PDA

View Full Version : refret 1981 Ibanez Artist?



fastfolkert
17 april 2010, 10:24
Hallo Forum,


Mijn 1981 Ibanez Artist AR100CS vertoont zolangzamerhand wat slijtage op de frets. Er ontstaan kleine "vlakke plekken" bij de eerste 3-4 frets maar dat leidt nog niet echt tot fretbuzz oid. Het grootste probleem is dat de hoge E snaar bij fanatiek benden soms achter de vierde fret blijft hangen. Zie foto.
Deze gitaar bevalt me verder prima, ik speel er alles mee en wil 'm dus niet kwijt.

Weten jullie wat er aan dit probleem kan worden gedaan? Is refret nodig en kan dat met die bindingen?
En natuurlijk wat kost zoiets ongeveer?

Alvast dank!

FF (hoop dat de link naar de fotos werkt)

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/zy1a1UTq7NlnNy9znFjuRw?feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/_ulgBnLnM_JNAmSOUgq01A?feat=directlink

Johannes
17 april 2010, 10:45
De detailfoto is niet zo duidelijk, maar ik zie een klein deukje/kuiltje in de fret? Een refret is bij lichte fretware vaak niet nodig, het is gebruikelijker dat de frets eerst gevlakt worden. Alle frets worden dan op gelijke hoogte gebracht (zo hoog als je diepste kuiltje zegmaar) en vervolgens worden de frets weer in de juiste vorm gevijld. Kosten verschillen heel erg per bouwer ergens tussen de 70 en de 170 euro?

vulvasonic
17 april 2010, 11:32
De detailfoto is niet zo duidelijk, maar ik zie een klein deukje/kuiltje in de fret? Een refret is bij lichte fretware vaak niet nodig, het is gebruikelijker dat de frets eerst gevlakt worden. Alle frets worden dan op gelijke hoogte gebracht (zo hoog als je diepste kuiltje zegmaar) en vervolgens worden de frets weer in de juiste vorm gevijld. Kosten verschillen heel erg per bouwer ergens tussen de 70 en de 170 euro?

170 euro om de frets te vlakken vind ik wel overdreven duur. Maar het klopt wat je zegt, herfretten is niet per se nodig. Vlakken geeft nagenoeg hetzelfde resultaat en het is een heel stuk goedkoper. En je kan er weer 20, of 30 jaar tegenaan.

geert1976
17 april 2010, 11:33
Ik zie geen foto, of linkje.

Check inderdaad eerst of de frets niet gevlakt moeten worden, is goedkoper dan een refret.

fastfolkert
17 april 2010, 13:40
hierbij de links naar de fotos, wellicht werkt dat wel.

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/zy1a1UTq7NlnNy9znFjuRw?feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/_ulgBnLnM_JNAmSOUgq01A?feat=directlink

Wat is trouwens zo'n AR100 in zeer goede en originele staat nog waard ongeveer?


Thx, FF

Mesjoggah
17 april 2010, 13:48
Wat is trouwens zo'n AR100 in zeer goede en originele staat nog waard ongeveer?


Thx, FF

Rond de €650,- schat ik.

Johannes
17 april 2010, 18:51
170 euro om de frets te vlakken vind ik wel overdreven duur. Maar het klopt wat je zegt, herfretten is niet per se nodig. Vlakken geeft nagenoeg hetzelfde resultaat en het is een heel stuk goedkoper. En je kan er weer 20, of 30 jaar tegenaan.

Ik vind 170 ook heel erg duur, toch durven sommige bouwers het ervoor te vragen.

Misery Signals
18 april 2010, 10:59
Prijs van een refret zal wel meevallen, je hebt geen fret edge binding. Maar zoals gezegd kan vlakken wel goedkoper en even effectief zijn.

Dit is een basis AR, daar haal je geen 650 mee hoor. Ik gok eerder 400-500.

MS

fastfolkert
18 april 2010, 11:19
Dank voor de replies zover.
Dat probleem dat de hoge E snaar soms blijft hangen achter de kopse kant van de 4e fret (zie eerste fotolink); kan daar ook iets aan gedaan worden?
Met alleen het vlakken van de frets wordt dat probleem niet verholpen, toch?

FF

Misery Signals
18 april 2010, 11:22
Mss gleufje onder die fret dichtmaken?
En de kant van de fret iets schuiner afvijlen zodat ie niet meer kan blijven hangen en terugschuift naar zijn gewone positie?

MS

Martjeuh
18 april 2010, 12:50
Ik heb de fretten van mijn sorrento laten schuren, en ik was er ongeveer 40 euro voor kwijt bij dirkwitte.

wietse
18 april 2010, 14:06
lijkt wel of de fret iets omhoog is gekomen, drupje superlijm er tussen vloeien en dan effe goed aandrukken.