PDA

View Full Version : tone pot issue



barno
16 april 2010, 18:54
Ik gebruik naar gelang pup configuratie 250 of 500 K pots, lineair voor Tpot, en toch heb ik soms het alles of niets syndroom (dat je enkel op een kort stuk verschil kan maken, maar niet mooi lineair over hele draaicirkel van de pot).

wat doe ik hieraan?

thx!

aaronstonebeat
16 april 2010, 18:59
Probeer eens een logaritmische. Of neem een lineaire van 500K en zet een weerstand van 500K over de buitenste aansluitingen; dan heb je een pot van 250K met een min of meer logaritmisch verloop.

Martijn-w
16 april 2010, 19:38
Ik heb bij mijn strat hetzelfde. Ik heb er andere pots ingezet. Nu gaat ie over een ministukje van dof naar volop treble. Geen idee wat ik fout gedaan heb.

barno
16 april 2010, 19:48
ik dacht dat logaritmisch juist enkel voor volume goed was. tone moet lineair toenemen toch?

martijn, hoe zit het met je guttlin, is het daar wel goed? weet niet meer of ik dat toen goed gecheckt heb

Plant
16 april 2010, 19:52
Probeer eens een logaritmische. Of neem een lineaire van 500K en zet een weerstand van 500K over de buitenste aansluitingen; dan heb je een pot van 250K met een min of meer logaritmisch verloop.

Dit klopt niet!

Je bedoelt waarschijnlijk een weerstand tussen loper en de buitenste poot die aan ground zit, dat kan wel. Maar dat trucje werkt alleen als je de potmeter als volumeregelaar (spanningsdeler) gebruikt.

Een tonepotmeter gebruik je niet als spanningsdeler, want je gebruikt in feite maar 1 weerstand. Een weerstand hier overheen solderen verlegt alleen maar de kantelfrequentie van het filter en verandert niet het regelgedrag.

Martijn-w
16 april 2010, 20:01
ik dacht dat logaritmisch juist enkel voor volume goed was. tone moet lineair toenemen toch?

martijn, hoe zit het met je guttlin, is het daar wel goed? weet niet meer of ik dat toen goed gecheckt heb

Ja bij mijn guttlin is het wel oke. Althans het is me nooit opgevallen dat het niet vloeiend ging. Bij de strat valt het wel meteen op dat het niet is zoals het hoort.

aaronstonebeat
16 april 2010, 20:21
Dit klopt niet!

Je bedoelt waarschijnlijk een weerstand tussen loper en de buitenste poot die aan ground zit, dat kan wel. Maar dat trucje werkt alleen als je de potmeter als volumeregelaar (spanningsdeler) gebruikt.

Een tonepotmeter gebruik je niet als spanningsdeler, want je gebruikt in feite maar 1 weerstand. Een weerstand hier overheen solderen verlegt alleen maar de kantelfrequentie van het filter en verandert niet het regelgedrag.

Inderdaad, ik vergis me met het volume. Evengoed, ik zou toch eens een logaritmische proberen voor de toon. En er zijn toch ook 'andersom' logaritmische potmeters? Als de ene niet doet wat je wil, misschien de andere wel.

Plant
16 april 2010, 21:46
... er zijn toch ook 'andersom' logaritmische potmeters?

Ja, die zijn er. Weet niet hoe die aangeduid worden en of die dan precies het goede doen voor dit doel... Beetje zonde om zomaar speciaal aan te laten schaffen om te proberen.

En weet de TS wel zeker dat er nu lineair in zit? Dat kan hij natuurlijk even checken met een multimeter in de Ohm-stand:

Sluit de potmeter nergens op aan. Zet de multimeter in het juiste Ohm-bereik (potmeterwaarde). Check dit voor de zekerheid door de meetpennen op de buitenste poten van de potmeter te houden en kijk of je ook ongeveer die waarde meet. Stand van de potmeter maakt hiervoor niet uit.

Zet de potmeter nu zo precies mogelijk in de middenstand. Tussen de loper (middelste poot) en elk van de buitenste poten moet dan echt de helft van de Ohm-waarde te meten zijn. Zo ja, dan is de potmeter lineair.

Meet je tussen loper en de ene buitenste poot een veel lager waarde dan de helft en tussen loper en de andere buitenste poot een veel hogere waarde dan de helft dan is de potmeter logaritmisch.


... Als de ene niet doet wat je wil, misschien de andere wel.

Niet linksom, dan rechtsom :???: :seriousf:

aaronstonebeat
17 april 2010, 02:18
Volgens mij worden ze aangeduid met 'reverse'.

Barno bouwt voortdurend gitaren; hij zal vast nog wel ergens een potmetertje hebben liggen of een gitaar waarvan hij er even een kan lenen. Al koop je dure, dan zijn het niet de onderdelen die een gitaar kostbaar maken.

barno
17 april 2010, 13:06
ja potmetertjes genoeg in huis. electronicakennis daarentegen...

bedankt voor die uitleg Plant, heb er juist al enkele doorgemeten.

straks es checken hoe het zit met die gitaar van in de openingspost.

Martijn-w
17 april 2010, 16:10
Barno,

Ik heb het nog eens uitgeprobeerd, maar ook bij mijn Guttlin gaat het in een klein deel van de draaicirkel van bassig naar treble.
Dit was me nooit eerder zo opgevallen omdat ik de toneknop toch veel op dezelfde stand laat staan eigenlijk.

barno
17 april 2010, 16:14
damn, dan moet ik iets sytematisch fout aan het doen zijn. de oplossing komt in zicht.

barno
1 mei 2010, 22:09
bump

ondertussen allerlei suggesties geprobeerd maar geen resultaat. ik soldeer volgens schema's van seymour duncan, heb verschillende pots gebruikt, logaritmischen èn lineaire.

kan er mij niemand zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn van een niet geleidelijke tonepot?

no 1 hops
1 mei 2010, 22:14
bump

ondertussen allerlei suggesties geprobeerd maar geen resultaat. ik soldeer volgens schema's van seymour duncan, heb verschillende pots gebruikt, logaritmischen èn lineaire.

kan er mij niemand zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn van een niet geleidelijke tonepot?heeft ook gewoon met kwaliteit te maken.
op laatst krijg je aanslag op de 'loper' vooral omdat een potmeter in veel gevallen niet gebruikt word.

barno
1 mei 2010, 23:46
heeft ook gewoon met kwaliteit te maken.
op laatst krijg je aanslag op de 'loper' vooral omdat een potmeter in veel gevallen niet gebruikt word.

maar ik gebruik spinternieuwe pots...

aaronstonebeat
2 mei 2010, 22:15
Op mijn laatste aanbouw merk ik een beetje hetzelfde. En nu je het onderwerp toch hebt aangekaart, ik geloof dat ik het op wel meer gitaren merk.

Wat deed de logaritmische dan? Nog erger of toch iets beter?

barno
3 mei 2010, 12:50
Op mijn laatste aanbouw merk ik een beetje hetzelfde. En nu je het onderwerp toch hebt aangekaart, ik geloof dat ik het op wel meer gitaren merk.

Wat deed de logaritmische dan? Nog erger of toch iets beter?

zelfde volgens mij. gek dat me niemand uitsluitsel kan geven over iets dat blijkbaar vrij vaak voorkomt. mss omdat 90 procent zelden of nooit een tonepot gebruikt, ik zelf gebruik hem constant.

aaronstonebeat
3 mei 2010, 19:13
Begint me wel te intrigeren. Vraagt om experiment.

Op mijn huidige bouw zitten elementen met een weerstand van ong. 1 kOhm en een inductie van ongeveer 1 H. Daarom heb ik aanmerkelijk lichtere potmeters genomen dan gebruikelijk, 100 kOhm; de condensator heb ik vanwege de lagere inductie van de elementen groter genomen, 0,1 mF. Werkt allemaal vrij normaal ondanks de afwijkende waarden.

Normaal inclusief de vrij abrupte overgang in de toonregeling.
Eén idee dat kreeg: als ik nu eens de condensator nog groter maak, dan is het totale effect ingrijpender en is het misschien merkbaar over een groter stuk van de draaicirkel van de potmeter. Helaas merk ik geen verschil. Hoe meer capaciteit ik eraan hang, hoe doffer het geluid wordt met de toon helemaal 'dicht' maar het abrupte punt van ingrijpen blijft, en op dezelfde plaats.

Na meting blijkt dat er op het punt van ingrijpen nog ongeveer 30 kOhm tussen de condensator en de signaalkant zit. Kennelijk is dat voldoende om het signaal intact te laten.
De totale weerstand op dat moment tussen signaal kant en aarde (30k + 100k parallel) is ongeveer 23 kOhm. Kennelijk voldoende.
Misschien kunnen de potmeters dus nog kleiner? Als ik zin heb, ga ik voor beide eens 50 kOhm oid proberen.

aaronstonebeat
3 mei 2010, 19:55
De daad bij het woord:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AJIFVLSX.jpg

Het gevalletje linksboven is een lineaire instelpot van 50K (had ik nog liggen). Dit lijkt ook goed te werken (volume is nog steeds 100K logaritmisch) en het punt van ingrijpen van de toonregeling ligt nu ongeveer halverwege de draaicirkel en vertoont na het passeren van dat punt zowaar een mooi regelmatig verloop :cheerup:
Ik kan me nog steeds voorstellen dat een logaritmische het bereik nog meer uitsmeert omdat over het grootste deel van de draai de verandering van de weerstand kleiner is dan bij een lineaire.

Misschien kan het zo eenvoudig zijn:

Draai de toonregeling (met volume vol open) terug en luister goed op welk punt je een verandering in het geluid begint te horen. Meet vervolgens waar de toonregeling staat (hoeveel Ohm er nog over is) en vervang de potmeter door een exemplaar waarvan de waarde zo dicht mogelijk in de buurt ligt van dat getal, net erboven.

bass blom
3 mei 2010, 20:07
een hele lolgische aanpak ja

Plant
3 mei 2010, 21:15
De daad bij het woord:

...Draai de toonregeling (met volume vol open) terug en luister goed op welk punt je een verandering in het geluid begint te horen. Meet vervolgens waar de toonregeling staat (hoeveel Ohm er nog over is) en vervang de potmeter door een exemplaar waarvan de waarde zo dicht mogelijk in de buurt ligt van dat getal, net erboven.

En is dit dan met de volumeknop een stukje dichtgedraaid nog steeds
zo? ;) :(

aaronstonebeat
3 mei 2010, 21:43
En is dit dan met de volumeknop een stukje dichtgedraaid nog steeds
zo? ;) :(

Hmm, best moeilijk te zeggen; meteen maar even geprobeerd. Misschien dat het regelgebied weer iets samentrekt, maar door het terugdraaien van het volume (standaard ingericht) wordt het geluid ook al meteen ietsje doffer.

Natuurlijk kun je die potmeters niet los van elkaar zien. Zo heb ik de indruk dat de lagere waarde van de toonpot het verloop van de volumepot beïnvloedt, die lijkt nu wat langzamer hard te worden aan het begin.

Ik kan me voorstellen dat er het nodige te tweaken valt op dit gebied en dat er betere maatoplossingen zijn dan 250K of 500K.