PDA

View Full Version : voorversterker live gebruiken



dennis_rhcp
22 april 2010, 17:09
ik zie bij veel geluidsmensen van bands dat ze zelf een mic voorversterker meenemen (denk aan avelon, drawmer etc).

ik vroeg me af hoe sluit je zo iets aan, ik neem aan dat als je een voorversterk meeneemt dat je de voorversterker van de tafel wilt omzeilen
toen bedacht ik mij dat op bv de midas heritage geen jack inputs heeft aleen xlr dus je zit zowiezo met de voorversterker van de tafel

of pak je gewoon de insertie punt en dan maak je en jack zo dat hij aleen instuurt?

ben benieuwd!

alvast bedankt,
gr dennis

skanky
23 april 2010, 12:13
Op de meeste professionele tafels (midas xl, heritage, soundcraft mh-serie etc) zijn de inserts gebalanceerd, dat wil zeggen een gebalanceerde jack voor de send, en een gebalanceerde jack voor return. In dat geval kan je je preamp/channelstrip gewoon op de insert return aansluiten. De semi-professionele tafels hebben vaak wel een jack-line ingang.
Maar als het echt niet anders kan, kan je'm ook gewoon op de mic input aansluiten, het gaat vaak toch om het karakter van de preamps, en die hou je toch wel.

vincent136
23 april 2010, 12:20
Inderdaad, gewoon de pre-amp via de insert. Werkt goed

bert k
23 april 2010, 12:57
Op de mic ingang wil je juist niet, dan kan je je pre-amp net zo goed thuislaten. Als je de insert gebruikt, omzeil je de pre-amp van de mengtafel, en ook de toonregeling als het goed is.
Door de mic ingang stuur je je signaal door twee pre-amps, dan zit je sowieso op dubbel ruis.

dennis_rhcp
23 april 2010, 15:00
ok bedankt!

muziekschuur
23 april 2010, 15:21
Een andere methode; Multikabel input in de voorversterker en dan line in in de tafel.

Bij een tafel zoals Midas oid zit de spin vaak in een bak en kun je niet zo makkelijk patchen. Dus afhankelijk van waar je makkelijk bij kan kun je dan patchen. (of via line in of via insert).

Bij de INSERT ligt het aan de tafel of die PRE of POST is. Een INSERT is meestal gewoon PRE en komt dus VOOR de toonregeling en VOOR de auxes.

De zanger of zangeres heeft dan een CHANNELSTRIP bij zich. Dan heb je dus meteen EQ, COMPRESSIE en een goede micpre in 1 doos. Hoef je dus niets meer aan het zang kanaal te doen.

Dus heb je wel twee soorten kabels nodig. Een INSERT kabel is een stereo jack naar twee mono jacks. Voor LINE in en out heb je twee gebalanceerde of ongebalanceerde jack jack kabels nodig.

skanky
23 april 2010, 18:09
Dat is leuk, maar een Midas oid heeft dus geen line-in. Als je met een line-signaal de tafel in wil, gebruik je gewoon de XLR-ingang en gebruik je de PAD om het signaal genoeg te verzwakken. De enige manier om bij een Midas de preamp te omzeilen is via een insert return.