PDA

View Full Version : Audio Interface?



Steven Otto
21 april 2010, 15:31
Hallo,

De laatste tijd ben ik bezig geweest met opnemen. Dit deed met mijn Cube 30. De line-out ging direct naar mijn pc, om zo op te nemen. Ik ben niet helemaal weg van het geluid wat hieruit voorkomt:chicken:.

Ik heb al een Shure SM57, een goede buizenbak en een redelijke pc. Hier kan ik nog niet opnemen op mijn pc, maar wat is dan de verbindende schakel? Volgens mij is dat een audio interface, maar dat weet ik niet zeker.
De geluidskaart van mijn pc is een standaard ding en stelt dus niet veel voor.

Wat raden jullie mij aan?
Ik heb zelf al wat gezocht en kwam onder andere dit tegen:
http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track.htm
http://www.thomann.de/nl/art_xdirect.htm

Het beste lijkt mij om via USB te verbinden?
Advies? :???:

Bij voorbaat dank :)

HaroldA
21 april 2010, 15:40
Die 2e (ART XDirect) is geen audio interface maar een actieve DI.

Verder zou ik je aanraden om een interface te nemen met 2 ingangen, voor het geval je een 2e microfoon zou willen plaatsen...

Nydoom
21 april 2010, 15:49
http://bx.line6.com/products/recording/

deze USB interfaces zijn wel leuk en niet al te duur..
je hebt de mogelijkheid om gitaar direct in te pluggen en via software (virtuele versterkers, setup en effecten) op te nemen of met microfoon..

werkt allemaal prima en veel fijner als wat jij nou probeert

Steven Otto
21 april 2010, 16:09
Die 2e (ART XDirect) is geen audio interface maar een actieve DI.

Verder zou ik je aanraden om een interface te nemen met 2 ingangen, voor het geval je een 2e microfoon zou willen plaatsen...
Nou, dan valt die Art XDirect in ieder geval af :p


http://bx.line6.com/products/recording/

deze USB interfaces zijn wel leuk en niet al te duur..
je hebt de mogelijkheid om gitaar direct in te pluggen en via software (virtuele versterkers, setup en effecten) op te nemen of met microfoon..

werkt allemaal prima en veel fijner als wat jij nou probeert
Die line6 toneport had ik ook gezien. Lijkt me alleen toch nog wat prijzig.

Als je twee microfoon ingangen hebt en twee microfoons aansluiten, kan je dan de twee sporen apart opnemen in bijvoorbeeld Reaper? Of wordt het toch 1 signaal gemixt?

Zoals het er nu naar uitzien ga ik een tweedehands Line6 UX-2 proberen te scoren. Lijkt me toch wel de beste oplossing?

Nydoom
21 april 2010, 16:16
ja met zo'n UX2 moet dat lukken ja..

ik heb een UX1.. dan heb je van iedere ingang weliswaar maar 1, maar daar kun je al 2 sporen gelijktijdig apart me opnemen..

Steven Otto
21 april 2010, 21:07
http://www.thomann.de/nl/alesis_multimix_4usb.htm

Hm, ik denk toch dat het deze wordt :crazyhappy:

Arvoitus
21 april 2010, 22:47
Ikzelf heb de EMU 0404 USB. Klinkt te gek! Zowel voor DI opnames van (bas)gitaar als een opname met microfoon.

Andere goede is de Tascam US122/US144.

Steven Otto
21 april 2010, 22:57
Jullie maken het me niet makkelijk :D

Er is een hoop spul en wat is een goede rede om voor de ene te kiezen en niet de ander?

Als ik de Tascam met de Alesis vergelijk...
Veel verschil zie ik niet behalve dat de Alesis een twee bands EQ heeft. Zou ik die ook ter vervanging van je on-board geluidskaart kunnen gebruiken?

Nydoom
22 april 2010, 09:01
ja wat wil je eigenlijk? alleen iets om op met microfoon te nemen (dus zo'n usb mixertje) of een gitaarinterface (tascam, emu of line 6)..

het voordeel van de laatste is dat je zowel direct als met microfoon kunt opnemen en op je pc een hoop mogelijkheden hebt om het geluid af te stellen..

ik ken verder alleen die line 6 apparaten en die vervangen je geluidskaart inderdaad.. vind hem zelfs beter klinken als de augidy pro geluidskaart die al in mijn pc zat en die 2x zo duur is..

fivelastwords
22 april 2010, 10:40
Ga gewoon voor jezelf na wat je maximaal ooit uit zo'n kaart zou willen halen. Kijk dan op Thomann welke specs de kaarten hebben die kans maken en kies. Zulke zware materie is het ook weer niet. Lees anders ook ff de sticky (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996) over dit onderwerp.

Arvoitus
22 april 2010, 13:15
Jullie maken het me niet makkelijk :D

Er is een hoop spul en wat is een goede rede om voor de ene te kiezen en niet de ander?

Als ik de Tascam met de Alesis vergelijk...
Veel verschil zie ik niet behalve dat de Alesis een twee bands EQ heeft. Zou ik die ook ter vervanging van je on-board geluidskaart kunnen gebruiken?
Als je echt gaat recorden dan zul je die twee bands eq toch niet gebruiken, dat doe je allemaal "in the box" in je DAW (cubase, etc).

Er zijn HEEL veel externe geluidskaarten in de range van 50 tot 200 euro. Er zit wat rotzooi tussen, maar er zitten ook leuke dingen tussen. Goede namen zijn: Tascam, EMU, M-audio, Edirol, Presonus, etc.
Ze zullen grotendeels allemaal dezelfde geluidskwaliteit leveren, dat merk je in het begin toch niet. Ze verschillen vaak in de aansluitingen en software die je erbij krijgt.

De Tascam US122/144 wordt op verschillende homerecording sites als een uitstekende beginner interface aangeraden. Ik heb echter voor de EMU gekozen omdat ie mij wat handiger leek, en ook heel goed werd aangeraden.

jannest
22 april 2010, 14:45
doet tegenwoordig de pci kaart niet meer mee ?

bert k
22 april 2010, 15:03
Steeds minder, lijkt het wel. Nou hebben steeds meer mensen een laptop, dus daar spelen de fabrikanten op in. Het maakt op zich ook helemaal niet uit, zeker voor gewone home-recording.

Steven Otto
22 april 2010, 15:08
Bedankt voor de hulp iedereen! :)

Ik laat alles een beetje bezinken en dan kies ik van de week een mooie uit.
@fivelastwords: Spijtig dat de FAQ me niet was opgevallen,die heeft me zeker geholpen!

fivelastwords
23 april 2010, 00:32
Bedankt voor de hulp iedereen! :)

Ik laat alles een beetje bezinken en dan kies ik van de week een mooie uit.
@fivelastwords: Spijtig dat de FAQ me niet was opgevallen,die heeft me zeker geholpen!

Geen punt, mooi dat je er alsnog wat aan gehad hebt!

SanderNijland
2 juni 2010, 21:57
Ga toch even dit topic stelen zodat er geen nieuwe nodig is.

Vandaag de trotse eigenaar geworden van een Tascam US122L, maar tzit nog niet allemaal lekker mee.

Misschien en domme vraag, maar ik neem aan dat het geluid toch ook over de USB verbinding moet kunnen worden doorgestuurd? Enige hoe ik er geluid uit krijg is door met een tulp stekkertje de output met de pc te verbinden, beetje omslachtig lijkt me. Dit is ook de enige manier hoe ik in programma's zoals cubase en guitarrig geluid er uit krijg. Uiteraard heb ik de speciale ASIO drivers geinstalleerd, dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me.

Iemand een sugestie?

bert k
2 juni 2010, 22:33
Nou, ik heb precies dezelfde. Het geluid moet idd via de USB lopen. Asio drivers moeten erop, dat klopt, maar heb je in je programma de juiste geluidskaart geselecteerd? Denk het niet, hij kiest nou automatisch de on-board kaart, dus dat moet je ff omzetten.

SanderNijland
2 juni 2010, 22:43
Nou, ik heb precies dezelfde. Het geluid moet idd via de USB lopen. Asio drivers moeten erop, dat klopt, maar heb je in je programma de juiste geluidskaart geselecteerd? Denk het niet, hij kiest nou automatisch de on-board kaart, dus dat moet je ff omzetten.

Dat heb ik dus al gedaan. Bij VST Audio System heb ik dus de US-122 MKII staan (heb een 122-L, maar dit was volgens de website de nieuwste versie) En dan bij het tabje onder VST Audio System zie ik ook maar 2 aansluitingen voor zowel in als uit. In L/R en out L/R.

Roman
4 juni 2010, 10:22
Als je in Windows je nieuwe interface als standaard afspeel apparaat instelt kun je ook mp3tjes etc afspelen met geluid over die interface. Als dat werkt dan weet je dat je je instellingen in cubase/nuendo moet aanpassen
(zorg dat je de "out" bussen voorziet van juiste outputs ;) )

HaroldA
4 juni 2010, 10:28
Als je in Windows je nieuwe interface als standaard afspeel apparaat instelt kun je ook mp3tjes etc afspelen met geluid over die interface. Als dat werkt dan weet je dat je je instellingen in cubase/nuendo moet aanpassen
(zorg dat je de "out" bussen voorziet van juiste outputs ;) )

Mijn tip: hou ze gescheiden. Speel dus de standaard Windows geluiden af op je oude geluidskaart en gebruik je interface alleen voor Cubase/Nuendo.

harrie-beton
4 juni 2010, 10:33
Er zijn verschillende mogelijkheden.

Methode 1. Veel gebruikt is de audio out van je USB kaart doorsturen naar de line in van je gewone pc geluidskaart. Voordeel is dat de speakers beide geluidskaarten weergeven. Nadeel is in theorie dat de USB direct beter klinkt dan via je pc geluidskaart.
Methode 2. Koop een eenvoudige xenix mengtafel en meng te pc plus de usb kaart. Dat doe ik.
Methode 3. Verwijder de drivers van je gewone geluidskaart en schakel heb ook uit in het BIOS van je pc. De enige geluidskaart is nu je USB geluidskaart.

Denk erom dat Windows maar 1 hoofdgeluidskaart kan gebruiken. Software zoals Cubase kan wel met meerdere kaarten overweg.

Roman
4 juni 2010, 11:32
Mijn tip: hou ze gescheiden. Speel dus de standaard Windows geluiden af op je oude geluidskaart en gebruik je interface alleen voor Cubase/Nuendo.
Kun je dat be-argumenteren?

HaroldA
4 juni 2010, 11:37
Kun je dat be-argumenteren?

Je kunt nog steeds een mediaplayer gebruiken terwijl cubase draait en systeemgeluiden zitten dan ook niet in de weg.

Roman
4 juni 2010, 12:07
Je kunt nog steeds een mediaplayer gebruiken terwijl cubase draait en systeemgeluiden zitten dan ook niet in de weg.Dat Kan sowieso wel, ik zie het probleem niet. Waarom zou je mediaplayer starten (om bijvoorbeeld een muziekje te beluisteren of flimpje te kijken) terwijl je in Cubase bezig bent muziek te maken?

Het maakt het alleen maar onhandig als je meerder outputs hebt, je hebt dan al snel weer een mengtafel nodig en zul je steeds met je faders moeten knoeien als je wel/niet geluid van de andere kanalen wilt.

De audiointerfaces hebben over het algemeen veel betere DACs aan boord dan de standaard geluidskaartjes, dus maak er volledig gebruik van zou ik zeggen.

bert k
4 juni 2010, 13:25
+1 voor Roman. Gebruik de beste audiokaart. Nooit een probleem gehad met welk programma dan ook, inclusief mediaplayer. On-board meuk meteen uitschakelen.

HaroldA
4 juni 2010, 13:27
Dat Kan sowieso wel, ik zie het probleem niet. Waarom zou je mediaplayer starten (om bijvoorbeeld een muziekje te beluisteren of flimpje te kijken) terwijl je in Cubase bezig bent muziek te maken?

Mixdown luisteren, referenties opzoeken, etc.

Laten we het er op houden dat het weer onder de noemer "persoonlijke voorkeur" valt...

bert k
4 juni 2010, 14:01
Ik gebruik de mediaspeler nooit, maar ik heb wel eens gehoord dat die niet loopt als Cubase open staat. Hoe zit dat nou? En maakt het dan uit als je twee geluidskaarten gebruikt?

HaroldA
4 juni 2010, 14:04
Ik gebruik de mediaspeler nooit, maar ik heb wel eens gehoord dat die niet loopt als Cubase open staat. Hoe zit dat nou? En maakt het dan uit als je twee geluidskaarten gebruikt?

Jep... Met 2 geluidskaarten kun je ze gewoon tegelijkertijd gebruiken.

Overigens kun je binnen Cubase maar van 1 ASIO driver tegelijkertijd gebruik maken, dus je kunt niet van zowel je onboard als je goede geluidskaart gebruik maken om op te nemen/af te spelen binnen cubase.

Roman
4 juni 2010, 16:05
Ik gebruik Nuendo icm met elk programma wat ik wil over 1 audiointerface. no problem. Het kan prima met elkaar overweg, zelfs door elkaar spelen is geen probleem.

Cubase en Nuendo maken idd gebruik van een engine die één enkele ASIO per keer kan gebruiken, en dat is helemaal geen tekortkoming. Windows gebruikt de native drivers van het betreffende product (geen ASIO) en zal niet in de weg zitten.

Persoonlijke voorkeur is uiteraard prima, ieder zo zijn eigen oplossing :)