PDA

View Full Version : Strat wiring: problemen met de toonregeling



knarf
19 april 2010, 19:42
Hallo!

Ik snap er geen sodemieter meer van: ik heb een strat net zó gesoldeerd als op het plannetje van GFS. Omdat de toonregeling niks deed (Mid pot was plots een volume pot op de brug pickup!) heb ik er een draadjesdiagram van op GuitarNuts bijgenomen (de tonepots worden hier anders gesoldeerd dan bij GFS). Weer niks geen toonregeling.

Ik had vóór deze al ettelijke strats in de gewone standaard configuratie gesoldeerd, nooit problemen mee gehad, en nu heb ik dit.

Iemand een idee waar ik precies moet gaan zoeken?

Situatieschets met GFS-wiring diagram:
Volume pot werkt gewoon
Bridge tone pot doet niks
Mid tone pot werkt als volumeknop

snaarplukker
19 april 2010, 23:15
Probeer deze (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w) dan.;)

aaronstonebeat
20 april 2010, 21:54
Heeft de schakelaar dezelfde indeling als jij voor ogen hebt?

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Ik zou het eens moeten uitteken om het zeker te weten, maar ik kan me voorstellen dat sommige dingen wel werken maar met vreemde bijverschijnselen als je de types door elkaar haalt.

tostiapparaat
20 april 2010, 22:11
@ aaronstonebeat's plaatje
er is toch ook één ongebruikt dingetje?

ik heb daar toevallig vandaag nog een toonregeling voor het brugelement mee gemaakt...

knarf
22 april 2010, 14:49
Probeer deze (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w) dan.;)

Ja, op deze manier heb ik het ook geprobeerd, alleen heb ik een extra brugje gemaakt tussen B & M pup (aan pot-kant welteverstaan) om ook toneregeling op de brug pickup te hebben.

Is dus niet gelukt... Kan het aan de pots zelf liggen?

knarf
22 april 2010, 14:54
Heeft de schakelaar dezelfde indeling als jij voor ogen hebt?

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Ik zou het eens moeten uitteken om het zeker te weten, maar ik kan me voorstellen dat sommige dingen wel werken maar met vreemde bijverschijnselen als je de types door elkaar haalt.


Hey Aaron,

Je hebt idd switches waarbij (voor mij althans) het niet altijd duidelijk is hoe ze nou precies werken.
Maar de 5-way die ik voor deze strat gebruik is gewoon een standaard Fender USA exemplaar. Ik denk niet dat ik hier een vergissing heb begaan omdat je recht in de switch kunt kijken en dus kan zien waar de dingen aan elkaar zijn gelinkt.

Ik snap er echt niks van. Hoe kan je zien/weten/meten of een potmeter stuk is?

aaronstonebeat
22 april 2010, 16:01
Vreemd. Zoals jij het beschrijft, zou het inderdaad moeten werken, denk ik.

Werken de toonpots voor de andere twee elementen wel goed? Zo ja, dan is het nog vreemder.

Als je een multimeter hebt:
- Meet de weerstand tussen de buitenste twee aansluitingen; dat moet de waarde van de potmeter zijn

- Meet tussen één van de buitenste en de middelste aansluiting: als je aan de potmeter draait, moet je in de ene uiterste stand 0 Ohm meten en in de andere de maximale waarde van de potmeter. Doe dat voor beide kanten. Door te draaien, kun je ook zien of het verloop van de potmeter goed is.

NB
Wel eerst even de potmeters los solderen.

knarf
27 april 2010, 15:25
Ik heb het allemaal nog eens van voor af aan doorgenomen, daarna een nieuw project op juist dezelfde manier gewired (die overigens perfect werkt) maar ik vind de fout niet.

@ Aaron: de tonepots werken geen van beide! De neck pot doet gewoon niks en de mid/bridge pot speelt volumepot voor de brug pup.

Heb de 3 pots uitgemeten (zonder ze los te solderen, is dit noodzakelijk?) en ze geven alle 3 een waarde van 225. Ook het verloop is ok, volgens de multimeter.

Ik vrees dat het bij de switch ligt, alleen zie ik niet hoe die stuk kan gaan?

Ik geloof dat ik alles terug los maak en opnieuw begin met een nieuwe switch...

snaarplukker
27 april 2010, 16:50
Kan je een foto maken van je soldeerwerk en hier plaatsen?

knarf
29 april 2010, 16:43
Mja, misschien ligt het aan m'n soldeerwerk maar denk het niet. Heb nu de switch vervangen door een ander exemplaar (geen Fender maar alles-op-één-rij exemplaar met metalen behuizing) en alles werkt nu zoals het hoort.
Ik snap er geen jota van! Zo'n Fender switch kan je gewoon inkijken om te zien of alles ok is... Ook bij uitmeten is alles ok.
Riddle me this...