PDA

View Full Version : krom getrokken topje



rinaldo
18 april 2010, 12:13
ik heb een aantal jaren geleden een quilted maple bookmatched topje gekocht van ong 6mm dik. ik heb de delen niet direkt aan elkaar gelijmd, omdat ik ze niet direct nodig had.

nu heb ik ze gisteren even van zolder gehaald, maar nu blijkt dat een van de twee delen redelijk krom getrokken is.

hoe krijg ik dat weer recht? iemand enig idee? nat maken en met klemmen terug dwingen tot hij weer recht is?

ik wil hem uiteraard niet beschadigen, want het is een mooi topje.

bass blom
18 april 2010, 13:03
komt dat niet vanzelf goed als je het op een plank gaat plakken? :chicken:

jan jansen
18 april 2010, 13:13
[/QUOTE]

gewoon een tijdje wegleggen tussen 2 rechte planken oid...met wat gewicht erop...komt het vanzelf weer goed.. :blast::blast:

Shades-Of-Grey
18 april 2010, 14:42
stoompersen? maar mischien is dat iets te heftig.

Jan geeft een goede suggestie, zorg er natuurlijk wel voor dat het hout kan 'ademen'.

loose-fur
18 april 2010, 15:00
Waarschijnlijk is de kromme plank deze die bovenop de ander lag, toen ze op zolder verbleven, niet?
Leg de plank(en) gewoon even een tijd op een stenen vloer, Rinaldo. Met de bolle kant naar boven en de holle kant naar beneden, naar/op de vloer dus. Wanneer het kwartier gezaagde planken zijn -zal wel zo zijn- dan komt het na een tijdje weer goed. Na een te lange tijd durven ze zelfs te ver de andere kant opgaan..

rinaldo
18 april 2010, 15:27
of de kromgetrokken helt de bovenste was weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik heb nergens een stenen vloer. of het zou de garage moeten zijn, maar die is klam en vochtig, dus dat lijkt me ook niet goed voor het hout. toch?

loose-fur
18 april 2010, 15:56
De afgedekte/onder kant behoudt meer het aanwezige vocht in het hout terwijl de bovenkant, blootgesteld aan de lucht, droger wordt en dus krimpt, met als gevolg: een kromme plank. Leg eender welk plaatmateriaal, multiplex, mdf, zelfs een vlakke schilderdeur,..., plat op een vloer en je zal na erg korte tijd hetelfde resultaat zien. Ook bij massief kwartiers hout, echte dosse planken zijn een ander verhaal, die trekken weg van de hartkant.

Lukt dus wellicht ook op elk soort vloer, maar misschien minder snel?

Volgende keer planken bewaren op, en met, tussenlatjes. Drogen beter en blijven vlakker daar ze rondom met eenzelfde luchtvochtigheid/droogte geconfronteerd worden.

rinaldo
18 april 2010, 16:07
oke, ik heb het begrepen. ik ga mijn hout kontroleren, en overal latjes tussen leggen