PDA

View Full Version : zeer goed pickup gezocht: schertler dual 2570?



Dootch
22 april 2010, 10:12
M'n gitaaronderdelenboer raadde me schertler aan voor de western gitaar die ik bouw. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134049

Ik breng deze discussie naar dit subforum omdat ik niet zo zeer een bouwvraag heb maar een hardware vraag.

Aangezien ik de gitaar nog aan het bouwen ben kan ik een inbouw systeem gebruiken.

Wat de winkel in huis had was de "bluestick"

Maar op de website van schertler stonden er nog meer...
http://www.schertler.com/homepage_schertler/fretted-en.html

Nu zie ik dat ze ook een dual system verkopen. Kent iemand dit? Is het echt zo goed als men beweert?

Het is wel zeer duur; de goedkoopste die ik vond is 360 pond.
https://www.quiteloud.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=141&osCsid=a83e69ec2274fcb450d1bbdb4531ab95


Ik pin me niet vast op schertler. Zijn er andere high-end pickups tegenwoordig?

Plant
22 april 2010, 21:30
Ik ben ook wel benieuwd naar Schertler.

Ik heb hier onlangs in mijn (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=133934) topic ook al naar ervaringen met de Dyn G gevraagd, maar die zijn er blijkbaar niet :(

Flipkoos
22 april 2010, 22:19
Ik ben zelf erg weg van de Headway HE2/q.feq.
Dat is niet meer dan een undersaddle flexibele koord-piezo en een voorversterker in de plug. Dus je kunt op je gitaar niets regelen (heerlijk...ik twijfel altijd of ik nou op de versterker of op de gitaar moet gaan draaien...).
Hij klinkt natuurlijk dan mijn Fishman Ellipse Blend-systeem (dus met een condensatormicrofoontje), reageert beter op dynamiek en is gewoon heel goed. Ook niet goedkoop, maar heel aardig. En je ziet niks aan de gitaar (vind ik altijd wel een voordeel)....

Dootch
23 april 2010, 00:33
Ik ben ook wel benieuwd naar Schertler.

Ik heb hier onlangs in mijn (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=133934) topic ook al naar ervaringen met de Dyn G gevraagd, maar die zijn er blijkbaar niet :(

Ja, ik had je topic gevonden via de zoekfunctie vòòr ik dit poste.
Maar blijkbaar is dit merk zeer onbekend...

johantipker
23 april 2010, 10:31
....Ik pin me niet vast op schertler. Zijn er andere high-end pickups tegenwoordig?


Sinds ik mijn akoestische gitaarspel regelmatig opneem, met een grootmembraan condensator mic, lijkt het wel of geen enkel akoestisch gitaar element of tranducer meer natuurgetrouw klinkt. Sommige undersaddle piezo pickups hebben wel een een aangenaam soort telecaster achtige twang, maar het is in mijn oren nog steeds geen akoestische gitaarsound, zoals je 'm bij een opname hoort..


In een discussie over de Axe fx begon Robbert v.d. Hanenberg over het bestaan van zgn impuls responses. Het hele verhaal kun je even lezen via onderstaande link.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119762&page=46

In ieder geval heb ik een paar maanden geleden geprobeerd om impulse resonses te maken van mijn grootmebraan condensator mic en ook van de body van mijn westerngitaar.

Vervolgens heb ik een d.i. opname gemaakt van mijn fishman rare earth pickup en daar de de impulse responses van mijn mic en gitaarbody als vst plug in fx aan toegevoegd. Dit klonk zeer veelbelovend en al een heel stuk realistischer. Ik ga hier nog eens mee verder expirementeren.
In de toekomst zie ik wel een akoestische gitaarrig voor me met bijvoorbeeld een laptop met een (latency free) gitaarinterface tussen de akoestische gitaar en de akoestische versterker / monitor /pa.

Harald
23 april 2010, 11:36
Was dat niet ook het idee achter de Fishmann Aura?

johantipker
23 april 2010, 11:54
Was dat niet ook het idee achter de Fishmann Aura?

...ongetwijfeld zijn dat soort apparaten een soort hardwarematige oplossing die gebaseerd zijn op impulse responses.
Ik heb echter geen persoonlijke ervaring met dat soort apparaten, dus ik begin daar dan liever niet over.

Heb jij die fishman aura pedaaltjes wel eens uitgeprobeerd?

Harald
23 april 2010, 14:23
Nee, live red ik me gewoon met mijn gitaren. Ik zoek qua versterkte sound ook niet echt heel hard naar een zo ongekleurd mogelijke sound. Galm speelt ook een behoorlijke rol bv, evt. met wat chorus. Dat heb je normaal gewoon in je kamer ook niet tenslotte.

Ik weet dat Eltjo er even heel enthousiast over was, maar jammer genoeg waren die dingen (toen iig) niet stereo. Voor zover ik weet speelt hij live gewoon Taylors met het expression systeem. Dat klinkt ook behoorlijk goed. Vind dat qua sound weer meer richting heel cleane magnetische pickups (zoals EMG) neigen dan naar een puur akoestische sound.

Zo heeft alles wat. Meest indrukwekkende sound die ik tot nu toe live heb gehoord was Erik Vaarzon Morel in de (oude) grote zaal van Orpheus. Die speelde met een clip-on microfoontje. Klonk fantastisch. Maar heb hem ook op twee andere plekken met datzelfde microfoontje zien spelen, en dat was de ene keer net redelijke, en de andere keer ronduit slecht. Je bent dan ontzettend afhankelijk van de aanwezige installatie en technicus. (is altijd wel zo, maar met een microfoon is het nog extra kritisch. Met mijn versterktje en pickup heb ik iig zelf altijd een redelijke sound bij de hand, zodat ik ontspannen kan spelen)

Ik begreep uit je post dat je die techniek met impulses interressant vond. Voorzover ik het begrijp is dat ong. hetzelfde als wat Fishmann met dat aura pedaal wilde (je kon ze zelfs opnames van je gitaar sturen als ze dat model nog niet als model hadden) Zou dan iig even naar die dingen kijken. Wie weet hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bovendien lijkt zo'n pedaal me net wat handelbaarder dan een laptop met alle extra apparatuur die je nodig hebt. Enige voordeel van die laptop is dat je gelijk je bronsignaal zou kunnen opnemen.

chris c
23 april 2010, 15:55
Ik gebruik regelmatig de Fishman Aura (de eerste versie), ook om op te nemen. Behalve een externe microfoon heb ik heb nog geen systeem gehoord dat natuurlijker klinkt voor versterking of opnames.
Hier een ruwe MP3 opname, gewoon gitaar in de Aura geplugd, en de Aura in een klein Boss opname-apparaatje, zonder toevoeging van EQ, galm, effecten of wat dan ook. Maar toch een getrouwe weergave van de akoestische klank van de gitaar. De gitaar zelf heeft een Fishman Matrix UST (en een ingebouwde microfoon, maar die wordt niet gebruikt met de Aura).
http://www.youtube.com/watch?v=GcI6hwlIql0&feature=channel

johantipker
23 april 2010, 21:55
Nee, live red ik me gewoon met mijn gitaren. Ik zoek qua versterkte sound ook niet echt heel hard naar een zo ongekleurd mogelijke sound. Galm speelt ook een behoorlijke rol bv, evt. met wat chorus. Dat heb je normaal gewoon in je kamer ook niet tenslotte.

Ik weet dat Eltjo er even heel enthousiast over was, maar jammer genoeg waren die dingen (toen iig) niet stereo. Voor zover ik weet speelt hij live gewoon Taylors met het expression systeem. Dat klinkt ook behoorlijk goed. Vind dat qua sound weer meer richting heel cleane magnetische pickups (zoals EMG) neigen dan naar een puur akoestische sound.

Zo heeft alles wat. Meest indrukwekkende sound die ik tot nu toe live heb gehoord was Erik Vaarzon Morel in de (oude) grote zaal van Orpheus. Die speelde met een clip-on microfoontje. Klonk fantastisch. Maar heb hem ook op twee andere plekken met datzelfde microfoontje zien spelen, en dat was de ene keer net redelijke, en de andere keer ronduit slecht. Je bent dan ontzettend afhankelijk van de aanwezige installatie en technicus. (is altijd wel zo, maar met een microfoon is het nog extra kritisch. Met mijn versterktje en pickup heb ik iig zelf altijd een redelijke sound bij de hand, zodat ik ontspannen kan spelen)

Ik begreep uit je post dat je die techniek met impulses interressant vond. Voorzover ik het begrijp is dat ong. hetzelfde als wat Fishmann met dat aura pedaal wilde (je kon ze zelfs opnames van je gitaar sturen als ze dat model nog niet als model hadden) Zou dan iig even naar die dingen kijken. Wie weet hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bovendien lijkt zo'n pedaal me net wat handelbaarder dan een laptop met alle extra apparatuur die je nodig hebt. Enige voordeel van die laptop is dat je gelijk je bronsignaal zou kunnen opnemen.

ik vond het inderdaad leuk om bezig te zijn met die impulse responses.
Als je ziet wat je thuis vrij makkeljjk kunt brouwen met impulse responses, dan ga je modeling wel in een heel ander licht zien.
Ik ga daar nog eens mee verder...
Laptops zijn wel een nadeel... niet het toonbeeld van bedrijfszekerheid...:sssh:

Live spelen met microfoons is wel heel kwetsbaar...