PDA

View Full Version : Brom!



Thiez
19 april 2010, 23:05
Afgelope repetitie merkte ik op dat mijn versterker nogal veel geluid maakte.
Ik ging op onderzoek uit waar de brom vandaan komt. Toen ik naar mijn versterker toe liep werd de brom alleen maar erger. Wanneer ik mijn gitaar naar mijn versterker bewoog begon hij echt hard te brommen (met volumepot van gitaar dicht). Toen ik mijn gitaarpot open draaide werd de brom van mijn versterker minder.
Ik heb op de buizen getikt maar volgens mij waren ze gewoon goed.
Wat zou dit kunnen zijn? Mijn versterker is overigens een Engl Blackmore. Is dit normaal bij blackmore? of bij alle versterkers misschien?

caliban
19 april 2010, 23:11
Iets of wat brom lijkt me wel normaal. Zou kunnen dan je amp nog altijd effect heeft op je elektronica in je gitaar ook als je volume dichtstaat..

Thiez
19 april 2010, 23:13
Jah iets van brom wel. normaal gaat dat weg als je potmeter dicht draait vaak. Maar bij mij word het juist erger als ik potmeter dichtdraai.
Het is ook echt tussen de nummers als heel de band stil is dat je het gewoon degelijk kunt horen.

caliban
19 april 2010, 23:17
Jah iets van brom wel. normaal gaat dat weg als je potmeter dicht draait vaak. Maar bij mij word het juist erger als ik potmeter dichtdraai.
Het is ook echt tussen de nummers als heel de band stil is dat je het gewoon degelijk kunt horen.

Heb je al een noisegate geprobeerd?

nico verduin
19 april 2010, 23:37
Ergens een ground breuk in de gitaar? of het snoer?

caliban
19 april 2010, 23:39
Ergens een ground breuk in de gitaar? of het snoer?

Hoe meet je dat best na, kijken of je contact hebt tussen de brug van je gitaar en het chassis van je amp, toch?

Thiez
19 april 2010, 23:49
zal volgende keer eens proberen met gitaar van de andere gitarist. Kan ik idd kijken of het aan gitaar of aan de amp ligt.

caliban
19 april 2010, 23:53
En andere kabel proberen!

nico verduin
20 april 2010, 09:50
Hoe meet je dat best na, kijken of je contact hebt tussen de brug van je gitaar en het chassis van je amp, toch?Gewoon alles ff nalopen. Kleine moeite en dan kun je alles wat het niet is uitsluiten.

guitarnijboer
20 april 2010, 11:49
Klinkt eerder als een probleem met de gitaar dan met de versterker. Het is normaal dat wanneer je in de buurt van je versterker komt je gitaar het magnetische veld van de voedingstrafo oppikt. Dit moet echter verdwijnen met de volumepotmeter dicht. Als dat niet zo is zou ik de electronica van je gitaar eens onder de loep nemen, zeker als de brom afneemt bij het open draaien van de potmeter. Is de brug / tremolo nog wel geaard?

Pas op met grafiet brugzadels op gibson achtige gitaren. De aarding vindt plaats door de tune-o-matic brug en vervangen van die zadels door graftech zadels zorgt ervoor dat de snaren niet meer geaard zijn. Bij tremologitaren even het ground kabeltje naar het tremolo checken.

Wat ik zelf denk is dat de massa van de volumepotmeter los is of gewoon de potmeter stuk is.

guitarkid
20 april 2010, 13:23
Heb je al een noisegate geprobeerd?

Eerst de oorzaak vinden, dan pas gates is mijn bescheiden mening...

Gr. C.

caliban
20 april 2010, 13:26
Eerst de oorzaak vinden, dan pas gates is mijn bescheiden mening...

Gr. C.

Ik begrijp die stelling, maar ik dacht dat hij het misschien al ooit had geprobeerd :) wie weet al maar gewoon met de NG van een andere gitarist.

guitarkid
20 april 2010, 15:29
Ik begrijp die stelling, maar ik dacht dat hij het misschien al ooit had geprobeerd :) wie weet al maar gewoon met de NG van een andere gitarist.

Zou inderdaad kunnen...!

BTW: Nog steeds geen bas-cab...? ;)

Gr. C.

caliban
21 april 2010, 10:51
Zou inderdaad kunnen...!

BTW: Nog steeds geen bas-cab...? ;)

Gr. C.

Vrijdag in principe de head :) Cab komt erna nog..

Thiez
26 april 2010, 13:25
Ik ben nog eens op de buizen aan het tikken geweest afgelopen repetitie en nu was er duidelijk een die je hoorde. De eerste preamp buis. Deze heb ik een keer vervangen door een JJ maar die is nu als weer kapot helaas.
Momenteel heb ik de 1e en 2e buis even gewisseld om zo minder last te hebben van de brom maar binnenkort maar eens retuben.

Gaan deze opstelling keer proberen (komt van het engl forum):
V1 Tungsol ECC83
V2 JJ ECC83
V3 JJ ECC83
V4 Philips JAN ECC81

En in de powersectie komen JJ 6L6GC's.

nico verduin
26 april 2010, 14:33
In feite zijn alle buizen microfonisch. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Dus dat je tikken hoort op de eerste buis is niet zo gek. Immers die wordt het meest versterkt. Tenzij ze echt hard doorklinken of gaan resoneren.

kidrock
26 april 2010, 15:49
Ik denk zelf ook dat het aan de gitaar ligt. Onze andere gitarist in de band had laatst ook zo'n geintje. Ook een harde brom uit de versterker en toen bleek dat de aarde draad in z'n gitaar geen goed contact meer maakte.

Thiez
26 april 2010, 18:31
Ok het scheelde bij mij echt opvallend veel toen ik de V1 en V2 buis gewisseld had. Ik ontving ook de radiozenders enzo dus vermoed dat het buisje wel ver weg is.
En ik was zowizo van plan om mijn buizen setup eens een keer te vervangen. Zit allemaal nog stock engl spul in en de versterker is inmiddels al nodige jaren oud. Heb toen alleen de V1 vervangen omdat die lekkerdere sound had dan de stock engl.

Ik ga mijn gitaar ook nog zeker nakijken omdat ik het idd raar vind dat als ik pot dicht draai het erger werd. Moet niet kunnen normaal lijkt me.

Thiez
16 mei 2010, 15:43
nieuw probleem:
Ik moest bij tonefactory bestellen voor mijn cabinet onderdelen en dacht ik doe er gelijk een paar preamp buisjes bij.
Volgende setup had ik van een forum voor de engl blackmore en wilde ik eens proberen:
V1 Tung sol ECC83
V2 JJ ECC83
V3 JJ ECC83
V4 JAN Philips ECC81

Sound beviel mij prima. Gistere na het inzetten eventjes gespeeld en klonk lekker.
Vandaag bij het repeteren zet ik hem aan en het high gain kanaal is al weer net een straaljager die overkomt vliegen. Low gain ging opzich wel dus ik dacht we doen het er maar mee.
Kwartiertje later en constante lage frequentie die aanhield. Soort van hele lage bromtoon. Andere gitaar proberen, andere kabel alles geprobeerd maar het bleef aanhouden. Vervolgens V1 buis vervangen door een oude JJ die er uit kwam en weg wat de brom.
5 minuten spelen en bromde weer als een gek. V1 buis weer vervangen door een engl buisje wat uit V3 kwam.
En deze heeft het gewoon heel de repetitie goed gehouden.

Weet er iemand wat dit kan zijn?

cluseau
17 mei 2010, 15:22
Vandaag bij het repeteren zet ik hem aan en het high gain kanaal is al weer net een straaljager die overkomt vliegen. Low gain ging opzich wel dus ik dacht we doen het er maar mee.

Duidelijk geval van teveel versterking. Je schakeling is niet geschikt voor de buisjes welke je nu gebruikt. Je kan wel highgain buisjes plaaten maar dat heeft natuurlijk meer versterking tot gevolg waardoor hij makkelijker gaat oscilleren of wel motorboaten. Het kan natuurlijk ook dat er iets mis is met je amp omdat het de ene keer wel werkt en de andere keer niet, maar daar is zonder gedegen onderzoek geen zinnig antwoordt op te geven.


Frans.

Thiez
17 mei 2010, 15:25
Weet er iemand een buizendoktertje in de buurt van roosendaal-westbrabant?

Thiez
19 mei 2010, 20:53
Niemand?....

DeBôdy
21 mei 2010, 12:19
Zelf ben ik ook al een tijdje bezig om m'n rack zo stil mogelijk te krijgen.
Ik heb laatst al m'n aardes (behalve 1 van m'n amp) uit m'n stekkerdoos gehaald om een mogelijke aardlus te onderbreken. Nu is m'n amp redelijk stil, maar als ik m'n volume pedaal harder en/of zachter zet, dan hoor ik als ik ergens halverwege zit van m'n pedaal dat er dan wat brom bij komt. De 'brom' is weg als ik het volume pedaal helemaal open en/of dicht heb, dus alleen in het midden ergens komt er wat 'brom' bij... Weet iemand misschien wat dit kan zijn?

guitarnijboer
21 mei 2010, 13:56
Zelf ben ik ook al een tijdje bezig om m'n rack zo stil mogelijk te krijgen.
Ik heb laatst al m'n aardes (behalve 1 van m'n amp) uit m'n stekkerdoos gehaald om een mogelijke aardlus te onderbreken. Nu is m'n amp redelijk stil, maar als ik m'n volume pedaal harder en/of zachter zet, dan hoor ik als ik ergens halverwege zit van m'n pedaal dat er dan wat brom bij komt. De 'brom' is weg als ik het volume pedaal helemaal open en/of dicht heb, dus alleen in het midden ergens komt er wat 'brom' bij... Weet iemand misschien wat dit kan zijn?

Ja, dat heb je soms ook met de potmeter van je gitaar en komt omdat op een kabel die met een hoge weerstand wordt afgesloten meer spanning wordt geinduceerd dan waneer de kabel met een lage weestand word afgesloten.
In de dichte en vol open stand ziet de uitgaande kabel de laagste weerstand. Bijvoorbeeld vol open: de weerstand van je gitaarelement (8K of zo) en dicht 0 ohm. Op de helft van je bereik wordt de kabel afgesloten met de hoogste weerstand namelijk de helft van de waarde van de potmeter. Laat deze bijvoorbeeld 250K zijn dan ziet de kabel 125K. Je zult begrijpen dat je (brom) inductie spanning dan een stuk hoger zal zijn.

Oplossingen kun je zoeken in beter afgeschermde kabels of een buffer aan de output, maar dat laatste kan alleen als je het pedaal uitsluitend in de signaalweg gebruikt.

DeBôdy
21 mei 2010, 16:50
Ja, dat heb je soms ook met de potmeter van je gitaar en komt omdat op een kabel die met een hoge weerstand wordt afgesloten meer spanning wordt geinduceerd dan waneer de kabel met een lage weestand word afgesloten.
In de dichte en vol open stand ziet de uitgaande kabel de laagste weerstand. Bijvoorbeeld vol open: de weerstand van je gitaarelement (8K of zo) en dicht 0 ohm. Op de helft van je bereik wordt de kabel afgesloten met de hoogste weerstand namelijk de helft van de waarde van de potmeter. Laat deze bijvoorbeeld 250K zijn dan ziet de kabel 125K. Je zult begrijpen dat je (brom) inductie spanning dan een stuk hoger zal zijn.

Oplossingen kun je zoeken in beter afgeschermde kabels of een buffer aan de output, maar dat laatste kan alleen als je het pedaal uitsluitend in de signaalweg gebruikt.

Klinkt vrij technisch allemaal... Ik heb het zelf gister niet vergeleken, maar kan het ook verschillen qua actieve en passieve gitaren? Ik zag dat je over de waarde van de potmeter begon en actief is 25K en passief is 250K. Zelf heb ik de Ernie Ball VP JR 250K als volume pedaal. Ik heb deze niet als eerste in m'n setup zitten, maar juist na m'n wah pedaal zodat ik het volume pedaal qua sweep 'het best' kan gebruiken met zowel m'n actieve als passieve gitaren.

Daarnaast gebruik ik zelf de Pedalsnake als kabel voor zowel m'n gitaarsignaal als het voeden van een aantal pedalen die voor op het podium liggen (wah en tuner). Daarnaast krijgt m'n ground control pro via de pedalsnake voeding van de gcx die in m'n rack zit. Er gaat dus heel wat door die pedalsnake kabel heen... Zou dit ook te maken kunnen hebben met het oorzaken van een eventuele brom? En misschien hebben jullie een alternatief voor de pedalsnake?

DeBôdy
22 mei 2010, 11:02
Wat ik btw ook opmerkte is dat als ik wat kabels van de pedalsnake (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=1883) tegen elkaar aan tik dat ik die tikjes hoor uit m'n speakerkast. Kan het dan zijn dat er misschien toch nog ergens een aardlus zit?

guitarnijboer
22 mei 2010, 11:54
Wat ik btw ook opmerkte is dat als ik wat kabels van de pedalsnake (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=1883) tegen elkaar aan tik dat ik die tikjes hoor uit m'n speakerkast. Kan het dan zijn dat er misschien toch nog ergens een aardlus zit?

Ik weet niet precies wat je bedoeld met tikjes, maar sommige kabels zijn van zichzelf wat microfonisch. Vooral bij het spelen met veel oversturing kun je dan duidelijk een knisperend of tikkend geluid horen als je de kabel bijvoorbeeld over de vloer gooit of zo.

Verder heb ik geen verstand van groundcontrolls en andere effectzaken. Wat ik wel weet is dat een actieve gitaar een lage uitgangsimpedantie heeft die ook constant is waar een passieve gitaar een hogere impedantie heeft die varieert. Voor je volumepedaal maakt het niet uit of je actief of passief speelt. Wanneer je een pasieve volumeregeling tussen je gitaar en versterker zet, ziet de uitgaande kabel de variabele weerstand van de potmeter van het volume pedaal.

DeBôdy
22 mei 2010, 12:08
Ik weet niet precies wat je bedoeld met tikjes, maar sommige kabels zijn van zichzelf wat microfonisch. Vooral bij het spelen met veel oversturing kun je dan duidelijk een knisperend of tikkend geluid horen als je de kabel bijvoorbeeld over de vloer gooit of zo.

Verder heb ik geen verstand van groundcontrolls en andere effectzaken. Wat ik wel weet is dat een actieve gitaar een lage uitgangsimpedantie heeft die ook constant is waar een passieve gitaar een hogere impedantie heeft die varieert. Voor je volumepedaal maakt het niet uit of je actief of passief speelt. Wanneer je een pasieve volumeregeling tussen je gitaar en versterker zet, ziet de uitgaande kabel de variabele weerstand van de potmeter van het volume pedaal.

Met tikjes bedoelde ik als ik bijvoorbeeld 2 kabeltjes van de pedalsnake tegen elkaar aan tik. Maar hetzelfde gebeurd als ik idd met de kabel op de grond tik... Daar kun je verder niks aan doen of wel? Of zou er evt nog sprake van een lus kunnen zijn?

Wat betreft het volume pedaal... Is dit alleen als je het volume pedaal tussen je gitaar en versterker zet of is deze 'variabele weerstand' er ook als ik bijvoorbeeld het volume pedaal in de FX loop van de versterker zet?

guitarnijboer
24 mei 2010, 13:13
Met tikjes bedoelde ik als ik bijvoorbeeld 2 kabeltjes van de pedalsnake tegen elkaar aan tik. Maar hetzelfde gebeurd als ik idd met de kabel op de grond tik... Daar kun je verder niks aan doen of wel? Of zou er evt nog sprake van een lus kunnen zijn?

Wat betreft het volume pedaal... Is dit alleen als je het volume pedaal tussen je gitaar en versterker zet of is deze 'variabele weerstand' er ook als ik bijvoorbeeld het volume pedaal in de FX loop van de versterker zet?

Dat tikken heeft niets met lussen of zo te maken, maar is microfonie van de kabel zelf. Dit ontstaat wanneer de geleiders in de kabel t.o.v. elkaar kunnen bewegen onder invloed van fysieke stress. Het enige wat je er aan kunt doen is duurdere kabels aanschaffen.

Met het volumepadaal in de effect loop heb je ook te maken met die variabele weerstand. Het effect hiervan is vaak kleiner omdat de return van je versterker na de voorversterker zit en er dus minder versterking is van geinduceerde brom. Maar als je meer effecten in de loop hebt kan dit het effect wel weer versterken. De brom wordt ook niet opgewekt in de weerstand, maar in je kabel. De variabele weestand zorgt er alleen voor dat er een meer of minder hoge spanning kan worden geinduceerd.

DeBôdy
25 mei 2010, 12:04
Dat tikken heeft niets met lussen of zo te maken, maar is microfonie van de kabel zelf. Dit ontstaat wanneer de geleiders in de kabel t.o.v. elkaar kunnen bewegen onder invloed van fysieke stress. Het enige wat je er aan kunt doen is duurdere kabels aanschaffen.

Met het volumepadaal in de effect loop heb je ook te maken met die variabele weerstand. Het effect hiervan is vaak kleiner omdat de return van je versterker na de voorversterker zit en er dus minder versterking is van geinduceerde brom. Maar als je meer effecten in de loop hebt kan dit het effect wel weer versterken. De brom wordt ook niet opgewekt in de weerstand, maar in je kabel. De variabele weestand zorgt er alleen voor dat er een meer of minder hoge spanning kan worden geinduceerd.

De pedalsnake is opzich een vrij dure kabel. Het is alleen een andere kabel omdat er meer info door de kabel gaat dan alleen het gitaar signaal. Naast het signaal gaat er ook midi info doorheen plus 9v voeding...
Maar zal de brom minder zijn als ik er een andere kabel zou gebruiken voor het gitaar signaal? Ik heb al mn spullen gestalled in onze repetitieruimte dus ik kan het nu niet testen, dus vandaar dat ik naar mogelijke oplossingen zoek om de brom zo min mogelijk te krijgen...

guitarnijboer
25 mei 2010, 14:31
Oh, ik wist niet dat er ook gelijkstroom en Midi door de kabel ging... Alles bij elkaar en dan met name de gelijkspanning zou hier ook mee te maken kunnen hebben. Nogmaals, ik ben niet thuis in effecten en midi en ga steeds alleen uit van signaalkabels.