PDA

View Full Version : Riffs schrijven en dan zang erin passen (toonhoogte)



Liquid_Metal
19 april 2010, 21:33
Mijn band schrijft eerst de muziek en daar komen later zanglijnen overheen. Het gaat prima, maar ik vroeg me af wat andere mensen doen, of wat men van bekende bands weet.
Wij schrijven namelijk in een bepaalde key omdat dat cool is (meestal in E, C (gitaar 2 tonen omlaag) of B (sevenstring). Maar daarbij houden we geen rekening met zanglijnen want die komen pas later. Maar misschien is het voor de zanger wel nét iets te hoog. Wat doe je dan? Het nummer transponeren en een gitaar in Eb meenemen, of de zanglijn omschrijven? Ik ben ook erg benieuwd hoe bekende bands zoals Dream Theater en Nevermore dat doen.

caliban
19 april 2010, 22:03
Ik vind het ook niet gemakkelijk, eerst muziek, later zanglijn doe ik ook meestal. Zelf zou ik eerder gaan voor aanpassen van de zanglijn in plaats van het aanpassen van de riffs. Je kan je zang een hele octaaf veranderen, of gewoon je intervallen een andere kant opdoen. Zo kom je misschien nog wel aan een originele zanglijn.

Ook goed vind ik om nummers niet alleen in de toonladder te schrijven waarin je dikste snaar staat!

driftkop
19 april 2010, 22:19
Capo gebruiken?

-=JEROEN=-
19 april 2010, 23:31
Met een drop-D stemming kan je ook prima in andere toonsoorten spelen.

Uitleg?

Riste
20 april 2010, 08:18
Goede zangers kunnen alle gebruikelijke toonhoogtes en keys aan.

Nielus
20 april 2010, 13:09
Kijk gewoon hoe het met het bereik van je zanger zit en houd dat in het achterhoofd als je de melodie schrijft. Dan is er niks aan het handje; van mijn part speel je in dropped A. En ik wil me volledig aan sluiten bij de tip dat je niet altijd in de toonsoort van je dikste snaar moet spelen (heeft meer dan eens ook een 'verrassend' gunstige invloed op het cliche-gehalte van je riff).

Gitaro
20 april 2010, 13:46
Zangers :stop:. 'Oh dat ligt buiten m'n bereik' 'die noot kan ik niet mooi' meestal motten ze gewoon beter hun best doen. In plaats van een capo kan je beter een zweep meenemen

B0UDEWIJN
20 april 2010, 22:04
Zangers :stop:. 'Oh dat ligt buiten m'n bereik' 'die noot kan ik niet mooi' meestal motten ze gewoon beter hun best doen. In plaats van een capo kan je beter een zweep meenemen

Wat een onzin. Je gaat toch de toonsoort van een nummer niet veranderen omdat je gitaar in die toonsoort gestemd is?

Liquid_Metal
20 april 2010, 22:43
Goede zangers kunnen alle gebruikelijke toonhoogtes en keys aan.

Da's niet helemaal waar. Elke stem heeft namelijk een optimum waarop de stem veel voller kan en veel mooier klinkt. Het is wel degelijk belangrijk om daar rekening mee te houden. Nummers worden echt niet alleen getransponeerd voor slechte zangers.


Kijk gewoon hoe het met het bereik van je zanger zit en houd dat in het achterhoofd als je de melodie schrijft. Dan is er niks aan het handje; van mijn part speel je in dropped A. En ik wil me volledig aan sluiten bij de tip dat je niet altijd in de toonsoort van je dikste snaar moet spelen (heeft meer dan eens ook een 'verrassend' gunstige invloed op het cliche-gehalte van je riff).

Da's waar en dat doe ik ook niet hoor, maar je valt toch vaak terug naar de laagste snaar, omdat je niet lager kan.

Glaucus
20 april 2010, 23:30
Ten eerste wil je weten wat je zanger op een slechte avond live nog kan halen qua laagste en hoogste noten. Dan weet je het bereik.

De noten voor een melodie hebben niet per definitie een rol in de harmonie. Maar dit is in zijn algemeenheid alleen zo als deze noten op off-beats valen en de noten enkel toegevoegd zijn om de melodie beter te laten lopen. Het is dan alleen een andere noot tegen hetzelfde akkoord ipv dat deze nieuwe noot er voor zorgt dat je de andere noten als een heel ander akkoord moet gaan zien. Dan krijgt een bestaand akkoord ineens een hele nieuwe interpretatie door een andere noot in de melodie. En dan heeft die noot dus wel een harmonische functie.
Omdat noten bijna altijd harmonische functies hebben zijn ze dus onderdeel van hetzelfde akkoord. De melodie en de gitaarpartij(of keyboard) vormen samen dan een akkoord. Dus het is logisch om het dan ook als 1 akkoord te schrijven.

Verder zijn er veel regels qua stemvoering en contrapunt. Je wilt ze niet allemaal volgen maar hun logica is altijd van toepassing. Het is soms gewoon niet relevant meer. Maar ook dan is de kennis die de regels geven helpvol.

Je wilt rekening houden met dissonanten die ontstaan. Die wil je of vermeiden of oplossen of juist gebruiken.

Punt is dus dat je de noten van de akkoorden en de noten van de melodie/zanglijn theoretisch niet los van elkaar zit. Ze vormen samen de muziek. Dat je het toevallig met een ander instrument speelt maakt eigenlijk niets uit.
De meest onlogische en slecht klinkende dingen haal je er zelf automatisch wel uit omdat het gewoon niet klinkt. Maar muziektheorie kan je hierin wel helpen. Bijvoorbeeld als je een moeie melodie hebt en het verder goed bij de akkoorden past op 1 toon na welke om redenen die jij dan niet kan verklaren heel erg slecht klinkt. Muziektheorie vertelt je dan waarom en geeft je alternatieven.

Met metal en een gitaar heb je altijd wel dat je je open E of A snaar wilt kunnen rammen. En als je de E of A als een pedaaltoon gebruikt(term komt van de orgelmuziek) dan is die E of A vaak je tonica. En dan zit je A of E mineur. Of in A of E majeur of in een van de modi met E of A. Als je je gitaar anders stemt dan is het makkelijker om muziek te maken rond bijv D en G.

Je kunt er voor kiezen om met je band de gitaren lager te stemmen om beter bij het bereik van je zanger te passen. Dan kom ik even terug op het eerste. Je zanger zal een bepaald octaaf die precies midden in zijn of haar bereik zit. Als dit toevallig van D naar D gaat dan past een toonsoort in D gewoon beter bij je zanger. Als deze precies fout valt dan heb je het meeste rede om lager te stemmen. Plus je kunt in de studio iets in E opnemen en dan je zanger hoger zo hoog mogelijk laten zingen en het live in D spelen, waar je 1 toon speling hebt.

Dus ja, het is onzin dat een zanger elke toonsoort aan kan want een zanger kan immers niet alle noten even makkelijk zingen en (bijna) niemand kan alle noten op de piano zingen. En als je iets van E naar G transponeert dan speel je het of een stukje hoger of een heel stuk lager.

Dream Theater is gevormd op Berklee. Dus alle leden van Berklee kennen veel muziektheorie, ookal hebben ze hun opleiding dacht ik niet afgemaakt. Ze gebruiken alles wat ze weten, natuurlijk. Hoe ze het precies doen weet ik niet. Maar het is het beste om qua muziek alles tegelijk te doen. En dan is het makkelijker om de tekst eerst te hebben. Je kunt de ene noot zo inruilen voor de andere maar als je in een gedicht het ene woord voor een willekeurig ander woord vervangt dan krijg je bijna vaak onzin. De betekenis van taal is niet triviaal terwijl muziek altijd betekenis heeft.
En dan dus de akkoorden en de melodie tegelijk schrijven. Dat is theoretisch de beste methodie. Het is een geheel dus om het in 2 delen te schrijven en dan samen te voegen is niet logisch.

caliban
21 april 2010, 11:23
Goede zangers kunnen alle gebruikelijke toonhoogtes en keys aan.

Wie zegt dat een band een goeie zanger moet hebben. Veel bands klinken juist uniek omdat de zang niet 100% op de toon zit, of de zanger geen Pavarotti is. In die gevallen is het handig dat je de zanglijn kan aanpassen, en dat komt je bandgeluid dan ten goede. En in grotere mate dan wanneer je een zogezegd goede zanger neemt.

Glaucus
21 april 2010, 17:59
Als een band een uniek geluid heeft omdat de zanger niet anders kan dan is dat een beperking en geen kwaliteit.

caliban
21 april 2010, 19:25
Als een band een uniek geluid heeft omdat de zanger niet anders kan dan is dat een beperking en geen kwaliteit.

Daar ben ik het niet eens mee hoor

terrasbeest
21 april 2010, 20:24
Goede zangers kunnen alle gebruikelijke toonhoogtes en keys aan.

Goeie gitaristen ook trouwens.

Martijn-w
21 april 2010, 23:36
Als een band een uniek geluid heeft omdat de zanger niet anders kan dan is dat een beperking en geen kwaliteit.

Dat kan zijn, maar neem bijvoorbeeld the rollings stones. Mick Jagger kan echt voor geen meter zingen. En coldplay, oke chris martin kan beter zingen, maar zijn stem komt altijd heel twijfelachtig overig, geen vol en overtuigend geluid.

Riste
22 april 2010, 08:31
Mick Jagger is een zeer goede rockzanger. Hierover bestaat toch helemaal geen twijfel!

Martijn-w
22 april 2010, 12:34
Ik hoor er wisselende verhalen over. Luister eens naar anybody seen my baby. Echt heel slecht gezongen.

caliban
24 april 2010, 15:03
Dat kan zijn, maar neem bijvoorbeeld the rollings stones. Mick Jagger kan echt voor geen meter zingen. En coldplay, oke chris martin kan beter zingen, maar zijn stem komt altijd heel twijfelachtig overig, geen vol en overtuigend geluid.

Neem Jimmy Eat World!

caliban
24 april 2010, 15:04
Link erbij: http://www.youtube.com/watch?v=GCOO5ZlUfvU