PDA

View Full Version : lampen?



ben79
23 april 2003, 13:25
Ik speel nu al enkele jaren met een transistor eindtrap en nu ben ik van plan vanaf dit jaar met lampen te gaan spelen en ik dacht aan een peavey 60/60.
Nu heb ik enkele vragen
1: ik hou erg van de warme sound die je ermee krijgt maar gaat het de solos in distortion niet erg dof maken?
2: mijn transistor is tweemaal 120w en die staat iets over de helft open , gaat die tweemaal 60 dit aankunnen?
3: Kun je de lampen vervangen door bv lampen van mesa?

pimmetje
23 april 2003, 13:40
1. Die warme sound van buizen is niet omdat dat er minder hoog in zit. Het komt doordat buizen anders versterken dan transistoren. Door ff te zoeken op dit forum kan je daarover genoeg lezen. Het komt er (deels) op neer dat een buis minder 'netjes' versterkt (hij kleurt 't geluid) en de vervorming die optreedt gebeurt geleidelijk ipv rechthoekig (zoals bij de meeste torrenbakken).

2. 60W buizen gaat harder spugen dan 120W torren. als je die 120 nooit verder dan half open zette, dan zou 't heel goed kunnen dat die 60W buizen al te veel voor je is. Tenzij je die eindbuizen nooit flink op hun flikker wilt geven... dat is volgens velen (mezelf incluis) echter juist een van de mooiste buizengeluiden. Probeer voordat je koopt ook 'ns wat met wat minder vermogen.

3. BuizenMERKEN zijn in principe te verwisselen. Sommige versterkers kunnen zonder veel moeite ook verschillende SOORTEN buizen aan. Ik weet niet of die Peavey er ook zo een is (denk 't eerlijk gezegd niet). Let er wel op dat de zooi dan opnieuw gebiassed moet worden.

nicoverduin
23 april 2003, 13:49
Ik speel nu al enkele jaren met een transistor eindtrap en nu ben ik van plan vanaf dit jaar met lampen te gaan spelen en ik dacht aan een peavey 60/60.
Nu heb ik enkele vragen
1: ik hou erg van de warme sound die je ermee krijgt maar gaat het de solos in distortion niet erg dof maken?