PDA

View Full Version : Help, krijg de snaren niet op hun plek



kiger
21 april 2010, 21:09
Ik heb een akoestische gitaar + snaren. Omdat ik nog niet eens begonnen ben met spelen, weet ik helemaal niet veel over gitaren. Ik ben meer van de blaas- en strijkkant.

Ik heb dus akoestische snaren gekocht (allemaal van metaal) en ik heb ze vastgemaakt, MAAR de snaren blijven maar niet strak om de knopjes bij de hals zitten en draaien zeg maar een beetje los. Hoe krijg ik het zo strak erom heen gedraaid?

Sorry, weet de naam voor die stemknopjes niet. Op Youtube kan ik mijn soort gitaar niet vinden.

Zo een heb ik maar WEL met metalen snaren die erbij zaten en de snaren passen ook goed.

http://guitaristguitarist.com/images/guitar_necks.jpg

Ik heb de linker. Ik heb de oude snaren verwijderd en ze waren allemaal van metaal. Is het dan toch een klassieke gitaar met de verkeerde snaren? Ik heb de gitaar wel zo gekocht.

LaurentB
21 april 2010, 21:20
Als je zo een als die linker hebt, een klassieke, dan mogen er beslist geen stalen snaren op. Die spanning is te hoog en kan de brug van het bovenblad lostrekken.

Bij een nylon snarenset zijn de hoogste drie duidelijk van nylon, en de laagste drie hebben weliswaar een metalen omwinding, maar de kern is ook van nylon vezels.

Kijk hier (http://www.youtube.com/watch?v=8wkunMK_piQ) bijvoorbeeld eens hoe je de snaren op een klassieke gitaar zet.

bass blom
21 april 2010, 21:20
ja, links moet nylon snaren.
alhoewel ik zoiets wel eens met stalen snaren zag, voor 20 euro bij formido :D

--=HANS=--
21 april 2010, 23:11
Als het idd precies een kop is zoals op het eerste plaatje dan moeten er nylon snaren op maar als het iets is wat er op lijkt, dan zou het ook een slotted headstock kunnen zijn van een staalsnarige. Een fotootje zou uitkomst kunnen bieden.

kiger
21 april 2010, 23:55
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!
Nee, het is geen slotted headstock.
Precies als op de foto.
Ik denk dat het er gewoon verkeerd is opgezet. Maar het lijkt echt precies op een klassieke. Kwam alleen in de war door die snaren en heb mijn klassieke snaren omgeruild voor metalen. >.<
Morgen maar weer voor de klassieke gaan.:noob:
1,5 uur gereisd om de snaren te krijgen. 0:)

Een fijne dag nog iedereen! ^-^

RB-1
22 april 2010, 00:19
Zie hier een manual (http://www.stormthecastle.com/classical_guitar/classical_guitar_string.htm)

LaurentB
22 april 2010, 09:53
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!
Nee, het is geen slotted headstock.
Precies als op de foto.
Ik denk dat het er gewoon verkeerd is opgezet. Maar het lijkt echt precies op een klassieke. Kwam alleen in de war door die snaren en heb mijn klassieke snaren omgeruild voor metalen. >.<
Morgen maar weer voor de klassieke gaan.:noob:
1,5 uur gereisd om de snaren te krijgen. 0:)

Een fijne dag nog iedereen! ^-^

Als je zover ervoor moet reizen: je kunt ze ook op Internet bestellen bij b.v. Lord of the Strings.

Muzieknono
22 april 2010, 10:43
In Eindhoven is zeker een zaak waar je klassieke ofwel nylonsnaren kunt krijgen, op de fiets ben je in Eindhoven overal binnen een half uur.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
22 april 2010, 10:45
In Eindhoven is zeker een zaak waar je klassieke ofwel nylonsnaren kunt krijgen, op de fiets ben je in Eindhoven overal binnen een half uur.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ja, ik woon daar, maar ik weet niet waar de topic starter woont.

Muzieknono
22 april 2010, 15:44
Oeps, foutje bedankt!!!
Hij kan de snaren ook betsellen via la guitarra buena, dat doe ik tenminste altijd.
Mvgr. Dirk Jan :B

hezz
22 april 2010, 16:02
Wow, 1,5 uur reizen is wel erg ver ja. In welke regio woon je?

kiger
23 april 2010, 20:37
Bedankt voor jullie info allemaal. Ik woon ongeveer 25 km van Groningen vandaan, dus Eindhoven is het einde voor mij. =)

Ik koop het liever bij een vertrouwde muziekzaak waar ik vaker kom.
Ik vertrouw het via internet niet zo. Maar jullie zullen het weten als het mij weer eens niet lukt met de snaren! Nu weet ik tenminste dat ik klassieke snaren moet hebben.:soinnocent:

LaurentB
23 april 2010, 20:38
Bedankt voor jullie info allemaal. Ik woon ongeveer 25 km van Groningen vandaan, dus Eindhoven is het einde voor mij. =)

Ik koop het liever bij een vertrouwde muziekzaak waar ik vaker kom.
Ik vertrouw het via internet niet zo. Maar jullie zullen het weten als het mij weer eens niet lukt met de snaren! Nu weet ik tenminste dat ik klassieke snaren moet hebben.:soinnocent:

Veel internetwinkels, waaronder Lord of the Strings, zijn 100% bona fide hoor.

--=HANS=--
23 april 2010, 21:26
Veel internetwinkels, waaronder Lord of the Strings, zijn 100% bona fide hoor.

+1

Heb deze webwinkel een tijdje geleden ook ontdekt na jaren trouw te zijn gebleven aan m`n lokale gitaarboer. Bij die Lord of the strings kun je zelfs op rekening kopen, ze sturen het factuurtje mee met de zending, over vertrouwen gesproken! Aardige bijkomstigheid is dat ze ook nog eens stukken goedkoper zijn de meeste winkels.