PDA

View Full Version : welke pickups in mijn LP?



Masod
20 april 2010, 21:28
hoi allemaal, ik heb een Les Paul custom van een vrij onbekend merk: Curzon.

Hij speelt heel lekker en is volgens veel mensen die ik spreek een goede gitaar voor de prijs (275 euro).
Maar.... ik vind hem niet echt lekker klinken.
het zijn natuurlijk geen actieve pickups, maar hij klinkt me nu te warm en echt totaal niet helder genoeg.

Ik speel vooral rock/metal dus dan heb je die tone best wel nodig volgens mij.
Ik wil geen andere gitaar maar ik heb gehoord dat betere pickups het al verbeteren dus weten jullie misschien welke ik moet nemen?

gewoon voor metal dus:lp:

thanks in ieder geval!

Freakoutus
20 april 2010, 21:32
Ik heb in mijn zelfbouw een setje EMG zakk wylde's gedaan. Dan heb je iig wat je graag zou willen qua muzieksoort! Zijn ook heel simpel te installeren zonder solderen e.d.:rockon:

Chocola
20 april 2010, 22:07
Duur: EMG 85, 60, 81, 89, HZ, X-versies
Duur: Seymour Duncan Blackout (willekeurige versie van de velen) of high output seymour
El cheapo: GFS Powerrails of Crunchyrails.

Zo zijn er nog 5 miljoen geschikte pickups. Vergeet niet dat een EMG echt totaal anders klinkt vergeleken met een Blackout of Powerrail dus ga ze proberen voor je 200 euro (of een stuk minder) uit gaat geven voor pickups!

macwilliams
21 april 2010, 05:20
Wat voor amp heb je?

Iig, je kan niet fout gaan met blackouts. Voor hele mooie cleane partijen zijn ze minder briljant maar het kan wel.

Philippe
21 april 2010, 08:45
Ik heb in mijn zelfbouw een setje EMG zakk wylde's gedaan. Dan heb je iig wat je graag zou willen qua muzieksoort! Zijn ook heel simpel te installeren zonder solderen e.d.:rockon:

Bedoel je hiermee die quickconnect, of is alles al voorgesoldeerd (pickup, pots, batterij clip etc.) en hoef je in principe alleen de pickups erin te schroeven?
Toen ik 5 jaar geleden een EMG setje heb geïnstalleerd moest ik wel zelf solderen (hoewel deze al wel de quickconnect had).

Masod
21 april 2010, 12:08
naja kijk ik weet opzich niks van alle pickups af, alleen dat degene die er nu zitten passieve zijn en dat ik andere wil.

Het liefst niet enorm duur, ik dacht zelf aan ong 100 euro.
Clean hoeft het niet briljant te zijn, het is nu ook niet briljant.

iemand suggesties voor pickups rond de 100 euro?

Ik heb nu een VoX ad15vt-xl (crap amp) maar ik wil ook een nieuwe gaan kopen en ik twijfel tussen de peavey vypyr of de line 6 spider 4 75 watt

Chocola
21 april 2010, 12:31
naja kijk ik weet opzich niks van alle pickups af, alleen dat degene die er nu zitten passieve zijn en dat ik andere wil.

Het liefst niet enorm duur, ik dacht zelf aan ong 100 euro.
Clean hoeft het niet briljant te zijn, het is nu ook niet briljant.

iemand suggesties voor pickups rond de 100 euro?

Ik heb nu een VoX ad15vt-xl (crap amp) maar ik wil ook een nieuwe gaan kopen en ik twijfel tussen de peavey vypyr of de line 6 spider 4 75 watt


En als je echt cheap wil kun je naar GFS kijken, andere goedkopere merken of tweedehands.

nickofzo
21 april 2010, 12:50
dimarzio's overwegen?

Freakoutus
21 april 2010, 12:53
dat setje waar ik het over had was zonder voorsolderen e.d. gewoon quick connect dus. Alleen zijn ze iets te duur zijn voor Masod. Ik meende dat ze rond de 160 te verkrijgen zijn ongeveer. Hier zit alles dan wel bij wat je nodig hebt.

TimoSomers
21 april 2010, 13:12
dimarzio's overwegen?

+1

Dimarzio superdistortion (liefste serie 3) doen het geweldig lekker in LP's.

HaroldA
21 april 2010, 13:27
Pickups vervangen is gokwerk. Soms is het in 1 keer raak, maar heel vaak niet. Resultaten verschillen niet alleen met het merk/type van de pickup maar ook per gitaar (zelfs van hetzelfde merk/type!), versterker, perdaaltjes, instellingen, de gebruikte snaren, plectrum en speler!

Soms is het verhogen of verlagen van een pickup al voldoende om net die klank te bereiken die je graag wil en met het afstellen van de pole pieces kun je ook nog iets corrigeren.

Snaarhoogte wordt ook onderschat: een lage actie levert vaak ook een iets killere klank op omdat de snaar minder kan uitslaan.

En hier geldt natuurlijk ook: met een setje Zakk Wylde pickups ga je niet zoals de heer Wylde klinken.

Freakoutus
21 april 2010, 14:03
Hehe, het zal iig niet het geval zijn eenzelfde sound als een artiest te hebben, imo. Ging mij er omdat hij een rock/metal sound wil, wat met enorm veel pups te realiseren is natuurlijk. Mijn ervaring wilde ik hierbij alleen meedelen, niet dat je dan eventueel dezelfde sound kan realiseren als een artiest:ok:

HaroldA
21 april 2010, 14:06
Hehe, het zal iig niet het geval zijn eenzelfde sound als een artiest te hebben, imo. Ging mij er omdat hij een rock/metal sound wil, wat met enorm veel pups te realiseren is natuurlijk. Mijn ervaring wilde ik hierbij alleen meedelen, niet dat je dan eventueel dezelfde sound kan realiseren als een artiest:ok:

Het was ook meer een algemeen praatje...

Probeer "het grote pickup topic" anders ook eens?

Masod
22 april 2010, 08:42
die dimarzio super distortion heb op op verschillende filmpjes op youtube gehoord en die klonk wel goed.

ik heb hem ook met een line 6 spider 3 gehoord en zelf wil ik een spider 4 kopen dus volgens mij komt dat wel doen.

maar ik denk dat ik eerst maar gewoon mijn bridge pickup ga vervangen want die gebruik ik toch altijd.

lindstrom
22 april 2010, 09:45
+1

dimarzio superdistortion (liefste serie 3) doen het geweldig lekker in lp's.

+1 !! . . . . .