PDA

View Full Version : Het "grote" pickups topic



Pagina's : [1] 2 3 4

allochthomas
20 april 2010, 19:32
Verbazingwekkend dat er nog geen centraal topic is voor vragen over pickups. Er is wel een topic voor GFS pickups maar voor de rest niet. Vaak zie je dat er een nieuw topic wordt aangemaakt voor een pickup of dat het ergens in een ander topic gesteld wordt. Niet handig aangezien dat alle info over het gehele forum verspreid staat. Vandaar dat het me een slim plan leek om een centraal topic aan te maken waar mensen hun ervaring kunnen delen met verschillende pickups in hun gitaren. Probeer als je een pickup aanraad ook even te vermelde in wat voor een gitaar hij zit(body wood, neck etc) dit kan erg helpen als je op zoek bent naar een bepaalde pickup die bij jouw past.

Om zelf even af te trappen:
Zelf heb ik een dimarzio tone zone(fullsized) in de brug van mijn hw1 strat(maple neck, alder body). Ik heb zelf een hele tijd gewerkt met een seymour duncan JB maar die vond ik te schel klinken zeker in combinatie met een strat. Wat voor mij belangrijk was dat de pickup de bottom end moest boosten en het hoog van de strat wat af te vlakken. Verder moest hij gewoon erg strak klinken met een flinke hoeveelheid gain. Clean maakte mij niet zo veel uit aangezien in vaak toch overschakel naar mijn singlecoils daarvoor. De tone zone is erg dominant in de midden en lage frequenties en de hoge frequenties zijn wat verminderd, iets wat naar mijn mening erg goed werkt met een helder instrument als een strat. Ik was op zoek naar een pickup met een hoge output die de bottom end van mijn strat kon versterker en dat heeft de tone zone zeker gedaan. Ik was ook erg verbaasd over hoe goed hij klonk clean. Zoals ik al vermelde was dat geen must, maar in coil tap mode of fullsized icm mijn middle pickup klinkt het erg lekker.

Kortom: de tone zone is een heerlijke pickup als je op zoek bent naar een high output pickup om de bottom end van je schelle gitaar te boosten. Ik moet er wel bij zeggen dat het een redelijk modern klinkende pickup is, dus als je op zoek bent naar iets om ac/dc mee te spelen dan is het misschien niet echt de pickup voor jouw.

Linkje van Kakihara waar je allerlei sounds clipjes kan opzoeken en kan zie wat voor een gear er is gebruik, erg handig als je dingen wilt vergelijken of gewoon nieuwsgierig bent: http://www.netmusicians.org

bass blom
20 april 2010, 19:42
ja, pups houden de meute bezig :D

ik kwam vandaag een redelijke shootout tegen:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=950856&content=music

zit nog steeds met de vinger aan de trigger voor een set bare knuckles mississippi queens..

nickofzo
20 april 2010, 20:45
http://www.kleinkind.be/bronmateriaal%20kinderziektes/Pickup.jpg


edit: sorry ik poste deze reactie zodat ie niet meer gepost hoeft te worden (ofzoiets)

Sanderltd
20 april 2010, 20:52
Dat treft, ik wilde één dezer dagen nog een topic openen met een vraag over een paar pickups. :) Bij deze dus ook meteen eventjes mijn vraag hier stellen.

Ik heb tot nu toe vooral modernere metal en rock gespeeld, maar wil dus mijn horizonten wat verruimen en een wat meer allround-gitaar samenstellen.
Ik heb op Marktplaats een oude Squier Strat uit eind jaren '80 op de kop weten te tikken, maar hier moet nog een setje pickups in.
Wat betreft de configuratie kan er nog alles gebeuren; de slagplaat kan perfect uitgebreid of aangepast worden. (HSH, HH, HSS, HS, H,)

Qua sound ben ik op zoek naar iets dat voornamelijk in de oudere (hair)metal past, maar eveneens een beetje vintage blijft klinken om wat bluesy dingetjes te spelen of wat meer clean te gaan.
Ik lees hierboven dat een JB wellicht al wegvalt aangezien ik ook nog meteen naar een superschelle PU op zoek ben.
Heeft iemand dus suggesties voor een eerder vintage klinkende pickup die met wat gain goed uit de voeten kan?

Ik was aan het denken aan een SD Custom Custom of een Custom 5. Iemand daar ervaringen mee?

Mitch
20 april 2010, 20:53
Vanaf post drie alweer off topic, heel geestig.

Anyway, mijn ervaringen met pickups komen er eigenlijk op neer dat het net zo is als met alle andere gear: de goedkope troep is ook troep (al zal de hier ruim vertegenwoordigde GFS politie daar ongetwijfeld anders over denken), de iets duurdere merken zijn meestal beter en de nog iets duurdere... nog iets beter. Echter, meer naar boven wordt het logaritmisch. Tikkie beter, stuk duurder. Of je het er dan voor over hebt...
Maar hoe dan ook hangt het succes van een pickup, misschien meer dan van welke andere hardware of randapparatuur dan ook, sterk af van de kwaliteit van de gitaar zelf. Kutgitaar met goeie elementen: goeie kutsound. Maar omgekeerd klinkt een goede gitaar met erg slechte pickups ook nergens naar. Al komt ie combinatie minder snel voor.

Kakihara
20 april 2010, 21:15
Misschien dat een linkje naar Netmusicians.org (http://www.netmusicians.org/) wel op zijn plaats is. Gewoon een zoekopdrachtje ingeven en je krijgt doorgaans wel wat resultaten, waarmee je je een beeld kan vormen.

allochthomas
20 april 2010, 21:31
@ Sanderltd: ik moet er wel bij zeggen dat ik met veel plezier van halen mee gespeeld. Lekker crunchy en ideal voor dat soort werk. Je moet alleen wel rekening mee houden dat het gewoon een erg felle en schelle pickup is zeker in combinatie met een strat die al van nature vrij fel zijn.

@Kakihara: ik zal de link er bij zetten:ok:

Ik ben er zelf van overtuigd dat het eerst zaak is om een gitaar te kopen die lekker speelt en gewoon goed aanvoelt en klinkt onversterkt, vanaf daar kan je verder tweaken met de pickups.
Overgens kan ik voor een zacht prijsje aan de nieuwe dimarzio crunch lab komen. Ben erg benieuwd hoe die zal klinken in een strat, maar ik kan alleen dingen vinden over mensen die hem in mahonie en basswood body's hebben gezet.

bass blom
20 april 2010, 21:34
ik hoorde de tech van jeff beck gister vertellen dat jeff's favo strat een.. basswood body heeft.

vulvasonic
20 april 2010, 23:28
Herinneren we ons deze nog?
De Mighty Mite Motherbucker. Ik geloof dat Adje van den Berg in de begindagen van z'n carrière er eentje gebruikte. Hieronder een plaatje van de Motherbucker in een Hamer. Mighty Mite heeft later nog een element met dezelfde naam op de markt gebracht, maar dit is een ander geval die de afmetingen had (heeft?) van een gewone humbucker.

http://i201.photobucket.com/albums/aa100/fenderholder/cherrybig.jpg

http://elgitarrer.com/images/mina-klara/motherbucker.jpg

allochthomas
20 april 2010, 23:38
damn, wat een monster. ben benieuwd hoe zoiets nou klinkt

vulvasonic
20 april 2010, 23:51
damn, wat een monster. ben benieuwd hoe zoiets nou klinkt

Waarschijnlijk niet zo heel geweldig, want ik kon slechts drie foto's van het ding vinden via Google. En om eerlijk te zijn betwijfel ik of de elementen in de gitaren hierboven überhaupt wel de originele oude motherbuckers zijn. Ze zien er zelfs anders uit t.o.v. elkaar. Het element op het onderste plaatje lijkt meer op de echte motherbucker.

Sinner1980
20 april 2010, 23:53
pickups...blijft een lastig verhaal. Ik ga in ieder geval 2 van mn strats voorzien met Bare Knuckle pickups. Eentje met Irish tours en eentje met Mothers Milk...net een verse gitaar besteld en afgelopen vrijdag ook al een verse binnen gekregen dus nog ff sparen voor die pups:ok:

hardus
20 april 2010, 23:59
Ik heb deze week een Bare Knuckles BKP-90 in m'n Tokai LP Junior gezet.
Klinkt erg fijn. Maar ik heb geen andere P90's om te vergelijken...

HaroldA
21 april 2010, 00:03
Ik heb deze week een Bare Knuckles BKP-90 in m'n Tokai LP Junior gezet.
Klinkt erg fijn. Maar ik heb geen andere P90's om te vergelijken...

Ik heb de BKP-92 ter vervanging van een Seymour Duncan Hot Soapbar SP90-2 gekocht maar omdat P90's niet echt handelbaar zijn met redelijk wat gain in kleine ruimtes heb ik die weer vervangen door een DiMarzio Super Distortion in P90 formaat.

Overigens heb ik alleen maar goede ervaringen met Bare Knuckle Pickups. Tim is zeer behulpzaam en geeft zelf op de meest domme vragen netjes antwoord! ;)

allochthomas
21 april 2010, 00:28
Waarschijnlijk niet zo heel geweldig, want ik kon slechts drie foto's van het ding vinden via Google. En om eerlijk te zijn betwijfel ik of de elementen in de gitaren hierboven überhaupt wel de originele oude motherbuckers zijn. Ze zien er zelfs anders uit t.o.v. elkaar. Het element op het onderste plaatje lijkt meer op de echte motherbucker.
Ach, het ziet er in ieder geval cool uit. Kent armstrong maakt een variant met 4 poles. 2 stratsized humbuckers aan elkaar geplakt.

Ik zit echt te twijfelen of ik die dimarzio crunch lab moet kopen. 62 pleuro's is niet veel en ik wil hem altijd al eens proberen. Wel jammer dat hij zwart is en als het niks is zit ik met nog een pickup:seriousf:

Pepe
21 april 2010, 01:06
Herinneren we ons deze nog?
http://i201.photobucket.com/albums/aa100/fenderholder/cherrybig.jpg



Sentiment, zwak voor Hamer. Vooral de Phantom GT in Cameo.


http://i121.photobucket.com/albums/o237/trashy14/Guitars/85PhantomGT-1.jpg

Enniewee, Ik heb een kleine strat pickup obsessie. Oude Fenders, dure boetieken, handgewonden meesters... been there, done that. Ik heb nog een doos vol van die dingen liggen. De beste pickups, in mijn oren dan, komen van een Japanse Greco Super Real. Die dingen zitten nou op een oude strat... zo zie je maar weer, je kan er geen pijl op trekken.

rijsberman
21 april 2010, 01:06
Ik heb onlangs de stock pickups uit mijn MIJ strat vervangen door Leosounds Red House pickups. Handgemaakt in zuid Duitsland, scatterwound enzo.

Voor 100,= vroeg ik me af hoe groot het verschil zou zijn. Maar WTF!! Mijn mond viel open. Het was al een lekkere strat, erg resonant, ook akoestisch al goed (voor een strat) met helemaal geen slechts pups. Maar nu gaat 'ie nooit meer weg. Wat een verschil. Mijn leraar was ook onder de indruk.

Aanrader. Michael Pantleon van Leosounds is veel te goedkoop voor wat 'ie levert. Als 'ie 2x zo duur was, zou ik het nog steeds een prima prijs vinden.

Luke-wannabe
21 april 2010, 01:51
@ Mitch: Ik heb GFS hotrails in mijn Thinline Tele en dat zijn serieus lekkere pickups. Ik denk dat Joe Barden of Bill Lawrence nog even een stap omhoog is, maar voor the time being ben ik hier super content mee.



Ik heb zelf Tonerider Vintage Plus in mijn Japanse Custom Telecaster reissue zitten. Alder body en Maple/Rosewood op de neck.
Lekkere pickups. Echt twangin', poppin' and bitin'. Klinkt gewoon heel authentiek zoals een Tele moet klinken. Lekker beefy onderin en in het midden en een gezonde dosis hoog voor het betere Tele werk. Qua sound zijn ze niet heel bijzonder per sé. Gewoon goede Tele pickups voor als je gitaar een upgrade nodig heeft, maar je niet teveel aan de sound opzich wilt veranderen.

BamBuFan1
21 april 2010, 01:51
Ik heb onlangs de stock pickups uit mijn MIJ strat vervangen door Leosounds Red House pickups. Handgemaakt in zuid Duitsland, scatterwound enzo.

Voor 100,= vroeg ik me af hoe groot het verschil zou zijn. Maar WTF!! Mijn mond viel open. Het was al een lekkere strat, erg resonant, ook akoestisch al goed (voor een strat) met helemaal geen slechts pups. Maar nu gaat 'ie nooit meer weg. Wat een verschil. Mijn leraar was ook onder de indruk.

Aanrader. Michael Pantleon van Leosounds is veel te goedkoop voor wat 'ie levert. Als 'ie 2x zo duur was, zou ik het nog steeds een prima prijs vinden.

+1, ik heb voor minder dan €80(!) op ebay.de een tweedehands setje Leosounds Vintage Player Irish Tour gekocht voor in mijn Squier silver series. Ongelofelijk goede kwaliteit, ook voor de nieuwprijs! Daarnaast kun je bij je bestelling ook eventuele speciale wensen doorgeven (bv overwound, wel of geen reverse winding, scatterwound): hij wikkels de pickups normaal gesproken pas na de bestelling.
http://leosounds.de/

vulvasonic
21 april 2010, 02:24
Ik zou nog steeds een van mijn strats willen voorzien van een Sustainiac element. Ik heb al een kandidaat, nu nog wat geld... :chicken:

http://jimosity.tzo.com/gear/guitars/ibanez/RG520%20CUSTOM/P1010001.jpg

http://www.sustainiac.com

Olorin
21 april 2010, 10:03
Ik maak gebruik van een SD SH-1 '59 Zebra.
Veel hoog/scherp voor mijn doeleinden (solo's) perfect geluid.
Split is dan weer perfect voor gain.

EMG's staan op de nominatie om in een andere gitaar te stoppen, welke ?? Aai doont noow :dontgeti: (yet)

Kakihara
21 april 2010, 11:40
@ Mitch: Ik heb GFS hotrails in mijn Thinline Tele en dat zijn serieus lekkere pickups. Ik denk dat Joe Barden of Bill Lawrence nog even een stap omhoog is, maar voor the time being ben ik hier super content mee.


Bill Lawrence is niet veel duurder dan GFS hoor : prijzen varieren van $40 voor een (ruisvrije) tele of stratpickup, over $57 voor een setje (Keystone, niet ruisvrij) telepickups en $75 voor stratpickups, tot $60 per "duurste" humbucker, iets duurder dan GFS, maar nog altijd beduidend goedkoper dan de massafabrikanten en andere 'boutique' pickupmerken.
Wilde Pickups zoals ze tegenwoordig heten, zijn niet voor de "luie" gitarist: i.e. je mag er niet van verwachten dat ze plug'n play zijn, eenmaal gesoldeerd moet je spelen met de hoogte van de pickups, pickups van Bill zijn daar erg gevoelig voor, de minste verandering levert een ander geluid op. En wellicht ga je ook de eq van je versterker moeten aanpassen, wat hoog wegdraaien.

allochthomas
21 april 2010, 18:21
Vandaag een 2dehands dimarzio crunchlab gescoord. Hopelijk dit weekend installeren en een stukje over schrijven. Zit echt al een hele tijd met die pickup in gedacht.

superken_nl
21 april 2010, 19:13
Ik was aan het denken aan een SD Custom Custom of een Custom 5. Iemand daar ervaringen mee?

Sander, ik heb een Custom 5 in een strat (alder body). klinkt echt waanzinnig. Custom custom gehad, maar miste veel laag.

D3nnis
21 april 2010, 19:43
Overigens heb ik alleen maar goede ervaringen met Bare Knuckle Pickups. Tim is zeer behulpzaam en geeft zelf op de meest domme vragen netjes antwoord! ;)

Klopt, antwoord komt altijd netjes, en -nog belangrijker- de antwoorden zijn dan ook nuttig, anders heb je er nog niks aan.
Hij weet erg goed je geluidswensen te vertalen naar de pickup (combinatie) die je zoekt, en ze hebben ook nog custom opties!
Op 1 of andere manier vind ik de Bare Knuckle Pickups ook een "complexer" geluid hebben dan Seymour Duncan's ofzo, ik weet niet waarom, maar mij bevalt het wel, ik heb nu diverse pickups van Bare Knuckle in mijn bezit, en ze doen allemaal waar ik ze voor bedoeld heb!
Maar goedkoop zijn ze niet...

Scopperloit
21 april 2010, 19:51
Iemand hier toevallig ervaring met Q-Tuner elementen? Ik ben echt geinteresseerd in zo'n element voor mijn 7 snaar :crazyhappy:

allochthomas
21 april 2010, 19:54
Moet je Orpheo een bericht sturen, dus had ze volgens mij gebruikt in 1 van zijn gitaren.

Sanderltd
21 april 2010, 20:08
Sander, ik heb een Custom 5 in een strat (alder body). klinkt echt waanzinnig. Custom custom gehad, maar miste veel laag.

Aha, prachtig! :) Dan ga ik binnenkort eens op zoek naar zo'n custom 5.
De JB vind ik overigens ook geen slechte pickup. Maar ik heb hem nu in mijn ltd eclipse en in die volledig mahonie gitaar doet hij het erg goed. Maar ik vrees ook dat hij in een strat net ietsje te iel zal zijn naar mijn wensen.

Ibanez666
22 april 2010, 12:24
Mijn favoriete humbucker pickups zijn nog steeds de super 70ies van Ibanez

Daan_B
22 april 2010, 13:04
Mijne de Classic 57:lovelove:!

no 1 hops
22 april 2010, 14:48
heb nu verschillende modellen van Bill Lawrence en in mijn geval is dat een verslaving geworden.
voor een setje quack monsters zou je de strat keystone set kunnen nemen.
noisless de veelzijdige l280 en de wat vintager sound de l200.

l500 serie is niet alleen voor de scheur, BL werkt niet in Ohm maar in Henry's
de l500 begint bij C, R, L ,XL. (heb zelf een R en een XL)
waarbij de C de laagste H waarde heeft en voor de puristen van de cleane sound zoek je het in een setje lage H waarde

de oude, nieuwe L90 is een pracht humbucker met wat meer mid dan de L500.
het H verhaal geldt ook daar (zelf een L90 XL)

en voor de prijs van goedkope japanse prut krijg je bijna praktisch Amerikaans handwerk waar de bouwer heel dicht bij de productie zit.

wel een waarschuwing, bij bestellen moet je geduld hebben, maar dat geduld word wel beloont

telecastermaster
22 april 2010, 16:14
en voor de prijs van goedkope japanse prut krijg je bijna praktisch Amerikaans handwerk waar de bouwer heel dicht bij de productie zit.


Japanners maken geen prut.

no 1 hops
22 april 2010, 19:43
Japanners maken geen prut.kan natuurlijk ook zeggen Aziaten maken prut, en dan bedoelende al die pups die uit de goedkope squiers en consorten gehaald worden omdat ze 'blijkbaar' niet voldoen.

als je de werkomstandheden zou bekijken, de productie aantallen en dan de prijs.
dan zijn de BL pups een koopje in vergelijk daarmee en zeker in vergelijk met de grote namen zoals SD, Dimarzio etc.

als je er goed over nadenkt zou ik de bult met goedkope pickups per jaar wel eens willen zien die ergens in de laatjes liggen om nooit meer gebruikt te worden.
je zou je bijna afvragen of je niet beter de goedkope gitaren zonder pickups kunt verkopen als de meesten ze toch vervangen.
zonde van de grondstoffen

alles blijft natuurlijk een persoonlijke mening

allochthomas
24 april 2010, 20:19
Net met succes een dimarzio crunch lab in mijn strat gezet(ik moet echt eens iets gaan doen aan mijn sloppy wiring:soinnocent:). Eerste indruk: fucking heel wat klinkt dat strak. Echt bakken met output heeft dat ding zeg. Ik verbaas me er over hoe warm hij klinkt, was een beetje bang dat hij schel zou klinken maar in tegendeel. Zit wel te overwegen om hem op een blokje direct aan de body vast te zetten, want nu bungelt hij maar een beetje aan mn slagplaat. Beetje jammer dat mijn hoge E snaar is gesprongen doordat er soldeer op kwam en ik heb natuurlijk geen nieuwe:(

deftone82
3 mei 2010, 17:40
Geweldige topic!

Ik zit al bijna een half jaar te twijfelen over nieuwe pickups en ik kom er niet wijs uit. Ik zou graag die dingen allemaal in mijn eigen gitaar willen uitproberen, maar dat is voorlopig geen optie. De soundsamples op websites vind ik persoonlijk ook niet altijd goed, want thuis op jouw versterker, met jouw manier van aanslaan kan het plots heel anders klinken!

Eeniewee, misschien kan iemand mij hier gouden raad geven.
Ik heb een Gibson SG standaard (stock pups) en speel over een Mesa Mark IV combo.
Momenteel vind ik het geluid ok, maar niet meer dan dat! In het lead kanaal en brug pups, scheurt ie aardig. In het Channel II met middel pups, is het al wat meer zoeken en tweaken. Ik mis daar momenteel het 'hot' geluid, het zo vettige (meer organische) scheurtje à la ac/dc, slash, josh homme, lichtjes richting SRV. Iemand een idee welk geluid ik bedoel? Mooi

Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen de Seymour Duncan pearly gates, custom custom of '59 model.
De Alnico II pro werden mij al afgeraden omdat ze te warm en donker zijn.

Exi
3 mei 2010, 17:49
Misschien kun je er voor de gein eens P94's ingooien? Of anders Angus Young sig. pickups.

Pepe
3 mei 2010, 17:52
een vettig organisch geluid met scheurtjes?

Ik weet niet wat je daar precies onder verstaat maar ik denk dan meer richting vintage helder en dan overstuurd, dan krijg je zo'n crackling geluid -mits de oversturing helpt. Eerder in de germanium hoek dan in de smooth fet divisie.

Een hotte pickup met veel midden en dan een load of buizencompressie erover, dat werkt de andere kant op, je hebt dat holle mid en hoog nodig voor die attack.

Mr. Dynamite
3 mei 2010, 18:40
Ik zit een beetje met het zelfde, ik wil graag mijn epiphone sg upgraden.
Als eerste worden de elementen vervangen, maar ik zou niet weten welke :dontgeti:
Sound zou zoiets als AC/DC en Airbourne moeten worden.

rozh
3 mei 2010, 20:04
zo een? http://94.100.122.16/936350001-936400000/936395701-936395800/936395720_5_1VKx.jpeg
:D


kan iemand een wiring diagram posten voor een actieve pickup gecombineerd met een passieve? ik wil weten of ik t goed gedaan heb namelijk.(en de potmeters doen niet veel)

deftone82
3 mei 2010, 22:15
een vettig organisch geluid met scheurtjes?

Ik weet niet wat je daar precies onder verstaat maar ik denk dan meer richting vintage helder en dan overstuurd, dan krijg je zo'n crackling geluid -mits de oversturing helpt.

Aan de hand van de genoemde artiesten hoopte ik dat het toch duidelijk zou moeten zijn.



Eerder in de germanium hoek dan in de smooth fet divisie.

Een hotte pickup met veel midden en dan een load of buizencompressie erover, dat werkt de andere kant op, je hebt dat holle mid en hoog nodig voor die attack.

Hier weet ik dan weer niet wat je bedoelt..

Stratman70
3 mei 2010, 23:03
Ik vind het zo gaaf dat ik een supergaaf geluid (http://soundclick.com/share?songid=8535380) krijg uit een zwaar bekritiseerd ("te karakterloos") element.

Voor mij op de strat niks anders dan de Fender Lace Senseo elementen! :D

Gearjunkie
3 mei 2010, 23:35
Ik zit ook met een klein dilemma:
Een van mijn strats, elzen/rosewood heeft nu 3 singlecoils. hals en midden = SD alnico pro (aps2) en in de brug zit nu een custom (ssl5). Nu heb ik nog een fullsized Jeff Beck humbucker in de la liggen.
Ik speel rock/blues. Ik wil dat de harmonics de gitaar uit kunnen vliegen. Jeff Beck monteren of niet??

Tankman
4 mei 2010, 01:42
Net met succes een dimarzio crunch lab in mijn strat gezet(ik moet echt eens iets gaan doen aan mijn sloppy wiring:soinnocent:). Eerste indruk: fucking heel wat klinkt dat strak. Echt bakken met output heeft dat ding zeg. Ik verbaas me er over hoe warm hij klinkt, was een beetje bang dat hij schel zou klinken maar in tegendeel. Zit wel te overwegen om hem op een blokje direct aan de body vast te zetten, want nu bungelt hij maar een beetje aan mn slagplaat. Beetje jammer dat mijn hoge E snaar is gesprongen doordat er soldeer op kwam en ik heb natuurlijk geen nieuwe:(

Blij te horen dat hij bevalt! Toch een goede koop geweest. :ok:

Ik ben ook blij dat hij niet zo schel is. Dat is mijn grootste ergernis aan mijn sound op het moment. Vorige week even met Soundserice gebeld, die van mij komt als het goed is vrijdag of zaterdag binnen. Kan hij volgende week ingebouwd worden. Helaas moet ik dan wel 2 weken wachten voor ik hem goed bij de band kan testen. Maar ach...dan maar even op het werk mijn collega's pesten.

allochthomas
9 mei 2010, 18:13
Heb even een vraagje: hoe zorg je er voor dat je een humbucker die direct op de body gemount zit in hoogte kan verstellen? Ik wil namelijk de humbucker in de brug van mijn strat direct op de body gaan schroeven omdat ik het zat ben dat hij steeds los schiet of heen en weer bungelt maar ik heb geen flauw idee hoe zo's systeem werkt. Als de humbucker op de goeie hoogte zit heb ik zo'n 1-2 cm ruimte er onder momenteel. Extra blokje hout er onder zetten hem daarin vast schroeven of schuim/veertje en dan direct in de body vast zetten? Iemand tips?

@Tankman: hoe bevalt de crunchlab? Ik ben er onderhand verliefd op geworden.

Tankman
9 mei 2010, 21:31
@Tankman: hoe bevalt de crunchlab? Ik ben er onderhand verliefd op geworden.

Gisteren was ik weer aan het werk, hopend een pakje van soundservice tegen te komen, maar helaas. Dan zal het hopelijk dan in de loop van deze week moeten gebeuren, anders ga ik goed pissig worden. Ik kan je dus nog niet vertellen of hij bevat....:makeup:

allochthomas
9 mei 2010, 21:43
Bah, balen! Ik kan je garanderen dat het het wachten waard is!

Venlonaer
10 mei 2010, 10:22
Een SD Hot rails...is deze ongeveer geljkwaardig kwa sound aan de SD-Invader?

Als ik zo op de site kijk zou ik zeggen van wel, maar ik weet het eigenlijk niet echt...:chicken:

no 1 hops
10 mei 2010, 10:47
Heb even een vraagje: hoe zorg je er voor dat je een humbucker die direct op de body gemount zit in hoogte kan verstellen? Ik wil namelijk de humbucker in de brug van mijn strat direct op de body gaan schroeven omdat ik het zat ben dat hij steeds los schiet of heen en weer bungelt maar ik heb geen flauw idee hoe zo's systeem werkt. Als de humbucker op de goeie hoogte zit heb ik zo'n 1-2 cm ruimte er onder momenteel. Extra blokje hout er onder zetten hem daarin vast schroeven of schuim/veertje en dan direct in de body vast zetten? Iemand tips?

@Tankman: hoe bevalt de crunchlab? Ik ben er onderhand verliefd op geworden.als je hem letterlijk fullcontact wil maken zou ik een stuk hout nemen en dat onder de pup plaatsen.
word even passen en meten om de goede hoogte te krijgen.

HaroldA
10 mei 2010, 10:55
Een SD Hot rails...is deze ongeveer geljkwaardig kwa sound aan de SD-Invader?

De SD invader is zo ongeveer het lompste wat te krijgen valt in een passieve humbucker. Hot Rails ken ik niet...

Venlonaer
10 mei 2010, 11:43
De SD invader is zo ongeveer het lompste wat te krijgen valt in een passieve humbucker. Hot Rails ken ik niet...

Tja punkroch hea;)

allochthomas
15 mei 2010, 17:12
Vandaag met succes mijn crunchlab vast geschroefd op de body. stukje hardhout van 5MM was precies genoeg. Ik moet zeggen dat het verschil wel hoorbaar is.

rudolf
18 mei 2010, 12:16
Ik heb wat advies nodig.

Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar op m'n epi les paul custom. Mijn spel is flink verbeterd in die tijd. Ik merk nu dat als ik met de gain meer dan half open ga soleren dat ik allerlei ongewenste bijgeluiden krijg en dat het een beetje een brei wordt. Daarom draai ik altijd de gain maar een beetje terug. Maar ik wil juist die vette sound.

Dus nu ben ik eens aan het rondkijken voor nieuwe pickups, maar ik heb echt geen idee wat nu bij mijn muziekstijl past.

Ik hou van een lekker warme en volle toon. Niet zo'n iel, schel en scherp geluid. Clean is minder belangrijk als overdrive, maar wil daar niet te veel op inleveren. Bands waar ik veel nummers van speel:

Qotsa
TCV
Black Sabbath
AC/DC
Triggerfinger
RHCP
Neil Young
G'n'R
Staind
Wolfmother
Pearl Jam
Zo kan ik nog wel effe doorgaan :D

Wat misschien ook belangrijk is... ik speel in een bandje waar ik de enige gitarist ben dus ik speel zowel lead als slag.
Zou iemand mij eens een zetje in de goede richting kunnen geven.

Sinner1980
18 mei 2010, 17:16
Vorige week een setje Chevalier pickups besteld; de '67 set,eind vd week binnen,ik ben benieuwd;eindelijk die levenloze noiseless pickups uit mn rode stratje:strat:

rozh
18 mei 2010, 17:17
Ik heb wat advies nodig.

Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar op m'n epi les paul custom. Mijn spel is flink verbeterd in die tijd. Ik merk nu dat als ik met de gain meer dan half open ga soleren dat ik allerlei ongewenste bijgeluiden krijg en dat het een beetje een brei wordt. Daarom draai ik altijd de gain maar een beetje terug. Maar ik wil juist die vette sound.

Dus nu ben ik eens aan het rondkijken voor nieuwe pickups, maar ik heb echt geen idee wat nu bij mijn muziekstijl past.

Ik hou van een lekker warme en volle toon. Niet zo'n iel, schel en scherp geluid. Clean is minder belangrijk als overdrive, maar wil daar niet te veel op inleveren. Bands waar ik veel nummers van speel:

Qotsa
TCV
Black Sabbath
AC/DC
Triggerfinger
RHCP
Neil Young
G'n'R
Staind
Wolfmother
Pearl Jam
Zo kan ik nog wel effe doorgaan :D

Wat misschien ook belangrijk is... ik speel in een bandje waar ik de enige gitarist ben dus ik speel zowel lead als slag.
Zou iemand mij eens een zetje in de goede richting kunnen geven.
dit ruikt heel sterk naar een alnico 2 pro

Sanderltd
18 mei 2010, 21:01
Heeft er iemand ervaring met de Seymour duncan SH-11 (de "Custom Custom")? En hoe deze klinkt als je hem split?

En als bonusvraag; welke single coils zouden hierbij goed klinken als ik een beetje een vintage tone wil behouden?

Liquid_Metal
19 mei 2010, 00:29
Ik ben niet tevreden over de pickup in mijn Ibanez SAS36FM en na veel online vergelijken en het lezen van verschillende reviews, denk ik dat het tijd is om er een DiMarzio D Activator Bridge in te stoppen. Dit lijkt me een fijne pup in een gitaar met mahonie body/neck aangezien 'ie niet teveel nadruk legt op het laag (bovendien krijg je dat grotendeels wel uit de amp).
Helaas heeft deze gitaar 1 bucker en 2 singlecoils. ALS ik nu iets ga vervangen is dat alleen de humbucker, maar ik moet maar eens zien wat ik met de andere twee pups kan doen. DiMarzio heeft in ieder geval hele mooie buckers in single coil formaat.

Aan de andere kant ga ik binnenkort een sevenstring kopen en zal ik deze gitaar minder gaan gebruiken (bovendien gebruik ik nu vooral een PRS SE Custom 22). Dus misschien is het te nutteloos :p.

Maleco
19 mei 2010, 13:16
Jammer dat dat nutteloze wel altijd heel leuk is :)

Jorisvandaele
19 mei 2010, 14:13
Hah pickups, daar heb ik al wat geld ingepompt X-D. Deze heb ik al getest:

-airnorton in bridge en neck
-super distortion bridge
-evo 2 bridge
-tone zone bridge
-duncan 59 neck model
-duncan SH 5 bridge
(deze 2 duncans zitten in mahogany ibanez, mahogany + duncans = win)
-Blaze neck en Blaze bridge (in ibanez universe)
-Paf pro bridge en neck

allemaal getest in basswood ibanezkes
hier zijn wat speelclipjes, soms staat erbij welke pups ik gebruikt heb.

http://www.youtube.com/user/shreddingjoris

Niels1992
19 mei 2010, 14:21
Ik speel nu al een tijdje gitaar en nu zou ik nieuwe pickups in men LTD kh 202 willen.
Ik weet al welke namelijk de Dimarzio D Activator maar graag zou ik deze in het groen hebben. Nu is het probleem dat ik deze nergens vind.
Weet iemand waar ik ze kan vinden of bestellen.

Alvast bedankt

Tankman
7 juni 2010, 12:32
@Tankman: hoe bevalt de crunchlab? Ik ben er onderhand verliefd op geworden.

HIJ IS BINNEN! Weereens gebeld met Sound Service. Zebra hadden ze niet, maar zwart wel. Dan maar een zwarte nemen! Hij is nog niet ingebouwd. Hopelijk heeft mijn collega/techneut er morgen de tijd voor. Ik ben REUZE benieuwd hoe hij klink. Hij ziet er iig strak en ubergeil uit!:seriousf:

HaroldA
7 juni 2010, 12:34
Zijn er hier nog mensen met een mening over de oude Gibson Dirty Fingers? (van voor ze er 'Dirty Fingers' op het element zelf zetten)

Ik heb er 1 geruild tegen een 498T en twijfel nu of hij in de brug van m'n LP Std gaat of in m'n SG Std...

allochthomas
7 juni 2010, 13:50
HIJ IS BINNEN! Weereens gebeld met Sound Service. Zebra hadden ze niet, maar zwart wel. Dan maar een zwarte nemen! Hij is nog niet ingebouwd. Hopelijk heeft mijn collega/techneut er morgen de tijd voor. Ik ben REUZE benieuwd hoe hij klink. Hij ziet er iig strak en ubergeil uit!:seriousf:
Damn, dat zou eens tijd worden zeg:seriousf:. Ik kan je zeggen dat hij je niet teleur zal stellen:D

Tankman
10 juni 2010, 17:05
Damn, dat zou eens tijd worden zeg:seriousf:. Ik kan je zeggen dat hij je niet teleur zal stellen:D

Zo! Ik hem 'm! Hij is ingebouwd in mijn Peavey HP Special EX. Ik heb er meteen een coiltap op laten zetten. Zowel als humbucker en als single coil klinkt hij echt GEWELDIG! Ik ben weer helemaal verliefd op mijn peaveytje. Hij is inderdaad gebouwd om complexere akkoorden met high gain alsnog duidelijk te laten klinken en dat doet hij goed, maar zelfs riffjes op alleen mijn lage E klinken een stuk strakker en meer gedefinieerd. Iedere mogelijk rommelige brei in het laag die deze gitaar (en mijn andere gitaren ook) ooit had, is nu weg!

Binnenkort maar ook een Liquifire voor in de nek bestellen. Die ook op de coil tap doen. Echt KICKASS SHIT! Ik ben er ERG blij mee!!!:blast:

allochthomas
10 juni 2010, 17:33
De crunchlab met coiltap is idd erg goed. Ik heb zelf mijn 500k push/pull weer uit mijn strat gehaald en vervangen door de standaard 250k pot. Zelfs met de 250k pot blijft hij echt onwijs strak en gedefinieerd. Mocht er ooit een andere gitaar bij komen dan vervang ik meteen de pickups voor een crunchlab en liquifier(helaas dat ik de liquifier niet kan inbouwen in m'n strat zonder te frezen)

pupanus1
10 juni 2010, 17:44
Heb zelf een SD SH-2 Jazz in de nek en een SD SH-10 Full Shred in de brug van mijn ESP. Die is volledig van Mapple (zowel neck als body), de Jazz is echt lekker warm en romig en de Full Shred is van nature wat schel maar ik kan er toch wel dikke tone uit halen met de juiste amp. Eerst wilde ik de Full Shred weg doen maar ik ben er eigenlijk steeds meer gehecht aan geraakt. Je moet wat harder werken, maar hij kan echt wel erg vet klinken.

interessander
10 juni 2010, 18:02
Zijn er hier nog mensen met een mening over de oude Gibson Dirty Fingers? (van voor ze er 'Dirty Fingers' op het element zelf zetten)

Ik heb er 1 geruild tegen een 498T en twijfel nu of hij in de brug van m'n LP Std gaat of in m'n SG Std...

Ik heb alleen ervaring met de nieuwe in mijn Ibanez Iceman ter vervanging van een Dimarzio superdistortion (die de oorspronkelijke Ibanez V-2 ooit heeft vervangen) en dat bevalt erg goed. De Dimarzio had de neiging modderig te klinken vandaar dat ik op zoek was naar een vervanger.

De meningen zijn verdeeld over de gelijkenis tussen de oude en de nieuwe maar dit is mijn ervaring:

De DF in de Iceman heeft genoeg body maar is ook zeker fel en strak genoeg, een duidelijke verbetering tov de Super Distortion.
De Iceman is toch een flink stuk mahonie (wel bolt-on) maar klinkt zeker niet te donker of modderig.
De output is overigens wel erg hoog dus ik houd hem vrij laag onder de snaren.

De DF's zaten bij Gibson in allerlei gitaren, in 80ies V's en Explorers maar ook in de ES'en en RD's bijvoorbeeld, SG weet ik eigenlijk niet.
Ik zou eerst voor de LP gaan, het is zeker geen overkill in een wat zwaarder/donkerder klinkende gitaar.

HaroldA
10 juni 2010, 18:10
Ik zou eerst voor de LP gaan, het is zeker geen overkill in een wat zwaarder/donkerder klinkende gitaar.

Daar zit hij sinds gisteren ook in. Eerste indruk: :ok: Veel "opener" dan de Classic 57+.

Ik heb alleen met koptelefoon kunnen luisteren dus een echte review komt nog...

interessander
10 juni 2010, 18:19
Daar zit hij sinds gisteren ook in. Eerste indruk: :ok: Veel "opener" dan de Classic 57+.

Ik heb alleen met koptelefoon kunnen luisteren dus een echte review komt nog...

Da's mooi! Heb jij hem ook vrij laag staan of valt het wel mee met de output?

HaroldA
10 juni 2010, 18:24
Da's mooi! Heb jij hem ook vrij laag staan of valt het wel mee met de output?

Valt volgens mij reuze mee. Hij is overigens maar 8 Ohm, maar dat zegt niet echt iets over de output...

Als het goed is is het een 80's DF, misschien hadden die niet zoveel output?

Liquid_Metal
10 juni 2010, 18:29
Nou Tankman, hoe klinkt die Crunchlab? Da's voor mij ook een potentiele pup dus ik ben benieuwd. Kun je 'm nog ergens mee vergelijken?

Tankman
11 juni 2010, 00:38
Nou Tankman, hoe klinkt die Crunchlab? Da's voor mij ook een potentiele pup dus ik ben benieuwd. Kun je 'm nog ergens mee vergelijken?

Ik kan hem eerlijk gezegd nergens mee vergelijken. Ik vind het een vrij uniek ding. Nog nooit zoiets gehoord.

Als je een keihard beukende en gillende pickup zoekt, moet je niet de crunchlab hebben. De crunchlab is zeer geschikt voor het zware werk hoor, daar niet van, maar hij is meer gericht op clarity dan op beukend vermogen. Petrucci heeft hem ontworpen om complexe akkoorden met high gain alsnog goed en duidelijke te laten klinken. Dit doet hij ook echt goed. Alles sprint naar voren. Iedere kleine noot dat je toevoegt hoor je gewoon duidelijker.

Maar zelfs riffjes die ik op 1 snaar speel op mijn Lage Eb die klinken duidelijker. Wat normaal een brei van laag dreigt te worden blijft nu mooi helder en gedefinieerd en met de juiste versterker beukt hij alsnog keihard. Ik heb hem op een Peavey 6505+ 112 combo getest.

Ik zou je zeker aanraden om een coiltap op te installeren. (Je Schecter heeft hem al). Hij klinkt echt geweldig. En als bonus ziet hij er gewoon superstrak uit.

Meer kan ik er zo direct niet over vertellen. Ik ben iig zeer tevreden ermee, en ga zeker overwegen om dit elementje (en eventueel de Liquifire) ook in mijn Schecter te bouwen, maar de prioriteiten nu zijn ff mijn main setup compleet maken. De gitaar moet nog ff wat verder omgebouwd worden, de versterker komt eraan en ik moet nog uitzoeken wat ik eromheen nog nodig heb. Daarna gaan we weer met de Schecter aan de slag. Tot dan voldoet hij nog, howel ik dus wel die helderheid mis. Bij de Schecter wordt het ook al gauw een brei, en ik verwacht dat de crunchlab dit kan verhelpen, aangezien het bij de Peavey ook lukte.

MarkV
12 juni 2010, 19:49
Ik zoek nieuwe pickups voor mijn Tokai les Paul (goldtop). Beetje meer definitie dan standaard humbuckers, low output met een beetje vuigheid erin.

Iemand een goed idee? Bare knuckles, welk type?, misschien zelfs low output p90's in humbucker formaat?

MarkV
13 juni 2010, 21:59
Ik zoek nieuwe pickups voor mijn Tokai les Paul (goldtop). Beetje meer definitie dan standaard humbuckers, low output met een beetje vuigheid erin.

Iemand een goed idee? Bare knuckles, welk type?, misschien zelfs low output p90's in humbucker formaat?

Iemand? Ik zoek dus een pickup met wat meer hoog en presence, wat minder flubberig laag. Liefst een beetje op elkaar afgesteld, dus niet een te schelle brug en te donkere nek pickup.

Orpheo
13 juni 2010, 22:21
Iemand? Ik zoek dus een pickup met wat meer hoog en presence, wat minder flubberig laag. Liefst een beetje op elkaar afgesteld, dus niet een te schelle brug en te donkere nek pickup.

pff, veel keuze is er joh.

Ik denk dan eigenlijk aan een paar pickups.

Air norton-setje, dat is precies wat jij zou willen, maar de seth lover zou dat OOK kunnen doen (die heeft iets minder output, iets meer scheur, iets meer 'tele'). de bareknuckle 'mule' is ook tof, maar ik vind ze het geld niet waard.

maar het ALLERtofst?

de duncan custom en de duncan '59 hybriden. alnico2 bar in de hals, alnico5 in de brug. dat maakt het laag wat strakker, het hoog is zingend en het mid prikt lekker door. enorm dynamisch, soepel, en die harmonics (niet pinch harmonics, maar harmonics in het algemeen) zijn om val te kwijlen.

Als je meer info wilt, PM me maar (hoe je ze maakt, etc etc)

Blend
15 juni 2010, 21:48
Heb in m'n LC Thinline standaard elementen zitten (alnico's nog wat, Koreaanse zooi naar het schijnt). Wil graag nét wat meer power in het brugelement, net wat strakker zeg maar. Nu ook weer niet té strak, maar lekker de mid's en de bas goed in balans, en wat meer hoog. Een humbucker in sc vorm dan maar?

Voor de neck pick up wat meer bluesy. Ook op lagere volumes, maar niet te modderig.

Iemand een idee wat ik het beste aan kan schaffen? Of ben ik te algemeen in m'n eisen?

Kakihara
16 juni 2010, 12:46
Heb in m'n LC Thinline standaard elementen zitten (alnico's nog wat, Koreaanse zooi naar het schijnt). Wil graag nét wat meer power in het brugelement, net wat strakker zeg maar. Nu ook weer niet té strak, maar lekker de mid's en de bas goed in balans, en wat meer hoog. Een humbucker in sc vorm dan maar?

Voor de neck pick up wat meer bluesy. Ook op lagere volumes, maar niet te modderig.

Iemand een idee wat ik het beste aan kan schaffen? Of ben ik te algemeen in m'n eisen?

Misschien de Bill Lawrence L48 pickups ? : filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=ywZoNlbiFtw)

Orpheo
16 juni 2010, 19:53
Ik heb net voor de gein weer eens wat pickups gekocht voor hybrids, EN ik heb een paar hybrids gemaakt van wat ik nog had liggen.

de pickups:

Duncan JB/dimarzio bluesbucker hybrid met een alnico5 bar in de brug
Lekker rock 'n rolllll! beetje dik, niet TE, dynamisch, beetje pinnig en scherp, maar overall toch lekker rond en scheurend. bas: 6. mid: 8. hoog: 6. weerstand: ongeveer 14k.

duncan jb/jazz hybrid met alnico8.
ah wat een heerlijk, prachtig, dynamisch, helder, smooth, jazzy halspickup! god, ikhoud van alnico8. die smoothe santana tone, of die crunchy, dirty tone van bonamassa, of gary moore-lead, TE GEK. De jb geeft 'm een soort souplesse, en de jazz geeft 'm helderheid, precies wat je wilt als halspup.

Precies die pup (maar dan met een alnico5) Heb ik in de brug zitten. ongeveer even ho als de jb/bluesbucker hybrid, maar met meer hoog en mid. ik had eerst een a5 in de halspup-variant, maar die was ech HEEL helder en transparant, en kon niet goed genoeg de brugpup met een a5 bijbenen, vandaar de a8 erin.

Ik heb de patb2, stagmag, '59 BRUG en duncan custom gekocht. ik ga daar 4 hybrids mee maken; de patb2 en de stagmag (een met een a8, de ander met een ceramische magneet) en de 59 met de custom (a5 en ceramisch, of anders a5 en a2). gouden kapjes, als vanzelf. i kheb nog geen idee wat te verwachten, maar mislukken kan 't bij voorbaad al niet ;)

Blend
16 juni 2010, 20:14
Misschien de Bill Lawrence L48 pickups ? : filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=ywZoNlbiFtw)

Klinkt lekker ja! Maar ik heb een essenhouten Telecaster (tenminste, ik dacht dat het essen was) en dat klinkt volgens mij al sowieso vrij scherp. Nu houd ik echt van dat country geluidje, maar misschien wordt dit wel wat té erg?

Kakihara
16 juni 2010, 21:01
Klinkt lekker ja! Maar ik heb een essenhouten Telecaster (tenminste, ik dacht dat het essen was) en dat klinkt volgens mij al sowieso vrij scherp. Nu houd ik echt van dat country geluidje, maar misschien wordt dit wel wat té erg?

De gitaar in het filmpje is ook van essen dacht ik. En een thinline is sowieso toch al een pak minder scherp dan een solidbody, of niet ?

ThomasPF
17 juni 2010, 14:41
Hallo,

Deze vakantie begin ik aan mijn eerste zelfbouw. Het wordt een (linkshandig) Jaguar-model. Nu heb ik een vraagje over de pickups die ik zou willen gebruiken:

Als bridge zou ik een DiMarzio Super Distortion (single coil) willen gebruiken en voor de neck een gewone Fender Jaguar Neck Pickup (ook single). Goede combinatie of niet? Ik weet niet zo erg veel van pickups een voor ik ze koop, toch nog even rondvragen.

TijmenSarneel
18 juni 2010, 01:32
Ik kan nu voor 62,50 deze EMG elementen overkopen,

http://link.marktplaats.nl/328235310

Wil namelijk een LesPaul gaan bouwen.
Do's or don'ts of is dit goed te doen? Als ik dan 4 potmeters en die switch aanschaf, is dat dan goed in elkaar te brouwen?? En qua geluid?
ben nog niet helemaal ingeburgerd namelijk.

Nadeel; ik vind ze niet zo mooi. Heb je ook covers voor over EMG elementen?

Orpheo
18 juni 2010, 01:36
Ik kan nu voor 62,50 deze EMG elementen overkopen,

http://link.marktplaats.nl/328235310

Wil namelijk een LesPaul gaan bouwen.
Do's or don'ts of is dit goed te doen? Als ik dan 4 potmeters en die switch aanschaf, is dat dan goed in elkaar te brouwen?? En qua geluid?
ben nog niet helemaal ingeburgerd namelijk.

Nadeel; ik vind ze niet zo mooi. Heb je ook covers voor over EMG elementen?
de pots zijn nodig, omdat je anders impedantieverschillen krijgt, en dat trekt je amp niet lekker.

covers kan je er niet overheen zetten, omdat emg's daar te groot voor zijn. die hebben al de maat van een pickup+kap.

de switch is niet perse nodig, die kan je overnemen van je gitaar, dus de ouwe switch.

maar emg's, tja, ik vind ze zelf 3 keer niks, veel te kil, steriel, doods. blackouts vind ik beter, als 't actief moet. liever passief, omdat je veel meer kunt tweaken met je tone, maar goed, dat is smaak. in principe is er niks 'mis' met emg's.

rijsberman
18 juni 2010, 01:44
@orpheo: ligt ook aan de stijl die je speelt. Er zijn best veel metal gasten die erg blij zijn met EMG's. Een country speler zie ik nog niet blij worden van een EMG.

TijmenSarneel
18 juni 2010, 02:04
ok bedankt beiden,
Ik ben een beginner die in die termen nog hélemaal niet thuis is, maar wel direct elementen in de gitaar wil bouwen die overeenkomen met het geluid wat ik voor ogen heb.
Da's geen blues maar eerder de metal tot wat hardrock kant op.
Andere, betaalbare opties? Of is het wel wat

Orpheo
18 juni 2010, 02:07
@orpheo: ligt ook aan de stijl die je speelt. Er zijn best veel metal gasten die erg blij zijn met EMG's. Een country speler zie ik nog niet blij worden van een EMG.

oh, ik kan me juist goed voorstellen dat een countryspeler een emg singlecoil tof vind; heel helder, transparant, goede harmonics... in theorie is het te gek. in de praktijk... maar mee eens, tis smaak. maar ik zei ook dat ik 't niet tof vind ;)

TimS
18 juni 2010, 02:19
Ik kan nu voor 62,50 deze EMG elementen overkopen,

http://link.marktplaats.nl/328235310

Wil namelijk een LesPaul gaan bouwen.
Do's or don'ts of is dit goed te doen? Als ik dan 4 potmeters en die switch aanschaf, is dat dan goed in elkaar te brouwen?? En qua geluid?
ben nog niet helemaal ingeburgerd namelijk.

Nadeel; ik vind ze niet zo mooi. Heb je ook covers voor over EMG elementen?

Ga je nou eerst bieden en pas je afvragen of je ze wel nodig hebt als de verkoper akkoord gaat met je bod?

dml
18 juni 2010, 03:02
de pots zijn nodig, omdat je anders impedantieverschillen krijgt, en dat trekt je amp niet lekker.



Andere pots nodig bij passieve EMG's?? Daar kun je normale pots voor gebruiken (250K, 500K, 1M).

Orpheo
18 juni 2010, 12:17
Andere pots nodig bij passieve EMG's?? Daar kun je normale pots voor gebruiken (250K, 500K, 1M).

doh :P t valt me nu pas op dat ze passief zijn.
:makeup:

negeer mijn vorige posts maar ;)

G.G.
18 juni 2010, 12:36
Ga je nou eerst bieden en pas je afvragen of je ze wel nodig hebt als de verkoper akkoord gaat met je bod?

Door dit soort akties krijg ik een schurfthekel aan marktplaats en met mij vele anderen. De persoon die € 60 geboden heeft haakt af of vind ergens anders de elementen die hij wil hebben. TijmenSarneel besluit ze toch niet te willen en de verkoper is were terug bij af en kan opnieuw beginnen.

Als iedereen nou eens eerst kijkt of ie een product echt wil hebben, dan kijkt wat hij er max. voor over heeft en dan pas gaat bieden... dan wordt marktplaats een stuk leuker.

HaroldA
18 juni 2010, 12:42
Als iedereen nou eens eerst kijkt of ie een product echt wil hebben, dan kijkt wat hij er max. voor over heeft en dan pas gaat bieden... dan wordt marktplaats een stuk leuker.

Dat vind ik zo leuk/handig aan eBay: bieden = verplichte aanschaf als je wint. Bod intrekken kan niet(/amper) maar dan kun je je account wel opdoeken omdat niemand meer zaken met jou wil doen. Bij negatieve feedback geldt hetzelfde...

TijmenSarneel
18 juni 2010, 13:01
Jullie hebben wel gelijk, dat was niet zo slim van me. Een beetje een impuls omdat ik dacht dat dat sowieso goed was.
En juist na dat impuls moment had ik zoiets van; Kan dat uberhaupt wel, en wilde ik weten wat nu slim is. Dit in elk geval niet, dat begrijp ik, is een beetje de omgekeerde wereld, en dat doe ik normaal ook niet. Maargoed.

Andere vraag dan, want de zoekfunctie krijg ik continu dingen die de basis omzeilen en direct alle termen gebruiken. Hoe kan ik daar een beetje inkomen dat ik beter weet waar het over gaat qua elementen en potmeters. Een soort jip en janneke niveau start. Is daar een goed boek of site voor, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

G.G.
18 juni 2010, 14:17
Je zou eens kunnen kijken op www.seymourduncan.com (http://www.seymourduncan.com) en www.guitarelectronics.com (http://www.guitarelectronics.com) Daar is het nodige wel te vinden van schema's en uitleg. Met name SD hefet veel uitleg op de site over hoe alles werkt. Tis wel ff zoeken.

EDIT: Hier vind je een hoop antwoorden: http://www.seymourduncan.com/support/faq/frequently-asked/

ThomasPF
19 juni 2010, 17:17
Hallo,

Deze vakantie begin ik aan mijn eerste zelfbouw. Het wordt een (linkshandig) Jaguar-model. Nu heb ik een vraagje over de pickups die ik zou willen gebruiken:

Als bridge zou ik een DiMarzio Super Distortion (single coil) willen gebruiken en voor de neck een gewone Fender Jaguar Neck Pickup (ook single). Goede combinatie of niet? Ik weet niet zo erg veel van pickups een voor ik ze koop, toch nog even rondvragen.

Amokachi
21 juni 2010, 21:05
Hoe zijn hier de ervaringen met kinman pick ups?

Cageman
23 juni 2010, 14:42
Ik ben van plan nieuwe pickups in mijn blauwe telecaster te zetten (humbuckers)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2319357#post2319357

de rechter van de 2.

Ik ben op zoek naar een zeer volle gibson achtige high gain sound met redelijk veel laag, zodat mn geluid staat als een betonnen muur. Natuurlijk hangt het geluid ook af van de vorm van de gitaar en andere aspecten, maar wil in ieder geval uit de elementen dit geluid zoveel mogelijk zien te halen.

wie heeft er tips/aanraders voor bepaalde pickups waarmee ik dit geluid kan verkrijgen? :cheerup:

HaroldA
23 juni 2010, 14:50
wie heeft er tips/aanraders voor bepaalde pickups waarmee ik dit geluid kan verkrijgen? :cheerup:

DiMarzio Tone Zone/Air Norton setje?

Orpheo
23 juni 2010, 15:18
DiMarzio Tone Zone/Air Norton setje?

de air norton is helder hoor...

ik zou gaan voor tonezone in de brug en hals, of de superD in brug en hals, of tonezone in hals en superD in de brug.

of de x2n in de brug en superD in de hals :P

en als je echt een 'wall of sound' wilt, gewoon 2 motherbuckers, volledig in serie. 27.5k en 2 ceramische magneten. als dat geen power en punch oplevert (wat 't wel doet) weet ik 't ook niet meer.

Cageman
23 juni 2010, 16:44
bedankt voor de snelle reacties :)

die Tone Zone dingen lijken me idd een goede optie, nadat ik er even een en ander aan onderzoek naar heb gedaan. Ga ook nog wel verder zoeken, en dan die nemen die mij het meest aanstaan. Maar.. nog een vraagje, ik zie op thomann 2 verschillende tone zones staan; de TZ 155FBK en de TZ 155BC, ze zijn dezelfde grootte en ik zie weinig verschil behalve kleur. Zit daar nog verschil in verder? tnx alvast

rijsberman
23 juni 2010, 17:25
de air norton is helder hoor...

ik zou gaan voor tonezone in de brug en hals, of de superD in brug en hals, of tonezone in hals en superD in de brug.

of de x2n in de brug en superD in de hals :P

en als je echt een 'wall of sound' wilt, gewoon 2 motherbuckers, volledig in serie. 27.5k en 2 ceramische magneten. als dat geen power en punch oplevert (wat 't wel doet) weet ik 't ook niet meer.

Oh, hoge output == wall of sound. OK. Dat dat even duidelijk is.

Cageman
23 juni 2010, 18:06
Oh, hoge output == wall of sound. OK. Dat dat even duidelijk is.

wall of sound, of staan als een betonnen muur, staat voor mij voor high output idd, en overheersend laag ;) xD

Orpheo
23 juni 2010, 21:59
Ik paste alleen toe wat hij vroeg, interpreteren en antwoorden.

Ander verhaal. Als ik echt faal, ben ik niet de minste dat toe te geven. Ik had de patb2/stagmag hybrid femaakt, maar het klinkt nergens naar. Enorme verschillen in output met de snaren onderling, en t verschil tussen linker en rechterspoel is bij langena niet zo groot ala dat ik had gehoopt. De tone van de pups apart is beter. kortom, ik heb van 2 pups 2 hybrids gemaakt, en nu weer de 2 originele pups terug. Leuke vingeroefening zullen we maar zeggen..

Jasper.
6 juli 2010, 20:38
Ik ben niet meer zo erg tevreden over mijn EMG 81/85 setje in mijn ibanez. Niet mijn sound. Dus ik wil deze op marktplaats oid verkopen en daar andere pickups voor terugkopen. Nou heb ik ff wat rondgekeken en wil ik eigenlijk de Dimarzio superdistortion in de brug proberen. Wat voor neckpickup past daar bij?

En nog ff belangrijk nu op het moment: wat kan ik voor mijn EMG setje vragen? Zit nog 1 goede potmeter bij. Ik kan op marktplaats niet veel 2ehands van die setjes vinden dus kan zelf niet gemakkelijk een prijs bepalen.

Edit: Misschien ook wel handig om te weten, het gaat om een ibanez RG320, basswood body dus en maple neck met rosewood toets.

Jasper.
7 juli 2010, 14:26
En nog ff belangrijk nu op het moment: wat kan ik voor mijn EMG setje vragen? Zit nog 1 goede potmeter bij. Ik kan op marktplaats niet veel 2ehands van die setjes vinden dus kan zelf niet gemakkelijk een prijs bepalen.


Bump: Iemand? :???: 100 euro een eerlijke prijs?

interessander
7 juli 2010, 15:14
Prijs lijkt me prima, je kunt ze eventueel ook ter ruil aanbieden natuurlijk.

Maar wat bevalt je niet aan de EMG's en wat denk je te vinden in de superdistortion?
Ik kan je in ieder geval aanraden de 85 eens in de brugpositie te proberen, die vind ik daar (basswood Ibanez, maple neck en toets) een stuk beter dan een 81.

Jasper.
7 juli 2010, 15:30
Prijs lijkt me prima, je kunt ze eventueel ook ter ruil aanbieden natuurlijk.

Maar wat bevalt je niet aan de EMG's en wat denk je te vinden in de superdistortion?
Ik kan je in ieder geval aanraden de 85 eens in de brugpositie te proberen, die vind ik daar (basswood Ibanez, maple neck en toets) een stuk beter dan een 81.

Ach, ik weet niet. Ik heb nu een Seymour duncan JB-Jazz setje in mijn jackson en dat klinkt gewoon veel beter. Zit een lekkerdere rauwe scheur aan.
Hou niet zo van het karakter van dit element. Denk dat ik liever passief heb.

interessander
7 juli 2010, 16:47
Ik heb zelf ook passieve pickups in mijn andere gitaren maar voor mij was dit de beste keuze na verschillende elementen in de RG te hebben getest (super distortion, X2N, EMG 81, Evolution). Als het het quick connect systeem hebt kun je ze natuurlijk makkelijk een keer wisselen, de 85 is wat minder smooth en voller en vetter dan de 81.

Jasper.
7 juli 2010, 17:04
Ik heb zelf ook passieve pickups in mijn andere gitaren maar voor mij was dit de beste keuze na verschillende elementen in de RG te hebben getest (super distortion, X2N, EMG 81, Evolution). Als het het quick connect systeem hebt kun je ze natuurlijk makkelijk een keer wisselen, de 85 is wat minder smooth en voller en vetter dan de 81.

Nee, het is geen quick connect. Heb er net nog weer even op gespeeld. Voor stevig rythm akkoorden werk vind ik hem dan wel weer lekker maar met losse noten enzo is het het allemaal net niet. En het karakter past niet zo bij mij.

Met de EMG's is het alsof je naar een horrorfilm zit te kijken met een gefrustreerde seriemoordenaar die iedereen afslacht met zijn kettingzaag.
Met de jackson met JB is het alsof je in een actiefilm zit, op de vlucht voor de politie op je motor met 200 km/u. En de bestuurder erop grijnst omdat ie net weer veel te makkelijk de politie heeft afgeschudt.

dml
7 juli 2010, 17:23
Nou heb ik ff wat rondgekeken en wil ik eigenlijk de Dimarzio superdistortion in de brug proberen. Wat voor neckpickup past daar bij?


Daar past ook een Super Distortion in de nek bij, maar ook een PAF Pro of een Bluesbucker.

deftone82
8 juli 2010, 16:20
Ik ben al een tijd aan het twijfelen over het vervangen van de standaard pups van m'n Gibson SG standaard.

Voor de nek ben ik vrij zeker dat het een SD Pearly Gates gaat worden, in de brug gaat het nog tussen deze:
- SD Alnico II Pro (volgens sommigen te warm)
- SD Custom Custom
- SD Phat cat

ik wil een iets romigere toon in de neck. Meer het nasale, plucky geluid van slash, SRV, AC/DC....voor de brug wil ik toch een stevige vuilere bite voor de Mastodon/metallica sounds...

Ik speel over een Mark IV

iemand een goed suggestie?

Hiro
8 juli 2010, 16:37
dan had ik de pearly gates en de alnico 2 pro omgedraaid.
Dat heb ik ook in mn les paul en de combinatie klinkt prachtig en lekker veelzijdig door goed gebruik van je potmeters

aaronstonebeat
8 juli 2010, 16:50
AC/DC uit een halselement gaat je niet lukken. Gitaren worden daar uitsluitend via het brugelement ten gehore gebracht; voor zover ik weet dan toch.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/84/MalcolmYoung.JPG/495px-MalcolmYoung.JPG

interessander
8 juli 2010, 16:55
Ik ben al een tijd aan het twijfelen over het vervangen van de standaard pups van m'n Gibson SG standaard.

Voor de nek ben ik vrij zeker dat het een SD Pearly Gates gaat worden, in de brug gaat het nog tussen deze:
- SD Alnico II Pro (volgens sommigen te warm)
- SD Custom Custom
- SD Phat cat

ik wil een iets romigere toon in de neck. Meer het nasale, plucky geluid van slash, SRV, AC/DC....voor de brug wil ik toch een stevige vuilere bite voor de Mastodon/metallica sounds...

Ik speel over een Mark IV

iemand een goed suggestie?

Bij de woorden stevige en vuile bite denk ik aan de Gibson dirty fingers, ik heb er een in de brugpositie van mijn Iceman en over een Mark III heb ik een volle high gain sound met een flinke dosis bite.

deftone82
8 juli 2010, 17:06
Bij de woorden stevige en vuile bite denk ik aan de Gibson dirty fingers, ik heb er een in de brugpositie van mijn Iceman en over een Mark III heb ik een volle high gain sound met een flinke dosis bite.

Die heb ik toevallig te koop zien staan bij de gitarist van Mastodon zelf (nee ik zeg niet waar :cooler:). Hijzelf heeft ze uit zijn gibson explorer gehaald omdat ze totaal niet 'zijn' geluid weergeven. En aangezien ik beetje op zoek ben naar hun geluid...ze spelen wel over andere versterkers.

Had zelf nog nooit van deze pups gehoord!

deftone82
8 juli 2010, 17:08
dan had ik de pearly gates en de alnico 2 pro omgedraaid.
Dat heb ik ook in mn les paul en de combinatie klinkt prachtig en lekker veelzijdig door goed gebruik van je potmeters

Macwilliam op het forum had meen ik Alnico Pro II in de brug en PG in de nek van zijn LP studio...heb deze suggestie enkele keren gehoord.

Hiro
8 juli 2010, 17:17
ja en ik heb t dan weer tegenovergestelde van Macwilliamik hou van dat romige in de nek

interessander
8 juli 2010, 17:24
Die heb ik toevallig te koop zien staan bij de gitarist van Mastodon zelf (nee ik zeg niet waar :cooler:). Hijzelf heeft ze uit zijn gibson explorer gehaald omdat ze totaal niet 'zijn' geluid weergeven. En aangezien ik beetje op zoek ben naar hun geluid...ze spelen wel over andere versterkers.

Had zelf nog nooit van deze pups gehoord!

Ja voor Mastodon zou ik eerder voor een Marshall op 10 gaan met een tubescreamer er voor, daar zit het hem meer in dan in je element. Hangt er ook wel een beetje van af welk album natuurlijk. Ik dacht eerder aan Remission en Leviathan.

Qua dirty fingers, de oudjes zaten standaard in veel V's en Explorers in de jaren 80, een bekende gebruiker is John Sykes. Die van mij heeft een dimarzio superdistortion vervangen, die was me te modderig.

macwilliams
8 juli 2010, 18:29
Macwilliam op het forum had meen ik Alnico Pro II in de brug en PG in de nek van zijn LP studio...heb deze suggestie enkele keren gehoord.


ja en ik heb t dan weer tegenovergestelde van Macwilliamik hou van dat romige in de nek


Ik heb ze idd in een van m'n studio's zitten. En zoals aangegeven op de site ook geplaatst.
Heb er niet aan gedacht om ze om te wisselen. Misschien best wel een goed idee.

deftone82
9 juli 2010, 14:26
JDie van mij heeft een dimarzio superdistortion vervangen, die was me te modderig.

Bedoel je hiermee dat jouw dimarzio's werden vervangen door dirty fingers of heb je de dirty fingers vervangen door dimarzio...ik snap niet welke van de twee je nu te modderig vindt...

Maar nu ben ik nog steeds niet verder met mijn dilemma. Een pearly gates is dus (als ik het goed begrijp) een goede optie, zowel in de nek als de brug.
Dan blijft er nog steeds een plaatsje vrij...
Wat is jullie ervaring over het 'te warm' zijn van de Alnico II? Dat werd mij in een vorig topic tweemaal gezegd...

interessander
9 juli 2010, 15:29
Bedoel je hiermee dat jouw dimarzio's werden vervangen door dirty fingers of heb je de dirty fingers vervangen door dimarzio...ik snap niet welke van de twee je nu te modderig vindt...

Maar nu ben ik nog steeds niet verder met mijn dilemma. Een pearly gates is dus (als ik het goed begrijp) een goede optie, zowel in de nek als de brug.
Dan blijft er nog steeds een plaatsje vrij...
Wat is jullie ervaring over het 'te warm' zijn van de Alnico II? Dat werd mij in een vorig topic tweemaal gezegd...

De Dimarzio was te modderig, kan je helaas niets vertellen over de pearly gates en alnico II, daar heb ik geen ervaringen mee.

laurensmusic
13 juli 2010, 00:26
OK, toch ff nog wat over single coils. Ik heb sings 2 dagen een stratje (hemels stratje, helemaal in de wolken) dus ik kan weinig anders doen dan daarover op te scheppen. Als je twijfelt over p/u's voor een vintage (stijl) gitaar kan ik niks ander zeggen als www.steffsen.be . Handgewikkeld, ouderwetse spec's, luistert naar wat jij te zeggen hebt en een relatief redelijke prijs. volgens mij vraagt hij voor een setje voor een strat zo'n 210,- dus da's vergelijkbaar met top-of-the-range merken. Echt een aanrader, kan weinig anders zeggen. Qua karakter kan ik mij strat omschrijven als warm, helder, gedefinieerd, vol karakter, expressief en veelzijdig. Kortom alles wat je wil zonder een schel/iel/lawaaierig/modderig/karakterloos geluid. Geef m een belletje, of stuur m een mailtje en pluk wat gitaartjes van z'n rek.. genieten!! (niet voor high gain sounds btw... zou kunnen, maar t zijn ouderwetse p/u's ;) )

Soesje
13 juli 2010, 08:25
Misschien niet zo "boutique" als vele andere hier hebben, maar heb recentelijk mijn stock pups van me epi lp standard vervangen door GFS dream 90 neck en dream 180 bridge en het is een ware verbetering! Neck pickup klinkt nu eindelijk niet modderig en boomy.. kan nu eindelijk slagwerk op spelen en de bridge is nu scherp en helder.
Alleen is de volume van de dream 180 wat lager dan de stock bridge pickup.

svengibson
13 juli 2010, 20:33
heb zelf een epi SG G-400 faded maar kvind de stock PU's nogal crap klinken,
ik heb nu 3 nieuwe PU's besteld namelijk:

Angus Young Sig
Classic 57" plus humbucker

(heb voor het mooie 2 gouden humbucker covers besteld, ga misschien een zwarte gibson sg kopen)

iemand ervaring mee? in een epi of gibson? (beide in 1 gitaar)

svengibson
13 juli 2010, 21:50
niemand.....

HaroldA
13 juli 2010, 21:54
niemand.....

Geduld is een schone zaak...

En omdat je nu toch zo aan zit te dringen: ik heb een Classic 57+ in m'n Les Paul gehad. Saaie en inspiratieloze pickup.

svengibson
13 juli 2010, 21:58
ik neem deze pickup voor de angus sound ben zelf acdc fan en sorry voor de opdringerigheid.

deftone82
14 juli 2010, 12:06
Ik heb de indruk dat de meerderheid van de mensen niet zo dolletjes zijn op een 57" pup. Ik heb er ook even over getwijfeld om die te kopen voor in mijn Gibson SG.

Andere opties die ik kreeg voorgeschoteld: pearly gates, custom custom of voor eht meer zwaardere werk: dirty fingers!

HaroldA
21 juli 2010, 11:27
Dames, Heren,

Ik ben op zoek naar suggesties voor een brugpup voor mijn Gibson RD Artist:
* 3-delige maple hals (25.5")
* D-drop-C stemming (010-056)
* Maple body (SG dikte)
* Vintage/semi-hot output
* Dik, vet, brullend maar wel ademend
* Niet scheeuwerig/jankend
* Niet te modern klinkend (geen ToneZone e.d.)

In mijn Les Paul ligt nu een oude (80's) Dirty Fingers die misschien wel aan die eisen voldoet, maar misschien zijn er wel iets makkelijker vindbare alternatieven?

Is er bijvoorbeeld een Burstbucker die in dat profiel past?

interessander
21 juli 2010, 11:39
Wel eens een Gibson HB-L overwogen?

HaroldA
21 juli 2010, 11:46
Wel eens een Gibson HB-L overwogen?

Nooit van gehoord! Zijn die een beetje te vinden voor een redelijke prijs?

http://i259.photobucket.com/albums/hh301/muttznmongrelz/GibsonHB-L2-2.jpg

Orpheo
21 juli 2010, 11:51
iets wat simpeler te vinden is: duncan '59 en een duncan custom (5), en dan daar een hybrid van maken. ik kom er iedere keer op terug. voor de halspickup is dat precies de tone die jij wilt. werkelijk. niet te modern, medium-hot, warm.

Leuk detail: je kan van de 'reserve onderdelen' een fantastisch brugelement maken.

interessander
21 juli 2010, 12:11
Nooit van gehoord! Zijn die een beetje te vinden voor een redelijke prijs?

http://i259.photobucket.com/albums/hh301/muttznmongrelz/GibsonHB-L2-2.jpg

Ik zou vooral de amerikaanse en duitse ebay in de gaten houden, sommige mensen (veelal de amerikanen) vragen er helaas wel de hoofdprijs voor.
Ik heb een dergelijke pickup in mijn Flying V en dat is eigenlijk de enige gitaar waar ik qua element direct tevreden mee was.

HaroldA
21 juli 2010, 12:34
iets wat simpeler te vinden is: duncan '59 en een duncan custom (5), en dan daar een hybrid van maken. ik kom er iedere keer op terug. voor de halspickup is dat precies de tone die jij wilt. werkelijk. niet te modern, medium-hot, warm.

Leuk detail: je kan van de 'reserve onderdelen' een fantastisch brugelement maken.

Het brugelement is voor mij veruit het belangrijkste. Hals gebruik ik bijna nooit en vind ik heel vaak ook veel te muf, als lijkt dat met de maple RD nog wel mee te vallen!

Het liefst knutsel* ik zelf niet aan een pickup maar koop ik er gewoon 1 die goed is. Ik zal eens op zoek gaan naar (verhalen over) de Jazz.


*) Alles behalve minderwaardig bedoeld!

Jasper.
21 juli 2010, 12:35
Ik heb laatst een Dimarzio superdistortion in mijn brug geïnstaleerd. Heeerlijk, precies wat ik zoek. Maar nou is het niet F-spaced. Dus de lage e snaar loopt net iets buiten het pooltje. Kan dit veel kwaad in geluid? Vind het nu al erg goed. Nu moet ik nog iets voor in de neckpositie hebben. Misschien maar een f-spaced kopen voor in de brug en dan deze naar de neckpositie. Maar weet niet of een superdistortion ook wat is voor in de neck. Kan het natuurlijk altijd even uitproberen.

Orpheo
21 juli 2010, 13:00
Het brugelement is voor mij veruit het belangrijkste. Hals gebruik ik bijna nooit en vind ik heel vaak ook veel te muf, als lijkt dat met de maple RD nog wel mee te vallen!

Het liefst knutsel* ik zelf niet aan een pickup maar koop ik er gewoon 1 die goed is. Ik zal eens op zoek gaan naar (verhalen over) de Jazz.


*) Alles behalve minderwaardig bedoeld!

Als je wilt, kan je eens wat hybrids bij mij proberen. Ik weet zeket dat de 59/custom is wat je zoekt. Duncan mag m niet maken, vanwege octrooien van dimarzio, en bareknuckle is superduur... als je rd naar mij meeneemt, kunnen we zelfs die pup erin stoppen om te kijken hoe t klinkt... als je t lekker vindt klinken, kan je ze bestellen, thomann is t goedkoopst. Verscheep ze dan naar mij. Ik maak de hybrid voor je, en stuur ze naar je op. (Forum) vriendendienstje :)

Oh, ik heb ook diverse jazz pickups en magneten...die kan je ook proberen.

De superdistortion is behoorlijk hot, en imho, redelijk modern. Te modern voor wat haralda wil...

HaroldA
21 juli 2010, 14:18
De superdistortion is behoorlijk hot, en imho, redelijk modern. Te modern voor wat haralda wil...

Ik heb in m'n SG Jr wel een SD liggen (DP209) waar ik ook tevreden over ben. Ja, hij "jankt" nog net iets te veel, maar klinken doet hij wel!

Op de Gibson site staat trouwens ook dat de BurstBuckers oneven gewonden zijn en de Classic '57 even. Natuurlijk is dat minder oneven als de hybride pickups van Orph, maar misschien al wel genoeg voor mijn smaak...


@Orpheo: Wat betreft je aanbod: ik ben geen fijnproever, maar weet wel wat ik lekker vind. Ik kan eigenlijk alleen een element keuren in m'n eigen gitaar, over m'n eigen spullen en dan ook nog het liefste tijdens een repetitie. Vooralsnog bedank ik dus voor je aanbod, maar ik hou het zeker in gedachte! :ok:

Orpheo
21 juli 2010, 14:39
de p90 sized SD is wat 'wolliger' en minder hot dan de 'originele' SD :)

de burstbucker vind ik verschrikkelijk. Nasaal, schel...bah bah bah.

HaroldA
21 juli 2010, 14:40
de burstbucker vind ik verschrikkelijk. Nasaal, schel...bah bah bah.

Wat vind jou van de oude Dirty Fingers in de brug?

Orpheo
21 juli 2010, 14:48
Wat vind jou van de oude Dirty Fingers in de brug?

de oude dirty fingers... poeh. saturated, veeeeel mids, bijtend hoog, flubberig laag. mijn ding niet ;) ik vind een JB met een alnico8 magneet veel beter. beetje een dirty fingers, maar dan met alle minpunten verbeterd, maar wel met dat karakter.

Oh ja, voor de brug is welicht de alternative8 te gek voor jou.

HaroldA
21 juli 2010, 14:52
de oude dirty fingers... poeh. saturated, veeeeel mids, bijtend hoog, flubberig laag. mijn ding niet ;) ik vind een JB met een alnico8 magneet veel beter. beetje een dirty fingers, maar dan met alle minpunten verbeterd, maar wel met dat karakter.

Apart dat ik die weer geweldig vind klinken in mijn Les Paul Std. Schijnbaar zijn er wel veel onderlinge verschillen in de pickups van die tijd. De een kan geweldig zijn en de ander niet.


Oh ja, voor de brug is welicht de alternative8 te gek voor jou.

Heeft die niet veel te veel output? Volgens de tone chart zou die in dezelfde range moeten zitten als de Invader en die is echt veel en veel te luid.

Orpheo
21 juli 2010, 14:59
Apart dat ik die weer geweldig vind klinken in mijn Les Paul Std. Schijnbaar zijn er wel veel onderlinge verschillen in de pickups van die tijd. De een kan geweldig zijn en de ander niet.



Heeft die niet veel te veel output? Volgens de tone chart zou die in dezelfde range moeten zitten als de Invader en die is echt veel en veel te luid.

klopt, de een is wel tof, anderen minder. ze hadden nog geen computergestuurde windmachines.

maar hoezo denk je dat ie in de range van een invader zit? (just curious; als je zegt waarom je dat denkt, vertel ik je straks waarom 't absoluut niet zo is :hippie: )

HaroldA
21 juli 2010, 15:08
maar hoezo denk je dat ie in de range van een invader zit? (just curious; als je zegt waarom je dat denkt, vertel ik je straks waarom 't absoluut niet zo is :hippie: )

Ik weet dat het aantal KOhm niets zegt over de output, maar wel een indicatie kan zijn. Het enige echte verschil is dan de gebruikte magneet, maar dat zegt jou meer dan mij. Het gebruikte draad staat er niet bij.

http://www.seymourduncan.com/comparetones

Invader

Category: Seymour Duncan Humbuckers & Trembuckers
Model: SH-8
Magnet: Ceramic Bar
Cable: Four Con.
EQ: T: 4 / M:8 / B:7
DC Resistance: Neck: 7.2 k
Bridge: 16.8 k
Resonant Peak: Neck: 8 KHz
Bridge: 5 KHz

Alternative 8

Category: Seymour Duncan Humbuckers & Trembuckers
Model: SH-15
Magnet: Alnico VIII Bar
Cable: Four Con.
EQ: T: 9 / M:8 / B:7
DC Resistance: N/A: k
Bridge: 17.68 k
Resonant Peak: N/A: KHz
Bridge: 4.46 KHz

Kakihara
21 juli 2010, 15:38
Kan iemand (Orph ? :D ) volgende uitspraak van Bill Lawrence uitleggen ?


According to Bill, most players prefer soft core pickups for bridge and hard core pickups for the neck.

Wat wordt er bedoeld met harde kern en zachte kern ?

Orpheo
21 juli 2010, 15:41
Harald, je hebt helemaal gelijk: een dc waarde is geen indicatie voor output, tenzij je weet welke draad erin zit.

bij de invader weet ik dat; tis een 44 awg. Hij heeft spoelen van de JB, maar met DRIE ceramische magneten, en dikke polepieces. Tis een lomp output bakbeest. beetje als een dragracer.

de alternative 8 heeft 'geheim' draad. niemand die 't weet, maar we vermoeden 45 awg. qua draad lijkt ie dus wat 'hotter', maar dat is ie uiteindelijk niet. Omdat ie iets meer draad op de spoel heeft dan een invader, levert 'm dat ook een andere tone op. iets 'milder' in het hoog, meer push in het mid en meer drukken in het laag, versus pompend in het laag.

je ziet ook aan de EQ dat het een heel ander beestje is. De invader is niet clean te krijgen, wat je er ook mee doet. de alternative8 wel. de alt8 is een geweldig element voor rock, classic rock, metal, zelfs bepaalde smaken blues. hij wordt aangeraden voor mensen die een wat warmere, vintage gevoicede JB zoeken (of mensen die een kille gitaar willen opwarmen qua tone).

Orpheo
21 juli 2010, 15:42
Kan iemand (Orph ? :D ) volgende uitspraak van Bill Lawrence uitleggen ?



Wat wordt er bedoeld met harde kern en zachte kern ?

geen idee :) kan van alles betekenen. ik denk dat je het kunt vertalen naar ceramische magneet in de brug, alnico in de hals. (verschillende manieren van fabricage, en dus verschil in hardheid, het een brokkelt, het ander breekt, hard vs zacht, denk ik).

aaronstonebeat
21 juli 2010, 15:50
Kan iemand (Orph ? :D ) volgende uitspraak van Bill Lawrence uitleggen ?



Wat wordt er bedoeld met harde kern en zachte kern ?

Ik denk dat hiernaar (http://www.billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/Pickupology.htm) wordt verwezen:

"Coils without a core are called air coils. Perfectly wound coils are virtually free of eddy currents, and the effective resistance is about the same as the Dc resistance. However, a piece of metal in the vicinity of a coil, like a pickup cover, as well as a minute short in a coil, will cause eddy currents. Nickel silver or stainless steel will cause lesser eddy currents than copper, brass, soft iron or aluminum. Eddy currents interfere with the induced current in a pickup and alter its performance."

Dit is uit de 'introduction' en lijkt vooral over kapjes te gaan. Hij zal zich er elders vast uitgebreider over uitlaten. Ik kan me heel goed voorstellen dat hetzelfde verhaal opgaat voor kernmaterialen.

HaroldA
21 juli 2010, 15:50
je ziet ook aan de EQ dat het een heel ander beestje is. De invader is niet clean te krijgen, wat je er ook mee doet. de alternative8 wel. de alt8 is een geweldig element voor rock, classic rock, metal, zelfs bepaalde smaken blues. hij wordt aangeraden voor mensen die een wat warmere, vintage gevoicede JB zoeken (of mensen die een kille gitaar willen opwarmen qua tone).

Klinkt goed, maar is die treble 9 icm mijn maple RD niet een beetje too much?

Orpheo
21 juli 2010, 16:04
Klinkt goed, maar is die treble 9 icm mijn maple RD niet een beetje too much?

nee, want 't mid en laag is 7 en 8, respectievelijk.

maple is heus niet zo schel als dat veel mensen denken. sterker nog, het heeft een strakker laag en drukkender mid en zingender hoog dan mahonie! de nadruk ligt alleen bij esdoorn wat meer op het midhoog en hoog.


wat je natuurlijk ook kan doen, is de duncan custom. die is goedkoper dan de alt8, wat meer 'standaard', dus daar kom je makkelijker vanaf als je 'm niks vindt (je kan me altijd PM-en als je van je duncan af wilt!). die was wat warmer, romiger, vettiger dan de alt8, dan zit je gegarandeerd gebakken. daarmee kom je met die maple gitaar heel dicht bij je LP waar de dirty fingers inzit. vind je dat nog steeds niks, dan pak je een alnico5 magneet, en probeer je dat. is dat niks, pak je een alnico8 magneet. is dat niks, dan PM je mij, en gaan we samen verder denken over pickups :) een magneetje kost 5 euro, en het verwisselen is 5 minuten werk.

ik weet het, je hebt liever een pickup direct uit de winkel die t gelijk doet, maar soms moet je goochelen met magneten en spoelen, omdat de bewuste gitaar soms gewoon niet matcht met de bestaande pickups. Ik heb het gemerkt. Ik ging heus niet voor m'n lol hybrids bouwen :P zeker niet de eerste (paar) keer. later werd het 'noodzaak', om zo kapotte pickups (1 spoel die defect was, bijvoorbeeld) een nieuw leven te geven, of om andere parts op te maken. soms word dat een geweldig succes, soms een complete mislukking.

HaroldA
21 juli 2010, 16:15
Moet ik voor m'n Gibsons de humbucker (SH-5) hebben of kan de trembucker (TB-5) ook? (trembucker = F-spaced?)

Exi
21 juli 2010, 16:24
Gibson is gewoon humbucker.

Jasper.
21 juli 2010, 19:59
Heb net potmeters en een condensator erbij geinstaleerd. (ik had de superdistortion eerst gewoon zo, zonder potmeters ed, omdat ik die nog niet had) maar het lijkt wel of hij nu veel minder klinkt. Minder dynamisch en wat minder hoog volgens mij. Die balans die ik zo mooi vond is wat weg, kan dit door de condensator komen? is een 0.022 zoals op de dimarzio site word aangeraden. (de code is 223, klopt toch?). Wat doet een condensator precies? Volgens mij heb ik gelezen dat die het hoog wat regelt of niet?

AART
21 juli 2010, 22:37
Sinds een paar dagen heb ik een Ibanez RG570 erbij (H-S-H), maar de middle pickup is naar zijn grootje (meet 500k ohm en geeft geen signaal). Weet iemand waar ik voor een leuke prijs een redelijke singlecoil vandaan haal waar het originele kapje ook weer overheen kan?

Ding moet redelijk klinken en niet ruisen/feedbacken als een gek. Op SC gebied weet ik zeer weinig dus zou niet weten waar ik moet zoeken.

snaarplukker
21 juli 2010, 22:45
500K Ohm? Waar heb je de meetpennen opgezet?

AART
21 juli 2010, 22:50
500K Ohm? Waar heb je de meetpennen opgezet?

Aarde en signaal. Lijkt me iig dat ie gaar is.

aaronstonebeat
21 juli 2010, 22:59
Als je hebt gemeten aan een kabel die in de gitaar steekt, zou het ook nog kunnen zijn dat er een probleem met de switch is ipv met het element; wat meet je in stand 2 en 4?

snaarplukker
21 juli 2010, 23:01
Aarde en signaal. Lijkt me iig dat ie gaar is.
Ik zou hem openschroeven en dan meten op de draden van je pup. Het lijkt me eerder een slechte soldeerverbinding.

AART
21 juli 2010, 23:10
Ik zou hem openschroeven en dan meten op de draden van je pup. Het lijkt me eerder een slechte soldeerverbinding.

Ik heb gemeten op de punten waar de draden aan de pickup zitten, die kan je zonder de gitaar uit elkaar te halen zien bij een RG.

aaronstonebeat
21 juli 2010, 23:15
Dan is alle hoop verloren :(

AART
21 juli 2010, 23:17
Helaas. RIP S1. :(
Heeft niemand toevallig een SC liggen uit een ibbi of stratje die ze vervangen hebben? :)

HaroldA
22 juli 2010, 00:21
Helaas. RIP S1. :(
Heeft niemand toevallig een SC liggen uit een ibbi of stratje die ze vervangen hebben? :)

Jep: een originele SC uit een Ibi RG 560!

Voor verzendkosten mag je 'm hebben -> PM!

aaronstonebeat
22 juli 2010, 00:29
Dan wil ik die oude wel hebben en zorg dat je qua verzendkosten op nul uitkomt :)
Nog een PM.

AART
22 juli 2010, 02:21
Allebei gereageerd. Dat lijkt ook weer opgelost, wat een heerlijk forum toch:cheerup:

Trecion
23 juli 2010, 18:17
Hoe moeilijk is het om een setje EMG 81/85 in een Epiphone LP STD te plaatsen. Alles is nog origineel en dus zullen ook de potmeters vervangen moeten worden.

is dit te doen voor iemand met 0,1 ervaring met solderen?

ER!K
23 juli 2010, 18:30
Hoe moeilijk is het om een setje EMG 81/85 in een Epiphone LP STD te plaatsen. Alles is nog origineel en dus zullen ook de potmeters vervangen moeten worden.

is dit te doen voor iemand met 0,1 ervaring met solderen?

Voor EMG's hoef je niks te solderen. Bij de pickups krijg je standaard een volume en tone potmeters en alle benodigde bekabeling (en een paar schema's). Ik heb laatst een basgitaar voorzien van een EMG P setje met een EXB toonregelaar. Het was in een paar minuten gebeurd en ik heb ook totaal geen soldeerervaring ;)

Trecion
23 juli 2010, 20:13
misschien een stomme vraag maar hoe sluit ik dan de kabeltjes aan?

Jasper.
23 juli 2010, 21:39
Voor EMG's hoef je niks te solderen. Bij de pickups krijg je standaard een volume en tone potmeters en alle benodigde bekabeling (en een paar schema's). Ik heb laatst een basgitaar voorzien van een EMG P setje met een EXB toonregelaar. Het was in een paar minuten gebeurd en ik heb ook totaal geen soldeerervaring ;)

Niet bij alle EMG's hé... Alleen bij de nieuwere, die hebben zo'n quick connect systeem. Maar de oudere moet je gewoon solderen.

Edit: op de emg site staan wel schema's volgens mij

Edit2: bekijk dit eens: http://www.emginc.com/content/wiringdiagrams/EMG-ZWset_r0230-0039C.pdf

Trecion
23 juli 2010, 21:46
Als ik bij de music store een setje Zakk wylde EMG 81 85 koop dan zou ik dus dat quick connect systeem moeten hebben?

Jasper.
23 juli 2010, 22:28
Als ik bij de music store een setje Zakk wylde EMG 81 85 koop dan zou ik dus dat quick connect systeem moeten hebben?

Ja, volgens mij wel. En dan is het erg gemakkelijk om te installeren. Komt geen solderen aan te pas. Gewoon de kabeltjes aan de connectors schuiven.

Trecion
24 juli 2010, 13:02
oke, hartstikke bedankt voor jullie reacties.

ik neem aan dat ik de oude elektronica wel los moet solderen?

HaroldA
24 juli 2010, 13:13
ik neem aan dat ik de oude elektronica wel los moet solderen?

http://www.zeebaarsshop.nl/images/kniptang.jpg

Jasper.
24 juli 2010, 13:31
oke, hartstikke bedankt voor jullie reacties.

ik neem aan dat ik de oude elektronica wel los moet solderen?

Probeer de draden van de elementen zo lang mogelijk te houden. Heb ook al een keer gezien dat iemand ze op een centimeter na afknipte.

Trecion
24 juli 2010, 13:35
oh dus als ik ze afknip kan ik ze net zo goed weer gebruike mocht ik weer de oude PU's erin wille om wat voor reden ook?

Jasper.
24 juli 2010, 14:38
oh dus als ik ze afknip kan ik ze net zo goed weer gebruike mocht ik weer de oude PU's erin wille om wat voor reden ook?

ja hoor, als je de draadjes maar lang genoeg laat.

Orpheo
25 juli 2010, 17:21
okay, ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb een HOOP pickups in de verkoop, en ik heb een paar pickupsets kunnen kopen door wat mazzeltjes. vooral ook, omdat ik nu echt de tone 'af' wil hebben.

wat ik nu heb gekocht:

een setje classic hotrod pickups: dean mountain of tone voor in de brug, en de dimetime in de hals.

een set schenker pickups. heb GEEN idee wat daarvan te verwachten, maar dat komt wel goed.

En ik heb een dean baker act, voor in de brug (soort-van JB meets duncan custom) en een hands without shadows voor in de hals (soort-van JB meets PAF meets fullshred).

ik heb gewoon teveel gitaren :P

Jasper.
25 juli 2010, 17:23
okay, ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb een HOOP pickups in de verkoop, en ik heb een paar pickupsets kunnen kopen door wat mazzeltjes. vooral ook, omdat ik nu echt de tone 'af' wil hebben.

wat ik nu heb gekocht:

een setje classic hotrod pickups: dean mountain of tone voor in de brug, en de dimetime in de hals.

een set schenker pickups. heb GEEN idee wat daarvan te verwachten, maar dat komt wel goed.

En ik heb een dean baker act, voor in de brug (soort-van JB meets duncan custom) en een hands without shadows voor in de hals (soort-van JB meets PAF meets fullshred).

ik heb gewoon teveel gitaren :P

En dan? Als je je tone ''af'' hebt? Wat zul je je dan gaan vervelen lijkt me. ;)

Orpheo
25 juli 2010, 17:28
En dan? Als je je tone ''af'' hebt? Wat zul je je dan gaan vervelen lijkt me. ;)

koop ik weer een nieuwe gitaar :) ik heb maar een paar instrumenten waar de tone echt van AF is.

mijn fireburst; die kreeg vanaf dag 1 een set JB en een brugmodel jazz, en die is nu 2.5 jaar echt AF. en klinkt SUPERB.

mijn purperhart LP. die gitaar kreeg een set customwound pickups, en die is ook af. volledig.

mijn 2e koa les paul en de walnut les paul... dat was effe zoeken, maar ik heb nu wel de juiste set, net als voor mijn eerste LP. die eerste heeft 5 sets versleten, maar nu is 't wel AF.

mijn eerste warmoth heeft ook 4 sets versleten, maar wat er nu in komt, zou het definitieve moeten zijn.

de blauwe flametop: idem dito. een duncan distortion en een jazz, en die gitaar is waanzinnig goed.

de groene; tja, de prails zijn echt mijn ding niet en de seth lover maakt 'm te dun. dus: hotrod pickups! en ik weet zeker dat dat gaat knallen!

de tobaccoburst LP moest altijd al paf-achtig zijn, en nu heb ik eindelijk de juiste set te pakken. juiste balans tussen warmte en output en crunch en harmonics.

en als ik me ga 'vervelen', dan ga ik NOG meer spelen (en ik speel al zo weinig, NOT, ghehe) en nieuwe gitaren maken.

Jasper.
25 juli 2010, 17:33
En als het al niks meer aan word. Of je hebt alles al, dan zeg je het maar hoor. Dan geef je al die gitaren maar aan mij, ik sla met een hamer op je kop zodat je alles weer vergeten bent, en dan kun je weer opnieuw beginnen :) Doe ik gewoon gratis hoor :soinnocent:

Trecion
30 juli 2010, 13:12
Weet iemand welke Bare Knuckle pick up geschikt is voor Deftones achtige gitaar maar ook fatsoenlijk clean kunnen?

Midwolda
31 juli 2010, 23:36
Guys... (and girls, of course!)
Zoekende naar een setje singlecoils voor m'n 1985 MiJ strat, kom ik op MP de volgende twee tegen:
Fender Custom Shop Texas Special Strat (http://link.marktplaats.nl/363929174) en Seymour Duncan ANSTH Antiquity Strat Texas Hot (http://link.marktplaats.nl/365115817).
De versterker is een oud Fender buizenbakkie en ik wil een lekkere vette blues-scheur.
Welke set zal me het beste bevallen? Ik heb met geen van beide nog ervaring...

The Unforgiven
31 juli 2010, 23:38
Ik denk dat de SD's een stukje beter zijn, die Fender PUP's zijn gewoon de standaard modellen.

Chris Winsemius
3 augustus 2010, 11:16
Qua Strat-PU's (en blues) vind ik de Fender Custom Shop '54s echt te gek. Texas Specials ook gehad (op 'n andere Strat) maar die vond ik wat scherp/hard, SD AIIs zeer ok maar aan de warme kant, SSL1s zeer ok maar verkocht.

Ik heb die '54s op 'n Strat zitten met 'n elzen body (met dunne nitro primer, verder geen lak) en 'n hals van bijna 2,5 cm dik bij de 1e fret; de gitaar zelf (unplugged) klinkt al zeer dik, vet, bluesy en Strat. De output is vrij laag maar de tone is gewoon top imo.

Liquid_Metal
5 augustus 2010, 10:28
Hey guys ik heb een vraagje. Ik ben nogal fan van DiMarzio pickups en wil tzt een setje in mijn Schecter Omen Extreme 7 stoppen, want die pickups zijn het niet helemaal.
Ik vind de stock pickups van de PRS SE Custom (22) eigenlijk wel erg nice klinken. Maar wat voor soort pups zijn dat? En met welke DiMarzio pickups zijn die te vergelijken?

jutter
5 augustus 2010, 10:41
Hey guys ik heb een vraagje. Ik ben nogal fan van DiMarzio pickups en wil tzt een setje in mijn Schecter Omen Extreme 7 stoppen, want die pickups zijn het niet helemaal.
Ik vind de stock pickups van de PRS SE Custom (22) eigenlijk wel erg nice klinken. Maar wat voor soort pups zijn dat? En met welke DiMarzio pickups zijn die te vergelijken?

DiMarzio Dp184. Heb ik indertijd ook in mijn SE gehad.

Liquid_Metal
5 augustus 2010, 13:19
DiMarzio Dp184. Heb ik indertijd ook in mijn SE gehad.

Maar da's een strat humbucker (dus single coil space). Dat gaat nooit passen. Wat is een mooi equivalent in normaal humbucker formaat? Iets als een super distortion? Ik vraag me af of ik wel zoveel bas wil. Ik zoek grommende pickups die niet te schel maar ook niet te bassig zijn. De bas kan ik wel uit m'n amp halen. Daarom dacht ik eerder aan een D Activator setje (niet de X-versie).

Orpheo
5 augustus 2010, 13:40
wat voor sound zoek je precies? die pups uit de prs SE zijn niet zo bijzonder hoor. rond de 8k, en een of ander vaag alnico magneetje, rawcast.

kortom: wat wil je qua tones, pas dan kan ik echt informatie geven voor je sound en pickupkeuze.

de activator brug is superagressief, en behoorlijk brullend, de halsversie is heel transparant... beetje een souped up version van de duncan jazz.

Liquid_Metal
5 augustus 2010, 14:08
Ik speel op een Groove Tubes Trio en ENGL E530 met een ENGL 930/60 poweramp. Van de Trio gebruik ik Clean voor clean en Scream voor solo's. De E530 wordt op het hoogste kanaal inclusief contour gebruikt voor m'n overdrive. Het zijn nogal veelzijdige sounds want ik zoek een dynamisch en warm clean (beetje zoals dat van John Petrucci) en een strakke rauwe overdrive (bijvoorbeeld Nevermore of Lamb of God).
De pickups in de Omen zijn een beetje te plat. Die van de PRS klinken een stuk dynamischer en de gitaar heeft ook meer rauwigheid (maar dat komt ook veel door het vele mahonie).

Orpheo
5 augustus 2010, 14:46
Ik weet niet of t vlakke van de scheckter in de pickups zit, of in de gitaar zelf.welke pups zitten er nu in?

Maar als je perse nieuwe dimarzios wilt,zeg ik de crunchbox en de liquifire.

Liquid_Metal
5 augustus 2010, 16:34
Ik weet niet of t vlakke van de scheckter in de pickups zit, of in de gitaar zelf.welke pups zitten er nu in?

Maar als je perse nieuwe dimarzios wilt,zeg ik de crunchbox en de liquifire.

Stock pickups van Schecter zelf. Ze noemen het zelf "Schecter Diamond Plus".

HaroldA
28 augustus 2010, 02:04
Vanavond eindelijk eens tijd gehad om m'n Gibson P100 in m'n SG Jr te schroeven.

De beschrijvingen op de Internets klonken mij in ieder geval goed: direct zoals een P90, vol als een humbucker maar qua sound geen van beiden. Qua output zou hij ook iets meer hebben dan een standaard P90 en hij heeft geen last van enorme brom zoals de P90 wel heeft.

Net een half uurtje op laag volume gespeeld en qua sound lijkt het inderdaad op bovenstaande omschrijving, alleen is hij veel te zwak! Ik zit continue te controleren of de volume pot wel helemaal open staat...

Zou er iets mis kunnen zijn met mijn P100 of zijn ze allemaal beneden medium qua output?

aaronstonebeat
28 augustus 2010, 02:11
Meet 'm eens door. Kabel in de gitaar en met de schakelaar in de juiste stand de weerstand tussen tip en sleeve meten. Liever nog de inductie als je daarvoor een meter hebt, maar de weerstand zou een indicatie moeten geven van het aantal wikkelingen. Heb je een multimeter?

HaroldA
28 augustus 2010, 02:16
Meet 'm eens door. Kabel in de gitaar en met de schakelaar in de juiste stand de weerstand tussen tip en sleeve meten. Liever nog de inductie als je daarvoor een meter hebt, maar de weerstand zou een indicatie moeten geven van het aantal wikkelingen. Heb je een multimeter?

6.26K. Het was me al opgevallen dat dat laag was, maar DC weerstand is maar 1 van de factoren die de output bepaalt. Ook weet ik niet of gestapelde humbuckers een andere weerstand hebben dan 'standaard' hummies. Mijn elcheapo DMM kan ongetwijfeld geen inductie meten.

Humbucken doet hij wel goed, dus beide spoelen zijn iig aangesloten.

aaronstonebeat
28 augustus 2010, 02:25
6.26K is inderdaad niet zo heel heet. Zelfs mijn oude gibson-paf komt aan 7,5 en ik heb een fender-element met dezelfde waarde.

Als die P-100 een gestapelde humbucker is, zou je voor de weerstand per spoel de helft kunnen nemen; en dan is het waarschijnlijk vooral de bovenste spoel die het signaal geeft. Niet echt bruut als het is zoals ik denk dat het is.

Orpheo
28 augustus 2010, 02:47
Vanavond eindelijk eens tijd gehad om m'n Gibson P100 in m'n SG Jr te schroeven.

De beschrijvingen op de Internets klonken mij in ieder geval goed: direct zoals een P90, vol als een humbucker maar qua sound geen van beiden. Qua output zou hij ook iets meer hebben dan een standaard P90 en hij heeft geen last van enorme brom zoals de P90 wel heeft.

Net een half uurtje op laag volume gespeeld en qua sound lijkt het inderdaad op bovenstaande omschrijving, alleen is hij veel te zwak! Ik zit continue te controleren of de volume pot wel helemaal open staat...

Zou er iets mis kunnen zijn met mijn P100 of zijn ze allemaal beneden medium qua output?

ik ben nog steeds benieuwd hoe je die bluesbucker/jb hybrid vindt...;)

Pepe
28 augustus 2010, 02:49
Als je de P100 vergelijkt met een P90 lijkt het inderdaad alsof je de volume op acht hebt staan wanneer je open staat.
De pickup staat wired in parallel, als je hem in series zet klinkt ie als felle P90, bekende mod. Een goed idee is om dat te kunnen switchen, met een tonepot bijvoorbeeld.

aaronstonebeat
28 augustus 2010, 03:00
Als je de P100 vergelijkt met een P90 lijkt het inderdaad alsof je de volume op acht hebt staan wanneer je open staat.
De pickup staat wired in parallel, als je hem in series zet klinkt ie als felle P90, bekende mod. Een goed idee is om dat te kunnen switchen, met een tonepot bijvoorbeeld.

Aha, als dat zo is, zou je in serie aan het viervoudige kunnen komen; in het geval van 'stacked' zou dan nog maar de helft echt meedoen maar heb je toch serieus met een ander geluid te maken :blast:

HaroldA
28 augustus 2010, 15:31
Als je de P100 vergelijkt met een P90 lijkt het inderdaad alsof je de volume op acht hebt staan wanneer je open staat.


Ik vergelijk 'm met iedere andere gitaar en/of pickup die ik heb en hij is gewoon te zacht en heb dus veel te weinig gain met mijn setup itt mijn andere gitaren/andere pickups.

Ik ben niet op zoek naar een stille P90, want die zijn er toch niet. P90's klinken wel erg gaaf maar zijn 100% onbruikbaar dankzij de enorme bak herrie die ze produceren. Vandaar mijn zoektocht naar humbucking P90-sized elementen en ik hoopte in de P100 een leuk elementje te vinden.

Toch maar eens de Virtual P90 gaan bestellen, daar lees ik ook goede dingen over.


ik ben nog steeds benieuwd hoe je die bluesbucker/jb hybrid vindt...;)

Inderdaad. In mijn verdediging: ik ben direct na de studiotijd op vakantie gegaan en m'n RD is niet meer in de studio gebruikt. Zondag gaan we zelf nog wat extra tracks opnemen en dan komt de RD met jouw hybrid in de brug zeer waarschijnlijk eindelijk aan de beurt!

Ik heb er nu ~15 minuten op volume mee gespeeld en daar was ik in ieder geval wel van onder de indruk! Veel laag, maar niet zompig, genoeg hoog maar niet fel. Wel teveel output, maar dat is al voor een groot gedeelte opgelost door 'm lager te zetten.

De andere hybrid heb ik in mijn SD Std gezet, maar die heeft bijna helemaal geen output, dus of je hebt andere kleuren gebruikt voor die pickup, of er is iets los gegaan, of ik heb 'm niet goed ingebouwd. Het laatste heb ik gedubblechecked, dus dat is het waarschijnlijk niet ;)

Orpheo
28 augustus 2010, 21:21
Kwestie van draadjes nalopen, ook intern. Kijken over welke draadjes welker weerstand zit, en dan eind en begin aan kaar, en dan een van de 2 op hot, de ander op aarde.


Ik vergelijk 'm met iedere andere gitaar en/of pickup die ik heb en hij is gewoon te zacht en heb dus veel te weinig gain met mijn setup itt mijn andere gitaren/andere pickups.

Ik ben niet op zoek naar een stille P90, want die zijn er toch niet. P90's klinken wel erg gaaf maar zijn 100% onbruikbaar dankzij de enorme bak herrie die ze produceren. Vandaar mijn zoektocht naar humbucking P90-sized elementen en ik hoopte in de P100 een leuk elementje te vinden.

Toch maar eens de Virtual P90 gaan bestellen, daar lees ik ook goede dingen over.



Inderdaad. In mijn verdediging: ik ben direct na de studiotijd op vakantie gegaan en m'n RD is niet meer in de studio gebruikt. Zondag gaan we zelf nog wat extra tracks opnemen en dan komt de RD met jouw hybrid in de brug zeer waarschijnlijk eindelijk aan de beurt!

Ik heb er nu ~15 minuten op volume mee gespeeld en daar was ik in ieder geval wel van onder de indruk! Veel laag, maar niet zompig, genoeg hoog maar niet fel. Wel teveel output, maar dat is al voor een groot gedeelte opgelost door 'm lager te zetten.

De andere hybrid heb ik in mijn SD Std gezet, maar die heeft bijna helemaal geen output, dus of je hebt andere kleuren gebruikt voor die pickup, of er is iets los gegaan, of ik heb 'm niet goed ingebouwd. Het laatste heb ik gedubblechecked, dus dat is het waarschijnlijk niet ;)


Ik heb eindelijk de Michael schenker set ingebouwd...wow. eindelijk klinkt t hoe ik t bijna 4 jaar geleden voor ogen had. Breed, dynamisch, flink wat laag, maar het zit me niks in de weg, eenorm veel mid, crunchy strak middel, en bijna n gillend hoog, maar gillend als n colloratuursopraan, niet als n baby:p gewoonweg grandioos. Enige spijt is dat ik t veel eerder had moeten doen! De halspup is heel mild en 'lief', veel meer voor jazz of blues, echt veelzijdig als set, maar tis geen pup die je aanzet voor je solo, die pak je ook op de brug, maar das ook n hemels geluid.

Ik wacht nu op 2 warmoth gitaren voor de anderedean picku, maar dit is n vliegende. Start, man man man, die rond is om van te kwijlen. Ik kreeg bij t eerste akkoord gelijk n debiele smile. Wat een tone.

allochthomas
7 september 2010, 22:01
Is alweer een tijdje dat ik mijn JPM heb met een dimarzio air norton en steve's special. Ik vind de steve's special erg prettig, maar soms mis ik net dat extra beetje power dat de crunchlab in mijn strat wel heeft. Het is wel een erg lekkere crunchy humbucker, maar wel een donkere. Ik merk wel dat hij lang niet zo gearticuleerd met grote akkoorden icm met veel gain zoals de crunchlab. Zit nog te twijfelen of ik niet eens de crunchlab uit mijn strat moet halen om hem in de JPm te zetten. Misschien eerst eens rustig afwachten wat de setev's special doet in de oefenhokken.

Blend
12 september 2010, 20:30
Is E 75,00 voor een setje toneriders (telecaster) een beetje ok?

aaronstonebeat
12 september 2010, 20:58
Zo'n anderhalf jaar terug heb ik 80 betaald voor een nieuw setje.
Ben er nog steeds erg blij mee.

imbzy
14 september 2010, 18:12
Heeft iemand ervaringen met Boston pickups? Kan dit op de brug een warme toon overbrengen en op de neck een crunchy tone?

Ik kijk namelijk naar boston omwille van zijn prijs. De prijzen zijn vrij laag, wat me toch enige argwaan doet opwekken, maar laat me het vragen aan de kenners.

Orpheo
14 september 2010, 18:20
Heeft iemand ervaringen met Boston pickups? Kan dit op de brug een warme toon overbrengen en op de neck een crunchy tone?

Ik kijk namelijk naar boston omwille van zijn prijs. De prijzen zijn vrij laag, wat me toch enige argwaan doet opwekken, maar laat me het vragen aan de kenners.

De brug is bij uitstek juist geschikt voor crunchy en de hals bij uitstek geschikt voor warm.dus waarom zou je t andersom willlen??

Maar ik in ze wel, niet zo bijzonder. Tis wat lafjes allemaal he. Je verwachtingswaarde klopt behoorlijk met de prijs...

imbzy
15 september 2010, 00:09
De brug is bij uitstek juist geschikt voor crunchy en de hals bij uitstek geschikt voor warm.dus waarom zou je t andersom willlen??

Maar ik in ze wel, niet zo bijzonder. Tis wat lafjes allemaal he. Je verwachtingswaarde klopt behoorlijk met de prijs...

Je opmerking is volledig terecht. Ik wil het inderdaad niet andersom, ik was mis in mijn verwoording. :soinnocent:De neck warm, en de bridge crunchy.

Heb je een suggestie voor een mooie combinatie te maken, voor een redelijk(e) (lage) prijs? ( De bedoeling is om ervaring op te doen in het gitaarbouwen, daar ik mijn oude gitaar aan het herstellen ben, dus erg hoge kwaliteit hoef ik niet want de kans dat ik iets verknoei is reëel :) )

Orpheo
15 september 2010, 01:39
Je opmerking is volledig terecht. Ik wil het inderdaad niet andersom, ik was mis in mijn verwoording. :soinnocent:De neck warm, en de bridge crunchy.

Heb je een suggestie voor een mooie combinatie te maken, voor een redelijk(e) (lage) prijs? ( De bedoeling is om ervaring op te doen in het gitaarbouwen, daar ik mijn oude gitaar aan het herstellen ben, dus erg hoge kwaliteit hoef ik niet want de kans dat ik iets verknoei is reëel :) )

Wat voor pickups moeten erin? Humbuckers? Singlecoils? Ik zou kijken naar gfs...

imbzy
15 september 2010, 11:07
Wat voor pickups moeten erin? Humbuckers? Singlecoils? Ik zou kijken naar gfs...

Ik heb het idee om op de neck pickup een single coil te zetten, en op de brug een humbucker. En dat op een strat met een 3-way switch.

Ik denk dat dit idee vrij vreemd is, aangezien ik tot op heden nog geen wiring diagrams heb gevonden ( ook niet op seymour duncan ) hiervoor. Ik hou niet echt van die 5 verschillende geluiden. Zoals een gibson vind ik 3 verschillende klanken goed genoeg.

EDIT #1:
als je met gfs de pickups bedoelt: ik heb zonet een filmpje gezien dat de power rocks behandelt. Die klank is strak, niet zo goofy-achtig geluid als de fender pickups. Dit is een optie! En voor de hele set 100€, ik denk dat dit wel een sterke prijs is?

EDIT #2:
ik heb net een topic gevonden over GFS. Hartelijk bedankt Orpheo, heilige man ( of vrouw )!

strate
26 september 2010, 16:39
Ik zou altijd nog een review maken van de Lollar's die ik nu in m'n stratocaster heb zitten, dus hier komt ie:

Heb de Lollar Blackface pickups van forumlid Aca Ilic overgekocht en ze zelf in m'n Fender Classic '60s (dus niet de Player versie) gezet en was een makkelijk klusje, lukt iedereen wel.
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.

Ze klinken veel warmer, dat is het grootste verschil.
Daarnaast reageren ze ontzettend goed op je aanslag: hard aanslaan zorgt voor een krachtige, volle sound. Wil je meer pingelen met mooie, brighte noten, sla je het meestal wat zachter aan en vullen de Lollar's goed aan met wat je wilt. Ook reageren ze supergoed op je volumepot vd gitaar. Het is met deze pickups mogelijk om je clean en overdrive sound te regelen met de volumepot als je versterker of pedaal aan hebt staan op overdrive. Klein beetje terugdraaien en je hebt clean, van helemaal clean tot een randje.
De oude pickups van de Classic '60s zorgde ervoor dat ik het altijd wat schel vond klinken en ontzettend vaak het toch nét even niet helemaal lekker vond klinken. Dat is hiermee verleden tijd. Ze leveren die echte 'vintage' sound en dus zijn ze ook wat 'doffer' en minder bright dan hoe de huidige strats vaak klinken. Neem dit niet al te letterlijk, het verschil is niet zo heel groot en met wat meer treble/middle kun je dit denk ik ook weer wegnemen. Voor mij is het met mijn muzieksmaak à la Hendrix, SRV en Mayer precies wat ik wil en is vind ik dat 'doffere' mooier klinken.
Ook scheuren de Lollar's zeer lekker, de sounds van de net genoemde artiesten is wat je je moet voorstellen. Ze klinken dus niet modern en heel strak, maar juist lekker bluesy.
Ook zijn alle standen van de pickup-switch nu nuttig en goed te gebruiken. Het middelste element klinkt wat feller dan de hals en kan soms erg fijn zijn, SRV schakelde soms ook naar zijn middelste element voor solo's en dat is precies het verschil en de sound die de Lollar's ook hebben. Het brugelement is ook stukken warmer en niet zo schel als de oude pickups, al vind ik het soms als ik schakel van hals naar brug nog steeds wat schel klinken, maar vaak moet je even wennen omdat het zo'n overgang is en ik speelde hiervoor vrijwel nooit op het brugelement. Een baseplate is dus niet nodig, misschien kan het wel fijn zijn, en ga het er misschien nog op zetten, "Aca Ilic" heeft me er ook een meegegeven, maar het voldoet nu ook prima.
Tussenstand tussen hals en midden is wat meer Hendrix sound en is voor nummers als Castles Made of Sand erg mooi.

Kortom, super upgrade! Ben misschien nog wat dingen vergeten te zeggen maar die voeg ik desnoods nog toe. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mijn omschrijvingen snappen, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de verschillen en de sounds uit te leggen in woorden.
En voor vragen: ----> vraag maar raak!

Bedankt Alex!

JaimeB
5 oktober 2010, 01:38
Gibson lp studio over een marshall jcm 800 1987 non-mastervolume. Ik speel (Hard)rock/grunge. Ritme gitarist.
Momenteel zitten er 490r (neck) en 498t (brug) pickups in.
Ik ben vooral niet tevreden met de neck pick up. Deze klinkt te modderig. Alsof er een deken over de versterker heen ligt. Ligt niet aan de versterker, merk het bij meerdere versterkers. Het mag dus transparanter en helderder, maar graag zonder dat het iel gaat klinken.
Dacht eerst aan burstbuckers aangezien deze wel wat transparanter zijn. Heb deze in een standard gehoord. Maar wil verder kijken dan de pickups van Gibson. Ben me nu aan het oriënteren op sd pickups http://www.seymourduncan.com/comparetones (handige site om hun pickups te beluisteren.
Iemand een voorstel?

aaronstonebeat
5 oktober 2010, 01:51
Zit er een kapje overheen? Zo ja, dan zou ik dat eerst eens verwijderen; het kan immers niet goedkoper.

Pepe
5 oktober 2010, 01:58
Modderig neck geluid, een vaak voorkomend euvel. Er is een hoop te koop daarvoor, vraag het Orpheo, die weet daar wel wat van af.
Ik liet Lollar daar special een pickup voor winden maar ik vond mijn oude Gibson Ttops transparanter en helderder. Of een Ibanez Super 58, die komen nog wel eens voorbij, die verschillen niet zo veel daarvan.

mikeyaxeman
5 oktober 2010, 03:02
Ik zou altijd nog een review maken van de Lollar's die ik nu in m'n stratocaster heb zitten, dus hier komt ie:

Heb de Lollar Blackface pickups van forumlid Aca Ilic overgekocht en ze zelf in m'n Fender Classic '60s (dus niet de Player versie) gezet en was een makkelijk klusje, lukt iedereen wel.
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.

Ze klinken veel warmer, dat is het grootste verschil.
Daarnaast reageren ze ontzettend goed op je aanslag: hard aanslaan zorgt voor een krachtige, volle sound. Wil je meer pingelen met mooie, brighte noten, sla je het meestal wat zachter aan en vullen de Lollar's goed aan met wat je wilt. Ook reageren ze supergoed op je volumepot vd gitaar. Het is met deze pickups mogelijk om je clean en overdrive sound te regelen met de volumepot als je versterker of pedaal aan hebt staan op overdrive. Klein beetje terugdraaien en je hebt clean, van helemaal clean tot een randje.
De oude pickups van de Classic '60s zorgde ervoor dat ik het altijd wat schel vond klinken en ontzettend vaak het toch nét even niet helemaal lekker vond klinken. Dat is hiermee verleden tijd. Ze leveren die echte 'vintage' sound en dus zijn ze ook wat 'doffer' en minder bright dan hoe de huidige strats vaak klinken. Neem dit niet al te letterlijk, het verschil is niet zo heel groot en met wat meer treble/middle kun je dit denk ik ook weer wegnemen. Voor mij is het met mijn muzieksmaak à la Hendrix, SRV en Mayer precies wat ik wil en is vind ik dat 'doffere' mooier klinken.
Ook scheuren de Lollar's zeer lekker, de sounds van de net genoemde artiesten is wat je je moet voorstellen. Ze klinken dus niet modern en heel strak, maar juist lekker bluesy.
Ook zijn alle standen van de pickup-switch nu nuttig en goed te gebruiken. Het middelste element klinkt wat feller dan de hals en kan soms erg fijn zijn, SRV schakelde soms ook naar zijn middelste element voor solo's en dat is precies het verschil en de sound die de Lollar's ook hebben. Het brugelement is ook stukken warmer en niet zo schel als de oude pickups, al vind ik het soms als ik schakel van hals naar brug nog steeds wat schel klinken, maar vaak moet je even wennen omdat het zo'n overgang is en ik speelde hiervoor vrijwel nooit op het brugelement. Een baseplate is dus niet nodig, misschien kan het wel fijn zijn, en ga het er misschien nog op zetten, "Aca Ilic" heeft me er ook een meegegeven, maar het voldoet nu ook prima.
Tussenstand tussen hals en midden is wat meer Hendrix sound en is voor nummers als Castles Made of Sand erg mooi.

Kortom, super upgrade! Ben misschien nog wat dingen vergeten te zeggen maar die voeg ik desnoods nog toe. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mijn omschrijvingen snappen, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de verschillen en de sounds uit te leggen in woorden.
En voor vragen: ----> vraag maar raak!

Bedankt Alex!

Zoals jij je sound beschrijft lijken de Lollars qua sound heel erg op CS'69 Pu's die ik in mijn Squier heb gezet.
Da's nou ook sinds die upgrade echt een fijn gitaartje geworden. :mmmm:

Orpheo
5 oktober 2010, 11:10
Gibson lp studio over een marshall jcm 800 1987 non-mastervolume. Ik speel (Hard)rock/grunge. Ritme gitarist.
Momenteel zitten er 490r (neck) en 498t (brug) pickups in.
Ik ben vooral niet tevreden met de neck pick up. Deze klinkt te modderig. Alsof er een deken over de versterker heen ligt. Ligt niet aan de versterker, merk het bij meerdere versterkers. Het mag dus transparanter en helderder, maar graag zonder dat het iel gaat klinken.
Dacht eerst aan burstbuckers aangezien deze wel wat transparanter zijn. Heb deze in een standard gehoord. Maar wil verder kijken dan de pickups van Gibson. Ben me nu aan het oriënteren op sd pickups http://www.seymourduncan.com/comparetones (handige site om hun pickups te beluisteren.
Iemand een voorstel?

ja, ik heb een voorstel :) de air norton, de screamin demon (maar die is wel warm) de jazz natuurlijk. de jazz met een alnico5 zou ik proberen, de alnico2 is wel behoorlijk warm. de bill lawrence l500r is ook goed te doen. Ik vermoed dat je niet zo'n sleutelaar bent, anders had ik gezegd, koop een jb/jazz set, koop 2 losse kapjes, en haal de spoelen los van de jb en de jazz. plaats een van de spoelen van de jb naast een spoel van de jazz, en de 2 andere spoelen (dus ook een jb spoel en een jazz spoel) op de andere baseplate. effe 8 draadjes solderen, juiste magneet eronder prakken, en je bent klaar. ik heb gemerkt dat die hybrid pickups eigenlijk heel erg goed werken in les pauls. ik wilde dat al eerder posten hier, maar ik kwam er niet aan toe.

@aaron: kapje eraf halen helpt maar heel, heel weinig hoor, zeker de nieuwe kapjes, die trekken echt heel weinig hoog weg.

De Jb/Jazz Hybrid

In een van mijn favoriete les pauls heb ik al heel lang het probleem gehad dat ie gewoon niet klonk hoe hij moest klinken. Pickupset na pickupset heb ik erin geprakt (wat natuurlijk zijn weerslag heeft op het lakwerk!), en het werkt allemaal gewoon niet hoe ik het wilde. Uiteindelijk kwam er een jb in de brug, en een jazz in de hals, maar de jb was te knarserig, en de jazz te slap. Uiteindelijk viel de keus op een hybrid van de jb en de jazz. Het transparante van de jazz en de 'fluidity' van de jb. En dat pakte WEL goed uit, maar er waren nog wel wat issues. Het laag werd flubberig, hals was nog te soft, het mid drukte niet lekker door. de halspup had overigens een alnico8 gekregen, en de brug een alnico5

Ik begon met een alnico8 in de brug. Het laag werd wel strakker, maar om een of andere reden vond de halspickup het plots nodig om een boomy bitch te worden. Compleet onbruikbaar. de pickup naar beneden schroeven leverde een verlies van dynamiek op. polepieces omhoog hielp niet, want dat gaaf alleen maar meer bite, halspup ging dus meer klinken als de brugpickup; not really right, huh?

De halspup had overigens al een alnico8, en daar klonk ie goed mee, tot de brug een a8 kreeg!

Ik vind het lekker als mijn pickups zo dynamisch zijn dat ze wat compressie geven als ik harder aansla, en na wat heen en weer jojoen met alnico2, alnico4 en nog eens alnico5 viel de keus op iets enorm onorthodox.

De halspup klonk goed met een a8 en alleen als de brug een a5 had. de brug klonk te zwak met a5, het mid drukte niet door. Wat nu als er eens meer weerstand zat in die brugpup? dus... Ik pakte een losse spoel van een naamloos element, en plaatste die onder het brugelement. Wat simpele tests leverde op dat dat spoeltje met een magneetje erbij (van het normale brugelement dus!) nauwelijks signaal doorstuurt naar de amp. echt, nauwelijks. Dat is natuurlijk goed, want die pup moet het signaal moduleren dat uit de 'normale' brugpup komt! En verdraaid; het project werkte! Het geheel werd wat vettiger, wat dynamischer, wat dikker, en iets meer output. niet bijzonder veel, maar wel wat. genoeg om de halspup met die dikke alnico8 bij te benen.

Toch was ik niet tevreden. de halspup ging me steeds meer tegenstaan, alsof m'n tonepot half dicht was, maar ik heb helemaal geen tonepot aangesloten op de halspup...

Uiteindelijk ben ik gaan settlen voor een setje standaard ceramische magneten voor beiden, met die fake spoel aan voor de brugpup alleen. Ik heb een aversie richting ceramisch, vanwege de associatie (hard, harsh, bijterig), maar soms is het precies het juiste element in de hele mix. Soms is een leap of faith nodig om te doen wat uiteindelijk het juiste is. Ik heb vrachtladingen magneten, en ontweek altijd ceramisch, maar in dit geval werkt het. De brugpup is lekker soepel, direct, dynamisch, met een fijne dosis compressie. de halspup is smooth, gearticuleerd, direct, beetje boomy, alsof je een kopstoot van mike myers krijgt :P maar niet zo erg dat het onbruikbaar is.

moraal van het verhaal? kijk voorbij je comfort zone, en probeer eens wat anders. alnico is niet heilig.

Overigens, de jb/jazz set met een ceramische magneet is een ver-duncan-ised versie van de superdistortion, maar in essentie (magneet en draaddiktes!) is het de superD, en TOCH klinkt ie volkomen anders. Hij klinkt wat minder vet, wat minder dik, iets helderder en moderner.

allochthomas
17 november 2010, 17:22
Ik speel nu een tijdje in een punk band waarbij ik mijn ibanez JPM met een steve's special in de brug. Gaat allemaal meer dan prima voor de standaard rag nummers, maar we geen ook langzaam een beetje naar de kant rock a billy op zoals the living end en ik merkte dat mijn JPM eigenlijk niet echt geschikt is. Nou staat mijn strat al een tijdje stil(ben te lui om hem te maken) met een crunchlab in de brug. Nou zit ik te denken aan de elementen te vervangen naar iets vintage georiënteerd.

Kortom: ik ben op zoek naar in eerste instantie een vintage pickup voor stratocaster met maple neck en eventueel ook naar een vervanging voor de middle en neck single coil. Eisen zijn dat het een low output element die warm is(kwa tone), geen schelle pickup dus. Zelf zat ik te denken een een goeie P90 voor in de brug, maar iets als een goeie Paf is ook een optie. Zat zelf ook te stoeien met de gedachte om er een tv jones in te stoppen. Iemand tips die mij kunnen helpen?

Braindead
17 november 2010, 22:41
Heeft die eclipse geen maple top?


Aha, prachtig! :) Dan ga ik binnenkort eens op zoek naar zo'n custom 5.
De JB vind ik overigens ook geen slechte pickup. Maar ik heb hem nu in mijn ltd eclipse en in die volledig mahonie gitaar doet hij het erg goed. Maar ik vrees ook dat hij in een strat net ietsje te iel zal zijn naar mijn wensen.

allochthomas
25 december 2010, 15:32
Iemand ervaring met de gibsin classic 57 of de dimarzio dp103? Ik ben dus een tijdje op zoek naar een warme low output pickup voor mijn strat en ik kwam deze twee 2dehands tegen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor wat rustigere nummers(ala the living end) maar hij moet ook redelijk overweg kunnen met wat high gain(niet achterlijk veel high gain!)

*edit: het gaat hier om de brug positie. Is het ook aan te raden om een 500k pot te gebruiken bij dit soort pickups, of gewoon lekker de 250k pot te laten zitten?

Rock Bottom
25 december 2010, 16:16
Iemand ervaring met de gibsin classic 57 of de dimarzio dp103? Ik ben dus een tijdje op zoek naar een warme low output pickup voor mijn strat en ik kwam deze twee 2dehands tegen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor wat rustigere nummers(ala the living end) maar hij moet ook redelijk overweg kunnen met wat high gain(niet achterlijk veel high gain!)

*edit: het gaat hier om de brug positie. Is het ook aan te raden om een 500k pot te gebruiken bij dit soort pickups, of gewoon lekker de 250k pot te laten zitten?

Die gast heeft er hilotrons in zitten hele aparte single coils, die kun je eigelijk niet vergelijken met andere pickups.

Ik zou voor dat geluid niet gaan voor een standard humbucker maar als je toch humbuckers wil zou iets in de filtertron richting dichter in de buurt komen. Tv jones classics of met een lager budget, GFS retrotron of de dream 180.

Zelf zou ik eerder kijken richting DeArmonds of P90's
Ik vind de GFS surf 90's wel hele toffe pups.

beruk
25 december 2010, 16:30
Ik vind de GFS surf 90's wel hele toffe pups.
Zou best een een schot in de roos kunnen zijn. Chris Cheney zijn geluid benader je wellicht alleen met een gretsch gitaar, maar surf geluid in de overdrive, yummie Beetje het jazzmaster geluid?

Rock Bottom
25 december 2010, 17:05
Ze klinken als DeArmonds met een scheutje p90.
Ze zijn ideaal voor rockabilly maar voor surf zij ze ook te gek een lekkere crispie twang.

allochthomas
25 december 2010, 17:13
Het gaat mij niet echt om die specifieke sound, maar meer om een humbuck die er meer voor geschikt is dan de crunchlab die er nu in zin. Ik heb zitten denken aan filtrons maar ik ben bang dat die te fel zullen klinken in mijn strat(maple neck). Voornaamste criteria is dat hij een lage output heeft, warm klinkt, lekker open klinkt en toch nog prima mee kan gaan met een wat hogere gain setting.

P90 is ook iets waar ik naar zit te kijken, maar het moet dan wel een p90 in humbucker formaat zijn en die moet aan mijn eisen voldoen met als grootste eis: hij mag niet te fel zijn

Orpheo
26 december 2010, 13:11
Van wat ik lees, is de pearly gates de juiste pickup. Of de bluesbucker van dimarzio, of die signature pickup van eric johnson.

allochthomas
26 december 2010, 13:30
De EJ staat bekend om dat hij erg helder is, daar ben ik dus niet echt naar opzoek(met een strat en een maple neck ben ik bang dat hij gewoon te fel wordt). Over de pearly gates wordt veel lof gesproken icm een strat dus dat zeker een goeie kandidaat hebber.

strate
26 december 2010, 19:37
Zoals jij je sound beschrijft lijken de Lollars qua sound heel erg op CS'69 Pu's die ik in mijn Squier heb gezet.
Da's nou ook sinds die upgrade echt een fijn gitaartje geworden. :mmmm:

Sorry voor de maanden te late reactie haha, heb eigenlijk sindsdien nooit meer in dit topic gekeken tot nu;)
Maar CS '69's zijn toch wel behoorlijk anders hoor, deze elementen neigen meer naar de '59 of '62 sound, meer in de richting van SRV om het maar even simpel te zeggen. '69 is toch echt meer Hendrix, vind ik zelf altijd wat 'platter' en beetje wollig klinken, ook zeer lekker:)

allochthomas
27 december 2010, 18:45
Ziet er naar uit dat het de seymour duncan pearly gate gaat worden.

@Orpheo: enig commentaar op of de pg een beetje fatsoenlijk mee kan komen wat met meer high gain? Buiten the living end zal ik er ook zaken als thrice, attack in black en pulley mee spelen(ivm drop D)

Basileia
30 december 2010, 18:04
Ik wil binnenkort de pickups in m'n ibanez gaan vervangen. Het gaat om een s670, mahonie body met maple neck.
Ik neig sterk naar:
Neck: Dimarzio Air Norton of Liquifire
Bridge: Dimarzio D Sonic of Crunch Lab

Ja, ik ben nogal een petruccifan:)

Ik speel momenteel over een Marshall DSL50, een Mesa zit er financieel voorlopig nog niet in.
Ik zoek in de brug een vrij agressief, bijna rauw geluid, de huidige pickups klinken in combinatie met m'n Marshall een beetje dof.
In de neck zoek ik juist de totaal andere kant, een vrij compressed, rond, maar toch doordringend geluid (lastig te beschrijven, ik zie altijd vormpjes bij geluid)

Welke van de hiervoorgenoemde pickups zouden het best aan deze wensen voldoen?

Laatste issue: er zit nu en single coil tussenin, en op zich gebruik ik hem niet zo vaak, en ik denk dat ik met gesplitte humbuckers ook al m'n geluiden zou kunnen creëren. Ik zou hem gewoon dummy kunnen maken, maar ik zou ook push/pull pots kunnen gebruiken, en dan op m'n 5 weg switch de volgende opties maken:
1 Brug
2 Brug+Mid
3 Brug+Hals
4 Hals+mid
5 Hals
En dan met de push/pulls de neck en bridge al dan niet splitten. Zijn er nog aanraders voor singles die goed combineren met de voorgenoemde pups, of kan ik dan het beste gewoon de stock pup laten zitten?

Budget voor de hele operatie is €200.

HaroldA
5 mei 2011, 00:32
Even een vraagje over m'n oude Super Distortions: zijn degene met de plastic draad ouder dan die met de metalen mantel? Ze hebben allemaal de oude zwart/wit/aarde bekabeling.

Bij 1 v/d oudjes zijn de schroef/ophang-gaten uitgelubberd, wie weet waar ik van die "clips" kan krijgen om er omheen te doen waar dan de juiste diameter schroefdraad in zit?

Jasper.
19 juli 2011, 21:57
Heb net mijn neck weer op mijn LC strat gezet. Nadat ik die gescalloped heb. Maar nu vind ik toch de pickups ontzettend bright/schel klinken. Was al van plan er een ander setje in te gooien.
GFS pickups lijken me wel heel interessant. Schijnen heel leuk te zijn en zijn lekker goedkoop. Kan niet al te veel geld uitgeven.
Iemand ervaring daarmee? Wat zal een lekker setje zijn voor een blackmore achtige sound. Dus dat ze ook nog een beetje kunnen scheuren zonder zo schel te worden als die van de LC?

En misschien nog een neck-pickup voor in mijn Ibanez RG? In de brug zit nu een dimarzio superdistortion. Misschien de Fat Pat of de Crunchy Pat?

edit: En hoeveel verzendkosten en extra kosten komen er nog ongeveer bij?

johns
19 juli 2011, 22:01
Ik heb net een setje in een Epiphone gestopt, vooral om wat meer output te krijgen. Kwaliteit valt me niets tegen, gezien het geld dat je er voor betaald. De DiMarzio Tonezone in m' n Charvel is wel subtieler heb ik het idee, maar die is in z'n eentje dan ook al duurder dan twee GFS humbuckers inclusief verzending vanuit de states.

Wat voor een LC een geschikte set is kan ik niets over zeggen

Jasper.
19 juli 2011, 22:04
Ik heb net een setje in een Epiphone gestopt, vooral om wat meer output te krijgen. Kwaliteit valt me niets tegen, gezien het geld dat je er voor betaald. De DiMarzio Tonezone in m' n Charvel is wel subtieler heb ik het idee, maar die is in z'n eentje dan ook al duurder dan twee GFS humbuckers inclusief verzending vanuit de states.

Wat voor een LC een geschikte set is kan ik niets over zeggen

Wat voor verzendkosten kwamen er bij jou nog overheen? en extra kosten mbt invoer etc? De dollar staat nu vrij laag, dus ik vind het erg aantrekkelijk om een setje over te laten komen.

johns
19 juli 2011, 22:22
Subtotal: $58.90
Discount: $0.00
Shipping: $24.57
Sales Tax: $0.00
Total: $83.47

Omgerekend net geen 60 euro. Geen invoerrechten tegengekomen ofzo

Thiez
19 juli 2011, 22:28
Ik had je via pm al getipt over de Leosounds. Ik zou je mijn bevindingen laten horen als ik ze erin had maar ik heb inmiddels via marktplaats een setje hot noiseless van fender op de kop kunnen tikken (de jeff beck singles).

Je kunt misschien leo sounds eens mailen. Ik heb ook een mailtje gestuurd met wat sounds en welke elementen hij aan zou raden. Ritchie blackmore stond er bij mij ook bij en hij raden mij de 1962 ST overwound aan. 100 euro voor een setje handwound, dus dat valt best mee.
Setje hot noiseless via marktplaats heb ik nu voor 75 euro. dus scheelt toch weer 25 euro's.

Jasper.
19 juli 2011, 23:07
Ja idd.

Ik had GFS ook al ff gemaild, zij raden mij de 1963 overwound professional aan. Zal wel hetzelfde principe als de 1962 overwound van leosounds zijn.
Alleen die van GFS zijn nog wat goedkoper en dan kan ik er gelijk een neck humbucker voor in mijn ibanez bij bestellen.

Blackmore's signature strat heeft trouwens een reverse wound bridge pickup. En een neppe middel. Als ik mijn middle pickup reverse bestel is dat dan hetzelfde principe? Alleen gebruik je dan Bridge/middel samen in plaats van bridge/neck.

whoosh
19 juli 2011, 23:25
Met 3 PU's en een RWRP combo is normaliter de middelste pickup RWRP zodat beide tussenstandjes (brug/mid en mid/nek) humcancelling zijn. Als je al een RWRP nek hebt en je steekt er een RWRP mid in, dan is brug/mid humcancelling maar mid/nek niet.

Jasper.
19 juli 2011, 23:35
Ok ik snap het.

Wat is trouwens de beste manier om te betalen? Paypal?
Ik heb nooit een paypal rekening ofzo gehad, hoe werkt dit ong.?

whoosh
19 juli 2011, 23:38
Vandaag een Seymour Duncan SSL-5 in de brugpositie van de Jimmy Vaughan Strat gezet. Hier zitten oorspronkelijk TexMex pickups in, de midden en nek heb ik er nog even in laten zitten, maar er is een setje CS Fat 50's onderweg.

Meteen even gemeten, de TexMex brug was 7.5K, de nek en midden alletwee 6.7K. De SSL-5 13.5K, iets meer dan waar ze voor op papier staan.

Was om eerlijk te zijn eerst even teleurgesteld, niet zozeer in het cleane geluid maar het vervormde geluid. Totdat ik de toonregeling van de Muff iets terugdraaide (terugdraaien is meer hoog).... wow....

Strat met ballen, geen ander woord voor. Klinkt nog steeds duidelijk als een Stratocaster maar met behoorlijk wat meer sustain en duidelijk meer bas en mid. Aanrader...

Volgens de instructie moet je hem bij Fender elementen verkeerd om aansluiten (zwart=hot, wit=ground) maar blijkbaar geldt dat niet bij TexMex elementen :) In tussenstandje brug/mid heb ik nu dus een bijzonder geluid hehe maar omdat er nog meer nieuwe pups onderweg zijn laat ik het even zo totdat ik de CS Fat 50s erin zet.

whoosh
19 juli 2011, 23:43
Ok ik snap het.

Wat is trouwens de beste manier om te betalen? Paypal?
Ik heb nooit een paypal rekening ofzo gehad, hoe werkt dit ong.?

Ik vind Paypal de fijnste manier. Je kunt je Paypal rekening gewoon koppelen aan je creditcard. De verkoper krijgt op die manier dus nooit je kaartgegevens direct. Betalingen met Paypal zijn direct (net als iDeal bijvoorbeeld)

Zie ook steeds meer verkopers die hun pakket tracking ook aan Paypal hebben verbonden, dan krijg je van Paypal ook netjes een mailtje met de tracking gegevens.

HaroldA
19 juli 2011, 23:49
Ik vind Paypal de fijnste manier. Je kunt je Paypal rekening gewoon koppelen aan je creditcard. De verkoper krijgt op die manier dus nooit je kaartgegevens direct. Betalingen met Paypal zijn direct (net als iDeal bijvoorbeeld)

Tegenwoordig ook gewoon aan je bankrekening...

JohnLord
19 juli 2011, 23:56
Is er iemand die iets kan zeggen over de PRS Tremonti Humbucker in vergelijking met de PRS Dragon?

@Jasper: Blackmore-fan geworden?

Jasper.
20 juli 2011, 22:06
Zo, heb net de knoop doorgehakt en een setje 1963 overwound professional besteld. Samen met een Alnico Fat Pat voor in de neckpositie van mijn ibanez en een setje Wilkinson EZ-LOK locking tuners. De tuners van mijn LC zijn nou ook niet helemaal ''je-van-het''.
Zodra ze binnen zijn zet ik ze erin en meld ik mijn bevindingen wel even. Nu nog even wachten. (2 weken? voor de mensen die wel eens een setje besteld hebben?)



@Jasper: Blackmore-fan geworden?

Ik moet zeggen, de muziek is erg lekker om mee te spelen, en ik mag zijn soundje wel graag.

johns
20 juli 2011, 22:10
Ik had het met een week in huis. Opvallend snel vond ik

G.G.
20 juli 2011, 22:18
GFS kan echt wel binnen 5 dagen afgeleverd zijn (heb er al enkele keren besteld en het is soms sneller dan binnenlandse bestellingen).

allochthomas
20 juli 2011, 22:20
Laatste keer dat ik wat bij GFS besteld had ik het binnen een week op de deurmat liggen.

Jasper.
20 juli 2011, 22:33
Oh, dat is lekker snel. Heb ik ook nog kans dat het bij de douane beland ofzo?
Ik kan niet wachten

G.G.
20 juli 2011, 22:35
Oh, dat is lekker snel. Heb ik ook nog kans dat het bij de douane beland ofzo?
Ik kan niet wachten

JA, en dan kan je gelijk een week of 6 wachten. Helaas ook weleens meegemaakt (niet bij GFS)

telecastermaster
20 juli 2011, 23:08
JA, en dan kan je gelijk een week of 6 wachten. Helaas ook weleens meegemaakt (niet bij GFS)

Ik ook. En wel bij GFS. Maar ja, daar kunnen ze ook niet veel aan doen.

blademan
21 juli 2011, 10:49
bestel gewoon een setje Toneriders, die kun je in Utrecht bestellen en heb je zo in huis! En die doen zeker niet onder voor GFS!

Jasper.
21 juli 2011, 20:41
Te laat :p Heb ze al bestelt gisteren.

En bij de GFS pickups ben ik iets zekerder van het geluid. Hij weet het wel goed te omschrijven volgens mij. En ze zijn wat hotter gewonden.

jze
21 juli 2011, 21:37
Net vandaag een set Bare Knuckle Nailbombs besteld ter vervanging van de V elementen uit m'n Ibanez RG 1527. Die pickups zijn het enige wat me niet bevalt aan de gitaar, hoop toch zeker op een aardig verbeterde sound met de Bare Knuckles..

The Unforgiven
22 juli 2011, 19:14
Iemand ervaring met de Crunchy Pat High Output pickups van GFS?
Vooral bedoelt voor dingen als Metallica enzovoorts, maar een lekkere clean (liefst een beetje bluesy) is ook belangrijk.
Ik wil deze Pickups in mijn Ibanez SAS 32 zetten, de body van mijn gitaar is dan wel van Mahogany, maar erg dun, ongeveer 3 centimeter gok ik. De prijs spreekt mij het meest aan, 50 euro voor 2 pickups, inclusief verzenden, is helemaal niets.

Jasper.
22 juli 2011, 21:13
Aan de beschrijving te zien moeten ze een superdistortion wat benaderen. Heb de Fat Pat uiteindelijk gekocht voor in de neckpositie van mijn ibanez RG, maar zat nog te dubben over de crunchy pat. Maar 2 superdistortions in 1 gitaar leek me ook niet zo leuk.

Als het inderdaad een superdistortion sound-a-like is dan kun je er makkelijk early metallica mee spelen lijkt me. Denk aan Kill em all. Doe ik ook met mijn SD. Maar wil je nog wat heavier dan zou ik denk ik voor de crunchy rails of power rails gaan.

Edit: anders doe je ze ff een mailtje

Ijselrobo 07
23 juli 2011, 13:52
effekes misschien een dom vraagje:
ik wil op de single coils in mijn Fender Strat humbucker covers doen (zodat hij lijkt alsof ik een HHH strat heb), alleen, moet ik dan een HHH slagplaat kopen? hoe maak ik die kapjes vast? en kan ik dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=187_256_260&products_id=1476) kapje gebruiken?

HaroldA
23 juli 2011, 13:55
effekes misschien een dom vraagje:
ik wil op de single coils in mijn Fender Strat humbucker covers doen (zodat hij lijkt alsof ik een HHH strat heb), alleen, moet ik dan een HHH slagplaat kopen? hoe maak ik die kapjes vast? en kan ik dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=187_256_260&products_id=1476) kapje gebruiken?

Zijn S'jes niet breder dan H's? En qua bevestigen zul je creatief moeten worden: ik gok op kit ;) Oja: en de kappen aarden, natuurlijk!

whoosh
23 juli 2011, 14:57
Oh, dat is lekker snel. Heb ik ook nog kans dat het bij de douane beland ofzo?
Ik kan niet wachten

Mijn CS Fat 50s zijn op de 15e vanuit de States vertrokken, liggen al 3 dagen bij de douane en nog niet gecleared. Vorige pakketje was met 5 dagen in huis. Die daarvoor heeft 3 weken geduurd waarvan 2 bij de douane hier. Het verschilt nogal :)

Als het een trackingnummer heeft gaat het bijna op zeker door de douane.

Maar goed, vertragende factor is de nederlandse douane, doe je niks aan en is onvoorspelbaar qua duur.

Wat wel naar is, als je bv. extra betaald voor EMS ofzo, de douanefactor nog steeds geldt en helemaal niet sneller gaat ondanks dat ze daar wel afspraken over gemaakt schijnen te hebben (al 2x meegemaakt, en natuurlijk over gebeld met TNT post)