PDA

View Full Version : te hoge snaarspanning op strat



apekop
20 april 2010, 10:31
Mijn strat staat qua snaarhoogte goed afgesteld, ook de tremelo staat naar mijn idee goed.
Ik gebruik 010 snaren. Maar toch is de snaarspanning te hoog als ik hem vergelijk met andere strats. Benden kost vrij veel kracht.

Ik wil wel op 010 blijven spelen.
Wat kan ik eraan doen om de snaarspanning te verminderen?
heeft het misschien iets te maken met de veren van de tremelo?

Chocola
20 april 2010, 10:33
Hoe staat je hals? Ik heb dit nu op al mijn strats maar dat komt omdat mijn halzen allemaal opnieuw afgesteld moeten worden :( (grote schommelingen qua temp. op mijn kamer). Als ik hem weer recht zou draaien zouden die van mij iig weer relaxt spelen.

apekop
20 april 2010, 11:19
de hals staat goed naar mijn idee

Chocola
20 april 2010, 11:45
Hoe oud zijn je snaren?

fred dons
20 april 2010, 12:01
een zwevende tremelo geeft het gevoel van minder spanning op de snaren maar het is slechts een gevoel omdat je de snaren verder moet benden om ze op de zelfde toonhoogte te krijgen als bij een hardtail (maar het speelt wel prettiger)

verder is het verschil in toon tussen een 09-46 setje en een 010-46 niet groot (malmsteen en Tony Iommi spelen 08 -40/46 en die klinken redelijk vet)

munkie
20 april 2010, 12:15
Dat blijft toch een mysterie, snaarspanning. Natuurlijk heb je minder snaarspanning op een Gibson achtige gitaar met een mensuur van 24,75 inch dan op een Fender achtig ding van 25,5 inch. Dat snap ik.

Maar ik heb diverse 25,5 inch gitaren, met en zonder tremolo, vaste bruggen met snaren door de body en topload. De ene speelt heel soepel terwijl je op de andere echt moet werken. En ik gebruik altijd hetzelfde setje snaren, 010 D' Addario.

Je kan eens experimenteren met een ander merk snaren, geen maanden oude snaren gebruiken.

Je fretjes eens polijsten. Palissander toets schoonmaken in in de olie zetten. Snaren niet al te laag afstellen. Als je frets echt versleten zijn, vervangen door medium jumbo frets.

Een halve noot lager stemmen dus es/as/des/ges/bes/es a la Hendrix/SRV.

rijsberman
20 april 2010, 12:16
Ik vind het verschil tussen 009 en 010 best hoorbaar, alle andere factoren gelijklatende. Het verschil in bijv. amp, pickups en vaardigheid zal meer uitmaken, dat dan weer wel.

apekop
20 april 2010, 12:35
ik vind het verschil in toon tussen 009 en 010 ook best groot.
Verder zijn het niet al te oude snaren.
Kan het niet met de afstelling van de tremelo te maken hebben?
te hoge spanning op de veren of zo?

Chocola
20 april 2010, 12:38
Ik vind het verschil tussen 009 en 010 best hoorbaar, alle andere factoren gelijklatende. Het verschil in bijv. amp, pickups en vaardigheid zal meer uitmaken, dat dan weer wel.

Ik sluit mij hier bij aan.

snaarplukker
20 april 2010, 13:05
....
Wat kan ik eraan doen om de snaarspanning te verminderen?....
Toontje lager spelen.;)

fred dons
20 april 2010, 13:20
Ik sluit mij hier bij aan.

in verschillende blinde tests is gebleken dat gitaristen over het algemeen het verschil niet horen tussen 09 en 010 voor een hoge e, het effect wat wordt aangezien voor een geluidsverbetering ligt meestal aan het feit dat er nieuwe snaren op de gitaren werden gezet :D
(het geheugen voor geluidskwaliteit is meestal maar een paar minuten lang waardoor een test alleen werkt als je de gitaar opneemt op tape en het dan ook nog eens door een andere gitarist laat spelen)

op de lagere snaren is dat verschil beter hoorbaar daarom worden setjes ook vaak gemixed in een zogenaamde J-Lo variant (skinny top heavy bottom ;) )

rijsberman
20 april 2010, 14:06
op de lagere snaren is dat verschil beter hoorbaar

Ik hoor het ook alleen als je 't naast elkaar hoort.

freakystyle
20 april 2010, 16:25
hmm, bij mij is het juist precies andersom. Ik hoor denk ik het verschil niet echt maar vind een hogere snaarspanning juist lekkerder spelen.. Kun je wat harder aanslaan voordat de snaren gaan kletteren. En daardoor kun je wat meer dynamiek creëeren en dat hoor je dan weer wel imo.

Maar, de tremelo's van de verschillende strats zijn ook allemaal hetzelfde afgesteld? En zijn het allemaal dezelfde tremelo's, of zitten er op je andere strats misschien andere? (floyd rose, 2 punts bevestiging, 6 punts bevestiging etc.)

rijsberman
20 april 2010, 16:51
11% dikkere snaren hebben 23% meer materiaal dat trilt in het magnetisch veld. Dat levert meer signaal op en dus een wat dikker geluid. En dat hoor je best. Maar ik hoor het alleen als je ze naast elkaar of vlak na elkaar hoort. Ik zou je niet blind kunnen zeggen of een gitaar dunne of dikke snaren heeft.

Ik vind op mijn strat 010 ook lekkerder spelen dan 009. En dat is meteen makkelijker bij de inkoop van snaren, omdat op mijn ibanez ook 010 ligt. Hoef ik maar 1 maar te kopen.

apekop
21 april 2010, 00:47
Maar, de tremelo's van de verschillende strats zijn ook allemaal hetzelfde afgesteld? En zijn het allemaal dezelfde tremelo's, of zitten er op je andere strats misschien andere? (floyd rose, 2 punts bevestiging, 6 punts bevestiging etc.)

ik heb maar 1 strat, maar ik heb hem vergeleken met andere USA standard strats (zelfde tremelo) die ook 010 snaren hadden en bij mij stonden de snaren een stuk strakker, waardoor benden zwaarder is.
Ook in vergelijking met andere gitaren is het behoorlijk hard werken bij het benden.

hezz
21 april 2010, 01:20
Wellicht in D# spelen dan, ala Jimi en SRV.

apekop
21 april 2010, 01:50
dat vind ik niet zo handig,
misschien dat ik er toch weer eens terug ga naar een 009 set.

humbucker
21 april 2010, 10:28
Gewoon mee doorspelen, het went wel.

Ik heb nu 11-52 op m'n strat liggen, gewoon in E gestemd.

Gaat best hoor ;)

apekop
21 april 2010, 10:44
waaghals !

LaurentB
21 april 2010, 10:51
Staan de snaren misschien niet juist aan de lage kant? Als ze laag staan drukken ze weliswaar makkelijker in, maar is het lastiger je vinger erachter te krijgen bij het opdrukken.
Of heeft jouw gitaar misschien vlakkere frets of heel misschien een vlakkere hals?

De Gibson SG van mijn broer heeft dat (toegegeven, dat is een extreem verschil), en daar is het opdrukken aanzienlijk lastiger op.

apekop
21 april 2010, 10:55
nee, de snaren hebben een normale actie, niet hoog niet te laag.
Verder is het gewoon een standaard USA strat hals.

turboblues
21 april 2010, 11:07
11% dikkere snaren hebben 23% meer materiaal dat trilt in het magnetisch veld. Dat levert meer signaal op en dus een wat dikker geluid. En dat hoor je best. Maar ik hoor het alleen als je ze naast elkaar of vlak na elkaar hoort. Ik zou je niet blind kunnen zeggen of een gitaar dunne of dikke snaren heeft.

Ik vind op mijn strat 010 ook lekkerder spelen dan 009. En dat is meteen makkelijker bij de inkoop van snaren, omdat op mijn ibanez ook 010 ligt. Hoef ik maar 1 maar te kopen.
Er is 1 belangrijk puntje wat jullie naar mijn mening vergeten : clean/distortion.
Ik heb nog in een band gezeten, waarbij de andere gitarist met zwaardere snaren speelde dan mij en we hoorden een vettere sound bij cleane geluiden. Van het moment dat we distortion inschakelden konden we geen verschil van snaardikte meer horen..
Wat de snaarspanning betreft, wat denken jullie van de hoek waarop de hals op de body staat. Op veel Fenders is er in het halsplaatje achteraan een gaatje waar je het een beetje kan aanpassen (ik heb het nog niet geprobeerd).
Of een shim tussen body en hals?