PDA

View Full Version : Ibanez GB10 en feeback



Hans007
19 april 2010, 22:08
Hoi, ik ben de gelukkige bezitter van een Ibanez GB10 maar als ik die op een cleane buizenversterker speel dan vind ik de feedback van de gitaar vreselijk. Wat doe ik verkeerd? Dit is mijn eerste echte hollowbody dus waarschijnlijk maak een een of ander domme fout...
Mijn versterker is een Vox AC30HH.
graag wat tips!
hans

LaurentB
22 april 2010, 09:55
Hoi, ik ben de gelukkige bezitter van een Ibanez GB10 maar als ik die op een cleane buizenversterker speel dan vind ik de feedback van de gitaar vreselijk. Wat doe ik verkeerd? Dit is mijn eerste echte hollowbody dus waarschijnlijk maak een een of ander domme fout...
Mijn versterker is een Vox AC30HH.
graag wat tips!
hans

Mooie gitaren, die GB-10's! (maar wel elektrisch).

Speel je dan op heel hoog volume?

LaurentB
22 april 2010, 17:22
Ik heb deze verplaatst naar Elektrische Gitaren.

bass blom
22 april 2010, 17:24
Ik heb deze verplaatst naar Elektrische Gitaren.

whoei, je eerste mod axie? :D

LaurentB
22 april 2010, 17:25
My First Mod Action, ja :D

nickofzo
22 april 2010, 18:18
afplakken..
maar dat is lelijk..
werkt in ieder geval

of van dat zachte spul erin (wat je ook in een vijverpomp stopt) of iets wat erop lijkt

weet niet of je voor f holes ook speciale rubbers hebt..
(niet verkeerd interpeteren)

Wiellem
22 april 2010, 18:34
weet niet of je voor f holes ook speciale rubbers hebt..
(niet verkeerd interpeteren)

Haha dat je het er zelf ook echt bijzet :seriousf:

Hans007
22 april 2010, 18:44
Hoi Laurent,

Nee, eigenlijk niet. Ik gebruik een mooie buizenversterker van 30 watt die op 40% staat terwijl de gitaar op zo'n 20% staat.

Ik heb ook een dichte 335 (gesloten, nl. een Lucille) en die heeft er geen last van. Ik overweeg om de GB10 te verkopen (wel jammer want is erg mooi) en een mooie 335 te kopen (maar dan wel open). Ik ben alleen bang dat ik dan ook feedback krijg. heb jij enig idee of ik wat verkeerd doe?

Afplakken van de gaten met rubber??? :???:

thnx!!!

hans

LaurentB
22 april 2010, 18:50
Hoi Laurent,

Nee, eigenlijk niet. Ik gebruik een mooie buizenversterker van 30 watt die op 40% staat terwijl de gitaar op zo'n 20% staat.

Ik heb ook een dichte 335 (gesloten, nl. een Lucille) en die heeft er geen last van. Ik overweeg om de GB10 te verkopen (wel jammer want is erg mooi) en een mooie 335 te kopen (maar dan wel open). Ik ben alleen bang dat ik dan ook feedback krijg. heb jij enig idee of ik wat verkeerd doe?

Afplakken van de gaten met rubber??? :???:

thnx!!!

hans

Is toch raar, die gitaren zijn toch bedoeld om versterkt te gebruiken...

Is het feedback van het bovenblad, of zo'n heel hoge piep? Ik heb een Ibanez Musician (solid body) waarvan de originele elementen tamelijk microfonisch waren.

Ik heb ook een Aria hollow body jazz gitaar die ik nogal eens op hoog volume gebruikte, en dan moest ik weliswaar opletten maar het ging toch wel.

Zitten de elementen goed vast?

Gretsch 5120
22 april 2010, 19:15
Ik denk dat een aantal factoren er aan bijdragen dat de zaak rondzingt.
Volgens mij (ik kan er naast zitten) is het bovenblad van die GB massief in tegenstelling tot een 335; dit zorgt ervoor dat ze veel gevoeliger zijn voor feedback. Ook is die GB een hollowbody en een 335 een semihollow: ook al niet echt een voordeel wbt feedback.

nickofzo
22 april 2010, 22:08
Afplakken van de gaten met rubber??? :???:




afplakken, (ductape of iets)
OF.. van die rubbere f vormen erin gooien die je ook als rondvormige dingen voor semi-akoestische gitaar hebt

maar weet niet direct waar je die vinden kan..

nickofzo
23 april 2010, 00:08
btw.. je kan ook anders gaan zitten... dus niet richting de versterker,

of op een andere frequentie spelen (iets minder hoog)

iets minder hoog betekend niet: iets meer laag

----
of zoals bb king vroeger deed.. stop er een Thee-doek in..

Hans007
23 april 2010, 01:21
Wat bedoel je met dat de GB een hollowbody is en de 335 een semi-hollowbody? Beide gitaren zijn toch volgens het zelfde principe gebouwd?

rijsberman
23 april 2010, 01:34
Een simpel testje als je wilt weten of je elementen microfonisch zijn: klop er op met een pen of de achterkant van een schroevendraaier ofzo. Niet zo hard dat je krassen maakt natuurlijk. Als je dat via je versterker terug hoort is er iets niet lekker. En dan kan 'ie makkelijk feed back geven.

Gretsch 5120
23 april 2010, 09:37
Wat bedoel je met dat de GB een hollowbody is en de 335 een semi-hollowbody? Beide gitaren zijn toch volgens het zelfde principe gebouwd?

Een GB is een kompleet holle gitaar; erg gevoelig voor feedback (de body is iets kleiner geschaald volgens Ibanez om feedback te voorkomen). Een 335 heeft een balk door de body lopen, zit dus een beetje in tussen een solidbody en een jazzbak en is daardoor minder feedbackgevoelig.

LaurentB
23 april 2010, 09:41
Een GB is een kompleet holle gitaar; erg gevoelig voor feedback (de body is iets kleiner geschaald volgens Ibanez om feedback te voorkomen). Een 335 heeft een balk door de body lopen, zit dus een beetje in tussen een solidbody en een jazzbak en is daardoor minder feedbackgevoelig.

Dat is helemaal juist, wat je daar zegt. Maar toch is het vreemd dat die GB10 zo ontzettend gevoelig is.

Ik heb een Aria PE-175, een grote jazzgitaar, volledig hol, en die heb ik in een bigband toch op hoog volume gebruikt (ook overstuurd). Ik moest dan wel mijn hand op de snaren laten liggen, maar afgezien daarvan was de feedback toch wel beheersbaar.

Nitefly7
23 april 2010, 10:04
check dit anders eens; zou zonde zijn om een full-hollow om te 'ruilen' voor een semi, die sound heb je immers al in je Lucille..

welke afstand heb je tot je amp? en is de amp niet te 'goed' richting je gitaar gericht?

er zijn speciale 'rubbers' te krijgen op http://www.dougsplugs.com

http://www.dougsplugs.com/images/without-c.jpg

Gretsch 5120
23 april 2010, 11:01
Dat is helemaal juist, wat je daar zegt. Maar toch is het vreemd dat die GB10 zo ontzettend gevoelig is.

Ik heb een Aria PE-175, een grote jazzgitaar, volledig hol, en die heb ik in een bigband toch op hoog volume gebruikt (ook overstuurd). Ik moest dan wel mijn hand op de snaren laten liggen, maar afgezien daarvan was de feedback toch wel beheersbaar.

Is het bovenblad van die Aria massief of uit meerdere lagen (multiplex om het oneerbiedig te zeggen)? Ik weet van een topic op het Gretschforum dat dat een reden tot extra gevoeligheid voor feedback kan zijn (zelfs bij multilaag gitaren zelfs het aantal lagen: oudere Gretschgitaren hebben [geloof ik] minder lagen en klonken anders en waren gevoeliger)

LaurentB
23 april 2010, 11:08
Is het bovenblad van die Aria massief of uit meerdere lagen (multiplex om het oneerbiedig te zeggen)? Ik weet van een topic op het Gretschforum dat dat een reden tot extra gevoeligheid voor feedback kan zijn (zelfs bij multilaag gitaren zelfs het aantal lagen: oudere Gretschgitaren hebben [geloof ik] minder lagen en klonken anders en waren gevoeliger)

Die zal wel gelamineerd zijn, ja. "maple top" staat er bij de specificaties (http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/pe/nptype/pe175he/he.html); als er niet expliciet 'solid' bij staat betekent dat doorgaans gelamineerd). Misschien is dat het wel, dan.

Gretsch 5120
23 april 2010, 11:17
eehh... interesante link!! :rockon: Ik kom op een teletubbiepagina... huh?

bass blom
23 april 2010, 11:42
eehh... interesante link!! :rockon: Ik kom op een teletubbiepagina... huh?

ja, wtf lol

LaurentB
23 april 2010, 11:55
Oh! Hahaha, wat heb ik nou gedaan? Een even controleren hoor...

Hela, dat is raar; in mijn bladwijzers werkt-ie, maar niet als ik hem als link hier plaats. Wat ontzettend raar is dat. Zelfs als ik alleen de homepage voor de link ingeef doet-ie dat. Maar niet als ik het adres intyp.

Nou, als je dit adres {http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/pe/nptype/pe175he/he.html}intypt kom je er wél :confused:

bass blom
23 april 2010, 12:06
vast een ontgroeningsgeintje van die andere rattemodjes :seriousf:

bass blom
23 april 2010, 12:20
als ik de link copieer, uit firefox en plak in new venster kom ik er wel.
als ik er op klik kom ik tubbiez :D
wat ik zeg, ontgroeningsgeintje of heel het forum is geinfecteerd.
maar was niet eerder bij tubbies uitgekomen.
ik zou die heren en dame maar eens polsen :soinnocent:
probeer eens lukraak een andere link plakken hier, kijken waar dat ons brengt :D