PDA

View Full Version : Colorsound Power boost (diy)



floyd
20 april 2010, 16:44
Even een vraag aan de techneuten

Ik heb een powerboost gemaakt, maar weet mij geen raad met de gain(volume) potmeter. De gain komt pas helemaal op het einde van het regelbereik, is dit aan te passen, dat het beter verdeeld wordt over het bereik?

In dit topic wordt er ook al over gesproken

http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=19&t=1153&start=20

schema

http://fuzzcentral.ssguitar.com/schematics/overdriverschem.gif

HaroldA
20 april 2010, 16:50
Youre right, sorry - I just read the 2k2A code.
Those look like Omeg P16's :- european made so they follow the european "standard" of A=Linear, B=Log. Total pain in the arse when the rest of the world follows the USA standard A=Log, B=Linear so why they go against the majority of manufacturers beats me. Typical european arrogance I suppose. Having multiple "standards" for the same thing seems an oxymoron to me.
:seriousf:

Lost het vervangen van de log pot met een lin pot jouw probleem niet op?

floyd
20 april 2010, 18:02
Daar dacht ik ook al aan! Ik heb dat ook geprobeerd, maar dat veranderd niks aan het feit dat de gain op het allerlaatste stukje erin komt.

Fuhgawz
20 april 2010, 18:56
Ik heb reverse log gebruikt op mijn Overdriver (is hetzelfde als Powerboost). Dat helpt wel een beetje, maar niet zo veel. Daarbij klinkt het toch het best helemaal clean of helemaal open. Tussengeluiden zijn in mijn ervaring niet zo spannend.

E-J
20 april 2010, 20:17
Hoi Floyd,

Ik hoef niet te raden waarom je juist dit pedaal hebt gemaakt :)

Ik heb vier stuks van de Colorsound Power Boost mogen meemaken (twee Overdrivers, één Power Boost en één kloon) en... deze geven allemaal pas vanaf 75% op de gain potmeter wat gain die snel overgaat in een apart soort fuzz. De jouwe werkt dus volstrekt 'normaal'.

Vergeet niet dat deze pedalen door David Gilmour, Jeff Beck en Scott Gorham werden gebruikt om hun versterkers (die al buitengewoon hard stonen) nog eens flink op hun sodemieter te geven. Je Hiwatt/Fender/Marshall/Vox versterker moet gewoon lekker hard staan en dan met die Colorsound dik boosten...Op moderne versterkers (Fender Blues Deluxe bijvoorbeeld) vond ik hem beduidend minder goed werken omdat die over het algemeen minder goed op zulke pedalen reageren...

groetjes,
Emiel

floyd
20 april 2010, 20:44
Hoi Floyd,

Ik hoef niet te raden waarom je juist dit pedaal hebt gemaakt :)

Ik heb vier stuks van de Colorsound Power Boost mogen meemaken (twee Overdrivers, één Power Boost en één kloon) en... deze geven allemaal pas vanaf 75% op de gain potmeter wat gain die snel overgaat in een apart soort fuzz. De jouwe werkt dus volstrekt 'normaal'.

Vergeet niet dat deze pedalen door David Gilmour, Jeff Beck en Scott Gorham werden gebruikt om hun versterkers (die al buitengewoon hard stonen) nog eens flink op hun sodemieter te geven. Je Hiwatt/Fender/Marshall/Vox versterker moet gewoon lekker hard staan en dan met die Colorsound dik boosten...Op moderne versterkers (Fender Blues Deluxe bijvoorbeeld) vond ik hem beduidend minder goed werken omdat die over het algemeen minder goed op zulke pedalen reageren...

groetjes,
Emiel

Dik boosten kan hij zeker! hij doet zijn werk ook zeker goed, maar ik blijf het apart vinden dat de rauwe drive/fuzz pas helemaal aan het eind erin komt.

guitaraddict
21 april 2010, 19:09
De gain komt pas helemaal op het einde van het regelbereik, is dit aan te passen, dat het beter verdeeld wordt over het bereik?


Ik zou de pot dan vervangen door een vaste weerstand van bv 6K8 en een 2k5 Lin of een 5K lin pot in serie er mee . Dan moet je een beter regelbereik krijgen.

Alf

floyd
23 april 2010, 20:56
Ik zou de pot dan vervangen door een vaste weerstand van bv 6K8 en een 2k5 Lin of een 5K lin pot in serie er mee . Dan moet je een beter regelbereik krijgen.

Alf

Ik heb dit vandaag geprobeerd, met een 6k8 weerstand 2k5 pot. Dit gaf niet het gewenste resultaat. Het werd beperkt tot alleen nog maar boost, geen fuzz/drive meer. wellicht de 5k pot nog eens proberen?

guitaraddict
24 april 2010, 10:47
Oh nu begrijp ik pas wat je bedoelt, probeer eens de emittorweerstanden van de 1e en 2e trap te verkleinen. De 6K8 een trimpot van maken voor het experiment en de 470 k een 500 ohm trim ( of 1K) en maak hiermee de waardes eens kleiner , misschien krijg je dan eerder het geluid waar jij op uit bent !

En dan uiteindelijk bij gewenst resultaat de trims vervangen door vaste weerstanden.

guitaraddict
24 april 2010, 11:15
Je moet hier eens kijken , veel goed en interessante info !

http://stompboxes.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=532&hilit=art+exhibition

Succes !