PDA

View Full Version : 6 weg switch: lang leve stewmac!



Orpheo
22 april 2010, 12:12
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Free-Way_Pickup_Switch.html

Medeforummers op het warmoth-forum hebben dit ontdekt in de catalogus bij stewmac; een 6 weg toggle! EINDELIJK! 2 jaar geleden kwam gibson met de 6 weg toggle op de LP van jimmy page's custom-sig custom, en nu is ie voor ons stervelingen ook te koop.

Voor de 3 pup-needs, of de gasten die een tele hebben met een middenpup onder de slagplaat, of met een strat met 2 humbuckers en 1 singlecoil die de singlecoil slechts af en toe gebruiken, of de 3 pup les pauls, sg's, es'en, V's etc etc is dit PERFECT. ik zal er zelf zeker een of twee kopen, om te proberen in een serietje gitaren. Ik moet even zelf goed kijken wat ie precies kan, of ie zeg maar 2 'outputs' heeft, zoals een gewone strat-switch dat wel heeft, en zo ja, dan is dat zeker een optie voor de bedrading die ik wil maken in 2 gitaren.

Rick trodat
22 april 2010, 12:22
Vet ben benieuwd

snaarplukker
22 april 2010, 12:32
Die heb ik een half jaar terug het forum zien passeren.;)

Orpheo
22 april 2010, 12:36
Die heb ik een half jaar terug het forum zien passeren.;)

ik heb 'm niet gevonden ;) ik ben redelijk veel aanwezig op 't forum, maar ik heb 'm niet gezien. ik heb wel ooit gevraagd of men wist waar ie te koop was, maar dat is heel lang geleden, zeker niet n half jaar.

Hendriks
22 april 2010, 12:49
Lijkt mij persoonlijk niet echt een handig 1 schakelaar met 6 posities , kans dat je een keer mis zit word groter , persoonlijk liever een extra miniswitch , zie je in 1 oogopslag wat er geschakeld is.

Orpheo
22 april 2010, 12:52
Lijkt mij persoonlijk niet echt een handig 1 schakelaar met 6 posities , kans dat je een keer mis zit word groter , persoonlijk liever een extra miniswitch , zie je in 1 oogopslag wat er geschakeld is.

dat valt eigenlijk heel erg mee. Tis net als met de pook in je auto. je klikt 'm links, en dan is 't de 'gewone' manier van schakelen, en klik je 'm naar rechts, is 't de tussenstandjes. je moet dus echt een grove beweging extra maken voor die tussenstandjes.

voor spelers zoals ikzelf is 't ideaal: ik gebruik geen tussenstandjes, althans, niet vaak, maar ik wil ze wel. dus voor de keren dat ik de tussenstandjes wil, is 't ideaal, en omdat je die extra beweging moet maken, en het niet zit zoals bij de 5 weg blade, waar je er dus voorbij kunt schieten in haast, zal je er niet per ongeluk daarheen schakelen, of per ongeluk er doorheen knallen.

Ik heb het al tig keer geprobeerd met een extra toggle, en ja, je ziet 't, maar het werkt verschrikkelijk. je wilt echt niet met 2 toggles werken voor tussenstandjes. dat je reinste hel.

Chocola
22 april 2010, 14:04
HANDIG! Deze ga ik zeker kopen :D.

edit: EINDELIJK ik zoek al tijden zoiets :D. Zal helaas vast en zeker een zooitje worden qua solderen, maarja je moet er iets voor over hebben.

loveu2man
22 april 2010, 14:52
Kan iemand even uitleggen waar dit precies voor dient, ik heb het niet echt begrepen.

Kun je hiermee ervoor zorgen dat alleen de helft van je humbucker aangaat, waardoor het als een single coil dient? Of heb ik dat verkeerd?

Chocola
22 april 2010, 15:01
Kan iemand even uitleggen waar dit precies voor dient, ik heb het niet echt begrepen.

Kun je hiermee ervoor zorgen dat alleen de helft van je humbucker aangaat, waardoor het als een single coil dient? Of heb ik dat verkeerd?

o.a.

Normaal heb je 3 standen, brug, b+n en neck. Nu kan je bij wijze van spreken bijvoorbeeld brug, halve brug, b+n, b+n uit fase, halve neck, neck. of bijvoorbeeld parallel en serie... Het is maar net wat je wil :D.

Exi
22 april 2010, 15:06
Het is een pickup-schakelaar met 6 standen.
Hoe je de standen indeelt mag je uiteraard helemaal zelf weten.
Hier meer info en voorbeeldschema's: http://www.stewmac.com/freeinfo/i-0040/i-0040.pdf

Interessant dingetje trouwens:ok:

loveu2man
22 april 2010, 17:10
Wow, dat is zeker wel handig ja.

Ik heb een gitaar met twee humbuckers. Het is een geweldig gitaar, maar ik vind dat je voor reggae/ska, dat je toch een single coil gitaar nodig hebt.

Hiermee zou mijn gitaar zelfs met humbuckers voor reggae geschikt zijn, of niet? :O

Fuhgawz
22 april 2010, 17:19
Wow, dat is zeker wel handig ja.

Ik heb een gitaar met twee humbuckers. Het is een geweldig gitaar, maar ik vind dat je voor reggae/ska, dat je toch een single coil gitaar nodig hebt.

Hiermee zou mijn gitaar zelfs met humbuckers voor reggae geschikt zijn, of niet? :O

Mogelijk, maar niet perse. Het hangt van je elementen af of je ze kunt schakelen tot single coils. Daarbij heeft de rest van de gitaar ook een grote invloed op de totaalsound.

loveu2man
22 april 2010, 17:39
Hmm, ok. Ik heb een prs se singlecut met standaard prs designed humbuckers. Heb je misschien een idee hoe dat zal uitpakken?

gerritje tralalalala
22 april 2010, 19:34
Ik ben van plan om binnenkort een semi-hollow te kopen en er P-rails in te zetten, eerst dacht ik handig maar je hebt met die p-rails meer dan 6 schakelmogelijkheden :soinnocent: dus das wel jammer.

Wel kool dat je je gitaar kunt schakelen door echt te schakelen met zo'n pookie :cooler:

Chocola
22 april 2010, 22:59
Ik ben van plan om binnenkort een semi-hollow te kopen en er P-rails in te zetten, eerst dacht ik handig maar je hebt met die p-rails meer dan 6 schakelmogelijkheden :soinnocent: dus das wel jammer.

Wel kool dat je je gitaar kunt schakelen door echt te schakelen met zo'n pookie :cooler:

Twee woorden: Triple Shot.

DaveItUp
22 april 2010, 23:01
Klinkt als 5 standen teveel. :P

Fuhgawz
22 april 2010, 23:08
Hmm, ok. Ik heb een prs se singlecut met standaard prs designed humbuckers. Heb je misschien een idee hoe dat zal uitpakken?

Nee, dan zul je hem even open moeten schroeven. Als er vier kabeltjes uit je element komen dan kun je hem naar single coil schakelen. Komt er maar een enkele draad met afscherming aan aarde uit dan kan het niet.


Klinkt als 5 standen teveel. :P

Damn straight!!

Rock Bottom
22 april 2010, 23:10
Werkt dat ook met p rails?

Chocola
22 april 2010, 23:32
Werkt dat ook met p rails?

Jep. Alleen moet je dan dus een concessie doen qua opties ergens (of als nog ergens push/pull of mini-switch erin stoppen).

loveu2man
23 april 2010, 00:09
Nee, dan zul je hem even open moeten schroeven. Als er vier kabeltjes uit je element komen dan kun je hem naar single coil schakelen. Komt er maar een enkele draad met afscherming aan aarde uit dan kan het niet.
Bij mij komt er als ik het goed zie, per element een enkele draad met bescherming uit. Dus volgens mij lukt het niet :(

Misschien moet ik later een goedkoop tweedehandse strat/tele erbij kopen voor mijn reggae behoeften. Of ik moet de pickups van mijn se veranderen, maar dat vind ik ook zonde.

Iig, als die 6way selector geen single coils kan maken van mijn humbuckers, heeft het voor mijn gitaar verder niet veel nut of wel?

Chocola
23 april 2010, 00:24
Bij mij komt er als ik het goed zie, per element een enkele draad met bescherming uit. Dus volgens mij lukt het niet :(

Misschien moet ik later een goedkoop tweedehandse strat/tele erbij kopen voor mijn reggae behoeften. Of ik moet de pickups van mijn se veranderen, maar dat vind ik ook zonde.

Iig, als die 6way selector geen single coils kan maken van mijn humbuckers, heeft het voor mijn gitaar verder niet veel nut of wel?

Komen tenminste 2 draden uit, tegenwoordig vaak 4 of 5. Jij bedoeld de isolering (zwart in meeste gevallen) maar hierin zitten nog meer draden! Maak je control cavity maar eens open en kijk welke draden er allemaal aangesloten zijn op de potentiometers enzo. 2 en 3 kan is niet splitbaar, 4 en 5 wel.

edit: kan ook dat ze bijvoorbeeld een rode en witte draad (of andere kleurcombinatie) hebben samengebracht tot één en deze hebben geïsoleerd omdat je voor full humbucker geen gebruik hoeft te maken van de 4 draden, maar maar van 2 of 3 (waar die derde dan shielding is). Deze kun je dan los maken en als nog solderen aan die 6-way switch.