PDA

View Full Version : Flamenco of klassiek?



Blend
23 april 2010, 13:37
Toen ik net begon met gitaarspelen, pakte ik vaak stiekem de gitaar van m'n grote zus, een Alhambra 4F (Flamenco). Elke keer weer raakte ik onder de indruk van het geluid. Zo heerlijk fel, maar toch kon je het geluid warm krijgen en een mooi volume.
Nu heb je een behoorlijke flamenco gitaar voor rond de 700 euro. Net wat teveel voor mij. Van de zomer hoop ik weer ergens te gaan werken, en ik wil heel graag een mooie gitaar kopen, zo rond de 500 euro.

Maar nu de vraag; voor de stijlen die ik erop wil gaan spelen, is het niet beter om een deftige klassieke gitaar aan te schaffen? Wil nl ook graag de gitaar uit kunnen versterken, dus een goede pick-up is genoodzaakt. Waar moet ik allemaal op letten bij een goedkopere flamenco, en evt een betrouwbare pick up / microfoon?

Stijlen die ik wil gaan spelen:
Pop, fingerstyle, jazzy, beetje flamenco, behoorlijk allround dus.

Tupelo
23 april 2010, 14:23
Weet je zeker dat je nylon wilt ?
Dan wordt het namelijk moeilijk om een element te vinden. ;)

Als ik jou was zou ik tegen die tijd gewoon eens een goede Luthier bezoeken die wat op voorraad heeft.
Bijvoorbeeld die in Den Bosch.

Persoonlijk zou ik met € 500,- (beetje +) op een Prudencio Saez uitkomen, eentje met sparren bovenblad.
Geloof dat ik ceder minder spannend vind.
Type nummer weet ik zelf niet eens, maar ik zou 'm zo uit een rij kunnen vissen.
Dan is mij aangeraden om een systeem van Fishman te nemen om de boel uit te versterken, in plaats van Piezo.

Maar goed, daar heb jij niets aan nu.
Ik ook niet, want ik heb een aardige nylon gitaar en wil geen geld uitgeven aan nieuwe gear.

Toch, ik blijf van mening dat je eens goed moet zoeken in Roemenië.
Er komt veel handgemaakt spul daar vandaan voor een prikkie.
Met een beetje mazzel scoor je een hele leuke Gypsie gitaar, Western, of Nylon voor een prikkie.
Bovendien heeft het best mojo zoiets.

Blend
23 april 2010, 14:53
Heb er nu geen geld voor Tuup. En bovendien, tegen zo'n bouwer moet je toevallig aanlopen. Heb nog geen muziekwinkel gevonden die goedkope gitaren uit eigen land hadden. Maar dat kan aan mij liggen.

En serieus, een Gypsy gitaar, als ik er hier naar vraag, dan kijken ze me er heel raar op aan. Alles wat met Manille te maken heeft (Gypsy muziek) heeft de doorsnee Roemeen die ik tot nu heb ontmoet een ongelooflijke hekel aan.

Misschien in de herfst dat ik weer even terugga, moet ik nog even zien. Dan heb ik denk ik wel wat meer poen op zak om iets uit te zoeken.

LaurentB
23 april 2010, 16:16
Heb er nu geen geld voor Tuup. En bovendien, tegen zo'n bouwer moet je toevallig aanlopen. Heb nog geen muziekwinkel gevonden die goedkope gitaren uit eigen land hadden. Maar dat kan aan mij liggen.

En serieus, een Gypsy gitaar, als ik er hier naar vraag, dan kijken ze me er heel raar op aan. Alles wat met Manille te maken heeft (Gypsy muziek) heeft de doorsnee Roemeen die ik tot nu heb ontmoet een ongelooflijke hekel aan.
.

Het is niet voor niks dat die Roma uit die streken nogal eens deze kant opkomen, de laatste jaren, die worden op de Balkan van oudsher zwaar gediscrimineerd.

Maar ik heb inderdaad ook een Saez die nieuw ongeveer 500 euro kostte (model 147), en die klinken wel wat flamenco-achtig.

telecastermaster
23 april 2010, 17:04
Weet je zeker dat je nylon wilt ?
Dan wordt het namelijk moeilijk om een element te vinden. ;)



Alhambra heeft een aantal thinline modellen met pu. Zie bv:http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/alhambra-5p-ct-e2-thinline-61892148.html
Ik heb verder geen ervaring met thinlines, maar die zijn met name bedoeld om versterkt mee op te treden en feedback problemen te verminderen.

Verder zou je kunnen kijken naar een flamenca negra, een flamenco gitaar met palissander zij- en achterkant ipv cipres, waardoor die voller en warmer klinkt. (ook iets minder felle attack).
http://www.guitarrabuena.nl/gitaren_artikel/gitaren_flamencogitaren

Muzieknono
23 april 2010, 20:27
Ik heb afgelopen week op een alhambra thinline gespeeld en dat klonk ook onversterkt als een klok en luid, heel wat anders als de yamaha ncx die ik erna pakte, die klonk vlak en zacht terwijl de alhambra echt zong, er hing wel een prijskaartje van 1099 euries aan, maar dan heb je ook wat.
De goedkoopdte alhambra die je kunt uitversterken is vogens mij de 3FCW en die gaat volgens mij voor zo'n 799 euro.
Mvgr. Dirk Jan :B