PDA

View Full Version : strat neck lengte



espike
20 april 2010, 12:47
Nou ben ik een leuke radius jig aan t uittekenen incl. maten in mijn kladblokje, maar ik wil hier een hele hals in kwijt. Stom genoeg vanochtend vergeten op te meten, en ik vindt het ook nergens terug op internet: de vraag: hoe lang is een 25.5 scale strat neck?
Als iemand dit zo snel weet, al vast bedankt.
Details over de jig post ik nog wel na het bouwen hiervan, voor nu is t tekentafel werk ;)

oigun
20 april 2010, 13:13
http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf


succes!!
_________________________

Realeigo
20 april 2010, 13:19
Nou ben ik een leuke radius jig aan t uittekenen incl. maten in mijn kladblokje, maar ik wil hier een hele hals in kwijt. Stom genoeg vanochtend vergeten op te meten, en ik vindt het ook nergens terug op internet: de vraag: hoe lang is een 25.5 scale strat neck?
Als iemand dit zo snel weet, al vast bedankt.
Details over de jig post ik nog wel na het bouwen hiervan, voor nu is t tekentafel werk ;)

25,5" is 648mm
De lengte van je hals moet dus vanf de nut tot de hiel van de hals 648mm - de afstand van de brugzadel tot de hiel van de hals.

als ik de lineal langs mijn fenderhals leg meet ik nut tot hiel 468mm. (geen typfout!)
Vanaf de nut tot de 21ste fret is 455mm

espike
20 april 2010, 13:35
tnx, ik kwam op basis van de tekeningen zo rond de 70cm Aangezien ik graag een radius wil kunnen uitvoeren op een 1piece hals ga ik gewoon uit van een meter, zit ik altijd safe,en heb ik genoeg marge voor een frees ;)

Shades-Of-Grey
20 april 2010, 15:21
25,5" is 648mm
De lengte van je hals moet dus vanf de nut tot de hiel van de hals 648mm - de afstand van de brugzadel tot de hiel van de hals.

als ik de lineal langs mijn fenderhals leg meet ik nut tot hiel 468mm. (geen typfout!)
Vanaf de nut tot de 21ste fret is 455mm

De nekhiel? bedoel je niet de topkam? Tenzij je een gitaar wilt maken die net zo groot als de speler is :soinnocent:

Realeigo
20 april 2010, 15:28
De nekhiel? bedoel je niet de topkam? Tenzij je een gitaar wilt maken die net zo groot als de speler is :soinnocent:

Nee ik bedoel het precies zo als het er staat.

Shades-Of-Grey
20 april 2010, 16:09
Nee ik bedoel het precies zo als het er staat.

De 'scale length' wordt toch doorgaans bedoeld de gehele lengte van de snare.
De vrije lengte dan, tussen de kam en brugzadels.

Van nut naar hiel meten lijkt me geen vreemde meting. Maar als je zegt dat de scale length de afstand tussen nekhiel en brugzadels is, kom je volgens mij op een hele vreemde maat gitaar uit. Dan wordt (met de natte vinger) je nek zo'n 3 keer langer. :zz:

Realeigo
20 april 2010, 16:13
25,5" is 648mm
De lengte van je hals moet dus vanf de nut tot de hiel van de hals 648mm - de afstand van de brugzadel tot de hiel van de hals.

als ik de lineal langs mijn fenderhals leg meet ik nut tot hiel 468mm. (geen typfout!)
Vanaf de nut tot de 21ste fret is 455mm


De 'scale length' wordt toch doorgaans bedoeld de gehele lengte van de snare.
De vrije lengte dan, tussen de kam en brugzadels.

Van nut naar hiel meten lijkt me geen vreemde meting. Maar als je zegt dat de scale length de afstand tussen nekhiel en brugzadels is, kom je volgens mij op een hele vreemde maat gitaar uit. Dan wordt (met de natte vinger) je nek zo'n 3 keer langer. :zz:

Ik zal mezelf even verduidelijken dan!

25,5" is 648 mm
Lengte hals (nut tot hiel van de hals) = 648 - de afstand van de neckpocket tot brugzadels

op mijn strat is dat dus: 648 - 180 = 468mm

Shades-Of-Grey
20 april 2010, 17:31
Ik zal mezelf even verduidelijken dan!

25,5" is 648 mm
Lengte hals (nut tot hiel van de hals) = 648 - de afstand van de neckpocket tot brugzadels

op mijn strat is dat dus: 648 - 180 = 468mm

aha, ik snap hem nu. Ik las je minteken niet als minteken. Las het meer als een soort afscheidings streepje; dat je afstand tussen pocket en zadel 648 mm zou zijn in plaats van dat je dat ervanaf zou rekenen.

Dan klopt het wel wat je zegt :soinnocent:

espike
21 april 2010, 13:03
De totale grap is natuurlijk, en dat was ook de reden waarom ik dit topic startte, overal wordt de scale length, of de lengte vanaf de nut etc. genomen, maar ik doelde eigenlijk op de hele hals, incl, headstock.
Het bouwsel wat ik probeer te realiseren is een compound radius versie van een tool die mr orange in zijn bouwverslag had staan. voor toekomstige gitaar halzen hou ik er graag al vast rekening mee, dat er ook een 1 piece hals in moet kunnen, vandaar dus totale hals.
Vreemd genoeg is die informatie niet echt terug te vinden.
Ter info van toekomstige zoekers, een strat hals komt uit op 65-68cm

snaarplukker
21 april 2010, 14:12
Ter info van toekomstige zoekers, een strat hals komt uit op 65-68cmWaar zit dan die 3 cm speling in?;)

aaronstonebeat
21 april 2010, 22:00
Waar zit dan die 3 cm speling in?;)

Strats zijn met verschillen koppen uitgebracht, groter en kleiner; ik kan me voorstellen dat daar iets in zit (maar geen 3 cm). Mijn strat (squier) meet van uiteinde tot uiteinde (van de hals) 66,4 cm.

espike
27 april 2010, 00:44
de 3 cm zit m in mijn zeer onnouwkeurig meetwerk met een sleutelhanger/meetlint terwijl ik door een schuur heen sprint ;)