PDA

View Full Version : Welke tools heb ik zéker nog nodig om een gitaar te bouwen?



Zatar
22 april 2010, 09:26
Hello allemaal! De titel spreekt een beetje voor zich maar toch even toelichten.
Een tijd geleden ben ik begonnen met dromen over zelf gitaren maken. Nu wil ik dat echt in praktijk brengen en heb ik al een hoop materiaal verzameld, maar wil toch even weten wat ik zéker nog nodig heb. Ben namelijk een student met een "beperkt" budget (dat er grotendeels al door is aan materiaal).

Op het moment ben ik in het bezit van:

Kolomboormachine (op tafel staand klein ding)
Bovenfrees + bit met bovenlager en bit met onderlager
Decoupeerzaag
Roterende schuurmachine (zo'n ding met een platte schijf waar je schuurpapier aan de velcro hangt)
Vlakschuurmachine
Handboormachine (elektrische !)
Dremel + accessoires, maar geen echte freesjes voor bv binding enz, alsook geen "router base"
Poliermachine
Spokeshave
Stanley vlakschaaf
Fretvijl voor het crownen (Gurian)
N° 000 wolfram
Schuurpapier (broodnodig natuurlijk ! )
Micromesh touchup pads tot 12000 grit
Frostner bits
Hamer met plastic toppen voor fretten te kloppen
Zaagje dat perfect past voor frets, maar wel geen echte fretzaag
Pickup testing jig
Spindle sander in aanmaak (nuja op zen minst gewoon schuren, op en neer beweging is in opbouw)


Wat zou ik zeker nog nodig hebben? Radius schuurblokken zijn in aanmaak. Heb daarvoor een heel simpele en toffe methode gezien hier (http://www.tdpri.com/forum/tdpri-2010-%24210-tele-build-challenge/202237-2010-tdpri-%24210-tele-build-challenge-timbertele-2.html#post2455217) (mogelijk moet je scrollen door het te traag laden van foto's...).
Verder ook nog even de vraag of het mogelijk zou zijn om met een elektrisch spuitpistool te verven & te lakken ipv met een dat aan een compressor hangt. Meer bepaald met deze: Hubo verfpistool (http://www.powerplusshop.be/main.asp?niv1=23&niv2=&ID=POW%20751).

Alvast erg bedankt!!!!

Jilles
22 april 2010, 09:50
Nou, zo te lezen ben je al goed op weg. Misschien een lintzaag voor het grove werk?

Cocobolo
22 april 2010, 10:54
je hebt inderdaad al zoveel, je kunt gewoon beginnen en kijken waar je tegenaan loopt ;) En zelfs dan zijn er veel oplossingsmogelijkheden waardoor je toch weinig gereedschap nodig hebt.

Ik zou nu bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je een vlak/vandikte bank goed kunt gebruiken, maar misschien koop je wel een bodyblank die al vlak en op dikte is. Ook een lintzaag : als je een mal maakt dan kun je ook wel met een decoupeerzaag ('wipzaag' was het toch, beste zuiderburen?) volstaan en daarna alles mooi gelijk frezen. En dan het lakken bijvoorbeeld: je kunt een spuitinstallatie kopen, of je gaat met een spuitbus,kwast, politoeren aan de gang.

Daarom zou ik zeggen : beginnen, en onderweg mooie berichtjes plaatsen (met veel foto's :crazyhappy: ) met je vorderingen en waar je tips kunt gebruiken :)

Kakihara
22 april 2010, 11:32
Tjonge, zoveel gereedschap :o

Ik moet het stellen met een wipzaag (idd Cocobolo :) ), een bovenfrees, (accu)boormachine, schaven, beitels, vijlen en raspen. Ik denk dat je op zich ook niet veel meer nodig hebt. Kolomboormachines, lintzagen, vlak/vandiktebanken en poliermachines en dies meer vind ik voor de hobbyist die eens in een jaar een gitaar bouwt eigenlijk pure luxe, als je ze hebt/of kan betalen. Een vlakschuurmachine heb ik ook, maar die gebruik ik minder. Ik schuur liever met de hand, om de een of andere reden heb ik dan het gevoel dat ik er meer controle over heb. Een haakse slijper heb ik ook nog ergens liggen, nog altijd maagdelijk in de verpakking.
Wat mij het belangrijkste lijkt, is niet welk gereedschap je allemaal hebt, maar wel de kwaliteit van het gereedschap: ik sta sinds mijn decoupeerzaagproblemen erg wantrouwig tegenover alles wat goedkoper is dan het huismerk van de doe-het-zelf-zaken. Ook voor iets stoms als schuurpapier geef ik liever een euro meer uit dan daarop te besparen.

barno
22 april 2010, 11:51
hoe meer goede tools hoe liever, maar het kan ook met weinig.
ik moet het met veel minder doen dan TS, maar dat maakt je creatief :)

wat ik echt niet zou kunnen missen: bovenfrees, wipzaag, radiusblok, boormachine en dremel, een goede beitel, en veel schuurpapier

Van Dattum
22 april 2010, 12:45
En een jefzaag!:rockon:

loose-fur
22 april 2010, 13:55
Je bedoelt Sepp'n, Van dattum?

superfly
22 april 2010, 14:19
Schraapstaal, niet onmisbaar maar zoooo handig en kost (haast) niets.

Zatar
22 april 2010, 15:38
Owké toegevoegd aan't lijstje: beitel en schraapstaal (alleen waar kan je dat krijgen?)
Iemand trouwens een idee of dat elektrisch verfpistool handig zal blijken? ... of een ramp... :seriousf:

Dootch
22 april 2010, 16:50
Owké toegevoegd aan't lijstje: beitel en schraapstaal (alleen waar kan je dat krijgen?)
Iemand trouwens een idee of dat elektrisch verfpistool handig zal blijken? ... of een ramp... :seriousf:

Een schraapstaal kan je zelf maken van een oud zaagblad o.i.d.
Er staan filmpjes op youtube hoe je ze haaks maakt.
heb nou niet direkt een linkje
Als je het echt wil kopen kan je zeker terecht bij pro-arte in Antwerpen.
Of misschien ook bij abacus in Gent.

Maar eigenlijk is schraapstaal een gewoon schrijnwerkerstool en zou dus nog wel op andere plekken te koop kunnen zijn.

Van lakken ken ik niets, ik heb me leren politoeren. Maar het antwoord interesseert me want ik ben aan een folkgitaar bezig en die zal ik ook gaan lakken, en ik heb ook nog geen spullen .

Puurs heb ik ook nog willen naar toe gaan, maar de opleiding is vrij intensief qua tijd; (een dag per week had ik vroeger niet), dus heb ik me een goed boek gekocht om te beginnen. Ik heb het boek van cumpiano gebruikt omdat dat zich specifiek richt op mensen met een minimum aan tools (hij gebruikt alleen handtools). Ik heb het geprobeerd en het werkt! ondertussen heb ik natuurlijk ook al een assortimentje aan kleine machines. Maar jij hebt inderdaad ongeveer alles wat je nodig hebt om als hobbyist aan de slag te gaan.

offtopic: ik woon blijkbaar in je buurt.

oigun
22 april 2010, 17:20
Hee Zatar, Heb je lijmklemmen? want daarvan kan je er nooit genoeg hebben anders lenen van iemand.

Zatar
22 april 2010, 18:54
Van die zelfgemaakte spoelklemmen of hoe noemen ze't in't nederlands... (spool clamps) een deeltje en een stuk of 15 sergeanten.

@ dootch: inderdaad kwartiertje van men deur!

Als ik zo lees dat ik genoeg gerief in huis heb ga ik me al bijna schamen om te vragen wat'k met men 'studentenbudget' nog meer kon kopen... Zit ook vaak op tdpri te kijken en daar lijkt het alsof ze allemaal een arsenaal aan spullen hebben. Misschien zijn het wel die jigs die ze maken. Alleen daar zie ik tegen op om ze te maken :seriousf: neemt zoveel tijd in beslag. Nogal een trage werker hier :P

RoelTM
22 april 2010, 19:39
http://www.safe-and-sure.com/storage/content/oorkap%20uvex.jpg

En eventueel

http://www.bhvstore.nl/images/5314-113-01.jpg

no 1 hops
22 april 2010, 19:49
en als je 2 k lakken gaat spuiten of andere lak/verf soorten met bepaalde oplosmiddelen zou ik die 45 euro voor een 3m dampmasker zeker niet over laten gaan.
bij de praxis in een set te koop

en het beste gereedschap is volgend advies.

voor gij doet, denkt!!!!
terwijl gij doet, denkt!!!!

veel gedonder vermijd je door je stappen goed te overdenken.
voor de rest een adres voor zaken als 4x) staalwol en schuurpapier die voor de autospuiterij gebruikt word.
zeg maar tot korrel 1500/2000

Kakihara
22 april 2010, 20:42
http://www.safe-and-sure.com/storage/content/oorkap%20uvex.jpg

En eventueel

http://www.bhvstore.nl/images/5314-113-01.jpg

Ook erg belangrijk :

http://www.bhvstore.nl/images/NORTH_A925.jpg

Houtstofdeeltjes wil je niet in ademen, de mdf-versie al helemaal niet, je wordt echt niet high van de lijm die daarin zit :chicken:

Shades-Of-Grey
22 april 2010, 21:05
@ Roel & Kakihara: Zou een veiligheidsbril nou niet echt 'eventueel' noemen.
En qua adembescherming toch voor iets beters dan wegwerp stofmasker gaan, eerder voor een halfgelaatsmasker. Is ook heel erg handig als je dan nog lak gaat spuiten, want die mondlapjes bieden echt 0 bescherming tegen damp of nevel.

En topic starter.. jeetje! dat is een hoop gereedschap! :eek:
Heb je dat allemaal alleen voor gitaarbouw gehaald, en nog niet aan je eerste begonnen uberhaupt?

Ik bedoel dat niet sarcastisch, sta er een beetje van te kijken alleen. Ik ben nou zelf niet echt ervaren, mijn eerste is nog niet af en dat is zelfs nog een ikea kitje gitaar. Maar het advies dat mij altijd is gegeven is gewoon aan de slag gaan en pas gereedschap aanschaffen als je ergens tegenaan loopt, en wat je hebt goed ervaring mee opbouwen en comfortabel mee zijn.
Scheelt je een hoop centen wat betreft aankopen die mischien niet nodig zijn, of als je halverwege stopt. Je kan denk ik ook beter heel erg comfortabel en ervaren zijn met alleen met een decoupeerzaag, hand schroef/boor machine, blokschaaf en bijtels/raspen dan een werkplaats vol tools die nog niet zo bekend zijn.

Ik denk overigens dat het niet alleen bij gitaarbouw zo is dat mensen sneller een oplossing zoeken in het aanschaffen van dingen dan slim gebruikmaken
van wat ze al hebben.

Maargoed, dat was niet de vraag uiteraard.
Wat ik wel mis in je lijstje, weet niet of je het nodig vond tussen te zetten, maar:

Goed meet & afteken gereedschap, zoals stalen lat, winkelhaak, nauwkeurige lineaal, schuifmaat etc

Iets om gereedschap met een snijblad (weer) scherp te maken (zoals je blok & spookschaf, of bijtels)

Ook niet onbelangrijk: iets als een schuurpapier houder of kurk blok. Scheelt je handen je egale oppervlak op whatever je schuurt en recht is ;)

oigun
22 april 2010, 22:49
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/54903.jpg
Handig,veelzijdig, onmisbaar:seriousf:

barno
22 april 2010, 23:04
Handig,veelzijdig, onmisbaar:seriousf:

absoluut mee eens!!

Javaca
23 april 2010, 06:44
evenals:
http://www.viv.nl/catalog/images/afplaktape.jpg

Bij Dick (http://dick.biz) kun je veel handig gereedschap vinden.

-Krasnaald
-Kopschaaf
-Vioolbouwersschaafjes
-Kruishout
-Linealen
-Winkelhaakjes
-Schraapstaal en zetstaal hiervoor
-Slijp- en wetstenen
-Beitels en gutsen

Het CMB zit idd constant vol. Heb je de opleiding in Boom al eens overwogen? www.ilsa.nu (http://www.ilsa.nu)
Ik heb er zéér goede ervaringen mee.

Hans001
23 april 2010, 09:13
'k kom van de zomer toch eens kijken hoor :crazyhappy:

Dan kan ik misschien ook eens aan een gitaartje beginnen. Toch hout over. Eventueel geloof 'k wel dat de combiné bij ons thuis wel ter uwe beschikking kan gesteld worden. Heeft echter zijn beste tijd wel gehad.

We beschikken ook over een compressor, als je die zou willen gebruiken om te lakken.

Een kolomboor is dan weer iets wat ik hard zou missen.

En verder heel veel hout om mallen te maken :-).


Wat betreft Ilsa, wordt dat gegeven in avond- of weekendonderwijs? Kan daar zo meteen niets over terugvinden. Laatstleden iemand gesproken die gitaarbouw volgde te Brugge. Was zijn eerste jaar, maar vond dat ook wel interessant. Die raakte ook niet meteen in Boom binnen. :-)

loose-fur
23 april 2010, 10:07
Maak je geen zorgen over de gereedschappen die je nodig hebt om te gaan bouwen, Zatar. Gewoon beginnen bouwen en je merkt vanzelf wel wat je te kort komt. Wat je ontbreekt kun je lenen of kopen, of -nog beter/leuker- probeer je op te lossen met wat je reeds hebt.
Wat me belangrijker lijkt is leren en ervaring opdoen met basisgereedschap: een zaag, schaaf, rasp ,beitel,... Probeer deze te hanteren en hun werking onder de knie te krijgen, en vooral: hou ze scherp. Hoe vijl en trek je een zaag? Hoe slijp en wet je een beitel? Wanneer je immers een nieuwe beitel of schaaf aanschaft kun je er niet zo maar meteen aan de slag mee gaan, die moeten eerst vlijmscherp gemaakt worden.
Probeer je anders gewoon ergens in een cursus algemene houtbewerking in te schrijven, er zal een wereld opengaan die reeds een aardige basis zal geven voor een eventuele latere cursus gitaarbouw..

barno
23 april 2010, 11:00
nog iets wat onmisbaar is: nutvijltjes. als je ze zoals ik te duur vindt, kan je ze makkelijk zelf maken; koop een setje voelermaten in autoshop en slijp met dremel piepkleine tandjes: works juz fine

ernieman
23 april 2010, 12:28
Ik heb daarvoor tot nu toe zonder problemen altijd een zeer dun rattenstaartvijltje (0.5 toelopend tot 2mm) van een paar euros gebruikt... Als je geduld hebt, en dat hebben wij gitaarbouwers toch?, dan lukt zelfs dat.

Kakihara
23 april 2010, 15:44
Niet nodig om een gitaar te bouwen, maar iets wat je niet al te ver wil hebben liggen :

http://mrbarlow.files.wordpress.com/2009/12/band-aid.jpg

Javaca
23 april 2010, 22:15
Wat betreft Ilsa, wordt dat gegeven in avond- of weekendonderwijs? Kan daar zo meteen niets over terugvinden. Laatstleden iemand gesproken die gitaarbouw volgde te Brugge. Was zijn eerste jaar, maar vond dat ook wel interessant. Die raakte ook niet meteen in Boom binnen. :-)

Ilsa is de opleiding in Boom. Het is een voltijd opleiding van 3 jaar.

In Brugge wordt de opleiding gegeven door Kurt Decorte. http://www.gitaarbouwbrugge.be/

Zatar
24 april 2010, 14:00
Bedankt voor de reacties allemaal !! Ik ga er gewoon aan beginnen en hier een draadje aanmaken met de vorderingen... On to shopping hardware & woods now...
Trouwens dat van die gitaarbouwlessen is ook al zeer interessant! ;)

@hans: We zullen inderdaad eens moeten afspreken ! Zeg tegen uw madam maar al dat het zover is :punk: