PDA

View Full Version : Geen geluid Blues Jr.



Xnimez
16 april 2010, 17:27
Yo, ik heb dus een Blues Jr. van zo'n twee maanden oud. Ik had de laatste weekjes een soort raar brommetje tijdens het spelen als ik zo'n vijf minuutjes bezig was. Je hoorde het alleen als je de snaren aansloeg, en dan ook niet eens op elke plek van het fretboard. Dit werd eigenlijk steeds erger, dus toen besloot ik maar eens een kijkje te gaan nemen aan de andere kant van de amp ;)

Ik zag dat 1 van de buisjes een beetje scheef zat, dus die ben ik weer terug gaan duwen. Vervolgens deed ik de amp weer in het stopcontact, maar er kwam toen al helemáál geen geluid meer uit.

Ben toen maar even wat beter naar die buisjes gaan kijken en ik zag dat ongeveer de helft van de pinnetjes los zat van de draadjes in de buis (van de negen waren er denk ik vier los).
Ik heb echt geen idee of dit de oorzaak moet zijn van de geluidloosheid, maar het zag er niet echt goed uit (ik heb voor de rest totaal geen verstand van de werking in zo'n buis :P)

En als het niet aan deze buisjes ligt, wat zou dan nog een probleem kunnen zijn?

Hoop dat iemand me kan helpen.

nielsnielsniels
16 april 2010, 17:34
Bedoel je de draadjes binnen in de buis? Want het lijkt me heel sterk dat die zijn losgekomen, tenzij je de buis 3 maanden in een wasmachine hebt laten liggen.
Of de buis is dood, of je hebt hem er niet goed ingeduwd. Misschien heb je niet alle pinnetjes in de socket vastgezet of maken ze niet allen contact oid...?

Gaat het trouwens om een voorversterker of eindversterker buis? ( Als je het verschil niet weet, eindversterker buizen zijn de grote, in jouw geval EL84, buizen. Voorversterker is een 12AX7 )

guitarguru
16 april 2010, 17:38
Lijkt mij dat dat buisje kapot is. Waarschijnlijk een flinke klap te verduren gehad?

cluseau
16 april 2010, 17:59
Ben toen maar even wat beter naar die buisjes gaan kijken en ik zag dat ongeveer de helft van de pinnetjes los zat van de draadjes in de buis (van de negen waren er denk ik vier los).


Niet alle pinnen worden gebruikt in een buis. De voetjes zijn echter wel bedraad uitgevoerd om de buis mechanisch met 9 pennen in de voet te kunnen zetten. Het (lijkt me erg sterk) is onmogelijk dat je pinnetjes hebt losgewerkt met bewegen van de buis.

Kijk even of de gloeidraad werkt dan is de buis iig niet luchtlek.

Frans.

Xnimez
16 april 2010, 18:17
Buisjes gloeien wel zegmaar (geven oranje licht) als de amp aanstaat, maar er komt totaal geen geluid uit. De kabels zitten ook allemaal gewoon vast.

Daarnaast is de amp nooit gevallen ofzo, dus het lijkt mij zelf ook stug dat die buisjes daardoor kapot zouden zijn.

jutter
16 april 2010, 18:24
Zeer lullig. Ga ermee naar een vakman.

guitarguru
16 april 2010, 18:45
Je hebt nog garantie (?).

Xnimez
16 april 2010, 18:52
Je hebt nog garantie (?).

Ja, denk dat ik van de week maar even langs de winkel ga.