PDA

View Full Version : Weer eens een technisch vraagje over *mijn* amp



Franc
23 april 2003, 16:20
Ik heb ontdekt dat als ik 1 van de 3 toonregelaars dichtdraai op mijn zelfbouwbak, het geluid 'uit' gaat.
Alsof het een volumeknop is dus.

Iemand een idee of ik dit aan kan passen door andere waarde potmeters of weerstanden oid te nemen? Of moet ik wellicht het hele toonregelingcircuit aanpassen?

Als iemand raad weet; is het misschien handig als ik het schema laat zien (in ieder geval van de toonregeling)?

aadplagiaat
23 april 2003, 16:37
Dit is ALTIJD zo bij een passieve toonregeling zoals toegepast in de meeste gitaarversterkers :smile:

mathe
23 april 2003, 18:10
Op 2003-04-23 16:37, schreef aadplagiaat:
Dit is ALTIJD zo bij een passieve toonregeling zoals toegepast in de meeste gitaarversterkers :smile:


Oh?
Dat is natuurlijk niet waar. Het is wel zo dat wanneer alle drie de regelaars dicht staan je geluid weg is.
Franc, laat het schema maar eens zien en misschien een detailfoto van hoe je de boel hebt aangesloten.
Marc

Franc
23 april 2003, 22:24
Ik zal morgen even een scan maken van het schema. Ik denk niet dat je veel kunt zien aan de wijze waarop ik het heb aangesloten. Het is nl een print en de 3 regelaars (bass, middle, treble) zijn met afgeschermde kabel aangesloten.

aadplagiaat
23 april 2003, 23:56
Op 2003-04-23 18:10, schreef mathe:


Op 2003-04-23 16:37, schreef aadplagiaat:
Dit is ALTIJD zo bij een passieve toonregeling zoals toegepast in de meeste gitaarversterkers :smile:


Oh?
Dat is natuurlijk niet waar. Het is wel zo dat wanneer alle drie de regelaars dicht staan je geluid weg is.
Franc, laat het schema maar eens zien en misschien een detailfoto van hoe je de boel hebt aangesloten.
Marc


Excuus,....ik had niet goed gelezen. Ik dacht dat je zei dat je ALLEDRIE de pot's had dichtgedraaid.
Is het print nr: 889014-2 van Elektuur?bijbehorend schema? Ik heb dat project in een boek van Elektuur: "Audio- en gitaarschakelingen met buizen".
Hier zit idd een "passieve" tooregeling in. Die hoort te werken zoals ik al eerder zei: als ALLE potmeters dicht staan is je geluid weg. Een foutje dus denk ik in de aansluiting.

Maar ja wat precies.

Onderzoek eens bij welke potmeter het geluid wegvalt. Misschien zit daar een kortsluiting naar massa? Vergeet ook niet dat deze potmeters logarithmisch moeten zijn!

Franc
24 april 2003, 16:13
Is het print nr: 889014-2 van Elektuur?bijbehorend schema? Ik heb dat project in een boek van Elektuur: "Audio- en gitaarschakelingen met buizen".
Hier zit idd een "passieve" tooregeling in. Die hoort te werken zoals ik al eerder zei: als ALLE potmeters dicht staan is je geluid weg. Een foutje dus denk ik in de aansluiting.



Ja die is het ja, nummer 2 en 3




Onderzoek eens bij welke potmeter het geluid wegvalt. Misschien zit daar een kortsluiting naar massa? Vergeet ook niet dat deze potmeters logarithmisch moeten zijn!


Dat eerste ga ik onderzoeken, maar het tweede klopt volgens mij niet.
Buiten dat je alleen log pots gebruikt voor zaken als volumeregeling, heeft het lineair of logaritmisch zijn alleen invloed op het verloop van de weerstand. De nulstand is en blijft de nulstand.

Ik heb de toonregeling online staan:
http://www.soscastoa.com/schemas.html

mathe
24 april 2003, 17:10
Inderdaad een 'klassieke' passieve toonregeling. Vrij brede middenregeling met die 47nF maar daar kun je nog aan sleutelen.
Alle potentiometers zijn lineair type.

Zitten de potmeters direct op de print of zijn ze los uitbedraad? In het laatste geval moet je misschien maar een foto maken van hoe je dat hebt gedaan.

Er zit ongetwijfeld iets niet goed aangesloten of alle condensatoren zijn rot (wat ik me nauwelijks kan voorstellen).

Marc

Franc
24 april 2003, 17:18
Ze zijn los bedraad met de beruchte afgeschermde kabel.

Wat betreft de waardes: ik heb niet echt het idee dat de toonregeling erg veel doet, misschien goede suggesties voor betere waarden?

Ik ga eerst even wat uitgebreider testen wat er gebeurt en of er ergens een kortsluitinkje zit.

mathe
24 april 2003, 18:27
Dat de toonregeling niet veel doet kan komen omdat er waarschijnlijk iets niet goed zit.
Ik zou eens proberen om de potmeters even rechtstreeks op de print te zetten en dan kijken wat het effect is.
Meet voor de zekerheid de potmeters ook even na met een Ohm-meter.
Marc

Franc
24 april 2003, 18:31
Net dus even serieus getest.
Als ik alle 3 de regelaars op nul zet, is mijn geluid weg. Stilte dus.
Totdat ik 1 van de 3 weer opendraai. Maakt niet uit welke.
Bovendien lijkt er iets fout te zitten bij MID. Als ik hem uiterst links zet, valt de weerstand volledig weg. Dus tussen alle 3 de connectors piept ie door, dat lijkt me niet goed... iets verkeerd bedraad?

nee stom, dat klopt natuurlijk...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-24 18:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-24 18:35 ]</font>

nicoverduin
24 april 2003, 19:04
fijn he! dat debuggen. Ik ken het verschijnsel. Het ergste komt nog als je iets niet kan vinden, je maakt een foto en iemand anders verteld je daarna wat het probleem is. Iets wat je 35 honderd keer over het hoofd had gezien. Een verschijnsel dat wij zo'n 25 jaar geleden 'programmers blindness' noemde in de automatisering.
Nico

mathe
24 april 2003, 20:00
Op 2003-04-24 18:31, schreef Franc:
...Als ik alle 3 de regelaars op nul zet, is mijn geluid weg. Stilte dus.
Totdat ik 1 van de 3 weer opendraai. Maakt niet uit welke.

Tja, dat is heel normaal. Als alle drie de regelaars op 0 staan wordt de uitgang van de toonregeling (de loper van de treble potmeter die naar het rooster gaat van V3a) aan de 0 gelegd. Hierdoor geen geluid meer.
Je zegt het trouwens nu kompleet anders dan je eerst deed. Toen zei je dat wanneer je 1 potmeter op 0 zette alle geluid weg was...


Bovendien lijkt er iets fout te zitten bij MID. Als ik hem uiterst links zet, valt de weerstand volledig weg. Dus tussen alle 3 de connectors piept ie door, dat lijkt me niet goed... iets verkeerd bedraad?

nee stom, dat klopt natuurlijk...


Ha, die heb je dus zelf al ontdekt :smile:

Maar eh, wat is nu precies het probleem?

Marc

Franc
24 april 2003, 20:10
Tsja, niet echt een probleem dus als het klopt dat als je ze alle 3 op 0 zet je geluid weg is.

Ik weet dat ik in eerste instantie wat anders riep; niet goed uitgeprobeerd dus...

Maar hoe kan ik de toonregeling nog wat beter maken? In het boek staat dat ik de onderlinge verhouding van de condensators gelijk moet houden als ik ga experimenteren.
Maar wat zijn nu zinnige waardes? Ik zou hem wel iets helderder willen hebben....

mathe
24 april 2003, 21:20
Je kunt proberen de 250pF in de toonregeling te vervangen door een 500pF (of er nog een 250pF parallel aan te zetten) voor iets meer respons van je treble knop.
Je zou ook kunnen proberen om over P7 een condensator van 100pF te zetten (tussen de loper en de kant waar R27 zit). Je kunt ditzelfde proberen met P1, en eventueel als je scheurgebeuren teveel hoog mist ook op P3. Overbruggen met een condensator heeft echter geen effect meer als de potmeter op 10 staat.
Je kunt ook over R22 een condensator zetten van 47-470pF.
Als je vervormde kanaal in het laag te rommelig klinkt kun je de waarden van C5 en C7 eventueel iets verlagen.

Experimenteer ze! (jammer he dat je op een PCB hebt gebouwd...)

Marc

nicoverduin
24 april 2003, 21:21
Je zou over de volume potmeter een kleine 47-100 pf mica condensator kunnen zetten. Kijk maar effe in een schema van Fender (AB763 schema). Die zorgt ervoor dat de hoogste tonen altijd doorkomen (bright switch).
Nico

Franc
24 april 2003, 21:32
Oke! Dank voor de nuttige tips ik ga wat experimenteren...

Tjsa, ik heb het al eerder gezegd, tegenwoordig weet ik dat om te experimenteren een PCB niet handig is, maar ja...
De volgende bouw ik ptp :smile:

Ik hem trouwens even in de behuizing gezet en foto's gemaakt. Ook van de oplichtende buizen :smile: Gaaf.

http://www.soscastoa.com/nieuwbouw5.html

Trouwens nog 1 dingetje voor ik ga experimenteren: ik heb terugkoppeling op de uitgang van m'n trafo naar de input, is dit wel handig voor een gitaaramp en kan ik dat er nog uitslopen? (I know, I am pushing it :wink: )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-24 21:48 ]</font>

mathe
24 april 2003, 22:10
Terugkoppeling is prettig als je een strak laag wilt houden.
Ook daar kun je nog mee experimenteren.
Eerst maar eens die voorversterker op orde krijgen Franc, dan zien we wel verder.
Marc

Franc
24 april 2003, 22:40
Je hebt gelijk Marc, ik wil weer te veel :smile:

Ik ga van t weekend eerst maar wat condesatoren scoren om mee te experimenteren.

Alvast bedankt weer voor alle hulp en suggesties.