PDA

View Full Version : Ineens andere snaren?



Rembull1980
19 april 2010, 09:42
Hoi iedereen,

Ik had een probleem met mijn nieuw gekochte gitaar. Deze had op meerdere posities een overduidelijke irritante fretbuzz. Dit kwam na het laten vervangen van Gibson snaren naar Ernie Ball snaren van dezelfde dikte.
Voornamelijk in het midden van de hals was het ergst. Echt een metalen buzz. Eentje waarbij ook andere snaren licht gingen mee resoneren. Ik kon zelf wel gaan kijken, maar ik heb nog geen expert status fretbuzz oplossen ;) hahaha. Aangezien ik toch dichtbij de winkel woon en garantie heb...

Nu terug naar de shop en laten repareren door een expert. Daar was hij er meteen over eens dat dit niet goed was. Was mn gitaar een volle dag kwijt.

Dagje erna terug gekomen en nee hoor, nog steeds de buzz, maar dan verplaatst van midden naar E+A snaren! Ik nam daar geen genoegen mee, want ik wil lekker slaggitaar kunnen spelen zonder metalen buzz.

Nu die zelfde reperateur weer aan de slag gezet. Na lang wegblijven kwam hij met zwaardere snaren op de proppen.

Ik had eerst Ernie Ball Regular en heb nu Ernie Ball Heavy Bottom.
Dus van 0.10 tot 0.46 naar 0.10 tot 0.52

De buzz is bijna zo goed als weg overal, maar niet 100%. Nou mocht ik andere gitaar hebben waar ik dit type buzz nog nooit heb gehad.
Speelt echt veel beter, maar het spelen kost nu wel wat meer moeite (string bends).

Wat is jullie indruk van de keuze van de reperateur?

sjoerd5
19 april 2010, 09:45
Deze gaat naar elektrische gitaren.

Orbis
19 april 2010, 10:10
Ik zou zeggen dat ook met je favoriete snaren een gitaar fretbuzzvrij moet kunnen zijn. Met zwaardere snaren trek je inderdaad de afstelling van de gitaar net wat anders waardoor de fretbuzz over is/kan zijn, maar het voelt een beetje als een lapmiddel. De gitaar moet toch ook gewoon zo af te stellen zijn dat je met een normale .010-set geen buzz hebt? En wat als je nu graag op .009 zou spelen?

Het lijkt me een goedkope oplossing waar je waarschijnlijk wel het volle pond voor moet betalen.

Hiro
19 april 2010, 10:13
INderdaad, een beetje luie oplossing lijkt me zo.

Ik zou alleen betalen voor de snaren, aangezien hij aan je gitaar niets heeft gedaan, en naar een anderre meer competente reperateur gaan.

Rembull1980
19 april 2010, 10:17
Ja klopt, je haalt de woorden uit mijn mond. Precies dit dacht ik ook.

Basvarken
19 april 2010, 10:52
Het lijkt erop dat het originele Gibson setje wat zwaarder was of een hogere snaarspanning had dan het Ernie Ball setje. Daar was je hals op afgesteld. Als je dan een lichter setje erop gaat zetten (of een met lagere snaar spanning) dan krijg je fretbuzz.

De snaarspanning kan overigens per merk verschillend zijn. Ook al heb je dezelfde dikte. Bij basgitaren bijvoorbeeld is dat verschil soms zelfs vrij groot. Het ligt er vaak aan wat voor materiaal het is; nikkel, chroom of rvs. En hoe strak ze gewikkeld zijn.

Overigens is de fretbuzz vaak eenvoudig op te lossen door de halspen iets bij te draaien. Daar is ie per slot voor.

Ricochet
19 april 2010, 11:02
Ik speel even de advocaat van de duivel.
Maar als je een gitaar hebt van waaibomenhout dan kan je als reparateur weinig doen als die gitaar zich een dag later op een plek bevind met andere temperatuur en vochtigheid. Just saying.

Rembull1980
19 april 2010, 12:11
Tis een Les Paul met een mahonie hals ;)

Ricochet
19 april 2010, 13:14
Waaibomen-mahonie?

Serieus nu. Die reparateur stelt die gitaar in naar eigen inzicht. Dat zal wel een mixje zijn van wat hij goed vind en waarvan hij verwacht wat jij goed vind.
Als jij veel slag speelt kan ik me voorstellen dat je verhoudingsgewijs wat meer buzz krijgt. Leg die man uit wat je speelstijl is, en vraag hem of hij die brug aan de baskant een tandje hoger zet...(even aannemende dat de hals "recht" is)
Als hij het dan nog niet snapt zou ik voorzichtig om me heen gaan kijken naar iemand anders. Maar geef hem een eerlijke kans.

Dit soort dingen zijn wel een goede reden om zelf eens te leren hoe je een basic setup doet.

Sinner1980
19 april 2010, 17:21
Goede afstelbeurt en klaar lijkt me...wat een kutoplossing die snaren,gaat nergens over man:(

Rembull1980
20 april 2010, 13:21
Goede afstelbeurt en klaar lijkt me...wat een kutoplossing die snaren,gaat nergens over man:(

Ja daar heb je gelijk in. Volgens mij kan je alles perfect afstellen. Is geen reden dat andere snaren alleen de oplossing zijn...

Fenderfan
21 april 2010, 10:03
Het lijkt erop dat het originele Gibson setje wat zwaarder was of een hogere snaarspanning had dan het Ernie Ball setje. Daar was je hals op afgesteld. Als je dan een lichter setje erop gaat zetten (of een met lagere snaar spanning) dan krijg je fretbuzz.

De snaarspanning kan overigens per merk verschillend zijn. Ook al heb je dezelfde dikte. Bij basgitaren bijvoorbeeld is dat verschil soms zelfs vrij groot. Het ligt er vaak aan wat voor materiaal het is; nikkel, chroom of rvs. En hoe strak ze gewikkeld zijn.

Overigens is de fretbuzz vaak eenvoudig op te lossen door de halspen iets bij te draaien. Daar is ie per slot voor.

Nee hoor. Daar is ie niet voor bedoelt! Je bedoelt waarschijnlijk micro-tilt ?

Basvarken
21 april 2010, 10:26
Ik bedoelde echt de halspen. Als de hals bol is gaan staan omdat er dunnere snaren op liggen (of snaren met een lagere snaarspanning) gaan de snaren aanlopen. Door de halspen iets bij te draaien zodat de hals weer recht is (of iets hol als je dat liever hebt) is het aanlopen verholpen.

Bij gitaren met een vrij lage actie kan de kleinste verandering in kromming van de hals al voor fretbuzz zorgen.