PDA

View Full Version : Elektrisch strumming



Portel
21 april 2010, 22:16
Hallo mensen,

Ik speel nu bijna 2 en half jaar gitaar.
Voornamelijk akoestisch, maar ook wat elektrisch.
Akoestisch kan ik het meeste gewoon spelen.
Vreemde akkoorden, basisakkoorden. Ik kan redelijk tokkelen.
Ik weet ongeveer alle noten op de gitaar te vinden.
Akoestisch is allemaal geen probleem voor me.

Maar als ik nou overstap naar elektrisch.
Soleren kan ik niet geweldig. Zeg maar: Nauwelijks.
Ik ken een aantal loopjes en toonladders maar daar houdt het op.
(Ik heb trouwens een Les Paul)

Nu luister een 'partymix' van DJ Costa. 'Saturday night in a rockclub'.
Daarin komen een aantal geweldige rockplaten langs.
In sommige nummers hoor je dan mooie slagjes op elektrische gitaar.
Dat hoorde ik onder andere in een nummer van AC/DC. (Ik ben verder geen fan van AC/DC)

Maar als ik slagjes ga spelen op mijn Les Paul klinkt het heel rommelig en modderig: Een ondefinieerbare brij.
Ok, ik weet dat ik dan clean moet spelen, maar dat klinkt heel lelijk.
(Ik heb trouwens een Roland Cube 30x)

Hoe kan ik toch een beetje lekkere slagjes spelen op mijn gitaar?

tostiapparaat
21 april 2010, 22:21
wat zijn de settings van je versterker?

niet te veel gain gebruiken.

en pickup iets lager draaien wil bij mij ook wel eens helpen om het minder modderig te krijgen...

Portel
21 april 2010, 22:23
Soms, met wat overdrive vind ik dat modderige wel lekker,
Maar niet als ik 'gewoon even' slag wil spelen.

Settings op dit moment, maar dat verandert vaak:
Bass: 2
Mid: 5
Treble: 6

Nicks
21 april 2010, 22:24
mocht je een epiphone hebben dan kan je ook nog overwegen je pickups te vervangen. Deed voor mij ook wonderen.

Portel
21 april 2010, 22:26
Ja, ik heb 2 Les Pauls.
Een Epiphone les Paul ES Custom
en een Maya les Paul.

Ik zit wel al een tijdje te denken nieuwe elementen in mijn Epiphone te stoppen en dan een eventuele coil-tap inbouwen.
Alleen zou ik bij God niet weten wat voor pickups het geluid hebben dat ik zoek.

Ik loop ook te kijken naar Stratocasters.
Omdat die enkelspoelig zijn, denk ik dat die een lekkerder slag-geluid hebben.

Portel
21 april 2010, 22:29
Er is ook eigenlijk niet 'één geluid' dat ik zoek.
Soms wil ik de Woman Tone van Eric Clapton. (Simpel, toneknop op 0)
Soms een Mark Knopfler-achtige sound. (Lukt ook nog wel met mijn toneknoppen).
Dan weer een iets helderder blues-geluid à la SRV, of Clapton soms ook.
Dan weer een iets donkerder blues-geluid (Ook Clapton, soms)
Dan weer een schel, clean geluid voor slag. ('Indie' muziek)

hezz
21 april 2010, 22:31
Is het ook modderig met het brug-element?

Portel
21 april 2010, 22:32
Is het ook modderig met het brug-element?

Nouja, hoe omschrijf je dat...
Een beetje dof, inderdaad iets 'modderigs'.
Je hoort niet goed de verschillen tussen de akkoorden, maar het wordt niet meer een grote verzameling van geluiden.

En als ik de lichtste vorm van overdrive pak op mijn versterker, dan wordt het weer te schel en 'ondefinieerbare hoop'-achtig.

nickofzo
21 april 2010, 23:20
ben je niet stiekem op zoek naar single coils?

Exi
21 april 2010, 23:29
ben je niet stiekem op zoek naar single coils?
Lijkt mij ook gezien je muziekvoorkeuren.
Probeer eens een strat uit in een muziekwinkel bijvoorbeeld.
Ik durf te wedden dat je dan wel het geluid krijgt wat je zoekt,:)

Portel
22 april 2010, 07:19
ben je niet stiekem op zoek naar single coils?

Ja, ik denk het wel.
Maar is er niet een manier om dit een beetje na te bootsen op een Les Paul?

Kakihara
22 april 2010, 07:48
Misschien eens proberen om er een setje Mean 90's van GFS in te zetten ? Of push/pull-pot of iets dergelijks voor coilsplit.

bass blom
22 april 2010, 07:59
ja, dit roept om P90's

zeppo
22 april 2010, 10:00
Typische gitaarnet-discussie: er wordt meteen geroepen dat je hiervoor het beste pickups X van merk Y kunt installeren.
Maar jullie gaan imho helemaal voorbij aan het feit dat je ook over een behoorlijke dosis techniek moet beschikken om goede strumming partijen te spelen. Soms kan het al helpen door een akkoord op een andere manier te spelen.

Verder: slim gebruik van palm-muting (snaren dempen met je rechterhand), en vooral: superstrak spelen.

Andere pickups/gitaren hebben natuurlijk ook (grote) invloed op de klank, en ik kan me best voorstellen dat je op een singlecoil (strat/tele/p90) makkelijker voor elkaar krijgt wat jij wilt, maar heb je geen goede techniek, dan zal het je ook niet lukken op een andere gitaar / met andere pickups.



just my 2 cents

rijsberman
22 april 2010, 10:18
Wat zeppo zegt. Je techniek en onder meer dat superstrak spelen is echt belangrijk.

munkie
22 april 2010, 10:37
" 3rd" :ok: Wordt altijd weer onderschat, electrisch slaggitaar spelen. Status Quo, speel dat maar eens na, en dan een uur achter elkaar :rockon: Verder natuurlijk Malcolm Young(AC/DC), Rudolph Schenker(Scorpions), Metallica enz.

zeppo
22 april 2010, 10:46
Wat zeppo zegt. Je techniek en onder meer dat superstrak spelen is echt belangrijk.

Kijk, dat hoor ik graag :soinnocent:

Zelf merk ik dat in de praktijk maar al te goed: in mijn band hebben we 3 gitaristen (alhoewel de derde gitarist lang niet altijd meespeelt).

We spelen bijna alleen covers, waarbij afgezien van hier en daar een solo vaak alleen slaggitaar een rol speelt. Dan moet je zo ontzettend goed opletten dat je strak speelt omdat het anders gauw een ondefinieerbare brij wordt. We laten regelmatig een zoom-recordertje meelopen, en dan hoor je dat meteen. In de 'heat of the moment' (tijdens het spelen) gaat zoiets aan je voorbij.

Ik merk dat ik daardoor steeds meer minder ga spelen, snap je 'm?

bass blom
22 april 2010, 10:49
Ik merk dat ik daardoor steeds meer minder ga spelen, snap je 'm?

:ok:

minder is meer, grooven met gaten, heerlijk!

marc_o
22 april 2010, 12:25
Typische gitaarnet-discussie: er wordt meteen geroepen dat je hiervoor het beste pickups X van merk Y kunt installeren.
Maar jullie gaan imho helemaal voorbij aan het feit dat je ook over een behoorlijke dosis techniek moet beschikken om goede strumming partijen te spelen. Soms kan het al helpen door een akkoord op een andere manier te spelen.

Verder: slim gebruik van palm-muting (snaren dempen met je rechterhand), en vooral: superstrak spelen.

Andere pickups/gitaren hebben natuurlijk ook (grote) invloed op de klank, en ik kan me best voorstellen dat je op een singlecoil (strat/tele/p90) makkelijker voor elkaar krijgt wat jij wilt, maar heb je geen goede techniek, dan zal het je ook niet lukken op een andere gitaar / met andere pickups.



just my 2 cents


Je was me voor, maar ben blij dat je het zegt.

Leer eerst spelen voordat je gaat modden.
Je hebt er de versterker en ervaring niet voor om al die upgrades aan je gitaar perfect te gebruiken. Een upgrade is geen wondermiddel, het is slechts een smaakverandering waarbij je al goed moet weten wat je kan en wil. Techniek en ervaring wel. Ik weet zeker dat een ervaren gitarist prima met jouw spullen uit de voeten kan.

Duhsjaak
22 april 2010, 14:23
Hi
Misschien dat je kunt kijken of je humbuckers naar single coil te splitsen zijn. Dat hoeft niet teveel geld te kosten. Als je er dan uit bant wat je wilt, kun je altijd nog nadenken over de kosten van een andere gitaar of andere pickups.
ALs je deze gitaar lekker vind spelen, zou dat in ieder geval mijn eerste actie zijn.
Succes.
Vreindelijke groet Gus a.k.a. Duhsjaak

Portel
22 april 2010, 14:31
Mijn gitaren spelen prima.
Techniek kan denk ik nog een hoop aan verbeteren.

Akoestisch gaan mijn slagjes goed, maar elektrisch wordt het rommelig.
Palmmuten doe ik ook niet echt, geloof ik.

hezz
22 april 2010, 15:17
Heb je misschien een ander voorbeeld naar hoe het naar jou oren goed zou moeten klinken? Ik vind bijvoorbeeld de clean-strums van veel indie-bands enorm cool, dat vind ik dan een mooie clean (ook al zit daar een lichtje crunch achter). Maar misschien heb jij wat anders voor ogen (of oren :D)

bass blom
22 april 2010, 15:50
Mijn gitaren spelen prima.
Techniek kan denk ik nog een hoop aan verbeteren.

Akoestisch gaan mijn slagjes goed, maar elektrisch wordt het rommelig.
Palmmuten doe ik ook niet echt, geloof ik.

lijkt me sterk, accoorden op een elektriese gitaar leven daar zo'n beetje van dacht ik :chicken:

LesPaul1612
22 april 2010, 16:01
Begrijp precies wat je bedoelt, heb zelf ook epi les paul standard en een roland cube 30x;) het is bij mij soms ook wat modderig maar zo heb ik het opgelost:

power squeezer aan.
volume 10:punk:
gain 5
efx neutraal: (low,mid,high allemaal op 5)


brug pickup
volume 10
tone 7

2+ meter van de versterkert afzitten anders is het een beetje funest voor uw gehoor:)

Klinkt al minder modderig maar het geluid word wel zo vet dat je het minder verneemt:gitarist:

Portel
22 april 2010, 16:23
Begrijp precies wat je bedoelt, heb zelf ook epi les paul standard en een roland cube 30x;) het is bij mij soms ook wat modderig maar zo heb ik het opgelost:

power squeezer aan.
volume 10:punk:
gain 5
efx neutraal: (low,mid,high allemaal op 5)


brug pickup
volume 10
tone 7

2+ meter van de versterkert afzitten anders is het een beetje funest voor uw gehoor:)

Klinkt al minder modderig maar het geluid word wel zo vet dat je het minder verneemt:gitarist:

Bedankt, dat helpt al een heel stuk :D

Welke 'mod' gebruik jij?
Acoustic, Black Panel, Tweed, Stack Classic etc.

Mijn Maya heeft een mooie (tenminste, het moet je smaak zijn) 80s brush op de body.
Die wil ik dus een 'jaren '80-geluid' geven.
Dan denk ik aan Dire Straits/Woman Tone.

Volume: 10
Volume: 10
Tone brug: 7
Tone nek: 3

Zo klinkt hij op het brugelement of middelste stand lekker schel.
Precies lekker voor slagpartijen.

Mijn Epihone klinkt van zichzelf al iets zwaarder dan de Maya.
Met dezelfde settings als op de Maya klinkt hij iets zwaarder maar ook nog erg mooi.
Als ik de Squeezer uitzet en het volume op 4 klinkt hij net zo hard als volume op 10 met Squeezer aan, alleen dan iets scheller.

Volume op 7 met Squeezer klinkt ook mooi.
Net iets minder 'dik'