PDA

View Full Version : Welke pickups voor mijn strat?



Sinner1980
22 april 2010, 19:59
Hey allemaal,

Ik ben in het bezit van 2 strats en ga er één modden. Mijn vintage hot rod heeft momenteel een tonezone in de brug en SCN in midden en halspositie.
Best een leuk setje en ik laat ze ook zeker in de kast leggen maar ik wil toch gewone standaard single coils in laten zetten; geen noiselles enz. Ik vond de standaard single coils gewoon meer leven qua geluid. In mijn roadworn 60's zitten de standaard tex mex pickups en die vind ik bijvoorbeeld al veel lekkerder klinken.

Ik kom net bij mijn vaste gitaarafsteller vandaan (ff een biertje) en die adviseerde mij om er 69 custom shop pickups van Fender in te gooien. Ik wil een beetje een Hendrix/Frusciante achtig geluid halen met deze gitaar (en mn Marshall stack die in aantocht is,weet alleen nog niet precies welke).
Texas specials werden ook geopperd als alternatief.

Ik ben benieuwd of er hier nog mensen zijn met adviezen. Er zal vast al genoeg over geschreven zijn op het forum maar met de zoekfunctie vind ik niet echt iets relevants.

Alvast bedankt:ok:

rijsberman
22 april 2010, 23:48
Ik zeg Leosounds Red house (ipv de texas specials) of leosounds vintage player 66 Classic www.leosounds.de

Handgemaakt, scatterwound, ongeveer 100,- voor een setje incl. verzenden en GOED! Beter dan die Fender-massaproductie dingen, volgens mij. Je kunt Michael Pantleon ook nog wat wensen doorgeven, overwound ofzo.

stratestic
23 april 2010, 11:42
Heb toevallig net vandaag een zoektocht gestart naar de elementen van Frusciante.

Er blijken in al zijn gitaren standaard Seyman Duncan SSL-1 elementen te zitten. Een gitaartech heeft zijn vintage gitaar ooit eens opengeschroefd en ze kwamen samen tot de conclusie dat er helemaal geen originele elementen in zaten maar gewone SD- SSL1. Hij schijnt ze nu in al zijn gitaren te gebruiken. Schijnt hij gezegd in een interview met Vintage Guitar uit 2009.

Je hebt in iedergeval voor beide elementen nodig met niet teveel output iets tussen de 6 en 6,5 aan weerstand.

Andere opties
- Fender 69 CS elementen
- Bareknuckle Mothers Milk

jutter
23 april 2010, 19:04
Hey allemaal,

Ik ben in het bezit van 2 strats en ga er één modden. Mijn vintage hot rod heeft momenteel een tonezone in de brug en SCN in midden en halspositie.
Best een leuk setje en ik laat ze ook zeker in de kast leggen maar ik wil toch gewone standaard single coils in laten zetten; geen noiselles enz. Ik vond de standaard single coils gewoon meer leven qua geluid. In mijn roadworn 60's zitten de standaard tex mex pickups en die vind ik bijvoorbeeld al veel lekkerder klinken.

Ik kom net bij mijn vaste gitaarafsteller vandaan (ff een biertje) en die adviseerde mij om er 69 custom shop pickups van Fender in te gooien. Ik wil een beetje een Hendrix/Frusciante achtig geluid halen met deze gitaar (en mn Marshall stack die in aantocht is,weet alleen nog niet precies welke).
Texas specials werden ook geopperd als alternatief.

Ik ben benieuwd of er hier nog mensen zijn met adviezen. Er zal vast al genoeg over geschreven zijn op het forum maar met de zoekfunctie vind ik niet echt iets relevants.

Alvast bedankt:ok:

Hoi M.

Weet je zeker dat je andere pups erin wilt hebben? Ik begrijp namelijk niet goed dat je er geen Hendrix/Frusciante sound uit kunt halen. Bill Lawrence heeft deze SCN voor Fender ontworpen om namelijk die echte oude stratsound te krijgen maar dan zonder hum. En ik moet zeggen dat hem dat aardig is gelukt! M.a.w. ik moet de eerste pups nog tegenkomen die dit kunstje kunnen flikken! En vergelijk geen RW met een HR; het is namelijk een heel andere gitaar qua sound. Ik adviseer je om het niet te doen. Maar ja, het is jouw gitaar.....

Rooker
23 april 2010, 19:22
Ik zou het ook niet doen. De SCN's van nu zijn de customshops over 30 jaar.

FruscianteFan
23 april 2010, 19:51
Heb toevallig net vandaag een zoektocht gestart naar de elementen van Frusciante.

Er blijken in al zijn gitaren standaard Seyman Duncan SSL-1 elementen te zitten. Een gitaartech heeft zijn vintage gitaar ooit eens opengeschroefd en ze kwamen samen tot de conclusie dat er helemaal geen originele elementen in zaten maar gewone SD- SSL1. Hij schijnt ze nu in al zijn gitaren te gebruiken. Schijnt hij gezegd in een interview met Vintage Guitar uit 2009.

Je hebt in iedergeval voor beide elementen nodig met niet teveel output iets tussen de 6 en 6,5 aan weerstand.

Andere opties
- Fender 69 CS elementen
- Bareknuckle Mothers Milk
correctie, Frusciante heeft antiquities in zijn '55 en '62 strats. Dacht ik tenminste. In de '55 zaten ze er al in toen hij hem kocht, en die van de '62 waren aan vervanging toe. Hij zei wel dat er geen noemenswaardig verschil zat tussen de originele en de SD.

Aca Ilic
23 april 2010, 20:16
Hoi Sinner,

voordat we hier ( weer eens) aan eeuwige disscusie beginnen over welke pickups zijn de beste voor een strat, en voordat iedereen Van Zandts, Kinmans, Lollars, Lindy fralins Cs etc etc de hemel in gaat prijzen kan ik je kort advies geven.
Geen enkele van bovengenoemde zijn voor jou strat/oren geschikt totdat je zelf uitprobeert welke het beste in jouw setup en combi met jouw techniek en amp insterllingen past.
Jij zult toch wat langere weg moeten afleggen, en het zal je wat centen kosten om wat setjes uit te proberen totdat je uiteindelijk vindt wat je lekker vindt klinken, met vraag natuurlijk voor hoe lang je daarmee content zal zijn.

Plus punt, setjes kun je toch meestal doorverkopen, min punt - het zal ten koste gaan van jouw speeltijd want iedere dag zul je bezig zijn met zoektocht naar zoals wij dat eens noemen Holy Grail oftewel geluid die je ergens in je achterhoofd gecreerd hebt en die je alleen kent en achterna jaagt.
Ik heb een paar namen opgegooid, rest zal ook wat neem ik aan invullen, en ik zou maar zeggen succes met zoektocht naar geschikte set p'ups...

cheers bro and join the club ;-)

Sinner1980
23 april 2010, 22:00
Heb toevallig net vandaag een zoektocht gestart naar de elementen van Frusciante.

Er blijken in al zijn gitaren standaard Seyman Duncan SSL-1 elementen te zitten. Een gitaartech heeft zijn vintage gitaar ooit eens opengeschroefd en ze kwamen samen tot de conclusie dat er helemaal geen originele elementen in zaten maar gewone SD- SSL1. Hij schijnt ze nu in al zijn gitaren te gebruiken. Schijnt hij gezegd in een interview met Vintage Guitar uit 2009.

Je hebt in iedergeval voor beide elementen nodig met niet teveel output iets tussen de 6 en 6,5 aan weerstand.

Andere opties
- Fender 69 CS elementen
- Bareknuckle Mothers Milk

Toevallig ben ik net van plan een setje SD antiquities II te bestellen;dat zijn idd de pups die Frusciante zelf ook heeft,wel dure rakkers maar vanuit de US best te doen. In ieder geval bedankt voor de tip:ok:

Sinner1980
23 april 2010, 22:04
Hoi M.

Weet je zeker dat je andere pups erin wilt hebben? Ik begrijp namelijk niet goed dat je er geen Hendrix/Frusciante sound uit kunt halen. Bill Lawrence heeft deze SCN voor Fender ontworpen om namelijk die echte oude stratsound te krijgen maar dan zonder hum. En ik moet zeggen dat hem dat aardig is gelukt! M.a.w. ik moet de eerste pups nog tegenkomen die dit kunstje kunnen flikken! En vergelijk geen RW met een HR; het is namelijk een heel andere gitaar qua sound. Ik adviseer je om het niet te doen. Maar ja, het is jouw gitaar.....

Hey A.

Tja,ik wil het gewoon eens proberen en die ander pups ga ik natuurlijk niet verkopen. Gister Met Rob een uitgebreid gesprek gehad over de kwestie en die adviseerde idd hetzelfde. Het is toch bezopen dat ik een RW lekkerder vind klinken als mn 2 keer zo dure HR. Ik hoop dat mn plankje hierdoor wat meer gaat leven en het echte vintage Fender over een Marshall amp tevoorschijn kan toveren, IMHO de mooiste sound ever.

En ach,bevalt het niet dan zet ik de originele pups er weer in...who dares wins toch?

Inieder geval bedankt voor je bezorgdheid;)

Sinner1980
23 april 2010, 22:05
Hoi Sinner,

voordat we hier ( weer eens) aan eeuwige disscusie beginnen over welke pickups zijn de beste voor een strat, en voordat iedereen Van Zandts, Kinmans, Lollars, Lindy fralins Cs etc etc de hemel in gaat prijzen kan ik je kort advies geven.
Geen enkele van bovengenoemde zijn voor jou strat/oren geschikt totdat je zelf uitprobeert welke het beste in jouw setup en combi met jouw techniek en amp insterllingen past.
Jij zult toch wat langere weg moeten afleggen, en het zal je wat centen kosten om wat setjes uit te proberen totdat je uiteindelijk vindt wat je lekker vindt klinken, met vraag natuurlijk voor hoe lang je daarmee content zal zijn.

Plus punt, setjes kun je toch meestal doorverkopen, min punt - het zal ten koste gaan van jouw speeltijd want iedere dag zul je bezig zijn met zoektocht naar zoals wij dat eens noemen Holy Grail oftewel geluid die je ergens in je achterhoofd gecreerd hebt en die je alleen kent en achterna jaagt.
Ik heb een paar namen opgegooid, rest zal ook wat neem ik aan invullen, en ik zou maar zeggen succes met zoektocht naar geschikte set p'ups...

cheers bro and join the club ;-)

Thanks dude,

Tja,daar was ik al bang voor. Je hebt een bepaald geluid voor ogen en dat moet je maar net zien te krijgen. Ik ga gewoon wat proberen en ik zie het wel:strat:

Aca Ilic
23 april 2010, 22:20
sinner, er zit een setje SD antiq. op de gitaarmarkt volgens mij...

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=123921

cheers

FruscianteFan
23 april 2010, 22:57
Btw, in dat interview waarin Frusciante aangeeft dat hij bewust Antiquities in zijn '62 Strat heeft laten zetten, zegt hij ook dat het element lang niet zo belangrijk is als het hout enzo. Dan zou ik dus zeggen, neem gewoon een goed setje authentiek-achtige elementen en zorg dat de rest van je gear ook voor elkaar is.

Sinner1980
23 april 2010, 23:24
sinner, er zit een setje SD antiq. op de gitaarmarkt volgens mij...

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=123921

cheers

Thanks

Ze zijn alleen goedkoper vanuit de VS

Sinner1980
23 april 2010, 23:27
Btw, in dat interview waarin Frusciante aangeeft dat hij bewust Antiquities in zijn '62 Strat heeft laten zetten, zegt hij ook dat het element lang niet zo belangrijk is als het hout enzo. Dan zou ik dus zeggen, neem gewoon een goed setje authentiek-achtige elementen en zorg dat de rest van je gear ook voor elkaar is.

En dat ben ik ook helemaal met hem eens maar qua hout etc is de gitaar gewoon helemaal goed alleen die pups maken de boel wat levenloos,ik weet zker dat een pickup change de gitaar flink kan doen opleven.
Ik staar me overigens ook niet blind op het setje pups omdat Frusciante die heeft hoor,ik gewoon een goed setje 60s pickups en op diverse fora werden deze flink bejubeld...evenals de Tonerider Classic Blues trouwens

vulvasonic
24 april 2010, 00:30
Mocht je toch overwegen de DiMarzio ToneZone S definitief weg te doen, doe me dan een lol en PM me even, okee? :)

superken_nl
28 april 2010, 11:35
voordat iedereen Van Zandts, Kinmans, Lollars, Lindy fralins Cs etc etc de hemel in gaat prijzen kan ik je kort advies geven.
Geen enkele van bovengenoemde zijn voor jou strat/oren geschikt totdat je zelf uitprobeert welke het beste in jouw setup en combi met jouw techniek en amp insterllingen past.


Inderdaad!!

Trouwens, de Tonezone vond ik dusdanig tegenvallen in mijn strat, weinig laag veel mids en een fuzzy hoog, dat ik direct teruggegaan ben naar de TB-5

De APH-1 in de neck is trouwens ook een aanrader!!! :ok:

lindstrom
28 april 2010, 11:41
Inderdaad!!

Trouwens, de Tonezone vond ik dusdanig tegenvallen in mijn strat, weinig laag veel mids en een fuzzy hoog, dat ik direct teruggegaan ben naar de TB-5

De APH-1 in de neck is trouwens ook een aanrader!!! :ok:

Volgens mij gaat het de TS om de singlecoil versie van de TZ..

Rick trodat
28 april 2010, 13:13
Toen ik lollars in mijn strat zette, veranderde dat zeker voor 40% de toon. Wil je echt grote verschillen horen, prik je gitaar dan maar eens in een andere versterker, of vervang de speaker. Dat zijn de echte verschillen.

SRV2000
28 april 2010, 13:59
in 1 woord Fender customshop 69`pick ups, ik gebruik ze ook en ik hoef niet weer anders.

Wil je nog meer het vintage sound crieèren dan zou je nog kunnen overwegen om er Fender 57/62 Pu er in te laten zetten, die heb ik nu ook in mijn strat en dat klinkt echt ala Hendrix !!!

Rooker
28 april 2010, 14:12
Ik zou alles laten zoals het is. En als je echt een andere sound wilt echt een andere amp kopen want ik denk dat het niet veel uit gaat maken. Ik ben zelf erg tevreden over de scn's. Mooi helder outentiek strat geluid en nog ruisvrij ook ideaal imo..
Ik heb op verschillende youtube filmpjes soundsamples geluisterd van de verschillende elementen die dan getest zijn in dezelfde gitaar.
Nou, ik hoor het niet hoor! Ik vind persoonlijk het verschil erg overgewaardeert. Heeft de ene pickup iets meer output dan zet je bij de andere toch je amp iets harder:???:
Ik snap het, wij gitaristen willen altijd iets nieuws. Meer van HEBBE HEBBE HEBBE. Heb ik ook last van....
Maar ik zou me prachtige Hot Rod gewoon houden in orginele staat, mooier wordt hij niet.
Succes met stillen van je honger!!!

Sinner1980
28 april 2010, 17:18
Ik zou alles laten zoals het is. En als je echt een andere sound wilt echt een andere amp kopen want ik denk dat het niet veel uit gaat maken. Ik ben zelf erg tevreden over de scn's. Mooi helder outentiek strat geluid en nog ruisvrij ook ideaal imo..
Ik heb op verschillende youtube filmpjes soundsamples geluisterd van de verschillende elementen die dan getest zijn in dezelfde gitaar.
Nou, ik hoor het niet hoor! Ik vind persoonlijk het verschil erg overgewaardeert. Heeft de ene pickup iets meer output dan zet je bij de andere toch je amp iets harder:???:
Ik snap het, wij gitaristen willen altijd iets nieuws. Meer van HEBBE HEBBE HEBBE. Heb ik ook last van....
Maar ik zou me prachtige Hot Rod gewoon houden in orginele staat, mooier wordt hij niet.
Succes met stillen van je honger!!!

De honger is inmiddels gestild hoor,gewoon een nieuwe plank. Die strat pickups die ga ik nog wel overwegen als ik mijn Marshall 1959 plexi in huis heb...ff sparen nog

frander
28 april 2010, 21:59
Heb, na het aanschaffen van mijn '62 AVRI, direct mijn Texas Specials overgezet. Vond ze prima klinken in mijn Mecicaanse strat, maar vallen in de AVRI behoorlijk tegen. Zeer schel brugelement. Misschien toch de orginele 57/62-ers terugplaatsen, of toch iets anders... en maar zoeken.

Sinner1980
29 april 2010, 19:41
Heb, na het aanschaffen van mijn '62 AVRI, direct mijn Texas Specials overgezet. Vond ze prima klinken in mijn Mecicaanse strat, maar vallen in de AVRI behoorlijk tegen. Zeer schel brugelement. Misschien toch de orginele 57/62-ers terugplaatsen, of toch iets anders... en maar zoeken.

Ik ga denk ik voor de SD Antiquities II en anders voor de 69 custom shop pickup set. Ik wil er gewoon 60's pickups inhebben dus komt goed. Net mn SG binnen dus ff rustig aan...

tomcat
30 april 2010, 10:48
Ik gebruik suhr V60LP op m'n strat. (50th anniversary 2004). Die werden erin gestoken ter vervanging van de customshop 54, die volgens mij reeds een uitmuntende reputatie hebben. Ik heb hem zo gekocht en ben er wild van.
Als je van een uitgesproken, twinkelend krachtig en helder stratgeluid houdt, dan is dit zeker aan te raden. Niet echt goedkoop, maar wel klasse. Ken nogal wat gitaristen die blijkbaar deze pu's op al hun strats zetten omdat ze zo goed zijn.
Ik heb zelf nog een strat van 68, met originele pu's en waaraan ik niet wil prutsen (en die ook niet meer meeneem buitenshuis), dus ik ben wel wat gewoon...

Sinner1980
24 mei 2010, 16:29
Hey allemaal,

Gisteravond mijn strat weer opgehaald MET verse pickups.
De keuze is gevallen op een setje Chevalier '67's.
Aardige gast die Jeff Chevalier en vlotte levering tegen een schappelijke prijs.

Ik ben erg tevreden over het geluid wat ik nu uit mijn strat haal,het geluid is meer vintage en levendig en klinkt nu als een klok.
Komt ook bij dat de gitaar er naar mijn mening nu beter(lees:authentieker) uitziet als met die tonezone in de brug.
Kortom;missie geslaagd!

Nu dat setje Tonezone +SCN's weer zien te slijten...:ok: