PDA

View Full Version : Magic (Venlonia) Hollowbody



Jilles
22 april 2010, 08:56
Hallo allemaal,

Sinds vanmorgen heb ik een gitaar te logeren. Zoals de titel van dit topic aangeeft, gaat het om een hollowbody (semi) en wel van het merk Magic. Magic was naar mijn kennis een ondermerk van Venlonia, een Nederlands gitaarmerk. De gitaar zit heel degelijk in elkaar, maar heeft wel wat schoonheidsprobleempjes. De binding zit bijvoorbeeld los op een aantal plekjes.

Echter het grote probleem is: Er is weinig output. M.a.w, ik moet mijn versterker een heel stuk harder zetten om een bepaald volume te krijgen met die gitaar, t.o.v mijn andere gitaren. De elementen staan niet belachelijk laag ofzo, kan dit aan erg oude snaren liggen?

* ik weet het, foto's komen er aan, eerst de oplader van mijn camera zoeken. Die is weer eens leeg, zoals gewoonlijk..:makeup:*

budje
22 april 2010, 18:46
Snaren is zeker een optie, maar ook het gegeven dat zulke oude gitaren vaak een lagere output hebben dan nieuwere modellen, die jij gewend bent

no 1 hops
22 april 2010, 19:45
oudere versterkers hadden vaak een laag en hoog ohmige input.
oude draden van de wiring kunnen gecorrodeerd zijn.
potmeters hetzelfde verhaal en zelfs de jack kan een en al corrosie zijn.

als je het niet hebt, haal een multimeter met ohm meting, een glasborstel ( bij de electronica winkel, lijkt op een pen maar dan met een stift van glasvezel en denk erom dat je daar geen stukjes van in je vinger krijgt, blijft lang gevoelig) en wat wasbenzine en nieuwe snaren.

soldeer de pup los , hang hem aan een nieuw stuk kabel en kijk of je dan meer volume hebt.
controleer de pots op hun waarde met de multimeter en ook de tussenliggende kabel op hun weerstand.
dat laatste is veel weerstand weinig geluid cq vooral weinig hoog.
haal bij de apotheek een spuit met naald en spuit wat wasbenzine in de opening van de potmeter en dan flink draaien.
kijk of de weerstand dan verbeterd.
poets evt de jack uitgang contacten schoon met het glasborsteltje, roestige polepieces van de pickup kun je er ook mee doen.

het is gewoon een checken en wegstrepen van goede en niet goede onderdelen