PDA

View Full Version : Aanschaf elektrische gitaar, Moeilijke Keus



frisian
21 april 2010, 11:26
Heb nu een half jaar ''akoestisch'' les, maar wil graag een elektrische gitaar aan gaan schaffen, via youtube en internet mijn keus teruggebracht naar Gretsch of Duesenberg, heb een budget voor gitaar en versterker van €1500.
Heb (niet gehinderd door veel kennis) nu een lichte voorkeur voor Duesenberg starplayer tv, ziet er mooi uit , vaste brug, maar verder kom ik eigenlijk niet. Mogelijk kunnen de kenners op dit forum me een eindje op weg helpen.

hezz
21 april 2010, 11:33
Als je het kan aanschafen zou ik zeker voor een Duesenberg gaan! Dan heb je meteen een gitaar waar je een leven lang mee door kan. Versterker kun je nu je toch nog maar thuis gaat oefenen goedkoop mee zijn en later meer budget voor vrij maken. Misschien een Orange Crush 30R of als het nog mogelijk is na aankoop van de gitaar een Voc AC4TV (die laatste is echt kick-ass goed!)

caliban
21 april 2010, 11:35
Qua amp: waarvoor moet het dienen, enkel thuis spelen of?

frisian
21 april 2010, 12:09
Voorlopig gewoon thuis, hoop nog een goed genoeg te kunnen spelen om uit mijn kelder te klimmen.................

Keevinkos
21 april 2010, 12:24
als je het voorlopig alleen thuis gebruikt kan ik je een Roland cube versterker aanraden!:)
echt heel goede versterkers waar bijna alle geluiden wel uit te halen zijn. Als je het geld hebt kun je gelijk met een 30x beginnen: heeft een paar leuke effecten en met 30 watt zou je er als het nodig is ook nog mee in een band kunnen spelen

frisian
21 april 2010, 13:02
zijn er misschien kenners die nog andere suggesties hebben vwb een combinatie van gitaar en versterker tussen de €1000 en €1500. Ben vwb mijn muziek smaak een liefhebber van Neil Young, Dave Gilmour en nog een stuk of oude mannen die melodieuze ''rock'' maken.

Maleco
21 april 2010, 14:03
Het lijkt mij een beetje gek dat de TS een hele mooie (Dure) gitaar wil en dan als versterkertje een Roland Cube zou nemen.
Deze zijn voor beginners misschien wel goed maar als je zo'n budget hebt dan zou ik zeker investeren in een goede versterker, misschien zou ik er wel meer
geld in stoppen dan in de gitaar..

hezz
21 april 2010, 14:34
Bleh, die Cube's worden vaak aangeraden maar ik vindt ze persoonlijk helemaal niets. Sure, je hebt veel sounds op een enkele plek maar ik heb er altijd een beetje een 'Jack of all trades, master of none' gevoel bij. Koop liever een lekkere basic amp die als solide basis dient en waar je in de toekomst op kan voortbouwen.

edit: Ik zou nu gewoon gaan voor een te gekke gitaar hoor! Motiveert veel meer, gig-ready versterker is echt nog niet nodig. Begin gewoon met een oefenversterker en het liefst zo basic mogelijk (hoogstens een Overdrive en Reverb zou ik zeggen), hoef je in de toekomst tenminste maar alleen die versterker te vervangen i.p.v. zowel weer de Gitaar + Versterker.

allochthomas
21 april 2010, 14:42
Kwa versterker zal ik zeker voor een roland cube gaan. Lekker wat instel mogelijkheden zodat je je een beetje kan oriënteren op wat je nou wil. Is het niet handiger om een wat goedkopere gitaar te kopen? Om nou meteen 1500 uit te geven om er later achter te komen dat je het niet zo leuk vind is ook weer zoiets. Aan de andere kant: ik heb mijn gibson sg standard ook verkocht aan een jochie die haar niet eens fatsoenlijk kon vast houden, dus als je het geld en de motivatie hebt zou ik zeggen: ga er voor.

rijsberman
21 april 2010, 14:43
Top dingen die Duesenbergs!!

Ik heb een Orange Crush 15R. Prima ding, mooi clean. Voor de distortion moet je 'm niet kopen. En lang niet zo veelzijdig ans een Cube. Maar ik had liever 1 goed geluid dan 30 redelijk goede imitaties van een goed geluid.

frisian
21 april 2010, 16:04
Ga liever voor een wat duurder en goede gitaar dan nu al voor een dure versterker, schat in dat ik (nog) niet goed genoeg ben om alle mogelijkheden van zo'n versterker te benutten. Versterkers zoals aangegeven in reacties van forum leden passen ook mooi in het budget. Tot nu toe vind ik inderdaad een Duesenberg starplayer TV een mooie gitaar waar ik tot nu toe alleen maar goede recensies over heb gelezen, maar misschien focus ik mij teveel op deze gitaar en zijn er ander kwalitatieve gelijkwaardige gitaren die qua prijs /kwaliteit niet voor een duesenberg onder doen, hoor het graag van de kenners onder jullie, alvast bedankt

Kakihara
21 april 2010, 16:42
Een 2dehands Starplayer en een Fender Pro Junior of iets in die aard moet wel voor €1500 te doen zijn.
Over welke gitaar aan te raden is : zowel Gretch als Duesenberg levern top notch spul, da's dus een kwestie van smaak en uitproberen.

hezz
21 april 2010, 16:58
Natuurlijk heb je een boel andere kwalitatief goede gitaren van dat budget, maar die zijn dat ook meteen heel anders dan het type Gretsch en Duesenberg. Wat betreft gitaren in die prijsklasse die wel iets te maken hebben met die 2 merken... dat moet je vooral in het straatje van [semi]hollow-body gitaren zoeken lijkt me. Merken zoals Rickenbacker, DeArmond, Guild komen nu in eerste instantie bij me op. Maar dan is het vaak ook maar goed zoeken of je ze kunt vinden. Als je nu als zelf die Duesenberg ziet zitten zou ik zeggen, test ze want ze zijn alles behalve slecht! Van wat ik gehoord heb zijn ze in ieder geval ook meer waard voor je geld dan andere merken (zoals Gretsch).

jannest
21 april 2010, 17:12
score een epiphone en een cube
en kijk over een half jaar of je het nog steeds leuk vind om gitaar te spelen

hezz
21 april 2010, 19:29
score een epiphone en een cube
en kijk over een half jaar of je het nog steeds leuk vind om gitaar te spelen

Hij is al een half jaar bezig, de meesten waren nu denk ik al afgehaakt als ze niet geheel overtuigd waren.

Kakihara
21 april 2010, 19:31
Dit hoort eigenlijk in het tips-topic, maar soit, voor topicstarter, in Antwerpen, een Duesy Starplayer Special (wel de verkeerde kleur) voor €500 (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/duesenberg-starplayer-special-vintage-white-72343632.html?start=21)

Ik krijg er zowaar zelf GAS van ...

Rooker
21 april 2010, 19:54
Het is een mooi ding. Maar ik zou persoonlijk met zo'n budget en het type gitaar sowiezo altijd voor een gelijmde hals gaan. Dan maar iets meer kwijt. Je koopt zo'n duur gitaar maar een keer....:(ik dan.....

ElectricWizard
21 april 2010, 20:00
Hm Neil Young zelf speelt ook wel veel op Gretsch geloof ik.
De Gretsch electromatic bijv. heeft een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zit geloof ik op rond de 700 euro.
Dan hou je ook nog leuk wat centjes over voor een amp.

Rooker
21 april 2010, 20:39
Welke Electromatix? De Duo Jett heb je al voor een kleine 400 hoor.

jannest
21 april 2010, 20:41
Hij is al een half jaar bezig, de meesten waren nu denk ik al afgehaakt als ze niet geheel overtuigd waren.
mwa

half jaartje op een goedkopere gitaar spelen om er achter te komen waar heen je wilt qua geluid speelstijl en een beetje experimenteren

lijkt me slimmer dan nu een "dure" gitaar te kopen om dat je um er cool uit vind zien

bijna meeste miskopen worden in de muziek winkel gedaan

bijna het zelfde als op atletiek gaan en de duurste marathon schoentjes kopen en er na een half jaar achter komen dat je veel meer talent hebt om ver te springen

frisian
21 april 2010, 20:42
Ben inderdaad een half jaar bezig en heb net weer ''ingetekend'' voor de volgende 15 lessen, ben al een beetje besmet met het virus durf daarom ook wel 1500 euro te investeren,
net een review op youtube bekeken over de roland cube, niet verkeerd, ook nog eens naar de duesenberg geluisterd, ook via de site van duesenberg kun je luisteren naar fragmenten.
Woon in friesland, gitaarshop gitaarfreaks hebben een mooie oranje starplayer tv voor 1195, dan nog 300 voor een versterker, moet kunnen!!!

bass blom
21 april 2010, 20:45
wat een smak geld, maarja, als je het echt ziet zitten gewoon doen.
zo'n cubje, als je niet de allerkleinste, 15? 20? neemt is nix mis mee.

hezz
21 april 2010, 20:46
Heb je ook wel gelijk in, ik heb ook wel een paar keer eerder gezegd dat niemand het echt meteen weet waar die heen gaat qua spel en sounds. Maar dat heb je met een goedkopere gitaar natuurlijk ook, misschien nog meer zelfs. Ik denk persoonlijk dat als ik in zijn schoenen stond mezelf een trap zou verkopen als ik niet voor m'n motiverende 'droomgitaar' ging, mocht het toch niet helemaal de smaak te zijn, heb je wel een vrij waardevaste Duesy die je kan verkopen.


Het is een mooi ding. Maar ik zou persoonlijk met zo'n budget en het type gitaar sowiezo altijd voor een gelijmde hals gaan. Dan maar iets meer kwijt. Je koopt zo'n duur gitaar maar een keer....:(ik dan.....

Een gelijmde hals is niet per definitie beter hoor?

jannest
21 april 2010, 20:52
Heb je ook wel gelijk in, ik heb ook wel een paar keer eerder gezegd dat niemand het echt meteen weet waar die heen gaat qua spel en sounds. Maar dat heb je met een goedkopere gitaar natuurlijk ook, misschien nog meer zelfs. Ik denk persoonlijk dat als ik in zijn schoenen stond mezelf een trap zou verkopen als ik niet voor m'n motiverende 'droomgitaar' ging, mocht het toch niet helemaal de smaak te zijn, heb je wel een vrij waardevaste Duesy die je kan verkopen.



Een gelijmde hals is niet per definitie beter hoor?

wee niet maar 30% verlies op zo'n bedrag ? (meer dan 300 EU)
alleen omdat je wat u tube filmpjes hebt gezien

hezz
21 april 2010, 20:59
dan nog 300 voor een versterker, moet kunnen!!!

Oef! Als dat zo is moet je zeker weten voor de AC4TV gaan(met grootste speaker...10" dacht ik), echt (http://www.youtube.com/watch?v=i1x4p3DvJK4) een te (http://www.youtube.com/watch?v=t_L3xAxlSvs)gekke amp (http://www.youtube.com/watch?v=R-hjjv9tJJ0) voor thuis (http://www.youtube.com/watch?v=wS-Z2-13x0Y)! Kan zelfs een speakercabinet aan aangesloten worden als je in de toekomst wat meer volume nodig hebt voor band-repetities ofzo.


wee niet maar 30% verlies op zo'n bedrag ? (meer dan 300 EU)
alleen omdat je wat u tube filmpjes hebt gezien

Je snapt dat ik natuurlijk wel vind dat 'ie 'em goed moet A-B testen met een Gretsch of andere gitaar voordat 'ie uberhaupt iets koopt.

rijsberman
21 april 2010, 21:06
Ben inderdaad een half jaar bezig en heb net weer ''ingetekend'' voor de volgende 15 lessen, ben al een beetje besmet met het virus durf daarom ook wel 1500 euro te investeren,
net een review op youtube bekeken over de roland cube, niet verkeerd, ook nog eens naar de duesenberg geluisterd, ook via de site van duesenberg kun je luisteren naar fragmenten.
Woon in friesland, gitaarshop gitaarfreaks hebben een mooie oranje starplayer tv voor 1195, dan nog 300 voor een versterker, moet kunnen!!!

Die Dues, met een ht-5 en gaan! Top set! Op het oog boven je budget, maar daar moet je toch wat vanaf kunnen lullen, zeker als je ze tegelijk koopt. Moet met jouw budget nog wel een extra setje snaren in zitten ook ;)

jannest
21 april 2010, 21:08
Je snapt dat ik natuurlijk wel vind dat 'ie 'em goed moet A-B testen met een Gretsch of andere gitaar voordat 'ie uberhaupt iets koopt.

stel een blind test voor ;)

lodi
21 april 2010, 21:39
vox vt 30 even vergelijken met de cube 30, zelfde prijsklasse
anders mischien voor n' buizenamp gaan, vb peavey,classic of deltablues 30 of fender blues deluxe, iets duurder welteverstaan.

Pickel
21 april 2010, 22:07
Dan ook maar even mijn eigen versterker noemen: (Prijswinnaar in America)
Peavey Vypyr 15 of 30
Uitgebreider dan de VOX VT en de Cube...
Heeft ook nog eens 5(!) jaar garantie.
Kost ong. 200 euro.

Fireburst
21 april 2010, 22:07
Vreemd, niemand heeft precies al gevraagd naar je muzikale smaak ?
Misschien ben je wel een metalfan of zo, dan zou je waarschijnlijk beter een andere gitaar kiezen. Dat hoeft dan niet per sé een Ibanez, Jackson,... te zijn maar beter geen hollowbody, denk ik.

De Cube30 is overigens best OK voor z'n geld, maar dat zullen de Vox etc ook wel zijn. Ik vind de delay bv beter dan die van m'n los pedaaltje (DL10).

Succes met je zoektocht.

hezz
21 april 2010, 22:33
Vreemd, niemand heeft precies al gevraagd naar je muzikale smaak ?
Misschien ben je wel een metalfan of zo, dan zou je waarschijnlijk beter een andere gitaar kiezen. Dat hoeft dan niet per sé een Ibanez, Jackson,... te zijn maar beter geen hollowbody, denk ik.

Staat op de eerste pagina ;)

frisian
21 april 2010, 23:04
Zijn wat mensen die reageren op mijn budget, zou te hoog zijn, heb ervoor gespaard en ik koop liever direct iets goed, natuurlijk ga ik ook nog testen, maar als je betrekkelijk nieuw in de gitaar wereld komt is de keus enorm en je kennis niet hoog genoeg om door zelf allemaal gitaren te testen tot een keuze te komen, daarom heb ik geprobeerd via info de vele mogelijkheden voor me zelf terug te brengen, ook de mening van ervaren gitaristen via dit forum helpen daarbij.

jannest
21 april 2010, 23:44
Zijn wat mensen die reageren op mijn budget, zou te hoog zijn, heb ervoor gespaard en ik koop liever direct iets goed, natuurlijk ga ik ook nog testen, maar als je betrekkelijk nieuw in de gitaar wereld komt is de keus enorm en je kennis niet hoog genoeg om door zelf allemaal gitaren te testen tot een keuze te komen, daarom heb ik geprobeerd via info de vele mogelijkheden voor me zelf terug te brengen, ook de mening van ervaren gitaristen via dit forum helpen daarbij.

juist omdat ik het vermoeden had dat je er hard voor gespaard hebt
zeg ik wacht ik nog ff met de aankoop van een "dure" gitaar
een Epiphone ES-335 bv is een prima gitaar +/- 300euro
neem de tijd om uit te vogelen wat voor een sound je wil ect en dan kun je als de tijd daar is met wat ervaring en extra kennis prima een "dure" gitaar kopen


maar je moet altijd doen wat joe happy maakt

Outline
22 april 2010, 05:18
Mag ik qua versterker ven een Superchamp inbrengen? Bevalt mij (en redelijk wat anderen) erg goed.

crapton
22 april 2010, 07:05
Duesenberg lijkt me een erg mooie gitaar. Ik vond zelf de 49er heel mooi, op punt gestaan die te kopen. Met een D-Caster heb je iets aparts en P-90's.

Versterker: zie sig hieronder. Mooi setje, past er goed bij. Duits & Duits, classic vibe, mooi gemaakt.

Johan91
22 april 2010, 18:07
juist omdat ik het vermoeden had dat je er hard voor gespaard hebt
zeg ik wacht ik nog ff met de aankoop van een "dure" gitaar
een Epiphone ES-335 bv is een prima gitaar +/- 300euro
neem de tijd om uit te vogelen wat voor een sound je wil ect en dan kun je als de tijd daar is met wat ervaring en extra kennis prima een "dure" gitaar kopen


maar je moet altijd doen wat joe happy maakt

Hij zal wel wat stijlvoorkeuren hebben, en kan dus best wel wat uitproberen in een gitaarwinkel ;)

Line6 heeft ook super amps! Heb zelf nu de spider 15 denk ik. Veelzijdig, en heerlijke sound. Soms klinkt mn stratje zelfs een beetje als een tele...

frisian
23 april 2010, 09:16
Bedankt voor de reacties, vwb een gitaar ben ik er denk ik wel uit, zal waarschijnlijk de duesenberg worden. Gelukkig zij er flink wat suggesties gedaan over welke versterkers goed zijn. Ga proberen daar nog een keus uit te maken. Nogmaals dank voor de reacties, het forum heeft wat mij betreft zijn nut bewezen

rijsberman
23 april 2010, 09:30
Soms klinkt mn stratje zelfs een beetje als een tele...

Lijkt me best k*t inderdaad. Heb je een strat, klinkt 'ie als een tele. Afknapper, zeg.

Rock Bottom
23 april 2010, 10:47
Hij zal wel wat stijlvoorkeuren hebben, en kan dus best wel wat uitproberen in een gitaarwinkel ;)

Line6 heeft ook super amps! Heb zelf nu de spider 15 denk ik. Veelzijdig, en heerlijke sound. Soms klinkt mn stratje zelfs een beetje als een tele...

Dus een strat is niet perse kut;)

Thyrif
26 april 2010, 14:26
Voor een leuk thuisverstekertje zou je eens kunnen kijken naar een Blackstar HT-5. De combo versie is 360 euro bij diverse winkels (de snaar in heerenveen oa).
Buizenversterkertje met twee kanalen, lekker simpel, wel enorm vet geluid. Zoek eens wat sound samples op youtube als dit:
http://www.youtube.com/watch?v=iyKVNGAL3tI

Een gitaar keuze is ook zeer persoonlijk. Waar ik zelf altijd tegen aan loop is de nek. Dat bepaalt voor mij een groot deel van het speelplezier. Hij moet goed in de hand liggen. Ik heb eens de hele gitaarwinkel doorgewerkt, 5 minuten per gitaar, unplugged, alleen om te kijken of de nek me bevalt. Daarnaast kun je dan goed horen of de gitaar degelijk gebouwd is. (een goed gebouwde gitaar klinkt unplugged ook gaaf) Jij moet je goed voelen als je je gitaar in je handen hebt, dan zijn de looks en sounds natuurlijk belangrijk, maar als jij het heerlijk vind om hem/haar vast te houden, zul je er veel meer plezier aan beleven.

DUS GA VOORAL VANALLES UITPROBEREN!!

En succes ermee ^^

Masod
26 april 2010, 14:43
amps voor 300 euro:
Line 6 spider 4 75 watt (zeer uitgebreid met mp3 plug om mee te spelen en looper, om jezelf de ondersteunen)(vergeet de tuner niet)

Peavey Vypyr ook heel uitgebreid.
75 watt maar dat kan je terug draaien als je thuis speelt.
22 amp modellen en nog vanalles erbij (vergeet de tuner niet)

Peavey Bandit, 5 soorten geluiden die allemaal top klinken,
Dat is gewoon een heel goede basis, en neit te ingewikkelt.

Vox vt50 Soort van buizen versterker (een of andere techiek is daarvoor gebruikt)
klinkt als een buizenversterker en ook vrij uitgebreid.

dat zijn wel een paar (Naar eigen zeggen) goede versterkers voor 300 euro

succes!:punk:

Exi
26 april 2010, 16:51
Ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar mag ik als versterker ook de Blackstar HT-5 aandragen?
Een dijk van een versterker op acceptabel geluidsniveau.:)

hezz
26 april 2010, 19:47
Ik krijg wel de impressie dat die Blackstar's vooral voor hi-gain gitaar-spel worden gebruikt? Heb er verder geen ervaringen mee maar een search op Youtube deed dat vermoeden opwekken.

Exi
26 april 2010, 19:50
Hij heeft ook een clean kanaal, maar als de TS uitsluitend clean en crunch gebruikt, dan is een Orange oid misschien wel een betere keuze inderdaad.
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=9zFvik2LPds) een video met crunch (strat) en hier (http://www.youtube.com/watch?v=1VX6AXXeQNM) clean. En als je Hindoe spreekt of whatever hier (http://www.youtube.com/watch?v=gAzE1cP-JXY) nog een clean clip.:seriousf: