PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: hoe stemmen? Snaar gesprongen?



Dancing Lobster
20 april 2010, 21:12
Hey,

ik heb zonet men eerste elektrische gitaar opgehaald. Het gaat (volgens mij) om een Farida FE3 (klik (http://www.faridaguitars.co.uk/farida_fe3.html)). Ik heb ze 2de hands gekocht van men nichtje.

Er is echter een hele tijd niet op gespeeld, dus toen ik thuis kwam ben ik ze eerst gaan stemmen... echter is het bijna onmogelijk dat ding te stemmen :dontgeti:
Ik gebruik een Korg GA-30 stemapparaatje... plugde de gitaar daarin en wou gaan stemmen, maar het metertje lijkt wel te flippen :'). Toen ik de dikste E snaar wou stemmen gaf ie een 2b snaar aan en dat soort dingen. Enfin, uiteindelijk toch erin geslaagd om een aantal snaren te stemmen... maar die leken ook bijna onmiddellijk weer te ontstemmen? :???:

Tevens heb ik al 1 snaar gebroken bij dat stemmen. Metertje gaf echt aan dat die snaar nog véél hoger moest. Dus ik maar draaien aan dat ding, maar ik voelde al dat ze veel te strak stond... en toen plots 'knak' natuurlijk. Ze is zo uiteen gerafeld aan de neck, niet aan de brug.

Nu vraag ik me af waar dit allemaal aan ligt... de gitaar is natuurlijk lang niet gebruikt, maar dit lijkt me echt niet normaal. Moeten er dringen nieuwe snaren op? Of ligt het aan de instelling van de knopjes (waarvoor dienen btw die tone knoppen?) ? Of heeft ze een afstelbeurt nodig?

Help aub! :D

puntdroad
20 april 2010, 21:20
Hoi.

het is moeilijk een gitaar "uit het niets" te stemmen met een stemapparaat.

Hij zal van alles aangeven maar je hebt een basistoon nodig waarvan je zeker weet dat hij goed is.

Ik probeer meestal via een liedje ofzo een lage E te krijgen.

Are you gonna go my way van Kravitz ofzo, of Whole lotta love van Zeppelin.
Of een A, oerend Hard van Normaal ofzo.

Als je die lage E dan ongeveer hebt, ga je met je stemkastje aan de slag. Ik neem aan dat je de volgende tonen wel weet, toch? E,A,D,G,B,E.

Succes!

Maleco
20 april 2010, 21:22
Ik zou er sowieso een nieuw setje snaren op leggen en misschien ook wel een afstelbeurt als je dit zelf niet (wilt) kunt.

De knopen, ook de tone, hebben invloed op het versterkte geluid dat de versterker ingaat. Als je een versterker hebt moet je maar eens gaan draaien aan al die dingen dan kom je er snel genoeg achter.

Als je vond dat de snaar al strak genoeg stond zat je waarschijnlijk een octaaf te hoog te stemmen, ik weet niet of je een beetje bekend bent met muziektheorie?

Een stemapparaat geeft meestal ook alleen de toonhoogte aan van de gespeelde snaar, niet de toonhoogte die de snaar moet hebben.

Dancing Lobster
20 april 2010, 21:22
Hoi.

het is moeilijk een gitaar "uit het niets" te stemmen met een stemapparaat.

Hij zal van alles aangeven maar je hebt een basistoon nodig waarvan je zeker weet dat hij goed is.

Ik probeer meestal via een liedje ofzo een lage E te krijgen.

Are you gonna go my way van Kravitz ofzo, of Whole lotta love van Zeppelin.
Of een A, oerend Hard van Normaal ofzo.

Als je die lage E dan ongeveer hebt, ga je met je stemkastje aan de slag. Ik neem aan dat je de volgende tonen wel weet, toch? E,A,D,G,B,E.

Succes!

Mja ik had die dikste snaar gestemd dacht ik, maar toen ik die even later weer aansloeg gaf dat metertje weer iets totaal anders aan?

sjaak1990
20 april 2010, 21:22
Nieuwe snaren, als die erop zitten zie je wel of je hem af moet stellen, succes.

Maleco
20 april 2010, 21:25
Staat de brug van de gitaar (het eind waar de snaren in zitten) plat op de body van de gitaar?

Dancing Lobster
20 april 2010, 21:25
Ik zou er sowieso een nieuw setje snaren op leggen en misschien ook wel een afstelbeurt als je dit zelf niet (wilt) kunt.

De knopen, ook de tone, hebben invloed op het versterkte geluid dat de versterker ingaat. Als je een versterker hebt moet je maar eens gaan draaien aan al die dingen dan kom je er snel genoeg achter.

Als je vond dat de snaar al strak genoeg stond zat je waarschijnlijk een octaaf te hoog te stemmen, ik weet niet of je een beetje bekend bent met muziektheorie?

Een stemapparaat geeft meestal ook alleen de toonhoogte aan van de gespeelde snaar, niet de toonhoogte die de snaar moet hebben.

Nee ik ben niet bekend met de muziektheorie.

Ik ga morgen sowieso een nieuw setje snaren halen, als ik er dan toch 1 gebroken heb leg ik er ineens nieuwe snaren op. De snaren van mijn akoestische gitaar heb ik zeer recent ook voor de eerste keer vervangen, en daar was het stemmen toch geen probleem. Gewoon draaien tot die de juiste snaar herkent en dan exact stemmen. Lijkt me dat dat morgen wel moet lukken dus? :)
Ik vroeg me vooral af of het nog andere redenen kan hebben dan oude snaren.

Dancing Lobster
20 april 2010, 21:27
Staat de brug van de gitaar (het eind waar de snaren in zitten) plat op de body van de gitaar?

Nee, die gaat op het einde (aan de onderkant van de gitaar) redelijk hard naar boven.

Maleco
20 april 2010, 21:30
Zoals puntdroad net zei moeten je snaren EADGBe gestemt staan,
de dikke E staat voor de dikste snaar, de dunne e voor de dunne.

Als je naar alle hele muzieknoten kijkt zie je:
ABCDEFGABC...
Hij gaat dus steeds overnieuw omdat alle A's en B's gelijk klinken, alleen de 1 een stap hoger. Wat jij dus waarschijnlijk had is dat je een octaaf (een rondje A-G) te hoog zat en dat kon de snaar niet aan.

Als ik jou was zou ik de gitaar even naar de muziekwinkel brengen voor een afstelbeurtje zodat je weet hoe een gitaar moet klinken, afstellen is best zelf te leren maar zonder vergelijkingsmateriaal word het wel moeilijker..

EDIT:
brug: ____/
gitaar:------

Zo bedoel je?
Bij de soort brug die jij hebt zou de brug plat op de body moeten liggen (voor zover ik kan zien)
door de gitaar aan de achterkant open te maken zie je de veren die de brug recht zouden moeten trekken,
waarschijnlijk moet je de veren verder de gitaar in schroeven of eventueel nog een extra veer erbij zetten.

Dancing Lobster
20 april 2010, 21:33
Zoals puntdroad net zei moeten je snaren EADGBe gestemt staan,
de dikke E staat voor de dikste snaar, de dunne e voor de dunne.

Als je naar alle hele muzieknoten kijkt zie je:
ABCDEFGABC...
Hij gaat dus steeds overnieuw omdat alle A's en B's gelijk klinken, alleen de 1 een stap hoger. Wat jij dus waarschijnlijk had is dat je een octaaf (een rondje A-G) te hoog zat en dat kon de snaar niet aan.

Als ik jou was zou ik de gitaar even naar de muziekwinkel brengen voor een afstelbeurtje zodat je weet hoe een gitaar moet klinken, afstellen is best zelf te leren maar zonder vergelijkingsmateriaal word het wel moeilijker..

Dus jij denkt dat ze niet goed is afgesteld? Zouden nieuwe snaren het probleem niet oplossen denk je? Want volgens mij liggen deze snaren er al meer dan een jaar op :p
En ik weet wel hoe het ongeveer moet klinken, heb nog een akoestische ook hé :)

Maleco
20 april 2010, 21:37
Ik weet niet hoelang de gitaar al stil heeft gestaan maar wie weet,
als je wilt kun je een nieuw setje snaren halen en die eropzetten.
Heb je dan nog problemen dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen :)

Dancing Lobster
20 april 2010, 21:42
Ik weet niet hoelang de gitaar al stil heeft gestaan maar wie weet,
als je wilt kun je een nieuw setje snaren halen en die eropzetten.
Heb je dan nog problemen dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.

Hmm ok :)

Ik heb even een foto met gemaakt van de brug met men gsm. Je kan duidelijk zien dat de brug nogal hard naar boven gaat.

http://i43.tinypic.com/987vrp.jpg

Dancing Lobster
20 april 2010, 22:31
Hmm ondertussen bevestiging gekregen dat de snaren er waarschijnlijk sinds het begin opliggen... en die gitaar is 2 jaar oud :'). Tevens is er sinds september niet meer op gespeeld. Dus, die snaren zijn dringen aan vervanging toe lijkt me :p

hezz
21 april 2010, 00:03
Ja, en je moet aan de achterkant de veren wat strakker spannen (door de schroeven van de haak-bevestiging verder de body in te schroeven). Want je blijft zo eindeloos stemmen als de brug steeds verder omhoog gaat staan, de spanning wordt steeds groter dus de brug gaat hoger staan, waardoor je snaren weer omlaag ontstemmen.

Ik heb in mijn Strat 5 veren aangehangen en die ook nog eens onder spanning, de brug blijft dus in principe straks op de body. Hierdoor heb je echt veel minder problemen met stemmen en ontstemmen. Maar mijn gebruik van de tremelo is dan ook maar subtiel.

Dancing Lobster
21 april 2010, 00:52
Ja, en je moet aan de achterkant de veren wat strakker spannen (door de schroeven van de haak-bevestiging verder de body in te schroeven). Want je blijft zo eindeloos stemmen als de brug steeds verder omhoog gaat staan, de spanning wordt steeds groter dus de brug gaat hoger staan, waardoor je snaren weer omlaag ontstemmen.

Ik heb in mijn Strat 5 veren aangehangen en die ook nog eens onder spanning, de brug blijft dus in principe straks op de body. Hierdoor heb je echt veel minder problemen met stemmen en ontstemmen. Maar mijn gebruik van de tremelo is dan ook maar subtiel.

Is dat iets wat ik makkelijk zelf kan doen, of laat ik dat beter over aan een 'professional'?

Olorin
21 april 2010, 08:03
Aande achterkant zit nog een afdekplaat. Deze kun je zonder problemen eraf halen.
Dan kijken hoeveel veren er in zitten.

Als er veren bij kunnen dan kun je daar zonder problemen veren bijzetten.
Je kunt ook de schroeven (waarmee de veren op spanning staan) voorzichtig iets vaster draaien.

Snaren er op en stemmen, komt de brug nog steeds omhoog, dan de schroeven nog een tikje aandraaien. Dit zo verder tot dat de brug plat blijft liggen en je snaren gestemd zijn.

Dit kan je in principe zelf.

Maar als je 100% zeker wilt zijn is het misschien verstandig om je gitaar door een expert af te laten stellen dan heb je meteen de brug de actie de intonatie goed staan.

oigun
21 april 2010, 08:17
Als je, je akoestische gitaar wel kan stemmen. kan je eerst alle snaren vergelijken met de akoestische tot ze allemaal ongeveer gelijk klinken met je elektrische en dan pas het stem apparaat gebruiken.

Dancing Lobster
21 april 2010, 09:39
Aande achterkant zit nog een afdekplaat. Deze kun je zonder problemen eraf halen.
Dan kijken hoeveel veren er in zitten.

Als er veren bij kunnen dan kun je daar zonder problemen veren bijzetten.
Je kunt ook de schroeven (waarmee de veren op spanning staan) voorzichtig iets vaster draaien.

Snaren er op en stemmen, komt de brug nog steeds omhoog, dan de schroeven nog een tikje aandraaien. Dit zo verder tot dat de brug plat blijft liggen en je snaren gestemd zijn.

Dit kan je in principe zelf.

Maar als je 100% zeker wilt zijn is het misschien verstandig om je gitaar door een expert af te laten stellen dan heb je meteen de brug de actie de intonatie goed staan.

Dankje voor de uitleg!
Ik ga zo meteen maar even langs een gitaarwinkel in de buurt, even om advies vragen daar, en kijken wat het zou kosten om ze binnen te brengen :)

Dancing Lobster
21 april 2010, 15:54
Ik heb daarnet de gitaar toch maar even binnen gedaan, er liggen nu nieuwe snaren op, ze is gestemd, klinkt als nieuw en de brug staat weer recht :ok:

Eindelijk speelklaar dus, bedankt voor jullie hulp :D

hezz
21 april 2010, 17:07
Ik hoop niet dat je er veel voor betaald hebt om het allemaal te laten doen... had je écht makkelijk zelf kunnen doen hoor ;)

Dancing Lobster
21 april 2010, 17:09
Ik hoop niet dat je er veel voor betaald hebt om het allemaal te laten doen... had je écht makkelijk zelf kunnen doen hoor ;)

6 euro voor het setje snaren, that's it :p

hezz
21 april 2010, 17:23
Gelukkig maar, in ieder geval goed dat 'ie nu weer speelbaar is!

Dancing Lobster
21 april 2010, 17:27
Jup I'm a happy man now :D :p