PDA

View Full Version : Het "grote" pickups topic



Pagina's : 1 2 [3] 4

macwilliams
2 november 2011, 18:50
Ik vind het wel wat hebben, zou me er iig niet te druk om maken.

HaroldA
2 november 2011, 19:33
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8032.jpg

Lekker uit fase gemonteerd?

da Liks
2 november 2011, 19:35
dat dacht ik al, maar ik vind het zelf echt gaaf! ennn ik heb ook gewoon de chromen kapjes nog. voorlopig hou ik m zo. net een korte sneak peak gehad, clean. en klinkt mooi! nu nog een beetje een randje eraan via de amp! maar eerst eten..

The Unforgiven
2 november 2011, 19:39
Nadat mijn post enkele pagina's terug compleet over het hoofd gezien (of genegeerd) werd, plaats ik hem nog maar eens.
_________________________________
Ik zat er aan te denken om de Pickups in mijn Epiphone Les Paul te veranderen. Ben op zoek naar een iets ander geluid.

Even de situatie: Ik heb momenteel een Hamer Flying V met Dimarzio Super Distortions, Een Epiphone Les Paul met EMG 81 en 85 en een Bach Explorer met fabriekselementen, mogelijk komt hier nog een Strat of Tele bij binnenkort.

Ik zat er dus aan te denken om de EMG's in die Bach te zetten, en die van de Les Paul dus te vervangen. Ik zoek iets totaal anders dan ik nu heb. Dus niet de metal hoek in, maar een wat mooier clean. Echter moeten de pickups ook een beetje lekker kunnen oversturen.
Iemand enige suggesties? Zat zelf te denken aan P94's of iets dergelijks...

HaroldA
2 november 2011, 19:44
Iemand enige suggesties? Zat zelf te denken aan P94's of iets dergelijks...

Seymour Duncan Phat Cat's? Rio Grande Bastard -> (PM! :soinnocent:)? Etc?

macwilliams
2 november 2011, 19:50
dat dacht ik al, maar ik vind het zelf echt gaaf! ennn ik heb ook gewoon de chromen kapjes nog. voorlopig hou ik m zo. net een korte sneak peak gehad, clean. en klinkt mooi! nu nog een beetje een randje eraan via de amp! maar eerst eten..

Het zal een stuk gedefinieerder klinken nu.

da Liks
2 november 2011, 19:58
Lekker uit fase gemonteerd?

wat bedoel je? ik ben een onwiiiijze noob!

HaroldA
2 november 2011, 20:17
wat bedoel je? ik ben een onwiiiijze noob!

Beide schroefpolen zitten richting de hals. Standaard zitten de schroef-polen van de brugpup het dichts bij de brug.

Door ze out-of-phase te zetten krijg je een ander geluid met de schakelaar in het midden.

http://img132.imageshack.us/img132/8406/phaseia9.png

Trocar
2 november 2011, 20:31
Beide schroefpolen zitten richting de hals. Standaard zitten de schroef-polen van de brugpup het dichts bij de brug.

Door ze out-of-phase te zetten krijg je een ander geluid met de schakelaar in het midden.



Het simpelweg draaien van de pickup verandert de fase (-samenhang) toch niet?

Jasper.
2 november 2011, 20:32
Heb vandaag de magneet van mijn Seymour duncan JB vervangen voor een ceramische. Magneet van Orpheo, en een duidelijk uitleg en hij klinkt nu errug goed moet ik zeggen! Als het goed is is het nu een soort SD Distortion. Klinkt als een opener superdistortion! Ben er super tevreden mee. Aanrader!

da Liks
2 november 2011, 21:31
Aha, dus alleen met de schakelaar in het midden? zal eens proberen of ik het kan horen wat er dan gebeurt. wat me wel opviel is dat het brug element, de fat pat, supervet klinkt. de neckpickup mist echt wat.. weinig oempf.. kan dat daardoor komen?


Beide schroefpolen zitten richting de hals. Standaard zitten de schroef-polen van de brugpup het dichts bij de brug.

Door ze out-of-phase te zetten krijg je een ander geluid met de schakelaar in het midden.

http://img132.imageshack.us/img132/8406/phaseia9.png

aaronstonebeat
2 november 2011, 21:47
Aha, dus alleen met de schakelaar in het midden? zal eens proberen of ik het kan horen wat er dan gebeurt. wat me wel opviel is dat het brug element, de fat pat, supervet klinkt. de neckpickup mist echt wat.. weinig oempf.. kan dat daardoor komen?

Van in of uit fase is inderdaad alleen sprake bij combinaties van elementen. Dat je halselement op zichzelf iets mist in jouw oren kan niet liggen aan de manier waarop beide elementen zijn gecombineerd.

Jasper.
2 november 2011, 21:51
Voor die oempf de pickup iets omhoog draaien? Heb ook wat gespeeld met hoogtes vandaag. Als hij hoog is krijg ik ook meer oempf, maar als ik hem lager draai word hij weer wat gedefinieerder.

LemmyNL
2 november 2011, 21:58
Aha, dus alleen met de schakelaar in het midden? zal eens proberen of ik het kan horen wat er dan gebeurt. wat me wel opviel is dat het brug element, de fat pat, supervet klinkt. de neckpickup mist echt wat.. weinig oempf.. kan dat daardoor komen?

Gaan we eens uitzoeken, maat!

da Liks
2 november 2011, 22:34
coool! bis morgen..

da Liks
4 november 2011, 08:26
Aha, dus alleen met de schakelaar in het midden? zal eens proberen of ik het kan horen wat er dan gebeurt. wat me wel opviel is dat het brug element, de fat pat, supervet klinkt. de neckpickup mist echt wat.. weinig oempf.. kan dat daardoor komen?
even een rectificatie, tis de brug juist die niet goed is (toggle switch op rythm), de fat pat klinkt echt veeel zachter en platter dan de veh.. die dus juist weer onwijs goed klinkt.. heb gfs gemaild, kijken wat ze zeggen!

Orpheo
4 november 2011, 08:31
Meten is weten! Wat zegt je multimeter. Voordat je überhaupt straks gaat denken aan ruilen, eerst meten of t element ok is, en dan of de switch ok is. Heb je al de pickups gewisseld? Niet van plek, maar van pot en switch. Hals op brugvolumepot en andersom. Troubleshooten, nagaan waar de fout zit.

da Liks
4 november 2011, 21:53
zal niet veel anders opzitten.. ik SUCK zooo erg met solderen en elektronica, but a man's gotta do etc! Hij moet gewoon veel harder/voller/romiger klinken..
gelukkig heb ik de andere lp nog!

aaronstonebeat
4 november 2011, 22:02
Ken je niemand met verstand van zaken? Als je weinig van elektronica weet, zal het ook niet eenvoudig zijn om je gitaar succes- en betekenisvol door te meten.
Het is eigenlijk heel eenvoudig; maar dat is als je weet wat je moet doen.

Met een klein beetje basiselektronica kun je het circuit in je gitaar begrijpen; en tegenwoordig hoef je niet achter je computer vandaan om het te leren.

da Liks
5 november 2011, 00:06
zolang ik maar weet WAT ik moet doen komt het wel goed met dit soort simpele zaken. multimeter erop zetten en het aantal ohms meten moet lukken, maarr dan de domme inkop-vraag: moet de pickup dan eerst weer los-gesoldeerd worden? leek mij wel omdat je toch anders de pot erbij meet?

da Liks
5 november 2011, 23:53
heb beide methoden geprobeerd, vast en los. geeft dezelfde waarden. multimeter op Ohm, 20k setting. dan geeft ie ongeveer 14,5 weer. zo zat ie vast, linksboven:

http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8175.jpg

aaronstonebeat
6 november 2011, 00:15
zolang ik maar weet WAT ik moet doen komt het wel goed met dit soort simpele zaken. multimeter erop zetten en het aantal ohms meten moet lukken, maarr dan de domme inkop-vraag: moet de pickup dan eerst weer los-gesoldeerd worden? leek mij wel omdat je toch anders de pot erbij meet?

Hoeft niet. Potmeters en pickups staan parallel. Pickups hebben een weerstand in de orde van 10 kOhm, potmeters in de orde van enige honderden kOhms. Zolang je maar alle knoppen vol open zet, hoef je alleen een kabel in je gitaar te steken en de weerstand tussen het uiteinde en de mantel van de vrije plug te meten; effectief meet je dan vrijwel de weerstand van de pickups, of de combinatie daarvan afhankelijk van de stand van de schakelaar.

Als beide pickups in orde zijn, is er een ander probleem.

da Liks
6 november 2011, 10:12
de andere pickup geeft zo,n 9,5 trouwens..

iemand een idee wat die waardes zeggen mbt tot het geluid dat er nu uitkomt??

G.G.
6 november 2011, 10:23
grofweg kan je stellen: meer weerstand, meer output, minder hoog in het geluid.

da Liks
6 november 2011, 10:42
hoe kan het dan dat het effect precies andersom is..:???: bah..

G.G.
6 november 2011, 11:02
hoe kan het dan dat het effect precies andersom is..:???: bah..

Hoogte tov de snaren speelt mee. Dichterbij is harder, maar te dich bij is weer zachter. Misschien kan je wat spelen met de hoogte terwijl je het volume op de versterker constant laat.

Ook moet een brugelement meer output hebben ter compensatie omdat daar de snaren minder ver uitslaan in hun beweging. Zo kan het zijn dat een 10K brugelement op dezelfde hoogte tov de snaren als een 7K halselement hetzelfde volume heeft. Als je bedrading klopt, dan zou ik eerst met de hoogte spelen.

da Liks
6 november 2011, 11:12
heb ik ook al gedaan in het kort, ga kijken of ik niet wat finer moet tunen wat dat betreft..

da Liks
6 november 2011, 14:25
heb wat netter,grondiger gesoldeerd, en de pickup nog flink wat omhoog gebracht, en nu lijkt het qua volume ongeveer gelijk! is alleen ff wennen dat de nek nu juist vol warm etc klinkt en de brug minder diepte en warmte heeft..

Orpheo
7 november 2011, 09:42
De job met n alnico8 is top! Minder fel, minder krasserig. Beetje een middenweg tussen de superdistortion en een jb. Schoont aardig op met volumepot. Het laag is wat meer solide en krachtig maar niet overweldigend. Kan m zeker aanraden.

HaroldA
7 november 2011, 09:44
is alleen ff wennen dat de nek nu juist vol warm etc klinkt en de brug minder diepte en warmte heeft..

Of je beschrijft het verkeerd, of dit is precies zoals het hoort.

Tankman
7 november 2011, 09:57
Ik zit wat rond te shoppen voor nieuwe pickups voor mijn Schecter Omen-7 Extreme. De gitaar heeft een Mahogany body, Maple Neck en Rosewood fingerboard en is dus een 7-string gitaar. Ik wil het liever passief houden.

Tot nu toe trekken de Dimarzio D-Activators me heel erg. Het geluid van de Schecter is op zich prima. De hoge output wil ik zeker behouden. Ik wil van het modderige in het laag af en hij mag best wat beter door de mix prikken. Hij moet dus strakker in het laag en aanweziger in het hoog/mids. Iemand nog suggesties?

Fiendish
7 november 2011, 11:23
Een 7 string Warpig setje van Bareknuckle Pickups met een ceramic magnet in de brug ?
Da's strak en niet modderig, en zeer zeker goed aanwezig qua mid(hoog) en hoog.

Tankman
7 november 2011, 15:21
Een 7 string Warpig setje van Bareknuckle Pickups met een ceramic magnet in de brug ?
Da's strak en niet modderig, en zeer zeker goed aanwezig qua mid(hoog) en hoog.

Zou kunnen. Nou hebben de toch actieve Seymour Duncan Blackouts mijn aandacht getrokken. Deze passen ook meteen in een normale humbucker gat. Iemand ervaringen hiermee?

Fiendish
7 november 2011, 16:51
Ja, maar niet in een 7 string...
Ik vond het hoog van de blackouts niet genoeg definitie hebben.

Jasper.
7 november 2011, 17:17
Gister was er iemand bij mij thuis te jammen en die had een ibanez 7 snaar mee. Die had er ook bareknuckles in. Erg goede elementen. Weet alleen niet meer welk type precies. Als ik de polepieces bekijk had hij er warpigs in, of misschien aftermaths. Ik zal hem eens vragen als ik hem weer spreek. Hij speelt vooral veel technische metal a la periphery. Erg lekker geluidje kwam daar uit.
(daardoor heb ik nu ook GAS voor en 7string :p)

Tankman
7 november 2011, 17:24
Ik ben juist niet zo van de Periphery style. Ik vind hun geluid ook maar dunnetjes. Ik hou van een lekker ronkend geluid a la Trivium op hun Shogun album.

Jasper.
7 november 2011, 17:38
Ik ben juist niet zo van de Periphery style. Ik vind hun geluid ook maar dunnetjes. Ik hou van een lekker ronkend geluid a la Trivium op hun Shogun album.

Nou, dit was zeker geen dun geluid, mij haast wat té vet. (lag ook voor een groot gedeelte aan zijn ENGL, toen hij om mijn JCM ging klonk hij errug lekker) Ik weet de Periphery toon niet, ik luister dat nooit, maar dat soort muziek speelde hij tenminste veel.

Jan Buurman
7 november 2011, 19:01
De job met n alnico8 is top! Minder fel, minder krasserig. Beetje een middenweg tussen de superdistortion en een jb. Schoont aardig op met volumepot. Het laag is wat meer solide en krachtig maar niet overweldigend. Kan m zeker aanraden.

Orpheo heeft in mijn JB van mijn Custom een AlNiCo 8 geschoven (inderdaad goed te doen, zo'n swap) Op mijn thuissetje klinkt het al geweldig! Donderdag gaat hij over mijn main rig. Ik ben zo benieuwd!!!
:blast:

Fiendish
7 november 2011, 19:15
Ik ben juist niet zo van de Periphery style. Ik vind hun geluid ook maar dunnetjes. Ik hou van een lekker ronkend geluid a la Trivium op hun Shogun album.

Je zou het aan Tim (Mills) van BKP kunnen vragen, hij beantwoord nog altijd alle pickup vragen van mensen met interesse voor z'n pickups.
Gewoon uitleggen wat voor sound je in gedachten hebt, erbij vertellen welke gitaar je hebt en wat de specs zijn qua houtsoorten, brug enzo, en hij komt vanzelf met een paar suggesties.
Dat is voor mij altijd heel goed uitgepakt, elke gitaar die ik heb waar BKP's inzitten heeft precies het geluid wat ik voor die specifieke gitaar zocht.

Ijselrobo 07
8 november 2011, 08:38
even een vraagje:
past zo'n angus young sig pickup (deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gibson-Angus-Young-Signature-Pickup-Bridge-Humbucker-Nickel/art-GIT0009225-000)) in de brug positie van mijn stratocaster? (gewoon ene met slagplaat met een plaats voor een humbucker in de brug)
want ik wilde eigenlijk een SD PG+ halen, maar de angus young is iets goedkoper en beter te vinden dacht ik zo.

en ohja.. als ik dat zilveren kapje van die pickup afhaal, heb ik dan gewoon een zwarte pickup die op alle humbuckers zonder kapje lijkt? (of kan dat kapje er helemaal niet af?)

bass blom
8 november 2011, 08:42
even een vraagje:
past zo'n angus young sig pickup (deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gibson-Angus-Young-Signature-Pickup-Bridge-Humbucker-Nickel/art-GIT0009225-000)) in de brug positie van mijn stratocaster? (gewoon ene met slagplaat met een plaats voor een humbucker in de brug)
want ik wilde eigenlijk een SD PG+ halen, maar de angus young is iets goedkoper en beter te vinden dacht ik zo.

en ohja.. als ik dat zilveren kapje van die pickup afhaal, heb ik dan gewoon een zwarte pickup die op alle humbuckers zonder kapje lijkt? (of kan dat kapje er helemaal niet af?)

de spacing kan anders zijn..

HaroldA
8 november 2011, 13:57
Iemand tips voor een "dunne" halsbucker? Ben het neuzige, zompige geluid meer dan zat. Zeker met een bak gain is er niets meer mee te bereiken.

Binnenkort maar eens een DiMarzio Super 2 (DP104) bestellen. Schijnt hier speciaal voor gemaakt te zijn en ook nog eens als match voor mijn Super Distortions! :ok:

Fiendish
8 november 2011, 15:19
even een vraagje:
past zo'n angus young sig pickup (deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gibson-Angus-Young-Signature-Pickup-Bridge-Humbucker-Nickel/art-GIT0009225-000)) in de brug positie van mijn stratocaster? (gewoon ene met slagplaat met een plaats voor een humbucker in de brug)
want ik wilde eigenlijk een SD PG+ halen, maar de angus young is iets goedkoper en beter te vinden dacht ik zo.

en ohja.. als ik dat zilveren kapje van die pickup afhaal, heb ik dan gewoon een zwarte pickup die op alle humbuckers zonder kapje lijkt? (of kan dat kapje er helemaal niet af?)

Die Angus is de verkeerde spacing, (50 mm ipv 53) en voor zover ik weet maakt Gibson geen pickups in F spacing(53mm).
Of de pickup bobbins wit of zwart zouden zijn zou je moeten afwachten als je hem openmaakt, ik heb zelfs weleens zebra onder een kapje vandaan zien komen, dus...

HaroldA
8 november 2011, 15:20
Die Angus is de verkeerde spacing, (50 mm ipv 53) en voor zover ik weet maakt Gibson geen pickups in F spacing(53mm).

Niemand hoort dat verschil, het is puur cosmetisch.

Ijselrobo 07
8 november 2011, 15:49
Dus zo'n angus sig past niet in mijn strat?
maar omdat ik toch een nieuwe slagplaat moet, kan ik er ook gewoon eentje bij warmoth laten maken (klik (http://www.warmoth.com/Pickguard/StratPickguard.aspx)). maar welke van die opties bij de brug moet ik daar aanklikken om 'm te laten passen? (als het al gaat)

Gearjunkie
8 november 2011, 16:18
Qua uitsparing in de pickguard past hij prima, enkel de magneetjes komen niet netjes onder de snaren. Kniesoor die er op let.

Ijselrobo 07
8 november 2011, 17:10
oh zo. dus die angus young pickup past wel in een strat slagplaat maar zit niet precies onder de snaren? fijn :) dan hoef ik geen nieuwe slagplaat te bestellen (aangezien in de oude van mijn lonestar strat nog heb liggen)

Fiendish
8 november 2011, 18:07
Zou wel kunnen dat 'ie met cover een beetje (te) strak in de slagplaat zit, maar dan zou je altijd alsnog die cover er af kunnen halen.
En of je het verschil in stringspacing hoort, tja, sommigen zeggen dat je volume/sustain verschillen krijgt, anderen niet...
Mij boeit de discussie niet, ik bestel altijd gewoon de pickups met de juiste spacing.
Ik zou sowieso nooit een pickup van Gibson kopen, dan liever een Iron Gear pickup als het budget laag is, en anders altijd Bareknuckle pickups.

Ijselrobo 07
8 november 2011, 20:09
Ik zou sowieso nooit een pickup van Gibson kopen,

vertel, hoezo niet?
en het bugdet is bij mij niet zo'n probleem.

HaroldA
8 november 2011, 22:15
vertel, hoezo niet?
en het bugdet is bij mij niet zo'n probleem.

Ik zou het ook niet weten. Ik ben ook geen fan van het typische Gibson geluid, maar miljoenen anderen wel.

scabiosa
9 november 2011, 00:03
Vrienden,

Iemand ervaring met de DiMarzio Pro-Track in de nekpositie van een strat?
http://www.dimarzio.com/pickups/strat/hum-canceling-strat/pro-track

Ik speel stoner/grunge. Voorheen speelde ik altijd op mijn strat, want dat is gewoon m'n lieveling, voordeel van de strat is dat hij mooi ligt in de mix (bas-drum-gitaar).
Nu speelde ik het laatste optreden nog eens met m'n ibanez waar ik een pro alinico II inzitten heb. Dit klonk heel wat zwaarder (=lekker) maar soms miste ik toch het bijtende van de strat.
Kiezen is verliezen zegt men!
Maar zou zo'n pro track niet heel misschien het beste van beide werelden kunnen zijn?
Ervaringen wil ik!! :crazyhappy:

Of heeft iemand nog een interessant voorstel?

Dank!
e

Fiendish
9 november 2011, 11:44
vertel, hoezo niet?
en het bugdet is bij mij niet zo'n probleem.

Vrij simpel, ik vind de pickups van Gibson altijd verre van bijzonder, er zijn veel betere pickups van andere merken voor dat geld.

G.G.
9 november 2011, 14:39
Vrij simpel, ik vind de pickups van Gibson altijd verre van bijzonder, er zijn veel betere pickups van andere merken voor dat geld.

En als je dan 1 spoel goud verft met rode stippen en de andere spoel overtrekt met Pino-achtig pluche? Zijn ze dan wel "bijzonder"?

Ik denk dat een antwoord met wat je mist in de elementen, of wat je juist teveel hebt aan klank.... etc meer verteld dat het woord: "bijzonder".

Orpheo
9 november 2011, 15:11
ik ben (ook) geen fan van gibson's pickups. vlakke tone, weinig dynamiek, weinig diepgang. geen karakter.

Platyhelminthes
11 november 2011, 15:16
Hey allemaal!

Voor mijn telecaster ben ik aan het kijken naar een nieuwe neck pick-up. Ik heb er nu een GFS lil' puncher inzitten, maar deze vind ik veel te donker en maakt de neck positie daardoor voor mij onbruikbaar. Ik zou graag een wat fellere pick up erin zetten en zat daarbij te denken aan een p90-achtige.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke pick up in een tele?
Daarnaast is de tele niet gerout voor een full-size p90 dus ik ben op zoek naar iets in single coil formaat.
Met wat googlen kwam ik uit op de seymour duncan quarter pounder, is dat wat? Budget is zo rond de 80 euro.

Alvast bedankt!

Groeten Jaap

Venlonaer
11 november 2011, 22:20
Ik wil weer de originele neckpickup in mijn Les Paul terug plaatsten. Echter weet ik nu niet meer welke van de 2 de neck is en wrlke de brug. Ze zijn wel gemarkeerd met een rode en gele kleur. Welke is welke? Het gaat om de pickups uit mijn '83er Les Paul Custom

http://i39.tinypic.com/i5taft.jpg

aaronstonebeat
11 november 2011, 22:22
Meet eens de weerstand. Ongetwijfeld is het exemplaar met de hogere weerstand het brugelement.

Liever nog de inductie; zelfde verhouding.

Orpheo
11 november 2011, 22:35
Langste kabel is Halspup.

aaronstonebeat
11 november 2011, 22:39
Langste kabel is Halspup.

:ok:

Dat is inderdaad een aanmerkelijk kortere klap.

Venlonaer
11 november 2011, 22:58
Nameten zou inderdaad een logische keus zijn, ware het niet dat ik geen multimeter tot mijn beschikking heb. Vandaar mijn vraag voor een visueel verschil tussen beide.

Lengte is ook een goede optie. Ik zal morgen eens kijken. Bedankt alvast :ok:

macwilliams
11 november 2011, 23:19
Ik wil weer de originele neckpickup in mijn Les Paul terug plaatsten. Echter weet ik nu niet meer welke van de 2 de neck is en wrlke de brug. Ze zijn wel gemarkeerd met een rode en gele kleur. Welke is welke? Het gaat om de pickups uit mijn '83er Les Paul Custom

http://i39.tinypic.com/i5taft.jpg

Links neck, rechts brug.

Jan Buurman
12 november 2011, 08:46
Polepieces van een hals element zitten toch ook dichter bij elkaar dan bij een brug element?

Orpheo
12 november 2011, 08:57
Polepieces van een hals element zitten toch ook dichter bij elkaar dan bij een brug element?

Hoeft niet perse. Hoe bevalt die jb met alnico8?

danielw
14 november 2011, 20:30
hoi hoi ,

ik ben opzoek naar alnico 3 pickup's voor mijn strat.
door de materiaalkeuze is mij geadviseerd om hiervoor te gaan.
mijn body bestaat uit kersen, maple en wenge.
mijn brug van rvs en de kam ook.
de gene die mij het adviseerde zei dat ik waarschijnlijk een hoog,dun geluid ga hebben en dat alnico3 pup's het beste alles weergeven, hoog mid en laag.

ik heb er geen ene bal verstand van maar ze moeten er nu toch echt een keer komen.
heeft iemand een suggestie over welk merk,type?
en weet iemand waar ik ergens maten van de pickup's vandaan kan halen?
dit inverband met het maken van de kapjes die ik wil maken.
makkelijkste is natuurlijk om te wachten tot ik ze heb maar dat kan ik niet haha

gr Daniel

G.G.
14 november 2011, 20:50
Sorry, maar hoe kan iemand op basis van 3 redelijk ongebruikelijke houtsoorten (en ook nog eens een apart topkammateriaal voor een strat) zeggen welk type alnico magneet er in een element zou moeten?

Alnico3 elementen zijn er niet zo veel. Waarom niet een bekende normale set erin rammen, kijken wat je mist en dan ontdekken of het wel of niet Alnico3 moet zijn.

danielw
14 november 2011, 21:15
ja das miss ook een idee maar dat kan weer extra geld kosten.
ik vind het erg moeilijk om hier iets over te beslissen.
ik dacht eerst om ze zelf te wikkelen en de body's ook van rvs te maken.
miss moet ik het gewoon doen en maar kijken wat het wordt.

gr daniel

G.G.
14 november 2011, 21:37
Zelf wikkelen is ook leuk. heb het recent gedaan en het is goed te doen. Maar wel lastig om als de klan k niet bevalt te beslissen wat je dan anders moet doen omdat je erg veel variabelen hebt.

Thiez
14 november 2011, 21:56
Dat er waarschijnlijk hoog uit de gitaar gaat komen kan hij wel gelijk in hebben. RVS geeft schijnbaar wat meer heldere tone. Aan de andere kant is de body niet overdreven helder, alleen maple eigenlijk. Waar is de hals van gemaakt? Als die van maple is is de kans groot dat de gitaar wat helder gaat klinken.

Maar om te zeggen alnico 3 elementen hoeft helemaal niet. Je hebt ook ceramic of alnico 2 of 5 elementen die prima laag, mid en hoog weergeven en eventueel wat hoog wegrollen om het heldere van je gitaar te compenseren.

Jan Buurman
14 november 2011, 22:23
Hoeft niet perse. Hoe bevalt die jb met alnico8?

Door omstandigheden donderdag jl niet gerepeteerd dus nog steeds niet over mijn Marshall gehoord :(
Maar hier thuis helemaal te gek!!! Als ik hem vergelijk met mijn AR300 met Tony Iommi's wil ik meteen iets anders in die Ibanez. Die Tony Iommi's vallen helemaal in het niets!!!!

danielw
15 november 2011, 19:58
@thiez,

het maple van de body is maar een laagje van 3 mm, net als het wenge.
de rest van de body is van kersen.
de hals is van maple en 2 stroken wenge van 5mm.
de brug staat in/op de hals en niet in de body.

@gg,
ik heb toch besloten om ze zelf te (laten) wikkelen.
ik ben al bezig met de body's/frame-pjes.
die maak ik uiteraard ook van rvs. geen enkel idee wat dat doet met de klank maar als ik het niet probeer....
miss lijkt het eindresultaat niet op een standaard strat, maar dan heb je dus echt een unieke gitaar.
mits het niet om aan te horen is natuurlijk haha.

hier wat foto's
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3466.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3467.jpg

de plaatjes en kapjes zijn van rvs, de staafjes zijn van staal.
ik polijst hetvoor het wikkelen en dat glimt ie de pan uit.
niet dat dat nodig is maar als de motorkap open gaat is het toch een mooi gezicht niet?
het lijkt of dat er een van de staafje wat uit de midden zit op de onderste foto...dat is ook zo.

gr daniel

bass blom
15 november 2011, 20:00
hoe gaat dat met magneten dan?

danielw
15 november 2011, 20:08
die plak ik eronder.
dat heeft aaronstonebeat ook gedaan.
ik geloof zelfs dat je ze zo kan kopen met magneet eronder.

gr daniel

bass blom
15 november 2011, 20:14
ok spannend.
rvs is vet :p

danielw
15 november 2011, 21:05
ja ik vind het ook spannend.
de afloop zet ik op mijn andere topic.

gr daniel

G.G.
15 november 2011, 21:23
die plak ik eronder.
dat heeft aaronstonebeat ook gedaan.
ik geloof zelfs dat je ze zo kan kopen met magneet eronder.

gr daniel

Zo´n beetje alle budget-strats hebben elementen met niet magnetische staven en een magneetbar eronder. Schroef maar eens een willekeurige squier open en je zal zien dat daar dergelijke elementen onder zitten. Is helemaal niets mis mee.

jules
15 november 2011, 23:21
nee niks mis mee maar wel ff goed in de wax leggen want met zon magneet er onder en een groundplate daar weer onder kan de boel behoorlijk microfonisch worden

danielw
16 november 2011, 19:03
hoi jules,

ik had gedacht om onder de magneet geen plaat meer te doen.
dan heb je er toch ook geen last meer van?

gr daniel

G.G.
16 november 2011, 20:08
hoi jules,

ik had gedacht om onder de magneet geen plaat meer te doen.
dan heb je er toch ook geen last meer van?

gr daniel

Nee joh, magneet eronder plakken, de boel eventueel ff goed waxpotten en klaar.

Let er wel ff op dat je het middelste element andersom oriènteert qua magneet en ook qua plus en min aansluiting.

wireman
28 november 2011, 14:10
Enige tijd geleden heb ik een topic geopend in verband met mijn zoektocht naar wat hetere pickups voor mijn ´57 reissue strat. Twijfel ontstond tussen de CS FAT 50´s en de AYCS69.
PEPE boodt toen een setje CHUBTONE´69 aan.. omschreven als Hendrixy en GILMOUR´s ´70´s sound.. Hier ben ik op ingegaan omdat de 70`s imo de meest pure Gilmour tones voort bracht. Afgelopen vrijdag lag er toen ik thuis kwam een enveloppe op tafel.. De pickups zijn binnen!!. Omdat ik zelf niet kan en durf te solderen en klooien aan mn gitaar, worden ze er 11 Dec. in gemonteerd.
Uiteraard zal ik er nog een review aan wijden..

Op het internet is eigenlijk vrij weinig over deze pups te vinden omdat de maker (Mike Gray) ze vanuit huis maakte en direct via Ebay verkocht. Er zijn er dus maar een zeer beperkt aantal gemaakt en in omloop. Echter zijn de reviews lovend. (en kom ik maar een handjevol dezelfde recenscenten op diverse fora tegen).. Inmiddels worden ze niet meer gemaakt omdat het talent van dhr Gray opgemerkt werd door een groot fabrikant en hij daar nu werkt. Om die reden mag hij ze niet meer vanuit huis verkopen.

Iemand hier (Pepe uitgezonderd) ervaring met MG (Mike Gray, oudere chubtones) of Chubtone pickups :???:

Orpheo
28 november 2011, 14:16
durven solderen?! het is niet alsof je knutselt aan het Manhattanproject... 6 draadjes los,6 draadjes vast... big whoop.

wireman
28 november 2011, 14:33
Waarschijnlijk zou mn nieuwsgierigheid het momenteel van mn voorzichtigheid winnen... for sure.. Ik neem steeds meer afstand van de taboe.. Het voorbeeld ligt tenslotte voor je neus..
Ik heb ook geen bout en tin.. Ik ben echt een leek wat dat betreft..
Ik wil ook wat soldeerspullen aan gaan schaffen.. en dan rustig beginnen met wat simpele BYOC effectjes oid.. Het komt wel.. Ik begin steeds meer in te zien dat het toch wel erg handig is als je dit zelf kan doen.. Scheelt ook een hoop centen!

langun
28 november 2011, 19:03
De vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn, maar het is een vrij groot topic om te doorbladeren.

Ik heb recent een Les Paul Studio gekocht waar een Burstbucker Pro in de nek zit en een Steffsen PAF in de brug. Deze pickups werken totaal niet goed samen (groot outputverschil) en geen van beiden hebben ook echt de klank die ik wil. Dus ik ben van plan om er een nieuw setje in te steken. De vraag is natuurlijk, welke?

Ik mijn washburn heb ik een SD '59 en JB zitten, daar ben ik tevreden over, maar ik zou graag ook iets anders hebben. Misschien iets met een klein beetje minder output (maar ook niet te weinig, want ze moeten toch zeker nog hardrock aankunnen). Rock in de ruime zin van het woord is dan ook wat ik zoal speel, one trick ponies heb ik dus niet echt iets aan. In de nek had ik graag iets gehad met wat minder bas dan de '59, misschien een SD jazz?

Ik hoor graag uw suggesties!

allochthomas
28 november 2011, 19:36
sd pearly gates!

Kakihara
28 november 2011, 19:38
Probeer eerst eens die Steffsen in de brugpositie, zou ik zeggen. Steff maakt naar verluidt behoorlijk goeie pickups, misschien dat die in een andere positie wél bevalt. Indien ja, ben je al halverwege je zoektocht :)

Rooker
28 november 2011, 22:02
Weet iemand wat nu het verschil is tussen de:
SD '59 model sh-1b2c blk
en
SD '59 model sh-1n4c zeb

Ben op zoek naar deze pickup maar nu lijkt er een verschil te zijn, ook in prijs. Kan alleen niet vinden wat:???:

interessander
28 november 2011, 22:07
2 kabels versus 4 kabels denk ik, 4 kabels is om coil split toe te kunnen passen volgens mij.

Fiendish
28 november 2011, 22:12
Weet iemand wat nu het verschil is tussen de:
SD '59 model sh-1b2c blk
en
SD '59 model sh-1n4c zeb

Ben op zoek naar deze pickup maar nu lijkt er een verschil te zijn, ook in prijs. Kan alleen niet vinden wat:???:

Eerste is een brug element met 2 conductor, tweede is een hals element met 4 conductor, voor coil splits e.d.

Rooker
28 november 2011, 22:27
Eerste is een brug element met 2 conductor, tweede is een hals element met 4 conductor, voor coil splits e.d.

Ahh thnx.
Dat de een brug was en de ander nek en de een zwar en de ander zebra dat snapte ik al. Maar dat de een voor coilsplit is en de ander niet vind ik fijne info. Dan kan ik in mijn geval geld besparen omdat ik de coilsplit niet hoef.
Zijn ze wel allebij vacuüm waxpotted?

En nog 1 vraag. Wanneer ik de zes chrome schroefjes vervang voor gouden, hef ik dan het waxpot effect op? Kan dit überhaupt??

Alvast veel dank!

aaronstonebeat
28 november 2011, 22:34
Aiaiai, je zit zeker niet mee te lezen in het 'Waar ben je blij om?'-topic?

De schroefjes, pole pieces, moeten vooral veel ijzer bevatten vanwege de ferromagnetische eigenschappen van dat materiaal. Chromen en gouden exemplaren zijn voorzien van een laagje aan de buitenkant; voor het oog. Dat zal dus niets uitmaken, tenzij je echt chromen of gouden boutjes neemt :D

Het heeft ook helemaal niets met wax pot te maken; dat is het fixeren van de spoeldraad met het een of andere middel; bijvoorbeeld was, schellak of epoxy. Dat gaat microfonie van elementen tegen.

speedmusic
28 november 2011, 22:40
Welk brug element in een tele?
Bij de nek komt een mini-humbucker waarschijnlijk een Seymour Duncan SM-1 of SM-3 (4-wire). Muziek stijl classic rock en wat rockabilly.

Rooker
28 november 2011, 22:45
Aiaiai, je zit zeker niet mee te lezen in het 'Waar ben je blij om?'-topic?

De schroefjes, pole pieces, moeten vooral veel ijzer bevatten vanwege de ferromagnetische eigenschappen van dat materiaal. Chromen en gouden exemplaren zijn voorzien van een laagje aan de buitenkant; voor het oog. Dat zal dus niets uitmaken, tenzij je echt chromen of gouden boutjes neemt :D

Het heeft ook helemaal niets met wax pot te maken; dat is het fixeren van de spoeldraad met het een of andere middel; bijvoorbeeld was, schellak of epoxy. Dat gaat microfonie van elementen tegen.

Oh daar ga ik dan maar is meelezen: -)

Voor de goede orde. Ik kan dus gewoon de goudkleurige schroefjes ongestraft in de nieuwe pickups schroeven?

Fiendish
28 november 2011, 22:56
Zolang de grootte overeenkomt zou dat zo kunnen.

langun
28 november 2011, 23:03
Wel voorzichtig zijn met de schroefdraad.

Rooker
28 november 2011, 23:07
Wel voorzichtig zijn met de schroefdraad.
Bedankt voor de tip

allochthomas
29 november 2011, 12:28
Misschien niet helemaal het topic voor, maar toch even vragen.

Ik heb vandaag de treble bleed cap uit mijn telecaster geknipt en ik merk nu dat de volume knop van 0 tot 7 bijna niks doet behalve als je flinke gain er op hebt zitten. De pots zijn 250k en de wiring lijkt op een bastaard zoon van een 4 way switch wiring, 53 wiring(met een cap tussen de tone en volume maar niet tussen de switch en de volume). Iemand enig idee?

Rooker
29 november 2011, 15:45
Als ik nu een bridge humbuckjer in de neck ga plaatsen, moeten dan de schroefjes gewoon als normaal aan de hals kant. Of plaats je de humbucker in de zelfde richting als dat je hem in de bridge zou monteren??:chicken:

Terminus
29 november 2011, 16:39
Als ik nu een bridge humbuckjer in de neck ga plaatsen, moeten dan de schroefjes gewoon als normaal aan de hals kant. Of plaats je de humbucker in de zelfde richting als dat je hem in de bridge zou monteren??:chicken:

Doe wat je leuk vindt, het is gebruikelijk normaal te monteren maar de meeste elementen zijn symmetrisch.

Rooker
29 november 2011, 20:45
Ha mensen,

Ik heb zojuisd de Seymoure Duncan '59 SH1-2C besteld. Maar nu zie ik dat er ook een TB variant is. Het is voor mijn Les paul. Vertel me aub dat ik de goeie heb besteld? En niet een voor een strat:???:

Fiendish
29 november 2011, 20:57
TB is voor een strat als ik het me goed herinner, stond voor trembucker dacht ik.
Dus zou die SH1 de juiste moeten zijn voor je Les Paul.

Rooker
29 november 2011, 21:06
TB is voor een strat als ik het me goed herinner, stond voor trembucker dacht ik.
Dus zou die SH1 de juiste moeten zijn voor je Les Paul.

Ahhhhhhhhh thnx voor je snelle reactie:ok: Nu ben ik nog blijer met mijn aankoop.

Ijselrobo 07
29 november 2011, 21:08
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen een Pearly gates+ en een gewone Pearly gates?
want donderdag wil ik bij aarons een Pearly gates+ in mijn Fender Am. Stanaard strat (uit 2007) laten zetten, maar stel dat dat element niet leverbaar is of er een andere reden is waarom de PG+ er niet in kan, dan moet ik een 2e optie hebben, maar wil wel weten wat nu het beste tegenover de PG+

bass blom
29 november 2011, 21:18
Als ik nu een bridge humbuckjer in de neck ga plaatsen, moeten dan de schroefjes gewoon als normaal aan de hals kant. Of plaats je de humbucker in de zelfde richting als dat je hem in de bridge zou monteren??:chicken:

ik heb ze voor de lol een keer zoals peter green gedaan maar hoorde geen verschil.

De V
29 november 2011, 21:34
ik heb ze voor de lol een keer zoals peter green gedaan maar hoorde geen verschil.

Bij Peter Green was het niet (alleen) de pickup die omgedraaid was of iets dergelijks.
Ik geloof dat het te maken had met de magneet die omgedraaid was, maar ik kan ernaast zitten

Rooker
29 november 2011, 21:37
ik heb ze voor de lol een keer zoals peter green gedaan maar hoorde geen verschil.

He Bass,

Ahh, ik doe ze gewoon zoals het officieel moet met de schroefjes aan de hals kant. Ik heb maar zebra's besteld vind ik er altijd al cool uit zien! Alleen de Pearly in de brug is geheel zwart dus moet even afwachten of dat mooi word. De '59 's zijn trouwens ook vacuüm waxpotted dus nooit meer last van gezang (al is dat al over hoor).
Ik ben toch maar geheel op Orpheo's advies afgegaan dus zal straks wel merken of dat de goede keuse is geweesd. De Pearly doet zijn werk iig prima. Met wat gain klinkt hij super alleen moet nog even wennen aan het clean, het is heeeel helder!! Moet echt op de amp wat hoog weg draaien. Maar met de '59 brug in de nek geplaatst hoop ik straks ook dat warme clean te krijgen en toch nog een mooie lead.
Als ik het recept zo even inschat moet dit erg goed gaan komen,,, maar niet te vroeg juigen:).
Misschien zet ik er wel weer gouden kapjes op, maar eerst even kijken hoe dit staat.
Ben iig nogsteeds erg blij. Ze slaapt nog net niet met me maar ik raak er wel vaak aan:seriousf:.

Jan Buurman
29 november 2011, 21:45
Ha mensen,

Ik heb zojuisd de Seymoure Duncan '59 SH1-2C besteld. Maar nu zie ik dat er ook een TB variant is. Het is voor mijn Les paul. Vertel me aub dat ik de goeie heb besteld? En niet een voor een strat:???:

Ik heb toentertijd voor mijn Custom wel een TB variant van de JB besteld. Ik had de snaar afstand gemeten en de afstand van de polepieces en de TB variant paste het mooist onder de snaren....

Rooker
29 november 2011, 21:54
Ik heb toentertijd voor mijn Custom wel een TB variant van de JB besteld. Ik had de snaar afstand gemeten en de afstand van de polepieces en de TB variant paste het mooist onder de snaren....

He... dat is appart. Misschien maakt het wel niet zo veel uit dan:???:. Ik had kort even naar de afmetingen gekeken maar dat scheelde een millimeter of 2 geloof ik. Maar als de sh speciaal voor les pauls is past de montage misschien net iets lekkerder.. Of had je daar ook helemaal geen problemen mee?

Jan Buurman
29 november 2011, 22:05
He... dat is appart. Misschien maakt het wel niet zo veel uit dan:???:. Ik had kort even naar de afmetingen gekeken maar dat scheelde een millimeter of 2 geloof ik. Maar als de sh speciaal voor les pauls is past de montage misschien net iets lekkerder.. Of had je daar ook helemaal geen problemen mee?

Nope... no problem....

Rooker
29 november 2011, 22:11
Nope... no problem....

Ohh, dass mooi:)
De pearley die ik er nu net in heb ligt er al mooier onder dan de orginele van Gibson, dus ga ervan uit dat deze ook mooi zal passen. Bevestig je een strat humbucker niet met 2 schroefjes aan bijde kanten? Want wat wel opvalt is dat de TB 3 Schroefgaten aan weerszijde heeft, 2 kleinere en 1 met zelfde diameter als les paul. En de SH versie heeft aan weerszijde maar een schroefgat, ik denk dus alleen geschikt voor een les paul.

bass blom
29 november 2011, 22:31
He Bass,

Ahh, ik doe ze gewoon zoals het officieel moet met de schroefjes aan de hals kant. Ik heb maar zebra's besteld vind ik er altijd al cool uit zien! Alleen de Pearly in de brug is geheel zwart dus moet even afwachten of dat mooi word. De '59 's zijn trouwens ook vacuüm waxpotted dus nooit meer last van gezang (al is dat al over hoor).
Ik ben toch maar geheel op Orpheo's advies afgegaan dus zal straks wel merken of dat de goede keuse is geweesd. De Pearly doet zijn werk iig prima. Met wat gain klinkt hij super alleen moet nog even wennen aan het clean, het is heeeel helder!! Moet echt op de amp wat hoog weg draaien. Maar met de '59 brug in de nek geplaatst hoop ik straks ook dat warme clean te krijgen en toch nog een mooie lead.
Als ik het recept zo even inschat moet dit erg goed gaan komen,,, maar niet te vroeg juigen:).
Misschien zet ik er wel weer gouden kapjes op, maar eerst even kijken hoe dit staat.
Ben iig nogsteeds erg blij. Ze slaapt nog net niet met me maar ik raak er wel vaak aan:seriousf:.

en zo hoort het :cheerup:

Hendriks
30 november 2011, 09:07
Ik stel hier de vraag ook maar even : zou het veel uitmaken : een SD p90 neckpickup op de brugpositie voor in mijn LP jr.?

Duhsjaak
30 november 2011, 09:52
Ik stel hier de vraag ook maar even : zou het veel uitmaken : een SD p90 neckpickup op de brugpositie voor in mijn LP jr.?

Hi
Voor wat het waard is:

Een Gretsch uit 1967 of 68 (een werkelijk krankzinnig duur ding destijds).
Die raakt in 1971 betrokken bij een motor ongelukje.
Daardoor kon ik twee mooie Hilo's kopen.
Die nog altijd in gebruik zijn.

Ongeveer een half jaar geleden raakte ik voor het eerst in twijfel over wat het nek- of het brug element moest zijn en ik giung ze doormeten.
En ze waren binnen een half procent gelijk aan elkaar.
Ook in die tijd werd dus in krankzinnig dure gitaren twee identieke pups geplaatst, zonder dat iemand het ooit heeft gemerkt. Terwijl alle papieren aangeven dat de brugpup hotter moet zijn. Die waren op zeker!

Met SD geen ervaring, eerlijk gezegd.
Zeker de helft van alles dat ik heb is P90. Tussen de sets onderling zit zeker verschil, maar ik zou zonder problemen een halspup op de plaats van een brugpup schroeven.

Ik vermoed zomaar dat het een heerlijk klinkend gitaartje wordt. Een feestelijk klinkend gitaartje zelfs.
Vriendelijek groet, Gus

Hendriks
30 november 2011, 09:56
Gibson doet in hun P90 gitaren ook gelijke dus? Zo'n SD kost een paar centen dus ik wil wel iets zekerheid.

Duhsjaak
30 november 2011, 13:53
Gibson doet in hun P90 gitaren ook gelijke dus? Zo'n SD kost een paar centen dus ik wil wel iets zekerheid.

Hi
So sorry. Was in de veronderstelling dat je een hals pup had. En twijfelde of je die in brug posistie kon gebruiken. Waarom zou je anders een halspup kopen voor bij de brug?

Dan val ik terug op mijn opmerking: Met SD P90's heb ik geen ervaring.

Spijt mij dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Vriendelijke groet, Gus

Hendriks
30 november 2011, 14:01
Hi
So sorry. Was in de veronderstelling dat je een hals pup had. En twijfelde of je die in brug posistie kon gebruiken. Waarom zou je anders een halspup kopen voor bij de brug?

Dan val ik terug op mijn opmerking: Met SD P90's heb ik geen ervaring.

Spijt mij dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Vriendelijke groet, Gus
Geen probleem Gus , ik heb inmiddels een SD Antique in bestelling.
Ik heb dus nu een hals pickup gekocht voor de brug.:)

zoon van Piet
30 november 2011, 14:05
Seymour Duncan was volgens mij de eerste die verschil maakte tussen nek en brug pu's, door de brug pu's wat meer output te geven. En dat was in de 80's, daarvoor waren de pu's op gitaren gelijk. ( en deed DiMarzio goeie zaken met zijn extra hotte Super Distortions).
Of Gibson nog steeds geen verschil maakt tussen nek en brug P90, weet ik niet, maar gezien de verschillende types Nek/brug humbuckers die ze aanbieden, lijkt het me voor de hand liggen. Maar ook dan maakt het niet uit ALS de pooltjes maar een beetje goed onder de snaren vallen. Een Neck-p90 zal iets minder output hebben, maar of dat een nadeel is?
( minder output is meer tone, zeggen ze..)

Hendriks
30 november 2011, 14:11
De SD heeft iets meer output dan bv de Gibson , het zal vast geen groot verschil zijn.

zoon van Piet
30 november 2011, 16:54
belangrijker is dat het past. Flaporen hebben een andere maat dan zeepjes.
( dat is pas echt vakjargon! )

Ijselrobo 07
1 december 2011, 19:10
heeft iemand ervaring met deze humbucker (http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sant_hb_gold.htm) met een strat?

Tankman
1 december 2011, 21:34
heeft iemand ervaring met deze humbucker (http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sant_hb_gold.htm) met een strat?

Dat doe je je Strat toch niet aan....:dontgeti:

Ijselrobo 07
1 december 2011, 21:42
Dat doe je je Strat toch niet aan....:dontgeti:

inderdaad..
foute link, moest deze (http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sh4classic_cover_gd.htm) zijn

Tankman
1 december 2011, 21:48
inderdaad..
foute link, moest deze (http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sh4classic_cover_gd.htm) zijn

Ahem..nogmaals..dat doe je je Strat toch niet aan?

Maar een SH-4 in een Strat...Ik ken de combinatie van de Charvel San Dimas gitaren. Ik vind ze erg midsy, schreeuwerig en een beetje neuzig. Ik vind de Dimarzio Tone Zone in Strats met Alder bodies het beste werken in de brug positie.

G.G.
1 december 2011, 21:55
Heb zo'n Jeff beck twee keer in een strat gehad. Heerlijk! wel indeerdaad schreeuwerig en ik vond hem erg fel.

Braindead
1 december 2011, 22:01
Maple neck, toets en alder body vind ik zowiezo erg schreeuwerig. Het is vet scheuren maar er zit dan wel erg veel hoog in. Het is niet voor niks dat er vaak basswood gebruikt wordt voor de body. Persoonlijk vind ik dat ook lekkerder klinken met all maple necks omdat het wat meer mids geeft en wat minder dat schreeuwerige.

Brum
2 december 2011, 16:31
Voor gewoon humbucker gebruik, zonder te hoeven splitten en dergelijke, dan is 2-conductor voldoende toch? Ik wil namelijk een Bare Knuckles The Mule zebra setje voor m'n SG bestellen t.z.t. Puur voor de looks, er zit nu ook een setje The Mule in.:crazyhappy: Ook wil ik nog een SD '59 zebra brugelement bestellen voor m'n tele, dus hiervoor dezelfde vraag eigenlijk. Is een deluxe-achtige assemblage tele, dus qua opzet van knoppen hetzelfde als de SG.

Ijselrobo 07
2 december 2011, 17:03
Oke, als het schel gaat klinken dan wordt die het ook niet.
De humbucker die ik zoek, is voor in een Fender Strat, met een lekkere scheur. dit geluid (http://www.youtube.com/watch?v=66Ezhzdgzr4&feature=fvst) zoek ik ongeveer, dus een humbucker waar ik een lekkere overdrive mee heb, en die ook nog eens helder klinkt. (ja oke, dat geluid komt niet alleen uit de gitaar, maar voor het voorbeeld is het goed)

Tankman
2 december 2011, 17:24
Oke, als het schel gaat klinken dan wordt die het ook niet.
De humbucker die ik zoek, is voor in een Fender Strat, met een lekkere scheur. dit geluid (http://www.youtube.com/watch?v=66Ezhzdgzr4&feature=fvst) zoek ik ongeveer, dus een humbucker waar ik een lekkere overdrive mee heb, en die ook nog eens helder klinkt. (ja oke, dat geluid komt niet alleen uit de gitaar, maar voor het voorbeeld is het goed)

Nogmaals, kijk eens naar de Dimarzio Tone Zone. Werkt ideaal in strats.

allochthomas
2 december 2011, 17:31
Dimarzio Steve's special proberen? De beetje scoopt mids van de humbucker werkt erg goed met strats die vaak erg aanwezig zijn in het mid. Lekkere rauwe overdrive en is ook erg mooi clean

Ijselrobo 07
2 december 2011, 21:45
die tone zone is denk ik het geschikte element voor mij. was ook een van de 3 opties toen ik met die Pickup Finder op de Dimarzio site zocht.
alleen, de kleuren van de elementen van de gitaar die ik ga "verbouwen" wordt goud. nu staat er op de site van de pickup (klik) (http://www.nogripracing.com/files.php?maincat=4) staat onder nummer 5 een goude versie van het element (wat echt super geil uit ziet). iemand enig idee waar je die kan kopen? ben wel al de zilveren variant tegengekomen, maar nog niet de gouden.

edit: laat maar, al gevonden :D

The Unforgiven
3 december 2011, 00:28
Hey jongens,

Ik ben op zoek naar humbuckers voor in de nek van een Les Paul en een Explorer. Beide van mahogany en vrij dikke planken. De brug-buckers staan al vast; dat worden Dimarzio Super Distortions. Echter twijfel ik dus nog over de nekpickups.
Ik wil ze zowel clean als als lead pickup gebruiken. Denk bij beide sounds in de richting van de jaren 80 metal. Metallica, Anthrax, Megadeth en dat soort dingen. Splitbaar zou leuk zijn, maar is niet noodzakelijk.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt!

da Liks
3 december 2011, 01:11
Hey jongens,

Ik ben op zoek naar humbuckers voor in de nek van een Les Paul en een Explorer. Beide van mahogany en vrij dikke planken. De brug-buckers staan al vast; dat worden Dimarzio Super Distortions. Echter twijfel ik dus nog over de nekpickups.
Ik wil ze zowel clean als als lead pickup gebruiken. Denk bij beide sounds in de richting van de jaren 80 metal. Metallica, Anthrax, Megadeth en dat soort dingen. Splitbaar zou leuk zijn, maar is niet noodzakelijk.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt!mooi, ik luister mee..

The Unforgiven
5 december 2011, 15:44
Hey jongens,

Ik ben op zoek naar humbuckers voor in de nek van een Les Paul en een Explorer. Beide van mahogany en vrij dikke planken. De brug-buckers staan al vast; dat worden Dimarzio Super Distortions. Echter twijfel ik dus nog over de nekpickups.
Ik wil ze zowel clean als als lead pickup gebruiken. Denk bij beide sounds in de richting van de jaren 80 metal. Metallica, Anthrax, Megadeth en dat soort dingen. Splitbaar zou leuk zijn, maar is niet noodzakelijk.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt!

Echt niemand?

HaroldA
5 december 2011, 15:46
Echt niemand?

Oude DiMarzio PAF's of ook gewoon Super Distortions ;)

lindstrom
5 december 2011, 15:54
Echt niemand?

Dimarzio Norton!! :rockon:

Oh, en de PAF Joe is ook zeer geschikt!

LGK
5 december 2011, 16:17
Wat vinden jullie van deze pickups?
http://www.youtube.com/watch?v=VWBQG63sDzk
Beetje duur mischien? (400 euro voor een setje)


Maar ik kijk vooral naar de custom chop 69 fender pickups.
Wat vinden jullie van deze en heeft er iemand ervaring mee?
Ik wil mischien de fender classic player 60 strat gaan kopen. Hier zitten ze in.. deze later zitten of die kloppmann er in? Wat denken jullie?

Grz!

HaroldA
5 december 2011, 16:24
Beetje duur mischien? (400 euro voor een setje)

WTF? Zijn die van 24kt goud gemaakt? Krijg je de gitaar erbij?

Lijkt me niet dat die €250,- beter klinken dan een andere goede set.

Rooker
5 december 2011, 17:11
Ik vond ze ook erg lekker klinken (op de computter). Duur?...... Ja als het echt super spul is en je hebt het geld gewoon doen toch. Raak je uitgekeken op je gitaar stop je ze weer in je nieuwe...
Maar ik zou ze voor dat geld toch eerst eens echt in een gitaar over een gemiddeld ampje willen hooren..

LGK
5 december 2011, 17:16
En wat vinden jullie van die Custom chop 69 fender pickups?

The Unforgiven
5 december 2011, 23:16
Heren hierboven, bedankt voor de hulp.
Net een Crème DP100 van marktplaats gehaald, nog nooit zo snel zaken gedaan...
In de nek komen bij beide gitaren Air Nortons.
Als ik alles straks binnen heb maar eens goed naar Wiring schema's gaan zoeken, want er gaat een hele hoop veranderen.

HaroldA
6 december 2011, 09:56
Net een Crème DP100 van marktplaats gehaald, nog nooit zo snel zaken gedaan...

2-aderig? gewaxpot?

Ik heb nog een paar oude SD/DP100's liggen, maar die piepen nogal bij wat gain. Binnenkort maar eens een potje vet opzetten...

The Unforgiven
6 december 2011, 15:46
2-aderig? gewaxpot?

Ik heb nog een paar oude SD/DP100's liggen, maar die piepen nogal bij wat gain. Binnenkort maar eens een potje vet opzetten...

4 aderig, volgens mij zijn ze ook nog gewaxpot.

Rooker
6 december 2011, 16:07
Ik heb nu mijn '59 humbucker in mijn les paul gesoldeert maar nu heb ik niet al te veel output en het lijkt of mijn tonepot dichtgedraait staat (wat niet zo is) en deze doet ook niets als ik er aan draai...:???:. Ik heb ook veel minder output dan met het brugelement. Wat heb ik fout gedaan??

Rooker
6 december 2011, 21:07
Ik heb inmiddels half google afgezocht maar kan er niets zinnigs over vinden. Inmiddels heb ik het solderen overnieuw gedaan en werkt de tonepot nu. Ook de sheeld (omhulsel) van het kabeltje heb ik opnieuw gesoldeert.

Toch is het geluid, nu wel harder maar nogsteeds doffff. Hoe kan dit. Zou ik dan de volume pod te heet hebben gehad dat hij stuk is??

De sheeld heb ik niet helemaal vol gesoldeert. Ik bedoel, ik heb de draad niet helemaal ingepakt in tin. Is dit misschien wel de bedoeling voor betere gelijding??

Iemand???:(

HaroldA
6 december 2011, 21:10
Iemand???:(

Foto? :ok:

Rooker
6 december 2011, 21:12
Ga ik even maken thnx

Rooker
6 december 2011, 21:31
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/Reparratie001.jpg

Hoop dat je iets ziet!

Rooker
6 december 2011, 21:32
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/Reparratie002.jpg

Kun je iets zien??

HaroldA
10 december 2011, 17:45
Kun je iets zien??

Nee, helaas... Je foto's zijn of onscherp, of te donker.

Heb je zelf al iets kunnen vinden?

Rooker
10 december 2011, 21:42
Nee, helaas... Je foto's zijn of onscherp, of te donker.

Heb je zelf al iets kunnen vinden?

Haha zooo das kate reactie!!:hide:

Ne ik kwam er niet meer uit. Het kan zijn dat ik iets soldeer gemorst heb en daardoor een deel signaal verlies. En het zou ook goed kunnen dat de Tin te vies is en dus slecht gelijd.
Ik heb hem nu naar de lokale reparrateur gebracht voordat ik nog meer schade veroorzaak.
Mijn concluzie is dat 4c elementen makkelijker te solderen zijn als 2c.
Het is jammer want dit gaat me weer extra geld kosten voor de kerstdagen:mad:

HaroldA
10 december 2011, 22:06
Ik heb hem nu naar de lokale reparrateur gebracht voordat ik nog meer schade veroorzaak.

Jammer dat het moest, maar misschien was dat wel beter ja. Niets zo erg als een onbetrouwbare gitaar!


Eigen pickup vraag: wie kent er een webwinkel waar ik zonder $$ verzendkosten een dual 500K pot kan vinden? Ik wil een piezo brug (met preamp) kunnen blenden met m'n standaard elementen.

In eerste instantie wil ik 'm in m'n SG inbouwen...

http://img-europe.electrocomponents.com/images/R7377726-01.jpg

De shaft moet dus lang genoeg zijn voor een SG en hij moet split/knurled zijn om een knop te kunnen vasthouden ;)

aaronstonebeat
10 december 2011, 22:20
Haha zooo das kate reactie!!:hide:

Ne ik kwam er niet meer uit. Het kan zijn dat ik iets soldeer gemorst heb en daardoor een deel signaal verlies. En het zou ook goed kunnen dat de Tin te vies is en dus slecht gelijd.
Ik heb hem nu naar de lokale reparrateur gebracht voordat ik nog meer schade veroorzaak.
Mijn concluzie is dat 4c elementen makkelijker te solderen zijn als 2c.
Het is jammer want dit gaat me weer extra geld kosten voor de kerstdagen:mad:

Op je foto's is het inderdaad moeilijk te zien; ik zou in eerste instantie zoeken naar een ongewenste verbinding met de condensator. Of misschien zit er ergens een flinke weerstand in de hete kant van het circuit (door slecht contact), dat maakt het signaal ook doffer.

Of de gitaar kan niet tegen je spelling; sta me bij! :D

Orpheo
11 december 2011, 14:09
Ik heb nu mijn '59 humbucker in mijn les paul gesoldeert maar nu heb ik niet al te veel output en het lijkt of mijn tonepot dichtgedraait staat (wat niet zo is) en deze doet ook niets als ik er aan draai...:???:. Ik heb ook veel minder output dan met het brugelement. Wat heb ik fout gedaan??

hoe zit 't met de hoogte van de pickup? hoe hoog staan de polepieces? dat heb je niet vermeld.

de 59 moet ietjes minder output hebben dan de pearly, dat klopt, maar niet drastisch minder. vergeet niet dat de '59 een ongelooflijk gevoelig element is, zoals alle goede paf clones. als je gitaar gewoon mushy klinkt, houdt 't snel op hoor. een braided wire vind ik net zo makkelijk solderen als een 4 conductor pickup. het is alleen een andere instelling die je hebt met 't solderen. eerst de braid terugdruwen, dan je braid vertinnen (licht!) en dan de kern op de pot of switch, en dan pas de aarde.

het is goed mogelijk dat je je pot gefrituurd hebt. zeker.

overigens, het verschil tussen de pearly gates en de pearly gates+ is nog niet voorbij gekomen. De +-versie heeft meer windings, en heeft een alnico5 om de overdaad aan mids te compenseren. wordt gemaakt door duncan,e n alleen geleverd via Fender. ik vind 'm minder dan het origneel. het origineel heeft een 'chewy quality' in het mids, zoals de gasten op het duncanforum het zo mooi beschrijven. de + versie is niet zo nasty en rauw als de gewone versie.

e!
11 december 2011, 15:48
Orph, jij bent altijd zo enthousiast over de 59/PG (?) hybrid. Heb je daar toevallig opnames van?

Orpheo
11 december 2011, 19:22
59/custom hybrid.

Ik niet,maar op het duncan forum staat er verschrikkelijk veel over. Ook clips. Er zijn gadten die hun customshop brobucker weg doen omdat de hybrid beter is. Meer regel dan uitzondering overigens.

Rooker
11 december 2011, 20:33
hoe zit 't met de hoogte van de pickup? hoe hoog staan de polepieces? dat heb je niet vermeld.

de 59 moet ietjes minder output hebben dan de pearly, dat klopt, maar niet drastisch minder. vergeet niet dat de '59 een ongelooflijk gevoelig element is, zoals alle goede paf clones. als je gitaar gewoon mushy klinkt, houdt 't snel op hoor. een braided wire vind ik net zo makkelijk solderen als een 4 conductor pickup. het is alleen een andere instelling die je hebt met 't solderen. eerst de braid terugdruwen, dan je braid vertinnen (licht!) en dan de kern op de pot of switch, en dan pas de aarde.

het is goed mogelijk dat je je pot gefrituurd hebt. zeker.

overigens, het verschil tussen de pearly gates en de pearly gates+ is nog niet voorbij gekomen. De +-versie heeft meer windings, en heeft een alnico5 om de overdaad aan mids te compenseren. wordt gemaakt door duncan,e n alleen geleverd via Fender. ik vind 'm minder dan het origneel. het origineel heeft een 'chewy quality' in het mids, zoals de gasten op het duncanforum het zo mooi beschrijven. de + versie is niet zo nasty en rauw als de gewone versie.

Nou als de '59 niet goed klinken op een slechte gitaar, dan is dit wel een heel erg kut ding!!

Nee, ik ga er nogsteeds vanuit dat ik waarschijnlijk een pod gefrituurd heb:seriousf:. Doordat mijn bout net niet heet genoeg wordt lost de tin niet lekker op en moet ik waarschijnlijk de bout te lang op de pod houden waardoor die net sneuveld.

De Pearly gates brug pup klinkt trouwens wel erg lekker!!

Wat nog meer opviel is dat mijn brugelement op de middenstand helemaal geen signaal meer geeft:???:. Misschien dat iemand nu weet wat er aan de hand is..?

Orpheo
11 december 2011, 20:48
Het element is dsn geen kutding, hij is dan te goed.

Als in de middenstand je brugpup t niet doet,heb je ergens n kortsluiting.zo simpel.

Waarschijnlijk zit t ergens bij die gefrituurde pot. Mijn bout is 35 watt, ruim voldoende hoor.

Rooker
11 december 2011, 21:33
Het element is dsn geen kutding, hij is dan te goed.

Als in de middenstand je brugpup t niet doet,heb je ergens n kortsluiting.zo simpel.

Waarschijnlijk zit t ergens bij die gefrituurde pot. Mijn bout is 35 watt, ruim voldoende hoor.

Ik had het over de gitaar. Maar dat kan ik me niet voorstellen want de PG's klinken er ook heerlijk sprankelend in, en dat zijn dacht ik toch ook een soort gepimpte Paffs.

Ik hoor het maandag of dinsdag allemaal en dan laat ik hier wel even weten wat het was. Iig kortsluiting duss. Verder klinkt de nek gewoon alsof de tonepod verder dan dicht zit en heel zacht ten opzichte van de brug.

Orpheo
11 december 2011, 23:46
Als je pg er top in klinkt zal je 59 t ook gaan doen en is t idd waarschijnlijk je pot.

De pg is overigens geen hotrod paf maar n kopie va de paf uit billy gibbons' pearly gates 59 lp standard.

Rooker
12 december 2011, 15:49
Als je pg er top in klinkt zal je 59 t ook gaan doen en is t idd waarschijnlijk je pot.

De pg is overigens geen hotrod paf maar n kopie va de paf uit billy gibbons' pearly gates 59 lp standard.

Ohh dat is dan goed nieuws. Het gaat dus zeker goed komen.

Het is dus als het ware een signature pickup... Grappig dat wist ik niet.

Ik ben benieuwd hoe hij gaat klinken en wat het nu was. Heb nog niks gehoord.. Hij zou vandaag of morgen klaar zijn. Ik laat het wel weten, misschien dat een andere ongelukkige zelfklusser er nog iets aan heeft.

The Unforgiven
12 december 2011, 19:17
Iemand enig idee van een een winkel die Dimarzio DP101's (Dual Sound) verkoopt?

Terminus
12 december 2011, 20:01
Iemand enig idee van een een winkel die Dimarzio DP101's (Dual Sound) verkoopt?

Elke winkel die DiMarzio dealer is of Super Distortions verkoopt? Het enige verschil is dat je bij de 101 een push-pull krijgt.

The Unforgiven
12 december 2011, 20:41
Elke winkel die DiMarzio dealer is of Super Distortions verkoopt? Het enige verschil is dat je bij de 101 een push-pull krijgt.

Bedoel je dat een DP100 ook gewoon splitbaar is?

Terminus
12 december 2011, 21:30
Bedoel je dat een DP100 ook gewoon splitbaar is?

Nieuwe modellen wel.

The Unforgiven
13 december 2011, 09:16
Nieuwe modellen wel.

Mmh, ik heb hier een DP100 liggen waaruit een Rood, Groen, Wit en Zwart kabeltje komen, ook komt er iets van een ijzerdraadje uit. Splitbaar dus?

HaroldA
13 december 2011, 09:48
Mmh, ik heb hier een DP100 liggen waaruit een Rood, Groen, Wit en Zwart kabeltje komen, ook komt er iets van een ijzerdraadje uit. Splitbaar dus?

Jep .

Jan Buurman
13 december 2011, 12:01
Zoals jullie zien in mijn sig heb ik een setje Gibson Tony Iommi humbuckers (Gold) te koop staan. Nu ben ik gemaild met de vraag wat ik een redelijk bod vind. Nou heb ik geen flauw idee!! Wat is zo'n setje ongeveer waard?
Wie kan mij een richtlijn geven?

Rooker
13 december 2011, 14:32
J
Ohh dat is dan goed nieuws. Het gaat dus zeker goed komen.

Het is dus als het ware een signature pickup... Grappig dat wist ik niet.

Ik ben benieuwd hoe hij gaat klinken en wat het nu was. Heb nog niks gehoord.. Hij zou vandaag of morgen klaar zijn. Ik laat het wel weten, misschien dat een andere ongelukkige zelfklusser er nog iets aan heeft.

De gitaar is nu bij de reparrateur en die komt er ook niet uit. Hij zegt dat het brugelement 7 kilo ohm meet en de nekhumbucker maar 4. Wat te weinig zou zijn voor een humbucker. Ik snap er niets meer van.

Orph ik las dat jij het sheeld draat terug duwd en dan de punt vertint. Ik heb er een stukkie af gestript, dat kan toch niet het eufel zijn?

HaroldA
13 december 2011, 14:36
De gitaar is nu bij de reparrateur en die komt er ook niet uit. Hij zegt dat het brugelement 7 kilo ohm meet en de nekhumbucker maar 4. Wat te weinig zou zijn voor een humbucker. Ik snap er niets meer van.

Apart dat je reparateur er ook niet uit komt. Lijkt me voor een prof een koud kunstje.

Zijn de pickups eigenlijk splitbaar?

Rooker
13 december 2011, 14:57
Apart dat je reparateur er ook niet uit komt. Lijkt me voor een prof een koud kunstje.

Zijn de pickups eigenlijk splitbaar?

De brughumbucker is splitbaar en de neck niet. Die in de brug doet het goed en die in de nek klinkt dof. De tech zegt dat de een de ander dwarsboomt ofzo. Dus ik zeg tegen hem dat dat naar mijn idee alleen kan in tussen positie want de rest is toch gescheiden. Hij zegt ook dat het element waarschijnlijk stuk is. Maar dat.ding is zo nieuw uit de doos????

HaroldA
13 december 2011, 15:01
wie kent er een webwinkel waar ik zonder $$ verzendkosten een dual 500K pot kan vinden? Ik wil een piezo brug (met preamp) kunnen blenden met m'n standaard elementen.

In eerste instantie wil ik 'm in m'n SG inbouwen...

http://img-europe.electrocomponents.com/images/R7377726-01.jpg

De shaft moet dus lang genoeg zijn voor een SG en hij moet split/knurled zijn om een knop te kunnen vasthouden ;)

Niemand? Dan zal ik vanavond zelf maar weer eens de Internets afstruinen...

Jan Buurman
13 december 2011, 22:17
Niemand???



Zoals jullie zien in mijn sig heb ik een setje Gibson Tony Iommi humbuckers (Gold) te koop staan. Nu ben ik gemaild met de vraag wat ik een redelijk bod vind. Nou heb ik geen flauw idee!! Wat is zo'n setje ongeveer waard?
Wie kan mij een richtlijn geven?

HaroldA
13 december 2011, 22:18
Niemand???

€50-60 per stuk?

Pepe
13 december 2011, 23:10
Ik wil je wel antwoord geven maar dan zoek ik de nieuwprijs op en reken daar omtrent de 40% van. Niks wat je zelf ook niet kan doen lijkt me.

Thiez
13 december 2011, 23:17
Niemand? Dan zal ik vanavond zelf maar weer eens de Internets afstruinen...

Is deze shaft te kort? http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=bourns-pro-audio-500k-log-dual_-cender-detent&action=article&group_id=10000014&aid=3406&lang=NL

HaroldA
13 december 2011, 23:37
Is deze shaft te kort? http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=bourns-pro-audio-500k-log-dual_-cender-detent&action=article&group_id=10000014&aid=3406&lang=NL

Ehm, ja... Ik had gehoopt dat er genoeg ruimte in de control cavety van m'n SG was voor een 9v batterij. Niet dus...

Het zal nu of in m'n Les Paul moeten, en dan is die shaft inderdaad te kort, of ik moet na gaan denken over phantom power...


Of... (brainfart)

Ik haal de halsbucker er uit... Ander slagplaatje... Hmmm... Even over nadenken! :ok:


Edit: over na gedacht: batterij vervangen gaat dan nogal moeilijk omdat daarvoor de brug er af moet.
Edit 2: Ik ga er een nachtje over slapen. Een "alleen maar brugbucker"-slagplaat kost $47,50 (incl verzenden, excl belasting) maar zou m'n gitaar niet misstaan. Ik bedoel: wie gebruikt er z'n halselement nou ooit? ;)

Jan Buurman
14 december 2011, 08:32
Ik wil je wel antwoord geven maar dan zoek ik de nieuwprijs op en reken daar omtrent de 40% van. Niks wat je zelf ook niet kan doen lijkt me.

Zo doe ik het ook meestal maar dat gaat niet altijd op. Als het een artikel is wat minder vaak voorkomt of moeilijk te krijgen is kan dat wel eens anders zijn.
Ik heb eens gezocht en er staat wel dat ze ook in Gold leverbaar zijn maar ik heb ze niet bestelbaar gevonden....
Vandaar de vraag...
We zien wel...

HaroldA
14 december 2011, 10:40
Zo doe ik het ook meestal maar dat gaat niet altijd op. Als het een artikel is wat minder vaak voorkomt of moeilijk te krijgen is kan dat wel eens anders zijn.

Mits er voldoende vraag naar is, en dan bepaalt de vraag weer de prijs.

Orpheo
14 december 2011, 12:23
@jan buurman: sorry, ik ben je PM helemaal vergeten!!! beetje veel gaande tegelijk. 50, 60E is een redelijke prijs denk ik. ze zijn niet superpopulair... vorig jaar kon je voor 50E een nagelnieuwe iommi kopen bij dirk witte. wellicht dat dat iets helpt in een prijsstelling.

@rooker: zie PM. het is kolder dat ze 'elkaar in de weg zitten'. die man zwetst. wat WEL raar is, is dat je maar 4k meet. heb JIJ dat gemeten,of hij? heb je er zelf een kap op gezet? of zat er al een op? heb je 'm al direct op de outputjack zelf gezet?

stukje afknippen doet niks af aan de binnenkant van het element.

edit: en al doet een spoel het maar, dan is ie niet modderig of warm, maar juist heel helder en clean; echt een singlecoil dus...

HaroldA
14 december 2011, 14:09
Ik haal de halsbucker er uit... Ander slagplaatje... Hmmm... Even over nadenken! :ok:


Edit: over na gedacht: batterij vervangen gaat dan nogal moeilijk omdat daarvoor de brug er af moet.
Edit 2: Ik ga er een nachtje over slapen. Een "alleen maar brugbucker"-slagplaat kost $47,50 (incl verzenden, excl belasting) maar zou m'n gitaar niet misstaan. Ik bedoel: wie gebruikt er z'n halselement nou ooit? ;)

Over nagedacht en ik ga het gewoon proberen!

Er komt in eerste instantie de Tillman preamp in en die zou toch zeker 500 uur moeten halen op 1 9v blokje. Eerst maar ff kijken of het bevalt, en zo ja: dan ga ik op zoek naar een nieuwe slagplaat met maar 1 gat! ;)



Edit: hij kan ook passief aangesloten (http://www.fishman.com/files/tune_o_matic_powerbridge_installation_guide.pdf) worden! ;)

Rooker
14 december 2011, 19:20
@jan buurman: sorry, ik ben je PM helemaal vergeten!!! beetje veel gaande tegelijk. 50, 60E is een redelijke prijs denk ik. ze zijn niet superpopulair... vorig jaar kon je voor 50E een nagelnieuwe iommi kopen bij dirk witte. wellicht dat dat iets helpt in een prijsstelling.

@rooker: zie PM. het is kolder dat ze 'elkaar in de weg zitten'. die man zwetst. wat WEL raar is, is dat je maar 4k meet. heb JIJ dat gemeten,of hij? heb je er zelf een kap op gezet? of zat er al een op? heb je 'm al direct op de outputjack zelf gezet?

stukje afknippen doet niks af aan de binnenkant van het element.

edit: en al doet een spoel het maar, dan is ie niet modderig of warm, maar juist heel helder en clean; echt een singlecoil dus...

Bedankt voor je pm:ok:
Raar is dat dan ja.... dat die man dat zegt. Hij klinkt dus echt heel zagt en donker, en op de middelste stand hoor je niets!? De brug doet gewoon wat hij moet. Hij had het ook echt over 250k pots. Hij heeft gemeten en ontdekte een groot impedantieverschil. De nek 4k terwijl volgens hem een humbucker altijd tussen de 7 en 10 hoort te zitten. Er zitten geel kapjes op. Het is een kale zebra. Ook de brug zit niets op. Direct op de outputjac heb ik niet geprobeert, of de tech dat gedaan heeft weet ik niet. Hij klinkt zeker niet helder. Hij zou dan mi ook iets zachter klinken, maar deze klinkt veel zachter.:???::???:

Orpheo
14 december 2011, 21:25
Doe wat ik zeg. Zelf meten, solderen op Jack, testen testen testen. Niks aannemen.

aaronstonebeat
14 december 2011, 21:42
Zelf meten, solderen op Jack, testen testen testen. Niks aannemen.

Dan kun je meteen even controleren of die schakelaar niet hapert.

Rooker
14 december 2011, 21:45
Doe wat ik zeg. Zelf meten, solderen op Jack, testen testen testen. Niks aannemen.

Ja,,, dat moet ik dan een tech laten doen.

Waar ik nu ook nog achter kom. Op de middenstaand:

Volume + tone van bridge ingesteld op 10...
dan:
Volume van nek op 0= geen signaal.
tussen 1 en 9 = luid signaal ( van bridge pickup)
tussen 9 en 10= geen signaal
RARA hoe kan dit:???:

aaronstonebeat
14 december 2011, 21:53
Een klont stof in je potmeter?

HaroldA
14 december 2011, 21:56
Een klont stof in je potmeter?

Of gefrituurd.

aaronstonebeat
14 december 2011, 22:04
Koop voor een handvol euro's een multimeter en leer ermee omgaan; leer ook wat elementaire dingen over elektronica (het één en het ander gaan goed hand in hand).

Zelf iets kunnen vaststellen, is zoveel prettiger dan afhankelijk te zijn van de bla bla van anderen (zoals die 'tech' in je verhalen) :sssh:

Rooker
15 december 2011, 15:07
Koop voor een handvol euro's een multimeter en leer ermee omgaan; leer ook wat elementaire dingen over elektronica (het één en het ander gaan goed hand in hand).

Zelf iets kunnen vaststellen, is zoveel prettiger dan afhankelijk te zijn van de bla bla van anderen (zoals die 'tech' in je verhalen) :sssh:

Ja,,,,, ik wil nog wel eens een cusus ofzo voor mn verjaardag ofzo.

Ik ben weer iets wijzer........

De tech heeft tot aan de direct op de jac test uitgezocht of het element werkt. Hij weet dus zeker dat het een stukke is...
Het fijt dat de volume pot tussen 2 en 9 de gitaar helemaal geen geluid geeft. Is omdat het stukke element dan zulke lage waardes geeft dat het brugelement er helemaal door weggedrukt wordt of zoiets.

Ik heb inmiddels Seymoure Duncan gemaild en die mailde binnen een dag keurig terug. Ze legte uit dat het zou kunnen dat het element stuk is en dat ik eerst maar contact op moet nemen met Music Store. Dat heb ik nu inmiddels gedaan.

Sanderltd
15 december 2011, 18:01
Vind het persoonlijk toch een wat raar verhaal dat een "defect" element het enkel nog doet buiten standje 2 en 9...?
Zoals anderen hier al tipten; leer zelf met een multimeter omgaan. Want ik lees nog steeds nergens dat die "tech" zelf een multimeter heeft genomen om het element door te meten. Naar mijn mening kun je dan nog steeds niets zeker weten. Maar bon.

Rooker
15 december 2011, 23:25
Vind het persoonlijk toch een wat raar verhaal dat een "defect" element het enkel nog doet buiten standje 2 en 9...?
Zoals anderen hier al tipten; leer zelf met een multimeter omgaan. Want ik lees nog steeds nergens dat die "tech" zelf een multimeter heeft genomen om het element door te meten. Naar mijn mening kun je dan nog steeds niets zeker weten. Maar bon.

De beste man heeft wel zijn multimeter er bij gehad hoor. En het was extreem veel lagerals het brugelement. De presieze waardes die hij zij weet ik niet meer. Maar direct op de jac deed het element het ook niet. Ik heb hem vandaag nog gebeld. Hij zegt dat als ik voor een nieuwe goede humbucker zorg hij hem zeker aan de praat krijgt. Het ligt dus 100% aan een kapotte nieuwe sd.( waarvoor dank music store!!!!). Ik zou met een uurtje teruggebeld worden door music store, niets meer gehoord... service niet zo top daar dus...

Orpheo
16 december 2011, 04:47
Vind het persoonlijk toch een wat raar verhaal dat een "defect" element het enkel nog doet buiten standje 2 en 9...?
Zoals anderen hier al tipten; leer zelf met een multimeter omgaan. Want ik lees nog steeds nergens dat die "tech" zelf een multimeter heeft genomen om het element door te meten. Naar mijn mening kun je dan nog steeds niets zeker weten. Maar bon.

dat is logisch (het gaat toch over de tussenstand).

maar zelfs 4K zou genoeg output moeten geven in singlecoil mode. er is gewoon iets anders naar de knoppen. neem potverdomme zelf de multimeter ter hand en ga ZELF meten!neem niks zomaar aan. en dan nog... music store zou het moeten (kunnen) ruilen. het kan ook in het element zitten, maar dan moet je 'm durven te openen.

The Unforgiven
27 december 2011, 00:21
Hey jongens, ik ga binnenkort de pickups van mijn Les Paul vervangen. Aangezien ik van actief naar passief ga heb ik dus nieuwe pots nodig, maar ik heb geen idee welke precies. Heb op het web al gezocht naar het verschil tussen Lineair en Logaritmisch, maar ik word er niet echt wijs uit. Kan iemand mij vertellen welke ik precies nodig heb? Daarnaast wil ik ook mijn neckpickup kunnen coilsplitten.
Bij voorbaat dank!

macwilliams
27 december 2011, 00:42
Het schijnt zo te zijn dat we volume niet lineair horen toenemen met de lineaire post.
Daarom logaritmische pots op de.volume.

500k voor buckers
250k voor single coils.

The Unforgiven
27 december 2011, 00:44
Het schijnt zo te zijn dat we volume niet lineair horen toenemen met de lineaire post.
Daarom logaritmische pots op de.volume.

500k voor buckers
250k voor single coils.

Dus logaritmisch voor volume en lineair voor tone.
Hartstikke bedankt!

allochthomas
28 december 2011, 16:24
Vandaag een bare knuckle piledriver opgehaald en in mijn tele gezet. Holy shit, wat een ballen heeft dat ding zeg! Vond de brug van de 52 set die er in zat te dun en zocht iets met meer power en bottom end en de piledriver geeft dat zeker!

HaroldA
10 januari 2012, 11:56
Ik ben op zoek naar de nieuwe DiMarzio Super Distortion DP100N maar kan die in Europa nog niet vinden.

Volgens DiMarzio is hij al een tijdje bestelbaar en halverwege deze maand ook leverbaar in de EU:


Later this month we will begin shipping Super Distortions with nickel
covers. You can order a new DP100N through your DiMarzio dealer in the
Netherlands. The covers do not fit older pickups so they must be factory
installed on new pickups.

Muziekhandel Joosten wil 'm niet bestellen omdat hij duurder is dan de zwarte en Thomann doet erg lang over een antwoord...

Heeft iemand hier nog suggesties voor een EU leverancier?

http://img.sait.nl/gitaarnet/dp100n.jpg

Jan Buurman
10 januari 2012, 15:35
Die zou best ook in het goud geleverd mogen worden!! (Snelle Google gaf mij geen uitsluitsel...)

HaroldA
10 januari 2012, 15:45
Die zou best ook in het goud geleverd mogen worden!! (Snelle Google gaf mij geen uitsluitsel...)

Goud, chrome, als ze maar leverbaar zijn!!! Kan nog niets vinden in de EU.

Tankman
10 januari 2012, 17:31
Goud, chrome, als ze maar leverbaar zijn!!! Kan nog niets vinden in de EU.

Ik wil best een mailtje naar de leverancier sturen voor je. Jammer dat ik je bericht niet eerder zag. De account manager was er vanochtend nog.

HaroldA
10 januari 2012, 17:33
Ik wil best een mailtje naar de leverancier sturen voor je. Jammer dat ik je bericht niet eerder zag. De account manager was er vanochtend nog.

Graag!!! :ok:

Tankman
10 januari 2012, 17:35
Verstuurd. En nu wachten op antwoord. Ik PM je zijn antwoord wel. Anders gaat het weer op Spam lijken.

Orpheo
10 januari 2012, 17:45
De alternative 8 is zo ongelooflijk gaaf! Enorm veel punch, lekker strak. Het mid zingt, het hoog is flink aanwezig maar niet irritant.het vloeit,het is soepel,niet bijtend of krasserig. Ik hoor van alles wat ik met de dean baker act niet hoorde. De dynamiek en harmonics zijn spectaculair. Alsof de gitaar nu uit zijn coma kwam.
in de hals zit een 59B. Ronkt, zingt en jankt.niks modderig, niks saai, vol karakter.
De slash alnico 2pro set is ook geweldig. De brugpup heeft iets 'chewy' maar scheurt ook geweldig. Niet zompig, maag wel vol kloten. Het halselement heeft echter iets pittigs wat ik al eerder bij de slash set hoorde. Een remedie: 250k volume pot. Maar verder, top.

LGK
10 januari 2012, 21:19
Weet iemand wat voor pickups er in de gitaar van SRV zaten.
En dan de "Lenny" gitaar...
http://www.youtube.com/watch?v=C0i031-zF7w

Iemand een idee??!

Alvast bedankt..!

Grz

Tabula Rasa
10 januari 2012, 21:45
Eddie Vegas vertelt in ieder geval hier iets over de replica

http://www.youtube.com/watch?v=WnTiPVg_B3I&feature=related

e!
10 januari 2012, 21:47
Weet iemand wat voor pickups er in de gitaar van SRV zaten.
En dan de "Lenny" gitaar...
http://www.youtube.com/watch?v=C0i031-zF7w

Iemand een idee??!

Alvast bedankt..!

Grz
SRV gebruikte stock pickups. In de signature model zitten Texas Specials.

Tabula Rasa
10 januari 2012, 22:41
Lenny is wel een beduidende andere strat met een andere mildere klank. wordt vooral gebruikt voor nummers als Riviera Paradise en Lenny

Jan Buurman
10 januari 2012, 23:02
Ik wil best een mailtje naar de leverancier sturen voor je. Jammer dat ik je bericht niet eerder zag. De account manager was er vanochtend nog.

Vraag ook even voor een gouden als je wil. Vind ik interessant....:ok:

e!
10 januari 2012, 23:02
Lenny was een gitaar met 100% stock onderdelen, op de hals na. Die was oorspronkelijk dunner met een rosewood fretboard, later dus vervangen met een dikkere maple hals. Het mellow geluid wordt veroorzaakt door de dunnere snaren die hij op deze gitaar zette.

De No.1 gitaar had stock pickups, maar deze waren geshield. Voor de rest zat ook op deze gitaar een dikke hals en later jumbo frets en een linkshandige tremolo. Daarnaast gebruikte hij .13 of zelfs .18 snaren, megadik dus!

Vooral de snaren en Stevie's kolenschoppen maakten zijn sound.

Tabula Rasa
10 januari 2012, 23:19
Klopt e!

ordinair knippen en plakken:

Lenny was an brownish-orange 1963 maple-neck Stratocaster. Lenny was named after Lenora Bailey, Stevie Ray’s wife from 1979 to 1988. Apparently, Stevie found the guitar in a pawnshop. He could no afford to pay and so one of Stevie’s roadies, Byron Barr bough it for him. He gave the guitar to Lenora and they both presented it to Stevie Ray for his 23rd birthday in 1976. Apparently, Lenora was supposed to pay Byron for the guitar (she and a few friends helped to raise money), however, it was Stevie who settled the debt, with cash and a leather jacket.

Lenny was originally a think rosewood neck, however, Stevie Ray replaced it with a thicker, non-fender maple neck. This neck was presented to him by ZZ Tops’ Billy Gibbons. Stevie kept the tremelo arm, pickups and frets in their original condition. Sometimes in 1986, Stevie would add a filigree-style decal to the bridge and put his “SRV” initials on the pickguard. Rene Martinez also modified the tremelo unit to be "floating", which enabled Stevie to either pull up or push down on the bar to bend the strings with immense force. Lenny was used with the lightest strings than all Stevie Ray’s other guitars. This would enable Stevie Ray to create a mellow sound that he used for a lot of his slow songs, including, Lenny (Duh?) and Riviera Paradise. Little is known where Lenny is kept nowadays, but rumors persist that Jimmie Vaughan has it.

Dat mildere in klank.... is dat alleen de dikte van de snaren? Beiden komen wel uit dezelfde periode.

e!
11 januari 2012, 00:23
Volgens mij hadden beide gitaren alder bodies. Maple klinkt normaal gesproken feller (/edit: hals t.o.v. rosewood dus). Dus dat is t niet. Over Lenny is verder een hoop online te vinden, maar Stevie's spel was toch met name wat zijn sound maakte.

allochthomas
11 januari 2012, 00:27
Telefoonkabels als snaren, zeer agressieve picking stijl en high wattages amps die op oorlogsvolume stonden, dat is imow aar srv zijn sound vandaan haalde.

e!
11 januari 2012, 08:02
Telefoonkabels als snaren, zeer agressieve picking stijl en high wattages amps die op oorlogsvolume stonden, dat is imow aar srv zijn sound vandaan haalde.
SRV heeft in de studio veel verschillende amps gebruikt, maar zijn main Fender combo's waren zo'n 40 watt. Voor de rest heb je helemaal gelijk.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Stevie_Ray_Vaughan's_musical_instruments/

allochthomas
11 januari 2012, 14:47
Dan nog zou ik er niet naast willen staan als die dingen vol open staan:seriousf:

De texas special pickups zijn gemaakt zodat mensen ook een beetje als srv kunnen klinken zonder met telefoonkabels te moeten spelen en versterkers op oorlogsvolume.

Orpheo
11 januari 2012, 15:14
Ik heb vandaag in een van de 'zorgenkindjes' van de groep een dimarzio FRED en een superdistortion gesoldeerd. Tot de grote, boze heks binnen kwam wandelen was dit een heerlijk sonisch, orgastisch festijn. Darned, wat een sound! Ik heb de mazzel dat ik 't kan vergelijken met een echte ouwe superD uit de 70ies, en er is eigenlijk niet heel veel verschil! de ouwe is iets 'sweeter' dan de nieuwe (de mijne is uit 1974!) maar dat kan honderd redenen hebben. Dimarzio heeft 't echt goed gedaan met de superD. Waarom ik 'm 7 jaar geleden uit m'n gitaar gegooid heb, om er nu pas weer naar terug te keren: geen idee.

HaroldA
11 januari 2012, 15:20
Dimarzio heeft 't echt goed gedaan met de superD.

Hebbe, hebbe, hebbe!!!

http://img.sait.nl/gitaarnet/dp100n.jpg

Schijnbaar een NAMM nieuwtje... Tankman is aan het zoeken iig...

Tankman
11 januari 2012, 15:30
@Harold: Ze zien er wel echt vet uit. Beetje als bareknuckles.

Fiendish
11 januari 2012, 15:57
@Harold: Ze zien er wel echt vet uit. Beetje als bareknuckles.

Lijkt inderdaad een beetje op de covered versie van de Warpigs.
Maar wel een stuk minder hot, zelfs mijn Rebel Yells hebben meer output.

e!
11 januari 2012, 19:15
Dan nog zou ik er niet naast willen staan als die dingen vol open staan:seriousf:

De texas special pickups zijn gemaakt zodat mensen ook een beetje als srv kunnen klinken zonder met telefoonkabels te moeten spelen en versterkers op oorlogsvolume.
Mee eens - 2x

e!
11 januari 2012, 19:18
Waarom ik 'm 7 jaar geleden uit m'n gitaar gegooid heb, om er nu pas weer naar terug te keren: geen idee.
Omdat je Orph bent, Orph :satisfie:

Orpheo
12 januari 2012, 01:48
Omdat je Orph bent, Orph :satisfie:

ik heb 'm erin zitten, en ik vind 'm echt geweldig. heerlijk element

de alternative 8 is ZO FUCKIN HOT!!!!!!! gewoon niet grappig. zo hot dat ie mijn AFD zo hard over z'n nek laat gaan dat t gaat fizzen. dat afknippen van signaal wat ie schijnt te doen, doet mijn afd niet. zelfs niet bij de motherbucker met gain op 10 op de AFD mode :P maar toch... toch liever de alternative 8 wat lager. past ie ook veel beter bij de '59B in de hals.

de FRED is superdik, maar wel enorm transparant. heerlijk vet, rollend, vloeibaar bijna. alsof m'n amp pannenkoekenstroop door een trechter pompt, haha. en hij matcht perfect bij de superdistortion!


maar... de piece du resistance is de nieuwe bedrading in m'n stratopaul. nja ik noem 'm zo, maar tis gewoon een LP met braziliaans pallisander hals en toets, met een hipshot trem, 5 weg blade en aanwijsbare volume en tonepots.

ik heb dan

brug
brug+mid
brug+hals
hals+mid
hals

in ieder standje heeft een pickup een volume en halspot, maar ik gebruik slechts vier pots in totaal ipv 6. scheelt een hoop.

ik heb onafhankelijke volumes, dus ik kan echt toffe sounds maken.

hals + mid, mid iets dicht en dan tone volledig dicht. tis echt een geweldige tone!!! als ik de tonepot open gooi; instant stratty quack, en die tonepot dicht is dan alsof ik een wahwah half dicht heb. beetje al het intro van dat Joe Bonamassa-liedje, No Slack. tis de perfecte gitaar van eigenlijk alles. Brugpickup vol mid iets erin, en tis die perfecte 'Doug Aldrich' tone :) nee werkelijk; de bill lawrence-set kan alles. echt, alles. jammer dat die pickps er alleen zo fuckin lelijk zijn, ghehe.

polviggen
12 januari 2012, 12:30
Ik ga mijn alternative 8 ook eens terug in de brug van mijn les paul Classic stoppen.

die alnico8 magneten zijn idd wel super, ik heb nu een epiphone annihilation V,
waar de stock pickup een alnico 8 magneet heeft, pickup meet rond de 14K, ongeveer zoals een duncan custom. Klinkt goed strak en vol, geen scherp hoog, wel genoeg.

Ik wil ook nog een alnico8 magneet in de JB hebben.

Orpheo
12 januari 2012, 12:43
Oeh, de jb8! Topding. Ietsjes meer mid da t origineel, en ronder in t hoog.

MarkV
20 januari 2012, 10:49
Mocht iemand in de markt zijn voor Gibson pick-ups, dan leggen ze hier zelf de verschillen uit, incl. soundclips: http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/tone-hunting-0309-2011/

barno
20 januari 2012, 11:10
Mocht iemand in de markt zijn voor Gibson pick-ups, dan leggen ze hier zelf de verschillen uit, incl. soundclips: http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/tone-hunting-0309-2011/

bedankt voor die link! Voor zover het mogelijk is pups in te schatten op het net, is dit wel heel gebruiksvriendelijk.

Orpheo
20 januari 2012, 13:44
jammer dat gibson aan geschiedvervalsing doet, aangezien de humbucker 20 jaar eerder dan gibson's octrooiaanvraag al bestond en geoctrooieerd was. Baldwin had een humbucker, maar met de spoelen 90 graden gedraaid. verder is 't precies eender.

HaroldA
20 januari 2012, 13:48
jammer dat gibson aan geschiedvervalsing doet, aangezien de humbucker 20 jaar eerder dan gibson's octrooiaanvraag al bestond en geoctrooieerd was. Baldwin had een humbucker, maar met de spoelen 90 graden gedraaid. verder is 't precies eender.


A humbucker (or Humbucking pickup) is a type of electric guitar pickup, first patented by Seth Lover and the Gibson company


The "humbucking coil" was invented in 1934 by Electro-Voice, an American professional audio company based in South Bend, Indiana that Al Kahn and Lou Burroughs incorporated in 1930 for the purpose of manufacturing portable public address equipment, including microphones and loudspeakers.

En je weet het, Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker) heeft altijd gelijk! :ok:

dml
20 januari 2012, 13:53
Hmm, de clips van de 496R en 500T zijn behoorlijk spot on. Ondanks dat het high output dingen zijn, klinken ze toch wel het meest helder bij clean.

polviggen
20 januari 2012, 14:18
Ik heb nu terug de 500T in mijn les paul classic gestopt, is toch nog goed te doen.

In mijn SG standard heb ik ook al allerlei duncans getest, maar niks past zo goed bij die gitaar als de 498T, instant AC/DC sound (mits een versterker die genoeg marshall-achtig klinkt)

Ik ben wel nog benieuwd naar die Angus Sig.

Ik heb ook nog een Jeff Waters Sig Epiphone Annihilation V, op de achterkant van die pickups staat Gibson USA, hier zit een alnico8 magneet in bij de brugpickup.
de pickups in die gitaar klinken echt heel goed, enorm veel definitie, geen overdreven scherp hoog en goed wat laag ook. En dat voor een gitaar die nieuw 499 kost.

Orpheo
20 januari 2012, 15:36
En je weet het, Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker) heeft altijd gelijk! :ok:

Nee, THE american patent office is correct. Er is een octrooi van baldwin uit 1928 of 1933/32, ben t effe kwijt, waarin een humbucker i algemene zin beschreven word. Het was echter zo algemeen en niet specifiek op gitaren gericht (en ook was er geen kap voor nog meer shielding) dat in 1955 seth lover's ontwerp ook vastgelegd kon worden. Edoch, het is niet de eerste humbucker.

HaroldA
20 januari 2012, 15:37
Nee, THE american patent office is correct. Er is een octrooi van baldwin uit 1928 of 1933/32, ben t effe kwijt, waarin een humbucker i algemene zin beschreven word. Het was echter zo algemeen en niet specifiek op gitaren gericht (en ook was er geen kap voor nog meer shielding) dat in 1955 seth lover's ontwerp ook vastgelegd kon worden. Edoch, het is niet de eerste humbucker.

Bewijs, of het is niet gebeurd! ;)

Orpheo
20 januari 2012, 15:54
Ik heb er historisch onderzoek naar gedaan. Neem t maar aan. Ik heb bronnen, zelfs een octrooinummer, maar niet bij de hand. Zelf zoeken zou zeker niet kwalijk zijn.

Orpheo
20 januari 2012, 16:13
Although our journey here involves an exploration of electromagnetic*pickups used on electric guitars, it’s worth visiting a few other significant designs along the way, even those that are all but forgotten, and perhaps even went tragically unsung in their day. One such detour should pay brief homage to the father of the humbucking pickup … and right here where you’re anticipating the name ‘Seth Lover’, I’m going to delight in throwing out instead the unfamiliar moniker Armand F. Knoblaugh, a designer working for the Baldwin Company of Cincinnati, Ohio. A good 21 years before Gibson was awarded a patent for Seth Lover's humbucking pickup, Baldwin was awarded a patent for a humbucking pickup design filed on the company's behalf by Knoblaugh in 1935. Sure, the unit was intended primarily to amplify the electric piano, but Knoblaugh’s application also states that it can be used on other instruments that employ vibrating steel strings, so it wouldn’t be much of a stretch to adapt it to the guitar. Here’s the kicker though — the application states,“The principal object of my invention is the elimination of effects caused by stray magnetic fields and such elimination of the device of my invention, without affecting its sensitivity to the motion of the adjacent magnetized strings. For example, let the coils [figs 11 and 12] be identically constructed and be connected in series in an opposite sense… The induction of electromotive forces by stray magnetic fields into coil 12 is then counterbalanced, part by part, by the induction of equal and opposite electromotive forces into coil 11, with the result that any reproduced extraneous noises, such as hum, are essentially eliminated.” (A.F. Knoblaugh, Patent Number 2,119,584).”

Alsjeblieft.

HaroldA
20 januari 2012, 16:25
Alsjeblieft.

Dankjewel! Case closed.

Thiez
20 januari 2012, 16:29
Ik heb nu terug de 500T in mijn les paul classic gestopt, is toch nog goed te doen.

In mijn SG standard heb ik ook al allerlei duncans getest, maar niks past zo goed bij die gitaar als de 498T, instant AC/DC sound (mits een versterker die genoeg marshall-achtig klinkt)

Ik ben wel nog benieuwd naar die Angus Sig.

Ik heb ook nog een Jeff Waters Sig Epiphone Annihilation V, op de achterkant van die pickups staat Gibson USA, hier zit een alnico8 magneet in bij de brugpickup.
de pickups in die gitaar klinken echt heel goed, enorm veel definitie, geen overdreven scherp hoog en goed wat laag ook. En dat voor een gitaar die nieuw 499 kost.

Hoe speelt dat nou die epiphone V? Vind het wel gaaf dingetje om te zien.

polviggen
21 januari 2012, 10:13
super, anders had ik em ook niet gekocht, ik verwachte er eigenlijk niet zo veel van, uit nieuwsgierigheid getest in de winkel en ik was dadelijk verkocht.

De hals iets iets platter als van mijn Gibson V, en de hoge frets (24 ipv v
22 bij gibson) zijn makkelijker bereikbaar.

Het fretboard is ook speciaal, is niet van hout, maar van een soort kunstof, speelt heel soepel en heeft een lekkere felle attack.

Alles was goed aan deze gitaar, blijft ook zeer stabiel op stemming, ik heb ze enkel wat moeten afstellen, pickups stonden te laag, brug te hoog, intonatie was niet goed, maar ik moest toch van snaardikte veranderen.

Standaard pickups zijn ook zeer goed. Gibson zou die apart moeten uitbrengen.

Ik heb gisteren nog gerepeteerd met mijn Les Paul Classic met 500T in de brug, en nu vraag ik me af waarom ik die eigenlijk gewisseld had voor een duncan JB. klonk ook weer super.

Jasper.
1 februari 2012, 18:37
Yes! Mijn trombone sectielid van de brassband had een creditcard en wilde de BKP pickups wel voor me bestellen, bestelling is net de deur uit. Ben benieuwd.
Iemand enig idee wat de levertijden van BKP zijn?

macwilliams
1 februari 2012, 18:41
Welke heb je laten bestellen?

Jasper.
1 februari 2012, 19:03
De ceramische Nailbombset. Die hebben als het goed is wel een lekkere oldschool vibe. En daar heb ik eerder al een mee gespeeld over mijn JCM. Klonk erg lekker. We zouden nog eens jammen, dan neem ik ze wel mee in de gitaar.

In Zebra :)

Is wel over een ENGL, maar misschien krijg je wat een idee:

http://www.youtube.com/watch?v=Fp8bYUWMBSE

Orpheo
1 februari 2012, 19:53
het klinkt een beetje als m'n (ex)schoonmoeder die teveel bruine bonen met ui gegeten heeft...

Jasper.
1 februari 2012, 19:56
Ok, precies wat ik zoek. ;) Jij hebt toch al eens BKP's gehad? Weet je nog hoe snel ze er waren?

Orpheo
1 februari 2012, 20:04
dat is 6 jaar geleden... het duurde iets van 3 weken ofzo, max.

maar goed, dan is dat ook weer uit de lucht. JIj wilt klinken als een flatulerende schoonmoeder, ik als een brullende cirkelzaag.

Jasper.
1 februari 2012, 20:12
Wat vond je er niet goed aan? Want ik vond ze geweldig over mijn JCM900 klinken. Nóg beter dan de JB (met ceramische magneet van jou, dus eigenlijk een Distortion) in mijn Jackson. Lekker dynamisch en gebalanceerd.
Moest wel een beetje netter spelen, want hij maskeerde mijn foutjes wat minder had ik het idee.

Orpheo
1 februari 2012, 20:17
de ceramische versie bestond nog niet, dus ik had de alnico5 versie, maar in mijn LP was ie veel te warm, te modderig, te vet, te dik. Ik heb liever wat meer scheur, wat meer openheid, ik vind de nailbomb te compressed. Gewoon nee, niet mijn ding :) ik vind BKP's sowieso overpriced maar als ik daar weer over begin krijgt Fiendish een rolberoerte ;)

Jasper.
1 februari 2012, 20:21
Ik lees net de eerste post in het bareknuckles topic. ''Seymour duncan/DiMarzio: eat your heart out?'' ;)

Maar ik vond ze dus wel lekker, misschien dat het ook gewoon goed werkt op mijn amp. Ik zal in ieder geval een soundclipje proberen te maken als ik ze heb.

Maar je ''afkeer'' is toch ook een klein beetje omdat het eigenlijk halve kopieën zijn? (zoiets dacht ik laatst te lezen, maarja, als het goed uitpakt maakt het mij niet uit wie het bedacht heeft.)

Moet trouwens zeggen dat op de gitaar met nailbombs de coilsplit wel erg goed uitpakte. en normaal ben ik niet zo van de middenstandjes, maar die vond ik ook erg ok. (Die had wel een A5 in de brughumbucker)

Orpheo
1 februari 2012, 20:46
Het element was super hot en dik en dat vond ik te gek maar verveelde me al snel.

HaroldA
1 februari 2012, 20:48
Een maat van mij is heul blij met mijn Black Dog. Ik vond 'm te dun en een beetje pisserig.

macwilliams
1 februari 2012, 21:48
De ceramische Nailbombset. Die hebben als het goed is wel een lekkere oldschool vibe. En daar heb ik eerder al een mee gespeeld over mijn JCM. Klonk erg lekker. We zouden nog eens jammen, dan neem ik ze wel mee in de gitaar.

In Zebra :)


Klinkt wel goed alleen niet mijn ding. Te gecomprimeerd voor mijn smaak. Maar dat kan aan het filmpje liggen. Ik geef wel een oordeel als ik ze op mijn ampjes heb gehoord. Ik zal dan de Blackouts wel gemonteerd hebben.

Dus binnenkort weer eens jammen op m'n twee halfstacks. Ga als het lukt morgen de Giablo halen.

Fiendish
1 februari 2012, 21:53
:) ik vind BKP's sowieso overpriced maar als ik daar weer over begin krijgt Fiendish een rolberoerte ;)

Valt best mee hoor Orph, ik ben gewoon net zo fanatiek over m'n pickup keuzes als jij over je Warmoths ;)

allochthomas
1 februari 2012, 21:57
Ben nog steeds heel erg tevreden met mijn bare knuckle piledriver. Arjen blijft zich nog steeds verbazen over de output van dat ding:D

Ben nog steeds bezig met rondsnuffelen voor een humbucker sized P90 voor mijn strat.

Jasper.
1 februari 2012, 21:57
Dus binnenkort weer eens jammen op m'n twee halfstacks. Ga als het lukt morgen de Giablo halen.

:cheerup::cheerup:

Of zoals Bass de laatste tijd wel eens doet: Whoeii :)

Ben benieuwd. Waar ga je de blackouts inzetten? (kun je ze niet in je BC Rich zetten? Halsje speelde toch erg lekker?)

Fiendish, hoelang duurt het bij jou voordat de BKP's er meestal zijn? (kan niet wachten :o)

HaroldA
1 februari 2012, 21:59
Fiendish, hoelang duurt het bij jou voordat de BKP's er meestal zijn? (kan niet wachten :o)

Bij mij waren ze er beide keren eerder dan ik ze verwachtte en nu zit ik al weer 3 weken op een doosje met wat kabeltjes te wachten.

You never know.

Fiendish
1 februari 2012, 22:45
:cheerup::cheerup:
Fiendish, hoelang duurt het bij jou voordat de BKP's er meestal zijn? (kan niet wachten :o)

Ik heb ze altijd via een winkel besteld, eerst bij maxguitars, later bij de Guitar Chop Shop.
M'n Rebel Yells duurde 3 a 4 weken voor ze er waren (burnt chrome covers, dus duurde wat langer), m'n Miracle Man set duurde ongeveer anderhalve week.
Ik weet wel dat het erg druk is nu bij BKP, nasleep van de feestdagen, ik zit inmiddels ook al bijna een maand te wachten op m'n Cold Sweat setje.