PDA

View Full Version : Zelfbouw fretless bas



D3nnis
17 april 2010, 21:46
Goedenavond!

Er komen hier zo veel mooie en ingewikkelde bouwprojecten voorbij, maar toch heb ik besloten om voor mijn aanstaande zelfbouw-ding toch maar een topic aan te maken!

Een paar jaar geleden heb ik bij Outback Acoustics mijn 7-snarige gitaar gemaakt, wat meteen mijn eerste stap op het gebied van gitaarbouw (en eigenlijk houtbewerking in het algemeen) was.
Hierna heb ik eigenlijk weinig meer gedaan, maar nu vond ik het toch tijd worden voor een eigen zelfbouwprojectje. Dit zal waarschijnlijk wel erg lang gaan duren; ik ga er sowieso niet dagelijks aan werken, en ook per stap eens rustig nadenken hoe ik het allemaal wil gaan doen; gelukkig heb ik de tijd!
Aangezien ik een fretloze bas érg gaaf vind (en ik dan tevens geen fretslots uit de hand hoef te zagen), vond ik het wel een goed idee om er zelf een te gaan maken.

2 weken geleden ben ik eens wat beginnen te schetsen op de pc, uiteindelijk is daar iets uit gekomen, wat -daar kwam ik later achter- al bestaat....'t lijkt namelijk erg veel op een bas van het merk Ritter, maar ik pas het niet aan, want ik vind het een mooi model.

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/bas.jpg

De afrondingen zijn indicatief. Tegen de tijd dat ik zo ver ben, ga ik gewoon lekker aan het raspen, tot het voor mij comfortabel is.

Over houtsoorten is vrij veel te lezen op internet, maar op een gegeven moment moet je toch keuzes maken. Ik vond notenhout erg mooi, maar toch zit daar ook een hoop krom spul tussen, en is het nog peperduur ook.
Op een gegeven moment is mijn oog gevallen op een mooi stuk kwartiersgezaagd Iep, wat net te smal was voor de body. Toen dus de keuze gemaakt om alle franje achterwege te laten (dus geen quilted maple top, etc), en dit te verbreden door voor het middenstuk een stuk notenhout te nemen (zo had ik toch nog mijn notenhout, een leuk compromis), zodat het er van de voorkant uit gaat zien als een neckthrough bas, terwijl ik gewoon een bolt-on ga maken.

Van boven naar beneden:
Esdoorn voor de hals (kwartiersgezaagd)
Blok Iep, met daar bovenop een blok amerikaans notenhout
Ebben toets.
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hout.jpg

Met het uitzoeken van de toets ben ik ook wel even bezig geweest; ik heb toch wel erg veel getordeerde stukken ebben gezien, maar de aanhouder wint, en uiteindelijk toch een mooi recht stuk ebben gevonden, met rechte draad; ik wilde toch niet riskeren dat de getordeerde toets de hals mee zou gaan trekken!

Qua electronica houd ik het redelijk simpel; een Bartolini MMC musicman pickup bij de brug, en een Bartolini jazzbass pickup als halselement, geen actieve preamp spullen, gewoon 2 volumeregelaars, een master tone, en een mini switch (series/parallel/singe coil) voor de MMC.
En dan nu maar eens hard na gaan denken over de volgende stap, namelijk hoe ik alles eens aan elkaar zal gaan lijmen, en vlak maken. Ik had op het forum al diverse zelfgemaakte freesbakken gezien, maar een vandiktebank maakt het leven eigenlijk toch wel een stuk eenvoudiger...

D3nnis
21 april 2010, 18:58
Ik zit nog een klein beetje te twijfelen over de breedte van het middenstuk...

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/21-04-2010.jpg

Dus eigenlijk de breedte van de hals aanhouden, zodat het lijkt alsof de hals doorloopt, of toch de breedte zo kiezen dat het middenstuk net zo breed is als de brug..

Iemand suggesties?

Cocobolo
21 april 2010, 19:16
tja, dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik zou zelf de bovenste aanhouden (ik vind het wel mooi dat de elementen in beide kleuren houtsoort zitten) maar dit zul je zelf moeten kiezen ;)

Shibby
22 april 2010, 13:10
Ik zou ook voor de bovenste gaan. En dan het middenstuk even breed maken als de hals?

D3nnis
8 mei 2010, 17:32
Ik zou ook voor de bovenste gaan. En dan het middenstuk even breed maken als de hals?

De kogel is door de kerk, het middenstuk gaat even breed worden als de breedte van de hals! En ja, het duurt even om een beslissing te nemen, maar ik heb de tijd tenslotte!

Ik heb al wat gezocht op het forum, maar nog niet de juiste informatie kunnen vinden, misschien dat iemand een nuttige tip heeft?
De string spacing aan de topkamzijde kan ik natuurlijk zelf kiezen, maar wat houden jullie (bij een bas) normaal aan van de snaar naar de zijkant van de hals? Als ik op topkammen ga zoeken, dan vind ik vaak een topkambreedte, en een stringspacing van E naar G, maar ik kan eigenlijk geen afmetingen vinden hoe deze snaargleuven dan gepositioneerd zijn t.o.v. de zijkant van de nut. Hart van de E-snaar naar zijkant topkam is gelijk aan hart van de G-snaar naar de zijkant? Of "zijkant" van de E-snaar naar zijkant topkam is gelijk aan "zijkant" G-snaar naar zijkant topkam? Bij mijn bas (5-snaar) heb ik het natuurlijk even nagemeten, maar daar is weer iets anders gehanteerd, iets minder dan 3.5 mm van zijkant G-snaar naar zijkant toets, en ca. 2,5mm van zijkant B-snaar naar zijkant toets

Misschien maakt het niet zo veel uit en is het alleen maar persoonlijke smaak, maar het leek me bij een bas iets kritischer komen dan bij een gitaar (dikkere snaren), dus vroeg ik me af hoe jullie dit doen?

D3nnis
13 mei 2010, 13:07
Inmiddels een kleine vooruitgang.

Halshout gevlakt, vandikte geschaafd, en de daarmee verkregen plank doorgezaagd onder 13 graden, en andersom er weer tegenaan gelijmd:
Beetje jammer van de noest in het hout, maar door de kop vorm heb ik hier geen last van; hij valt gelukkig weg.
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/neck.jpg


Toetshout op dikte geschaafd:
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/toets.jpg
Mooi spul om te schaven, dat ebben. Lekker hard, maar daardoor ook lekker glad!

Body hout op breedte (plus een beetje) gezaagd, op dikte geschaafd, netjes haaks geschaafd, en de 3 delen aan elkaar gelijmd. Ook meteen een MDF freesmal gemaakt, want de bodyvorm met een decoupeerzaag uitzagen doe ik écht niet meer...
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/bodyblok.jpg

Cocobolo
13 mei 2010, 13:28
ziet er prima uit, leuk project! We want more ! :)

barno
13 mei 2010, 14:06
looking good, gaan met die bouwbanaan

loose-fur
13 mei 2010, 14:46
Ziet er fraai uit, D3nnis, maar vrees je niet dat dit (zie pijl) een -letterlijk- breekpunt wordt van je body? Hoe lang/kort is de houtdraad nog op deze plek? Bovendien wordt dit alles nog wel wat afgerond, denk ik? En dus wordt de houtmassa op dit cruciaal punt nog wat minder? Ik zou reeds uitkijken bij het frezen!

http://lh3.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/S-vw2-S08eI/AAAAAAAABqY/iIfdq_xcOWs/Breekpunt.jpg

DaanW
13 mei 2010, 15:14
Ziet er fraai uit, D3nnis, maar vrees je niet dat dit (zie pijl) een -letterlijk- breekpunt wordt van je body? Hoe lang/kort is de houtdraad nog op deze plek? Bovendien wordt dit alles nog wel wat afgerond, denk ik? En dus wordt de houtmassa op dit cruciaal punt nog wat minder? Ik zou reeds uitkijken bij het frezen!

http://lh3.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/S-vw2-S08eI/AAAAAAAABqY/iIfdq_xcOWs/Breekpunt.jpg


Valt reuze mee hoor. Tenminste als ik naar die van mij kijk:
http://i989.photobucket.com/albums/af14/daanw_photos/Gepolijst.jpg

jimihattricks
13 mei 2010, 15:17
hmm, het zou toch moeten lukken als je naar de Ritter bassen kijkt...?

http://www.ritter-basses.com/ritter-basses---bilder/ritter-basses-album/0939-body.jpg

p.s., wat zijn dat toch gruwelijk prachtige kunstwerkjes zeg!
mijn mond valt echt open (en niet alleen vd prijzen): http://www.ritter-royals.com/instruments.php

D3nnis
13 mei 2010, 15:23
Ziet er fraai uit, D3nnis, maar vrees je niet dat dit (zie pijl) een -letterlijk- breekpunt wordt van je body?

Ik had er inderdaad aan gedacht dat dit het zwakste punt is.
Zoals eerdere reacties aangeven, het model is vrijwel gelijk aan de Ritter Roya bas, en die heeft hetzelfde zwakke punt eigenlijk.
Mijn zelfbouw gitaar (BC Rich mockingbird model) heeft aan de onderzijde zo'n lange "punt". Nu hangt daar geen gewicht aan, maar toch kun je daar tegenaan butsen wat je wilt, maar die blijft ook heel.
Enige wat ik me kan voorstellen, is dat het een steviger punt is / word, als ik er een top op lijm, maar vooralsnog wil ik dat nog niet doen.
De tijd zal het leren. Breekt-ie, dan is het zonde, maar ook meteen een leermoment!

Hiro
13 mei 2010, 17:24
anders als je er toch een top in gaat leggen, een strip carbon erin.

Maar ik denk ook dat het allemaal wel mee zal vallen, we zijn er iedere keer wel bang voor maar je hebt ook hele dunne nekken en die breken ook niet zomaar behalve als je er of heel lomp mee doet of m per ongeluk laat vallen.

GeofJackon
13 mei 2010, 23:51
hmm, het zou toch moeten lukken als je naar de Ritter bassen kijkt...?

plaatje

p.s., wat zijn dat toch gruwelijk prachtige kunstwerkjes zeg!
mijn mond valt echt open (en niet alleen vd prijzen): http://www.ritter-royals.com/instruments.php

:crazyhappy::crazyhappy: Die one-piece is gewoon geschift

jimihattricks
14 mei 2010, 10:39
:crazyhappy::crazyhappy: Die one-piece is gewoon geschift

no kidding :mmmm:

http://www.ritter-royals.com/bilder/instrumente/0916-conceptLL/0916-per3.jpg

Robdop
14 mei 2010, 12:01
geef mij dit maar:grouphug:

http://www.ritter-royals.com/bilder/instrumente/0608-italian-marble/0608-italian-marble-d1.jpg

D3nnis
14 mei 2010, 14:41
Na al die ubergeile plaatjes van te opzichtige en onbetaalbare quilted maple bassen en zo, hier weer even terug naar de normale wereld ;-)

Vandaag de body uit gefreesd.

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/body.jpg

Zo op gevoel moet de bovenste hoorn sterk genoeg zijn. Zelfs de MDF mal die ik toch met behoorlijk veel dubbelzijdige tape heb vastgeplakt, is er gewoon heel af gekomen!

jimihattricks
14 mei 2010, 17:38
hey dat is goed gelukt!

niekb
14 mei 2010, 17:52
Dat ziet er goed uit! Mooi project.

Ik denk wel dat het stevig genoeg is. Als ie net op dat punt valt kan het breken maar als je een beetje oplet zal dat niet gebeuren.

D3nnis
14 mei 2010, 22:57
Ik denk wel dat het stevig genoeg is. Als ie net op dat punt valt kan het breken maar als je een beetje oplet zal dat niet gebeuren.

Als dat gebeurt, heb ik het aan mezelf te danken, en is dat meteen een goed excuus om een nieuwe body te maken...van staal ofzo ;-)

D3nnis
21 mei 2010, 23:42
Zo, vandaag zo ver gekomen dat de toets op de hals gelijmd kon gaan worden!

Ik heb eerst de toets op breedte gemaakt, en vandeweek is het trussrod kanaal al een keer gefreesd, voor de stewmac hotrod stang.
Heel handig dat Stewmac de juiste afmetingen voor de uitsparing geeft, waar vervolgens de stang niet in past (de hoogte die zij opgeven klopt niet met de hoogte van de eindblokjes; bij de gegeven maten staken deze nogal een stukje boven het halshout uit, dat gaat natuurlijk niet werken met lijmen van de toets...), dus dat was een klein beetje jammer, maar ach....zo hou je wel wat te doen...in dit geval extra freeswerk :-)

De cliché foto:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/halsmettoets.jpg

Ik heb eerst de toets "droog" gepositioneerd op de halsplank, en deze netjes uitgelijnd, zodat het trussrod kanaal exact in het midden van de uiteindelijke hals komt te lopen. Vervolgens de toets vastgeklemd met lijmtangen, en daarna de triplex stripjes erlangs geschroefd. Zo kon ik mooi de lijm insmeren, en vervolgens heel makkelijk de toets weer op de goede positie terugleggen. Dat maakt het leven wel eenvoudig.
Ik heb na 30 min. de triplex strookjes toch maar even weggehaald, voor deze ook vast zitten aan het geheel ;-)

Voor de oplettende kijkers: de kop is voor een groot deel alvast op dikte gefreesd (aan de achterzijde); dat was nu makkelijker dan met de toets erop gelijmd (vwb inklemmen). Het achterste stukje is niet op dikte gefreesd, maar dit valt er toch af met zagen

En voor de heel erg oplettende kijker: Ja, de toets zit inderdaad niet precies in het midden van de hals plank, want op deze manier kon ik net de kop eruit halen, en heb ik net geen last van de noest...

D3nnis
28 mei 2010, 22:30
Zo, inmiddels de hals enigszins in vorm gebracht.
Ik wist niet of het ging, maar ik heb de (op de juiste maat gemaakte) ebben toets als mal gebruikt voor de frees met bovenlager, om de rest van de hals netjes aangesloten te krijgen op de toets, met name belangrijk voor het gedeelte waarmee de hals in de halspocket geschroefd wordt. Met de frees is het in ieder geval netjes haaks (en gelukkig knalden er geen stukken uit de toets en/of hals).
Nu toch maar even een totaalplaatje gemaakt alvast:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/bas-totaalplaatje.jpg

Cocobolo
28 mei 2010, 22:47
Mooi! Wat ziet zo'n bashals er toch enorm lang uit (maar ik heb de afgelopen weken alleen met dat mini-halsje in mijn handen gestaan dus dan lijkt alles lang ;) )

D3nnis
28 mei 2010, 22:57
Het is ook een vrij lange hals; ik ga een mensuur van 35" aanhouden. Misschien overkill bij een 4-snaar, maar zo hoop ik dat de stap van mijn 35" 5-snaar naar deze fretloze 4-snaar iets kleiner is. Bovendien vind ik die 35" wel prettig bij een halve toon lager stemmen.
Het effect van de lange hals wordt nog versterkt door het feit dat de body niet zo heel groot is.
En tot overmaat van ramp heb ik ook nog 25 posities in het bovenste gedeelte, en nog iets meer op de hoge snaren. Niet dat ik er ooit kom, maar ik vond het er leuk uit zien, en zo kan ik ook nog een extra schroef kwijt als ik dat zou willen!

Ondanks dat ik hier zo veel gave gitaren voorbij zie komen die gestained zijn, ga ik deze toch naturel houden. Denk ook niet dat het met deze houtsoorten mooi is om te stainen.
Dus gewoon lekker in de plastic coating! (maar eerst nog veel dingen die nog moeten gebeuren, waaronder het rond maken van alle randen van de body...)

barno
28 mei 2010, 23:41
nice d3nnis.

lange hals: ik heb onlangs last gehad met een bastoets: door de lengte bleek dat ik bij het radiussen niet geheel vlak was gebleven... bij een gitaarhalsje kan het schuren met radiusblok in één keer over hele lengte. bij zo'n lange hals is dat lastiger. een gewaarschuwd man ... :)

D3nnis
29 mei 2010, 08:22
Bedankt voor de tip! Dat is iets waar ik inderdaad ook al een beetje bang voor was!
Gelukkig is dat ebben zo hard dat je er niet zomaar een millimeter af schuurt, dat scheelt dan weer!

MarkF
1 juni 2010, 15:08
Ziet er mooi uit. Ben zelf van plan ooit een 35" 5 snaar te bouwen, dus ga deze zeker volgen. Waar heb je de barts vandaan :???:? Die wil ik er ook in hebben namelijk (en ook in mijn nog te modden jazzbass, bij de weg :soinnocent:)
Al enig idee welke hardware (brug, tuners) je gaat gebruiken?

Gr, Mark

D3nnis
2 juni 2010, 22:20
Inmiddels de achterkant van de hals alvast ruw gevormd met de rasp. Eigenlijk het mooiste klusje van alles....verstand op 0 en raggen maar!

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hals-ruw.jpg


Ziet er mooi uit. Ben zelf van plan ooit een 35" 5 snaar te bouwen, dus ga deze zeker volgen. Waar heb je de barts vandaan :???:? Die wil ik er ook in hebben namelijk (en ook in mijn nog te modden jazzbass, bij de weg :soinnocent:)
Al enig idee welke hardware (brug, tuners) je gaat gebruiken?

Gr, Mark

De Bartolini's heb ik gewoon bij vox humana vandaan. In de webshop verkopen ze alleen de jazzbass bridge, of een hele set, maar ik heb ze gewoon gemaild, en je kunt dus ook een losse jazzbass neck pickup kopen. Ik vind bartolini's toch wel gaaf. Smaken verschillen natuurlijk, maar altijd als ik een (fretloze) bas hoorde waarvan ik dacht: hee, da's gaaf, dan zaten er bartolini's in, dus die moest ik ook. Ik zat nog te twijfelen, alleen de MMC, en dan met een preamp erin, of passief laten en dan de musicman + jazzbass pickup, en heb voor dat laatste gekozen. Mijn bas die ik nu heb (ook een MM humbucker + jazz pickup) is ook passief, en heeft eigenlijk genoeg klankvariatie. Potmeters erbij stoppen kan altijd nog.

De brug is zo'n 3D adjustable brug van Hipshot.Het is zo'n brug die je zowel als string through body kunt gebruiken, alswel als topload. Ik zit te denken om de bas in ieder geval string through body te maken. Ben weleens benieuwd naar het echte verschil. En wat is er beter dan een echte a/b test!

De tuners worden van Gotoh, van die relatief kleine dingen (de headstock is ook maar klein). Bovendien houd ik niet van open tuners, ik heb liever een dichte behuizing. Ik weet niet waarom, maar ik vind het er goedkoop uitzien als het open is :-)

oigun
2 juni 2010, 22:36
Mooi project !
Die Jens Ritter is geniaal
http://www.bassemporium.com/images/ritter.gif

MarkF
2 juni 2010, 23:09
De Bartolini's heb ik gewoon bij vox humana vandaan. In de webshop verkopen ze alleen de jazzbass bridge, of een hele set, maar ik heb ze gewoon gemaild, en je kunt dus ook een losse jazzbass neck pickup kopen. Ik vind bartolini's toch wel gaaf. Smaken verschillen natuurlijk, maar altijd als ik een (fretloze) bas hoorde waarvan ik dacht: hee, da's gaaf, dan zaten er bartolini's in, dus die moest ik ook. Ik zat nog te twijfelen, alleen de MMC, en dan met een preamp erin, of passief laten en dan de musicman + jazzbass pickup, en heb voor dat laatste gekozen. Mijn bas die ik nu heb (ook een MM humbucker + jazz pickup) is ook passief, en heeft eigenlijk genoeg klankvariatie. Potmeters erbij stoppen kan altijd nog.

De brug is zo'n 3D adjustable brug van Hipshot.Het is zo'n brug die je zowel als string through body kunt gebruiken, alswel als topload. Ik zit te denken om de bas in ieder geval string through body te maken. Ben weleens benieuwd naar het echte verschil. En wat is er beter dan een echte a/b test!

De tuners worden van Gotoh, van die relatief kleine dingen (de headstock is ook maar klein). Bovendien houd ik niet van open tuners, ik heb liever een dichte behuizing. Ik weet niet waarom, maar ik vind het er goedkoop uitzien als het open is :-)
Goed om te weten van die Bartolini's. Ik heb in mijn Lakland (op foto in vorige post rechtsboven hangen er twee) ook een MM/J combi van Bartolini, in combinatie met en LH3 on-board preamp. Klink als een klokje, ben er heel tevreden over. Vandaar dat ik in mijn jazzbass ook Barts wil en in mijn te bouwen bas ook.

String through body geeft je betere sustain en een iets dikkere sound. Bij Lakland heb je ook de keuze, ik heb ze altijd dor de body.

Voor tuners zou je ook aan Hipshot Ultra Lite (http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_list&c=5)kunnen denken. Ook dicht en met een redelijk kleine montageruimte.

succes, Mark

D3nnis
13 juni 2010, 14:48
Vandaag de mal voor de halspocket gemaakt.....
Nu vroeg ik me iets af over de diepte van de halspocket.
Als ik de brug in de laagste positie zet, en ik meet dan de afstand van onderkant snaar, tot body, klopt het dan dat de pocketdiepte de halsdikte -/- bovenstaande afstand is?
Oftewel: bij brug in laagste positie, raakt de snaar de toets net wel.
Of zou het slim zijn om hier iets meer in te compenseren bij een bas?

forceps
13 juni 2010, 15:33
Bij gitaren klopt die berekening. Door de bolling van de hals onder spanning en de hoogteverstelling van de zadels van de brug, krijg je de benodigde extra speling tussen frets en snaren.

Of dit bij een bas ook zo is? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat dat op dezelfde manier werkt.

D3nnis
13 juni 2010, 18:28
Ja, met mijn gitaar heb ik het zo gedaan, maar ik twijfelde nu met de bas (ik had de frees al gereed liggen...). Over het algemeen is de action op een bas wel wat hoger dan op een gitaar, dus ik vroeg me af of ik bv. 2 of 3 mm extra zou moeten compenseren ofzo. Ik heb ook geen zin om nutteloos te compenseren, dus vandaar de vraag!

DaanW
13 juni 2010, 18:38
Wat ik altijd aanhou: Als de brug op z'n laagst staat dan komt ie precies op de frets.
Dus in dit geval zou ik hem dan precies op het fretboard laten komen.

D3nnis
13 juni 2010, 19:11
Hmm, ok, dan ga ik dat ook doen!
Bedankt!

D3nnis
19 juni 2010, 21:53
Heeft iemand de gouden tip met betrekking tot het uitlijnen van de hals (of eigenlijk het mdf freesmalletje) ten opzichte van de body?
Het leek mij in ieder geval het makkelijkst om eerst de hals zo goed mogelijk in het center van de body te krijgen, en als de hals op zijn plek zit, de brug te positioneren.

Dus, wat heb ik nu gedaan? De hals afgetekend op een stuk mdf, en deze uitsparing netjes aan de maat gezaagd/gevijld/geschuurd. Hier de hals in gezet, en vervolgens met behulp van deze hals, de middellijn uitgezet op het stuk mdf.
Op de body heb ik ook de middellijn uitgezet, en nu was het de bedoeling om de middellijn van het mdf op de middellijn van de body te plaatsen.
Echter, als ik nu deze middellijnen op elkaar leg, dan komt mijn neckpocket scheef uit ten opzichte van de body (en dat is erg goed te zien, in verband met de afwijkende kleur van het middelste gedeelte van de body).

Ik heb dus zo'n vermoeden dat ik iets fout heb gedaan met het bepalen van de middellijn van de hals, maar wat?
Aan de topkamzijde is dit het makkelijkst; geodriehoek parallel aan het uiteinde van de toets, en dan gewoon het midden bepalen.
Echter, aan de bodyzijde, heb ik de hals niet haaks gemaakt, maar schuin -->meer "fret" posities op de hogere snaren dan op de lagere snaren. Omdat de hals natuurlijk taps loopt, kun je niet even simpel zeggen van ik leg aan weerszijden de 4 cm markering van de geodriehoek op de rand van de toets, en dan ligt mijn 0 in het midden; dit gaat alleen goed met 2 lijnen die parallel lopen.....maar hoe ik dit nu wel het beste aan kan pakken?
Of zou het wijs zijn om toch eerst de brug te monteren?

forceps
19 juni 2010, 22:37
Nee, niet eerst de brug!

Als je op de hals een middenlijn tekent (of met tape) dan kom je er snel achter.
Wat nog simpeler werkt is dit:

http://iloapp.johnholterman.com/data/_gallery//public/0/1274983972_resized.jpg?width=640&height=480

http://iloapp.johnholterman.com/data/_gallery//public/0/1274983969_resized.jpg?width=640&height=480

Twee planken om de hals heen en daarmee de halspositie bepalen. Op bovenstaande foto heb ik net de hals uit de mal gehaald waardoor precies de ruimte voor de neckpocket overblijft. Daarna frezen en dan krijg je dit:

http://iloapp.johnholterman.com/data/_gallery//public/0/1274983973_resized.jpg?width=640&height=480
(let niet op het middelste blokje, die zat tijdens het frezen strak op de body).

De neckpocket zat zo strak, dat de body aan de hals bleef hangen zonder schroeven.

D3nnis
19 juni 2010, 23:58
Nee, niet eerst de brug!


Dat was ook mijn gedachte in eerste instantie! Alhoewel ik goede resultaten behaald heb met een stratbody waar ik de halspocket opnieuw voor heb moeten maken.

Maar op 1 of andere manier krijg ik van deze bouw, de hals niet netjes uitgelijnd ten opzichte van de body, geen idee waarom, maar het lijkt er dus op dat de middellijn die ik afteken, niet door het midden loopt...
Misschien inderdaad toch maar eens de 2 planken methode toepassen, zoals jij beschrijft, alhoewel dat met het uiteinde nog lastig wordt!

D3nnis
26 juni 2010, 17:19
Afgelopen week ben ik er achter gekomen waarom mijn hals scheef uitkwam ten opzichte van de body. De blokhaak die ik gebruikt heb om de hartlijn van bovenop de mal, tot naar de onderkant te trekken, bleek aan 1 zijde (bij het "op zijn tenen" zetten) niet haaks te zijn, waardoor ik mijn hartlijn scheef overhaalde van de bovenkant!

Met deze wetenschap kon ik het vandaag goed doen, en heb ik de neckpocket gefreesd.
En het mooie hiervan....hij past ook nog!

Zie hier de body hangend aan de hals:
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hals-in-pocket.jpg

Ook maar even de hiel zijn vorm gegeven (er komen nog meer schroeven in, maar ik dacht eerst even bekijken hoe de hiel gaat worden).

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hiel.jpg

Nu kan het afronden van alle randen beginnen.....afval maken dus!

forceps
26 juni 2010, 18:25
Ziet er goed uit :)
Mooi dat je de oorzaak van het probleem heb gevonden.

oigun
26 juni 2010, 18:59
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hals-in-pocket.jpg
Uitslover! :seriousf:

D3nnis
26 juni 2010, 19:16
Ja....met zo'n enorme neckpocket móet ie wel blijven hangen, zelfs al zou die niet passen :-)

Cocobolo
26 juni 2010, 19:20
Ja....met zo'n enorme neckpocket móet ie wel blijven hangen, zelfs al zou die niet passen :-)

....en ik denk dat die 3 schroeven toch ook wel iets meehelpen? :soinnocent:


http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/hiel.jpg

D3nnis
26 juni 2010, 19:28
Dat natuurlijk ook, maar die schroeven waren op die eerste foto natuurlijk nog niet gemonteerd :-)

D3nnis
24 juli 2010, 21:16
Zo, na een hele tijd van geen tijd /geen zin / te warm, toch maar weer eens verder gegaan met het fretloze ding.

Inmiddels de side dots geplaatst. Heb heel lang na zitten denken, of ik de side dots op dezelfde positie zou zetten als bij een gefrette bas, maar heb er toch maar voor gekozen om de dots op te schuiven naar de "fret" positie, hopelijk heb ik daar als onervaren fretless-speler straks profijt van! Ik wilde geen fretlines, want dat vind ik niet mooi, daarom is dit een goed compromis denk ik.

Ik ben overigens wel blij dat ik voor white pearl dots gegaan ben, en niet voor de plastic staaf/draad, die je ook als sidedot kunt gebruiken; ziet er toch een stuk mooier uit, vind ik zelf. Is de moeite van het voorzichtig op de juiste diepte boren meer dan waard!
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/sidedots.jpg

Op de achterkant van de kop heb ik (ook) maar een kopfineertje geplakt, viel nog niet mee over die volute heen, maar met wat stomen van het fineer boven een pan kokend water ging het wel...
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/kop-achterkant.jpg

Dan de voorkant van de kop, hetzelfde noten fineer als aan de achterkant, maar omdat de bas verder geen enkele franje zal hebben, wilde ik toch iets doen met de kop. Daarom heb ik alle randen een klein beetje afgeschuind, naar het breedste punt van de kop toe ietsjes meer, om zo een randje esdoorn van de kop zichtbaar te maken...je moet toch wat, nietwaar?

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/kop-voorkant.jpg

aaronstonebeat
24 juli 2010, 22:18
Erg leuk zo, die kop :ok:

Doet me aan SpongeBob's vriend Patrick denken :)
Serieus, erg leuk!

barno
24 juli 2010, 22:58
wow, ziet er verdomd sexy uit dennis!

da lijkt me idd een dillemma van die dots. ik weet niet of ik hetzelfde zou gedaan hebben, lijkt me serieuze aanpassing in spelen. wel een goede manier om andere bassisten van je bas af te houden :)

de warmte is weg, dus nu geen excuus meer; keep going

aaronstonebeat
24 juli 2010, 23:05
Ik heb laatst eens gespeeld op een fretloze bas, maar dan wel met lijntjes. Qua vinden van tonen en qua klank zonder frets viel me dat reuze mee; maar nadeel van die lijntjes vind ik dan dat je op de toets moet kijken. Dus misschien een goed idee om het zo te doen; hoewel ik zelf in het voorkomende geval (betwijfel of dat gaat gebeuren) zowel de fretposities als de dots in de zijkant zou zetten.

Maar mensen kunnen ook leren om een viool, cello of contrabas te bespelen en daar staat helemaal niets op.

D3nnis
24 juli 2010, 23:50
Geen idee hoe het uit gaat pakken met die dot-positie! Hopelijk heb ik het niet veel nodig; daarom maak ik dit ding ook met dezelfde mensuur (35") als de gefrette bas die ik heb, hopelijk scheelt dat een hoop problemen; ik heb nog nooit serieus op een fretloze gespeeld, maar het geluid bevalt me wel.

Het afschuinen van de kop was een ideetje dat ik al eerder toegepast heb, op mijn eerste zelfbouw, maar dan op de body:
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/mock.jpg
Dus ik dacht, waarom hier niet? Wel een gok, maar het resultaat bevalt me wel!

oknarb180
24 juli 2010, 23:52
Hey,

Ziet er gaaf uit, die Headstock met afgeschuinde randjes. Ik mag het graag zien dat met de verschillende kleuren van het hout leuke accenten worden gegeven en effecten worden gecreërd.

Vraagje, zijn 3 schroeven voor de neck-body verbinding niet (te) weinig?
Bij een gewone gitaar zie je er meestal al vier. Ook al is het een 4-snarige bas, is dat net niet eentje te weinig?

Verder mooie bouw om naar te kijken!!!

vr.gr.

Branko

D3nnis
24 juli 2010, 23:58
Vraagje, zijn 3 schroeven voor de neck-body verbinding niet (te) weinig?
Bij een gewone gitaar zie je er meestal al vier. Ook al is het een 4-snarige bas, is dat net niet eentje te weinig?


Ik denk dat ie het krachttechnisch best zou kunnen houden op 3 schroeven, maar de 3 schroeven op de foto zaten er alleen in om de hals even vast te houden (voor de zekerheid, want hij zat al behoorlijk strak in de pocket) tijdens het in elkaar over laten lopen van hals met body....voor zover mogelijk met een geschroefde hals natuurlijk.
Er komen nog 2 schroeven bij, maar die heb ik nog niet geboord. De gedachte was om die te boren nadat ik de hiel afgerond had, zodat ik ze meteen op de goede diepte kan boren (misschien dus ietsje dieper dan de andere 3), en er niet later achter kom dat ik de uitsparing voor de ferrules niet diep genoeg geboord zou hebben.
Dus uiteindelijk zit ie gewoon met 5 schroeven vast!
Ik had ook nog kunnen kiezen voor 25000 schroeven zoals bij de Ritter Roya, waar dit ding een beetje van afgeleid is, maar dat vond ik wat overdreven...

Plant
25 juli 2010, 00:10
Ik heb laatst eens gespeeld op een fretloze bas, maar dan wel met lijntjes. Qua vinden van tonen en qua klank zonder frets viel me dat reuze mee; maar nadeel van die lijntjes vind ik dan dat je op de toets moet kijken. Dus misschien een goed idee om het zo te doen; hoewel ik zelf in het voorkomende geval (betwijfel of dat gaat gebeuren) zowel de fretposities als de dots in de zijkant zou zetten.

Ik ben ook een gitarist die erbij is gaan bassen. Eerst op een gefrette en daarna overgestapt op een fretless. Ik heb daarbij ook gekozen voor een met 'lijntjes'. En dotjes staan er ook op de zijkant, maar op de posities tussen de lijntjes in.

De lijntjes zitten precies op de plek waar normaal frets zouden zitten, dus allereerst moet je eraan wennen je vingers op de lijntjes te zeten en niet er net voor zoals bij frets.
Maar eigenlijk moet je helemaal niet kijken maar op het gehoor zuiver leren spelen. Die lijntjes zijn niet zaligmakend.
Bovendien zie je er met een fullscale bas, met je hoofd constant gebogen over de toets om te kijken of je wel op de lijntjes zit, net uit alsof je de hele tijd centjes op de grond loopt te zoeken.


Maar mensen kunnen ook leren om een viool, cello of contrabas te bespelen en daar staat helemaal niets op.

Die hebben ook dotjes aan de zijkant van de toets :sssh:

aaronstonebeat
25 juli 2010, 00:23
Die hebben ook dotjes aan de zijkant van de toets :sssh:

O? Ik heb wel eens wat violen en een cello ter hand gehad en die zijn me niet opgevallen. Misschien omdat ik ze niet verwachtte en daarom niet echt goed heb gekeken; maar dat zou me eigenlijk van mezelf verbazen.

Ik meen wel te weten dat er bij het lesgeven op dat soort instrumenten gebruik wordt gemaakt van hulpmarkeringen?

barno
25 juli 2010, 10:42
no way dat violen en contrabassen dots hebben (idd enkel lesinstrumenten).

Plant
25 juli 2010, 13:12
no way dat violen en contrabassen dots hebben (idd enkel lesinstrumenten).

O, dan ben ik abuis :makeup:
Ik dacht het toch ooit gezien te hebben. Mogelijk dan op een lesinstrument.

Dan kun je dus zeker op een fretless basgitaar zonder dotjes of lijntjes ook op het gehoor zuiver leren spelen. Oefening baart kunst.

pueblo
25 juli 2010, 13:35
O, dan ben ik abuis :makeup:
Ik dacht het toch ooit gezien te hebben. Mogelijk dan op een lesinstrument.

Dan kun je dus zeker op een fretless basgitaar zonder dotjes of lijntjes ook op het gehoor zuiver leren spelen. Oefening baart kunst.

inderdaad, bij beginnelingen worden er soms wel stickertjes geplakt, maar het is inderdaad normaal gewoon op het gehoor

D3nnis
12 augustus 2010, 20:49
Tussen de bedrijven door (die helaas niks met basbewerking te maken hebben) toch nog even tijd gevonden om er alvast voor te zorgen dat er geen rechte kant meer aan de bas zit; vooral de bovenste hoorn vind ik wel geslaagd zo:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/body12-08-2010.jpg

Plant
12 augustus 2010, 21:31
Tussen de bedrijven door (die helaas niks met basbewerking te maken hebben) toch nog even tijd gevonden om er alvast voor te zorgen dat er geen rechte kant meer aan de bas zit; vooral de bovenste hoorn vind ik wel geslaagd zo:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/body12-08-2010.jpg

Iets aan de vorm zegt me dat je fan bent van Les Claypool (Primus) :)

http://www.ctbasses.com/images/misc/09ebayClaypool1.jpg

D3nnis
12 augustus 2010, 21:36
Ja, inderdaad!

Het model is zo-goed-als een Ritter Roya, maar die Ritter bassen zijn sowieso behoorlijk Carl Thompson geinspireerd, dus dat klopt!

...als ik nou ook nog kon spelen zoals meneer Claypool....

D3nnis
5 maart 2011, 16:25
Vandaag na lange tijd toch maar weer eens verder gegaan met de bas, het was lak-tijd!

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/basbody-lak.jpg

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/basneck-lak.jpg

D3nnis
23 maart 2011, 12:19
Hebben jullie dat nou ook weleens? Dat je alles schuurt om het mooi vlak te krijgen, en vervolgens -omdat de lak zo helder is en je daardoor geen kleurverschil ziet tussen hout of lak- niet door hebt dat je plaatselijk door de lak heen schuurt, en je er pas als je nat gaat schuren achter komt dat dat zo is?
Ik dacht dat de lak er best dik op zat, alle lagen bij elkaar, maar kennelijk schuur je met nieuw waterproof schuurpapier nog best hard!
Nu dus drogen die handel, en weer opnieuw beginnen....ik vind vuillakken met lak best leuk, maar dit niet :-)

Shave
23 maart 2011, 16:35
Nu dus drogen die handel, en weer opnieuw beginnen

Balen!
Ik heb dat idd ook wel meegemaakt, dat ik te ver terug schuurde en dus n kale plek had.
daarentegen....Ik loop altijd te klooien met het finishen :seriousf:.

Ziet er erg tof uit verders! :ok:

Grtz

D3nnis
10 juli 2011, 17:06
Zo, na allerlei andere dingen die ik moet/wil doen, toch maar eens begonnen aan het opbouwen van de bas.
Best veel werk nog, aangezien bijna alle gaten niet meer pasten, vanwege het vollopen van de gaten met lak...tja, dat krijg je als je met de kwast lakt, denk ik dan maar!
Daarom heb ik de element uitsparingen opnieuw gefreesd (uit de hand de lak weggerost), de stemknop gaten opgeboord, halsbevestigingsringen uitgeboord, en de gaten voor de snaar-vasthoud-busjes uitgeboord.

De missers voor vandaag:
- tijdens het uitboren van 1 gat voor een halsbevestigingsring, brak er een stukje hout uit. Eigenlijk gek, in principe boor ik alleen de lak weg, maar kennelijk zat daar een zwak plekje. Het was best een mooie breuk, dus ik heb het stukje zo teruggelijmd met secondenlijm. Nu maar eens goed hard laten worden, en dan kijken of ik het zo goed als onzichtbaar hersteld krijg.
- Aangezien de schroefjes die het huis van de stemknop tegen rotatie borgen, zo zacht zijn als peperkoek (volgens mij zijn 't zelfs messing schroefjes oid, geen staal in ieder geval), zijn er 2 afgebroken (in de kop natuurlijk). Die andere 2 komen er niet meer in, want deze zachte rommel hoef ik niet meer...nu eerst eens op jacht naar goeie schroefjes!

Maar goed, bij deze de foto's tot nu toe:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/bas-voorkant.jpg

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/body-achterkant.jpg

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/kop-achterkant-1.jpg

INOXROX
10 juli 2011, 17:13
Ik zie 't voor het eerst D3nnis . Ik vind dat heel erg mooi : die organische vormen en alle verdere natuurlijke aspecten die erin in terug te zien zijn ...

Zou ik ook wel willen kunnen ......

D3nnis
28 juli 2012, 21:38
Hier is ie dan met snaren!
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/IMAG0100.jpg

Hij heeft een hele tijd snaarloos gestaan, vanwege andere prioriteiten/bezigheden en zo, maar staat nu sinds een maand of 2 met snaren!
De bas is nog niet helemaal af, ik had een trussrod cover plaatje gemaakt, dat verzonken zat in het kopfineer/plaatje, maar door al het lak-gedoe past het plaatje niet meer, maar ik had besloten om er toch eerst snaren op te kwakken en te kijken hoe het ding verder speelt, alvorens dit op te lossen. Moet sowieso de kop nog opnieuw lakken, maar wacht eerst tot de snaren dood zijn (zuinige hollander); ik heb namelijk een hekel aan het erafhalen van snaren en diezelfde snaren weer te gebruiken.

Maar hij klinkt in ieder geval super! Ik vond veel fretless bassen (althans, diegene die ik ken) vrij weinig attack hebben, maar deze heeft genoeg. Heb wel een lekkere dikke plak ebben als toets gebruikt, dus dat zal ook wel helpen, maar verder is het natuurlijk gewoon toeval. Het geluid doet een beetje denken aan het basgeluid op die eerste cd van Rage against the machine (door een Eden bastop + cabinet).
Eigenlijk klinkt ie -ook nu na 2 maanden- wel ongeveer zoals ik gehoopt had dat ie zou klinken. Hij resoneert enorm, je voelt de bas in je buik, ook als de versterker uit staat :-)

Hij speelt ook erg licht voor een bas, vind ik. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik voor wat betreft bassen niet heel erg verwend ben met high-end vergelijkingsmateriaal, dus dat scheelt!

Ik heb alleen nog geen idee hoe je een fretless bas nu eigenlijk intoneert, aangezien je eigenlijk continu aan het intoneren bent met je vingers?

arjenlubb
29 juli 2012, 20:34
Ik ben op dit forum voornamelijk een "lezer", maar echt voor deze bas neem ik mijn petje af, wat een ontzettend mooi resultaat! congrats!

barno
29 juli 2012, 20:39
zeer mooi gebouwd. enige dat ik iets minder vind zijn die tuners maar ik weet dat je voor kleine opp. zoals bij deze headstock geen andere keuze hebt.

proficiat! klasse

D3nnis
30 juli 2012, 12:13
Barno, wat voor tuners zou jij gebruikt hebben, als de grootte van de headstock geen rol speelde?
Ik had de tuners en de brug al lang voor ik aan de bas begon.
Verder heb ik nooit zo naar het esthetische van stemknopjes gekeken. Voor een gitaar heb ik de voorkeur voor locking tuners, en dan nog liever Schallers dan Sperzels, en dat is het eigenlijk wel. Voor bas ben ik gegaan voor gewoon goede tuners, met gesloten mechanieken, want dat heb ik het liefst, gesloten dingen, ik weet niet zo goed waarom. Waarschijnlijk omdat toen ik begon met gitaarspelen, de meest slechte gitaren 9 van de 10 keer voorzien waren van open mechanieken, en daar heb ik kennelijk nog steeds last van.