PDA

View Full Version : Covers en solo's



rudolf
20 april 2010, 13:51
Voor degene die covers spelen:

Speel je altijd exact de solo's na, improviseer je juist de hele solo. Of zit je er tussen in en speel je de herkenbare stukken na en gooi je er ook iets van jezelf in?

Ben benieuwd wat jullie doen?

rudolf
20 april 2010, 13:56
Ik ben zelf af en toe een beetje lui en heb geen zin om een solo helemaal in m'n hoofd te stampen. Zeker, omdat ik nog niet zo'n uber gitarist ben gaat daar aardig wat tijd in zitten. Daarom pik ik altijd herkenbare loopjes eruit en improviseer ik dat aan elkaar.

Toch zijn er wel een aantal nummers waarvan ik denk dat als je die covert dat je dan ook echt de solo helemaal moet naspelen anders verkracht je het nummer.

deefke666
20 april 2010, 14:12
ik heb na even denken voor de derde optie gekozen,
het hangt ook een beetje van het nummer af....
bij sommige nummers improviseer ik alle solo's
anderen speel ik dan weer exact (zo exact mogelijk toch)
maar bij de meeste speel ik alleen de meest herkenbare stukken en de rest is improvisatie, aan de ene kant is dat soms door mijn beperkingen in techniek maar aan de andere kant vind ik het ook wel best leuk om er wat van mezelf in te steken zodat ik toch nog wat creativiteit in een cover kan stoppen...

grtz d

ShredTallicA
20 april 2010, 15:16
Ook voor de laatste optie gekozen, ik houd me meestal ook niet aan de techniek die gebruikt worden maar maak het altijd net wat moeilijker voor mezelf. Zo blijft het leuk om te spelen :cheerup:

Tho
20 april 2010, 15:55
Veel plezier met Eruption dan, Shred!

Steven Otto
20 april 2010, 16:23
Ook voor de laatste optie gekozen.

Ik speel meestal wel de grote lijnen, maar met een hoop fouten tussendoor en valse bends :)

rudolf
20 april 2010, 16:30
Ook voor de laatste optie gekozen.

Ik speel meestal wel de grote lijnen, maar met een hoop fouten tussendoor en valse bends :)

Jah das ook precies mijn stijl haha :D

Philippe
21 april 2010, 14:12
Veel plezier met Eruption dan, Shred!

Die hebben wij toevallig ook pas in ons repertoire gegooid!
Het enige wat ik exact naspeel is het eerste solootje, het pickstukje, en de taplick op het eind. En die stukken rag ik gewoon aan elkaar.

artnaz
21 april 2010, 14:31
Ik heb ook "herkenbaar met en vleugje van mezelf" gekozen.

Maar sommige solo's moet je gewoon letterlijk naspelen vind ik, omdat ze te geniaal zijn en je anders toch altijd minder zal zijn (hoewel ook hier je eigen feel natuurlijk naar voren komt). Andere solo's vind ik dan weer niets bijzonders, en daar improviseer ik dan ook op los.

showband
14 mei 2010, 10:16
voor je een cover gaat coveren is het handig om gewoon eens het nummer in je hoofd te halen.

Voor mij is de regel:
"Alle partijen die je jezelf direct precies kunt herrinneren zal het publiek missen"

Ik denk dus dat je "I can't get no satisfaction" van de stones niet kan coveren zonder de gitaarriff aan het begin na te spelen. Of de solo van brian may bij "bohemian rhapsody". Maar dat het niemand boeit wat de exacte noten zijn bij de meeste G&R of van halen covers.

"purple rain" is zo een geval. De solo kun je los gaan zoveel je wil, zolang je maar eindigt met de
"ie-a-ie-a-ie-a-ieeeeuw" riff aan het einde te herhalen.