PDA

View Full Version : Welke zelfbouw bas-OD/fuzz maken?



caliban
24 april 2010, 17:32
Ik wil binnenkort een basfuzz oid zelf maken, nu vind ik op line6 podfarm de fuzz-pi eigenlijk het vetste klinken. Op musikding staan daarentegen een hele hoop pakketjes te bouwen, geen idee welke ik best neem. Liefst simpel qua bediening en bouw, liefst goedkoop, maar wel graag redelijk wat drive.

Chapzz
24 april 2010, 18:24
Kijk ff op www.newtone-online.nl/forum. Daar staan wel schema's en uitleg.

M Kactus
24 april 2010, 18:27
Ik wil binnenkort een basfuzz oid zelf maken, nu vind ik op line6 podfarm de fuzz-pi eigenlijk het vetste klinken. Op musikding staan daarentegen een hele hoop pakketjes te bouwen, geen idee welke ik best neem. Liefst simpel qua bediening en bouw, liefst goedkoop, maar wel graag redelijk wat drive.

Ik heb er zelf een paar geprobeerd en ben bij een paar goeie dirtboxes terechtgekomen en één uitschieter. Maar je kunt ook kijken naar een blender (zoals de parallelle blender van moosapotamus) om je cleane basgeluid te mengen met het effect, waardoor een deel gitaareffecten ook voor bas kunnen dienen. Dan houd je het cleane laag en meng je er het ge-effecteerde mid-laag in. Zo heb ik daar een gewone muff inhangen en dat gaat heel goed.

Maar de dirtboxes:
1. De uitschieter is voor mij een aangepaste Tubescreamer. Na wat rondneuzen op het internet ben ik bij eenlijstje van vier of vijf caps uitgekomen met een andere waarde (de ingangs- en uitgangscondensators, eentje in de toonregeling...). Ik ben zelf technisch niet bijzonder aangelegd, en ben eerder van het: Als het werkt, hou ik het erin. Dus ik kan je niet meer meteen zeggen welke veranderingen dat zijn. Maar ik heb er ook een switch op om te kiezen tussen symmetrisch en asymmetrische clipping. Dat maakt hem erg veelzijdig en hij gaat van ronk naar grom. Maar het is pure OD, geen fuzz.
2. Een aangepaste Big Muff, met mods die ook weer vrijelijk op het i'net te vinden zijn. Heel euk, maar heel specifiek. Ik heb hem eraf gehaald omdat hij wat té specifiek was.
3. De Wooly Mammoth. Een echte gore fuzz voor je bas. Als je voor een fuzz gaat, dan vond ik deze toch wel erg de moeite waard. Van natte scheten tot bijenzwermen en zware brom. Nog steeds erg tevreden over, maar het is natuurlijk geen vrij ontwerp ;)

Op dit moment ben ik echter vooral te spreken over de Catalinbread SFT. Die zou gebaseerd zijn op de Ampegs amps, waar de Flipster (toch?) ook op gebaseerd is. Misschien is dat wat?

Fuhgawz
25 april 2010, 13:18
De Flipster is gebaseerd op een of ander bekend bascombootje van Ampeg, terwijl de SFT gebaseerd is op die grote tops. Volgens mij, maar pin me er niet op vast.

Ik ken iemand die heel tevreden is met een aangepaste Big Muff met clean blend. Check inderdaad het Newtone forum voor meer info. De Woolly Mammoth klinkt heel erg vet, maar naar mijn mening niet echt heel bruikbaar. Ik heb zelf pas ook een aangepaste Tubescreamer/Fulldrive gemaakt voor bas, maar die gaat denk ik niet hard genoeg als je Fuzz wilt. Dan is er nog de Bazz Fuss (http://www.home-wrecker.com/bazz.html), waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar het is een fuzz gemaakt voor bas en is heel simpel, dus wellicht is het iets voor jou.

Overigens hebben we hier op het forum ook een zelfbouw gedeelte (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=36).

Succes!!

caliban
26 april 2010, 11:44
Ja het was een twijfelgeval waar ik hem zou plaatsen, zelfbouw komen vaak veel minder leden, en het ging hier sowieso al over basspul, dus eigenlijk kon ik al even goed doorgewezen worden naar het basdeelforum.

Die wat jij aangaf lijkt me interessant fuhgawz, en echt wel miniem qua constructie

Bernardduur
26 april 2010, 12:44
Ik gebruik hetzelfde bord voor zowel gitaar als bas en daar heb ik voor gain een Colorsound Overdriver (door zn goede toonregeling geschikt voor zowel bas als gitaar), een Tubescreamer (schakelaar om bas vs gitaar in te stellen) en een zelfbouw Fuzz Face met een identieke schakelaar.

Ideaal! Zowel op gitaar als op bas!

caliban
26 april 2010, 13:10
Welke zelfbouw fuzz heb je genomen, een kitje of niet?

HaroldA
26 april 2010, 13:28
Ik ken iemand die heel tevreden is met een aangepaste Big Muff met clean blend.

Ik ken er zelfs 2! :ok:

De enige aanpassing is de tone stack en natuurlijk de clean blend. Hele vette bass overdrive, aanrader!

Fuhgawz
26 april 2010, 14:17
Welke zelfbouw fuzz heb je genomen, een kitje of niet?

Als ik jou was zou ik eens kijken naar de Axis Face Silicon van Fuzz Central: link (http://fuzzcentral.ssguitar.com/axisface.php). Kijk eens naar het schema. Meer bas kun je krijgen door de rode condensator linksonder en de zwarte rechtsboven in het schema te verhogen. Ik zou beginnen met 4,7uF en 0,1uF respectievelijk, maar zult andere waarden moeten proberen. Misschien dat Bernard kan vertellen welke waarden hij gebruikt? Ook de 15uF condensator rechtsonder zou je kunnen verhogen voor meer bas in de gain.

Minder treble kun je krijgen door de rode condensator helemaal bovenaan en de 100pF over Q2 te verhogen. Ook zou ik een 500k volume pot pakken voor bas, omdat die van nature al minder treble hebben.

Tenslotte heeft het mijn persoonlijke voorkeur om de fuzz pot helemaal weg te laten en vervangen door een vaste 1k weerstand, of 2k voor meer gain. De hoeveelheid fuzz kun je dan afregelen met de 'Smooth' pot in het schema, die ik zou verhogen naar 250k als je geen fuzz pot neemt. Die werkt dan als de volume pot in je gitaar. Dan heb je wat beter verloop in de fuzz range, omdat een normale fuzz pot weinig doet in een fuzz face. De meeste mensen laten de fuzz pot daarom altijd vol open staan en regelen de hoeveelheid fuzz de volumeknop van de gitaar.

Voor fuzz faces geldt: lage gain transistors is beter!! Vergis je hier niet in. In tegenstelling met wat je misschien zou denken en wat ik oorspronkelijk dacht klinkt een fuzz face beter met lage gain transistors. Gebruik bijvoorbeeld een 2N2369A voor Q1 en een 2N3440 voor Q2. De vetste fuzz face die ik heb gebouwd is er een met gele OC44's met hfe 50 en 70.

caliban
26 april 2010, 16:10
Die eerste die je postte vond ik vooral leuk :), gewoon omdat hij zo simpeltjes is. En de overdrive moet enkel dienen voor wanneer de overstuurde gitaar begint te soleren, en er dus geen rythm is.