PDA

View Full Version : Floyd Rose vervangen



leroylafontaine
23 april 2010, 15:25
hoi

Ik zit met het volgende. Ik wil graag de tremolo op m'n gitaar vervangen omdat de huidige zijn beste tijd wel heeft gehad. Ik wil er graag een Original Floyd Rose op zetten maar ik weet niet zeker of dit zomaar kan of dat er misschien wat aangepast moet worden aan de gitaar zelf.

Niet geheel onbelangrijk, het gaat om een Ibanez GRG270 en hij is grijs.

bvd voor alle hulp

Leroy

Hiro
23 april 2010, 16:10
wat zit er nu op?

Orpheo
23 april 2010, 16:20
als ik kijk welke gitaar 't is, denk ik dat 't zonde is van het geld... een OFR is ongeveer 150E. gaat overigens ook niet passen, maar ok.

leroylafontaine
23 april 2010, 16:20
wat zit er nu op?

Die er standaard bij komt, een Edge III, dacht ik.

Hierbij een foto:
http://farm5.static.flickr.com/4015/4545288913_e13dca7407_b.jpg


als ik kijk welke gitaar 't is, denk ik dat 't zonde is van het geld... een OFR is ongeveer 150E. gaat overigens ook niet passen, maar ok

Het punt is, ik vind m heel lekker spelen en met een ander element vind ik m ook lekker klinken, ik doe m dus liever niet weg:D

Bram+
23 april 2010, 17:02
Da's geen Edge III maar (volgens mij) een ILT1, veel GRG270's zijn daar ook mee uitgerust. Niet dat veel uitmaakt wat betreft vervangbaarheid:D Wat dat betreft heeft Orpheo ook ongelijk: in een Edge III cavity past gewoon een OFR en ik lees ook wel eens berichten dat dat ook lukt bij een ILT1, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Hiro
23 april 2010, 17:34
gewoon kopen passen en zo nodig bijvijlen of frezen

nickofzo
23 april 2010, 23:05
denk wel dat na een andere Fr het spelen ook anders kan zijn,..

Quicksilver
24 april 2010, 00:13
denk wel dat na een andere Fr het spelen ook anders kan zijn,..

Als je de hoogte net zo instelt op de posts als de vorige tremolo zal het spelen weinig anders zijn. Wel zul je waarschijnlijk verschil merken in hoeveel druk je kunt gebruiken om je arm te rusten voordat de pitch van de snaren veranderd. Dit went, en het spelen word er niet anders van. :)

jerome
24 april 2010, 00:28
Waarom wil je eigenlijk die trem vervangen?
De zadeltjes zien er zo te zien nog goed uit...
En als de messen ook niet versleten zijn, waarom dan vervangen?

Gothra
24 april 2010, 10:53
Waarom wil je eigenlijk die trem vervangen?
De zadeltjes zien er zo te zien nog goed uit...
En als de messen ook niet versleten zijn, waarom dan vervangen?

tis nou niet de beste brug die er op zit, zal waarschijnlijk niet zo stemvast zijn. zeker niet zo als de OFR!

Volgens mij past de OFR inderdaad wel in de cavity van een edge III, maar verder ook niet in andere ibanez brug cavities.

Maar netzoals orpheo vind ik het ook zonde van je geld, een OFR is zon 150-200 euro, dat is bijna net zo duur als de gitaar zelf.

fred dons
24 april 2010, 12:10
kijk anders voor een gotoh, zijn wat goedkoper en die passen ook

en anders ping maakt een erg goede gotoh kopie (ping maakt ook de koreaanse OFR'S) ik heb er een paar gekocht om ze eens te proberen en ik was aangenaam verrast
http://cgi.ebay.com/Floyd-Rose-Lic-Tremolo-Bridge-Double-Locking-Gold-/270479215567?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item3ef9d14bcf

deze guitarfetish is btw ook prima
http://cgi.ebay.com/Heavy-Duty-Dual-Locking-Floyd-Rose-Trem-BRASS-STEEL-D48-/390185713662?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item5ad8e17ffe

superken_nl
28 april 2010, 11:32
kijk anders voor een gotoh, zijn wat goedkoper en die passen ook

en anders ping maakt een erg goede gotoh kopie (ping maakt ook de koreaanse OFR'S) ik heb er een paar gekocht om ze eens te proberen en ik was aangenaam verrast
http://cgi.ebay.com/Floyd-Rose-Lic-Tremolo-Bridge-Double-Locking-Gold-/270479215567?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item3ef9d14bcf

deze guitarfetish is btw ook prima
http://cgi.ebay.com/Heavy-Duty-Dual-Locking-Floyd-Rose-Trem-BRASS-STEEL-D48-/390185713662?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item5ad8e17ffe

Je kunt daar niet zomaar een OFR opzetten. Je kunt beter even de maten van de Edge opnemen, en een Floyd zoeken die er in de buurt kom.

Overigens kost een OFR meer dan je GRG nieuw kost, dus of het verstandig is weet ik niet.......

fred dons
28 april 2010, 11:50
ja hoor, er zit een TRS trem op en geen Edge, de TRS kun je makkelijk vervangen voor een floyd (bij de edge zitten de posts wat verder naar achteren waardoor de intonatie niet meer klopt)
het enig dat niet zo mooi zal zijn is je floyd cavitiy die heeft nu schuine randen die matchen met de TRS en bij een floyd zijn dat rechte lijnen waardoor je wel duidelijk kun zien dat je trem niet goed matched met je body

Ricochet
28 april 2010, 12:03
kijk anders voor een gotoh, zijn wat goedkoper en die passen ook

en anders ping maakt een erg goede gotoh kopie (ping maakt ook de koreaanse OFR'S) ik heb er een paar gekocht om ze eens te proberen en ik was aangenaam verrast


Dat verbaasd me niet. Ping is de Chinese tak van Gotoh(Japan) en maakt harde waren voor zowel Gibson als Fender.

Bram+
28 april 2010, 12:19
Overigens kost een OFR meer dan je GRG nieuw kost, dus of het verstandig is weet ik niet.......
Maar als je de kosten van een nieuwe Floyd Rose optelt bij de eventuele opbrengsten van de verkoop van de GRG, kom je ook niet meteen op een bedrag uit waar je wél makkelijk een goede gitaar voor kan kopen.... Wat is dan het alternatief?

Een tremolo kun je trouwens ook nog altijd los verkopen o.i.d.

fred dons
28 april 2010, 13:12
Eddie van halen heeft ook een floyd op zijn eerste zelfbouw gezet :D (floyd koste toen USD 1000 terwijl zijn zelfbouw iets van USD 100-150 was)
als je het zelf waard vind om er een goed trem op te zetten waarom niet, als het zowieso al een bagger gitaar is dan helpt een goede floyd ook geen moer

jerome
28 april 2010, 18:10
+1 !!
Het belangrijkste is dat je er zelf achter staat...
Als het een van je favouriete gitaartjes is die je toch voorlopig niet of nooit wil verkopen maakt het imho weinig uit of je er een mod of rep tegen aan gooit die misschien wel meer kost dan de waarde van de gitaar...

leroylafontaine
30 april 2010, 22:59
ok, naar aanleiding van jullie adviezen heb ik heb besloten om wél een floyd rose te kopen maar dan een licenced, dus geen original, ik heb deze gevonden en ik wil graag even zeker weten dat hij past:

linkje (http://cgi.ebay.nl/Gotoh-Floyd-Rose-Guitar-Tremolo-System-Black-/130380908335?cmd=ViewItem&pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item1e5b4ec72f)

Ik heb even gekeken in mn gitaar en ik zie dat het heel lastig wordt om die 'dingen' er uit te halen waar de mountingposts in gaan (een beetje lastig uitleggen maar ik kan wel een foto uploaden als het echt te vaag is). Is het schroefdraad een de breedte van de mountingposts het zelfde? Een beetje lastige vraag misschien maar ik wil het wel zeker weten voordat ik m aanschaf.

fred dons
1 mei 2010, 09:57
die gotoh past wel en is erg goed, alleen ik zou proberen (mits nog in goede staat) om de originele brugposts te laten zitten, de gotoh brugposts zijn namelijk enorm dik en dat betekent dat je bestaande gaten moet veruimen naar 12 mm en dat is een takkeklus als je geen stationaire boormachine hebt (en zelfs dan zou ik het liever met een frees doen)

wil je ze toch vervangen, schroef de posts ietsie omhoog leg een een stevige lat naast de post en pak een flinke tang, klem hem om de post en gebruik de lat en tang als hefboom om de post in zijn geheel uit de body te krijgen
zelf zou ik dan een paar schaller floyd posts op ebay kopen omdat die makkelijker in de bestaande gaten passen