PDA

View Full Version : Tijd voor een 19" effect unit, maar welke?



tilma800
20 april 2010, 21:22
Hoi,

Ik ben sinds een maand of wat begonnen met een rack en dit is wat ik tot nog toe heb (helaas geen eigen foto's nog) ingebouwd in een 6HE kist:

- Samson power conditioner, 1 HE
- .....(toekomstig 1HE fx)
- H&K Access voorversterker, 2 HE
http://i41.tinypic.com/jrzg4o.jpg
- H&K 2x50W eindversterker (VS250), 2 HE
http://i41.tinypic.com/676tdu.jpg

De vervorming haal ik uit de voorversterker, dus het gaat mij vooral om de effecten tussen voor en eindversterker die je normaal dus in een fx-loop zou zetten.
De Acces heeft 2 switches, 1 pre-amp-bypass en 3 verschillende fx-loops, namelijk:
-fx A: Mono seriele loop (geschakeld op de return)
-fx B: Mono send, stereo return (geschakeld op de return)
-fx C: Stereo send, stereo return (geschakeld op de send, zodat je nog steeds effect hoort als er al geschakeld is)
Veel mogelijkheden dus. Volgens de gebruiksaanwijzing van de Access kan je een effect zo aansluiten dat je met een combinatie van fx A&B parrallel en serieel kunt schakelen. handig als ik ook tremolo e.d. wil gebruiken.

Welk 19" rack multi-fx apparaat raden jullie aan? De volgende heb ik al wat over gelezen:

MPX-1 ('duurdere klasse', al wat ouder apparaat)
G-Major 2 (goedkopere klasse, maar wel nieuwer, techniek staat niet stil)
In het manual (van begin jaren '90) staat de Alesis Quadraverb vermeld maar die is mij nog onbekender.

Hoe vergelijken deze zich met elkaar?
Of kan ik beter doorsparen/kijken naar iets anders?

Dennis

hole
21 april 2010, 08:45
Zo'n access is echt zooooo vet voor 80's rock.

En wat voor effecten heb je nodig?

tommus42
21 april 2010, 09:57
Ben zelf zeer tevreden met een G-sharp (budgetapparaat van TC electronic).
Het is geen multieffect, dwz je kunt maar 1 effect (plus evt galm) tegelijk gebruiken maar de kwaliteit is goed.
Die Quadraverb is volgens mij alleen geschikt als je een typische 80ies sound zoekt, dwz hij is eigenlijk heel slecht volgens mij.
Succes, leuke zoektocht!

peter_heijnen
21 april 2010, 10:29
De mpx1 is te gek! Naast de geweldige kwaliteit van de effecten ook omdat je kunt kiezen voor een analoog 'drysignal' pad en je dus geen ingewikkelde routings op je acces hoeft te programmeren voor paralel/serieel.

flaintlead
21 april 2010, 11:42
Het zal je vast nog wel door anderen worden aangeraden, maar de Rocktron Intellifex en Replifex zijn erg goede apparaten.
Hebben geen tone-suck (Interne mixer) en zijn erg betaalbaar. Effecten zijn echt van top kwaliteit.

Ben erg benieuwd naar de H&K access, hoe bevallen de geluiden je?

groeten

Liquid_Metal
21 april 2010, 12:03
Ik heb een G-Major 2 en die bevalt me heel goed. De opties zijn eigenlijjk te uitgebreid voor woorden (per effect dan, want de blokken staan wel vast, hoewel je verschillende routings (serieel, parallel) kan kiezen).
Ik heb daarnaast enkel een G-Major 1 gehad en die was ook goed, maar daar merkte ik wel tonesuck. Daarom heb ik versie 2, waarbij ik het niet opmerk.

LikCharmant
21 april 2010, 12:48
In mijn zoektocht naar het ultieme effect apparaat bleek de crux niet zozeer te liggen in de kwaliteit van de effecten, maar in aan- of liever afwezigheid van 'tone-suck', ofwel afname van je de kwaliteit van je toon. Veel apparaten - ook van merken die zogenaamd hoog staan aangeschreven - 'vreten' als het ware je toon op. Dit is vooral merkbaar in het laag tophoog (boventonen). Je kunt dit het beste merken als het apparaat (serieel) in de fx loop staat en alle effecten gebypassed zijn.

Fx-units waarbij ik dit probleem niet ben tegengekomen zijn o.a.:
- de Rocktron XPression
- de Damage Contol Glass Nexus
- de Axe FX

Rocktron geeft de mogelijkheid om een 'analog dry path' in te stellen, waarbij het droge signaal dus analoog blijft, en dus niet verkloot wordt door AD/DA conversie. Alleen het aandeel effect is hier digitaal, en wordt aan het eind van de keten weer bij het droge signaal gemixt.

De Glass Nexus heeft sublieme AD/DA converters, en ik heb bij dit apparaat geen enkele achteruitgang in het signaal kunnen ontdekken. Dit is overigens geen 19" apparaat, maar heeft verder wel de kenmerken van een multi-effect, inclusief aansturing d.m.v. midi

De Axe FX is natuurlijk een verhaal apart, omdat het versterker en effect-unit ineen is. Maar de kwaliteit ervan staat voor mij als een paal boven water.

hole
21 april 2010, 13:21
Ik gebruik de G-Major (v1) i.c.m. een Suhr Minimix2 tussen mijn pre-amp en poweramp. (Parallel dus) naar volle tevredenheid.

Voordeel: daar waar nodig ook serieel te schakelen

Jimi Hendrix
21 april 2010, 14:47
De mpx1 is te gek! Naast de geweldige kwaliteit van de effecten ook omdat je kunt kiezen voor een analoog 'drysignal' pad en je dus geen ingewikkelde routings op je acces hoeft te programmeren voor paralel/serieel.

is dat niet de MPX G2?

Althans, ik heb een mpx1 (niet in gitaarrig) en nooit gezien dat dat kon...

Vlak ook de G-force niet uit. Stuk beter en betrouwbaarder dan de Gmajor (ik had twee v1's, beide stukgegaan...., Gforce doet nu al een jaar of 4 wat ie moet doen). Ik gebruik 'm parallel.

peter_heijnen
21 april 2010, 15:00
De mpx1 is in feite de mpx g2 maar dan zonder het pre gain gedeelte.

Ook grappig btw, ik had al enkele jaren een g2 tot ik erachter kwam dat je daar een analoog dry path op kon kiezen! :)

speedmusic
21 april 2010, 18:06
Alesis (quadreverbGT=Quadraverb+ingebouwde pre) heb ik gehad, was er niet tevreden mee. Dit kwam met name omdat ik deze als pre-amp gebruikte de overdrives waren niet super. Destijds zat ik nog niet echt met andere geluidjes te pielen, gewoon recht toe recht aan betonpunk, dus hoe de efecten zijn, geen idee.

Maar ik zou gaan voor de intellifex tenminste budgetwise, veel waar voor je geld ze lijken ze 2de hands wel weg te geven zie ze tussen de €100,-- en €150,-- op marktplaats staan.

Henri H
21 april 2010, 18:31
....
Maar ik zou gaan voor de intellifex tenminste budgetwise, veel waar voor je geld ze lijken ze 2de hands wel weg te geven zie ze tussen de €100,-- en €150,-- op marktplaats staan.Damn, die dingen zijn echt geen drol meer waard. :(
Wel goeie processors. :soinnocent:

De intellifex heeft niet zo veel effecten als een Replifex of G-Major/G-Force, maar ze zijn wel van goeie (betere) kwaliteit.
Een Intellifex heeft alleen (zo uit m'n hoofd) Reverb, Delay, Chorus, Pitch shift.

speedmusic
21 april 2010, 19:21
en een Hush (noise reduction).
Dus aardig compleet

tilma800
21 april 2010, 21:14
Zo'n access is echt zooooo vet voor 80's rock.

En wat voor effecten heb je nodig?

Effecten die ik nodig heb zijn o.a.: reverb, (tape)echo/delay, chorus, tremolo, flanger. En het mag best stereo, aangezien de versterker dat ook is.


Ben zelf zeer tevreden met een G-sharp (budgetapparaat van TC electronic).
Het is geen multieffect, dwz je kunt maar 1 effect (plus evt galm) tegelijk gebruiken maar de kwaliteit is goed.
Die Quadraverb is volgens mij alleen geschikt als je een typische 80ies sound zoekt, dwz hij is eigenlijk heel slecht volgens mij.
Succes, leuke zoektocht!
Ik heb wel meerdere effecten tegelijk nodig, al is het maar een beetje reverb/delay met een ander effect.


De mpx1 is te gek! Naast de geweldige kwaliteit van de effecten ook omdat je kunt kiezen voor een analoog 'drysignal' pad en je dus geen ingewikkelde routings op je acces hoeft te programmeren voor paralel/serieel.


Ben erg benieuwd naar de H&K access, hoe bevallen de geluiden je?groeten

De Access bevalt goed. Erg veel geluiden uit te halen, maar ik gebruik er maar een paar. Voor mijn ervaring is er veel gain uit te halen. Dit gebruik ik als meer classic rock speler niet echt, maar de geluiden met wat minder gain en veel power doet de Access ook goed. Ik ben gewend m'n geluid te regelen met een volume-pedaal en dat werkt nog prima. Met het effect apparaat hoop ik wat meer van de mogelijkheden van de Access te gebruiken.


Ik heb een G-Major 2 en die bevalt me heel goed. De opties zijn eigenlijjk te uitgebreid voor woorden (per effect dan, want de blokken staan wel vast, hoewel je verschillende routings (serieel, parallel) kan kiezen).
Ik heb daarnaast enkel een G-Major 1 gehad en die was ook goed, maar daar merkte ik wel tonesuck. Daarom heb ik versie 2, waarbij ik het niet opmerk.


Ik gebruik de G-Major (v1) i.c.m. een Suhr Minimix2 tussen mijn pre-amp en poweramp. (Parallel dus) naar volle tevredenheid.

Voordeel: daar waar nodig ook serieel te schakelen

Dan zou ik nu ik de keus heb toch voor een V2 gaan. Een mixer heb ik met de Access niet nodig. Er is ook nog maar 1HE vrij en voller/zwaarder moet het niet worden.


Ik heb al aardig wat gelezen en wat ik er van begrepen heb is dat de MPX-1 en de G-Force niet zoveel voor elkaar onder doen, maar dat de MPX-1 iets meer karakter heeft in z'n reverbs. Wat dat betreft zou ik voor de MPX-1 kiezen. Maar Zoals ik al schreef, de techniek staat niet stil. Apparaten die je nu, bij wijze van spreken, bij een kratje pils krijgt kunnen meer en beter dan een vergelijkbaar apparaat dat 10 jaar terug duizenden Euro's koste. Kijk maar eens naar de prijs/kwaliteits-ontwikkelingen van TV's. Dat een MPX-1 en G-force mechanisch beter zijn dan de G-major-2 kan ik mij wel indenken, maar zijn ze ook nog steeds beter in de effecten en mogelijkheden?


De mpx1 is in feite de mpx g2 maar dan zonder het pre gain gedeelte.
Is dit zo? Welke zou ik het beste kiezen? De vervorming haal ik uit de versterker, dus tubescreamer emulatie e.d. heb ik niet nodig, zijn de andere effecten echt hetzelfde? Er zit toch wel behoorlijk prijsverschil tussen deze twee. Vooral als het floorboard er nog bij komt.


The MPX G2 contains a "Hall of Fame" assortment of guitar effects such as Chorus, Compressors, analog Distortions and Overdrives, tape-style Echoes, Flangers, vibey Phasers, Pitch Shifters, and vintage Wahs. A bypass button can defeat any of its 76 effects, which are broken into seven types. Six of the seven Gain effects are designed for use as stomp boxes in front of the guitar or amp, where they deliver the same sound as the classics that inspired their design. A "Feel" control for the Overdrive effect dials in the amount of sag associated with different batteries and power supplies. A fully featured, programmable recording Preamp dials in tones ranging from super-clean to high-gain. A built-in analog speaker simulator applies the finishing touches with 16 cabinet variations. The MPX G2 also offers a collection of vintage effects including: Octabuzz, Orange Phaser, Red Comp, Sweep Filter,Tremolo, UniVybe, and Wah (Type "C" or "V"), each faithful to the feel and sound of the original. Other essential effects include Auto Panner, Multi-voice Stereo Chorus, Detune, Diatonic Harmony, Mono and Stereo Flangers, Pitch Shifter, and Volume Pedal, as well as Rotary and other time-based modulation effects. There are also several Mono and Stereo delay effects: Auto Looper, Ducking Delay, ultra clean digital Delays, warm Echoes, and a JamMan® phrase looper. Delay times can be set with time values, or rhythmically with the Tap button. A special Feedback Insert allows other effects to be placed inside the delay feedback loop, a studio secret used to create some classic delay textures. A tone tool box allows users to polish and shape sounds. These tools include Mono and Stereo Parametric Equalizers (1,2,3, and 4-band), as well as a crossover and splitter. Classic Lexicon reverb is well represented with Plate, Gate, Hall, Chamber, and Ambience effects. Dedicated processing resources allocated to these reverbs guarantee their availability in any program no matter which other effects are loaded.


Effects
The MPX 1 has 56 Chorus, Delay, EQ, Modulation, Pitch, and Reverb effects. Each embodies the audio quality and control flexibility needed in a dedicated processor. Effects include: high-precision (32-bit) parametric EQ; rotary speaker cabinet simulator; high-quality 2-voice pitch shifter; delays and Echoes (Dual, Mono, and Stereo); Looper and Ducker; multi-voice stereo Autopanner, Chorus, Flangers, Phaser,Wah, and more.

Reverb
Lexicon’s renowned reverb algorithms are the foundation of the MPX 1: Ambience, Chamber, Hall, Gate, and Plate. All are true stereo with independent processing of left and right inputs. Thanks to its LexiChip® processor, loading a reverb into a program on the MPX 1 can be done regardless of which other effects are running.

Henri H
21 april 2010, 23:35
Ik heb de MPX-1 nooit gehad, maar ik heb wel begrepen dat die, bij het schakelen tussen patches even stilvalt.
Naar ik begrepen heb, heeft de G2 hier geen last van, maar nogmaals, ik weet niet of dat waar is.
Het bedieningsgemak van beide apparaten schijnt ook wat minder te zijn.

Een Replifex heeft hier geen/nauwelijks last van, en ik vind de effecten allemaal goed tot zeer bruikbaar.
Van de flanger weet ik het eigenlijk niet zo, die heb ik eigenlijk nooit gebruikt, maar de chorus, phaser, delay en ook de reverb, zijn behoorlijk goed, die laatste in iets mindere mate vind ik.

Edit: Een Replifex heeft ook nog goede rotary-sounds

Liquid_Metal
22 april 2010, 09:16
Lexicon doet altijd zo tof over de reverbs. Zouden die reverbs en delays echt zoveel beter zijn dan die van een G-Major of Replifex/Intellifex?
Ik heb geen ervaring met andere effecten, maar de instelbare parameters bij de G-Major (2) zijn echt fantastisch. Je kunt bij de 'verbs echt héél veel instellen.

Er zijn van Lexicon overigens ook de MXP-100 en 550 series. Zijn die veel slechter?

Henri H
22 april 2010, 09:32
Lexicon schijnt wel superieur te zijn wat reverbs betreft, heb er zelf geen ervaring mee.

Ik vind wel dat een G-Major (V1) betere reverbs heeft dan een Replifex.
De Intellifex is redelijk vergelijkbaar qua reverbs/delays met een G-Major heb ik het idee.

peter_heijnen
22 april 2010, 09:41
Is dit zo? Welke zou ik het beste kiezen? De vervorming haal ik uit de versterker, dus tubescreamer emulatie e.d. heb ik niet nodig, zijn de andere effecten echt hetzelfde? Er zit toch wel behoorlijk prijsverschil tussen deze twee. Vooral als het floorboard er nog bij komt.
Ja, in grote lijnen is dat zo. De g2 heeft meer fx door de dynamics (compressor), filters, en de stompbox emulaties. En vooral dat floorboard maakt het idd best duurder... ;)

En welke zou je dan moeten kiezen? Als je de keus wilt hebben om effecten vóór je preamp te kunnen zetten zonder verdere en ongewenste uitbreiding van je rack, dan kan de g2 best een oplossing zijn. Wel mag je dan alvast rekening houden met ev groundloops, maar zeker moet je ook alvast bedenken dat alleen de drives op de g2 analoog zijn. Maw, als je op de g2 in het pre gain gedeelte een drive programmeert, gaat je signaal niet door ad/da convertors. Echter, zogauw je daar eenieder ander effect -bijv compr of phaser- wilt programmeren, moet je signaal wél door de nodige convertors heen met daarbij de gebruikelijke -al dan niet hinderlijke- 'suck'.

Ik gebruikte de g2 icm een gt trio preamp die van zichzelf ook voldoende gain had, maar de ts emulatie van de g2 wist die trio toch wel heel erg mooi extra aan te duwen. Als ik het eeuwige gesjouw met dat spul toen niet zo zat was geweest, had ik het nooit weggedaan.

tilma800
22 april 2010, 21:26
Eens zien of er nog ergens een g2 te koop staat voor een schappelijke prijs. :P

morris
22 april 2010, 22:23
Er is bijzonder weinig wat ik niet heb gehad, lexicons, Eventides, TC, Kurzweil, Rocktron enz. Op één apparaat blijf ik echter terugkomen vanwege de enorm goede prijs/kwaliteitsverhouding en sound: TC GForce. Ik heb gisteren toevallig het 4e (!) exemplaar gekocht in mijn rack historie... Naar mijn mening is dit voor gitaristen de beste multiFX ooit gemaakt vanwege zijn bruikbaarheid en veelzijdigheid. Natuurlijk zijn de Lexicon delays/verbs beter, De eventide algo's sterker maar er is geen enkele unit die voor deze prijs zo'n goede allround prestatie neerzet.

Slechts mijn mening hoor!
Morris

Liquid_Metal
26 april 2010, 11:20
Er is bijzonder weinig wat ik niet heb gehad, lexicons, Eventides, TC, Kurzweil, Rocktron enz. Op één apparaat blijf ik echter terugkomen vanwege de enorm goede prijs/kwaliteitsverhouding en sound: TC GForce. Ik heb gisteren toevallig het 4e (!) exemplaar gekocht in mijn rack historie... Naar mijn mening is dit voor gitaristen de beste multiFX ooit gemaakt vanwege zijn bruikbaarheid en veelzijdigheid. Natuurlijk zijn de Lexicon delays/verbs beter, De eventide algo's sterker maar er is geen enkele unit die voor deze prijs zo'n goede allround prestatie neerzet.

Slechts mijn mening hoor!
Morris

Als de delays en reverbs van de G-Force het niet eens halen bij die van Lexicon, zou een Lexicon dan een verrijking zijn achter mijn G-Major?

peter_heijnen
26 april 2010, 12:49
...achter mijn G-Major?
Ik zou het 'ipv' doen. ;)

LordRiffenstein
26 april 2010, 13:11
Als de delays en reverbs van de G-Force het niet eens halen bij die van Lexicon, zou een Lexicon dan een verrijking zijn achter mijn G-Major?

Ben het met Morris eens, GForce is gewoon wat je moet hebben. De delays zijn een stuk beter dan de MPX1 (imho) en de reverbs moeten mits het nodige tweak-werk zeker niet onderdoen voor de de MPX1.

Enne, een AxeFX geen toonvreter?? Serieel vreet die echt wel aan je toon om van de 4CM nog maar te zwijgen.

Liquid_Metal
26 april 2010, 13:16
Ik zou het 'ipv' doen. ;)

Ja maar de andere effecten en parameters van de G-Major2 zijn voor mij helemaal prima. Delays en reverbs ook wel hoor, dus ik denk dat ik er helemaal niets bij ga kopen. Maar als de delays en verbs van Lexicon zoveel beter zouden zijn zou dat wel een optie zijn. ERBIJ dus!

tommus42
26 april 2010, 13:31
Tja, ik heb een MPX100 gehad, mooie galm, maar je hoort dat het Lexicon is!
Een vriend van me zei 'ïedereen heeft een Lexicon'. Vond ik wel iets inzitten.:strat:

peter_heijnen
26 april 2010, 16:57
Ja maar de andere effecten en parameters van de G-Major2 zijn voor mij helemaal prima. Delays en reverbs ook wel hoor, dus ik denk dat ik er helemaal niets bij ga kopen. Maar als de delays en verbs van Lexicon zoveel beter zouden zijn zou dat wel een optie zijn. ERBIJ dus!
Ok dan... :)

Btw volgens mijn herinnering zou je de twee line inputs van de mpx1/g2 ook moeten kunnen gebruiken als aux ins, dus om er een stereo signaal paralel bij te zetten, handig niet?

tommus42
26 april 2010, 18:48
Dat analoge dry-pad vind ik wel interessant.
Hoewel ik me niet stoor aan de tonesuck van de AD/DA converters van een G-sharp, is het toch jammer dat je nooit helemaal direct speelt (heb helaas geen parallelle effectlus). Kan evt de eindtrap onmeunig worden overstuurd via dat analoge pad. Mijn eindtrap heeft een mooie buizengebufferde ingang, die prima klinkt, dus dat zou best de moeite zijn.

Liquid_Metal
26 april 2010, 23:01
Dat klinkt inderdaad wel gaaf.

Reden dat ik interesse heb is eigenlijk gewoon een luxeprobleem: ik heb een unit teveel en straks dus 3 HE over. :soinnocent: