PDA

View Full Version : Het "grote" pickups topic



Pagina's : 1 [2] 3 4

Jasper.
23 juli 2011, 14:08
Mijn CS Fat 50s zijn op de 15e vanuit de States vertrokken, liggen al 3 dagen bij de douane en nog niet gecleared. Vorige pakketje was met 5 dagen in huis. Die daarvoor heeft 3 weken geduurd waarvan 2 bij de douane hier. Het verschilt nogal :)

Als het een trackingnummer heeft gaat het bijna op zeker door de douane.

Maar goed, vertragende factor is de nederlandse douane, doe je niks aan en is onvoorspelbaar qua duur.

Wat wel naar is, als je bv. extra betaald voor EMS ofzo, de douanefactor nog steeds geldt en helemaal niet sneller gaat ondanks dat ze daar wel afspraken over gemaakt schijnen te hebben (al 2x meegemaakt, en natuurlijk over gebeld met TNT post)

Oeh, ik hoop niet dat mijne door de douane moet.
Hij is inmiddels verzonden en ligt in westborough.

Jan Buurman
23 juli 2011, 14:38
effekes misschien een dom vraagje:
ik wil op de single coils in mijn Fender Strat humbucker covers doen (zodat hij lijkt alsof ik een HHH strat heb), ..............

Waarom zou je dat willen???? :???:

Ijselrobo 07
23 juli 2011, 15:19
Waarom zou je dat willen???? :???:

omdat ik gitaren met 3 humbuckers best gaaf uit vindt zien, bijvoorbeeld deze (http://www.fender.com/community/forums/viewtopic.php?f=6&t=14004) of deze (als is het geen strat) (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-Custom/SG-Custom-with-Maestro-VOS.aspx)
maar inderdaad.. singles zijn breder dan humbuckers... iemand een goed idee?

aaronstonebeat
23 juli 2011, 15:25
P90-kapjes misschien?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1036klein.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4104/4845899692_51992d8c43.jpg

Ijselrobo 07
23 juli 2011, 15:33
dus ik zou er gewoon een p90 kapje op kunnen doen (of moet ik eerst het huidige kapje eraf halen?) en dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=187_256_261&products_id=1477) is toch een goed kapje hé?

HaroldA
23 juli 2011, 15:36
dus ik zou er gewoon een p90 kapje op kunnen doen (of moet ik eerst het huidige kapje eraf halen?) en dit (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=187_256_261&products_id=1477) is toch een goed kapje hé?

Je pole-pieces passen daar waarschijnlijk niet doorheen...

Thiez
23 juli 2011, 15:37
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1036klein.jpg



Wat een fucking geile body! Zo een strat moet er bij mij ook nog eens gebouwd gaan worden, vintage white en dan lekker afgekloven en gebruikt.

The Unforgiven
23 juli 2011, 21:32
Aan de beschrijving te zien moeten ze een superdistortion wat benaderen. Heb de Fat Pat uiteindelijk gekocht voor in de neckpositie van mijn ibanez RG, maar zat nog te dubben over de crunchy pat. Maar 2 superdistortions in 1 gitaar leek me ook niet zo leuk.

Als het inderdaad een superdistortion sound-a-like is dan kun je er makkelijk early metallica mee spelen lijkt me. Denk aan Kill em all. Doe ik ook met mijn SD. Maar wil je nog wat heavier dan zou ik denk ik voor de crunchy rails of power rails gaan.

Edit: anders doe je ze ff een mailtje

Dank, ik ga ze denk ik maar gewoon bestellen, als het niks is raak ik ze nog wel kwijt op marktplaats.

allochthomas
23 juli 2011, 21:40
Binnenkort een seymour duncan pearly gate in mijn strat zetten. Kerel is pas over 2 weken terug in zijn kamer waar de pickup ligt dus ik moet nog even geduld hebben:(

Dribbel_
23 juli 2011, 21:46
Aangezien ik nu 2x een LTD EC1000 heb wil ik er 1 gaan voorzien van een setje SDs om te kijken hoe zich dat verhoudt tegenover die EMG (81/60) die erin zit.

Maar door de bomen zie ik het bos niet meer dus ik denk dat ik voor de klassieke sh2 sh4 set ga maar :')

Orpheo
23 juli 2011, 22:27
Binnenkort een seymour duncan pearly gate in mijn strat zetten. Kerel is pas over 2 weken terug in zijn kamer waar de pickup ligt dus ik moet nog even geduld hebben:(

Zo'n geweldig element. Ik blijf spelen! Zie mijn mini review in t topic over mijn nieuwste lp (sorry kon het niet laten,zoiets is de titel)...

Orpheo
23 juli 2011, 22:30
Binnenkort een seymour duncan pearly gate in mijn strat zetten. Kerel is pas over 2 weken terug in zijn kamer waar de pickup ligt dus ik moet nog even geduld hebben:(

Zo'n geweldig element. Ik blijf spelen! Zie mijn mini review in t topic over mijn nieuwste lp (sorry kon het niet laten,zoiets is de titel)...

Am

Orpheo
23 juli 2011, 22:33
Aangezien ik nu 2x een LTD EC1000 heb wil ik er 1 gaan voorzien van een setje SDs om te kijken hoe zich dat verhoudt tegenover die EMG (81/60) die erin zit.

Maar door de bomen zie ik het bos niet meer dus ik denk dat ik voor de klassieke sh2 sh4 set ga maar :')

Ho,wacht! Wat wil he precies. Ik ken eigenlijk alle duncans, dus begin met zeggen wat je wilt. De sh4/sh2 set is populair maar niet zaligmakend en zeker niet ultiem.

Wat wil je spelen welke tones zoek je,wat zijn je voorbeelden,wat wil je vooral niet...

Dribbel_
23 juli 2011, 23:23
Okee ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen ik ga het zo goed mogelijk proberen te beschrijven :)

Qua muziek ga ik de gitaar voornamelijk voor m'n band gebruiken en hiervoor vind ik zowel clean als overdrive/distortion erg belangrijk.

Om met het clean te beginnen, hiervoor gebruik ik bijna altijd de hals pickup of combinatie tussen de twee samen eigenlijk nooit alleen de brug. Ik vind het moeilijk om een geluid goed te omschrijven maar ik hou van een vol rond dik geluid dus niet dat dunnere van die single coils.
Belangrijk is dat vooral op de hogere snaren de tonen niet te scherp gaan worden aangezien ik graag genoeg mids in m'n geluid wil hebben om lekker door de mix heen te komen.

Qua overdrive/distortion vind ik vooral de definitie in m'n geluid belangrijk. Zoals ik al omschreven heb ben ik een voorstander van veel mids in m'n geluid dus het liefst een dik geluid zonder extreem veel distortion. Het moet niet te gladjes worden maar mag wel een vuig randje hebben. Ik zal voor m'n band geen high gain zooi gebruiken. We zijn begonnen als een rock grunge band dus meer wat rauwer qua sound, maar het neigt nu meer naar de rock kan maar in bepaalde nummers toch een vuig randje. Een band af Foo Fighters vind ik qua "rock" geluid dan weer tof.


Om wat voorbeelden te noemen vind ik bijvoorbeeld de solo sound van Gary Moore - The Loner heel gaaf.

En pff verder vind ik het heel moeilijk om het uit te typen.

Orpheo
24 juli 2011, 00:31
En Alles wat jij wilt lukt je niet met de jb en jazz ;)
Kijk eens naar de alternative 8 voor de brug, en n fullshred-neck of beter, de distortion neck. Die pickups zijn mid heavy, warm maar wel accuraat en direct en precies.

Een wat meer vintage pickup (maar zeker niet minder geschikt!) Is de.custom in de brug,en.de.screamin demon in de hals, of de.alnico2pro (liefst nog met een unorientedalnico5 on de alnico2pro,maar dat is mijn persoonlijke voorkeur;dat maakt m minder gladjes,iets gorter,en haalt t nasale weg die een alnico2 geeft).

Dribbel_
24 juli 2011, 10:53
Bedankt :) Ik ga ze eens bekijken en proberen soundclips te vinden.

Ijselrobo 07
24 juli 2011, 19:34
effekes een vraagje:
past deze cover (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Afdekplaten-afdekkappen/Gibson-Bridge-Pos.-Humbucker-Cover-Gold/art-GIT0020552-000) op een Seymour Duncan Pearly Gates?
volgens mij wel, maar ik dacht: vraag het maar even voordat ik iets koop wat niet past.

Crummy
25 juli 2011, 13:27
Had dit topic over het hoofd gezien, dus stel mijn vraag hier nogmaals:

Ik ben nieuwsgierig naar het verschil tussen Texas Special pickups en Custom Shop 69 pickups.

Graag hoor ik jullie ervaringen m.b.t. deze pickups?

Alvast bedankt,

HaroldA
25 juli 2011, 13:35
effekes een vraagje:
past deze cover (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Afdekplaten-afdekkappen/Gibson-Bridge-Pos.-Humbucker-Cover-Gold/art-GIT0020552-000) op een Seymour Duncan Pearly Gates?
volgens mij wel, maar ik dacht: vraag het maar even voordat ik iets koop wat niet past.

Een waarom denk je dat hij past? Puur omdat het een 'brug kapje' is of omdat de pole-piece-spacing overeen komt?

Ijselrobo 07
25 juli 2011, 13:37
Een waarom denk je dat hij past? Puur omdat het een 'brug kapje' is of omdat de pole-piece-spacing overeen komt?

omdat het een brug kapje is..

HaroldA
25 juli 2011, 13:37
omdat het een brug kapje is..

Dan zoek het 2e maar eens uit ;)

Orpheo
25 juli 2011, 14:50
de seymour duncan jazz. een element dat gehaat en geliefd word, wellicht nog erger dan de JB zelf. de jazz is strak, precies, helder, dynamisch, maar eigenlijk ook klinisch en kil. En dat is raar, als je nagaat dat de jazz (de brugversie!) een exacte kloon is van de T top die gibson ooit lanceerde. met als grote verschil de magneet. de TTops hadden alnico 2 en 4 magneten, de jazz een alnico5. de a2 en a4 hebben veel meer mid dan de a5, en dat merk je enorm. de a5 in een JB werkt super omdat de JB-wind enorm veel mid levert, en het hoog van de a5 prikt precies mee met de midrange spike van de JB-spoelen zelf.

maar wat nu dus, als je de magneet veranderd in de JB? nou, dat levert dus een volledig nieuw element op!

de brug-jazz met een alnico8 is een redelijk goede benadering van de ouwe ibanez super70 en super80 pickups (die schenen onderling ook enorm te verschillen). Je krijgt dan in een LP in ieder geval een strakke tone met behoorlijk wat mids, en flink wat bite. niet zo rauw en direct als een JB, niet zo bruusk en 'brutaal' als een pearly gates, maar wel rauw genoeg voor funk, blues, jazzy runs, en old school rock ala UFO en MSG. michael schenker heeft immers jarenlang een 'saaie' T Top in z'n V gehad, voor hij overging op de mighty mite bucker (die gemaakt is door Seymour Duncan, wat op zich weer een kloon was van de superdistortion, en wat een basis was voor de duncan custom, die op zijn beurt de customcustom, custom5 en fullshred opleverde...).

Maar goed, een jazz-brug in de hals levert echt een fijne tone op! heel open, direct, warm maar toch met bite. heel gedefinieerd!

voor gitaristen die dus de T-top zoeken, maar de inconsistentie van gibson-pickups uit de 70ies niet vertrouwen, de jazz is een grandioos element daarvoor. magneetwissel her en der, en je hebt een topper!

nog een leuke. de jb zelf. De JB met z'n alnico5 was gemaakt, aanvankelijk, om in een tele geplaatst te worden. de twang moest blijven, die ranzigheid moest blijven, maar met meer output en het moest 'stil' zijn. Dat is dus overduidelijk gelukt!de jazz was overigens de tegenhanger daarvoor, die moest in de halspositie.

De JB in de hals levert ook een extreem bruikbaar geluid op. de midscoop van de a5 magneet compenseert 'm mooi voor de overdosis mid in de halspositie. Maar als je toch een dot meer mids wilt, is de alnico8 een geweldige optie. een JB8, zo gezegd ;) het geeft je wat meer output, maar je moet dan je pickup dus wat lager zetten (dus ook weer wat meer mids erbij, en iets meer airy-ness). het geeft je een soepele sound. loopjes vliegen haast 'vloeibaar' uit je gitaar door je amp, in je oren. In combinatie met een duncan distortion is het een super-setje voor wanneer je wat meer power wilt.

ondanks dat een pickup superhot kan zijn, hoef je 'm niet zo te gebruiken! ik heb m'n distortion en JB8 laag afgesteld voor een wat meer vintage tone, iets meer sag en ietsjes losser. is natuurlijk puur smaak. ik wil er alleen maar mee zeggen, specs, magneet en model zegt niet alles. wellicht is juist de JB in de hals het perfecte element voor die en die stijl, tone en gitaar. en heel soms heb je gelijk in 1 klap de juiste pickup(set) te pakken.

Lightning.D.
25 juli 2011, 16:25
Hallo forumers. Ik ben momenteel een Les Paul aan het bouwen die afwijkt van de standaard maten omdat er een fender strat mensuur wordt gebruikt.

Omdat het een low budget project is gebruik ik de hardware van een donor gitaar een Epiphone les paul voor de harware. Omdat ik de hals iets breder wil maken denk dat de pole pieces misschien niet zuiver onder de snaren doorlopen.
Het zijn 2 open HB's die ik op de gitaar wil plaatsen om uit te proberen of het concept werkt Nu denk ik er over om over de pole pieces een stalen strookje te plaatsen zodat er meer een rail ontstaat. Op de plastic stripjes wil ik een flinterdun plaatje hout zetten waar bovenuit die rails uitsteken.

Mijn vraag is nu:
Heeft een van jullie dat al eens uitgeprobeerd?
Verlies ik aan magnetische kracht?
Hoe veel invloed heeft het op de werking van de Pub?

Ik wacht jullie reacties af

HaroldA
25 juli 2011, 16:37
Omdat ik de hals iets breder wil maken denk dat de pole pieces misschien niet zuiver onder de snaren doorlopen.

Da's helemaal geen probleem.

interessander
25 juli 2011, 16:47
Hier nog maar even mijn goede ervaring delen met een Bill Lawrence L 500.
Geweldig ding, ik had hiervoor al eens een pickup met rails gehad, de Dimarzio X2N, maar vond dat echt drie keer niks. Een schreeuwende sound met weinig substantie.

Mijn laatste aanwinst op gitaargebied was een Ibanez destroyer met een enkele brughumbucker en ik kwam de Bill Lawrence tegen in een bijpassende kleur, en ik moest het toch eens proberen, ik had al zoveel goede verhalen over het element gehoord.

De Ibanez kwam van origine met een Ibanez V-2 humbucker die ik ook ken van mijn Iceman, dit is overigens een andere humbucker dan de V1 en V2 die later op de RG's verschenen, maar zover ik weet zijn ze allen min of meer op Dimarzio Super Distortions gebaseerd.

Crappy telefoonfoto:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/IMAG0047.jpg
(Ja dat zijn roze snaren van DR, die had ik voor mijn verjaardag gekregen en ja, ze vloeken enorm met de kleur van de gitaar)

Hij past er bijzonder goed bij, de Destroyer klinkt enorm scherp en direct zonder direct heel schel te zijn en er is nog genoeg body aanwezig zonder dat het laag direct onstrak wordt. Perfect voor oude thrash, laatst heb ik er nog eventjes Arise op staan raggen. Enig nadeel is dat hij wel redelijk snel de neiging heeft om rond te gaan zingen maar ik ben er wel op tijd bij met de voet op de mute setting of met de hand op de volume pot.

Dan heb je nog het hele BL/BL Usa verhaal, voor zover ik kan herleiden aan alle kenmerken (chrome, curved blades, wiring etc.) zoals is dit een echte oude van Bill Lawrence/Willi Lorenz Stich.

Dribbel_
26 juli 2011, 20:58
Ik zit een beetje te kijken op die Seymour Duncan site wat nou de verschileln zijn tussen de elementen maar 1 vraag blijft een beetje hangen.

Sommigen hebben een hoge output en sommige lager, verhoudt dit zich ook in het output volume zelf of dat weer niet ?>

GlobalWarming
26 juli 2011, 21:36
Kan het zijn dat pickups soms een weird sound veroorzaken? Heb paar jaar geleden zo'n filmpje gezien en ik vind het niet meer terug. Dat waren echt vette pickups, jammer dat ik het niet terug vind. Misschien dat iemand anders coole pickups kent?

Orpheo
26 juli 2011, 21:56
output geeft niet perse meer volume. vaker meer gain. maar een 'hot' element geeft ook vaak meer compressie, wat de nuances in je spel verziekt. maar de boel wel strakker maakt. dus als je george lynch bent, kan je het af met de screaming demon (wat een belachelijk low output element is, en alleen strak is als jij strak speelt!).

een pickup zal geen 'gek' geluid geven, hooguit een tone die lekker is, of niet. effecten zal een pickup niet geven, tenzij je het met je spel erin kunt proppen, zoals pinch harmonics, whobbles, volume swells, etc etc.

Dribbel_
26 juli 2011, 21:59
Ik blijf het zo moeilijk vinden ondanks je advies, op youtube zwerven zoveel filmpjes maar dat geluid is ook weer zo afhankelijk van de gitaar/amp/effecten dat het gewoon onmogelijk vergelijkbaar is.

Orpheo
26 juli 2011, 22:00
Ik zit een beetje te kijken op die Seymour Duncan site wat nou de verschileln zijn tussen de elementen maar 1 vraag blijft een beetje hangen.

Sommigen hebben een hoge output en sommige lager, verhoudt dit zich ook in het output volume zelf of dat weer niet ?>

laat je niet teveel leiden door 'hot' of niet hot. je moet kijken naar tone, de frequency response...

voorbeeldje. de pearly gates heeft minder dc-weerstand (9k ofzo) dan de jb (rond de 16k).hij heeft een 'zwakkere' magneet (alnico 2 vs alnico5) maar omdat de PG gewonden is hoe hij gewonden is, heeft ie zo'n bijzondere frequency range, dat hij het middengebied enorm hard pusht, en hij dus veel hotter lijkt dan dat ie is. de PG is als bonus ook wat strakker in het laag, precies daar waar de JB zwak is.

GlobalWarming
26 juli 2011, 22:01
Dus pickups kunnen geen "effects" geven op je guitar sound?

Orpheo
26 juli 2011, 22:02
Ik blijf het zo moeilijk vinden ondanks je advies, op youtube zwerven zoveel filmpjes maar dat geluid is ook weer zo afhankelijk van de gitaar/amp/effecten dat het gewoon onmogelijk vergelijkbaar is.

no shit :seriousf: dat heb ik je allang gezegd. clipjes helpen je niet. je moet kijken naar de beschrijvingen van tone.

Orpheo
26 juli 2011, 22:03
Dus pickups kunnen geen "effects" geven op je guitar sound?

wat bedoel je precies? meer 'fuzz'? chorus? nee, absoluut niet. tenzij er iets geks in de gitaar zelf zit, maar in principe: nee.

Dribbel_
26 juli 2011, 22:03
Owja en wat ik minder fijn vind aan die EMG's is dat ze met hoge cleane tonen nogal dreigen schel te gaan worden. Beetje een snerpend geluid, dat zou ik liever afgerond zien. Op wat voor dingen moet je dan nog letten.

TimS
26 juli 2011, 22:04
Ik zat ook heel lang te kijken naar de verschillen tussen die SD pickups, maar uiteindelijk heb ik tweedehands een setje Seth Lovers gekocht met de gedachte ze gewoon weer te verkopen als ze niet bevielen omdat die toevallig op Marktplaats stonden. Het kan ook aan mij liggen, maar pickups klinken in m'n gitaren toch altijd net iets anders dan ik verwacht.

GlobalWarming
26 juli 2011, 22:05
wat bedoel je precies? meer 'fuzz'? chorus? nee, absoluut niet. tenzij er iets geks in de gitaar zelf zit, maar in principe: nee.

De intro van 'The End - The doors', wat voor effect is dat dan?

Orpheo
26 juli 2011, 22:06
Owja en wat ik minder fijn vind aan die EMG's is dat ze met hoge cleane tonen nogal dreigen schel te gaan worden. Beetje een snerpend geluid, dat zou ik liever afgerond zien. Op wat voor dingen moet je dan nog letten.

op eigenlijk alles. je moet eigenlijk alles van het element weten; draaddikte, magneet, en nog wat meer dingen. of je moet afgaan op beschrijvingen, zoals ik je gegeven heb.

nogmaals, alternative 8 in de brug, en dan kan eigenlijk ieder halselement er wel bij; alnico2pro, pearly gates, '59, jazz-brugmodel met alnico8 magneet, etc etc etc.

Orpheo
26 juli 2011, 22:08
De intro van 'The End - The doors', wat voor effect is dat dan?

pff, kan me 't nummer niet herinneren. dacht een chorus of reverb ofzo? maar dat zit niet in je pickup!

@Tim: tuurlijk, in je eigen gitaar, je eigen amp en met je eigen vingers is het altijd anders. maar een JB zal nooit een modderbak worden, en een alnico2pro zal nooit een schel monster worden...

aaronstonebeat
26 juli 2011, 22:08
De intro van 'The End - The doors', wat voor effect is dat dan?

Ik hoor daar geen effect; alleen dat helemaal aan het begin de snaren of achter de brug of boven de topkam worden aangeslagen.

GlobalWarming
26 juli 2011, 22:09
Gotoh sitar bridge, dat is toch een pickup hé ?
http://www.youtube.com/watch?v=3dZj7greeiE

Thiez
26 juli 2011, 22:10
Ik vind de JB opzich wel een lekkere humbucker. Hij scheurt wel goed enzo, heb hem in mijn epiphone G400. In mijn gibson nu zitten '57 elementen en die klinken veel rauwer. Iets minder gain en iets minder dicht van sound. Ik vind ze beide wel wat hebben. Was eerst van plan de SD over te zetten naar mijn gibson maar daar blijven gewoon de '57 elementen in.

aaronstonebeat
26 juli 2011, 22:11
Gotoh sitar bridge, dat is toch een pickup hé ?
http://www.youtube.com/watch?v=3dZj7greeiE

Dat lijkt me een brug.

GlobalWarming
26 juli 2011, 22:12
Dat lijkt me een brug.

Ja dom van mij, dacht toendertijd dat het een pickup was :chicken:
Maar het is een brug dat het effect geeft :p

whoosh
26 juli 2011, 22:13
Gotoh sitar bridge, dat is toch een pickup hé ?
http://www.youtube.com/watch?v=3dZj7greeiE

Hmm, nee, dat is een brug :)

GlobalWarming
26 juli 2011, 22:14
Trouwens in het begin van 'The end' dat is puur gitaar? Klinkt zo ... anders ...

Dribbel_
26 juli 2011, 22:16
op eigenlijk alles. je moet eigenlijk alles van het element weten; draaddikte, magneet, en nog wat meer dingen. of je moet afgaan op beschrijvingen, zoals ik je gegeven heb.

nogmaals, alternative 8 in de brug, en dan kan eigenlijk ieder halselement er wel bij; alnico2pro, pearly gates, '59, jazz-brugmodel met alnico8 magneet, etc etc etc.

Ik ga gewoon op jouw advies af, een alternative 8 in de brug gaat het worden en dan nog even kijken voor de hals :)

Als het niet goed is kom ik hier weer klagen :sssh: :seriousf:

Wat is het voordeligste qua elementen kopen, bij Thomann kom ik tot nu de goedkoopste tegen maar misschien heeft iemand nog een ander leuk adresje.

whoosh
26 juli 2011, 22:19
De Fender CS Fat 50s waren ook binnen, dus er maar meteen ingezet :)

http://i1182.photobucket.com/albums/x443/whoosh71/IMG_0322.jpg

En ja, de neck pickup is eigenlijk de brugversie ;) In deze combi, Seymour Duncan SSL-5 bij de brug, Fat 50 midden en de Fat 50 brug versie bij de nek werkt het en klinkt het prima!

De SSL-5 moet in combi met deze pickups andersom aangesloten worden (wit naar aarde, zwart naar hot)

aaronstonebeat
26 juli 2011, 22:19
Trouwens in het begin van 'The end' dat is puur gitaar? Klinkt zo ... anders ...

Gewoon een clean gitaartje lijkt mij:


http://www.youtube.com/watch?v=ZDN9y2vTdUs

Dribbel_
26 juli 2011, 22:28
En Orpheo met het oog op dat ik m'n hals element voor het clean zal gebruiken. En ik daar het liefst niet hele scherpe tonen in wil hebben maar het liefst een wat voller/dikker/rond geluid.

Is er dan nog 1 specifieke uit die paar die je noemde die je het meest aan kan raden.


En daarnaast moet de electronica ook vervangen worden aangezien door die EMGs er totaal andere potmeters inzitten. Welke is daarvoor aan te raden. Welke als in, ik wil eignelijk m'n elementen direct door linken met slechts 1 volume knop er tussen en geen tone pots. En een toggle switch uiteraard

Jasper.
26 juli 2011, 22:54
Voor degene die wel eens wat bij gfs/uit amerika hebben bestelt:
Stopt de pakket tracing als het pakketje amerika verlaat?
Mijn pick-up bestelling staat nu al 2/3 dagen op dezelfde status namelijk:

Your item was processed through our FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099 facility on July 24, 2011 at 8:12 am. The item is currently in transit to the destination.

Detailed Results:

Processed Through Sort Facility, July 24, 2011, 8:12 am, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099
Arrived at Sort Facility, July 24, 2011, 8:10 am, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099
Processed through Sort Facility, July 24, 2011, 5:47 am, KEARNY, NJ 07032
Electronic Shipping Info Received, July 22, 2011
Acceptance, July 22, 2011, 12:44 pm, WESTBOROUGH, MA 01581

En ik kan niet wachten om het spul in mijn gitaren te installeren. :p

Orpheo
26 juli 2011, 23:32
En Orpheo met het oog op dat ik m'n hals element voor het clean zal gebruiken. En ik daar het liefst niet hele scherpe tonen in wil hebben maar het liefst een wat voller/dikker/rond geluid.

Is er dan nog 1 specifieke uit die paar die je noemde die je het meest aan kan raden.


En daarnaast moet de electronica ook vervangen worden aangezien door die EMGs er totaal andere potmeters inzitten. Welke is daarvoor aan te raden. Welke als in, ik wil eignelijk m'n elementen direct door linken met slechts 1 volume knop er tussen en geen tone pots. En een toggle switch uiteraard

alnico2pro. dat is warm :)

pots: gewoon op ebay kopen. net als de pickups. daar zijn ze vaak t goedkoopst.

whoosh
27 juli 2011, 01:20
Voor degene die wel eens wat bij gfs/uit amerika hebben bestelt:
Stopt de pakket tracing als het pakketje amerika verlaat?
Mijn pick-up bestelling staat nu al 2/3 dagen op dezelfde status

Nee, USPS (zo te zien aan de info is het USPS onderweg) tracing gaat door tot en met douane. Het kan best even duren voordat je pakketje in Nederland is. Ik kreeg mijn pickups vandaag :) Die zijn 4 dagen in transit geweest, 6 dagen in custom clearance, de dag daarna werden ze geleverd.

whoosh
27 juli 2011, 01:23
En daarnaast moet de electronica ook vervangen worden aangezien door die EMGs er totaal andere potmeters inzitten. Welke is daarvoor aan te raden. Welke als in, ik wil eignelijk m'n elementen direct door linken met slechts 1 volume knop er tussen en geen tone pots. En een toggle switch uiteraard

Normaal een 500k audiotaper pot voor je volume met humbuckers. 250k voor singles. Hoe hoger de waarde hoe meer hoog.

johns
27 juli 2011, 06:14
Voor degene die wel eens wat bij gfs/uit amerika hebben bestelt:
Stopt de pakket tracing als het pakketje amerika verlaat?
Mijn pick-up bestelling staat nu al 2/3 dagen op dezelfde status namelijk:

Dat had ik ook. En ineens werden ze thuis afgeleverd :)

Orpheo
27 juli 2011, 09:49
gewoon met TNT post bellen. het pakketje word op een gegeven moment aangemeld bij TNT, en dan komt er bij hen ook een trackingnummer voor je vrij.

Dribbel_
27 juli 2011, 11:44
Normaal een 500k audiotaper pot voor je volume met humbuckers. 250k voor singles. Hoe hoger de waarde hoe meer hoog.

Okee dat was wat ik ondertussen ook was tegen gekomen. En de optie waar mensen het over hadden om een 250 te gebruiken om wat van het hoog af te snoepen.


alnico2pro. dat is warm :)

pots: gewoon op ebay kopen. net als de pickups. daar zijn ze vaak t goedkoopst.


Okee dan gaat het de Alternative 8 met de alnico II pro worden.
En dat in combinatie met een 500k pot en een toggle switch en dan ben ik good to go :)

Orpheo
27 juli 2011, 12:16
Okee dat was wat ik ondertussen ook was tegen gekomen. En de optie waar mensen het over hadden om een 250 te gebruiken om wat van het hoog af te snoepen.




Okee dan gaat het de Alternative 8 met de alnico II pro worden.
En dat in combinatie met een 500k pot en een toggle switch en dan ben ik good to go :)

Supercombi!

Dribbel_
27 juli 2011, 12:18
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik ga ze vandaag bestellen en scheelt dat die kosten weer gedekt worden door die set EMG's die ik dan weer kan verkopen.

En zo even op de SD site zoeken voor het schema om ze te solderen.

Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval ik ben benieuwd :)

Dribbel_
27 juli 2011, 12:26
nevermind - al gevonden

HaroldA
27 juli 2011, 12:28
Dus gewoon de tone tussenstap eruit halen.

Helemaal correct! :ok:

Nou, eigenlijk ook weer niet. De tonepot is parallel aangesloten, dus niet in serie en dus ook geen "tussenstap".

Orpheo
27 juli 2011, 12:35
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik ga ze vandaag bestellen en scheelt dat die kosten weer gedekt worden door die set EMG's die ik dan weer kan verkopen.

En zo even op de SD site zoeken voor het schema om ze te solderen.

Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval ik ben benieuwd :)

het soldeerwerk is niet super-complex :)

je hebt toch een batterij-klep in die gitaar? mooi ding om dan daar de 9v batterij in te prakken voor, ooit, een piezo? als je tone toch niet gebruikt kan je die mooi daarvoor gebruiken ;)

Dribbel_
27 juli 2011, 12:52
het soldeerwerk is niet super-complex :)

je hebt toch een batterij-klep in die gitaar? mooi ding om dan daar de 9v batterij in te prakken voor, ooit, een piezo? als je tone toch niet gebruikt kan je die mooi daarvoor gebruiken ;)

Yep klopt die ruimte hou je dan over ja. Vorige keer heb ik in een andere gitaar ook de elementen vervangen dus dat solderen komt wel goed. Had eens geinformeerd wat dat kost om het bij een winkel te laten doen.
€150,- vond ik ronduit belachelijk eigenlijk dus dan maar lekker zelf.

Orpheo
27 juli 2011, 13:04
Ik doe t voor t uurloon dat mijn baas me geeft. Met pots vervangen doe ik er op mijn gemak n uur over. met snaren,zonder afstellen,vind ik dùs 20 euro de max.

Kim Wilson
27 juli 2011, 13:15
Ja, alleen is uurloon iets anders dan uurtarief. Een uurtje werk bij een winkel zal al gauw richting de 50 euro lopen.

Orpheo
27 juli 2011, 14:01
Ja, alleen is uurloon iets anders dan uurtarief. Een uurtje werk bij een winkel zal al gauw richting de 50 euro lopen.

weet ik. maar ik vind uurtarief in een winkel ook veel te hoog. echt belachelijk hoog. 50 euro voor het solderen van 4 draadjes, zonder pots te vervangen oid, en vaak ook nog eens exclusief de kosten van het pakkie snaren dat ze erop leggen. ze doen gewoon 'knip knip' snaren eraf, pickups losschroeven en solderen, nieuwe erin, nieuwe snaren erop, en cashen maar.

vind ik niet kunnen. maar goed, ik denk dat wanneer je eens een tweede of derde of zoveelste set in moet laten solderen, de stap om een soldeerbout te kopen een stuk kleiner is. zeker als je coiltap wilt. een winkel wilde me ooit tweehonderd euro rekenen voor een COILTAP! heb ooit gevraagd wat ie wilde hebben voor het maken van een duncan 59/custom hybrid. kwam ie uit op ook bijna 200 euro. voor kwartiertje werk. wtf?!

tuurlijk, ze moeten hun brood verdienen, maar met deze prijzen kunnen ze hun brood straks beleggen met plakken goud.

Dribbel_
27 juli 2011, 14:13
Ja belachelijke prijzen.

Nou het is besteld, en nu afwachten tot het binnen is.
Dus als hier mensen nog opzoek zijn naar een setje EMG 81/60 ;)

Jasper.
27 juli 2011, 23:06
Hehe, heb laatst mijn EMG setje ook verkocht. Dus nee, dank je :p

Trouwens, mijn pakketje staat nu op Customs Clearance Netherlands.
Betekend dit dat hij door de douane is?

robvoets
28 juli 2011, 00:01
Ik volg dit topic al een tijdje maar ik kom er niet heel erg goed uit, ik denk dat Orpheo mij wel aardig kan informeren hierover.

Ik ben op het moment aan het inventariseren naar een (in dit geval warmoth) swamp ash body en maple neck/fretboard stratocaster, hierbij wil ik in de middle en neck positie een singlecoil voor het typische strat geluid, dus heel open, goed clean en in de neck aardig warm, maar waarbij ik het liefst in de brug een humbucker wil plaatsen die ik wil gebruiken voor het zwaardere werk van ac/dc en Guns n roses tot aan Iron Maiden. Dus eigenlijk een element dat erg goed scheurt, aardig strak in het laag is, ook warm qua geluid(minder als de neck), waarin Pinch harmonics er goed uit knallen, en indien mogelijk ook nog een enigszins overtuigend gesplit geluid.

Misschien om nog een aardig beeld te krijgen, ik zal hem vooral gebruiken op een ENGL thunder.
Suggesties? Gooi het in de groep

Ik zat namelijk zelf te denken aan een tone zone in de brug en een custom'54 set in de middle en neck

spriggan
28 juli 2011, 00:27
Heeft iemand hier de Dimarzio Mo Joe/Paf Joe 'ervaren'
Ik denk erover om deze te laten zetten in een single cut, met mahonie body esdoorn hals en ebben toets. Dit alles slechts op basis van internet fragmenten/gevoel.
Andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

Orpheo
28 juli 2011, 15:01
Ik volg dit topic al een tijdje maar ik kom er niet heel erg goed uit, ik denk dat Orpheo mij wel aardig kan informeren hierover.

Ik ben op het moment aan het inventariseren naar een (in dit geval warmoth) swamp ash body en maple neck/fretboard stratocaster, hierbij wil ik in de middle en neck positie een singlecoil voor het typische strat geluid, dus heel open, goed clean en in de neck aardig warm, maar waarbij ik het liefst in de brug een humbucker wil plaatsen die ik wil gebruiken voor het zwaardere werk van ac/dc en Guns n roses tot aan Iron Maiden. Dus eigenlijk een element dat erg goed scheurt, aardig strak in het laag is, ook warm qua geluid(minder als de neck), waarin Pinch harmonics er goed uit knallen, en indien mogelijk ook nog een enigszins overtuigend gesplit geluid.

Misschien om nog een aardig beeld te krijgen, ik zal hem vooral gebruiken op een ENGL thunder.
Suggesties? Gooi het in de groep

Ik zat namelijk zelf te denken aan een tone zone in de brug en een custom'54 set in de middle en neck

ik vind de tonezone een modderbak, en zou 'm zelf never ever kopen.

ik zou in de hals en mid een dimarzio injector stoppen, en in de brug, das wat lastiger, maar ik denk een alternative 8. of de duncan custom, of de customcustom, of liever een custom8 dan de custom of customcustom.

uit de stal van dimarzio zou ik gaan voor een norton (en de magneet veranderen voor een unoriented alnico5!!), of de steve's special of dat andere element van steve morse, OF gewoon de andy timmons pickup.

of je kiest voor iets uniekers: de duncan PATB3.

zoals je ziet, tig mogelijkheden. ik heb geen idee welke richting je op wilt gaan, welk element je lekker vindt, wat niet, en hoe de overal response moet zijn.

voor de singles kan je ook kiezen voor de YJM. ook toffe singlecoils.

Orpheo
28 juli 2011, 15:02
Heeft iemand hier de Dimarzio Mo Joe/Paf Joe 'ervaren'
Ik denk erover om deze te laten zetten in een single cut, met mahonie body esdoorn hals en ebben toets. Dit alles slechts op basis van internet fragmenten/gevoel.
Andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

ik vond 'm nasaal en honkerig. dat 'tubular' waar satch het over heeft vond ik verschrikkelijk. wel gevoelig voor je spel, maar dat dimarzio-sausje over je tone... bah. alleen de x2n, air norton, superdistortion en bluesbucker hebben niet dat dipje in het mid, dat honkerige. (oh, en dat andy timmons-element).

Dribbel_
29 juli 2011, 12:29
Zo m'n spulletjes zijn binnen. Vanmiddag lekker knutselen :)

Dribbel_
29 juli 2011, 20:00
Zo alles zit erin, lekker simpel gehouden 2x humbucker 3way en 1x volume.

Ik ben er blij mee dus nogmaal bedankt Orpheo voor de tips. Vooral het clean is er erg op vooruit gegaan :)

Orpheo
29 juli 2011, 20:11
het werkt?! toppie! ben blij dat je vindt dat je clean erop vooruit is gegaan.

de alt8 in de brug is vast effe wennen vergeleken met een EMG ;)

Dribbel_
29 juli 2011, 20:39
Ja het is wel even anders ja, qua distortion hebben beide elementen zo z'n voordelen maar zo snel op het oog voor de meeste rock die ik speel gaat die Alternative ongetwijfeld goed bevallen.

Alleen nu het gekut dat ik zo'n pod hd van line 6 gebruik en ik al m'n patches bij mag gaan stellen :dontgeti:

http://i52.tinypic.com/et5op2.jpg

Orpheo
29 juli 2011, 22:25
Eigenlijk zou je' m eens moeten horen over een dikke buizenbak. je gitaar klinkt met die alt8 zoveel breder en dikker dan met de emg's. imho dan...

Dribbel_
29 juli 2011, 22:38
Yep maar die staat helaas in de oefenruimte waar ik de komende 3 weken niet in kan ivm vakantie van m'n drummer dus dat is nog even wachten

Tankman
2 augustus 2011, 09:49
Ik zit al een tijdje te denken om mijn PRS Tremonti SE van nieuwe Pickups te voorzien. De gitaar speelt heerlijk, maar het geluid staat me niet (meer) aan. Daarnaast vind ik de pickups qua looks er ook niet echt bij passen. Ik wil in ieder geval iets met chromen kapjes hebben. Ik zat te denken aan een P-90 in humbucker formaat voor de hals positie. Voor in de brugpositie wil ik iets veelzijdigs.

De gitaar moet als backup kunnen dienen in mijn metalband, maar ik wil hem voornamelijk thuis gaan gebruiken voor wat mildere muziekstijlen. De P-90 zal ik in mijn metalband haast niet gebruiken en is puur voor de andere stijlen. De brugpickup moet dus genoeg output hebben voor metal, maar niet zodanig beuken dat ik er ook niks anders mee kan.

De PRS is heeft een mahonie body en een mahony hals met een rosewood toets. Hij klinkt nu gewoon te donker en levenloos. Iemand suggesties voor pickups? Liefst passief.

johns
2 augustus 2011, 10:04
Een SD JB4? Die komt binnenkort ook in m'n Ibanez. En met de volumeknop kun je altijd de output wat terug draaien.

Orpheo
2 augustus 2011, 10:22
Een SD JB4? Die komt binnenkort ook in m'n Ibanez. En met de volumeknop kun je altijd de output wat terug draaien.

Jb4 ? De alnico4 maakt m vlak en saai.


Of bedoel je de sh4, jb? Jb4 is de onofficiele term voor n jb met alnico4 magneet. Nèt als jb2 met alnico2 en jb8 met alnico8.

On topic. De jb is n goede keus hoewel de pearly gates IMHO beter is.rauwer, en iets strakker in t laag.

De alternative8 kan ook,die is ietjes warmer dan n jb.

Of de dimarzio air Norton, bill lawrence l500xl...

Tankman
2 augustus 2011, 10:35
Ik heb de Seymour Duncan JB getest in een Charvel San Dimas, Alder body, Maple neck en toets. Hier vond ik hem erg neuzig en midsy klinken. Hoe zou zo'n pickup reageren in de mahonie PRS?

Orpheo
2 augustus 2011, 10:46
Ik heb de Seymour Duncan JB getest in een Charvel San Dimas, Alder body, Maple neck en toets. Hier vond ik hem erg neuzig en midsy klinken. Hoe zou zo'n pickup reageren in de mahonie PRS?

dat neuzige zit m in t alder+maple+floyd. in volledig mahonie klinkt ie bij mij strak,scheidend veel mids en hij snijdt als dr ziekte door de bandmix. Een jb in zn eentje is vaak te schel maae in de band te gek.

Bedenk je ook dat de jb ontwikkeld is als 'tele tone on the rocks' voor in n tele. het moest n stille,hottere versie zijn van de klassieke tele brugsinglecoil.

In n superstrat past IMHO de duncan custom,alt8 of superdistortion, of zelfs de evo beter dan de jb.

Of de pearly.die kan IMHO overal in.kende ik m maar paar jaar geleden...

Tankman
2 augustus 2011, 11:00
Nou wil ik hem wel voornamelijk gewoon thuis gebruiken, dus schel moet hij niet zijn. In de band ben ik de enige gitarist, doorprikken is absoluut geen probleem. Ik speel over een Peavey 6505+ combo die gemod is tot head over een 4x12 Marshall cabinet.

Ik zal nog even naar de andere genoemde opties kijken. Ik heb tot nu toe wel de beste ervaringen met Dimarzio. Is daar nog verder wat interessants? In mijn Charvel SoCal bevalt de ToneZone me heel goed.

Orpheo
2 augustus 2011, 11:05
Tonezone in mahonie = modderboel.

Superdistortion, zou ik dan zeggen. Bluesbucker in de hals voor je p90 tones, gelijke looks en veelzijdigheidn

HaroldA
2 augustus 2011, 11:07
Superdistortion, zou ik dan zeggen.

Goede keuze! :ok:

Jasper.
2 augustus 2011, 14:42
Vandaag mijn pick-ups binnen gekregen. En erin gesoldeerd.
De strat pickups wil ik nog niet echt een oordeel over geven. Ik heb de pickupswitch gemold (zo'n goedkoop ding met een printplaatje eraan..) Dus ik heb de brugpup nu zo staan dat die altijd aanstaat. Maar de eerste indruk is wel goed.
het enige vervelende was dat ik de gaten van de pick-ups in mijn slagplaat wijder uit moest vijlen. De middel en neck pickup pasten er zo niet in. Brugpup wel, vreemd.

De Fat Pat voor in de neck van mijn ibanez vind ik helemaal te gek. In combinatie met mijn Dimarzio Superdistortion in de brug. Echt een super goede pickup.

Zullen ze 5-way switches verkopen bij de gitaarwinkel? (de snaar in heerenveen in mijn geval)

Jasper.
4 augustus 2011, 17:00
Hmm, neck pickup is kapoet. Switch was waarschijnlijk niet kapot, maar ik had het verkeerd aangesloten zodat de brugpickup niet goed leek.
Dus de neck pickup was fabrieksaf al niet goed.

Hoe makkelijk zijn ze bij gfs met dit soort problemen? Ik doe ze in ieder geval even een mailtje straks.
Jammer jammer jammer.

Jasper.
4 augustus 2011, 22:03
En ik krijg een nieuwe neck pickup toegestuurd. Helemaal niet moeilijk. Binnen 5 minuten een mailtje met of ik een nieuwe wou.

G.G.
4 augustus 2011, 22:07
En ik krijg een nieuwe neck pickup toegestuurd. Helemaal niet moeilijk. Binnen 5 minuten een mailtje met of ik een nieuwe wou.

Heb exact hetzelfde meegemaakt. Setje van 3 singlcoils van GFS. Eentje had en kabelbreuk. Werd netjes nagestuurd. Super service.

Jasper.
4 augustus 2011, 22:24
Heb exact hetzelfde meegemaakt. Setje van 3 singlcoils van GFS. Eentje had en kabelbreuk. Werd netjes nagestuurd. Super service.

Ja inderdaad. Deze zal nu ook wel sneller binnen zijn? Dit ligt niet een paar dagen bij de douane lijkt me? En ik hoef hier toch geen btw en inklaringskosten over te betalen?

Tankman
8 augustus 2011, 16:45
Even uit pure nieuwsgierigheid. Stel ik zou een setje EMG 81 en 60 hebben. Hoe zouden deze in een Charvel met Alder Body en Maple Neck en toets klinken. En hoe in mijn PRS met Mahogany Body & Neck en Rosewood toets?

Mijn Charvel ga ik niet modden, hoewel ik binnenkort wel even de EVO in de neck goed ga beoordelen. Misschien hier wel wat anders, maar betwijfel het. Zo vaak gebruik ik die nou ook weer niet. Speel meestal op de Tone Zone.

allochthomas
9 augustus 2011, 16:35
Net de pearly gates in de strat gezet. Eerst reactie: HOLY SHIT! Echt een beest van een pikup en met de mark III heb je helemaal niet veel power nodig gezien de hoeveelheid gain on tap

Jasper.
11 augustus 2011, 13:00
Vanmorgen mijn vervanging voor de neck pickup binnen. Super service, binnen een week. Maar eenmaal aan het solderen merk ik dat het de verkeerde neck pup is. Deze is van de vintage wound set, en niet van de overwound.... 6,1K vs 7K

En nu ik speel merk ik dat wel. Hij klinkt superlekker, als ik hem op de hals/mid positie zet overheerst de mid wel erg.

Ik vind het erg zeurderig lijken als ik nog een mailtje stuur. En op zich klinkt hij goed. Mailtje sturen of niet?

bass blom
11 augustus 2011, 13:03
als het superlekker klinkt, mooi laten zo.

Jasper.
11 augustus 2011, 13:21
ja, denk het ook maar. Het grappig is dat de neck+mid wel instant jimi hendrix is :p Klinkt haast exact gelijk hier :p

En alleen hals is instant SRV :S

knutselsmurf
11 augustus 2011, 13:33
Even uit pure nieuwsgierigheid. Stel ik zou een setje EMG 81 en 60 hebben. Hoe zouden deze in een Charvel met Alder Body en Maple Neck en toets klinken. En hoe in mijn PRS met Mahogany Body & Neck en Rosewood toets?

Mijn Charvel ga ik niet modden, hoewel ik binnenkort wel even de EVO in de neck goed ga beoordelen. Misschien hier wel wat anders, maar betwijfel het. Zo vaak gebruik ik die nou ook weer niet. Speel meestal op de Tone Zone.

Ik vind dat EMG's in elke gitaar hetzelfde klinken.
Dus in jouw gitaar zullen ze prima klinken als je ervan houd.

Zelf zou ik dan gaan voor Seymour Duncan Blackouts.

Tankman
11 augustus 2011, 13:35
Ik vind dat EMG's in elke gitaar hetzelfde klinken.
Dus in jouw gitaar zullen ze prima klinken als je ervan houd.

Zelf zou ik dan gaan voor Seymour Duncan Blackouts.

In een Schecter die ik heb getest met Mahonie body, Maple neck en Rosewood toets klonken ze al wat schel. Zullen ze in mijn Alder/Maple strat dan niet verschrikkelijk schel klinken?

iWishmaster
11 augustus 2011, 13:40
Vanmorgen mijn vervanging voor de neck pickup binnen. Super service, binnen een week. Maar eenmaal aan het solderen merk ik dat het de verkeerde neck pup is. Deze is van de vintage wound set, en niet van de overwound.... 6,1K vs 7K

En nu ik speel merk ik dat wel. Hij klinkt superlekker, als ik hem op de hals/mid positie zet overheerst de mid wel erg.

Ik vind het erg zeurderig lijken als ik nog een mailtje stuur. En op zich klinkt hij goed. Mailtje sturen of niet?

Middelste iets lager schroeven misschien? Op mijn strat heb ik de midden positie een paar mm lager geschroefd omdat dat het geluid van de hals en brug het in de tussenstandjes wat dikker maakt en ik hem toch nooit alleen gebruik.

Aan de andere kant, besteld is besteld, ik zou 'em terugsturen.

knutselsmurf
11 augustus 2011, 13:54
In een Schecter die ik heb getest met Mahonie body, Maple neck en Rosewood toets klonken ze al wat schel. Zullen ze in mijn Alder/Maple strat dan niet verschrikkelijk schel klinken?

Nahh denk niet dat het veel uitmaakt voor emg's
ik zou het wel aandurfen.

Ik heb ooit David gilmour emg's in mijn strat gehad klonk best wel goed.
Later heeft een vriend van mij ze in zijn strat gezet maple neck.
Klonk precies hetzelfde.

Tankman
11 augustus 2011, 14:10
Nahh denk niet dat het veel uitmaakt voor emg's
ik zou het wel aandurfen.

Ik heb ooit David gilmour emg's in mijn strat gehad klonk best wel goed.
Later heeft een vriend van mij ze in zijn strat gezet maple neck.
Klonk precies hetzelfde.

Ik heb het dan wel over een 81 en 60 combinatie, geen single coils.

knutselsmurf
11 augustus 2011, 14:21
Ik weet het.

Maar dan nog denk ik niet dat het veel uitmaakt.

Ik zou zeggen kijk eens op youtube.
en zoek op Epiphone les paul zakk wylde.
Daar heb je twee uitvoeringen van (bulseye en camo) mahonie en maple.
in beide gitaren zitten dezelde emg's

Het zijn dan wel les pauls maar misschien wordt het verschil je dan duidelijker.

Tankman
11 augustus 2011, 14:26
Ik weet het.

Maar dan nog denk ik niet dat het veel uitmaakt.

Ik zou zeggen kijk eens op youtube.
en zoek op Epiphone les paul zakk wylde.
Daar heb je twee uitvoeringen van (bulseye en camo) mahonie en maple.
in beide gitaren zitten dezelde emg's

Het zijn dan wel les pauls maar misschien wordt het verschil je dan duidelijker.

Die Zakk Wylde Les Pauls zijn allebei Mahonie bodies. Het enige verschile is de toets. Daar schiet ik niet veel mee op.

e!
11 augustus 2011, 22:52
Ik ken de gitaren in kwestie niet. Ben vooralsnog meer een Fender- dan een LP man, maar esdoorn of palissander toets maakt wel degelijk een behoorlijk verschil. Maple toets klinkt een stuk feller. Ik zou zeker eens luisteren.

Tankman
11 augustus 2011, 22:55
Ik ken de gitaren in kwestie niet. Ben vooralsnog meer een Fender- dan een LP man, maar esdoorn of palissander toets maakt wel degelijk een behoorlijk verschil. Maple toets klinkt een stuk feller. Ik zou zeker eens luisteren.

Dat het een verschil maakt weet ik ook. Daar gaat het me niet om. De 2 gitaren in kwestie zijn allebei Epiphone Les Pauls met Mahonie bodies die verder identiek zijn aan elkaar, op de toets na, maar dan weet ik nog niet hoe die pickups op een Alder body klinken met een maple toets.

allochthomas
15 augustus 2011, 22:12
Iemand ervaring met bare knuckle the boss pickups? Ik ben op zoek naar een setje tele pickups met ballen en die iest minder schel zijn zonder het tele geluid te verliezen.

Babelouba
20 augustus 2011, 23:48
Weet iemand welke pickups er in de grijze Haar van Rob Winter zitten!?
Deze klinken echt gruwelijk lekker! :cooler:

http://www.youtube.com/watch?v=HufdO7Ry7lk&feature=relmfu

Solo op 3:13

bass blom
21 augustus 2011, 08:26
wie is die dame?

grayfink
21 augustus 2011, 08:39
Volgens mij is dat gewoon Tessa Boomkamp.

@Babelouba, zo bijzonder is die sound toch niet? Vrij veel gain, dan zijn de pickups al wat minder belangrijk.

Midwolda
21 augustus 2011, 08:39
wie is die dame?

Tessa Boomkamp.

Edit: :seriousf:

bass blom
21 augustus 2011, 08:54
ah, gewoon tessa, ik had er nog nooit van gehoord gezien :D

Babelouba
21 augustus 2011, 15:15
Volgens mij is dat gewoon Tessa Boomkamp.

@Babelouba, zo bijzonder is die sound toch niet? Vrij veel gain, dan zijn de pickups al wat minder belangrijk.

Ik weet wel dat ik dit niet uit mn Single Coils kan halen, dus zou ik graag willen weten welke dit zijn.

Inderdaad ja, Tessa Boomkamp :seriousf:

G.G.
21 augustus 2011, 16:45
Vette strat en een mooie vrouw met een LP in 1 filmpje. Cool.

Die strat heeft overigens wel een humbucker die je in het begin hoort.

G.G.
21 augustus 2011, 16:48
Hier op het forum vind je meer over deze strat:

http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-33806.html

Babelouba
21 augustus 2011, 18:53
Hier op het forum vind je meer over deze strat:

http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-33806.html

Inderdaad, dat topic had ik ook gelezen, maar dat is meer de snaarspanning discussie, door de reversed headstock. Er wordt niets gezegd over de pickups, en om nu een topic uit 2004 te bumpen :dontgeti:

The Unforgiven
21 augustus 2011, 19:19
Aankomende week een setje Crunchy PAT en een setje EVH Brown bestellen bij Guitar Fetish. Iemand ervaring met een van deze setjes?

marter544
21 augustus 2011, 19:22
Ja, crunchy pat heb ik ervaring mee.. Niet ontzettend slecht, maar ook niet goed. Beetje een karakterloze, levenloze middle-in-the-road humbucker, maar dat is mijn mening. Andere mensen vinden em weer helemaal geweldig. Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?86855-Het-grote-ervaringen-met-GFS-Pickups-topic)een heel topic over GFS.

Babelouba
21 augustus 2011, 20:38
Heb net bericht gekregen van vd Haar, dat het Joe Barden pickups zijn. Deze zijn helaas iets te duur...

Heb vandaag al zitten kijken naar DiMarzio's, en mn 2 favorieten zijn nu:
Chopper in de Neck (http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/p549_dimarzio-dp184.html), en een Fred in de brug (http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/p517_dimarzio-fred.html). In het midden niets, aangezien ik deze bijna nooit gebruik.

Ik zal er Blues, Classic, en Hardrock op gaan spelen. Wat denken jullie.. Goed, te weinig, of te veel?

Dribbel_
24 augustus 2011, 02:22
Vandaag voor het eerst m'n set SD's op m'n amp in het oefenhok kunnen testen. De Alnico II pro in de hals is echt super in het clean. De Alternative 8 (sh15) vind ik eigenlijk voor het ritme werk gewoon wat te trebbelig. Of ik moet er aan wennen of deze in de brug is toch niet echt wat voor mij.

Orpheo
24 augustus 2011, 12:44
Te treble-ig?! De alt8 is warmer dan de jb, distortion, fullshred,superdistortion, x2n, EVO of.duncan custom... Heb je al je polepieces omlaag gegooid? Of t geprobeerd met n 250k pot?

telecastermaster
24 augustus 2011, 12:52
Heeft iemand toevallig ervaring met deze pickup's? GFS Surf 90 Alnico II Rockabilly Pickups http://www.guitarfetish.com/GFS-Surf-90-Alnico-II-Rockabilly-Pickups_c_259.html

http://www.youtube.com/watch?v=6675fHGcpY0

Ik heb net een setje besteld.




http://i24.photobucket.com/albums/c22/umafloresta/gfssurf90.jpg

Dribbel_
24 augustus 2011, 12:52
Ga nu opweg naar de Elektronica winkel om even een 250k pot te halen. Kijken wat het verschil is.

Dribbel_
24 augustus 2011, 15:37
Zo de nieuwe potmeter zit erin en de elementen wat meer afgesteld. Zo hier te horen scheelt het net dat beetje. Zaterdag weer in de oefenruimte op m'n amp proberen hopelijk zit het goed dan :)

Orpheo
24 augustus 2011, 19:53
Overigens, wie gebruiken er allemaal de jb in de hals? Heb m sinds kort,en kan m zeker aanbevelen.ook als combi met de jb in de brug.zo fel als ie is in de brug,zo warm,smooth en soepel is ie in de hals.tis n soort van opgewonden versie van de alnico2pro.

BassAgent
24 augustus 2011, 23:12
Even een klein vraagje: is er een halspickup voor Telecaster dat (bijna) klinkt als een P90? Ik heb een tijdje geleden op deze dame gespeeld:
http://www.guitarlounge.nl/images/Tele_toxedo_01.jpg
En die vond ik te gek, alleen kan ik 'm niet betalen. Nu lijkt me een London City Comet of Squier Tele ofzo kopen en daar een vergelijkbare pickup in te zetten, alleen ben ik geen freesbeest :D Ik heb daar geen mogelijkheid voor hierzo ;) Dus wat zou een goeie vervanger zijn, als die er al is?

HaroldA
24 augustus 2011, 23:19
alleen ben ik geen freesbeest

http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_369/1235575368NrWG2N.jpg

allochthomas
24 augustus 2011, 23:24
Het zit toch onder de slagplaat:D

Pepe
27 augustus 2011, 14:21
Bijzondere pickups uit een oude Greco met afzonderlijke gewonden spoeltjes

http://img685.imageshack.us/img685/3899/39290280.jpghttp://img844.imageshack.us/img844/8449/80703853.jpg

http://img84.imageshack.us/img84/5985/48683799.jpghttp://img716.imageshack.us/img716/4506/85717330.jpg

Dribbel_
27 augustus 2011, 15:01
Waarom hebben pickup covers altijd maar 1 rij gaatjes? Is het alleen de rij met de schroefpolen dan die signaal oppikken, nee toch?

Orpheo
27 augustus 2011, 16:00
@dribbel: dat is een historische kwestie. de p90 had verstelbare polepieces, om zo volumeverschillen op te vangen. toen de humbucker kwam, was men 'gewend' aan de looks van 1 rij schroefjes. je hebt ook pickupcovers met 2 rijen gaten.

@pepe: te gekke shit! :D

Pepe
27 augustus 2011, 16:04
Ha, ik dacht al, als 1 iemand dit soort pickups kan waarderen....

Dribbel_
31 augustus 2011, 03:19
En de laatste vraag dan nog. Ik heb het vaker gehoord dat het kan zijn dat een gitaar gaat feedbacken van pickup covers.

Mijn geeft nu met de covers dus behoorlijke feedback. Ik heb ze met een lijmklem er stevig opgezet en vervolgens op 2 punten gesoldeerd. Hoe kan het zijn dat het nog zo erg feedbackt en is dit te voorkomen.

Moet erbijvoorbeeld nog iets tussen de pickup en de cover om trillingen te voorkomen?

HaroldA
31 augustus 2011, 10:12
Moet erbijvoorbeeld nog iets tussen de pickup en de cover om trillingen te voorkomen?

Ja. Zoek eens op 'waxpotten'...

Hint: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148719-waxpotten-van-pickups-pickup-cover&highlight=waxpotten

HaroldA
31 augustus 2011, 10:36
Iemand tips voor een "dunne" halsbucker? Ben het neuzige, zompige geluid meer dan zat. Zeker met een bak gain is er niets meer mee te bereiken.

In eerste instantie is het voor mijn Gibson Les Paul waar een oude Super Distortion in brugpositie zit.

Reeds geprobeerd:
* Gibson 490R
* Gibson PAF
* DiMarzio Air Norton
* Rio Grande Bastard (P90)

Een andere optie is een laag-af ipv hoog-af tone knop, maar dat is een workaround, geen oplossing.

Lexvandoef
31 augustus 2011, 10:41
Ik heb zelf hele goeie ervaringen met een Sheptone PAF tribute in de hals, niet echt dun, maar wel wel mooi helder, gearticuleerd en gebalanceerd. Niks geen neuzigheid of zompigheid. De lollar p90 in de hals van mijn ander les paul doet het ook goed, heb een van hun humbuckers eens in de hals van een mahonie body tele gehoord, ook zeer helder en gearticuleerd.

Ze zijn wel low-output, maar als je uit het neuzige en zompige wil komen moet je het, denk ik, wel in die hoek zoeken.

iWishmaster
31 augustus 2011, 11:51
Iemand tips voor een "dunne" halsbucker? Ben het neuzige, zompige geluid meer dan zat. Zeker met een bak gain is er niets meer mee te bereiken.

Tijd voor een strat?
:crazyhappy:

HaroldA
31 augustus 2011, 11:55
Tijd voor een strat?
:crazyhappy:

Met een halsbucker? :???: Die pling-ploing singlecoils doen het niet voor mij.

telecastermaster
31 augustus 2011, 12:16
Iemand tips voor een "dunne" halsbucker? Ben het neuzige, zompige geluid meer dan zat.

Misschien een humbucker met "twang"? http://www.guitarfetish.com/GFS-Retrotron-Series_c_99.html

Thiez
31 augustus 2011, 12:33
Misschien een keer proberen met je humbucker in parallel ?

Orpheo
31 augustus 2011, 12:35
Dimarzio humbucker from hell,fullshred of jb.super2 werkt ook ok.

HaroldA
31 augustus 2011, 12:38
Misschien een keer proberen met je humbucker in parallel ?

Huh? Samen? Nee dat lijkt me ook niets.



Dimarzio humbucker from hell,fullshred of jb.super2 werkt ook ok.

Hebben die geen gigantische output? Ik heb het idee dat ik het juist in een tammere pickup moet zoeken.

JGD
31 augustus 2011, 12:43
je kunt ook een bridge pickup overwegen op je hals locatie.

dat is nog helemaal niet zo ongebruikelijk.

wordt bv vaak met EMG81's gedaan, een 81 bij de nek.

je krijgt dan juist een mooie heldere scherpe weergave van tonen die van nature als wat "halseriger" klinken

HaroldA
31 augustus 2011, 12:45
je kunt ook een bridge pickup overwegen op je hals locatie.

Bridge pickups hebben toch meer output en meer laag dan hals pickups om te compenseren dat ze zo dicht op de brug zitten en de snaren dus minder uitslaan?

JGD
31 augustus 2011, 12:48
ja, ligt aan het soort denk ik ook, hoeveel output.

ik wil maar zeggen: tis het proberen waard, ik weet dat het gedaan word (een Kirk Hammett bijv)

Thiez
31 augustus 2011, 13:07
Huh? Samen? Nee dat lijkt me ook niets.


Ik bedoel de 2 spoelen van een humbucker parallel zetten ipv in serie. Dan gaat je sound wat meer richting P90 achtige sounds.

Orpheo
31 augustus 2011, 17:18
Huh? Samen? Nee dat lijkt me ook niets.




Hebben die geen gigantische output? Ik heb het idee dat ik het juist in een tammere pickup moet zoeken.

Nee, je moet kijken naar eq.de air Norton en paf die je al geprobeerd hebt hebben minder TOT gewoon weìnig output,en werkt al niet. Je wilt iets dat t neuzige weg haalt. De jb heeft in de hals minder output dan in de brug.dat komt door de frequenties die hij oppikt icm zijn eigen resonantiefrequenties. De jb in de hals is vet,smooth,gearticuleerd,precies,en...n perfecte match met je superdistortion! Helemaal als je er hex polepieces in zet.kost je 2 euro op de bouwmarkt.

De super2 is dan nog feller en agressiever,meer grit zeg maar,en hotter dan de jb.

De Humbucker from hell is heel helder,en zeker niet neuzig...

Orpheo
31 augustus 2011, 17:20
Bridge pickups hebben toch meer output en meer laag dan hals pickups om te compenseren dat ze zo dicht op de brug zitten en de snaren dus minder uitslaan?

In principe klopt dat.maar staat je niet blind op specs.de air Norton was gemaakt als brugpup maar doet t voor velen te gek in de hals. De duncan '59 bridge doet t in beide posities te gek,om maar wat te noemen.tegelijk,he...

ER!K
4 september 2011, 20:19
Ik zit met een dilemma, ik wil namelijk nieuwe pickups in mijn ESP laten zetten, omdat de EMG's niet helemaal mijn ding meer zijn (en de elektronica is toch fucked op het moment, dus dat kan mooi tegelijk). Nou zit ik te denken aan Bareknuckle pickups. De setjes die me het meest aanspreken zijn de Warpig set en de Aftermath set. Heeft iemand hier ervaring met één van deze sets? Van wat ik tot nu toe begrepen heb is de Aftermath een stukje agressiever bij en wat smoother in het hoog dan de Warpig. Van allebei heb ik al vrij veel soundclips beluisterd maar ik kan maar geen beslissing maken :makeup:. Wat ik ook zou kunnen doen is een Warpig bij de brug en een Aftermath bij de nek, want ik wil het wel enigszins smooth houden bij de nek ;).

Wat ik nu in mijn gitaar heb zitten zijn een EMG 81 en een EMG 60, waarvan op het moment alleen de EMG 60 nog werkt. De EMG 81 heeft wisselend erg weinig of geen output. Ik heb de afdekplaatjes aan de achterkant er al eens af gehaald en even doorgespoten met spuitlucht, maar dit hielp niet. Iemand een idee wat ik hier (tijdelijk) aan kan doen? Misschien nog belangrijk om te vermelden is dat het nog de oude EMG's zijn, dus zonder het Quick Connect systeem (en dat ik een totale ramp ben met elektronica enzo :seriousf:).

HaroldA
4 september 2011, 20:26
Heeft iemand hier ervaring met één van deze sets?

Gewoon ff Tim van BKP mailen, misschien wil hij ze wel ruilen als ze niet bevallen...

ER!K
4 september 2011, 20:30
Bedankt voor je reactie, dat leek mij inderdaad ook een goeie oplossing. Ik zal morgen eens even een mailtje die kant op sturen :).

The Unforgiven
4 september 2011, 21:23
Damn, nu heb ik toch sinds kort een setje 70´s Superdistortions in een Flying V, maar die dingen klinken toch wel heel erg lekker! Bluesy clean in de nek en heerlijke crunch en metal sounds in de brug. Mischien maar eens een setje zoeken voor in mijn Les Paul.

HaroldA
4 september 2011, 21:28
Damn, nu heb ik toch sinds kort een setje 70´s Superdistortions in een Flying V, maar die dingen klinken toch wel heel erg lekker! Bluesy clean in de nek en heerlijke crunch en metal sounds in de brug. Mischien maar eens een setje zoeken voor in mijn Les Paul.

Jij ook al? ;)

Ik heb hier trouwens een ongewaxte SD liggen die piept als een gek. Ze zijn dus niet allemaal hetzelfde gemaakt!

enschede6
9 september 2011, 19:38
kan iemand mij vertellen wat het voordeel is als je een humbucker en 2 single coins pickups heb ipv 3 single coin pickups? kun je dan meer sounds maken enzo?
bedankt!

aaronstonebeat
9 september 2011, 19:43
Niet meer, maar andere.
Ik heb twee strat-klonen, één met drie single coils en één met een humbucker in de brugposities. Op die laatste kan ik moeiteloos een heavy rockgeluid maken, met die single coil in brugpositie is dat lastiger; maar weer wel meer typisch 'strat'.

enschede6
9 september 2011, 20:40
hmm oke bedankt, ik wil juist helemaal geen metal geluid enzo dus kan ik dan beter 3 single coin elementen hebben? ik wil een beetje de muziek van john mayer enzo spelen...

deathletters
9 september 2011, 20:41
dan is 3 single coils handiger ja.
heeft hij zelf ook dacht ik

G.G.
9 september 2011, 20:46
CoiLs, niet coiNs. Scheelt nogal wat als je de zoekfuntie of google gebruikt.

allochthomas
9 september 2011, 21:01
humbuckers zijn alleen voor metul en single coins alleen voor da blues

Even zonder gekkigheid: het hangt er gewoon af wat je lekker vind klinken. Humbuckers zijn niet per se metal en single coils niet per se blues. Humbucker heeft als voordeel dat hij stiller is en meer output heeft met metal gasten erg prettig vinden maar dat betekend niet dat je niet kan scheuren op een single coil etc. Gebruik je oren en oordeel zelf wat je wilt.

aaronstonebeat
9 september 2011, 21:02
De coiNs zijn populair deze dagen :D

Mijn strat met humbucker is nu ook weer geen heavy metal gitaar; heavy rock, stevige rock, zo bedoel ik het. Scheurt een stuk makkelijker dan de gitaar met alleen enkele spoelen.

Overigens is dat ook weer geen waarheid die altijd opgaat; er zijn humbuckers met een lagere output dan sommige single coils.

enschede6
9 september 2011, 21:04
aiaiai das wel een pijnlijke fout ghehe, ik heb de ballen verstand van elektrische gitaren maar toch bedankt!

RS-Rik
9 september 2011, 21:15
buckies hebben gewoon een ánder geluid dan SC's. Alsof al die jazzers voor metullll zijn gemaakt

jimihattricks
11 september 2011, 14:50
de air Norton was gemaakt als brugpup maar doet t voor velen te gek in de hals

dit kan ik beamen.. balanceert fijn met een superdistortion in de brug, heel veelzijdig setje (in een lp)

Willlem
20 september 2011, 10:59
ik heb een gitaar van samick/S die ik als backup voor een gibson SG standard gebruik. nu klinken de elementen van die S erg dun en wil ik hem geschikter maken als backup voor mijn SG. ik zou dezelfde elementen erin kunnen zetten als er ook in de SG zitten - Gibson 498 - maar ik vind het ook wel leuk om nu ik de kans heb een beetje te experimenteren (en als de nieuwe elementen zo goed bevallen ze in mijn SG zetten?).

kortom, wel in de buurt van mijn SG geluid, maar toch ook weer niet ... ik begrijp dat het vaag klinkt, maar wie heeft ideeën hierover?

muziek die ik speel punk/hardcore/rock, maar gebruik ook veel clean en effecten. mooie rijke toon vind ik belangrijker dan output alleen. alvast bedankt!

HaroldA
20 september 2011, 11:03
mooie rijke toon vind ik belangrijker dan output alleen. alvast bedankt!

Oude DiMarzio Super Distortion? (DP100)

Venlonaer
20 september 2011, 22:57
Wie kan mij vertellen welke potmeters en condensatoren er in een Gibson Les Paul Custom uit '83 zitten?

Ik heb namelijk nieuwe pickups en ik heb 500K en 0.022F condensatoren nodig heb. Wellicht dat deze er al standaard in zitten en hoef ik deze dus niet te vervangen.

Bij voorbaat dank!

Orpheo
21 september 2011, 02:24
Wie kan mij vertellen welke potmeters en condensatoren er in een Gibson Les Paul Custom uit '83 zitten?

Ik heb namelijk nieuwe pickups en ik heb 500K en 0.022F condensatoren nodig heb. Wellicht dat deze er al standaard in zitten en hoef ik deze dus niet te vervangen.

Bij voorbaat dank!

waarom 'nodig'? heb je enig idee wat die dingen doen, naast de directe aansturing van volume en sound? prak er eerst die nieuwe pick-ups in, en kijk dan wat je mist of wat anders moet. wil je meer treble? kijk dan of je pots 330k of 500k zijn. meestal is het 500k, maar het kan altijd iets anders zijn. die condensator... soms is 't .047, soms is 't .022. weet je überhaupt wat het verschil is voordat je denkt aan vervangen? (antwoord: 47 rolt meer hoog af dan 22 dus met een 47 kan je wahwah-achtige trucjes doen; met tone op 10 zijn het maar een handjevol gitaristen die het verschil horen...).

Venlonaer
21 september 2011, 07:27
Nee ik weet het niet. Daarom vraag ik het hier ook na. En waarom die potmeters en die condensatoren? Omdat die als advies op de wiringinstructies staan; dus daar ga ik dan ook van uit.

macwilliams
21 september 2011, 08:32
Die wiringinstructies zijn een goed start/uitgangspunt. Vanaf daar kun je gaan knooien met verschillende condensators en potmeters. Houd niet vast aan die 22 of 47 maar gooi er iets anders in (willekeurig ergens tussenin) of radicaal erboven of onder. Best wel leuk om te doen en je leert beter inschatten wat ze doen qua filteren.

Venlonaer
21 september 2011, 08:42
Het is voor m'n bare knuckles dus wat zou je in dat geval aan condensatoren adviseren Willem? Als pots neem ik aan dat 500K een goede optie is nietwaar?

Tjepke
21 september 2011, 09:59
He tankman, laat ik nou net dezelfde prs hebben en niet helemaal tevreden over het geluid van de pickups.
Ik vroeg mij af of je al een keuze had gemaakt en hoe die keuze bevalt?

Ben zelf ook op zoek naar vervanging maar er is vrij veel keuze(iets met bomen). Zat zelf te denken aan super distortion(brug) en jb(neck), heeft iemand ook ervaring met deze combo?

Jasper.
21 september 2011, 12:44
Hey, ik vind dat de tone te veel aangetast word alsk het volume tetugdraai op mijn ibanez met superdistortion. Hij word er heel donker en bassig van. Is er een manier om dat wat brighter/cleaner te maken? Volume hoeft eigenlijk ook niet minder te worden, maar het moet wat opschonen. (Denk aan zztop - la grange, eerst met het volume wat dicht een bright introtje, en dan het volume open en knallen)

Kakihara
21 september 2011, 12:48
Hey, ik vind dat de tone te veel aangetast word alsk het volume tetugdraai op mijn ibanez met superdistortion. Hij word er heel donker en bassig van. Is er een manier om dat wat brighter/cleaner te maken? Volume hoeft eigenlijk ook niet minder te worden, maar het moet wat opschonen. (Denk aan zztop - la grange, eerst met het volume wat dicht een bright introtje, en dan het volume open en knallen)

Daarvoor bestaat de treble bleed : http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

macwilliams
21 september 2011, 12:48
Het is voor m'n bare knuckles dus wat zou je in dat geval aan condensatoren adviseren Willem? Als pots neem ik aan dat 500K een goede optie is nietwaar?

Ik durf niet te zeggen welke waardes ik zou adviseren. Het enige advies is koop er een paar bij de electroboer en probeer het uit. Die dingen kosten je de kop niet.

Jasper.
21 september 2011, 20:00
Daarvoor bestaat de treble bleed : http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

Ok dankje, dacht dat een treble bleed juist de treble weghaalde.
Iemand enige suggesties met wat voor waardes ik eerst uit kan proberen? De kinman mod lijkt mij het best voor een humbucker gitaar?

Aca Ilic
21 september 2011, 20:48
Ik durf niet te zeggen welke waardes ik zou adviseren. Het enige advies is koop er een paar bij de electroboer en probeer het uit. Die dingen kosten je de kop niet.

ik kan eerlijk gezegd nergens .002 cap voor treble bleed mod vinden. Al bij twee winkels gekeken maar niets:-(
Mocht er iemand een linkje of suggestie hebben, dan hoor ik het graag.

grtz
Alex

macwilliams
21 september 2011, 20:53
ik kan eerlijk gezegd nergens .002 cap voor treble bleed mod vinden. Al bij twee winkels gekeken maar niets:-(
Mocht er iemand een linkje of suggestie hebben, dan hoor ik het graag.

grtz
Alex

0,002 pico farad?

aaronstonebeat
21 september 2011, 20:55
Humbuckers kunnen onderling nogal verschillen; de enige overeenkomst is dat ze twee spoelen hebben. Ik heb een gitaar met twee humbuckers (DiMarzio SD, 6 H, 12,2 kOhm en een Gibson paf, 3,9 H, 7,35 kOhm) die ik onlangs van een treble-bleed heb voorzien en na wat experimenteren met condensatortjes ben ik uitgekomen op een exemplaar van 220 pF; 1 nF werd veel te schel bij het terugdraaien van het volume en bij 100 pF hoorde ik het verschil niet meer echt met de oorspronkelijke situatie.

Ik heb nog niet geëxperimenteerd met parallelle of seriële weerstanden want voorlopig ben ik tevreden.

Jasper.
21 september 2011, 21:07
Humbuckers kunnen onderling nogal verschillen; de enige overeenkomst is dat ze twee spoelen hebben. Ik heb een gitaar met twee humbuckers (DiMarzio SD, 6 H, 12,2 kOhm en een Gibson paf, 3,9 H, 7,35 kOhm) die ik onlangs van een treble-bleed heb voorzien en na wat experimenteren met condensatortjes ben ik uitgekomen op een exemplaar van 220 pF; 1 nF werd veel te schel bij het terugdraaien van het volume en bij 100 pF hoorde ik het verschil niet meer echt met de oorspronkelijke situatie.

Ik heb nog niet geëxperimenteerd met parallelle of seriële weerstanden want voorlopig ben ik tevreden.

Ok dankje, ik koop binnenkort gewoon eens wat caps tussen 100pF en 1nF ofzo. En dan maar eens wat experimenteren.
Ik heb bij meerdere mensen gelezen dat ze met humbuckers geen weerstanden gebruikten.

Aca Ilic
21 september 2011, 21:07
0,002 pico farad?

http://img847.imageshack.us/img847/2851/treblebleedmod20104.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/847/treblebleedmod20104.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

William als ik het goed zie er staat op de cap mf dus ik neem aan dat we het over micro farad hebben..

aaronstonebeat
21 september 2011, 21:23
Amerikanen en standaardnotatie :stop:
Meestal staat er niets, alleen bijvoorbeel 022 cap. En gebruiken ze een keer een voorvoegsel dan is het verkeerd; 'm' staat voor 'milli', en 'f' staat eigenlijk nergens voor want het correcte symbool is 'F'.

Aca Ilic
21 september 2011, 21:31
Amerikanen en standaardnotatie :stop:
Meestal staat er niets, alleen bijvoorbeel 022 cap. En gebruiken ze een keer een voorvoegsel dan is het verkeerd; 'm' staat voor 'milli', en 'f' staat eigenlijk nergens voor want het correcte symbool is 'F'.

welke moet er dan zijn Aaronstonebeat ?

cheers
alex

Venlonaer
21 september 2011, 21:37
Wie kan mij vertellen welke potmeters en condensatoren er in een Gibson Les Paul Custom uit '83 zitten?

Ik heb namelijk nieuwe pickups en ik heb 500K en 0.022F condensatoren nodig heb. Wellicht dat deze er al standaard in zitten en hoef ik deze dus niet te vervangen.

Bij voorbaat dank!

Mijzelf maar gequote omdat ik het antwoord gevonden heb:

250K of 500K

In het algemeen worden 500K pots gebruikt voor humbuckers en 250Ks voor single coil pickups. 25K pots worden gebruikt voor aktieve pickups.

Voor humbuckers kan ook 250K gebruikt worden: geeft een iets warmer geluid en een wat lagere output. De potmeter 'lekt' dan wat hoog en signaal weg naar aarde. Een 500K pot met single coils geeft juist wat meer hoog en output maar kan daardoor wat te dun en schel klinken.

LINEAIR of LOGARITMISCH

Voor volume kan je beide gebruiken. Logaritmisch werkt wat regelmatiger van 1-10. Lineair werkt wat minder regelmatig maar dat is juist een voordeel als je snel je volume wil terugdraaien voor bijv. een slag of sologeluid. Ook voor het 'viooleffect' met het pinkie werkt een lineaire pot sneller. Voor toon werkt een lineaire pot het best.

aaronstonebeat
21 september 2011, 21:37
welke moet er dan zijn Aaronstonebeat ?

cheers
alex

Ze bedoelen daar ongetwijfeld 0,002 uF (μF, microFarad); dat is hetzelfde als 2 nF (nanoFarad).

Zowel in milli- als in picoFarads zou de waarde absurd zijn.

macwilliams
21 september 2011, 21:44
http://img847.imageshack.us/img847/2851/treblebleedmod20104.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/847/treblebleedmod20104.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

William als ik het goed zie er staat op de cap mf dus ik neem aan dat we het over micro farad hebben..

Ik zal even aan de plaatselijke e-boer vragen of hij ze heeft. Rijd er toch langs op terugweg naar huis.

Aca Ilic
21 september 2011, 23:10
thnx William,

ben benieuwd of ze het wel hebben.

grtz
Alex

Midwolda
25 september 2011, 11:14
Vraagje?

Binnenkort ga ik m'n Ibanez 2350 uit 1977 heropknapstaureren.
Er zitten nog de originele Super 70's elementen in. Maar zoals Mitch (geloof ik) steeds terecht opmerkt, deze gitaren kunnen nogal last hebben van een scherp hoog door de maple top. Ben ik wel met 'm eens, de balans is soms zoek: heb je alles lekker strak staan voor slag, doen je oren zeer bij een solo met boost & distortion.
Daar wil ik dus wat aan doen.

Sowieso gaat alle elektronica vervangen worden, Switchcraft toggle, CTS pots, orange drop condensatoren.
Tevens nieuwe tuners en nieuwe kunststof brugzadels. Maar nu het belangrijkste:

Op m'n 1999 Studio LP heb ik de originele elementen vervangen door SD Phat Cats omdat ik de originelen niet strak genoeg vond, en te donker. Die swap heeft erg goed uitgepakt, dus ik heb dat setje Gibson's over.
Geen idee of het 496 of 500 is of wat ook, er staat alleen het merk achterop.

Hoe zou het uitpakken als ik die Gibsons eens in de 2350 zet, zou dat een goede combi kunnen zijn?
Ja, uitproberen... maar als het niks is dan heb ik ook voor niks zitten schroeven en da's zonde van m'n tijd.
Misschien heeft èèn van jullie dit al eens geprobeerd?

Pepe
25 september 2011, 12:16
Een super70 zit op de lijn van Gibson '57 classic en Duncan Seth Lover dus dan verwacht ik wanneer het de Gibson ceramic's zijn dat het een stukje harder en rauwer wordt.


Als de de super70's over hebt kan je me Pm'n, dan kan ik een gitaar weer origineel maken.

Mitch
25 september 2011, 13:38
De oudere gitaren met holle, gelamineerde top, die kunnen dat moeilijk weg te draaien bijtende randje hebben. Maar '77, dat zou al een massieve top moeten zijn? Juist die latere Iba's zijn van betere kwaliteit. Gewoon massief en niet een back die bestaat uit dertig stukjes resthout etc...
Verder wat Pepe zegt, je verwacht een ruwere sound. Maar goed, soms pakken combinaties verrassend uit en als je ze toch al hebt liggen: proberen!

Midwolda
25 september 2011, 14:01
De gitaar heeft een '77 serienummer, maar staat al in de '76 catalogus.
Wel degelijk een holle top, maar wat wel of niet massief is, ik heb geen idee.
Niet te zien natuurlijk door de zwarte lak, binnenkort gaat-ie open en dan weten we 't.
Okee, ik schroef de Gibsons er wel in. Gewoon èèn set snaren lang uitproberen...
en omdat de elektronica ook nieuw is zal het toch wel een verrassing blijven.
Had ik maar geen sleutel-Paula moeten kopen... :dontgeti:

Aca Ilic
26 september 2011, 22:25
Ik zal even aan de plaatselijke e-boer vragen of hij ze heeft. Rijd er toch langs op terugweg naar huis.

dankzij macwilliams vanaf vandaag in bezit van twee .oo2 microfarad caps.
Willem, thanks bro

( natuurlijk ook bedankt aan jouw e-boer ;-)

cheers mate

SantaX
26 september 2011, 22:59
Laat ik een vraag waar ik al een tijd mee zit ook maar eens hier posten.
Ik heb een american standard strat uit 2009. Ben bijzonder tevreden met het geluid. Feitelijk heb ik geen enkele rede om de pickups te wisselen, maar ik loop in de praktijk tegen 2 dingen aan. Het meest irritante: alleen positie 2 en 4 zijn te gebruiken hier thuis. De rest geeft altijd brom. Het bekende probleem van de single coils. Ik zou zo graag ook de andere standen altijd en overal willen gebruiken. Tweede puntje is dat ondanks dat mijn gitaar een idiote resonantie heeft, de allerhoogste toontjes me toch net te snel uitsterven. De eeuwige zoektocht naar sustain dus. Dat laatste is trouwens iets waar ik alleen last van heb als ik nummers speel die eigenlijk op een humbucker horen. Denk Santana, denk Gary Moore.

Maar nu komt het... mijn gitaar is zo heerlijk subtiel, ik kan er echt het Knopfler geluidje uit krijgen. Dat wil ik absoluut niet verliezen. Dus wat ik nu graag zou hebben zijn pickups die precies zo klinken als de standaardpickups. Zonder de brom.

Iemand een idee? Ik heb al gehoord van het Suhr systeem maar dat werd hier eigenlijk toch afgeraden. Die backplate zou toch niet zo goed zijn als het systeem in hun eigen gitaren? Wie oh wie laat hier eens een licht op schijnen?

Tegelijkertijd heb ik trouwens ook wel interesse in de EMG's van Gilmour, maar ik ben zo bang dat ik met actieve elementen mijn dynamiek ga verliezen en ze zijn te duur om gewoon even te testen en dan ontevreden over te zijn.

Orpheo
27 september 2011, 00:15
de emg's van gilmour staan er juist om bekend dat ze zoveel dynamiek hebben.

wat je kan doen is een dummycoil onder de slagplaat installeren, en met een pushpull pot of gewoon een toggletje 'm aan of uit zetten. dan maak je er een soort-van humbucker van, maar niet helemaal. hij pikt geen gitaarsignaal op, maar wel de omgevingsbrom, en die kan ie dus perfect onderdrukken. PM GG maar; hij heeft 't gedaan, en bij hem werkt 't perfect. effe wat nazoeken dus, zou ik zeggen :)

SantaX
27 september 2011, 00:26
Dummycoil! Geen moment aan gedacht! Ik zal GG een dezer dagen eens mailen na me wat meer ingelezen te hebben. Probleem voor mij is, dat ik me wel redelijk heb ingelezen trouwens, maar de pickups die dan overblijven zijn prijzig. Ik heb niet zo veel geld. Moet er echt voor sparen en dingen voor laten. Het moet dus meteen goed gaan zeg maar :P vandaar ook dat ik altijd lang bezig ben met zoeken naar oplossingen voor mijn eigen geluidsprobleempjes. Maar dat zul je al gezien hebben in mijn eerdere topics :)

Maar dummycoil is wel echt geniaal ja! Dat zou zomaar mijn antwoord kunnen zijn :ok:

macwilliams
27 september 2011, 07:10
dankzij macwilliams vanaf vandaag in bezit van twee .oo2 microfarad caps.
Willem, thanks bro

( natuurlijk ook bedankt aan jouw e-boer ;-)

cheers mate

Graag gedaan maat :ok: was een kleine moeite :)

The Unforgiven
27 september 2011, 08:10
Enig idee of de nieuwere Dimarzio pickups net zo goed zijn als die uit de 70's en 80's? Ik heb sinds kort een setje 70's Dimarzios in een Flying V, en daar ben ik enorm tevreden over, echter zijn ze uit die tijd amper te vinden.

G.G.
27 september 2011, 09:01
Hou er wel rekening mee dat je standen 2 en 4 sil zijn, dus dat element is RWRP. Dus de dummie moet ook nog eens met een schakelaar omgedraaid kunnen worden om in alle standen stil te kunnen zijn. Een dummie zou inderdaad wel de oplossing kunnen zijn.

SantaX
27 september 2011, 18:44
G.G. Dank je voor de aanvulling, ik heb nu even helemaal geen tijd om fatsoenlijk te reageren of vragen te stellen, bezwaar als ik je in de loop van de week even pm hierover?

G.G.
27 september 2011, 20:57
G.G. Dank je voor de aanvulling, ik heb nu even helemaal geen tijd om fatsoenlijk te reageren of vragen te stellen, bezwaar als ik je in de loop van de week even pm hierover?

Neem de tijd. Dat doe ik ook met antwoorden, :soinnocent:

SantaX
27 september 2011, 21:21
:seriousf::ok:

allochthomas
6 oktober 2011, 17:22
Gezien ik volgende maand jarig ben zat ik er aan te denken om de pickups in mijn telecaster te laten vervangen(waars met een gehele afstel beurt en 012 snaren). Probleem wat ik heb is dat het brugelement van de avri 52 telecaster gewoon te dun en schel is voor mijn smaak. Beetje schel hoort bij een tele brug en is op te lossen met de tone pot maar hij heeft gewoon te weinig ballen voor mijn smaak. Ik ben op zoek naar een pickup met meer ballen zonder dat het tele karakter verloren gaat(zoals er een humbucker in stoppen). Eerste optie die bij mij opkwam was de bareknuckle the boss en lollar special T pickups. harmonic design super 90 lijkt me ook gaaf al weet ik niet hoe de p90 het tele karakter door laat schemeren. Iemand enige tips?

Lexvandoef
6 oktober 2011, 17:28
Setje fender nocaster pickups! Heb dezelfde ook mijn fender zitten, en vooral het brugelement heeft ballen als kokosnoten. Klinkt echt superbreed om de een of andere reden en met een mooi open neck element op de koop toe.

allochthomas
6 oktober 2011, 17:36
Nocaster elementen was ik inderdaad vergeten! Meer ballen dan de 52 pickups die ik nu heb

Lexvandoef
6 oktober 2011, 17:38
Kopen dus... ;)

Brum
6 oktober 2011, 17:39
Setje Bare Knuckles Brown Sugar. Ik heb ze in twee telecasters gehad en zijn wat mij betreft het beste wat ik tot nu toe in een telecaster gehoord heb. Absolute tele twang, maar dikker en je kunt er naar gelieve ook mee scheuren als een malle.

Bij een eerste repetitie was er destijds een tweede gitarist redelijk verbaast over. Die zag een telecaster tot de tas uit komen en vermoedde een niet al te dikke scheur. Het tegendeel.:crazyhappy:

allochthomas
6 oktober 2011, 17:40
Ik heb nog meer dan een maand de tijd;)

De bk the boss set lijkt me ook wel bruut en goed passen bij mijn zeer agressieve speel stijl. De brugpickup moet echt een rythm power house zijn icm met de dikke snaren.

@Brum: een tele kan een hoop zwaar werk aan hoor:). Prefereer de tele zelfs voor het zware stoner werk etc omdat humbuckers vaak de neiging hebben om dicht gesmeerd te gaan klinken met zware fuzz

Autumnkid
6 oktober 2011, 18:04
ik hoorde de tech van jeff beck gister vertellen dat jeff's favo strat een.. basswood body heeft.

Hahaha! Ik heb een Squier Bullet Strat, basswood body dus. Nu nog de techniek van Jeff onder de knie krijgen en we zijn er!

Brum
6 oktober 2011, 20:37
@Brum: een tele kan een hoop zwaar werk aan hoor:). Prefereer de tele zelfs voor het zware stoner werk etc omdat humbuckers vaak de neiging hebben om dicht gesmeerd te gaan klinken met zware fuzz

True, maar die Brown Sugars maken het gegarandeerd nog vetter.;)

Aca Ilic
7 oktober 2011, 00:16
True, maar die Brown Sugars maken het gegarandeerd nog vetter.;)

smaken verschillen, ik zweer bij Slider's pickups ;-)

Ace 1.15.19
7 oktober 2011, 06:21
Ik denk dat ik de setup van mijn Stratje eens omgooi om te experimenteren. Alles eruit qua pickups en elektronica en alleen een DiMarzio DP100 Super Distortion in de brug positie met een volumeknop, that's it. Ik neig terug te vallen op eenvoud en alles wat ik niet of nauwelijks gebruik achterwege te laten. Als ik het niet mis dan is het prima, anders kunnen we altijd weer verder zien.

allochthomas
8 oktober 2011, 00:04
Ik denk dat een setje bare knuckle flat 50's wel eens een hele goeie kandidaat hebber kan gaan worden. Aanzienlijk meer ballen de de 52 set maar niet zo over the top als de the boss set. Iemand enig idee hoe de flat 50 set zich verhoud ten opzichten van de fender nocaster set?

Thomk
18 oktober 2011, 18:56
Hey,

Ik ben opzoek naar nieuwe pups voor mn schecter c1-+.
Vind het een erg fijne gitaar en daarom ben ik ook geintreseerd om boutique pickups er in te gooien.

Weet niet of dit daadwerkelijk verschilt van factory made maar ik ben fan van kwaliteit en kan het missen dus waarom niet!?

Daarom de vraag kunnen jullie een aantal goede boutique pickup winders?

Alvast bedankt!

mvgr

HaroldA
18 oktober 2011, 19:17
Daarom de vraag kunnen jullie een aantal goede boutique pickup winders?

Wat mis je in fabriekselementen?

interessander
18 oktober 2011, 20:03
Iemand een idee wat er in de jaren 70 standaard in een Kasuga les paul kopie zat? Ik heb een LP custom copy (bolt-on, wel met massieve top) en de elementen klinken eigenlijk heel goed, ook met zware oversturing, maar geen idee wat het kan zijn. Snel rondje google levert danwel nephumbuckers (single coils in hb behuizing) op danwel Maxon PAF achtigen op. Ik heb ze nog nooit open gehad en er en ik heb geen multimeter, maar misschien weet iemand meer? Ze klinken zeker niet als single coils in ieder geval.

Thomk
19 oktober 2011, 08:51
Wat mis je in fabriekselementen?

Het is niet zo zeer dat ik dingen miss in fabriekselementen. Maar ik vindt het een fijn gevoel als er met aandacht en zorg aan mijn spullen wordt gewerkt. Ook dat ik eventueel zelf keuzes en deze worden toegepast aan de pickup.

Het is het zelfde met pedalen. Er zijn fabrieks pedaaltjes die helemaal niet slecht zijn, toch ga ik liever voor de handwired pedaaltjes omdat IK daar een goed gevoel bij heb en denk te horen dat het beter klinkt.

Daarom de vraag of jullie mij kunnen helpen met een aantal goede winders,

gr

pasqual
19 oktober 2011, 09:15
Het is niet zo zeer dat ik dingen miss in fabriekselementen. Maar ik vindt het een fijn gevoel als er met aandacht en zorg aan mijn spullen wordt gewerkt. Ook dat ik eventueel zelf keuzes en deze worden toegepast aan de pickup.

Het is het zelfde met pedalen. Er zijn fabrieks pedaaltjes die helemaal niet slecht zijn, toch ga ik liever voor de handwired pedaaltjes omdat IK daar een goed gevoel bij heb en denk te horen dat het beter klinkt.

Daarom de vraag of jullie mij kunnen helpen met een aantal goede winders,

gr

Stel, je hebt 2 elementen die identiek klinken. De een, een fabrieksprodukt, kost 30€ en de ander, een handgewonden exemplaar, kost 100€, dan is het natuurlijk logisch dat je voor die van 100€ kiest:???:

Thomk
19 oktober 2011, 09:21
Jij misschien niet nee.... Ik vraag niet of je me wilt overtuigen wat nu beter is een factory of handmade pickup. Ik vraag naar een lijst van winders...

Als ik de keuze had gemaakt voor factory pickups had ik ook geen post geplaatst. Nogmaals IK wil graag handmade pickups al zou het geen ene bal uitmaken.

Thank you

Kakihara
19 oktober 2011, 09:51
Handgemaakte pickups bestaan niet. Geen enkel merk - hoe boutique ook - heeft een mannetje in dienst dat met de hand 7000 - 8000 wikkelingen op een spoel legt. Elke pickup - zelfs die van de zelfbouwers hier - wordt machinaal geproduceerd.
Als je per sé boutique wil gaan : Häussel, Wilde, Harmonic Design, Suhr, Bare Knuckle, Van Zandt, Joe Barden, Zhangbucker and the list goes on.

pasqual
19 oktober 2011, 10:15
Jij misschien niet nee.... Ik vraag niet of je me wilt overtuigen wat nu beter is een factory of handmade pickup. Ik vraag naar een lijst van winders...

Als ik de keuze had gemaakt voor factory pickups had ik ook geen post geplaatst. Nogmaals IK wil graag handmade pickups al zou het geen ene bal uitmaken.

Thank you

Ik wil je zeker niet overtuigen hoor... Ik trek alleen je redenatie in twijfel. Dat is hetzelfde dat je een Gibson wilt hebben alleen maar omdat het een Gibson is en niet omdat het voor jouw een geschikte gitaar is. Maar verder veel plezier met je materiaal.

G.G.
19 oktober 2011, 10:35
Elke pickup - zelfs die van de zelfbouwers hier - wordt machinaal geproduceerd.

Ik wikkel ze met een aangepaste vismolen die ik met de hand beweeg. Uit de losse hand geleid ik de draad. Dat is voor mij echt handgewikkeld genoeg. Echt het spoeltje met je hand draaien en de koperdraad er zo omheenwikkelen gaat mij echt te ver.

Met de vismolen ben je al bijna 3 kwartier verder per singlecoil.

G.G.
19 oktober 2011, 11:55
En nog ff een kwartiertje tot 20 minuten waxpotten per element.

http://img43.imageshack.us/img43/5208/19102011897.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/19102011897.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

lekker luchtje zo in huis.

Kakihara
19 oktober 2011, 12:40
Ik wikkel ze met een aangepaste vismolen die ik met de hand beweeg. Uit de losse hand geleid ik de draad. Dat is voor mij echt handgewikkeld genoeg. Echt het spoeltje met je hand draaien en de koperdraad er zo omheenwikkelen gaat mij echt te ver.

Met de vismolen ben je al bijna 3 kwartier verder per singlecoil.

Da's toch al deels machinaal :D
Ik dacht dat de meesten hier werkten op basis van een oude boormachine of naaimachine of een ander afgedankt elektrisch werktuig. Dat scheelt natuurlijk ook al in vergelijking met een vismolentje.

Thomk
19 oktober 2011, 13:01
Wilt niet stom overkomen wat misschien uit de vorige reactie kon worden geconstateerd:P

Ik snap de discussie betreft wilt je nu echt handbuild(Machinaal whatever:P) of factory made. Ik haal mijn plezier uit het idee dat ik goede spullen heb ( dit wil niet zeggen dat factory build niet goed is)

Ik heb genoeg gear wat wel gewoon uit de fabriek komt rollen en helemaal aan mijn verwachtingen voldoet!. Maar dit is weer een leuke uitgave en wil kijken of de handbuild echt zoveel beter is als factory:D

Bedankt voor de lijst

G.G.
19 oktober 2011, 13:07
Ik bedoelde ook dat ik met de hand een vismolen bedienen al handwerk genoeg vond. Als het echt allemaal handwerk zou moeten zijn, dan zou ik ook moeten waxpotten boven een houtvuurtje :)

G.G.
19 oktober 2011, 13:10
Maar dit is weer een leuke uitgave en wil kijken of de handbuild echt zoveel beter is als factory:D


Zo'n rare tic heb ik ook. Ik wil niets dat uit een fabriek komt. Eigenlijk wil ik alleen maar spullen die ik zelf gebouwd heb en dat gaat van gitaren, pedaaltjes totaan buizenversterkers.

Niets mis mee. Die grote fabrikanten zijn er al genoeg. Haal je pickups lekker bij een van de zogenaamde boutique bouwers vandaan. Zeker leuk als ze echt volledig volgens jouw specs kunnen bouwen.

Thomk
19 oktober 2011, 13:19
Zo'n rare tic heb ik ook. Ik wil niets dat uit een fabriek komt. Eigenlijk wil ik alleen maar spullen die ik zelf gebouwd heb en dat gaat van gitaren, pedaaltjes totaan buizenversterkers.

Niets mis mee. Die grote fabrikanten zijn er al genoeg. Haal je pickups lekker bij een van de zogenaamde boutique bouwers vandaan. Zeker leuk als ze echt volledig volgens jouw specs kunnen bouwen.


Is er toch nog 1 :D :rockon::blast::makeup:

Thomk
20 oktober 2011, 09:54
Ik speel momenteel dus een schecter c1-+ die ik bij jullie heb gekocht nu dat ik weer wat verder ben kom ik toch wat te kort in het geluid en heb dus besloten om andere pickups er in te laten zetten. Daarbij wil ik ook alle electronica ( pots, jack, switch, bedrading, schielding) laten vernieuwen/aanpassen.


Pickups : http://www.bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=cold_sweat
Pots : Volume 2x volume 1 x tone( Push Pull) CTS550K custom audio taper pots for both volume and tone \
Caps: BKP/Jensen paper in oil capacitors - 0.022mfd
Bedrading: Nieuwe bedrading grotere diameter misschien zou dit helpen?Jacks: Switchcraft iets in die richting

Ik weet niet of ik dit mag vragen maar kan iemand wat voor mij betekenen om dit in elkaar te zetten?

mvgr

Thom Kleverlaan

da Liks
26 oktober 2011, 14:41
Mag ik even aanhaken hier? dank u :)
Ik wil mijn Epiphone LP Standard graag gaan voorzien van andere pickups, waar een wat romiger, bluesrockiger geluid uitkomt met wat meer diepte. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van gfs pickups?Stuitte ik toevallig op, maar ze lijken wel HEEL goedkoop in vergelijking met andere merken..

ik neem aan dat ik humbucker sized pickups moet nemen voor mn LP?

http://www.guitarfetish.com/Humbucker-Sized-Guitar-Pickups_c_26.html

en is zoiets dan ook een optie: http://www.guitarfetish.com/Alnico-Fat-Pat-Boutique-Humbucker-Black_c_66.html

of krijg je dan echt lelijke ruimtes tussen de cover en de pickups...

excuus voor de noobvragen!

Orpheo
26 oktober 2011, 14:43
Ik speel momenteel dus een schecter c1-+ die ik bij jullie heb gekocht nu dat ik weer wat verder ben kom ik toch wat te kort in het geluid en heb dus besloten om andere pickups er in te laten zetten. Daarbij wil ik ook alle electronica ( pots, jack, switch, bedrading, schielding) laten vernieuwen/aanpassen.


Pickups : http://www.bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=cold_sweat
Pots : Volume 2x volume 1 x tone( Push Pull) CTS550K custom audio taper pots for both volume and tone \
Caps: BKP/Jensen paper in oil capacitors - 0.022mfd
Bedrading: Nieuwe bedrading grotere diameter misschien zou dit helpen?Jacks: Switchcraft iets in die richting

Ik weet niet of ik dit mag vragen maar kan iemand wat voor mij betekenen om dit in elkaar te zetten?

mvgr

Thom Kleverlaan

kom maar hoor. als je alles hebt, heb ik in anderhalf uur 't in elkaar. ik neem aan dat je de PM knop kan vinden? ;)

over die GFS. die humbuckers passen inderdaad. ik snap je vraag niet zo goed.

Orpheo
26 oktober 2011, 14:45
Mag ik even aanhaken hier? dank u :)
Ik wil mijn Epiphone LP Standard graag gaan voorzien van andere pickups, waar een wat romiger, bluesrockiger geluid uitkomt met wat meer diepte. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van gfs pickups?Stuitte ik toevallig op, maar ze lijken wel HEEL goedkoop in vergelijking met andere merken..

ik neem aan dat ik humbucker sized pickups moet nemen voor mn LP?

http://www.guitarfetish.com/Humbucker-Sized-Guitar-Pickups_c_26.html

en is zoiets dan ook een optie: http://www.guitarfetish.com/Alnico-Fat-Pat-Boutique-Humbucker-Black_c_66.html

of krijg je dan echt lelijke ruimtes tussen de cover en de pickups...

excuus voor de noobvragen!

GFS is goedkoop omdat ze niet in de USA gemaakt worden. ze zijn goed, voor het geld, maar zijn beduidend minder dan merken als dimarzio of seymour duncan. maar... het blijven goede pickups waar ik nog steeds met plezier op speel. welke cover bedoel je? die alnico fat pat boutique hebben geen cover, hoewel ie er natuurlijk vast wel op zou kunnen. in de ring heb je waarschijnlijk wel een kleine gleuf (want de ring is unisize: pickups met en zonder kap moeten in dezelfde ring passen) maar daar zie je uiteindelijk vrij weinig van.

The Unforgiven
26 oktober 2011, 17:40
Ik zat er aan te denken om de Pickups in mijn Epiphone Les Paul te veranderen. Ben op zoek naar een iets ander geluid.

Even de situatie: Ik heb momenteel een Hamer Flying V met Dimarzio Super Distortions, Een Epiphone Les Paul met EMG 81 en 85 en een Bach Explorer met fabriekselementen, mogelijk komt hier nog een Strat of Tele bij binnenkort.

Ik zat er dus aan te denken om de EMG's in die Bach te zetten, en die van de Les Paul dus te vervangen. Ik zoek iets totaal anders dan ik nu heb. Dus niet de metal hoek in, maar een wat mooier clean.
Iemand enige suggesties? Zat zelf te denken aan P94's of iets dergelijks...

da Liks
26 oktober 2011, 17:45
Orpheo, heel erg bedankt voor je antwoord. ik heb je de std pups van epi tot op het bot zien afkraken, en dat je dan positief bent over de gfs geeft mij wel vertrouwen om het te gaan uitproberen. ik ga een setje nek en brug pups aanschaffen om uit te proberen, vind deze vet klinken, maar ben er nog niet uit. http://www.guitarfetish.com/VEH-Vintage-Extra-Hot-WHITE-coils-The-Brown-Sound-_c_165.html

da Liks
26 oktober 2011, 21:45
Heb voor de bridge pickup de VEH brown noise genomen, en voor de neck een fat pat.. als het zover is meld ik het wel!

Jasper.
26 oktober 2011, 21:58
Ik ben erg tevreden over de fat pat in de neck positie van mijn ibanez. Lekker solo-geluid met wat gain.

da Liks
26 oktober 2011, 22:26
ok cool! ben benieuwd..

allochthomas
26 oktober 2011, 22:44
Was niet echt onder de indruk van de veh in mijn strat, erg modderig. De prijs is goed maar je krijgt wel waar je voor betaald vaak.

Orpheo
27 oktober 2011, 11:30
@allochthomas: mee eens... de crunchy PAT is een stuk beter in een LP.

ik wil even mijn eigen ervaring posten mbt wat elementen.

Ik heb een half jaar geleden een element gehybridised, in een gitaar gezet, en compleet vergeten wat ik gedaan heb, en waar het in zat. Ik was in de veronderstelling dat het een JB was...maar hij klinkt warmer, ronkender en dieper dan een JB. ik haal de gitaar uit elkaar, en wat blijkt? het is een PATB2 spoel en de schroef-spoel van een bluesbucker! :???: de magneten zijn helemaal maf; ik heb blijkbaar gekozen voor 2 halfsized ceramische magneten, aan weerszijden van de bluesbuckerspoel, en om het nog gekker te maken heb ik gekozen voor hex polepieces in plaats van gewone polepieces. Toch werkt het ongelooflijk goed. het is bijna de (perfecte) tussenweg tussen de bite van een JB en de brul van een superdistortion. het element ziet er niet uit, en heeft echt een kap nodig om er acceptabel uit te zien, maar die sound is echt uitzonderlijk.

HaroldA
27 oktober 2011, 11:32
Even een high-jack over pots.

Opschuren, soldeerbout zo heet mogelijk, maar dan aan de zijkant of aan de onderkant solderen? Wat is veiliger voor de pot?

Orpheo
27 oktober 2011, 13:37
ik denk dat de zijkant het best is. maar goed, ik heb ook nog nooit een pot om zeep geholpen...

G.G.
27 oktober 2011, 18:17
Nog nooit een pot gefrituurd, meestal aan de onderkant, ik vind dat gewoon het lekkerste grote oppervlak om soldeer op te laten uitvloeien. Een pot kan echt een hoop hebben.

Venlonaer
27 oktober 2011, 19:25
behalve een dikke lelijke pot op een pot...dan is de pot kapot.:)

Brum
27 oktober 2011, 20:23
Did it... een pot kapot gekregen met een soldeerbout.:chicken: Je moet nu ook weer niet te lang met een soldeerbout op zo'n ding zitten kloten ben ik achter gekomen.

Bijl
28 oktober 2011, 01:15
Knap gedaan, een pot frituren :soinnocent: Di Marzio raadt een 45 watt soldeerbout aan, zodat de boel niet te heet wordt. Geen idee of dat helpt...

Ik ben net even bezig geweest, een Di Marzio Tone Zone in mijn Godin gepropt Met een Di Marzio push/pull pot. De pots en switch in m'n Universe zijn ook van Di Marzio en die gaan alweer 17 jaartjes probleemloos mee.

Er zat een EMG 81 in op 18 Volt, en ik heb liever geen batterij, laat staan 2 stuks. En de body is van Esdoorn met Populier, de hals ook Esdoorn. Met een EMG erin retestrak, maar ook zo koud en kil als onze vorige winter.

Het was wel moeilijk kiezen, al die magneten met draadjes erom, wat zijn het er veel... Thomann had maar één rode humbucker in het assortiment, dus dat moest 'm dan maar worden. Het is tenslotte een Godin Redline, zit er eindelijk een beetje rood in het groene monstertje.

Na de hotwire aan de aarde van de inputjack gesoldeerd te hebben even genoten van een geweldig partijtje brom en ruis zonder signaal. :soinnocent: Dat had ik gefixt en toen bleek de push/pull een beetje raar te werken. Dat komt ervan als je een schema van Seymour Duncan er bij pakt, die zijn het niet met Di Marzio eens over het rode en zwarte draadje. Grrrr. :angry:

En kijk, het kleurt geweldig mooi bij m'n paarse bank:
http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/redlinetonezone.jpg

da Liks
2 november 2011, 12:34
de GFS pickups zijn gewoon al binnen, wtf! ga zo ff snel naar de gamma om kleine schroevendraaiertjes te halen, en mn soldeerbout uit de garage.. ben benieuwd! en dan binnenkort uitproberen bij LemmyNL op zn grote versterker ;-)

http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8015.jpg
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8017.jpg

zal ik de zwarte ringen gebruiken of de originele cremewitte?

Ace 1.15.19
2 november 2011, 12:37
Ik vrees dat dat witte raar afsteekt met het crème op je body, maar zwart past er mijns inziens al helemaal niet tussen gezien het totaalplaatje.

bass blom
2 november 2011, 12:39
als je zwarte ringen doet moet je ook een zwarte slagplaat. of geen, kan natuurlijk ook :D

da Liks
2 november 2011, 12:50
zwarte slagplaat heb ik liggen.. het mag VOOR MIJ best wat afsteken tegen elkaar, ik ga zo alles uit elkaar schroeven en bekijken!

ennn ik heb nog een zwart witte custom waar dit ook in kan, en daar zitten weer nice gibson pups in.. dus we kunnen alle kanten op!

Ace 1.15.19
2 november 2011, 12:52
Ik zou zeggen probeer het even. Ik heb een Strat met een blauwe body, blanke hals, tuners die chroom en mat zijn, zwarte pickups en een witte slagplaat. Klinkt erg chaotisch maar ik vind hem geweldig!

da Liks
2 november 2011, 17:33
ben halverwege, haha mijn soldeer skills sucken!!!

da Liks
2 november 2011, 18:28
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8029.jpg
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8031.jpg
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8032.jpg
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8033.jpg



en mn pentatonische hulpjes om het nu eindelijk uit mn hoofd te gaan leren :seriousf:
http://i1214.photobucket.com/albums/cc488/daliks2/IMG_8034.jpg

macwilliams
2 november 2011, 18:38
En nu gaan scheuren op een vette amp:ok:

Ace 1.15.19
2 november 2011, 18:43
Nee ik vind het echt niks dat wit. Ik vrees alleen dat zwart ook niet echt een mooie optie is.