PDA

View Full Version : Triggers gebruiken is cheaten/fout??



Tho
17 april 2010, 13:11
Wat een gelul vind ik dat. 90% van de mensen die dergelijke uitspraken doen, weten niet eens wat een trigger is en hoe het gebruikt was. Ik sprak Daniel Dlimi van Aeon over hun nieuwe album, en dit heeft hij te zeggen:

Triggers are a type of microphone that records a very narrow clicky hit-sound that can be use to pretty much anything... For example, open / close a noisegates for a channel or the most common use, make a drumsampler play a sound on each hit.

It's not the actual trigger that makes the sounds, you know. You can take the acoustic kick channel, place a drumagog plugin or similar and use the acoustic sound to trigger a sampled sound.

It's a matter of mixing technique and how you use certain tools. There is not a single normal studio engineer that actually records for example a triggered D-Drum module in the studio and will be using that shit in the mix anyway.

You often records the acoustic drum sounds and soundreplace / blend that particular drum later on just to equal out the hits and make, for example the kicks sound more even etc....

In this case, there was trig-microphones attached to kicks and toms. The signal from the tom triggers was never used by Rutan. He was a little upset we had them on in the first place since they somewhat kills the natural tone in the toms when they are attached on the drum... The kickdrums are blended with soundreplacement.

Other than the kick drums, everything is recorded as it was.

Waarom zou triggers/samples gebruiken voor je nieuwe plaat cheaten zijn? In mijn ogen kan het niet anders bij dergelijke muziek.

Brand los :)

Steven Otto
17 april 2010, 13:18
Ik heb wel eens gehoord dat je dan minder hard hoeft te werken, omdat je met een heel zacht tikje ook al de trigger activeert...

Eigenlijk maakt het mij niks uit, als het maar vet klinkt

Tho
17 april 2010, 13:22
Ik heb wel eens gehoord dat je dan minder hard hoeft te werken, omdat je met een heel zacht tikje ook al de trigger activeert...

Dat is niet waar. Live spelen met triggers vergt inderdaad een andere techniek, maar je moet net zo concequent zijn als zonder triggers. Maar het gaat hier even over de studio. Ik weet namelijk dat Nils, de drummer van Aeon live zonder triggers speelt.

arcane
17 april 2010, 13:24
Het minder hard werken, dat hoeft helemaal niet. Je kunt het ook zo instellen dat het aanslag gevoelig is. Bovendien is het vaak zo dat als je met triggers werkt de foutjes juist beter te horen zijn, omdat het geluid strakker is, dus dan moet je juist weer hard werken om heel strak te spelen.

Ik vind het persoonlijk in metal vaak erg gaaf, vooral bij snelle dubbelbass stukken, in alle andere genre's heb ik liever het geluid van een normale mic.

Han S
17 april 2010, 13:50
Ik deed het 20 jaar geleden al met metal drummers en meestal omdat het gasten waren die nergens naar klonken op een akoestisch drumstel.

Keihard op de snare gaan en aaien op het kickpedaal, of andersom, of een dubbel bass die helemaal nergens op leek en dan met Cubase 3.01 en een Atari 1040 ST al die kicks op de goede plaats zetten. Hele avonden ben ik bezig geweest om dat goed te krijgen.

Een echt goede drummer klinkt akoestisch ook bruut en heeft het eigenlijk niet zo nodig. Een studiotechicus die niet weet hoe je een slagwerk het best kan laten klinken is ook geholpen met triggers of soundreplacer. Het is dus meestal om puin te ruimen en in de jazz en blues/soul en andere niet metal muziek zul je het zelden aantreffen.

Tho
17 april 2010, 13:53
Misschien moet je even luisteren op www.mypspace.com/aeon666 om wat voorn muziek het gaat, en Nils Fjelstrom even youtuben om zijn drumwerk te checken ;)

Voor Nils geen probleem dus, maar het is in dit geval een goed hulpmiddel om de gewenste sound te krijgen in de mix. Zonder triggers kan je er weinig meer aan doen natuurlijk....

arcane
17 april 2010, 14:06
ik voel een eindeloze discussie opkomen.:crazyhappy:

Laten we het er maar op houden dat het hoofdzakelijk een kwestie is van smaak ;)

Tho
17 april 2010, 14:15
ik voel een eindeloze discussie opkomen.:crazyhappy:

Dat is ook de bedoeling :)


De stelling is eigenlijk: Gebruik van triggers is overproductie?

HaroldA
17 april 2010, 14:16
Kick trigger: ga je gang (zolang het maar geen typemachine wordt! :stop:)
Snare: ai, liever een echte ketel dan een sample, zeker als je ghost notes speelt en/of een keer een roffeltje wil doen.
Toms triggeren? :kotssmiley:

Misschien dat er inmiddels al betere samples te vinden zijn, maar bijna iedere getriggerde tom vind ik nergens naar klinken. Van die foute jaren 80 disco toms zeg maar...

Wat wel gaaf is is met drumagog zelf samples maken van je eigen kit en dan op plaatsen waar triggers nodig zijn (drummer kan geen blastbeats op snare oid) de trigger het over laten nemen, eventueel dmv een opgeschoonde midi track.

Han S
17 april 2010, 17:47
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar het gevaar bestaat dat als bepaalde samples erg populair zijn, dat veel drummers dan hetzelfde gaan klinken en ik vind het juist geweldig dat een drummer zijn eigen geluid heeft.

Eigenwijze types trouwens, die drummers.

Terminus
17 april 2010, 17:52
Zeggen dat triggers op een dubbele kickdrum cheaten is is als zeggen dat distortion in metal cheaten is.

Daarentegen zou ik niet zitten te wachten op een getriggerde snare in een jazzband ofzo. Snare triggers in rock zijn soms op het randje (Zoals Paramore - Riot en Alice in Chains - Black Gives Way To Blue)

F*R*E*A*K
17 april 2010, 17:55
Zeggen dat triggers op een dubbele kickdrum cheaten is is als zeggen dat distortion in metal cheaten is.

Dat vind ik eigenlijk alleen waar als je ook daadwerkelijk twee ketels gebruikt.
Zelfs als gitarist weet ik hoe moeilijk het is om 2 bassdrums precies het zelfde te laten klinken.

bert k
17 april 2010, 19:14
Het is een onzindiscussie. En het is geen cheaten als je een sample gebruikt ipv het akoestische geluid van de drums, dat gebeurt dagelijks. We maken toch pop/rock en geen klassiek? Het pure akoestische geluid van een instrument is helemaal niet maatgevend, we zoeken naar een sound die bij de productie past.
Gitaristen staan met een hele reeks effecten en pedaaltjes, en een vette versterker om de ideale sound te bereiken, en dan zou een drummer het alleen maar uit het vel moeten halen? Wat een onzin! De sound, daar gaat het om.
En iedereen cheat. Stemmen worden door een autotune gehaald, gitaarpartijen worden gedubbeld, koortjes worden op acht of twaalf sporen overgedubd, allemaal kunstjes die je live niet kan.
Als het allemaal akoestisch moet, gaan we wel in een folk-bandje spelen.

Terminus
17 april 2010, 23:45
Het is een onzindiscussie. En het is geen cheaten als je een sample gebruikt ipv het akoestische geluid van de drums, dat gebeurt dagelijks. We maken toch pop/rock en geen klassiek? Het pure akoestische geluid van een instrument is helemaal niet maatgevend, we zoeken naar een sound die bij de productie past.
Gitaristen staan met een hele reeks effecten en pedaaltjes, en een vette versterker om de ideale sound te bereiken, en dan zou een drummer het alleen maar uit het vel moeten halen? Wat een onzin! De sound, daar gaat het om.
En iedereen cheat. Stemmen worden door een autotune gehaald, gitaarpartijen worden gedubbeld, koortjes worden op acht of twaalf sporen overgedubd, allemaal kunstjes die je live niet kan.
Als het allemaal akoestisch moet, gaan we wel in een folk-bandje spelen.
Helemaal mee eens. Tot zover Tho's poging tot een pittige discussie?

bert k
18 april 2010, 00:06
Ik heb ff Aeon opgezocht op Youtube. LINK (http://www.youtube.com/watch?v=-NRTwaEtq3U). Haha, ja, echt een mooi akoestisch geluid, hoor.:D

Tho
18 april 2010, 00:48
Helemaal mee eens. Tot zover Tho's poging tot een pittige discussie?

I guess.. :P Ik vind dat Bert aan alle kanten gelijk heeft.


@Bert: Ja hey, ik was juist degene die zij dat triggers NIET cheaten is, en niks met overproductie te maken heeft!

Han S
18 april 2010, 10:08
Ik heb ff Aeon opgezocht op Youtube. LINK (http://www.youtube.com/watch?v=-NRTwaEtq3U). Haha, ja, echt een mooi akoestisch geluid, hoor.:D

Als dat maatgevend is voor het metalgeluid dan haak ik af en luister niet meer.

Terminus
18 april 2010, 10:38
Als dat maatgevend is voor het metalgeluid dan haak ik af en luister niet meer.

Qua productie lijkt me dit meer een goed voorbeeld van het metalgeluid: http://www.youtube.com/watch?v=BohJHfPlHnY

Die snare... :mmmm:

Han S
18 april 2010, 10:53
Vind je die snare zo goed klinken dan?

Het sampelen heeft zoals ik eerder zei een aantal voordelen: het geluid prikt makkelijk door de mix heen, je kunt de meest krakkemikkige drummer nog goed laten klinken en je hebt keus uit een enorm aantal verschillende samples.

Als je een drummer opneemt met een click uit een sequenser als Cubase en je drukt op quantize, dan is het in een keer allemaal loeistrak.

Maar dan nog vind ik het allemaal veel te kunstmatig klinken, de meeste samples klinken niet goed en het belangrijkste ben je kwijt, namelijk de handtekening van de drummer, zijn eigen stijl en zijn eigen geluid wordt voor een deel of helemaal teniet gedaan. Je hoort in veel metalproducties de computer inplaats van de drummer.

Daarom kom je het ook voornamelijk tegen in de hardere en snellere muziek, neem je een mooie metalbalad, dan is een goed maar akoestisch drumgeluid, met veel kennis en ervaring opgenomen toch een stuk mooier lijkt me.

En als je alles toch loeistrak en retesnel wilt, neem je gewoon een Roland R8 want die kan alles strakker en sneller dan welke drummer. Ik heb ze gezien, die drummers die via Cubase op de CD geweldig strak en snel konden, maar er live geen reet van bakten en dan sta je toch echt voor lul.

skabouter
18 april 2010, 11:39
persoonlijk vind ik het gebruik van triggers wel valsspelen en ook een vorm van overproductie!
De bands die ik zelf veel luister maken hier ook veel gebruik van, en het klinkt bruut, maar lijkt wel steeds alsof er een drumcomputer speelt. zullen waarschijnlijk ook strakkere betere drummmers zijn, maar toch.

Ik ben van mening dat je met EQ en compressie best coole sounds neer kan zetten, daar heb je niet perse digitale samples voor nodig. Nog beter is een kit die direct al goed klinkt, heb ik er al een paar van gehoord! en het allerbelangrijkst: een goeie drummer!

Het is natuurlijk heel legitiem om triggers te gebruiken en het kan er veel bruter mee worden ja.
Maar het is wel een TE grote hype om met triggers/ samples en midi partijen en VST`s enzo te werken. Laat gewoon een band spelen zoals hij speelt, ipv dat de technicus het album "programmeerd". Blijf ik ook vinden bij het gebruik van amps en keys. Liever 1 goeie analoge buizenamp of synth, dan een lijst van 1000 digitale lookalikes!

bert k
18 april 2010, 12:37
I guess.. :P Ik vind dat Bert aan alle kanten gelijk heeft.


@Bert: Ja hey, ik was juist degene die zij dat triggers NIET cheaten is, en niks met overproductie te maken heeft!

Nee, klopt, ik ben het ook met je eens. Wat ik bedoelde is dat Aeon een ongelofelijk vet metalgeluid heeft, waar de mooie akoestische klanken van een trommeltje totaal niet meer belangrijk zijn.

skanky
18 april 2010, 12:44
En dan nu de grote vraag: Ik maak ook altijd samples van de kick/snare/toms van de kit die ik aan het opnemen ben. Die samples leg ik dan achteraf onder de ingespeelde track. Is dat dan ook vals spelen?

eigenlijk slaat dit topic nergens op:
Het gaat toch om het resultaat en niet om het proces?
En je moet per project kijken hoe je het aan gaat pakken en welke 'trucjes' je gebruikt.

Mooi voorbeeld:
Good Vibrations van the Beach Boys, ze hebben allemaal takes ingespeeld op tape en daarna zijn ze gaan puzzelen in welke volgorde alles zou komen. Is dat dan ook vals spelen?

Tho
18 april 2010, 12:49
Nee, klopt, ik ben het ook met je eens. Wat ik bedoelde is dat Aeon een ongelofelijk vet metalgeluid heeft, waar de mooie akoestische klanken van een trommeltje totaal niet meer belangrijk zijn.

Kan je nagaan dat op die plaat enkel de kick een sample heeft gekregen :)

Wiellem
18 april 2010, 13:28
Grappig toevallig en discussie die ik met mijn drummende broer had.

Zelf vind ik dat bij deathcore etc triggers gerust kunnen zolang het maar tof klinkt :)

Han S
18 april 2010, 13:52
Ik ben een purist denk ik, ik gebruik tijdens opname zelden EQ, geen processing en het brongeluid moet gewoon goed zijn, de microfoon moet de meest geschikte zijn en op de juiste plek staan en dan gaan we er voor. Dus eigenlijk gaat dat gebruik van samples tegen mijn principes in, maar het is idd het resultaat wat uiteindelijk het zwaarst weegt.

Zo had ik eens een metal drummer die met zijn linker been helemaal de weg kwijt was, recht ging goed in de maat, maar links fladderde daar als een bezopen nachtvlinder tussendoor. Ik heb toen in Cubase de rechter kick gecopieerd, de linke kick gewist en de copie van rechts er tussenin geschoven.

Dat is prachtig, maar live bakt hij er niks van. De snare stemmen is voor de meeste drummers ook een drama, om niet te spreken over vellen op tijd vervangen. En als zo'n snare dan als een bak grind klinkt is een oude D4 een oplossing, zitten 99 snares in waarvan de helft beter klinkt dan veel echte.

Wat ook heel goed werkt is een goede drummer en goede microfoons. :D

skanky
18 april 2010, 14:03
Wat ook heel goed werkt is een goede drummer en goede microfoons. :D

Ik heb een paar jaar terug een tijdje veel met Ton Dijkman gewerkt. Hij speelde toen op een Noble & Cooley drumkit, en als mics gebruikten we oa U67's als OH en U47fet voor de kick en nog meer oude neumanns. Als preamps hadden we Neve's/TL Audio/Oram's

Toch gebruikte we tijdens de mixage samples van z'n eigen kit, het geeft net wat meer power.

Dus ook met een goede drummer en goede microfoons werken samples soms heel goed, het blijft gewoon aan het desbetreffende nummer/stijl liggen.

guhlenn
19 april 2010, 14:21
Ik deed het 20 jaar geleden al met metal drummers en meestal omdat het gasten waren die nergens naar klonken op een akoestisch drumstel.

ik doe m;n best even nieuw leven in de discussie te blazen.

Je kan het ook omdraaien: waarom ken je geen metal band met een drum computer? Omdat metallers in het algemeen conservatieve boeren zijn. En die conservatieve boeren willen een drum computer geluid, maar dan van een echte drummer. Want dat kan natuurlijk niet, metal met een drum computer. Maar ja, de meeste drummers zijn lang niet zo strak als een drum computer. Dus ja, dan is het cheaten. Leer om gaan met je instrument, stumper.

Leven genoeg?

skanky
19 april 2010, 14:45
ik doe m;n best even nieuw leven in de discussie te blazen.

Je kan het ook omdraaien: waarom ken je geen metal band met een drum computer? Omdat metallers in het algemeen conservatieve boeren zijn. En die conservatieve boeren willen een drum computer geluid, maar dan van een echte drummer. Want dat kan natuurlijk niet, metal met een drum computer. Maar ja, de meeste drummers zijn lang niet zo strak als een drum computer. Dus ja, dan is het cheaten. Leer om gaan met je instrument, stumper.

Leven genoeg?

Maar het gebruik van triggers/samples hoeft niet te betekenen dat je de timing ook strakker maakt. Het kan natuurlijk wel, maar ik kan ook een normale drumtrack helemaal strak trekken. Het gaat in deze discussie meer om de sound van de samples dan om de timing.

edje kadetje
19 april 2010, 15:06
Maar het gebruik van triggers/samples hoeft niet te betekenen dat je de timing ook strakker maakt. Het kan natuurlijk wel, maar ik kan ook een normale drumtrack helemaal strak trekken. Het gaat in deze discussie meer om de sound van de samples dan om de timing.

ha eindelijk na drie pagina's iemand die dat onderscheid maakt.

Overigens gaat het mij alleen om het eindresultaat. Alles wat goed klinkt is wat mij betreft geoorloofd.

HaroldA
19 april 2010, 15:10
Alles wat goed klinkt is wat mij betreft geoorloofd.

Makkelijk hoor: "alles wat ik goed vind is goed". ;)

Een goede drummer heeft geen triggers/samples nodig, tenzij hij graag als drumcomputer klinkt. Voor sommige muziekstijlen is dit gewenst, andere weer absoluut niet.

Luke-wannabe
19 april 2010, 15:23
In hedendaagse producties worden heel veel samples gebruikt. Zeker in pop, rock en metal (-aanverwante stijlen). Als je daar een goed strak geluid van krijgt vind ik dat tof. Je moet echter wél begrijpen dat meeste producties niet alleen maar sample zijn. Vaak worden samples van een snaredrum, kickdrum of tom gebruikt om het geluid aan te dikken. Nét even die 'in your face'-heid of openheid te creëren die je anders niet hebt.
Dat goede drummers geen samples nodig hebben is daarom de grootste onzin ooit. Het ligt er gewoon heel erg aan wat voor muziek er gespeeld word en wat de drumsound moet worden die voor ogen ligt.
Op de plaat van mijn band hebben de kick én snare allebei samples naast het akoestische drumgeluid mee lopen. Sterker nog. De snare op die plaat bestaat uit 5 verschillende snares. 1 fancy mic waar ik de naam niet van weet, die pakt de body van de snare. 1 sm57 die de attack pakt. Daar zit een gated reverb op voor die ruimtelijkheid die altijd op je snare zit (ook live door reflecties etc). 1 bottom mic en 2 samples. Als je dat goed in elkaar mixed kán dat super tof worden. Resultaat is dus ook een lekkere knalsnare die lekker door de mix heen prikt maar toch zijn plekje heeft.
De drumsound op deze plaat linkt echt absoluut niet onnatuurlijk of nep. Wél dik. En dat is wat we wilden hebben.
Er is dus niks aan straktrekken gedaan (ja, één of twee filletjes ;)). Dit gaat alleen over de sound.

edje kadetje
19 april 2010, 15:26
Makkelijk hoor: "alles wat ik goed vind is goed". ;)



Ik snap je parafrasering niet. Wat bedoel je ermee?

arcane
19 april 2010, 15:39
ik doe m;n best even nieuw leven in de discussie te blazen.

Je kan het ook omdraaien: waarom ken je geen metal band met een drum computer? Omdat metallers in het algemeen conservatieve boeren zijn. En die conservatieve boeren willen een drum computer geluid, maar dan van een echte drummer. Want dat kan natuurlijk niet, metal met een drum computer. Maar ja, de meeste drummers zijn lang niet zo strak als een drum computer. Dus ja, dan is het cheaten. Leer om gaan met je instrument, stumper.

Leven genoeg?

Er zijn zat metalbands met drumcomputers. Heb zelf bijvoorbeeld in "Control Human Delete" gespeeld. Eerste album was met een echte drummer 2e album met een drumcomputer (maar bij die opnames was ik er al niet meer bij).

http://www.youtube.com/watch?v=YZSCxxkva8c&feature=related

en zo is er natuurlijk ook nog "The berzerker"

http://www.youtube.com/watch?v=rS7enVs5Yqo

En ook ziltoid the Omnicient van Devin townsend is gewoon met een drum computer gemaakt, of beter gezegd, drum kit from hell.

http://www.youtube.com/watch?v=1izwQlrS-9c

HaroldA
19 april 2010, 15:45
Alles wat goed klinkt is wat mij betreft geoorloofd.


Makkelijk hoor: "alles wat ik goed vind is goed". ;)


Ik snap je parafrasering niet. Wat bedoel je ermee?

Dat ik het niet vreemd vind dat als jij het goed vind klinken dat het dan mag. Het zou niet echt logisch zijn als jij het goed vind klinken maar dat het niet mag. ;)

Maar wie ben jij (of ik) om te zeggen dat iets "wel of niet klinkt". :???:

bert k
19 april 2010, 16:04
Nee, maar dat is wel waar deze discussie over gaat. Het gebruik van samples is cheaten, dat is de stelling. En ik ga met edje mee, als het goed klinkt is alles geoorloofd. Er zijn helemaal geen wetten die het gebruik van samples verbieden, en in de muziekstijlen die wij hier gewoonlijk spelen is het de normaalste zaak van de wereld.

edje kadetje
19 april 2010, 16:15
Dat ik het niet vreemd vind dat als jij het goed vind klinken dat het dan mag. Het zou niet echt logisch zijn als jij het goed vind klinken maar dat het niet mag. ;)

Maar wie ben jij (of ik) om te zeggen dat iets "wel of niet klinkt". :???:

Wat Bert K zegt.
Mij gaat het niet om een uitspraak over of een productie met gebruikmaking van triggers/samples beter zou klinken. Mij gaat het om de vraag of iets cheaten zou zijn. Voor mij is op een plaat/album (live is toch iets anders wat mij betreft) niet snel iets cheaten. Om mezelf te citeren

'alles wat goed klinkt is wat mij betreft geoorloofd (en dus geen cheat)'.

Tho
19 april 2010, 16:28
Leer om gaan met je instrument, stumper.

Zeg je dat ook tegen Nicholas Barker, Gene Hoglan en Derek Rody?

Het heeft ook met de mix te maken natuurlijk. Zeker in de zwaardere metal stijlen. Mix de puur akoestische drums maar eens in een georganiseerde chaos als AEON of zo. Good luck

Tho
19 april 2010, 16:29
Nee, maar dat is wel waar deze discussie over gaat. Het gebruik van samples is cheaten, dat is de stelling. En ik ga met edje mee, als het goed klinkt is alles geoorloofd. Er zijn helemaal geen wetten die het gebruik van samples verbieden, en in de muziekstijlen die wij hier gewoonlijk spelen is het de normaalste zaak van de wereld.

Zo is het maar net. Triggers worden dan ook totaal niet gebruikt om je spel te bevorderen, zoals velen (ook hier) denken

Han S
19 april 2010, 16:46
Jullie moeten je er niet zo over opwinden hoor, waar het om gaat is het resultaat en als iemand er al ervaring mee heeft dan hoop ik dat ik daarvoor in aanmerking kom.

De gemiddelde metal drummer gaat flink tekeer op zijn kit en op de cymbals, ga je dat opnemen met de meest richtinggevoelige microfoons die er zijn zoals de Beyer M201, dan nog heb je een gigantische hoeveelheid cymbal bleed op al die microfoons en om daar nog een goed geluid mee te maken is een behoorlijke moeilijke klus. Zet je daar samples voor in de plaats of voeg je die er aan toe, dan prikt je geluid makkelijker door de muur van gitaren en bas, maar of het nou zo geweldig klinkt? Ik vind van niet, maar het is wel een stuk beter dan het wazige geluid wat je zou hebben zonder die samples.

Laat je zoals in mijn geval Cubase met de tape meelopen (SMPTE > MTC en dan sync) dan kun je zelfs vanaf tape nog samples triggeren met een D4 of een DM5 van Alesis. Dan schuif je die track in de sequencer 7 ms naar voren omdat MIDI een beetje traag reageert en dan zitten je samples precies op de snare en de kicks. Tom samples uit zo'n doos klinken niet goed en cymbals al helemaal niet, maar de snares en kicks klinken vooral in de D4 behoorlijk goed en je redt er je productie mee, dus waarom niet?

Een bijkomend voordeel is dat je alles op zijn plek kunt schuiven, ben je ff mee bezig, maar het kan.

barno
19 april 2010, 16:48
tuurlijk mogen triggers, enige risico is dat er drummers zullen zijn die niet meer zonder kunnen, net zoals er hopen gitaristen niet durven buitenkomen zonder pedaaltjes of overdrive channel op amp. stom want snoeiharde metal is natuurlijk maar een fase ... :)

bert k
19 april 2010, 17:23
Een goede drummer heeft geen triggers/samples nodig, tenzij hij graag als drumcomputer klinkt. Voor sommige muziekstijlen is dit gewenst, andere weer absoluut niet.

Toch vraag ik me af na deze opmerking of je uberhaupt wel weet wat samples zijn, en wat een drumcomputer is. Je haalt de zaken nogal door elkaar.

HaroldA
19 april 2010, 17:32
Toch vraag ik me af na deze opmerking of je uberhaupt wel weet wat samples zijn, en wat een drumcomputer is. Je haalt de zaken nogal door elkaar.

DAW, Drumagog, Gigasampler, Linuxsampler, Cubase, Ardour, DfH, midi, etc zijn in huize A geen onbekenden... ;)

Ziltoid is 100% drumcomputer (DfH) en onze 2e demo is 5% drumcomputer (kick trigger uit Alesis D4 met opgeschoonde midi track). Bijmixen van (zelfgemaakt) samples vind ik niet erg, 100% trigger vind ik (tot nu toe) alleen maar (regelmatig) goed klinken op kick, tenzij je een typemachine sample uitgekozen hebt.

Drummers die geen blastbeat eruit kunnen persen zonder triggers (of ineens 50% terugvallen in volume) zouden dat gewoon moeten laten ipv zich beroepen op technische mogelijkheden.


Zo beter uitgelegd? (komt wel op hetzelfde neer)

Arvoitus
19 april 2010, 17:41
Makkelijk hoor: "alles wat ik goed vind is goed". ;)

Een goede drummer heeft geen triggers/samples nodig, tenzij hij graag als drumcomputer klinkt. Voor sommige muziekstijlen is dit gewenst, andere weer absoluut niet.
Triggers zijn gewoon ideaal, voor meerdere dingen dan alleen replacen.

Voor metal wil je gewoon een lekkere kickdrum die bij elke klop lekker strak klinkt. Je kunt de originele kick 100% vervangen, maar ook mengen met samples (50/50).
Een drummer die alles 100% strak inspeelt en waarbij de kick wordt vervangen door meerdere goede samples klinkt NIET als een drumcomputer.

Wat is valsspelen? Het is een studio omgeving en je moet gewoon ALLES doen wat nodig is om het goed te laten klinken.
Eigenlijk is iets in meerdere lagen opnemen al valsspelen, of meerdere takes voor 1 zin, eigenlijk is meerdere microfoons gebruiken voor een beter geluid al valsspelen.
Eigenlijk is opnemen zowiezo al valsspelen omdat het nooit representatief zal zijn tegenover het origineel!!!

Daarnaast kunnen triggers ook je redding zijn als je teveel bleed op een track hebt.

En mijn favoriet: Je trigger track een aantal ms eerder zetten, daarna sidechainen naar een gate op het originele spoor. Zo heb je een zeer nauwkeurige en strakke gate!


Drummers die geen blastbeat eruit kunnen persen zonder triggers (of ineens 50% terugvallen in volume) zouden dat gewoon moeten laten ipv zich beroepen op technische mogelijkheden.
Er zijn genoeg drummers op de wereld die blastbeats kunnen spelen, maar toch worden ze ge-replaced op het album. Waarom ... omdat dat beter klinkt. Zolang ze live hun leidjes maar goed en overtuigend kunnen spelen mogen ze in de studio alles doen om het goed te laten klinken.

Eomer
19 april 2010, 19:04
Ook maar effe iets zeggen dan;

Het gebruik van triggers lijkt me puur een kwestie van smaak. Of je vindt 't vet óf je vindt er geen klote aan. Persoonlijk mag ik graag een snelle getriggerde DB horen.

Verder heeft een trigger natuurlijk niks met cheaten te maken. Op ons album is bijvoorbeeld de bass drum getriggerd. Live doen we dit dus ook en juist live valt een matige drummer met een getriggerde bass drum volledig door de mand.

Cheers!

Han S
19 april 2010, 19:34
Wat nog niemand heeft opgemerkt is dat een drummer met een enkele kick maar met dubbel pedaal zelden goed klinkt. Het linker pedaal heeft een stangenstelsel met twee kruiskoppelingen en die komt zelden net zo hard aan als het korte rechter voet pedaal. In dat geval kun je niet zonder samples.

Tho
19 april 2010, 19:38
Je hebt sowieso vrijwel altijd verschil, hoe je je dubbele kick ook gebruikt. Dan wel in timing, dan wel in kracht

Luke-wannabe
19 april 2010, 19:41
Wat nog niemand heeft opgemerkt is dat een drummer met een enkele kick maar met dubbel pedaal zelden goed klinkt. Het linker pedaal heeft een stangenstelsel met twee kruiskoppelingen en die komt zelden net zo hard aan als het korte rechter voet pedaal. In dat geval kun je niet zonder samples.
Sja, dat is wel zo, maar als je echt goed en kritisch op jezelf bent zorg je dat je jezelf aanleert dat je met links nét wat harder trapt waardoor dat verschil miniem is.

Terminus
19 april 2010, 20:17
DAW, Drumagog, Gigasampler, Linuxsampler, Cubase, Ardour, DfH, midi, etc zijn in huize A geen onbekenden... ;)

Ziltoid is 100% drumcomputer (DfH) en onze 2e demo is 5% drumcomputer (kick trigger uit Alesis D4 met opgeschoonde midi track). Bijmixen van (zelfgemaakt) samples vind ik niet erg, 100% trigger vind ik (tot nu toe) alleen maar (regelmatig) goed klinken op kick, tenzij je een typemachine sample uitgekozen hebt.

Drummers die geen blastbeat eruit kunnen persen zonder triggers (of ineens 50% terugvallen in volume) zouden dat gewoon moeten laten ipv zich beroepen op technische mogelijkheden.


Zo beter uitgelegd? (komt wel op hetzelfde neer)

Ziltoid is een beetje een slecht voorbeeld, als je een halfuurtje amateurmixen hebt geluisterd is Ziltoid soms moeilijk te verdragen door de EZdrummer geluiden. Verder wel een geweldig album. (Voor de volledigheid: ik (Harold hopelijk ook) hebben het over Ziltoid the Omniscient van Devin Townsend)

Rowan
19 april 2010, 22:06
Dus... triggers worden gebruikt wanneer:

een drummer zijn techniek niet onder controle heeft, of
een mixing/recording engineer die niet weet hoe hij de drums lekker in zijn mix kan krijgen.


@ Arvoitus
Wat is valsspelen?
Playbacken, autotunen. Doen alsof je iets kan wat je klaarblijkelijk niet kan... oftewel triggers.

Tho
19 april 2010, 22:08
Dus... triggers worden gebruikt wanneer:

een drummer zijn techniek niet onder controle heeft, of
een mixing/recording engineer die niet weet hoe hij de drums lekker in zijn mix kan krijgen.


@ Arvoitus
Wat is valsspelen?
Playbacken, autotunen. Doen alsof je iets kan wat je klaarblijkelijk niet kan... oftewel triggers.

Je weet helemaal niet wat triggers zijn...

Triggers helpen je op geen enkele manier je techniek beter te beheersen. Live val je zelfs extra hard door de mand, mocht je techniek niet in orde zijn.

Daarnaast heeft het met mixen niks te maken met onkunde, het is gewoon een goed middel om je drums béter in de mix te krijgen, met een geluid naar keuze.

Rowan
19 april 2010, 22:11
Daarnaast heeft het met mixen niks te maken met onkunde, het is gewoon een goed middel om je drums béter in de mix te krijgen, met een geluid naar keuze.
De keuze van het geluid maak je op het moment dat je je apparatuur neerzet in een bepaalde kamer, de microfoons plaatst en op record drukt.

Tho
19 april 2010, 22:13
De keuze van het geluid maak je op het moment dat je je apparatuur neerzet in een bepaalde kamer, de microfoons plaatst en op record drukt.

Volgens mij wil je het gewoon niet snappen. Anyway, even op wat triggers zijn, dan wordt je een hoop duidelijk denk ik :)

Han S
19 april 2010, 22:23
Het is wel zo dat als je de snare en kick triggert, dan kun je die zo hard zetten als je wilt want je hebt geen bleed en dat is een enorm voordeel.

Arvoitus
19 april 2010, 22:53
Playbacken, autotunen. Doen alsof je iets kan wat je klaarblijkelijk niet kan... oftewel triggers.
Playbacken is inderdaad valsspelen.
Maar ik heb het nu over de studiowereld. Waarom zou iemand wel 200x dat woordje opnieuw mogen inzingen, maar niet met melodyne/autotune mogen werken.

Ik zeg niet dat het gebruik van autotune/melodyne goed is of normaal moet zijn, maar uiteindelijk telt het resultaat.

Als je een slecht behandelde ruimte hebt en niet goed drums kan opnemen, dan kunnen triggers een oplossing zijn om toch een leuke drum op te nemen.

Je hebt mensen die zeggen: Dit is microfoon 1 zonder EQ en die klinkt zo heel goed.
Maar als je met microfoon 2 + EQ een veel beter geluid kan krijgen dan microfoon 1 dan is het toch logisch dat je voor de beste optie kiest (microfoon 2 + EQ)?

Tho
19 april 2010, 23:00
In de studio ga je voor het best haalbare resultaat. Of je dan een sampletje voor je kick gebruikt, of net die dubbele bass lijn recht trekt, dat maakt écht geen zak uit. Het resultaat is je visite kaartje.

rijsberman
19 april 2010, 23:14
De laatsten bekenden die playbackten toen ze een plaatje opnamen waren die gasten van Milly Vanilli, toch?

Best knap, playbacken in de studio. Op het podium, OK, maar in de studio :stop:

bert k
19 april 2010, 23:14
Zo beter uitgelegd? (komt wel op hetzelfde neer)

Ja, duidelijker. maar toch heeft een trigger/sample helemaal niets met een drumcomputer te maken. Een trigger is een middel om een sample live af te spelen, gewoon met een drumstok. Een drumcomputer drumt zonder drummer. (En speelt idd samples af.) Dat is nogal een verschil.

bert k
19 april 2010, 23:16
De keuze van het geluid maak je op het moment dat je je apparatuur neerzet in een bepaalde kamer, de microfoons plaatst en op record drukt.

Nee, dat is zoals jij het graag doet. Als ik een plaat maak, wil ik een bepaalde sound, en het zal me worst wezen welke techniek er gebruikt wordt om die sound te krijgen. Als ik op rec druk, wil ik dat ik een mooie sound hoor, dat hoeft toch niet met microfoons?

rijsberman
19 april 2010, 23:21
Ja, duidelijker. maar toch heeft een trigger/sample helemaal niets met een drumcomputer te maken. Een trigger is een middel om een sample live af te spelen, gewoon met een drumstok. Een drumcomputer drumt zonder drummer. (En speelt idd samples af.) Dat is nogal een verschil.

Met die triggers wordt je drumkit eigenlijk een grote midi-controller, toch?

Han S
19 april 2010, 23:28
Als je een electronisch drumstel gebruikt heb je alleen maar samples. Neem je dat op in een sequencer en gebruik je dan de quantize functie, dan hoort niemand meer enig verschil met een drumcomputer. In dat geval kun je beter de drumcomputer gebruiken, maar daar ging de discussie niet over.

Als je haar maar goed zit Thomas en als het geluid maar te gek is, dan mag alles, maar je moet wel de grenzen weten te vinden. Wat ik bedoel is dat een drummer niet als een computer moet gaan klinken, dan ben je een paar stappen te ver gegaan.

skanky
19 april 2010, 23:29
Met die triggers wordt je drumkit eigenlijk een grote midi-controller, toch?

yep


+10tekens

Tho
19 april 2010, 23:30
Als je een electronisch drumstel gebruikt heb je alleen maar samples. Neem je dat op in een sequencer en gebruik je dan de quantize functie, dan hoort niemand meer enig verschil met een drumcomputer. In dat geval kun je beter de drumcomputer gebruiken, maar daar ging de discussie niet over.

Als je haar maar goed zit Thomas en als het geluid maar te gek is, dan mag alles, maar je moet wel de grenzen weten te vinden. Wat ik bedoel is dat een drummer niet als een computer moet gaan klinken, dan ben je een paar stappen te ver gegaan.

Helemaal mee eens.

Ik heb trouwens geen haar, maar als je naar het bovenste nummer in de playlist van Aeon luistert ( www.myspace.com/aeon666 ), dat klinkt toch niet bepaald als een drumcomputer toch?

Arvoitus
19 april 2010, 23:44
Het is grappig dat de meeste mensen willen dat een drummer zo strak/computerachtig mogelijk drumt, en dat drumprogramma's zo menselijk mogelijk moeten klinken.


Met die triggers wordt je drumkit eigenlijk een grote midi-controller, toch?
Nee, triggers zijn gewoon kleine piezo-tjes die alleen maar een tikje geven als je op een drum mept. Triggers hebben niks met midi te maken.

In tegenstelling tot midi heeft een trigger track de normale dynamiek en de timing van een drummer.

skanky
19 april 2010, 23:55
Nee, triggers zijn gewoon kleine piezo-tjes die alleen maar een tikje geven als je op een drum mept. Triggers hebben niks met midi te maken.

In tegenstelling tot midi heeft een trigger track de normale dynamiek en de timing van een drummer.

klopt, maar die trigger signalen worden normaal gesproken wel omgezet naar een midi signaal om de samples aan te sturen.

Arvoitus
20 april 2010, 00:00
klopt, maar die trigger signalen worden normaal gesproken wel omgezet naar een midi signaal om de samples aan te sturen.
Naar mijn weten niet. Meestal wordt er gewoon een drumreplacer gebruikt zoals Drumagog, etc. KTDrumtrigger werkte wel met midi volgensmij.

Deze programma's kunnen gewoon met dynamische samples omgaan en ze afwisselen zodat je niet het machinegeweer effect krijgt.

skanky
20 april 2010, 00:20
Naar mijn weten niet. Meestal wordt er gewoon een drumreplacer gebruikt zoals Drumagog, etc. KTDrumtrigger werkte wel met midi volgensmij.

Deze programma's kunnen gewoon met dynamische samples omgaan en ze afwisselen zodat je niet het machinegeweer effect krijgt.

Voor drumreplacers gebruiken ze gewoon de normale drum-tracks, daar heb je geen triggers voor nodig want de samples hoeven niet realtime te zijn. In de studio heb je eigenlijk ook geen triggers nodig (wel als je zoals Han met tape werkt, een tapemachine heeft nog steeds geen plugins ;-) )
Live heb je wel triggers nodig voor samples omdat het dan realtime moet.

bert k
20 april 2010, 10:36
In tegenstelling tot midi heeft een trigger track de normale dynamiek en de timing van een drummer.
Dat wist ik dus niet, dat de dynamiek ook meegenomen werd. Timing wel, uiteraard, maar een trigger registreert dus ook hard en zacht?

Tho
20 april 2010, 10:38
Dat wist ik dus niet, dat de dynamiek ook meegenomen werd. Timing wel, uiteraard, maar een trigger registreert dus ook hard en zacht?

Dat ligt er aan hoe je de gevoeligheid instelt, maar in principe is dat absoluut mogelijk ja

Han S
20 april 2010, 19:42
Ja mooi, maar de velocity van trigger is wel beperkt hoor en ghostnotes zijn gewoon niet mogelijk met triggers.

HaroldA
20 april 2010, 19:52
Ja mooi, maar de velocity van trigger is wel beperkt hoor en ghostnotes zijn gewoon niet mogelijk met triggers.

En dan heb je ook nog eens het fenomeen "false triggers".

Ik heb ook wel eens ergens gehoord dat als je een kick wil triggeren je 'm beter helemaal vol met dekens kunt leggen om een zo kort mogelijke tik te krijgen en je 'm ook makkelijk kunt replacen met een sample zonder dat de akoestische kick doorklinkt in andere microfoons.

Eomer
20 april 2010, 20:16
Ja mooi, maar de velocity van trigger is wel beperkt hoor en ghostnotes zijn gewoon niet mogelijk met triggers.

Mee eens.

Verder is het natuurlijk vrij simpel. Wie een trigger wil gebruiken, gebruikt 'm en wie er niet van houdt laat 'm lekker liggen.
Onze drummer gebruikt altijd een trigger voor z'n bass drums en wij houden ervan. Als liefhebber en beoefenaar van extreme metal vind ik het heerlijk als onze trommelaar z'n getriggerde double bass partijen op 200+ BPM ramstrak de zaal in slingert. Ghostnotes hebben we daar niet bij nodig.

Het gebruik van triggers lijkt me daarom ook voor een groot deel afhankelijk van de muziekstijl.

guhlenn
21 april 2010, 10:32
Je weet helemaal niet wat triggers zijn...

Triggers helpen je op geen enkele manier je techniek beter te beheersen. Live val je zelfs extra hard door de mand, mocht je techniek niet in orde zijn.

Daarnaast heeft het met mixen niks te maken met onkunde, het is gewoon een goed middel om je drums béter in de mix te krijgen, met een geluid naar keuze.

WIl je nou een discussie of wil je gewoon dat mensen het met je eens zijn?

Je kan roepen wat je wilt, maar feit blijft dat een trigger een manier is om een sub-optimaal drum geluid omhoog te tillen. Tuurlijk mag dat. Dat is niet het punt. Je start zelf een discussie over of het cheaten is, maar blijkbaar heb je het antwoord allang klaar: iedereen die het cheaten vind begrijpt gewoon niet waar die mee bezig is. Misschien zou je het wat beter kunnen onderbouwen dan deze welles nietes houding die nisk met discussie t emaken heeft.

Als triggers helpen bij het neerzetten van een sound (om het even hoe je ze gebruikt en dus los van eventuele timing issues), dan kan je dus stellen dat de drummer zijn instrument niet beheerst voor de muziek die hij maakt. Als je onrealistische eisen stelt aan het instrument dan wordt het een andere kwestie (zoals in somige extreme metal, Ziltoid vind ik super (zeker niet vanwege de drumsound), die andere twee is echt bagger, ik hou meer van the shizit achtige dingen als het dan toch bruut moet), ik zei dan ook dat ik wou proberen de discussie leven in te blazen, nou dat is gelukt zou ik zeggen :).

Kortom, wat is nu je voornaamste argument om het 'niet çheaten' te vinden?

En Bert: tuurlijk heb je gelijk, als jij de productie moet doen, maar dat is redeneren vanuit de recording kant. Het gaat heir over de redenering vanuit de muzikanten kant: Moet die drummer niet gewoon beter zijn dynamiek beheersen (uiteraard zou je een zelfde argument mbt zang en het gebruik van compressie kunnen aanvoeren)?

Eomer
21 april 2010, 11:20
Als triggers helpen bij het neerzetten van een sound (om het even hoe je ze gebruikt en dus los van eventuele timing issues), dan kan je dus stellen dat de drummer zijn instrument niet beheerst voor de muziek die hij maakt. Als je onrealistische eisen stelt aan het instrument dan wordt het een andere kwestie (zoals in somige extreme metal, Ziltoid vind ik super (zeker niet vanwege de drumsound), die andere twee is echt bagger, ik hou meer van the shizit achtige dingen als het dan toch bruut moet), ik zei dan ook dat ik wou proberen de discussie leven in te blazen, nou dat is gelukt zou ik zeggen :).


Complete onzin! Mijn ervaring is dat het tegenovergestelde waar is.
En dat wil ik graag voor je onderbouwen. Ik beperk me daarbij effe tot de drummer van m'n eigen band.

Júist omdat onze drummer z'n instrument zo goed beheerst gebruikt ie een trigger voor z'n bassdrums. Los van het feit dat wij het een vette sound vinden, vinden wij het belangrijk dat de double bass partijen goed door de mix heen komen. Dat is imo dus alleen wenselijk wanneer de drummer z'n techniek optimaal beheerst, anders valt ie hard door de mand.
Tijdens shows vraagt onze drummer weleens aan collega drummers of ze z'n trigger willen gebruiken en vaak is het antwoord; "Uhhh, nee...doe maar niet, want dan hoor je alles zo goed"

Van cheaten is er dus geen sprake...

guhlenn
21 april 2010, 11:35
Complete onzin! Mijn ervaring is dat het tegenovergestelde waar is.
En dat wil ik graag voor je onderbouwen. Ik beperk me daarbij effe tot de drummer van m'n eigen band.

Júist omdat onze drummer z'n instrument zo goed beheerst gebruikt ie een trigger voor z'n bassdrums. Los van het feit dat wij het een vette sound vinden, vinden wij het belangrijk dat de double bass partijen goed door de mix heen komen. Dat is imo dus alleen wenselijk wanneer de drummer z'n techniek optimaal beheerst, anders valt ie hard door de mand.

JE bedoelt dat ie door z;n techniek minder goed door de mix heen komt :)? Lijkt me vrij sterk dat techniek de beperkende factor is. Als die kick niet door de mix komt, is er iets mis met de kick en/of de manier waarop ie de kick gebruikt. Een trigger kan dan een oplossing zijn, maar dan omzeil je dus het probleem van een suboptimaal klinkende kick. En nogmaals, ik zette het wat dikker aan voor de lol, ik gebruik zelf een EQ curve voor de kick die je dan ook alleen maar cheaten kan noemen. Maar het goed proberen te praten met bovenstaande redenering slaat als een tang op een varken. Je kan beter zeggen dat metal drummers eens hun drumstel moeten aanpassen: als je een tik wil kan je beter de plastic kant van je klopper de achterkant van een colafles laten raken. :) wil je veel bottom? neem dan niet de cola light fles :D

Rinze
21 april 2010, 11:55
Vroegâh plakten we een rijksdaalder op het bassdrumvel op de aanslagplek om zo meer attack te krijgen..

Verder zal het mij worst wezen, als het maar doet wat de drummer/band wil. Daar gaat het toch om?

HaroldA
21 april 2010, 12:01
Vroegâh plakten we een rijksdaalder op het bassdrumvel op de aanslagplek om zo meer attack te krijgen..

Houten kloppers en rijsdaalders! :rockon:

Zou je triggers niet als "Variax gitaar" kunnen beschouwen? Ja, je moet nog steeds gitaar kunnen spelen, maar het is wel nep.

bert k
21 april 2010, 12:25
Ja, de vergelijking met de Variax is wel een goeie. Maar jij blijft ieder ekectronisch ingrijpen maar nep noemen. Wat een onzin! Electronica is een wezenlijk onderdeel van de moderne muziek, het is gewoon een gereedschap wat je kan gebruiken. Jij plakt er meteen het etiket op van gemankeerde techniek. Wel eens van Rush gehoord? Ik weet niet meer hoe die drummer heette maar die was twintig jaar geleden al heftig met triggers bezig waar hij van alles mee aanstuurde. En die man kan je niet echt verdenken van gemankeerde techniek.

Han S
21 april 2010, 12:27
Ik heb nog twee van die houten klopers en ook die kunststof exemplaren met een een kant een vlakke kunststof kant en aan de andere kant vilt welke je kunt omdraaien.

Het is een moeilijke discussie, een echt goed klinkende kick en een drummer die snel en hard kan blijft het mooiste in de metal. Kan hij dat minder goed dan is een sample via een trigger een prachtige oplossing. Of dat cheaten is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Als ik met een Suzuki Alto en een electronisch apparaatje de Formule 1 zou kunnen winnen zou ik me een hoop miljoenen kunnen besparen en dat is mooi meegenomen.

HaroldA
21 april 2010, 12:29
Ja, de vergelijking met de Variax is wel een goeie. Maar jij blijft ieder ekectronisch ingrijpen maar nep noemen.

Crap. Ik ben echt slecht in het uitleggen van sommige dingen. "Nep" in deze context wil niet zeggen dat het minder knap is, maar het voortgebrachte geluid is nep, net als bij de Variax. Soms is dat 100% gewenst, maar ik hou er niet van.


En een vergelijking met borstimplantaten? :soinnocent:

Ja, het blijven tetten, maar dan wel nep.

guhlenn
21 april 2010, 13:13
En een vergelijking met borstimplantaten? :soinnocent:

Ja, het blijven tetten, maar dan wel nep.


HAHAHA, wat een PRACHTIG voorbeeld.

Functioneel maakt het geen fuck uit (pun intended), maar het idee is anders en je merkt het verschil. En idd. of je dat nep of cheaten of 'handig bezig zijn' noemt, ach, dat is dan minder van belang. Ik hou niet van plastic tieten. Maar goed, ik heb dan ook een gezegende vriendin, dus makkelijk praten (again: pun intended hehehe).

bert k
21 april 2010, 20:12
Crap. Ik ben echt slecht in het uitleggen van sommige dingen. "Nep" in deze context wil niet zeggen dat het minder knap is, maar het voortgebrachte geluid is nep, net als bij de Variax. Soms is dat 100% gewenst, maar ik hou er niet van.
[/SIZE]

Ja, je legt het slecht uit.:) Nep betekent volgens mij 'niet echt'. Maar wat is dan echt? Ben je verplicht om het natuurlijke geluid van een trommel te gebruiken? Dan moet je ook de toonregeling afschaffen en niet meer afplakken. Nep bestaat niet, er bestaat alleen geluid.

guhlenn
22 april 2010, 08:45
Ja, je legt het slecht uit.:) Nep betekent volgens mij 'niet echt'. Maar wat is dan echt? Ben je verplicht om het natuurlijke geluid van een trommel te gebruiken? Dan moet je ook de toonregeling afschaffen en niet meer afplakken. Nep bestaat niet, er bestaat alleen geluid.

En over dat geluid valt te discussieren. Want dat geluid kan als 'echt' of 'nep' overkomen. En daar gaat deze discussie over. Of mis ik iets?

bert k
22 april 2010, 10:50
Nou, je smaak gaat het niet over, dat staat je helemaal vrij om iets mooi te vinden of niet. Maar deze discussie gaat over de gebruikte techniek. Ik beweer dat je ieder gereedschap mag gebruiken om een geluid te bereiken wat je zoekt. Jij maakt ook een onderscheid tussen echt en nep. Dat vind ik wat anders dan onderscheid maken tussen mooi en niet mooi.

Tho
22 april 2010, 10:52
WIl je nou een discussie of wil je gewoon dat mensen het met je eens zijn?

Graag een discussie! Maar mensen die niet weten waar ze het over hebben kunnen zich beter eerst even inlezen voor ze er aan mee doen

F*R*E*A*K
22 april 2010, 10:57
Maargoed, triggers worden meestal toch alleen gebruikt in Heavy-Metal.
En één van de kenmerken van die verzamelnaam van allerlei sub-stijlen is toch wel dat alles kan en mag om een hoger niveau/snelheid/extreemheid te berijken.
Dus waar maken we ons nog druk om?
Dus, als je met triggers een betere mix kan krijgen als zonder, who gives a fuck?

Maargoed, dat is mijn (bekrompen?) mening.

:D

bert k
22 april 2010, 11:05
Voor zover ik weet worden triggers in allerlei stijlen gebruikt. Ik noemde Rush al, en dat is nou niet echt metal.

guhlenn
22 april 2010, 11:25
Graag een discussie! Maar mensen die niet weten waar ze het over hebben kunnen zich beter eerst even inlezen voor ze er aan mee doen

Hoe weet je of mensen weten waar ze het over hebben? En graag ook wat inhoud van jou: Wat vind je van het plastic tieten argument?

En Bert: mogelijk verwar ik iets, maar nergens beweer ik dat het niet mag. Het onderscheid tussen echt en nep is dat 'echt' door de muzikant is geproduceerd en 'nep' geluid bevat dat niet door de muzikant is gefabriceerd, maar toe is gevoegd om tekortkomingen van de muzikant (of zijn materiaal) weg te werken. Dat neigt dan naar cheaten, net zoals ik denk dat auto-tune is voor vocalisten die niet goed genoeg kunnen zingen. Dat is denk ik iets anders dan een EQ-curve, al ben ik er niet zeker van hoor.

Kortom, het zit in de context en de reden voor het gebruik van samples: als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken, beheerst de drummer zijn dynamiek gewoon onvoldoende, toch een vrij essentieel element voor een percussie instrument. Maar uiteindelijk is dit voor een cd productie niet van belang, dat ben ik met je eens, maar blijkbaar leeft het thema breder, zoals Tho al aangeeft. Zeker bij de metal, waar toch ook een wies pist het verst sfeertje heerst: wie haalt de hoogste bpm's, wie is het strakst, wie is het vetst. Die wedstrijd sfeer, hoe onnozel ook, maakt dat er van cheaten gesproken wordt. Ik heb het immers niet bedacht, dat was Tho.

edje kadetje
22 april 2010, 12:16
als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken ...

als een gitarist
een versterker nodig heeft om door de mix te prikken, is dat dan ook cheaten?
of een booster?
of een eq?

en als een gitarist een synth triggert met een midi-element, is dat cheaten omdat hij geen toetsen kan spelen?

Volgens mij is er geen objectieve maatstaf aan te leggen voor de grens.

In mijn idee gaat het om het beste eindresultaat en daarvoor is alles wat legaal is, geoorloofd. Maar als de luisteraar het geluid als 'nep' kwalificeert dan heb je dus niet het beste eindresultaat ...

Han S
22 april 2010, 12:47
Heren, eigenlijk is dit een vreemde discussie. Het gaat om de muziek en als die er beter van wordt moet je het doen.

Bijvoorbeeld: heb je de vier jaargetijden van Vivaldi wel eens beluisterd en dan met name 'de winter' door Jaap van Zweden? Denk je dat een sequencer met een vioolsample zoiets beter zou kunnen?

Heb je het eerste pianoconcert van Chopin wel eens beluisterd? En denk je dat een computer met een pianosample dat beter zou kunnen?

Heb je wel eens naar Chet Baker geluisterd? En zal een trompetsample in samenwerking met de computer dat ook kunnen?

Ik kan je vertellen dat de computer dat alleen maar 100 of zelfs 1000 keer zo snel zal kunnen, maar ook op normale snelheid zal je er niet vrolijker van worden.

Bij metal muziek gelden echter andere normen en daar doet een sample het wel goed.

skanky
22 april 2010, 13:15
Heren, eigenlijk is dit een vreemde discussie. Het gaat om de muziek en als die er beter van wordt moet je het doen.

Bijvoorbeeld: heb je de vier jaargetijden van Vivaldi wel eens beluisterd en dan met name 'de winter' door Jaap van Zweden? Denk je dat een sequencer met een vioolsample zoiets beter zou kunnen?

Heb je het eerste pianoconcert van Chopin wel eens beluisterd? En denk je dat een computer met een pianosample dat beter zou kunnen?

Heb je wel eens naar Chet Baker geluisterd? En zal een trompetsample in samenwerking met de computer dat ook kunnen?

Ik kan je vertellen dat de computer dat alleen maar 100 of zelfs 1000 keer zo snel zal kunnen, maar ook op normale snelheid zal je er niet vrolijker van worden.

Bij metal muziek gelden echter andere normen en daar doet een sample het wel goed.

Hier valt weinig meer aan toe te voegen.

Luke-wannabe
22 april 2010, 13:23
Hoe weet je of mensen weten waar ze het over hebben? En graag ook wat inhoud van jou: Wat vind je van het plastic tieten argument?

En Bert: mogelijk verwar ik iets, maar nergens beweer ik dat het niet mag. Het onderscheid tussen echt en nep is dat 'echt' door de muzikant is geproduceerd en 'nep' geluid bevat dat niet door de muzikant is gefabriceerd, maar toe is gevoegd om tekortkomingen van de muzikant (of zijn materiaal) weg te werken. Dat neigt dan naar cheaten, net zoals ik denk dat auto-tune is voor vocalisten die niet goed genoeg kunnen zingen. Dat is denk ik iets anders dan een EQ-curve, al ben ik er niet zeker van hoor.

Kortom, het zit in de context en de reden voor het gebruik van samples: als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken, beheerst de drummer zijn dynamiek gewoon onvoldoende, toch een vrij essentieel element voor een percussie instrument. Maar uiteindelijk is dit voor een cd productie niet van belang, dat ben ik met je eens, maar blijkbaar leeft het thema breder, zoals Tho al aangeeft. Zeker bij de metal, waar toch ook een wies pist het verst sfeertje heerst: wie haalt de hoogste bpm's, wie is het strakst, wie is het vetst. Die wedstrijd sfeer, hoe onnozel ook, maakt dat er van cheaten gesproken wordt. Ik heb het immers niet bedacht, dat was Tho.
Maar het is gewoon niet waar dat je slecht bent als je samples onder je drums gebruikt of je stem door de autotune heen haalt.

Han S
22 april 2010, 13:25
Nou heb ik van de week een enkele toon van de saxofoon door Autotune gejast, maar die klinkt dan meteen een stuk minder. Maar wel zuiver en dat is nog altijd beter dan zo'n valse noot waar je bijna van flauw valt.

Nou is Autotune wel de ultieme vorm van cheaten vind ik, nog erger dan plastic tetten. Iedere boerenlul kan zuiver zingen met zo'n plug en de volgende stap is een modeller, let op mijn woorden. Jij zingt zovals als een schuifdeur en klinkt als een bak klinknagels, maar wat er uitkomt is een loepzuivere stem van Frank Sinatra. Het is een kwestie van tijd, maar dat gaat gebeuren en dan heb je het pas over cheaten.

Luke-wannabe
22 april 2010, 13:32
Nou heb ik van de week een enkele toon van de saxofoon door Autotune gejast, maar die klinkt dan meteen een stuk minder. Maar wel zuiver en dat is nog altijd beter dan zo'n valse noot waar je bijna van flauw valt.

Nou is Autotune wel de ultieme vorm van cheaten vind ik, nog erger dan plastic tetten. Iedere boerenlul kan zuiver zingen met zo'n plug en de volgende stap is een modeller, let op mijn woorden. Jij zingt zovals als een schuifdeur en klinkt als een bak klinknagels, maar wat er uitkomt is een loepzuivere stem van Frank Sinatra. Het is een kwestie van tijd, maar dat gaat gebeuren en dan heb je het pas over cheaten.
Absoluut. Ik denk zelfs dat in de toekomst de techniek zo goed word dat je niet eens muzikanten nodig hebt.
Wat ik alleen bedoel, is dat als je het als een hulpmiddel gebruikt, het absoluut geen cheaten is. Daarbij is het gebruik van samples ook echt heel erg stijlafhankelijk (zoals gezegd). Op de plaat van m'n band (ja kom ik weer) hangen op elk nummer samples op de snare en bass, behalve 1 nummer. Dat is een ballad achtig ding met Hendrix/SRV-achtige invloeden. Daar is een natuurlijke, ademende sound belangrijker dan dat elke snaredrum er even hard en lekker uit komt :)

Eomer
22 april 2010, 14:46
Kortom, het zit in de context en de reden voor het gebruik van samples: als je samples nodig hebt om een kick door de mix te laten prikken, beheerst de drummer zijn dynamiek gewoon onvoldoende, toch een vrij essentieel element voor een percussie instrument.

Probeer eens wat beter te lezen Guhlenn. Ik zei niet dat we een trigger nodig hebben om door de mix heen te komen, maar dat we een trigger gebruiken omdat we de sound vet vinden plus het feit dat een 'tik' imo lekkerder door de mix heen komt dan een 'boem'. Dat is dus nogmaals de reden dat we een trigger gebruiken. Dat jij dan stelt dat een drummer z'n dynamiek niet voldoende beheerst moet je zelf weten, maar dat is gebaseerd op niks. Kom dus gewoon eens 'n keer luisteren joh, dan zal het vrij snel duidelijk worden...

bert k
22 april 2010, 14:58
Ik merk hier toch wel dat veel mensen heel krampachtig aan de sound van een akoestische trommel blijven vastklampen. Dat is uit de jazz-tijd! Nu maak je muziek met de geluiden die je wil. Ik heb ooit een nummer gehoord met het geluid van een hamer op een ijzeren aambeeld als snare. Dat werkt toch prima? Goeie reden om die onder een trigger te hangen.

guhlenn
22 april 2010, 16:42
Probeer eens wat beter te lezen Guhlenn. Ik zei niet dat we een trigger nodig hebben om door de mix heen te komen, maar dat we een trigger gebruiken omdat we de sound vet vinden plus het feit dat een 'tik' imo lekkerder door de mix heen komt dan een 'boem'. Dat is dus nogmaals de reden dat we een trigger gebruiken.

Gebruik een aambeeld met een hamer, dat geeft pas een tik!

Ik lees heel goed, misschien begrijp je me niet goed. Die tik kan je ook uit de kick zelf maken. VErder ben ik het overigens met Bert eens: het hoeft wat mij betreft geen kick te zijn. Wat ik hilarisch aan deze discussie vind is dat iedereen z'n eigen keuze komt verdedigen. AUTO-tune is niet cheaten, hahaha, nee, de zanger zingt express vals zodat de autotune niet stof (virtueel stof dan he ;) ) ligt te vangen. Wat ik eiegnelijk bedoel te zeggen is: get over it, er is zo ongeveer niks echts aan metal. SLipperman zei ooit: a metal mix is about as real as an indiana jones movie... :D.

Ik zat een beetje te stangen, gelukkig is dat gelukt. Tis allemaal smaak, maar ik hou gewoon van een drummer die mept, ipv van die strakgetrokken samples. Tis smaak meer niet, maar dat is toch de leukste discussie die er is?

5150II
22 april 2010, 17:39
Ik benieuwd hoe gigantisch veel platen jij een toffe sound vind hebben die ondertussen mooi triggers onder de kick(en snare) hebben, echt waar.

Compressie is ook cheaten hé?, dynamiek duidelijk niet goed onder controle.
Eq?, heb je ook niet nodig moet je maar zelf een betere sound toveren.

Met het auto-tune argument ben ik het overigens wel enigszins eens, en bij t-pain taferelen zie ik het meer als een effect.


op dat kortzichtige metal is nep gejank ga ik geen eens in

Luke-wannabe
22 april 2010, 18:18
Ik benieuwd hoe gigantisch veel platen jij een toffe sound vind hebben die ondertussen mooi triggers onder de kick(en snare) hebben, echt waar.

Compressie is ook cheaten hé?, dynamiek duidelijk niet goed onder controle.
Eq?, heb je ook niet nodig moet je maar zelf een betere sound toveren.

Met het auto-tune argument ben ik het overigens wel enigszins eens, en bij t-pain taferelen zie ik het meer als een effect.


op dat kortzichtige metal is nep gejank ga ik geen eens in
:ok::ok::ok::ok::ok:

Wiellem
22 april 2010, 18:26
Als DJ's het met knopjes doen waarom dan drummers niet met triggers, maar ik vind wel dat een simpele rock drummer die triggers gebruikt wel nep is :soinnocent:

bert k
22 april 2010, 18:51
Gebruik een aambeeld met een hamer, dat geeft pas een tik!



Ja, sure, dat klinkt super. Maar je zit achter een drumstel, gewoon een ritme te slaam. Moet je dan telkens je stokken wegleggen en de hamer grijpen?

Hier een stukje Neil Perth (http://www.youtube.com/watch?v=zlCREjYgFEs), met triggers. Dat stukje marimba komt echt niet uit zijn drumstokken.

Han S
22 april 2010, 19:02
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er geen midi was en nog geen triggers en samples. En toch hadden metalbands vaak een killer drumsound. Ik heb wel gelezen dat er drummers uren oefenden met stenen aan hun benen gebonden om minutenlang met een meedogenloos snel tempo een knalharde dubbele bass neer te zetten.

Met het komen van midi en triggers is dat allemaal niet meer nodig, je zet de velocity op 127 en hoe zacht je ook aait, als hij hem triggert is hij gewoon knalhard. En in die zin zou je het cheaten kunnen noemen, maar dat neemt niet weg dat als je de mogelijkheden hebt, waarom je ze niet zou benutten.

Eomer
22 april 2010, 19:32
Met het komen van midi en triggers is dat allemaal niet meer nodig, je zet de velocity op 127 en hoe zacht je ook aait, als hij hem triggert is hij gewoon knalhard. En in die zin zou je het cheaten kunnen noemen, maar dat neemt niet weg dat als je de mogelijkheden hebt, waarom je ze niet zou benutten.

Dat klopt ja. Elke aanslag en zelfs elke 'aai' komt er knalhard doorheen. Vandaar dat een goede techniek en timing zo belangrijk zijn wanneer je een trigger gebruikt. Als de drummer een bepaald stuk niet goed beheerst kan ie met z'n trigger dus niet effe wat zachter gaan spelen om de boel te verdoezelen.

guhlenn
23 april 2010, 08:46
Ik benieuwd hoe gigantisch veel platen jij een toffe sound vind hebben die ondertussen mooi triggers onder de kick(en snare) hebben, echt waar.

Compressie is ook cheaten hé?, dynamiek duidelijk niet goed onder controle.
Eq?, heb je ook niet nodig moet je maar zelf een betere sound toveren.

Met het auto-tune argument ben ik het overigens wel enigszins eens, en bij t-pain taferelen zie ik het meer als een effect.


op dat kortzichtige metal is nep gejank ga ik geen eens in

Ik ook, ik ook. Als je het nl. goed doet merk je het niet. Vaak merk je het wel.

Compressie is idd ook een vorm van manipulatie ja, Bij EQ wordt het al lastiger, een mic is ook al een vorm van EQ enz. Compressie is echter een mooi voorbeeld: hoe consistenter een drummer slaat, desteminder compressie ik gebruik.

het verbergen van een opmerking is trouwens niet zo goed gelukt. Wat ik ermee bedoel is dat heel veel vette metal live niet uit de verf komt, net omdat het album dus teveel geholpen is. Je hoeft het ook helemaal niet met me eens te zijn, maar het is allesbehalve kortzichtig kan ik je vertellen. Oveirgens speel ik zelf metal. Het is nep. Er zijn maar wienig bands die live hetzelfde gevoel kunnen uitlokken als op hun album. En dan is het dus nep. Is dat erg, neuh, ik draai de cd er niet met minder plezier om.

@bert: het is heel praktisch geen echte marimba te gebruiken. Hele logisch. IOs dit nep? Uiteraard. Het is toch geen echte?

bert k
23 april 2010, 10:38
Ja, in dit geval ben ik het met je eens, het is nep. De electronica wordt nu gebruikt uit praktische overwegingen. Als je triggers gebruikt om een instrument af te spelen is het nep. Overigens, als je met veel moeite het echte instrument neerzet, en je krijgt het geluid niet voor elkaar met mics, wat je wel kan verwachten bij een marimba in die gigantische setup, dan klinkt het ook waardeloos, en dus het zo nep als wat dan ook.

Maar waar ik het over heb is het gebruik van triggers als creatief gereedschap. Een drummer is niet meer beperkt tot de klank van een trommel, maar kan iedere klank laten horen die hij wil gebruiken. Dat is geen nep, dat is creativiteit, die hij nooit had gehad zonder die hulpmiddelen.

Em metalbands klinken live minder vet, ja. In de studio kan je gitaren dubbelen en stapelen tot het vet, breed en superzwaar klinkt, live gaat dat niet. Nep hoort erbij.

Kim Wilson
23 april 2010, 11:19
En iedereen cheat. Stemmen worden door een autotune gehaald, gitaarpartijen worden gedubbeld, koortjes worden op acht of twaalf sporen overgedubd, allemaal kunstjes die je live niet kan.
Als het allemaal akoestisch moet, gaan we wel in een folk-bandje spelen.
Of in een bluesband. Verreweg het meeste op onze cd is zodanig opgenomen dat we live niet door de mand vallen. Natuurlijk is de zang later opgenomen, omdat je je dan goed kunt concentreren op alleen het zanggedeelte. Maar live doen we de tweede en eventueel derde stem gewoon net als op de cd.

Maar ik ben het zeker met je eens dat het goed gebruikt kan worden als het in de productie past. Drummodules klinken tegenwoordig echt heel goed, en je krijgt een veel schoner signaal als je met triggers werkt. Ik heb ook wel met triggers gedrumd, en man, wat kan het dan vet klinken!

Tho
23 april 2010, 11:39
In de productie van onze plaat is: Alles getriggered (maar uiteindelijk alleen de bassdrum door de sample gehaald, alle gitaarpartijen gedubbed, uiteraard losse solo's ingespeeld, 4 zinnen zang gedubbed. Ik noem het geen cheaten, ik noem het gewoon een middel om een zo goed mogelijk visitekaartje op plaat te krijgen

Han S
23 april 2010, 11:48
En als het nou wel cheaten is, so what?

Tho
23 april 2010, 11:57
En als het nou wel cheaten is, so what?

Ja precies! Live is het sowieso altijd anders.

Rowan
23 april 2010, 12:41
In de productie van onze plaat is: Alles getriggered (maar uiteindelijk alleen de bassdrum door de sample gehaald,
Ik hoor het, het lijkt alsof de kick niet meer bij het drumstel hoort (geluisterd naar Heartraped).

HaroldA
23 april 2010, 12:46
Ik hoor het, het lijkt alsof de kick niet meer bij het drumstel hoort (geluisterd naar Heartraped).

Ik vind het op zich nog wel meevallen, maar ik begrijp wat je bedoeld!

Luister ook maar eens naar Gorefest/Revolt: http://www.myspace.com/gorefest Ik ben benieuwd wat je mening daar over is...

bert k
23 april 2010, 12:55
In de productie van onze plaat is: Alles getriggered (maar uiteindelijk alleen de bassdrum door de sample gehaald, alle gitaarpartijen gedubbed, uiteraard losse solo's ingespeeld, 4 zinnen zang gedubbed. Ik noem het geen cheaten, ik noem het gewoon een middel om een zo goed mogelijk visitekaartje op plaat te krijgen
Hoe heb je dat dan gedaan? De triggerpartij op een apart spoor gezet, of een aparte track in Cubase of zoiets?

Rowan
23 april 2010, 13:06
Ik vind het op zich nog wel meevallen, maar ik begrijp wat je bedoeld!

Luister ook maar eens naar Gorefest/Revolt: http://www.myspace.com/gorefest Ik ben benieuwd wat je mening daar over is...
De toms 'klikken' veels teveel, bekkens komen beetje onnatuurlijk over? (geluisterd naar Serve The Masses)

Zanger is trouwens wreed haha.

Han S
23 april 2010, 13:11
Dat Edje Warby zoiets nodig heeft waag ik te betwijfelen, ik vind het geen mooi drumgeluid iig.

Liuster eens naar Judas Priest (http://www.youtube.com/watch?v=Z2a9_IJfLbY) in het pre sample tijdperk en luister eens speciaal naar de mooie drumbreak met triolen op 2:17.

Ik vind dat toch echt een beter drumgeluid, maar dat is puur smaak.

Rowan
23 april 2010, 13:14
Ik vind dat toch echt een beter drumgeluid, maar dat is puur smaak.
I'm with you.

HaroldA
23 april 2010, 13:15
Dat Edje Warby zoiets nodig heeft waag ik te betwijfelen, ik vind het geen mooi drumgeluid iig.

Edje heeft in een interview gezegd dat hij nog nooit triggers gebruikt heeft en wil dat ook absoluut niet. Dit is puur met compressie/eq bereikt.

Han S
23 april 2010, 13:21
Edje heeft in een interview gezegd dat hij nog nooit triggers gebruikt heeft en wil dat ook absoluut niet. Dit is puur met compressie/eq bereikt.

Zou kunnen, ik vind het een vaginaklank, ik gebruik zelden of nooit compressie op drums anders dan tapecompressie. Het moet al een erg inconsistente drummer zijn wil ik gaan comprimeren.

HaroldA
23 april 2010, 13:27
Zou kunnen, ik vind het een vaginaklank, ik gebruik zelden of nooit compressie op drums anders dan tapecompressie. Het moet al een erg inconsistente drummer zijn wil ik gaan comprimeren.

En dat recht heb je! :ok:

Ik postte dat alleen maar om aan te geven dat je een triggerklank niet uit triggers hoeft te halen, maar een beetje kundige drummer/mixer kan dat ook uit akoestische ketels halen.

Persoonlijk hoor ik liever de dikke compressed kick van Edje dan die (semi)typemachine van Bodyfarmnl. Zeker op hoog volume is de laatste Gorefest plaat echt bruut en dat is niet alleen maar aan het gitaargeluid van Dhr Bonebakker te danken!

Arvoitus
23 april 2010, 13:44
Edje heeft in een interview gezegd dat hij nog nooit triggers gebruikt heeft en wil dat ook absoluut niet. Dit is puur met compressie/eq bereikt.
Geen triggers gebruiken, maar wel drumreplacen? Zijn twee verschillende dingen en daar heb ik me bij sommige producers goed in vergist.

HaroldA
23 april 2010, 13:46
Geen triggers gebruiken, maar wel drumreplacen? Zijn twee verschillende dingen en daar heb ik me bij sommige producers goed in vergist.

Volgens mij zijn dat exact dezelfde dingen, maar de een direct op de ketel en de ander softwarematig. Het zijn beiden methodes om een sample te spelen aan de hand van een geluidsgolf.

Han S
23 april 2010, 14:16
Maar beste vriendjes, een sample is een opname van een echte trommel, piano, orgel, marimba of kerkklok. Als je een kick sampled door er een flinke knal op te geven en je gebruikt die, dan heb je geen overspraak meer en het ergste is die cymbal bleed op toms en snare met een metaldrummer die door die bekkens heen wil slaan.

Het heeft dus voordelen, alleen vind ik persoonlijk een echt goede drummer met zijn eigen stijl beter klinken.

Han S
23 april 2010, 14:17
Hoe heb je dat dan gedaan? De triggerpartij op een apart spoor gezet, of een aparte track in Cubase of zoiets?


Gewoon midi tracks aanmaken toch?

Terminus
23 april 2010, 14:31
Ik hoor het, het lijkt alsof de kick niet meer bij het drumstel hoort (geluisterd naar Heartraped).

Sluit ik me bij aan, al zal het probleem met wat EQ of een andere sample goed op te lossen zijn.

Vet nummer trouwens, heb normaal niks met death, maar dit vind ik wel erg vet. Goede gitaarsound ook.

Tho
24 april 2010, 09:33
Hoe heb je dat dan gedaan? De triggerpartij op een apart spoor gezet, of een aparte track in Cubase of zoiets?

Naast dat alles getriggered was, werd het ook gewoon gemic'd. Meer opties voor de sound van het eindresultaat dus.

Ed Warby gebruikt geen triggers, nooit niet. Hij neemt sowieso vrijwel alles op in Excess in Rotterdam, daar houden ze er ook niet zo van geloof ik.

Tho
24 april 2010, 09:35
En dat recht heb je! :ok:

Ik postte dat alleen maar om aan te geven dat je een triggerklank niet uit triggers hoeft te halen, maar een beetje kundige drummer/mixer kan dat ook uit akoestische ketels halen.

Persoonlijk hoor ik liever de dikke compressed kick van Edje dan die (semi)typemachine van Bodyfarmnl. Zeker op hoog volume is de laatste Gorefest plaat echt bruut en dat is niet alleen maar aan het gitaargeluid van Dhr Bonebakker te danken!

Een typemachine vind ik wel erg grof gesproken, als zeg ik het zelf. Er is verder niks strakgetrokken, en er zit slechts een sampletje over de kick. De rest is gewoon het natuurlijke geluid van het drumstel

Rowan
24 april 2010, 11:01
Er is verder niks strakgetrokken, en er zit slechts een sampletje over de kick. De rest is gewoon het natuurlijke geluid van het drumstel
En dat is nu precies wat er mis mee is. Aan de ene kant heb je zoveel moeite gedaan om het drumstel mooi stereo op de plaat te zetten, je hoort de kamer waar hij instaat, alles klinkt als 1 geheel. Maar dan ga je de zojuist "natuurlijk" opgenomen kickdrum vervangen met 1 of andere sample, die totaal niet in relatie staat tot de rest van het opgenomen materiaal?
Het verschil is te groot, het lijkt alsof er nog een 5e bandlid is die de typemachine bespeelt.

Tho
24 april 2010, 11:32
valt mij niet op, maar ik zie het ook niet geheel objectief natuurlijk. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de productie. Aan de andere kant valt er altijd wel wat aan op te merken natuurlijk :ok:

Rowan
24 april 2010, 11:56
valt mij niet op, maar ik zie het ook niet geheel objectief natuurlijk. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de productie. Aan de andere kant valt er altijd wel wat aan op te merken natuurlijk :ok:
Na 3 miljoen keer je eigen mix beluistert te hebben, kun je inderdaad maar beter niet veel meer doen dan hoogstens ergens nog een EQje met 1db aanpassen haha.

Maar serieus, ik zou toch proberen de kick iets dichter bij de rest van het drumstel te krijgen, het is het waard :ok:

http://www.tvweek.com/blogs/marianne-paskowski/2009/02/17/LOrealBecauseYourWorthItScr.jpg

Tho
24 april 2010, 12:52
Te laat, alles is inmiddels aangeleverd bij de CD perserij. Bovendien is het wat mij betreft gewoon af ;)

GeofJackon
24 april 2010, 21:03
Het heeft hier vast al gestaan en ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar als je eerst de kick in zen eentje opneemt en dat als sample gebruikt omdat je het anders simpelweg niet mooi opgenomen krijgt is het toch niet cheaten of iets dergelijks?

bert k
24 april 2010, 22:20
Ja, daar gaat het dus al 130 posts over...

GeofJackon
24 april 2010, 22:22
Ja, daar gaat het dus al 130 posts over...

Nergens staat expliciet dat het je eigen samples moeten zijn. Gewoon meegeleverde samples ofzo gebruiken vind ik namelijk wel erover.

glennshred
25 april 2010, 09:50
valt mij niet op, maar ik zie het ook niet geheel objectief natuurlijk. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de productie. Aan de andere kant valt er altijd wel wat aan op te merken natuurlijk :ok:



Te laat, alles is inmiddels aangeleverd bij de CD perserij. Bovendien is het wat mij betreft gewoon af ;)


Sluit ik me volledig bij aan :)

guhlenn
26 april 2010, 18:18
Ja precies! Live is het sowieso altijd anders.

Als reacties op HAn's vraag wat het nou uitmaakt of het cheaten is of niet.

Dat vind ik nou opmerkelijk. Dus het maakt je niks uit, maar je start er hier wle een discussie over? Overigens geven de laatste dire pagina's precies mijn bezwaren aan: vaak merk je het, en het wordt er eigenlijk niet beter op.

@Bert: Een echte marimba die kut klinkt is nog steeds echt. ik begrijp de pragmatische overwegingen, en zie geen enkel bezwaar, maar de kick van bodyfarm is blijkbaar nep as fuck. :-) Maakt me verder niet zo heel vele uit, behalve dan dat het live niet hetzelfde gevoel oproept. En het kan wel, live net zo vet klinken als in de studio. Het kost wat meer moeite...

Tho
26 april 2010, 18:52
Als reacties op HAn's vraag wat het nou uitmaakt of het cheaten is of niet.

Dat vind ik nou opmerkelijk. Dus het maakt je niks uit, maar je start er hier wle een discussie over? Overigens geven de laatste dire pagina's precies mijn bezwaren aan: vaak merk je het, en het wordt er eigenlijk niet beter op.

@Bert: Een echte marimba die kut klinkt is nog steeds echt. ik begrijp de pragmatische overwegingen, en zie geen enkel bezwaar, maar de kick van bodyfarm is blijkbaar nep as fuck. :-) Maakt me verder niet zo heel vele uit, behalve dan dat het live niet hetzelfde gevoel oproept. En het kan wel, live net zo vet klinken als in de studio. Het kost wat meer moeite...

So fucking what? Ik vind het leuk om hier een discussie over te starten, maakt dat wat uit?

En de kick van mijn band is niet nep as fuck, daar zit een sample over, net zoals de gitaren distorted zijn, en de solo's uit een POD komen. Aangezien de bassdrum live ook getriggered is, komt het live dus wél over.

En als je hier een beetje op de man gaat spelen terwijl ik totáál niet weet waar dat vandaan komt, kan je wat mij betreft de liefdespokken krijgen

interessander
26 april 2010, 18:57
Op CD hoeft het van mij niet zo, maar dat ligt meer aan het 13ineendozijn geluid/gebrek aan feel dan aan het al dan niet "cheaten".
Ik vind het meerdere keren inspelen van gitaarpartijen ook geen cheaten, live mis je wellicht de muur van geluid, maar een goed optreden is op een andere manier weer intenser.

Persoonlijk vind ik het live-gebruik van triggers vaak toch wel een uitkomst, je hebt een consequent en gedefinieerd drumgeluid zonder rondzingende toms of verzuipende bass drums.
Hierbij wel de kanttekening dat je een goede module gebruikt en goede samples, daar staat of valt het bij.

Al lijkt het me wel grappig om eens een death metal band met een Simmons kit te zien/horen!

http://www.simmons.synth.net/sds5/pics/sds5_pads_04.jpg

bert k
26 april 2010, 20:08
@Bert: Een echte marimba die kut klinkt is nog steeds echt...

Kijk, en hier staat mijn verstand bij stil. Het gaat mij om het geluid, hoe het klinkt. Boeie of ie echt is, als het kut klinkt heb je er toch niks aan?

yhcmarc
27 april 2010, 01:08
Zeg, misschien een hele domme vraag hoor. Maar kan je bv. die ddrum triggers ook gebruiken zonder module. Zodat je een audio track opneemt met alleen klikjes of piepjes of wat voor audio signaal zo een ding ook uitzendt en dan iets als drumagog of een andere drum replacer triggert op dat signaal?

Han S
27 april 2010, 01:39
Een trigger is een piezo elementje, kost een drol en ik plakte ze gewoon met siliconekit op het drumvel. Als het vel werd vervangen ging het elementje mee in de kliko want het kostte een euro of zoiets.

Zo'n elementje geeft als het beweegt een spanninkje af en met elke module kun je dat omzetten in een midinote. Ik werkte met een Alesis D4, welke 12 trigger inputs heeft en heel veel instelmogelijkheden, plus honderden goed klinkende drum en percussie samples.

Je kunt dus die D drum triggers gewoon gebruiken met elke module als de D4 en aanverwanten.

yhcmarc
27 april 2010, 01:41
Ok, maar dus niet direct in een mic preamp zonder een drum module?

Han S
27 april 2010, 01:52
Nee, het is geen microfoontje.

yhcmarc
27 april 2010, 02:58
Ok jammer.

guhlenn
27 april 2010, 09:05
So fucking what? Ik vind het leuk om hier een discussie over te starten, maakt dat wat uit?

En de kick van mijn band is niet nep as fuck, daar zit een sample over, net zoals de gitaren distorted zijn, en de solo's uit een POD komen. Aangezien de bassdrum live ook getriggered is, komt het live dus wél over.

En als je hier een beetje op de man gaat spelen terwijl ik totáál niet weet waar dat vandaan komt, kan je wat mij betreft de liefdespokken krijgen

? Kopje thee Tho? Lekker joh! Trek je lange tenen in lieverd, ik zeg alleen maar dat anderen het een typemachine noemen. Dat het live wle overkomt, daar heb je een punt, ik doelde meer in het algemeen. Wat er precies op de man wordt gespeeld weet ik niet. Ik weet wel dat je een paar issues hebt met anger management, maar ach, dat is cool in de scene he? Laat ook maar.

Net nog even op betere installatie geluisterd, klinkt lekker. Kick valt wel mee, heb wel ergere typemachines gehoord ;). Gitaren klinken erg lekker op de intro van slaves of war...

@Bert: niet doen hoor, stilstand is achteruitgang. Wat je er niet aan begrijpt ontgaat mij volledig en lijkt wel het communicatie probleem in deze te zijn: Echt is echt, maar heeft niks te maken met goed of slecht geluid.

Tho
27 april 2010, 09:36
Angermanagement? Denk je dat ik m'n computer in elkaar ros terwijl ik zo iets type??

guhlenn
27 april 2010, 10:10
Die Tho. Grapjurk. Nee hoor, dat dacht ik niet.

Tho
27 april 2010, 10:33
Mooi, dan mag je nu weer gewoon gaan deelnemen aan de discussie

Luke-wannabe
27 april 2010, 12:29
Drums sampelen is kut.

Eomer
27 april 2010, 19:44
Drums sampelen is kut.

Drums sampelen is vet. De kick van Bodyfarm is vet.

Luke-wannabe
27 april 2010, 22:27
Drums sampelen is vet. De kick van Bodyfarm is vet.
Nee hoor. Drums sampelen is kut.
De snare van Dahl is vet! Kick ook! Jammer dat ik dat nog niet mag laten horen :D

Tho
28 april 2010, 10:01
Leon moet gewoon z'n bek houwe. Nee serieus :D Ben je echt zo fanatiek tegen het gebruik van samples?

Luke-wannabe
28 april 2010, 10:37
Heb je me een beetje gevolgd in deze discussie? Blijkbaar niet!
Afhankelijk van de muziekstijl vind ik het facking vet. Het ligt er gewoon aan voor wat voor sound je gaat. Moet het knallen gooi je er een sampletje, of 2, of 3 onder. Moet het organisch klinken doe je dat niet.

Luke-wannabe
28 april 2010, 10:39
@ Tho: Lees en huiver :D

In hedendaagse producties worden heel veel samples gebruikt. Zeker in pop, rock en metal (-aanverwante stijlen). Als je daar een goed strak geluid van krijgt vind ik dat tof. Je moet echter wél begrijpen dat meeste producties niet alleen maar sample zijn. Vaak worden samples van een snaredrum, kickdrum of tom gebruikt om het geluid aan te dikken. Nét even die 'in your face'-heid of openheid te creëren die je anders niet hebt.
Dat goede drummers geen samples nodig hebben is daarom de grootste onzin ooit. Het ligt er gewoon heel erg aan wat voor muziek er gespeeld word en wat de drumsound moet worden die voor ogen ligt.
Op de plaat van mijn band hebben de kick én snare allebei samples naast het akoestische drumgeluid mee lopen. Sterker nog. De snare op die plaat bestaat uit 5 verschillende snares. 1 fancy mic waar ik de naam niet van weet, die pakt de body van de snare. 1 sm57 die de attack pakt. Daar zit een gated reverb op voor die ruimtelijkheid die altijd op je snare zit (ook live door reflecties etc). 1 bottom mic en 2 samples. Als je dat goed in elkaar mixed kán dat super tof worden. Resultaat is dus ook een lekkere knalsnare die lekker door de mix heen prikt maar toch zijn plekje heeft.
De drumsound op deze plaat linkt echt absoluut niet onnatuurlijk of nep. Wél dik. En dat is wat we wilden hebben.
Er is dus niks aan straktrekken gedaan (ja, één of twee filletjes ;)). Dit gaat alleen over de sound.