel, vind ik wat mager..


Hi

we do not usually wind the Mississippi Queen humbucker size P90s differently but we can do them RWRP for you if you wish, just put a note in the comments box on the order form 'RWRP'.
Gold covers are no problem and long leg option would be the most suitable for your LP.
www.bareknucklepickups.co.uk/shop

kindest regards

Tim

de flametop moeten ze in
http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8329.jpg
clean doe ik nauwelijks, altijd wel met ranzig randje en meer :D

speel nu dik 3 weken op die gitaar met de hums, kan er best alle kanten mee op maar wil die dikke heldere P90 toon.
en ik haat de delay van humbuckers sinds ik weet dat je dat niet met P90's hebt :D

barno
25 april 2010, 14:09
ik ga tegenwoordig voor P90's van Steffsen. geweldige P90 sound met toch genoeg briljantie: komt oa door het feit dat ze scatterwound zijn, aldus Steff. Bij hem kan je trouwens een pup volledig naar eigen specs laten winden.

edit: i'm no LP man, maar van die foto hierboven krijg ik toch een warm gevoel in mijn kruis hoor

FruscianteFan
25 april 2010, 14:22
delay van humbuckers?

Pepe
25 april 2010, 14:37
Ik zou iig iets doen aan het blinkend nieuw metaal dat erbij zit.

So, Mississippi it will be. De naam verwijst naar Leslie West's zijn junior neem ik aan.

bass blom
25 april 2010, 17:02
delay van humbuckers?

ja, dat merkte ik toen ik 3? jaar geleden voor het eerst een gitaar met P90's had.
ben ik nou gek dacht ik toen het voelde alsof het geluid op die gitaar uit de speakers kwam een fractie voor dat ik hem aansloeg :crazyhappy:

wat blijkt? humbuckers geven een delay en dat ben je een leven lang gewend en als dat dan wegvalt gaan je hersens niet in 1 keer stoppen die delay te compenseren. en dus denk je dat je geluid voor je aanslag komt :D
had het bij een strat nooit gemerkt, want dat is toch al zo anders dan een les paul?
later kon ik het bij mijn highway one strat ook merken.

bass blom
25 april 2010, 17:05
Ik zou iig iets doen aan het blinkend nieuw metaal dat erbij zit.

So, Mississippi it will be. De naam verwijst naar Leslie West's zijn junior neem ik aan.

ja BKP kun je aged goud laten komen, maar deze gitaar glimt nog genoeg voor gewoon nieuw goud.

barno, zal die steffsens eens checken, probleem is er zijn meer interessante opties, alleen ik vind dat er in die gitaar goud moet en dan vallen een hoop opties weer af omdat die er alleen in chrome/nickle/creme zijn :(

edit: steffsen heeft geen P90 in hum formaat zo te zien.

aaronstonebeat
25 april 2010, 17:13
delay van humbuckers?

Heb ik ook nog nooit van gehoord, en ook nog nooit iets van gemerkt; speel al mijn hele leven met beide types.

Ik ben erg benieuwd naar een natuurkundige verklaring.

bass blom
25 april 2010, 17:19
Heb ik ook nog nooit van gehoord, en ook nog nooit iets van gemerkt; speel al mijn hele leven met beide types.

Ik ben erg benieuwd naar een natuurkundige verklaring.

ik weet uiteraard niet hoeveel het is maar dat het er is weet ik zeker, sinds 3 jaar ofzo. een humbucker is tenslotte een compromis..
echt heel maf, ik dacht echt dat het ff niet helemaal goed was in de grijze massa hierboven, maar als je het eenmaal weet merk je het verschil echt.
als je tenminste niet met line6 spul enzo speelt want dat geeft veel meer delay :D

natuurkundige verklaring is net zo iets als dat je in de trein zit en de trein stopt en je ziet de tegels van het perron nog bewegen..

rijsberman
25 april 2010, 17:25
steffsen heeft geen P90 in hum formaat zo te zien.
Michael Pantleon wel: leosounds.de
Hij windt ze pas als je ze besteld hebt, dus je kunt ze customizen. :ok:

Geschikte kerel, die Pantleon.

barno
25 april 2010, 17:25
j
edit: steffsen heeft geen P90 in hum formaat zo te zien.

yep, klopt, had niet gezien dat het hum formaat moest

en hij doet het ook niet, want ik meen dat ik het hem onlangs gevraagd heb

bass blom
25 april 2010, 18:15
ik vind die leosound demo's niet erg overtuigend.

en aaronstonebeat.. juist omdat jij je hele leven met beiden speelt merk je het verschil waarschijnlijk niet.

Mitch
25 april 2010, 18:30
delay van humbuckers?
De hogere compressie van humbuckers t.o.v. enkelspoels elementen wordt wel eens verward met een daadwerkelijke vertraging van het geluid.

Overwound: mwoh, moet je willen. Ik kan me herinneren dat je een channelswitcher hebt, een TSL of zo? Dan is een overwound pickup een beetje onnodig, tenzij de sound ontzettend je smaak is. Overwound pickups hebben vooral nut om meer scheur te halen uit non-mastervolume amps. Overwound pickups hebben over het algmeen wat meer mid en meer compressie. Als je juist een humbucker een compromis vindt (whatever that means) en P90's zo fijn vindt vanwege de helderheid en directheid zie ik er de logica niet van in om naar overwound P90's te willen.
Of nou ja, P90's... P90's in humbucker formaat. Over compromis gesproken :listen:

Firebird
25 april 2010, 20:28
http://www.hetgelegevaar.nl/IMG_8329.jpg

Zucht... de allergeilste LP van het forum...