PDA

View Full Version : Vervangen/wisselen potmeters Fender Super Rever 1966



frander
20 april 2010, 21:19
Mijn volume potmeter van het vibratokanaal is waardeloos. Pas bij stand 3 begint de versterker lekker door te komen. Je hoort bij verdraaien dat ie niet meer jovel is. Ook de potmeter van de mid is slecht. Nu heb ik wat schema's op het net gezocht en zag dat bij de potmeter van de mid 10 K-A stond. Ik had namelijk bedacht om wat pots te wisselen vanuit het normal-kanaal, want die gebruik ik nooit. De pots van het volume kunnen zo uitgewisseld worden, als ik het schema goed begrijp. Er komt echter geen andere pot met waarde 10 K-A voor in het normal-kanaal... Deze zal ik dus moeten vervangen voor een nieuwe. Zijn dit standaard pots die gewoon in de reguliere electro zaak te koop zijn? Ik heb hier namelijk de ballen verstand van.

Vast bedankt!

fastfolkert
20 april 2010, 23:19
Kijk eens op http://sound.westhost.com/pots.htm#markings
Daarin staat dat de oude codering voor een lineaire potmeter "A" is. Aangenomen dat je 1966 Fender potmeters bevat die nog volgens de oude codering zijn gemarkeerd, moet je er volgens je schema dus een 10 kilo-Ohm lineare potmeter in stoppen. Let wel even op de diameter van het asje anders past je knop niet meer.

Overigens weet je het bij Fender nooit zeker: mijn Princeton heeft in de schema's een logaritmische volume potmeter (voor clean en drive kanaal), maar er zit een lineaire in. Dat merk je doordat hij op standje 2 al loeihard is, en boven standje 4 niet veel meer extra doet...

Meestal zet je voor volume er inderdaad een logaritmische (of audio taper) potmeter in. Daarmee kun je lekker regelen. Je regelt geleidelijk op tot ongeveer standje "12 uur" en daarboven neemt het volume fors toe.

Kortom: volgens je schema moet er een lineaire in, maar waarschijnlijk regelt een logaritmische beter.

Potmeters kun je kopen bij een electronica-onderdelen-zaak, maar makkelijker on-line zoals bij Conrad of Ebay.
Als je er echt de ballen verstand van hebt, zoals je aangeeft, kun je de amp welicht beter bij een handige eletronicus brengen; of bij een "echte" reparatuer voor dit soort apparatuur. Vervangen is niet moeilijk maar je moet wel weten wat je doet.

YMMV, FF

nico verduin
21 april 2010, 10:00
Frander,
Je hebt een pm.

PeeVee
21 april 2010, 11:27
Jammer dat je die oude pots moet vervangen (zijn de beste) maar als het niet meer goed werkt moet je toch wat. Tip: gebruik voor het mid een 25 of zelfs 50k potmeter zodat je een wat groter midbereik hebt. Met mid op 10 wordt er dan ahw minder midden weggegooid dan wanneer je een 10k pot gebruikt. Je kunt dan zowel je "oude standje" nog kiezen (iets lager dan voorheen) maar je kunt dan qua sound wat meer richting tweed crunch.

Mr.Jay
22 april 2010, 18:48
Het vervangen van een pot in een Bf vind ik eeuwig zonde (!) en zo goed als altijd onnodig.
Je kunt ze heel goed schoonmaken.
Denk eraan dat deze CTS/Stackpole pots ERRUG goed klinken. Slijten doen ze echt niet, komt alleen wat vuil naar binnen. Je kunt ze demonteren en goed schoonmaken, daarna weer smeren en in 99% van deze gevallen werkt ie dan wederom perfect.

Aca Ilic
22 april 2010, 21:59
Klopt Jay,

Frank, je kunt pot beter desolderen, en voorzichtig met luchtpistool ( als je die hebt) schoon blazen, en terug solderen. Zonde om oude pots meteen te vervangen.
grtz
Alex

frander
22 april 2010, 23:10
Ha, bedankt voor jullie reacties! Kijk die volume pot verwissel ik gewoon met die uit het normal-kanaal, want dat kanaal heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben het er wel mee eens dat ik die bf zo orgineel mogelijk wil houden. Die middle-pot kan ik idd beter 'reinigen'. Ik heb dit echter nooit eerder gedaan, maar ja, ik heb mezelf ook geleerd een motorblok te reviseren...dus... Alle info is welkom hahaha! Ga hier zaterdag aan beginnen, heb hem volgende week nodig. Liefst wil ik hem eens laten servicen.

Gr. Frank

PS. Leuk van je te horen Alex. Zag dat je binnenkort in Uden speelt.

nico verduin
23 april 2010, 07:21
De pot kun je desolderen. Daarna uit het chassis halen. Aan de voorkant zitten 4 lipjes die de achterkant vasthouden tegen de pot. Als je die voorzichtig open buigt, kun je bij de binnenkant van de potmeter.
Wat ook nog wel eens helpt (als je het nog kan krijgen) is om na reinigen, een mengsel te maken van vaseline+ PRF-99 en dat voorzichtig met een wattestaafje op de koolbaan te doen. Dat smeert en geleid.

Aca Ilic
23 april 2010, 07:40
Ha, bedankt voor jullie reacties! Kijk die volume pot verwissel ik gewoon met die uit het normal-kanaal, want dat kanaal heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben het er wel mee eens dat ik die bf zo orgineel mogelijk wil houden. Die middle-pot kan ik idd beter 'reinigen'. Ik heb dit echter nooit eerder gedaan, maar ja, ik heb mezelf ook geleerd een motorblok te reviseren...dus... Alle info is welkom hahaha! Ga hier zaterdag aan beginnen, heb hem volgende week nodig. Liefst wil ik hem eens laten servicen.

Gr. Frank

PS. Leuk van je te horen Alex. Zag dat je binnenkort in Uden speelt.


Heey Frank,

insgelijks jongen.We spelen idd zaterdag a.s. bij Razzoo dat effe offtopic.
Je zou ( wat Nico al sugereerde ) pot uit elkaar halen, wel voorzichtig met lipjes. Ik weet dat nieuwe pots van CTS buigen als slang bij wijze van spreken, ik neem aan dat vintage pots wat steviger zijn.
cheers
Alex

frander
27 april 2010, 20:08
Mannen, bedankt voor de info! Heb gisteren de pots gereinigd en hij klinkt weer top. Heb meteen een hoop foto's van de binnenkant gemaakt. Zet deze binnenkort ff op het forum, kijken wat er op aan te merken valt.

Gr. Frank

Mr.Jay
27 april 2010, 20:13
Fijn dat het gelukt is! Zie je wel weer, oud materiaal is het beste wat er is :-)
Vergt wat simpel onderhoud maar klinkt werelds.

Aca Ilic
27 april 2010, 20:13
:-)))) :-))))
keep up bluesin'bro

en natuurlijk proficiaat!!!!!!!!!!!!!

frander
28 april 2010, 21:50
En bluesen zal ze! Dat apparaat krijgt nooit meer iets anderse door haar speakers uitgebraakt. Leuk filmpje op bluesforum trouwens Alex :rockon::rockon::rockon:

Aca Ilic
28 april 2010, 23:15
En bluesen zal ze! Dat apparaat krijgt nooit meer iets anderse door haar speakers uitgebraakt. Leuk filmpje op bluesforum trouwens Alex :rockon::rockon::rockon:

Oe jee, heeft Harm weer wat gepost :-?

frander
28 april 2010, 23:38
Yep, The Sky is Crying! Ik niet hoor hahaha. Kon helaas niet komen...maar kom zeker eens langs.

Gr. Frank

Aca Ilic
28 april 2010, 23:45
no problemos amigo.....