PDA

View Full Version : Blues shuffle in verschillende keys



Calipt
21 april 2010, 22:48
Mijn theorie is nog niet echt gevorderd, en ik vroeg me af hoe ik blues shuffles ontdek in verschillende keys.

zoals bv:

----Bb---Eb---F
e|---------------------|
B|---------------------|
G|---------------------|
D|------8---10---------|
A|--8---6---8----------|
E|--6------------------|

Ik ben op zoek naar de correcte vingerplaatsing voor:
F#
B
C#

(het is de shuffle voor Old Time Rock 'n Roll)

Iemand die mij dit kan vertellen en hoe ik daar zelf kan naar zoeken?

Exi
21 april 2010, 23:39
Ik denk gewoon het patroon verplaatsen over de nek naar de F# root

Dus:

----F#--B---C#
e|---------------------|
B|---------------------|
G|---------------------|
D|------4---6----------|
A|--4---2---4----------|
E|--2------------------|

pimmetje
22 april 2010, 09:25
Yep... dan heb je gewoon exact 'tzelfde driehoekje op de hals.
Voor de gein zou je ook een ander driehoekje kunnen proberen:

----F#--B---C#
e|---------------------|
B|---------------------|
G|---------------------|
D|--11-----------------|
A|--9---9---11---------|
E|------7---9----------|

Het heeft een iets ander effect als je die vierde trap omlaag pakt ipv omhoog. Persoonlijk vind ik die bij RnR'etjes juist vaak wel geinig, maar voor Old Time RnR is 't volgens mij gewoon die die Exi al gaf.

terrasbeest
22 april 2010, 12:44
(Ik kan absoluut geen tab lezen, maar...) Is het niet gewoon eenvoudiger om te leren waar de grondtonen liggen, de shape verandert niet.

Glaucus
22 april 2010, 19:24
Een gitaar heeft qua akkoorden een heel groot voordeel en een heel groot nadeel. Voordeel is dat je een akkoord-vorm of akkoord-greep hebt die je over je hele hals kunt bewegen en elke keer hetzelfde type akkoord is, alleen dan met andere tonen. Dus je leert welke de grondtoon in die akkoord-vorm is en dan kun je door 1 vorm te leren 12 verschillende akkoorden spelen.

Grote nadeel van de gitaar is dat je door die akkoord-vormen te gebruiken geen tot weinig controle hebt over de stemvoering want de theoretisch vloeiende stemvoeringen zijn vaak fysiek heel moeilijk of onmogelijk te pakken.

-=JEROEN=-
22 april 2010, 19:49
Het mooie van gitaar (tov piano) vind ik dat je dezelfde toon op verschillende snaren kan spelen. Op een piano zit maar 1 centrale C. Omkeringen krijgt zo een heel andere betekenis.