PDA

View Full Version : Welke zender best voor in-ears?



DeBôdy
22 april 2010, 17:40
Ik sta op het punt om een set in-ears (ultimate ears) aan te schaffen, maar nu hoor ik wat verschillende berichten over wat de beste zender is die erbij past.
De meest gebruikte is de Sennheiser EW300, maar hoorde ook dat steeds meer gasten overstappen naar andere zenders...
Hoe is jullie ervaring/mening hier over en welke zender raden jullie aan?
Zelf ga ik btw denk ik voor een UE-7 of UE-11 in-ears systeem van Ultimate Ears (Audique).

Sj03rd
23 april 2010, 01:04
Gewoon die EW300, is de standaard...

DeBôdy
23 april 2010, 01:08
Gewoon die EW300, is de standaard...

Is ook zo SjaarD dat de EW300 de standaad is, maar ik hoorde vandaag dat veel mensen over stappen op een ander merk, wat btw ook nog is goedkoper is, en stuk betere sound heeft in het hoog en het laag... Zal daar morgen is verder naar informeren.

Outline
23 april 2010, 03:06
Kan je zeggen dat in Pro-Audio-land Sennheiser nog koning is. Shure heeft recentelijk een nieuwe gelanceerd (wat echt way over due was) en die zou op den duur de Sennheiser wel 'ns van de troon kunnen stoten...

Ik neem aan dat jij JTS bedoeld? http://www.jts.com.tw/_english/02_products/03_detail.php?MainID=1&SID=11&ID=3

Ben er zelf iig niet zo kapot van...

bluegate
23 april 2010, 17:09
Ik heb zelf een set van LD Systems MEI1000, kost 295 euro bij Thomann.
Werkt opzich wel, maar ruist behoorlijk.

Kan mezelf wel prima horen, en gebruik het bij oefenen & live.

DeBôdy
23 april 2010, 17:36
Heb vandaag nog ff nagevraagd naar de andere systeem, maar het ging hierbij niet om een zender voor IEM, maar om een draadloos gitaar systeem (Line 6 Relay G30). Dus ga denk ik toch maar voor de Sennheiser EW300. En dan wel de G3 ipv de G2 ivm de eventuele storingen met frequenties die gebruikt gaan worden voor digitale tv enzo en daar blijk je met de G3 geen last van te hebben...

muziekschuur
23 april 2010, 17:40
http://images6.thomann.de/pics/prod/137793.jpg

Thomann T.Bone IEM

177 euro.

Johannes
23 april 2010, 17:45
De G3 is super! Die Thomann unit heb ik toevallig zelf. Het werkt, maar klinkt niet zo fantastisch. Zou erg zonde zijn als je 800-1000 euro gaat uitgeven aan oordoppen en die vervolgens gaat gebruiken met een low budget systeempje.

DeBôdy
23 april 2010, 18:17
De G3 is super! Die Thomann unit heb ik toevallig zelf. Het werkt, maar klinkt niet zo fantastisch. Zou erg zonde zijn als je 800-1000 euro gaat uitgeven aan oordoppen en die vervolgens gaat gebruiken met een low budget systeempje.

Idd, want anders heb ik het idee dat je beter geen dure Ultimate Ears kunt kopen... Wat heb je betaald als ik vragen mag voor je G3 Johannes of heb je zelf alleen die T.Bone?

Synx
23 april 2010, 19:15
Wie heeft er nog meer ervaringen met die Thomann units? (los van de oortjes)

altheka
23 april 2010, 20:46
Tussen low-budget en sennheiser zit echt nog wel wat meer, zoals gezegd sennheiser is de standaard maar je zou wel heel dom zijn om dan ook meteen aan te nemen dat dat het dan ook is.

Probeer gewoon het e.a. uit (met jouw nieuwe oortjes), zoek een zaak waar ze meerdere merken en prijs klassen hebben en testen maar.

dml
24 april 2010, 02:02
Ik gebruik sinds 2008 zelf ook UE11pro's i.c.m. Sennheiser IEM300 G2. Gewoon goed, nog nooit problemen mee gehad, één van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan.

MarcoB
24 april 2010, 09:31
Zijn er nog geen digitale systemen op de markt voor IE, (zoals de line6 relay serie)? Ik hoor daar hele goeie dingen over, en nog niet eens zo duur ook.

Johannes
24 april 2010, 11:55
Idd, want anders heb ik het idee dat je beter geen dure Ultimate Ears kunt kopen... Wat heb je betaald als ik vragen mag voor je G3 Johannes of heb je zelf alleen die T.Bone?

Ik heb zelf alleen een T.bone, maar de bassist heeft een G3. Hij heeft m 2dehands gekocht voor 650 (als ik me niet vergis) alles zat nog in het plastic enz.

Het wordt inderdaad hoog tijd voor digitale IEM systemen! Het digitale gitaar systeempje van Brace audio http://www.braceaudio.com/ biedt misschien al wel wat mogelijkheden aangezien de ontvanger net zo groot is als de zender en ook op batterijen kan werken :P

Outline
25 april 2010, 05:41
En dan wel de G3 ipv de G2 ivm de eventuele storingen met frequenties die gebruikt gaan worden voor digitale tv enzo en daar blijk je met de G3 geen last van te hebben...

Dit heeft niks met G2 of G3 te maken maar met de frequentieband waarin je set werkt.

De meeste Pro-Audio bedrijven in NL zitten in de (Sennheiser) E-band (tussen iets van 830 en 865 MHz). Deze gaat samenmet de D-band vervallen vanaf 2015. Let wel: er is nog geen 100% officiële beslissing over genomen!!!

Wat Sennheiser NL doet, is de nieuwe systemen in de B-band leveren (rond de 600-650 MHz). Deze band zou vrij moetn blijven van alle digitale ellende en straks dus moeten blijven werken.

Dat gezegd hebbende, hoef je in 2015 niet meteen je huidige set weg te gooien. De te verwachten ellende kan heel goed meevallen op de locatie waar je staat. Daarvoor is het bereik van je zender groot genoeg voor. De E-band is namelijk ook niet helemaal legaal in NL (ergens anders voor in gebruik) maar levert in de praktijk geen problemen op.

Kijk voor meer info ook maar een op http://www.pmse.nl/ en http://www.agentschap-telecom.nl/Pages/default.aspx

Sj03rd
26 april 2010, 09:54
overigens hoor ik dat veel mensen overstappen op Westone ipv Ultimate Ears, schijnt echt een hele verbetering te zijn...

Lex81
26 april 2010, 11:01
Ik sta op het punt om een set in-ears (ultimate ears) aan te schaffen, maar nu hoor ik wat verschillende berichten over wat de beste zender is die erbij past.
De meest gebruikte is de Sennheiser EW300, maar hoorde ook dat steeds meer gasten overstappen naar andere zenders...
Hoe is jullie ervaring/mening hier over en welke zender raden jullie aan?
Zelf ga ik btw denk ik voor een UE-7 of UE-11 in-ears systeem van Ultimate Ears (Audique).

Ik heb zelf ook een tijd rondgekeken, voordat ik een in-ear hardware kocht. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Shure, vanwege het aantal mW, frequentiebereik en extra mogelijkheden (als aan/uitzetten van limiter, hoogboost, etc.)
Wat je niet moet vergeten is dat de geluidsman super van belang is voor een goede monitormix, zodat je het meeste profijt (het nauwkeurighoren van een ieder op je mix) van de inears heb.

Chiel
27 april 2010, 11:36
Ik gebruik al sinds jaar en dag de Shure E5 inears (is inmiddels de SCL5 geworden) en een Sennheiser EW300 zender. Hoewel de zender de laatste tijd last begint te krijgen van al die Digitenne signalen, is het verder altijd een perfect ding geweest. De inears zijn na 5jaar trouwe dienst nog steeds perfect. De zender is al heel wat keren al van het podium afgedonderd maar werkt nog steeds probleemloos. Doordat het bereik nu wat minder wordt stappen we waarschijnlijk over naar de nieuwe serie van de EW300. De oude serie had gewoon altijd dezelfde frequentie, bij de nieuwe serie kun je vrij eenvoudig bij iedere gig even een leeg kanaal opzoeken zodat de kans op interferentie tot een minimum beperkt wordt. Da's dan wel een groot voordeel aangezien er 8 zenders op het podium aan het broadcasten zijn.

Outline
29 april 2010, 05:40
Ik gebruik al sinds jaar en dag de Shure E5 inears (is inmiddels de SCL5 geworden) en een Sennheiser EW300 zender. Hoewel de zender de laatste tijd last begint te krijgen van al die Digitenne signalen, is het verder altijd een perfect ding geweest. De inears zijn na 5jaar trouwe dienst nog steeds perfect. De zender is al heel wat keren al van het podium afgedonderd maar werkt nog steeds probleemloos. Doordat het bereik nu wat minder wordt stappen we waarschijnlijk over naar de nieuwe serie van de EW300. De oude serie had gewoon altijd dezelfde frequentie, bij de nieuwe serie kun je vrij eenvoudig bij iedere gig even een leeg kanaal opzoeken zodat de kans op interferentie tot een minimum beperkt wordt. Da's dan wel een groot voordeel aangezien er 8 zenders op het podium aan het broadcasten zijn.

En weer iemand die nooit de handleiding van z'n Sennheiser heeft gelezen...

De oude kun je zo ook een lege frequentie opzoeken. En ik ben wel benieuwd waar jij dan altijd speelt want ik heb in het hele land nog geen last van al die digitale shit...

Chiel
1 mei 2010, 10:15
De 800Mhz band zit gewoon zo goed als vol. En zoeken naar een andere frequentie kan uiteraard, maar je kunt niet een scan doen op vrije kanalen zoals de nieuwe dat wel kan (in ieder geval niet bij die van ons). We spelen werkelijk overal (zie bijv. deze tourguide (http://www.noahonline.nl/tourguide.htm)) en met enige regelmaat hebben we gewoon echt last van een slechte ontvangst. Ik heb afgelopen gigs overigens met zo'n nieuwe serie gewerkt. Tof ding zeg!

Outline
3 mei 2010, 03:44
De 800Mhz band zit gewoon zo goed als vol. En zoeken naar een andere frequentie kan uiteraard, maar je kunt niet een scan doen op vrije kanalen zoals de nieuwe dat wel kan (in ieder geval niet bij die van ons). We spelen werkelijk overal (zie bijv. deze tourguide (http://www.noahonline.nl/tourguide.htm)) en met enige regelmaat hebben we gewoon echt last van een slechte ontvangst. Ik heb afgelopen gigs overigens met zo'n nieuwe serie gewerkt. Tof ding zeg!

Laat me raden: jullie gebruiken geen vlagje maar alleen het originele sprietje?

Wij gebruiken een vlagje (de langwerpige) en hebben echt NOOIT problemen! En we staan echt overal (met tape-act maar ook band) en hoeven alleen frequentie te wisselen als we op een productie komen waar die al in gebruik is.

Ik moet er wel bijzeggen dat wij met in-ear in de E-band zitten (838 tot 862 oid). De mic's ed zitten allemaal in de 790-814MHz.