PDA

View Full Version : welke gitaar voor fingerstyle blues



patrick1
16 april 2010, 21:06
Na geruime tijd gespeeld te hebben op mijn Jamaha FG336SB vind ik dat het tijd geworden is om een nieuwe akoestische gitaar aan te schaffen.Maar welke...
De gitaar moet enkel dienen in huishoudelijke kring en hoeft dus niet versterkt te worden.In hoofdzaak speel ik fingerstyle blues.Het budget dat ik kan vrij maken bedraagd rond de 1000 euro.Ik had gedacht aan een Taylor 214 of een Blueridge BR-243 .Elke reactie is welkom..

Plant
16 april 2010, 23:05
Misschien kun je uitleggen waarom de Yamaha FG336SB niet meer aan je wensen voldoet. Dat geeft mogelijk al een richting aan.

Wat bevalt je niet meer en wat wil je dan wel?

Bespeelbaarheid (smalle / brede / platte hals, profiel, mensuur), klank (houtsoorten, massief / gelamineerd), afstelling, snaardikten... je kunt het zo gek niet bedenken of het komt voorbij.

Je zult zien dat je nu doodgegooid word met allerlei persoonlijke voorkeuren en merknamen van mede-forummers die jou echt niet verder helpen bij je persoonlijke keuze. Ik kan nu ook roepen wat ik heb en wat ik fijn vind spelen of juist niet, maar dat doe ik dus nu even niet.

Gezien het bedrag zoek je wel een waardige opvolger. Neem de tijd en probeer veel uit in een goed gesorteerde winkel die ook goede nazorg kunnen leveren (zoals goed afstellen). Ga niet naar een 'dozenschuiver' voor net die paar tientjes minder, bestel niks blind via Internet, neem indien mogelijk zelf iemand mee die er verstand van heeft.

patrick1
17 april 2010, 17:18
Wel ik zoek een gitaar die uietraard een goede bespeelbaarheid heeft ,ik denk dat de breedte vd hals niet echt veel uitmaakt daar ik ook nog regelmatig speel op een squier (smallere hals t.o.v de yamaha)Het zou een massieve gitaar moeten zijn liefst geen gelamineerde. Daarom gaat mijn voorkeur meer uit naar de Blueridge BR-243 in plaats van de gelamineerde taylor. Saardikte, wel ik speel nu steeds op 0.10.Welke mensuur het best is...ik zou het niet weten vermits ik niet al te dikke snaren gebruik zou de mensuur niet te klein moeten (hoeven) te zijn me dunkt.Het uiterlijk speelt geen rol m.a.w het hoeft geen blits,fancy ding te zijn .Een warme klank (zeker bij fingerpicking)en een lichte bespeelbaarheid daarentegen zijn voor mij meer van belang

--=HANS=--
17 april 2010, 22:56
Een warme klank is niet het eerste waar ik aan denk bij de snaardikte waar je nu op speelt. 0.10 is erg dun voor op een akoestische gitaar, de meeste gitaren worden afgesteld op 0.12 en een enkele keer 0.11. Heb je op je huidige gitaar al een keer een setje 0.11 of 0.12 geprobeerd? Je zou zomaar erg verrast kunnen zijn door een veel betere sound dan je gewend was. Dat het wat zwaarder speelt is een kwestie van wennen, of beter gezegd even doorbijten en na een paar weken weet je niet beter.
Ik zou me over die mensuur niet te druk maken. Ik heb zelf een Martin ooo-28ec en die heeft een iets kortere scale length maar daar merk ik in de praktijk niet veel van. De iets bredere toets en modified V-shape hals voelen wel heel anders dan een "normale" hals.

patrick1
17 april 2010, 23:17
hallo ik heb nog nooit 0.12 op mijn gitaar gezet me dunkt dat het serieus afzien gaat worden.ik zet zowel op mijn squier als op de folk gitaar 0.10 en ben dit eigenlijk steeds blijven doen,maar ik ga het zeker uit proberen en dank je alvast voor de tip

Flipkoos
17 april 2010, 23:55
Fingerstyle blues klinkt natuurlijk helemaal te gek op een BR-341, BR-361 of BR-371.
Parlourmodelletje...

patrick1
18 april 2010, 10:59
Hoewel uiterlijk niet zo belang is moet ik zeggen dat die parlourgitaartjes er bijzonder mooi uit zien.Ze zien er uit als oude Martin's.Ik hoop dat de nek v.d gitaar niet te breed gaat uitvallen .zowieso een gitaar om verliefd op de worden die Br-371 zo mooi..

LaurentB
18 april 2010, 11:41
Ja, bij fingerstyle blues hoort wel dat sterke middengeluid dat die kleinere modellen hebben.
Maar probeer inderdaad ook eens dikkere snaren, dat maakt enorm veel uit in het geluid.

patrick1
18 april 2010, 11:53
thanks a lot guys! ik apprecieer deze reacties innorm