PDA

View Full Version : Semi-akoestisch gitaar binnen 2 jaar al kapot ???



Rasta-13
21 april 2010, 13:18
Dames en Heren goedemiddag !

Ik heb niet zo lang geleden in April 2008 ongeveer een semi akoestische gitaar gekocht voor 250 euro. Dit was mijn eerste gitaar die k heb gekocht toen ik niet zoveel verstand had nog van gitaren. Echter nu al binnen 2 jaar tijdens het vervangen van mijn snaren hoorde ik een vreemd geluid alsof iets kapot ging. Ik begon erop te spelen en ik merkte dat de onderste 3 snaren (G,B, en hoge E) een beetje raar sound produceerde en ik kreeg het ook niet beter met de stemmechanieken. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de brug los kwam te zitten. Bij een gitaar atelier kreeg ik te horen dat het een fabrieksfout was want waarschijnlijk is het niet goed geschuurd voordat ie erop vast werd gelijmd. De kosten om het te maken bedragen 150 a 175 euro met de kans dat hij over een jaartje weer kapot gaat. Mijn vraag is natuurlijk : Dit mag toch niet gebeuren , en of er adviezen zijn. En ik had natuurlijk maar een jaar garantie erop ??? Het is een Richwood model RG-17-CEQN.

Hiro
21 april 2010, 14:24
zelf los stomen. goeie houtlijm nemen.
De plek waar hij moet komen ruw schuren met een laag grit en met een paar lijmklemmen goed vast zetten voor een dag.
Zorg wel dat hij op precies dezelfde plaats weer terug komt he ;)

Is in ieder geval een oplossing, dat of een andere kopen er zijn genoe=g leuke gitaren voor een prikkie te vinden op marktplaats en zet deze te koop aan als reparatiegitaar.

Of misschien kan iemand van t forum hier wel mee helpen er zijn er genoeg handig mee die je wel kennen helpen voor minder of niets.
Ligt er maar net aan wie en hoeveel tijd t kost ;)

snaarplukker
21 april 2010, 14:25
1) Snaren er af halen.
2) De brug voorzichtig verder loswrikken.
3) Bij de DHZ zaak een flacon BISON Professional Houtlijm halen (ca. € 4,-- tot € 7,--).
4) De te lijmen delen een beetje schuren, schoonmaken, ontvetten.
5) Brug netjes op dezelfde plek lijmen, aanklemmen, overtollig lijm verwijderen met een vochtig doekje en 24 uur laten harden.
Bespaar je toch een dikke € 145,-- tot € 170,-- mee.;)

Edit: Ik kan het ook wel voor je repareren maar komt het op 2x € 6,75 aan verzendkosten.
Of even langsbrengen en ophalen.;)

Rasta-13
21 april 2010, 20:02
hartelijk dank voor de adviezen , ff kijken wat het beste is !!!

Eko
23 april 2010, 21:37
Hier op gitaarforum is ook al een keer een draadje geweest over garantietermijnen en taferelen. Je hebt niet zo maar een jaar garantie. Daar is de laatste jaren heel wat in veranderd. Je mag van een instrument verwachten dat zoiets essentieels als een brug blijft zitten. Ook ver na een jaar. Ga gewoon even terug naar je winkelier en leg het geval uit. Zolang je gitaar er niet uit ziet alsof hij 24 uur per dag is mishandeld op podia kun je vragen dit te laten repareren. Een winkelier mag zich niet verschuilen achter uitvluchten van termijnen als 12 maanden enz. Je kunt er gewoon op staan dat dit gerepareerd wordt. Een beetje rechtenstudent droomt van dit soort zaken.
Trouwens niet direct boos beginnen , de meeste winkeliers doen helemaal niet zo moeilijk.

Rasta-13
7 mei 2010, 19:01
Nou ik heb het echt wel geprobeerd hoor, maar het ergste was ik kom regelmatig in de winkel want dit is mijn hobby natuurlijk maar ineens vroeg hij aan me , waar heb je die gitaar gekocht terwijl hij echt 100 % weet wie ik ben en dat ik hem bij hem had gekocht. Dus ja toen kon ik mezelf niet zo goed inhouden toen ben ik maar eruit gegaan.

Luca P
8 mei 2010, 13:26
Begrijp ik het goed?
Verwarrend is het want ze noemen de topkam (bij de kop) ook wel eens brug.
Dat stuk hout op het bovenblad geplakt dat heet de brug met een los zadel er in.
Als dat stuk hout los zit heb je een probleem. Richwood is niet direkt een top model dus als je die weer vast lijmt zal hij idd niet zo erg lang mee gaan. Hoogst waarschijnlijk zal je boven blad ook gaan omhoog trekken.
Maar of het om dat stuk gaat ???

Wist je trouwesn dat een flattop rond de 80/100 jaar zal meegaan voor het 1 en ander los wordt getrokken? En een goede arched top schatten ze dat die een jaar of 200 mee gaat voordat de spanning v.d. snaren zijn vernietigende werk doet.
Volgens mij zei George Gruhn dit ooit in een interview.

sjoerd5
9 mei 2010, 10:04
Deze gaat naar akoestisch.

LaurentB
9 mei 2010, 10:18
Als dat weer deskundig vastgelijmd wordt zal-ie niet meer loskomen. Inderdaad een kwestie van goed schuren en schoonmaken, de juiste hoeveelheid lijm gebruiken en met goede klemmen lang genoeg laten drogen.
Bij heel goedkope gitaren is er natuurlijk een grotere kans dat zoiets eens te onzorgvuldig gebeurt, in de fabriek.

Puerco
9 mei 2010, 13:44
Heb laatst precies hetzelfde gehad met een ukelele ook van Richwood.
De brug zat hier gewoon over de lak heen gelijmd waarna die lak was losgekomen en onder de brug was blijven plakken....
Heb de onderkant van de brug goed schoon en vlak geschraapt tot op het blanke hout, het restant van de body volgens de contour van de brug ook schoon geschraapt en gezorgd dat alles mooi vlak op elkaar paste.
Daarna een beetje warme huidenlijm aangemaakt (heb ik nog een flinke voorraad van) en de brug weer op z'n plek terug gelijmd.
Zit nu beter dan nieuw (want nu wel hout op hout) en je ziet er niks meer van.
In plaats van huidenlijm is witte houtlijm natuurlijk ook geschikt maar dit had ik liggen en word al honderden jaren in instrumentenbouw toegepast.
Gebruik liever geen epoxy of pu lijm om bruggen vast te zetten en zorg er vooral voor dat alle oude lijmresten verwijdert worden daar de meeste lijmen niet op oude lijmresten pakken.