PDA

View Full Version : lampen?



ben79
23 april 2003, 13:25
Ik speel nu al enkele jaren met een transistor eindtrap en nu ben ik van plan vanaf dit jaar met lampen te gaan spelen en ik dacht aan een peavey 60/60.
Nu heb ik enkele vragen
1: ik hou erg van de warme sound die je ermee krijgt maar gaat het de solos in distortion niet erg dof maken?
2: mijn transistor is tweemaal 120w en die staat iets over de helft open , gaat die tweemaal 60 dit aankunnen?
3: Kun je de lampen vervangen door bv lampen van mesa?

pimmetje
23 april 2003, 13:40
1. Die warme sound van buizen is niet omdat dat er minder hoog in zit. Het komt doordat buizen anders versterken dan transistoren. Door ff te zoeken op dit forum kan je daarover genoeg lezen. Het komt er (deels) op neer dat een buis minder 'netjes' versterkt (hij kleurt 't geluid) en de vervorming die optreedt gebeurt geleidelijk ipv rechthoekig (zoals bij de meeste torrenbakken).

2. 60W buizen gaat harder spugen dan 120W torren. als je die 120 nooit verder dan half open zette, dan zou 't heel goed kunnen dat die 60W buizen al te veel voor je is. Tenzij je die eindbuizen nooit flink op hun flikker wilt geven... dat is volgens velen (mezelf incluis) echter juist een van de mooiste buizengeluiden. Probeer voordat je koopt ook 'ns wat met wat minder vermogen.

3. BuizenMERKEN zijn in principe te verwisselen. Sommige versterkers kunnen zonder veel moeite ook verschillende SOORTEN buizen aan. Ik weet niet of die Peavey er ook zo een is (denk 't eerlijk gezegd niet). Let er wel op dat de zooi dan opnieuw gebiassed moet worden.

nicoverduin
23 april 2003, 13:49
Ik speel nu al enkele jaren met een transistor eindtrap en nu ben ik van plan vanaf dit jaar met lampen te gaan spelen en ik dacht aan een peavey 60/60.
Nu heb ik enkele vragen
1: ik hou erg van de warme sound die je ermee krijgt maar gaat het de solos in distortion niet erg dof maken?

Om te bepalen of je van het geluid houd van een bepaalde versterker, moet je hem gewoon uitproberen. Ik zou eerst ervaring opdoen met verschillende merken om te bepalen wat je het liefste hebt. Daarna kun je de forums gaan vragen of zij ervaring hebben met een bepaald type versterkerk. Weet je gauw genoeg waar je aan begint.

2: mijn transistor is tweemaal 120w en die staat iets over de helft open , gaat die tweemaal 60 dit aankunnen?

De 'hardheid' van geluid wordt niet alleen bepaald door het vermogen uit de versterker. De luidsprekers spelen een zer belangrijke rol in met name de geluidsdruk. Een luidspreker met een geluidsdruk van zo'n 99 db t.o.v. een van 93db klinkt bijna 2 x zo hard. M.a.w. alleen het vermogen alleen kun je niet zoveel mee.

3: Kun je de lampen vervangen door bv lampen van mesa?

Mesa maakt volgens mij geen eigen lampen. De 'buis' in jou versterker, is van een bepaald type. Bijv. 12AX7 of 6L6 of EL34 etc. Er zijn enkele leveranciers die nog dit type buizen maken. Daarnaast zijn er nog oude voorraden (NOS = new old stock) waar grof geld voor betaald wordt. Het mooiste is om eens de gelegenheid te krijgen om daadwerkelijk het verschil te horen tussen de verschillende merken om zo de juiste keuze te kunnen maken.
Behalve fabrikanten van buizen o.a. Sovtek, Tesla en nog een paar, zijn er bedrijven die buizen zoeken die het goed met elkaar kunnen vinden (matching heet dat). Matching zorgt ervoor dat buizen zoveel mogelijk een gelijk gedrag vertonen om zo de (ongewenste) vervorming minimaal te houden. Merken die dit doen zijn o.a. Electro Harmonics en Groove Tubes. Groove Tubes (zitten meen ik in de MESA) bepaalt meerdere eigenschappen van buizen om zo meer onderscheid te kunnen maken in gedrag van buizen (vervormings moment, stijlheid van de buis etc.). Sommige versterkers kunnen bij nieuwe buizen apart ingesteld worden (zgn. 'biasing'). Hierdoor is de keuze wat ruimer over welke buizen je erin stopt (MERK). Bij MESA is dit wat lastiger om dat de versterker a.h.w. hard voorgeprogrammeerd (term pas wel niet bij buizentechniek) voor een bepaald type buis. Doe je hetzelfde type erin, dan klinkt de versterker vrijwel weer als vanouds. Doe je dat niet, dan moet de MESA opnieuw ingesteld worden (solderen geblazen).
Nico

ben79
23 april 2003, 14:24
Bedankt voor de reacties . ik ga volgend weekend eerst eens een peavey 50/50 uitproberen, dan kan ik hem helemaal openzwieren, men cab is uitgerust met 4 celestion greenbacks 100 w dus en dan hoef ik men tweede ,slechtere, cab niet meer te gebruiken.

pimmetje
23 april 2003, 15:47
Als je die 2e, slechtere cab toch niet wilt gebruiken, waarom dan toch weer 'n stereo power amp?

Probeer als je de kans krijgt ook 'ns wat minder vermogens-versterkers. Het lawaai wat eruit komt is een functie van vermogen en speaker-oppervlak (en nog een paar zaken, maar nu ff simpel houden). Zoals ik in m'n vorige post al zei: bij buizen gaat te veel vermogen je verhinderen om die buizen echt hun werk te laten doen.

Probeer dus voordat je die 50/50 koopt ook een power-amp of top uit met bijvoorbeeld 25W. Liefst nog wat minder om 't verschil te horen tussen de overstuurde eindbuis en de 'normaal' werkende eindbuis.

Als je transistor gewend bent, klinkt een buis vaak al snel gaaf en lekker... niet direct intrappen!!! Je moet dan nog eerst een idee gaan vormen over HOE lekker ze KUNNEN klinken.

Ibanez RuleZ
23 april 2003, 15:54
heb jij wel eens een goede niet stereo poweramp gezien? ik niet. Alles is stereo.

Harrald

Ibanez RuleZ
23 april 2003, 15:56
overigens. waardoor wordt de eindbuisoversturing veroorzaakt? door het ingangssignaal dat heel sterk versterkt wordt, of is dat gewoon als gevolg van de electronenstroom in de buizen en is dat onafhankelijk van het ingangssignaal? (dus gaat ie sowieso over de kop al ie hard staat met maar heel laag ingangssignaal?)

Harrald

pimmetje
23 april 2003, 16:52
Eindbuis-oversturing komt gewoon door hard zetten. Het staat niet echt los van je pre-amp buizen, maar ff ruwweg gaat 't volgens mij als volgt:

Je voortrap versterkt en kleurt je geluid gewoon 'normaal'. Als je geen aparte gain-knop hebt voor je voortrap (wat buizenbakken met een 2e kanaal dus wel hebben), dan maakt hij 't gewoon klaar voor gebruik in de eindtrap, waar 't 'echt' wordt versterkt. Door de input te versterken met pedaal of zo, geef je vooral de voorbuizen op hun flikker. Het is eigenlijk een andere manier van je evt gain-knop op de pre-amp open draaien.

Dat geeft dan uiteindelijk ook wel weer door aan de eindbuizen, maar 't is toch anders dan de 'echte' eindbuis-oversturing.

Bij die eindbuis-oversturing krijgt de power-amp dus eigenlijk 'normaal' clean geluid van de pre-amp. Dan wordt er vervolgens zoveel volume/vermogen gevraagd van die eindbuizen dat juist ZIJ het niet meer aankunnen en dus gaan vervormen.

Bij een 100W buizenbak sta je toch echt lelijk hard voordat dat gebeurt. AC/DC lukt dat nog wel :grin:.

Baker
23 april 2003, 17:25
Nou zit je er toch echt naast.
Je moet het omdraaien. Bijna alles is MONO.



Op 2003-04-23 15:54, schreef Ibanez RuleZ:
heb jij wel eens een goede niet stereo poweramp gezien? ik niet. Alles is stereo.

Harrald

Sj03rd
23 april 2003, 17:35
Ben88.....ik heb je een prive bericht gestuurd.

FragDaddy
23 april 2003, 19:22
4 celestion greenbacks 100 w


ehm. de traditionele celestion greenback speakers zijn 25watt per stuk. als je er 4 hebt, heb je in totaal 100watt.

als ik het goed heb kun je je speakerkast dus maximaal met 100watt belasten. als jij daar dus een peavey 60/60 (120watt totaal) op aansluit en je draait hem vol open heb je kans dat je je speakers beschadigd. zelfs met een 50/50 (100watt) heb je dat al omdat de meeste buizenversterkers veel hogere pieken kunnen genereren dan hun max. vermogen.

let hier goed op! het zou zonde zijn als je vier greenback opblaast!

als dit inderdaad het geval is (100watt maximale belasting voor de hele kast) kijk dan eens naar bijvoorbeeld een mesa/boogie 20/20 eindversterker. is totaal 'maar' 40watt maar gaat HARD.

staar je niet blind op het vermogen het verschil tussen 40 watt van de mesa en 120 watt van de peavey is nauwelijks te horen (de peavey zal nauwelijks harder gaan).

ook zal de mesa op wat lagere volume's beter klinken dan de peavey, omdat de buizen domweg harder moeten werken.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-23 19:26 ]</font>

ben79
24 april 2003, 11:43
bedankt zal eens wat gaan testen van het weekend , is inderdaad 4x25 watt greenbacks

ben79
24 april 2003, 12:42
maar er is wel het probleem dat ik in het repetitiehok een groot volume nodig heb, maar op het podium zet ik hem altijd een pak stiller.
ga ik dan een heel ander geluid krijgen op het podium ?

pimmetje
24 april 2003, 12:55
Het verschilt uiteraard per type versterker, maar een buizenbak op tandje 3 of 4 klinkt echt heel anders dan een buizenbak op 7. Bij sommige versterkers is dat verschil weer groter dan bij andere... ff goed proberen is de enige optie.