PDA

View Full Version : Paniek !



Soul.
19 april 2010, 22:40
Hoi : )

Ik heb een probleempje met men Peavey 6505 head. Ik had ff men gitaar aan de muur gehange met men volume knop dicht, en ineens bang, alles uit :o verstandige zoals ik ben (:p) ik de zekering ff gecontroleerd en die was dus doorgebrand, een nieuwe gaan hale en alles ging weer. Nu vond ik men amp verdacht anders klinke en bij het checke van de lampen zag ik dat maar 3/4 lampen branden. De pre amp lampjes heb ik nog niet gecontroleerd omdat die ik men amp moet opren draaie om ze te kunnen zien.

Right, nu mijn vraagje: Kan ik gewoon een setje lampen kopen van het zelfde merk en type (Ruby 6L6GC) en die erin draaien? of moet ik men amp naar een tech brengen, want ik zie allemaal chinese spreuken over de Bias bijstellen waar ik, hoewel ik elektricien van beroep ben, geen fluit van begrijp ^^

cheers, Soul.

RazorBlade
19 april 2010, 22:48
nieuwe lampen = (laten) biassen !

caliban
19 april 2010, 23:04
http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-56469.html

Soul.
19 april 2010, 23:49
dus kan ik mss best gewoon 4 nieuwe lampe laten steken van een beter merk als Ruby.. wel stom dat je moet laten biassen als je een lamp stuk hebt :s stel dat je live aant spele bent en je lamp gaat stuk, dan kan je niet zomaar snel een neiuwe lamp erin en door gaan..
was ik maar een amp tech, dan moest ik nu met men amp naar de winkel sleuren :(

caliban
19 april 2010, 23:53
dus kan ik mss best gewoon 4 nieuwe lampe laten steken van een beter merk als Ruby.. wel stom dat je moet laten biassen als je een lamp stuk hebt :s stel dat je live aant spele bent en je lamp gaat stuk, dan kan je niet zomaar snel een neiuwe lamp erin en door gaan..
was ik maar een amp tech, dan moest ik nu met men amp naar de winkel sleuren :(

In principe kan je ook twee lampen trekken, en een andere impedantie gaan gebruiken. De juiste handleiding daarbij is wel ergens te vinden hier op het forum normaal. In ieder geval handig voor een live mankement zo als jij beschreef

Thiez
19 april 2010, 23:54
ik heb welleens naar TAD gemaild en die zeiden het volgende:
If the original tubes are still used, please give the grading of these in Your order, we can supply tubes with the same grading which makesRebiasing unnecessary!

Misschien is er iemand die hier iets over kan zeggen over 'the grading'?

Rinze
20 april 2010, 08:43
ik heb welleens naar TAD gemaild en die zeiden het volgende:
If the original tubes are still used, please give the grading of these in Your order, we can supply tubes with the same grading which makesRebiasing unnecessary!

Misschien is er iemand die hier iets over kan zeggen over 'the grading'?
Dan moet er nog steeds gebiased worden, buizen veranderen door gebruik.

cluseau
20 april 2010, 10:55
Dan moet er nog steeds gebiased worden, buizen veranderen door gebruik.

Is niet juist, de amp staat af fabriek afgeregeld voor een bepaald type buis. Door deze er weer in te plaatsen (buizen zijn dus geselecteerd behorende bij de instelwaarde) zou de biasinstelling correct moeten zijn. Ter controlle kan het geen kwaad om toch even te checken.

Frans.

Soul.
20 april 2010, 15:18
Het wordt dan hoedanook mijn amp naar de tech brengen. mss beter gewoon 4 nieuwe buizen erin van Svetlana of JJ dan als de bias toch opnieuw moet worden gecontroleerd.