PDA

View Full Version : Jeff Beck signature strat



apekop
19 april 2010, 21:24
Ik ben toe aan een nieuwe strat en ik ben aan het denken over een Jeff Beck signature strat.
Hoe spreekt me gewoon aan, maar ik heb er nog nooit op gespeeld.

wat zijn de ervaringen met deze strat?
en zijn signature strats over het algemeen beter dan de gewone USA standard?
of wat rechtvaardigd het prijsverschil?

Een leerling van me heeft een Eric Clapton strat en die vind ik erg goed klinken en spelen.

Realeigo
19 april 2010, 21:33
Fun fact: Jeff beck vind die signature strats maar kutdingen en volgens zijn tech speelt hij er nauwelijks op. (Hij speelt trouwens heel veel op dezelfde '54 strat, dus waarom zou je op goedkope signatures spelen.)

Anyway verschillen met een standard:
Hals profiel, rollernut, brugzadels, contoured heel, fender noiseless pickups, locking tuners.

vulvasonic
19 april 2010, 21:42
Lijkt me de meest ideale strat. En ik zie toch regelmatig video-opnames op YouTube waar Jeff Beck duidelijk te zien is met z'n eigen signature modellen.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog nooit op een Jeff Beck Signature heb gespeeld, dus ondanks het feit dat de gitaar mij enorm aanspreekt, kan ik er verder geen zinnig woord over zeggen, behalve dat de groene versie vrouwen schijnt af te stoten.

Realeigo
19 april 2010, 21:44
Lijkt me de meest ideale strat. En ik zie toch regelmatig video-opnames op YouTube waar Jeff Beck duidelijk te zien is met z'n eigen signature modellen.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog nooit op een Jeff Beck Signature heb gespeeld, dus ondanks het feit dat de gitaar mij enorm aanspreekt, kan ik er verder geen zinnig woord over zeggen, behalve dat de groene versie vrouwen schijnt af te stoten.

Gelukkig voor hem heeft hij die groene body naar de vaantjes geholpen! :dontgeti:

vulvasonic
19 april 2010, 21:53
Gelukkig voor hem heeft hij die groene body naar de vaantjes geholpen! :dontgeti:

Is daar een andere finish voor in de plaats gekomen, of staat nu alleen de (olympic/vintage?) white nog op het menu?

Realeigo
19 april 2010, 21:56
Is daar een andere finish voor in de plaats gekomen, of staat nu alleen de (olympic/vintage?) white nog op het menu?
Hij heeft de body vervangen voor de de witte.
Omdat ik nu een paar nummers van Beck aan het instuderen ben, heb ik wat research gedaan naar wat hij doet. En toen kwam ik een filmpje tegen waar hij uitlegde dat hij nogal snel gitaar verslijt en dat hij niet band is om een dure 50/60s strat van ebay te kopen om het te gebruiken als parts donor.

apekop
19 april 2010, 22:09
behalve dat de groene versie vrouwen schijnt af te stoten.

niet alleen vrouwen. Ik vind die groene ook lelijk. De witte met rosewood hals vind ik jammie. Een van de mooiste strat kleurcombi's naar mijn idee.

waarom vindt Jeff Beck die signature niks? Ik neem toch aan dat hij zelf heeft meegewerkt aan de ontwikkeling ervan?

Realeigo
19 april 2010, 22:10
niet alleen vrouwen. Ik vind die groene ook lelijk. De witte met rosewood hals vind ik jammie. Een van de mooiste strat kleurcombi's naar mijn idee.

waarom vindt Jeff Beck die signature niks? Ik neem toch aan dat hij zelf heeft meegewerkt aan de ontwikkeling ervan?

Omdat hij een frankenstein van dure 50s/60s strats heeft?

Zijn gitaartech aan het woord:
http://www.youtube.com/watch?v=W4EBBPOr2no

vulvasonic
19 april 2010, 22:16
Jeff Beck kan natuurlijk op iedere strat uit de voeten. Hij is mijn absolute nummer 1 gitarist. Ik heb 'cause we've ended as lovers' gespeeld op het eindexamen van het cons. Maar Beck legt meer gevoel in 1 noot dan ik in het hele nummer. Die man is geniaal. :cooler:

pasqual
19 april 2010, 22:55
niet zo bescheiden Vulv..ik heb een paar keer je filmpje van GN FESTIVAL gezien ( ik ga er van uit dat jij dat bent? ) en dat klinkt toch echt wel zeer oké hoor. maar je hebt gelijk wat zijn gevoel betreft: absoluut uniek hoe die man speelt en inderdaad kan je deze man net zo goed een slecht afgestelde blokker gitaar geven en nog klinkt hij goed.

groeten Pasqual.

apekop
19 april 2010, 23:13
Ik verbaas me er altijd over hoe zijn strat nog zo op stemming blijft met al die extreme tremelo acties. Als ik dat doe met mijn strat moet ik toch erg vaak bijstemmen.
Soms duwt hij zijn tremelo wel 2 hele tonen in pitch omhoog. Hij heeft de brug dan heel hoog staan.

pasqual
19 april 2010, 23:19
een kwestie van een goeie afstelling en de juiste hardware: goeie tremelo, rollernut topkam en stemvaste tuners.

groeten Pasqual.

apekop
19 april 2010, 23:50
ik doe het met een standaard strat en daar zit geen rollernuts op en gewoon de standaard tremelo op. veel strats die ik bespeeld hebben ontstemmen behoorlijk bij gebruik van de tremelo.

Realeigo
19 april 2010, 23:55
ik doe het met een standaard strat en daar zit geen rollernuts op en gewoon de standaard tremelo op. veel strats die ik bespeeld hebben ontstemmen behoorlijk bij gebruik van de tremelo.

De 2 punts trem en de 6 schroeven trem zijn beide wel vrij goed af te stellen.
Je moet wel durven boren in je tremolo blok, schroeven etc.

Enne, de truc is om hem zo te stemmen dat hij met een dive bomb juist naar de goede stemming verspringt. (En daarna niet meer stemmen ;) )

Chocola
19 april 2010, 23:58
De 2 punts trem en de 6 schroeven trem zijn beide wel vrij goed af te stellen.
Je moet wel durven boren in je tremolo blok, schroeven etc.

Enne, de truc is om hem zo te stemmen dat hij met een dive bomb juist naar de goede stemming verspringt. (En daarna niet meer stemmen ;) )

Inderdaad. Overigens merk ik dat mijn nut altijd moeilijk deed in mijn strat, dan moet ik andere kant op met mijn tremolo om alles weer zuiver te maken. Ik deed er toen zo een Tusq op en sindsdien werkt het perfect (glijd beter ofzo :-P). Daarvoor probeerde ik wat koolstof van een potlood en dat werkte ook al een stuk beter, maar was snel weer weggesleten ^^.

Mijn strat kun je misbruiken wat je wil, ding blijft gestemd. Zitten nog steeds 38 jaar oude tuners op.

Antoon
20 april 2010, 09:43
Ik heb wel eens op zo'n jeff beck strat gespeeld en vond hem zeer ok (en ik ben kritisch). Klonk erg goed en de dikke brede hals vond ik prima bespeelbaar. Misschien dat ik juist een goed exemplaar had? De Clapton strat die jij noemt heeft trouwens wel een heel ander halsprofiel dan de jeff beck..

apekop
20 april 2010, 10:22
ben benieuwd hoe de hals mij bevalt. Ik hou meestal niet zo van hele dikke of brede halzen.

Is er bij de tremelo op deze gitaar trouwens ook rekening gehouden met de wensen van de meester? dus is hij zo afgesteld dat die tremelo capriolen makkelijker zijn uit te voeren?
of is het gewoon een standaard tremelo zoals op ieder andere USA strat?

Realeigo
20 april 2010, 10:36
ben benieuwd hoe de hals mij bevalt. Ik hou meestal niet zo van hele dikke of brede halzen.

Is er bij de tremelo op deze gitaar trouwens ook rekening gehouden met de wensen van de meester? dus is hij zo afgesteld dat die tremelo capriolen makkelijker zijn uit te voeren?
of is het gewoon een standaard tremelo zoals op ieder andere USA strat?

Ik denk niet dat fender die moeite neemt.
Maargoed dit kun je evt doen om de tremolo tuning stabieler te maken:
http://www.youtube.com/watch?v=bvmUOwHieNY&feature=related

apekop
26 april 2010, 13:12
bedankt,

inmiddels heb ik de gitaar uitgeprobeerd en is hij onderweg!

Ik heb zeker 8 strats in mijn handen gehad en vergeleken (Mark Knofler, Eric Johnson, USA standard, USA '62 RI etc.), ook mijn eigen strat meegenomen om te vergelijken.

Wat me opviel is dat de verschillen allemaal niet zo erg groot zijn. Mijn eigen strat verbaasde me ook nog heel positief, waardoor ik erg ging twijfelen.
Zo zie je maar, een verhelderende ervaring.
Uiteindelijk toch voor de Jeff Beck gegaan.

Rooker
26 april 2010, 16:14
Goh, dat vind ik nu weer een erg interessante modificatie. Zijn er hier nu toevallig mensen die zoiets hebben laten doen door een bouwer?

guitarkid
26 april 2010, 16:26
....behalve dat de groene versie vrouwen schijnt af te stoten.

Dan moet ik die maar eens hebben. In het begin is het nog wel leuk maar nu; doodmoe word ik ervan..... ;)
Maar Barend, mooie aanschaf.
Ik heb 'm ook wel eens geprobeerd, maar vond de hals (toen) niet zo fijn en dan kunnen er super pu's, niet vals te krijgen tremolo's en weet ik wat nog meer op zitten: vriendjes worden we dan nooit....

Gr. C.